ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 вересня 2020 року Черкаси справа № 925/489/20
Господарський суд Черкаської області у складі судді Кучеренко О.І. із секретарем судового засідання Юхименко О.В. за участю представників:
від позивача Бобер Д.О., адвокат за довіреністю,
від відповідача Дейнега В.М., директор
розглянув у приміщенні суду справу за позовом
Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт
до Черкаського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа I-III ступенів - ліцей спортивного профілю №34 Черкаської міської ради Черкаської області
третя особа на стороні відповідача Приватне підприємство АРХСТРОЙ ФАСАД
про визнання протиправним та скасування рішення, та визнання договору укладеним,
Товариство з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт звернулось у Господарський суд Черкаської області з позовом до Черкаського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа I-III ступенів - ліцей спортивного профілю №34 Черкаської міської ради Черкаської області, у якому просить суд:
визнати протиправним та скасувати рішення тендерного комітету Черкаського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа I-III ступенів - ліцей спортивного профілю №34 Черкаської міської ради Черкаської області, яке оформлене протоколом №10 від 30.03.2020 про відхилення тендерної пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт та рішення про відміну процедури відкритих торгів згідно предмету закупівлі Капітальний ремонт будівлі (спортивний зал) НВК ЗОШ №34 (45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи) оголошення UА-2019-07-10-003027-b;
визнати укладеним між Черкаським навчально-виховним комплексом Загальноосвітня школа I-III ступенів - ліцей спортивного профілю №34 Черкаської міської ради Черкаської області та Товариством обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт договору про виконання робіт в редакції позивача;
та відшкодування судових витрат.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що його визнано переможцем закупівлі, внаслідок чого він сподівався на укладення договору за результатами закупівлі. Однак 30.03.2020 тендерним комітетом Черкаського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа I-III ступенів - ліцей спортивного профілю №34 Черкаської міської ради Черкаської області з посиланням на частину 1 статті 31 Закону України Про публічні закупівлі вирішено відмінити торги, а саме: відхилення усі тендерні пропозицій згідно з цим Законом. Позивач не погоджується з даним рішенням тендерного комітету від 30.03.2020 №10 та вважає його протиправним.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 28.04.2020 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк протягом десяти днів з дня вручення ухвали про залишення позовної заяви без руху надати суду докази сплати судового збору у сумі 4204,00 грн до Державного бюджету України або документів, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
04.05.2020 представник Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт направив до суду заяву про усунення недоліків, надавши підтвердження сплати судового збору у сумі 4204,00 грн, що підтверджується платіжними дорученнями №2151 від 04.05.2020 та №2085 від 21.04.2020.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 06.05.2020 відкрито провадження у справі, справу ухвалено розглядати за правилами загального позовного провадження. Встановлено відповідачу строк 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання суду відзиву на позовну заяву та усіх письмових та електронних доказів, що підтверджують заперечення проти позову.
22.05.2020 відповідач подав до суду відзив від 22.05.2020 №132 на позовну заяву, у якому вимоги позивача, викладені в позовній заяві визнає частково.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 01.06.2020 відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт у задоволенні заяви про забезпечення позову.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 09.06.2020 відкладено підготовче засідання у справі.
Ухвалою Господарського суду Черкаської області від 22.07.2020 до розгляду справи залучено Приватне підприємство АРХСТРОЙ ФАСАД , як третю особу на стороні відповідача, відкладено підготовче засідання у справі.
Протокольною ухвалою від 18.08.2020 суд закрив підготовче провадження у справі та призначив справу до судового розгляду по суті на 03.09.2020.
У судове засідання 03.09.2020 третя особа, яка була належним чином повідомлена про дату та час судового засідання участь свого представника у судове засідання не забезпечила, про причини неявки суд не повідомила.
Згідно з пунктом 1 частини 3 статті 202 Господарського процесуального кодексу України, якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі, неявки у судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.
У судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні у справи докази, суд
ВСТАНОВИВ:
Рішенням другої сесії Черкаської міської ради від 13.12 2019 №2-5360 Про внесення змін до рішення міської ради від 24.01.2019 №2-3735 Про міський бюджет на 2019 рік (Т.1 а.с. 194) та кошторису на 2020 рік для Черкаського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа I-III ступенів - ліцей спортивного профілю №34 були передбачені кошти на продовження робіт по капітальному ремонту спортивної зали школи.
Протоколом засідання тендерного комітету від 26.11.2019 №24 вирішено: закупівлю по предмету Капітальний ремонт будівлі (спортивний зал) НВК ЗОШ №34 (45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи) - код національного класифікатора України ДК 021: 2015 Єдиний закупівельний словник - 45450000-6 здійснити шляхом проведення процедури відкритих торгів у відповідності з вимогами Розділу 4 Закону України Про публічні закупівлі ; подати на оприлюднення через авторизований електронний майданчик оголошення про проведення процедури відкритих торгів на веб-порталі Уповноваженого органу згідно вимог Закону (Т.1 а.с. 195-197).
Відповідно до результатів розгляду тендерних пропозицій протоколом засідання тендерного комітету №27 від 19.12.2019 переможцем закупівлі Капітальний ремонт будівлі (спортивний зал) НВК ЗОШ №34 (45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи) визначено Товариство з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт з тендерною пропозицією в сумі 5799990,00 грн та вирішено укласти договір про закупівлю (Т.1 а.с. 198-199).
Стартова ціна складала - 7128415,00 грн. Пропозиції інших трьох учасників були відхилені у зв`язку з порушеннями в оформленні тендерних документів та у зв`язку з вищою ціновою пропозицією:
Згідно з рішенням тендерного комітету, 08.01.2020 між Черкаським навчально-виховним комплексом Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - ліцей спортивного профілю №34 Черкаської міської ради Черкаської області (замовником - відповідач по справі), в особі директора Дейнеги В.М., що діє на підставі Статуту, та Товариством з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт (підрядником - позивач по справі), в особі директора Чосенка В.М., що діє на підставі Статуту, було укладено договір підряду №1 (Т.1 а.с. 200-202), за умовами якого підрядник зобов`язався виконати роботи з капітального ремонту будівлі (спортивний зал) НВК ЗОШ №34 (45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи) за переліком, обсягами робіт та використовуючи матеріали, наведені в робочому проекті, ціною договору сумі 5799990,00 грн. Договір підписаний повноважними представниками та скріплений печатками сторін.
Листом від 23.01.2020 №18 позивач повідомив відповідача, що товариство не в змозі якісно виконати роботи згідно з умовами договору підряду №1 від 08.01.2020 за цінами, які наведеними в договорі, та просив припинити дію договору за згодою сторін (Т.1 а.с. 203).
27.01.2020 між позивачем та відповідачем була підписана додаткова угода №1 до договору підряду про припинення дії договору підряду №1 від 08.01.2020 за згодою сторін (Т.1 а.с. 204).
17.02.2020 згідно з протоколом засідання тендерного комітету №4 була оголошена наступна процедура відкритих торгів закупівлі по предмету Капітальний ремонт будівлі (спортивний зал) НВК ЗОШ №34 (45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи) - код національного класифікатора України ДК 021: 2015 Єдиний закупівельний словник - 45450000-6, яку вирішено здійснити шляхом проведення процедури відкритих торгів у відповідності з вимогами Розділу 4 Закону України Про публічні закупівлі ; подати на оприлюднення через авторизований електронний майданчик оголошення про проведення процедури відкритих торгів на веб-порталі Уповноваженого органу згідно вимог Закону (Т.1 а.с. 205-207).
3а підсумками торгів, протоколом засідання тендерного комітету №9 від 17.03.2020 Товариство з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт визнано переможцем з сумою 7099997,93 грн (Т.1, а.с. 208-210).
Пропозиції інших трьох учасників - Товариства з обмеженою відповідальністю ОБЛАГРОПРОМБУД , Товариства з обмеженою відповідальністю МЕГАБУД-БК , Приватного підприємства АРХСТРОЙ ФАСАД були відхилені у зв`язку з грубими порушеннями у наданій ними тендерній документації.
23.03.2020 Управління стратегічних розслідувань в Черкаській області Національної Поліції України направило тендерному комітету НВК ЗОШ №34 листа №1696/55/122/01/22-2020, у якому було рекомендовано розглянути питання щодо прийняття рішення про відхилення пропозиції учасника Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт відповідно до частини 4 статті 30 Закону України Про публічні закупівлі , як таку, що не відповідає умовам тендерної документації (Т.1 а.с. 213-214).
Крім того, Черкаською місцевою прокуратурою до тендерного комітету направлялися вимоги про надати усіх документів з проведення обох процедур відкритих торгів по предмету Капітальний ремонт будівлі (спортивний зал) НВК ЗОШ №34 щодо перевірки дотримання вимог чинного законодавства та встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді (від 18.03.2020 №161-3651вих 20 (Т.1 а.с. 211) та від 27.03.2020 № 161-4084вих 20 (Т.1 а.с. 218).
У зв`язку з отриманням наведених звернень тендерним комітетом НВК ЗОШ №34 повторно були вивчені та переглянуті тендерні пропозиції.
Рішенням засідання тендерного комітету, яке оформлене протоколом від 30.03.2020 №10 було вирішено відмінити рішення тендерного комітету, яке було затверджене протоколом засідання тендерного комітету №9 від 17.03.2020 в частині визнання переможцем закупівлі Капітальний ремонт будівлі (спортивний зал) НВК ЗОШ №34 (45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи) Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт ; відхилено тендерну пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт на підставі пункту 4 частини 1 статті 30 Закону України Про публічні закупівлі , як таку, що не відповідає умовам тендерної документації; відмінено процедуру відкритих торгів згідно предмету закупівлі з підстави, що передбачена згідно частини 1 статті 31 Закону України Про публічні закупівлі , а саме: відхилення всіх тендерних пропозицій згідно з цим Законом (Т.1 а.с. 215-216).
Після прийняття оспорюваного рішення тендерного комітету відповідачем направлені відповіді Національній поліції України Департаменту стратегічних розслідувань в Черкаській області (Т.1 а.с. 217), Черкаській місцевій прокуратурі (Т.1 а.с. 212, 219) та повідомлено про відхилення тендерної пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт з підстав частини 4 статті 30 Закону України Про публічні закупівлі .
28.04.2020 була оголошена наступна процедура відкритих торгів згідно з предметом закупівлі Капітальний ремонт будівлі (спортивний зал) НВК ЗОШ №34 (45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи) протоколом засідання тендерного комітету №14 та вирішено оприлюднити оголошення про проведення закупівлі через авторизований електронний майданчик на веб-порталі Уповноваженого органу згідно вимог Закону України Про публічні закупівлі (Т.1 а.с. 220-222).
16.07.2020 за підсумками торгів, тендерним комітетом Приватне підприємство АРХСТРОЙ ФАСАД визнано переможцем з сумою 6 250 000,00 грн. Пропозиції інших двох учасників: Товариства з обмеженою відповідальністю БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ ТРІАДА ПЛЮС та Товариства з обмеженою відповідальністю МЕГАБУД-БК були відхилені.
З переможцем торгів Приватним підприємством АРХСТРОЙ ФАСАД 03.08.2020 між Черкаським навчально-виховним комплексом Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - ліцей спортивного профілю №34 Черкаської міської ради Черкаської області (замовником - відповідач по справі), в особі директора Дейнеги В.М., що діє на підставі Статуту, та підрядником, в особі директора Мазурева С.Р., що діє на підставі Статуту, було укладено договір підряду №77, за умовами якого підрядник зобов`язався виконати роботи з капітального ремонту будівлі (спортивний зал) НВК ЗОШ №34 (45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи) за переліком, обсягами робіт та використовуючи матеріали, наведені в робочому проекті, ціною договору 6 250 000,00 грн, у тому числі ПДВ у сумі 1 041 666,67 грн.
Позивач зазначає, що рішення тендерного комітету, яке оформлене протоколом від 30.03.2020 №10 про відміну торгів є незаконним та підлягає скасуванню, оскільки у вказаному рішенні не визначено порушення законодавства з питань публічних закупівель, що спричинили таку відміну торгів. Позивач зазначає, що оскільки сама процедура закупівлі, на думку позивача, проведена відповідно до приписів Закону України Про публічні закупівлі , перешкоди для укладення між сторонами договору про закупівлю відсутні.
Даний спір розглядається за нормами Господарського процесуального кодексу України так як тендер може проводитись не лише суб`єктом владних повноважень, а й будь-якою юридичною особою при здійсненні господарської діяльності.
Підвідомчість господарських справ установлено статті 20 Господарського процесуального кодексу України, за змістом якої господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають у зв`язку із здійсненням господарської діяльності (крім справ, передбачених частиною другою цієї статті), та інші справи у визначених законом випадках, зокрема справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні правочинів у господарській діяльності, крім правочинів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, а також у спорах щодо правочинів, укладених для забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці.
Спір має приватноправовий характер, так як він обумовлений порушенням наявного приватного права позивача, що підлягає захисту у спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин.
Законом України Про публічні закупівлі установлено правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади, метою якого є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.
Частиною 1 статті 2 Закону України Про публічні закупівлі (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) встановлено, що цей Закон застосовується: до замовників, за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, а робіт - 1,5 мільйона гривень; до замовників, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, за умови, що вартість предмета закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 1 мільйон гривень, а робіт - 5 мільйонів гривень.
Згідно із частиною 1 статті 12 Закону України Про публічні закупівлі , закупівля може здійснюватися шляхом застосування однієї з таких процедур: відкриті торги; конкурентний діалог; переговорна процедура закупівлі.
У відповідності до пункту 28 статті 1 Закону України Про публічні закупівлі , тендер (торги) - здійснення конкурентного відбору учасників з метою визначення переможця торгів згідно з процедурами, установленими цим Законом (крім переговорної процедури закупівлі).
Відкриті торги є основною процедурою закупівлі. Під час проведення процедури відкритих торгів тендерні пропозиції мають право подавати всі зацікавлені особи. Для проведення процедури закупівлі має бути подано не менше двох пропозицій (стаття 20 ЗУ Про публічні закупівлі ).
Статтею 11 Закону України Про публічні закупівлі передбачено, що для організації та проведення процедур закупівель замовник утворює тендерний комітет (комітети) або визначає уповноважену особу (осіб). Тендерний комітет діє на засадах колегіальності та неупередженості (ч. 1). Тендерний комітет або уповноважена особа (особи): планує закупівлі, складає та затверджує річний план закупівель; здійснює вибір процедури закупівлі; проводить процедури закупівель; забезпечує рівні умови для всіх учасників, об`єктивний та чесний вибір переможця; забезпечує складання, затвердження та зберігання відповідних документів з питань публічних закупівель, визначених цим Законом; забезпечує оприлюднення інформації та звіту щодо публічних закупівель відповідно до Закону; здійснює інші дії, передбачені цим Законом (ч. 3). Рішення тендерного комітету або уповноваженої особи оформлюється протоколом. У рішенні відображаються результати поіменного голосування членів комітету, присутніх на засіданні тендерного комітету, з кожного питання. Протокол підписується всіма членами комітету, присутніми на його засіданні, або всіма уповноваженими особами. У разі відмови члена тендерного комітету або однієї з уповноважених осіб підписати протокол про це зазначається у протоколі з обґрунтуванням причин відмови (ч. 4).
Згідно із частиною 1, частини 4 статті 10 Закону України Про публічні закупівлі , замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює на веб-порталі Уповноваженого органу в порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, зокрема, оголошення про проведення процедури закупівлі та тендерну документацію - не пізніше ніж за 15 днів до дня розкриття тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не перевищує межі, встановлені у частині четвертій цієї статті, та не пізніше 30 днів у разі перевищення таких меж.
Оголошення про проведення процедури закупівлі у строки, встановлені у частині першій цієї статті, обов`язково додатково оприлюднюються на веб-порталі Уповноваженого органу англійською мовою, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну: для товарів і послуг - 133 тисячам євро; для робіт - 5150 тисячам євро.
Як встановлено судом, Черкаським навчально-виховним комплексом Загальноосвітня школа I-III ступенів - ліцей спортивного профілю №34 Черкаської міської ради Черкаської області оприлюднено оголошення про проведення відкритих торгів (номер процедури закупівлі в електронній системі закупівель: UA-2020-02-17-000576-а) за предметом - Капітальний ремонт будівлі (спортивний зал) НВК ЗОШ №34 (45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи) за адресою: м. Черкаси, вул. Гагаріна, 91.
Згідно з частиною 6 статті 28 Закону України Про публічні закупівлі за результатами розгляду та оцінки тендерної пропозиції замовник визначає переможця та приймає рішення про намір укласти договір згідно з цим законом.
Відповідно до частин 4, 5 статті 11 Закону України Про публічні закупівлі рішення тендерного комітету або уповноваженої особи оформлюється протоколом. У рішенні відображаються результати поіменного голосування членів комітету, присутніх на засіданні тендерного комітету, з кожного питання. Протокол підписується всіма членами комітету, присутніми на його засіданні, або всіма уповноваженими особами.
З матеріалів справи вбачається, що 17.03.2020 за результатами проведення тендеру, тендерним комітетом Черкаського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа I-III ступенів - ліцей спортивного профілю №34 Черкаської міської ради Черкаської області прийнято рішення про визнання учасника Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт переможцем тендеру на загальну суму 7099997,93 грн та вирішено оприлюднити рішення на веб-порталі Уповноваженого органу відповідно до статті 10 Закону України Про публічні закупівлі , що оформлено протоколом №9.
Відповідно до статті 32 Закону України Про публічні закупівлі , рішення про намір укласти договір про закупівлю приймається замовником у день визначення переможця, та протягом одного дня після прийняття такого рішення замовник оприлюднює на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про намір укласти договір та надсилає його переможцю. Усім іншим учасникам електронною системою закупівель автоматично надсилається повідомлення із зазначенням найменування та місцезнаходження переможця торгів.
Проте, 30.03.2020 на засіданні тендерного комітету Черкаського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа I-III ступенів - ліцей спортивного профілю №34 Черкаської міської ради Черкаської області вирішено відмінити рішення тендерного комітету, який затверджений протоколом засідання тендерного комітету №9 від 17.03.2020 в частині визнання переможцем закупівлі Капітальний ремонт будівлі (спортивний зал) НВК ЗОШ №34 (45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи) Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт ; відхилено тендерну пропозицію Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт на підставі пункту 4 частини 1 статті 30 Закону України Про публічні закупівлі .
Підстави відхилення тендерних пропозицій передбачені у статті 30 Закону Про публічні закупівлі . Так, згідно з пунктом 4 частини 1 статті 30 цього Закону замовник відхиляє тендерну пропозицію в разі якщо тендерна пропозиція не відповідає умовам тендерної документації.
Частиною 1 статті 31 Закону України Про публічні закупівлі встановлено, що замовник відміняє торги в разі: відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг; неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель; порушення порядку оприлюднення оголошення про проведення процедури закупівлі, повідомлення про намір укласти договір, передбаченого цим Законом; подання для участі в них менше двох тендерних пропозицій, а в разі здійснення закупівлі за рамковими угодами з кількома учасниками - менше трьох пропозицій; допущення до оцінки менше двох тендерних пропозицій, а в разі здійснення закупівлі за рамковими угодами з кількома учасниками - менше трьох пропозицій; відхилення всіх тендерних пропозицій згідно з цим Законом. Про відміну процедури закупівлі за такими підставами має бути чітко визначено в тендерній документації.
У пункті 1 розділу 6 Тендерної документації по предмету закупівлі Капітальний ремонт будівлі (спортивний зал) НВК ЗОШ №34 (45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи) за адресою: м. Черкаси, вул. Гагаріна, 91 визначено, що замовник відміняє торги в разі, зокрема, відхилення всіх тендерних пропозицій згідно із Законом (Т.1 а.с. 142). Отже, право на відміну торгів виникає у замовника у разі відхилення всіх тендерних пропозицій згідно із Законом.
Як встановлено судом, за підсумками торгів, рішенням засідання тендерного комітету, яке оформлене протоколом №9 від 17.03.2020 було встановлено, що за результатами розгляду пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт інформацію надано у повному обсязі відповідно до вимог тендерної документації, зауважень до тендерної пропозиції не має, пропозиція учасника відповідає вимогам тендерної документації та визнано останнього переможцем закупівлі.
Водночас, 30.03.2020 тендерний комітет Черкаського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа I-III ступенів - ліцей спортивного профілю №34 вирішує відмінити своє попереднє рішення, зазначаючи, що тендерна пропозиція Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт не відповідає умовам тендерної документації та і взагалі відміняє процедуру відкритих торгів згідно з предметом закупівлі. При цьому у оспорюваному рішенні тендерного комітету №10 не наведено будь-яких обґрунтованих підстав для правомірності такого висновку.
Відповідно до статті 20 Господарського Кодексу України держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб`єктів господарювання та споживачів. Кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються, серед іншого, шляхом визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб`єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб`єкта господарювання або споживачів.
З огляду на наведене суд дійшов висновку, що рішення тендерного комітету Черкаського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа I-III ступенів - ліцей спортивного профілю №34 , яке оформлене протоколом №10 від 30.03.2020 є необґрунтованим, оскільки суперечать законодавству, ущемлює права та законні інтереси суб`єкта господарювання, тому повинно бути визнано судом недійсним.
Щодо вимоги позивач визнати укладеним договір підряду між сторонами у справі в редакції позивача господарський суд вважає зазначити наступне.
Відповідно до частин 1, 4 статті 183 Господарського кодексу України договори за державним замовленням укладаються між визначеними законом суб`єктами господарювання - виконавцями державного замовлення та державними замовниками, що уповноважені від імені держави укладати договори (державні контракти), в яких визначаються господарські зобов`язання сторін та регулюються відносини замовника з виконавцем щодо виконання державного замовлення.
Ухилення від укладення договору за державним замовленням є порушенням господарського законодавства і тягне за собою відповідальність, передбачену цим Кодексом та іншими законами. Спори, пов`язані з укладенням договору за державним замовленням, в тому числі при ухиленні від укладення договору однієї або обох сторін, вирішуються в судовому порядку.
Згідно статті 187 Господарського кодексу України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов`язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом. Інші переддоговірні спори можуть бути предметом розгляду суду у разі якщо це передбачено угодою сторін або якщо сторони зобов`язані укласти певний господарський договір на підставі укладеного між ними попереднього договору.
Відповідно до частини 1 статті 36 Закону України Про публічні закупівлі договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України та Господарського кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Водночас, як вбачається з матеріалів справи, тендерним комітетом відповідача 29.04.2020 оприлюднено оголошення про проведення чергових відкритих торгів за тим же предметом закупівлі (Т.1 а.с. 230-231). З інформації, яка розміщена на сайті Prozorro вбачається, що переможцем зазначеної закупівлі є Приватне підприємство АРХСТРОЙ ФАСАД з сумою 6250000,00 грн. Черкаським навчально-виховним комплексом Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - ліцей спортивного профілю №34 Черкаської міської ради Черкаської області, як замовником 03.08.2020 був укладений договір підряду №77 на виконання робіт з капітального ремонту будівлі (спортивний зал) НВК ЗОШ №34 (45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи) за переліком, обсягами робіт та використовуючи матеріали, наведені в робочому проекті.
Отже, на час прийняття судом рішення у цій справі між замовником торгів та іншим суб`єктом підприємницької діяльності вже укладено договір на той же предмет закупівлі, на який позивач просить визнати укладеним договір. Крім того, суд приймає до уваги дії позивача щодо відмови від виконання договору підряду, який був укладений 08.01.2020 між Черкаським навчально-виховним комплексом Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - ліцей спортивного профілю №34 Черкаської міської ради Черкаської області (замовником - відповідач по справі) та Товариством з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт (підрядником - позивач по справі) на виконання робіт з капітального ремонту будівлі (спортивний зал) НВК ЗОШ №34, оскільки позивачем не надано переконливих доказів, що з часу розірвання цього договору фінансове становище останнього дає можливість виконати підрядні роботи.
За наведених обставин, суд дійшов висновку, що вимога щодо визнання договору закупівлі про виконання робіт укладеним між сторонами у справі, не підлягає задоволенню.
За приписами частини 1 статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги в частині визнання протиправним рішення тендерного комітету Черкаського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа I-III ступенів - ліцей спортивного профілю №34 Черкаської міської ради Черкаської області, яке оформлене протоколом №10 від 30.03.2020 про відхилення тендерної пропозиції Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт та рішення про відміну процедури відкритих торгів згідно предмету закупівлі Капітальний ремонт будівлі (спортивний зал) НВК ЗОШ №34 (45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи) обґрунтовані, заявлені у відповідності до вимог чинного законодавства, підтверджуються належними доказами, які є в матеріалах справи, та підлягають задоволенню. В іншій частині позову суд відмовляє.
Частиною першою статті 123 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи, до яких відповідно до пункту 1 частини третьої зазначеної статті належать витрати на професійну правничу допомогу.
Разом з першою заявою по суті спору кожна сторона подає до суду попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які вона понесла і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи (частина першої статті 124 Господарського процесуального кодексу України).
Відповідно до статті 16, 58 Господарського процесуального кодексу України, учасники справи мають право користуватися правничою допомогою. Представництво у суді, як вид правничої допомоги, здійснюється виключно адвокатом (професійна правнича допомога). Представником у суді може бути адвокат.
Відповідно до частини 3 статті 4 Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність , адвокат може здійснювати адвокатську діяльність індивідуально або в організаційно-правових формах адвокатського бюро (організаційні форми адвокатської діяльності).
Частиною 5 статті 14 Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність стороною договору про надання правової допомоги є адвокатське бюро.
В свою чергу пункт 4 частини 1 статті 1 вказаного закону визначає, що договір про надання правової допомоги - домовленість, за якою одна сторона (адвокат, адвокатське бюро) зобов`язується здійснити захист, представництво або надати інші види правової допомоги другій стороні (клієнту) на умовах і в порядку, що визначені договором, а клієнт зобов`язується оплатити надання правової допомоги та фактичні витрати, необхідні для виконання договору.
За результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом з іншими судовими витратами (частина друга статті 126 Господарського процесуального кодексу України). Поряд з цим, згідно з вимогами частини восьмої статті 129 цього кодексу розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. У разі неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.
Отже, відшкодування судових витрат, у тому числі на професійну правничу допомогу, здійснюється у разі наявності відповідної заяви сторони, яку вона зробила до закінчення судових дебатів, якщо справа розглядається з повідомленням учасників справи з проведенням дебатів, а відповідні докази надані цією стороною або до закінчення судових дебатів або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду. При цьому перевірка цих доказів та надання їм оцінки здійснюється судом у разі дотримання цього порядку, оскільки за інших обставин розподіл судових витрат, пов`язаних із розглядом справи, не може бути здійснений.
У статті 126 Господарського процесуального кодексу України встановлено для цілей розподілу судових витрат: розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, у тому числі гонорару адвоката за представництво У суді та іншу професійну правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Позивач у позовній заяві просить стягнути з відповідача судові витрати на професійну правничу допомогу у сумі 10 000,00 грн.
На підтвердження наданих адвокатом Бобер Д.О. послуг з правничої допомоги надано договір про надання правової допомоги від 21.04.2020 №19/2020, який укладений між Товариством з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт та Адвокатським об`єднанням ВІБ ЕНД КОМПАНІ , додатковою угодою від 21.04.2020 №1 до договору про надання правничої допомоги, актом приймання-передачі наданих послуг від 22.04.2020 №10, а також детальним описом наданої адвокатом Бобер Д.О. професійної правової допомоги згідно з умовами договору. Про оплату правничих послуг свідчить платіжне доручення від 21.04.2020 №2084 про отримання від Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт суми в розмірі 10000,00 грн.
Наявність документального підтвердження витрат на правову допомогу та їх розрахунок є підставою для задоволення вимог про відшкодування таких витрат.
Відповідно до положень частини 4 статті 129 Господарського процесуального кодексу України інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: 1) у разі задоволення позову - на відповідача; 2) у разі відмови в позові - на позивача; 3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Оскільки суд задовольнив позов позивача частково, з відповідача - Черкаського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа I-III ступенів - ліцей спортивного профілю №34 Черкаської міської ради Черкаської області на користь позивача - Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт підлягає до відшкодування 5000,00 грн витрат за надану професійну правничу допомогу.
Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається, зокрема, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. Оскільки позовні вимоги позивача задоволені частково, до відшкодування йому за рахунок відповідача підлягає судовий збір у розмірі 2102,00 грн.
На підставі викладеного, керуючись статтями 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправним рішення тендерного комітету Черкаського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа I-III ступенів - ліцей спортивного профілю №34 Черкаської міської ради Черкаської області, яке оформлене протоколом №10 від 30.03.2020 про відхилення тендерної пропозиції ТОВ Будівельне підприємство Євробудстандарт та рішення про відміну процедури відкритих торгів згідно предмету закупівлі Капітальний ремонт будівлі (спортивний зал) НВК ЗОШ №34 (45450000-6 Інші завершальні будівельні роботи) оголошення UA-2020-02-17-000576-а.
Стягнути з Черкаського навчально-виховного комплексу Загальноосвітня школа I-III ступенів - ліцей спортивного профілю №34 Черкаської міської ради Черкаської області (вул. Гагаріна, 91, м. Черкаси, 18021, ідентифікаційний код 25660039) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельне підприємство Євробудстандарт (вул. Чехова, 104, м. Черкаси, 18030, ідентифікаційний код 42470905) 2102,00 грн судового збору та 5000,00 грн витрат на правничу допомогу.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення набирає законної сили після прийняття судом апеляційної інстанції судового рішення. Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Північного апеляційного господарського суду.
Повне рішення складене 14.09.2020.
Суддя О.І.Кучеренко
Суд | Господарський суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 03.09.2020 |
Оприлюднено | 15.09.2020 |
Номер документу | 91497651 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Черкаської області
Кучеренко О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні