Постанова
від 08.09.2020 по справі 160/1775/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

08 вересня 2020 року м. Дніпросправа № 160/1775/20

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Добродняк І.Ю. (доповідач),

суддів: Бишевської Н.А., Семененка Я.В.,

за участю секретаря судового засідання Комар Н.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 квітня 2020 року (головуючий суддя Лозицька І.О.)

у справі № 160/1775/20

за позовом приватного підприємства Авісбуд

до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України

про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство Авісбуд звернулось до суду з позовом до Головного управління державної податкової служби у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України, в якому просило:

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 05.02.2020:

№ 1450472/38433270 про відмову в реєстрації податкової накладної від 25.02.2019 № 2,

№ 1450473/38433270 про відмову в реєстрації податкової накладної від 21.03.2019 № 6,

№1450474/38433270 про відмову в реєстрації податкової накладної від 27.03.2019 № 14,

№ 1450475/38433270 про відмову в реєстрації податкової накладної від 22.02.2019 № 3,

№1450476/38433270 про відмову в реєстрації податкової накладної від 09.08.2019 № 22,

№ 1450477/38433270 про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.03.2019 № 5,

№ 1450478/38433270 про відмову в реєстрації податкової накладної від 21.03.2019 № 7,

№1450479/38433270 про відмову в реєстрації податкової накладної від 30.09.2019 № 25;

- зобов`язати Державну податкову службу України провести в Єдиному реєстрі податкових накладних реєстрацію поданих Приватним підприємством Авісбуд податкові накладні: від 25.02.2019 № 2, від 21.03.2019 № 6, від 27.03.2019 № 14, від 22.02.2019 № 3, від 09.08.2019 № 22, від 19.03.2019 № 5, від 21.03.2019 № 7, від 30.09.2019 № 25, днем їх надходження.

Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю прийнятих відповідачем рішень про відмову у реєстрації податкових накладних, оскільки позивач на вимогу відповідача-1 після зупинення реєстрації податкових накладних на виконання вимог пп.4 п.13 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117, надав пояснення та копії документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Проте, подані позивачем документи не були взяті відповідачем-1 до уваги, в якості підстави для відмови у реєстрації податкових накладних безпідставно вказано ненадання платником податків пояснень та копій первинних та розрахункових документів.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.04.2020 адміністративний позов задоволено.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач-1 подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду як таке, що винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права, та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову.

Відповідач наполягає на правомірності прийнятих ним оскаржуваних рішень, оскільки позивачем відповідно до господарських операцій виконані роботи/послуги, на які придбано відповідні матеріали заздалегідь, але не надано інформації щодо їх зберігання та доставки до місця проведення робіт. Позивачем не були надані первинні документи щодо реалізації послуг, надано не в повному обсязі первинні документи щодо придбання матеріалів, відсутні первинні документи щодо транспортування та зберігання матеріалів, відсутні акти надання послуг оренди техніки та інше.

Представник відповідача-1 в судовому засіданні підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі.

Представник позивача проти задоволення апеляційної скарги заперечує, просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, рішення суду першої інстанції - без змін як законне та обґрунтоване. Позивачем поданий письмовий відзив на апеляційну скаргу з наведенням доводів на спростування аргументів апеляційної скарги.

Представник відповідача-2 в судове засідання не з`явився, про час і місце судового засідання відповідач-2 повідомлений судом належним чином.

Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, позивач - Приватне підприємство Авісбуд зареєстроване як юридична особа - 13.11.2012, основним видом діяльності підприємства є: 41.20 - будівництво житлових і нежитлових будівель. Ліцензією від 25.10.2017 № 2013044003 визначені інші види робіт ПП Авісбуд із впровадження господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середнім та значними наслідками.

За результатами проведеного тендеру і внаслідок перемоги у тендері між позивачем (підрядник) та КП Дніпроводоканал ДМР укладені договори підряду:

від 29.08.2018 № 248-Т про виконання робіт Технічне переоснащення фільтрів 1983 року будівництва на Ломовський насосно-фільтрувальній станції м. Дніпро . Коригування II. Ціна робіт складає 13900000 грн., у тому числі ПДВ 2316666,67 грн. За цим договором оплата здійснюється на умовах попередньої оплати в розмірі 30% від вартості договірної ціни (п. 3.2. договору).

від 05.08.2019 № 252 про виконання робіт Реконструкція будівлі решіток із заміною обладнання на Лівобережній станції аерації у м. Дніпро . Додаткові роботи (код ДК 021:2015 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь), ціна робіт складає 460000 грн., у тому числі ПДВ 76666,67 грн.

від 07.12.2018 № 350Т про виконання робіт Реконструкція будівлі решіток із заміною обладнання на Лівобережній станції аерації у м. Дніпро . Коригування (код ДК 021:2015 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь), ціна робіт складає 4937709,38 грн., у тому числі ПДВ 822951,56 грн.

від 12.10.2018 № 301Т про виконання робіт Реконструкція будівлі решіток із заміною обладнання на Лівобережній станції аерації у м. Дніпро . Коригування (код ДК 021:2015 45230000-8 Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь), ціна робіт складає 3393235 грн., у тому числі ПДВ 565539,17 грн.

За операціями в межах вказаних договорів відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України позивачем складені податкові накладні:

від 19.03.2019 №5 на загальну суму 893677,10 грн., яку направлено 11.04.2019 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. КП Дніпроводоканал перераховані грошові кошти на підставі платіжного доручення від 19.03.2019 № 122 на суму 893677,10 грн.,

від 21.03.2019 №6 на загальну суму 1942072,75 грн., яку направлено 08.04.2019 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. КП Дніпроводоканал перераховані грошові коштів на підставі платіжного доручення від №3 від 21.03.2019 на суму 1942072,75 грн.;

від 27.03.2019 №14 на загальну суму 335796,18 грн., яку направлено 17.05.2019 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Між позивачем та КП Дніпроводоканал ДМР підписані акти приймання виконаних робіт №13 форми КБ-2в за березень 2019 року на суму 213556,48 грн., №14 форми КБ-2в за березень 2019 року на суму 122239,70 грн. КП Дніпроводоканал ДМР платіжним дорученням №650349906 від 05.04.2019 перерахувало позивачеві грошові кошти у розмірі 335796,19 грн. ;

від 09.08.2019 №22 на загальну суму 138000 ,00 грн., яку направлено 30.08.2019 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. КП Дніпроводоканал ДМР перераховані грошові кошти на підставі платіжного доручення №744949491 від 09.08.2019 на загальну суму 138000 ,00 грн. ;

від 30.09.2019 №25 на загальну суму 311073,62 грн., яку направлено 09.10.2019 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Платіжним дорученням №771949397 від 01.10.2019 КП Дніпроводоканал ДМР перерахувало позивачеві грошову суму у розмірі 311073,62 грн.;

від 25.02.2019 №2 на загальну суму 1050998,41 грн., яку направлено 15.03.2019 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Платіжним дорученням №110 від 25.02.2019 КП Дніпроводоканал ДМР перерахувало позивачеві грошову суму у розмірі 1050998,41 грн. ;

від 21.03.2019 №7 на загальну суму 199971,86 грн., яку направлено 12.04.2019 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Платіжним дорученням №4 від 21.03.2019 КП Дніпроводоканал ДМР перерахувало позивачеві грошову суму у розмірі 199971,86 грн. Між позивачем та КП Дніпроводоканал ДМР підписаний акт приймання виконаних робіт №5 форми КБ-2в за березень 2019 року на суму 199971,86 грн. ;

від 22.02.2019 №3 на загальну суму 65171,27 грн., яку направлено 04.03.2019 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Платіжним дорученням №109 від 25.02.2019 КП Дніпроводоканал ДМР перерахувало позивачеві грошові кошти у розмірі 65171,27 грн. Виконані роботи прийняті КП Дніпроводоканал за актом приймання виконаних будівельних робіт №3 форми КБ-2в за лютий 2019 року на суму 65171,27 грн.

Відповідно до квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 01.03.2019, від 15.03.2019, від 08.04.2019, від 10.04.2019, від 12.04.2019, від 16.05.2019, від 30.08.2019, від 09.10.2019, означені вище податкові накладні прийнято, але їх реєстрацію зупинено, та зазначено підстави зупинення, зокрема, вказано, що відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК зупинена. Зазначено, що ПН/РК відповідають вимогам пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку, у зв`язку з чим позивачу запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

30.01.2020 позивач надав до ГУ ДПС у Дніпропетровській області на розгляд комісії для прийняття рішення щодо реєстрації податкових накладних пояснення з документальним підтвердженням по кожній з зазначених податкових накладних, які складені на одного отримувача - платника податку КП Дніпроводоканал ДМР за однотипними операціями.

Позивач зазначив та подав підтверджуючі документи, що роботи за укладеними з КП Дніпроводоканал ДМР договорами виконував як своїми силами, так і залученням субпідрядників, з якими позивачем укладені відповідні договори. Також виходячи з необхідності виконання робіт, позивачем здійснено придбання необхідних матеріалів для надання послуг КП Дніпроводоканал ДМР у постачальників відповідно до укладених договорів. Окремо позивач зазначив, що він орендує транспортні засоби для здійснення своїх товаротранспортних перевезень та здійснення послуг за основним видом діяльності підприємства, що підтверджується договорами оренди з доданими до них реєстраційними документами зі специфікаціями на техніку, які додані до цих пояснень, і таким чином пояснюється відсутність товаротранспортних накладних.

До пояснення позивачем подані видаткові накладні, які підтверджують закупівлю матеріалів, необхідні для здійснення будівельних робіт, сертифікати якості, документи на підтвердження наявності техніки, необхідної для виконання будівельних робіт, акти приймання будівельних робіт, розрахункові документи.

Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийнято рішення:

№ 1450472/38433270 про відмову в реєстрації податкової накладної від 25.02.2019 № 2,

№ 1450473/38433270 про відмову в реєстрації податкової накладної від 21.03.2019 № 6,

№1450474/38433270 про відмову в реєстрації податкової накладної від 27.03.2019 № 14,

№ 1450475/38433270 про відмову в реєстрації податкової накладної від 22.02.2019 № 3,

№1450476/38433270 про відмову в реєстрації податкової накладної від 09.08.2019 № 22,

№ 1450477/38433270 про відмову в реєстрації податкової накладної від 19.03.2019 № 5,

№ 1450478/38433270 про відмову в реєстрації податкової накладної від 21.03.2019 № 7,

№1450479/38433270 про відмову в реєстрації податкової накладної від 30.09.2019 № 25.

Підставою відмови згідно вказаних рішень є: ненадання платником податку копій первинних документів, розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.

З огляду на фактичні обставини справи, норми законодавства, що регулюють спірні правовідносини, апеляційний суд погоджується з судом першої інстанції про наявність підстав для задоволення позову.

Предметом спору є питання правомірності рішень про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, яке прийнято комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

Порядок складення податкової накладної та реєстрація її в Єдиному реєстрі податкових накладних врегульовано ст. 201 Податкового кодексу України.

У відповідності до абз.1 п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п.187.1 ст.187 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

При цьому в абз.1 п.201.7 ст.201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

За положеннями п.201.10 ст.201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

За правилами п.201.16 ст.201 ПК України в редакції станом на час виникнення спірних правовідносин реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

За визначенням, наведеним у пп.14.1.60 п.14.1 ст.14 ПК України, єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010, згідно пункту 12 якого після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п.13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Відповідно до п.18 Порядку №1246 на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).

За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.

На час формування контролюючим органом квитанцій про зупинення реєстрації податкових накладних механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначався Порядком зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117.

Так, податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку (п.5 Порядку № 117).

У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється (п.6 Порядку № 117).

У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється (п.7 Порядку № 117).

За правилами п.10 цього Порядку критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.

ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

Відповідно до п.12 Порядку № 117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Вимоги до змісту квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування наведені в п.13 Порядку № 117. Зокрема, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п.14 Порядку № 117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

За положеннями п. 15 Порядку № 117 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.

Як зазначено вище, відповідно до п.18 № 117 Порядку письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Відповідно до п.21 Порядку підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

На час прийняття відповідачем-1 оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних діяв затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, згідно якому Прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня) - п. 2 Порядку.

Відповідно до п.3, п.4 Порядку № 520 комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідно до п.5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

При цьому платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)) - абз.2 п.6 Порядку № 520.

Відповідно до п. 9 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Відповідно до п.11 Порядку № 520 підставами для прийняття комісією регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі є:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

В спірному випадку реєстрації податкових накладних зупинена у зв`язку із відповідністю вимогам пп. 1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку.

Разом з тим відповідачем у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не визначено, в чому саме полягає відповідність вказаним вище критеріям, не конкретизовано, яка саме з вказаних в підпункті 1.6 Критеріїв ризиковості платника податку обставин мала місце та слугувала підставою для встановлення ризиковості платника податків.

Крім того, апеляційний суд погоджується з судом першої інстанції, що з огляду на п. 14 діючого на час зупинення реєстрації податкових накладних Порядку № 117, яким визначений загальний перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, орган податкової служби був зобов`язаний у квитанціях чітко вказати конкретні обставини, за наявності яких можна віднести обсяг постачання до переліку ризикових, та відповідачами не надані належні та допустимі докази необхідності зупинення реєстрації податкової накладної.

Встановлені у справі фактичні обстави свідчать, що відповідачем не наведено конкретного переліку документів, які мав би надати позивач, і які б були достатніми для прийняття рішення про реєстрацію відповідних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Одночасно судом встановлено, що позивач надав контролюючому органу письмові пояснення з доданням документів, які в повній мірі підтверджують факти реального вчинення позивачем правочинів з виконання підрядних робіт та відповідність цих робіт його видам діяльності.

З приводу зазначених документів апеляційний суд погоджується з судом першої інстанції, що сукупність наданих позивачем документів в повній мірі підтверджує їх достатність для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.

Наведена відповідачем-1 в оскаржуваних рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних підстава для відмови в реєстрації цих податкових накладних не відповідає фактичним обставинам.

За встановлених обставин, апеляційний суд погоджується з судом першої інстанції, що відповідач обмежився лише загальною оцінкою наданих позивачем документів без зазначення в оскаржуваних рішеннях конкретних підстав для їх прийняття, тому такі рішення суб`єкта владних повноважень не можливо визнати обґрунтованими, а отже вони не відповідають критеріям правомірності, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень, у зв`язку з чим підлягають скасуванню.

Також апеляційний суд вважає, що в даному випадку належним способом захисту порушеного права є не лише скасування рішень відповідача-1, а й зобов`язання відповідача-2 зареєструвати податкові накладні в ЄРПН, оскільки саме такий спосіб захисту порушеного права є свідченням того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

При цьому, зобов`язання контролюючого органу вчинити дії по реєстрації податкової накладної в судовому порядку не може бути розцінене як втручання в його дискреційні повноваження, оскільки контролюючим органом вже прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, тобто вирішено віднесене до його повноважень питання на власний розсуд. В свою чергу, суд при перевірці правомірності прийняття оскаржуваних рішень, згідно приписів КАС України, не перебираючи на себе повноважень відповідного органу, вправі покласти на суб`єкта владних повноважень зобов`язання вчинити певні дії з метою захисту порушених прав та інтересів позивача.

З урахуванням викладеного суд дійшов висновку, що суд першої інстанції під час розгляду даної справи повно дослідив обставини, які мають значення для справи, ухвалив законне та обґрунтоване рішення про задоволення позову.

Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції. Передбачені ст.317 КАС України підстави для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення відсутні.

Керуючись ст.ст. 310, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14 квітня 2020 року у справі № 160/1775/20 залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, може бути оскаржена до касаційного суду в порядку та строки, встановлені ст.ст.328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий - суддя І.Ю. Добродняк

суддя Н.А. Бишевська

суддя Я.В. Семененко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.09.2020
Оприлюднено14.09.2020
Номер документу91483625
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/1775/20

Ухвала від 29.10.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Постанова від 08.09.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Постанова від 08.09.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 10.07.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 10.07.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Ухвала від 01.06.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Добродняк І.Ю.

Рішення від 14.04.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

Ухвала від 18.02.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні