Рішення
від 14.09.2020 по справі 540/1596/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 вересня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/1596/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Василяки Д.К., розглянувши в порядку спрощеного письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Механічний завод" до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Механічний завод" (далі - позивач) звернулося з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - відповідач), в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо не видачі ТОВ Механічний завод витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:0840, згідно заяви від 15.05.2020 р. та зобов`язати відповідача видати ТОВ Механічний завод витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6510136600:01:001:0840 площею 65055 м2, розташованої за адресою: м.Херсон, Миколаївське шосе, 5;

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо не видачі ТОВ Механічний завод витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:02:001:0070, згідно заяви від 15.05.2020 р. та зобов`язати відповідача видати ТОВ Механічний завод витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6510136600:02:001:0070 площею 3732 м2, розташованої за адресою: м.Херсон, Миколаївське шосе, 5;

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо не видачі ТОВ Механічний завод витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:02:001:0022, згідно заяви від 15.05.2020 р. та зобов`язати відповідача видати ТОВ Механічний завод витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6510136600:02:001:0022 площею 34188 м2, розташованої за адресою: м.Херсон, Новомиколаївське шосе, 19;

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо не видачі ТОВ Механічний завод витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:02:001:0102, згідно заяви від 15.05.2020 р. та зобов`язати відповідача видати ТОВ Механічний завод витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6510136600:02:001:0102 площею 1232 м2, розташованої за адресою: м.Херсон, Новомиколаївське шосе, 19.

Свої вимоги мотивує тим, що у користуванні позивача перебувають земельні ділянки: площею 65055 м2, розташованої за адресою: м.Херсон, Миколаївське шосе, 5; площею 3732 м2, розташованої за адресою: м.Херсон, Миколаївське шосе, 5; площею 34188 м2, розташованої за адресою: м.Херсон, Новомиколаївське шосе, 19; площею 1232 м2, розташованої за адресою: м.Херсон, Новомиколаївське шосе, 19. 15.05.2020 р. ТОВ "Механічний завод" звернулося до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області із заявами щодо надання витягів із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок. За результатами розгляду заяв 19.05.2020 р. за вих. № 32-21-0.172-2043, № 32-21-0.172-2044, № 32-21-0.172-2041, № 32-21-0.172-2042 відповідачем надано відповіді, у яких зазначено, що Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області не може надати витяги у зв`язку із тим, що рішенням Окружного адміністративного суду від 11.06.2019 року по справі № 540/597/19, яке залишене в силі постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2020 року, визнано протиправним та нечинним рішення Херсонської міської ради від 05.06.2018 року № 1398 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона у зв`язку із чим, відсутня належним чином затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона. Вважає таку бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області протиправною, оскільки на відповідача згідно законодавства покладено обов`язок надавати таку інформацію. Оскільки рішення Херсонської міської ради від 05.06.2018 року № 1398 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона визнано неправомірним та скасовано в судовому порядку, дійсною на даний час для землекористувачів на території м.Херсона є технічна документація, яка затверджена рішенням Херсонської міської ради від 27.04.2000 р. № 186 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м. Херсона".

Ухвалою від 19.06.2020 р. у справі відкрито спрощене провадження та призначено судове засідання на 09.07.2020 р.

Ухвалою від 09.07.2020 року судове засідання відкладено до 29.08.2020 року.

Ухвалою від 10.07.2020 року виправлено описку в ухвалі від 09.07.2020 року.

10.07.2020 року від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити в задоволенні позову. Зазначає, що на даний час не існує жодного рішення Херсонської міської ради про затвердження нормативно грошової оцінки земельних ділянок, оскільки судовими рішеннями скасовано усі рішення Херсонської міської ради про затвердження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів. Вищевикладене твердження викладено в рішеннях Верховного Суду по справі № 2140/1869/18 та Одеського апеляційного адміністративного суду по справах №№ 821/1531/17, № 821/1416/17, № 821/1887/16, де суд вказав, що термін "нормативно грошова оцінка земельної ділянки" з`явилася в правовому полі України лише у 2003 році з прийняттям Закону України "Про оцінку землі" від 11.12.2003 р. за № 1378-ІV, у зв`язку з чим були внесені зміни і до постанови КМУ від 23.03.1995 р. № 213 "Про методику грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів". Відповідно до прийняття Закону України "Про оцінку земель" існувало поняття "грошова оцінка" відповідно до вимог зовсім іншого нормативного акту - постанови КМУ від 23.03.1995 р. № 213. Таким чином, рішення Херсонської міської ради від 27.04.2000 р. № 186 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м.Херсона" було затверджено саме "грошову оцінку земельних ділянок", а не нормативно грошову оцінку земельних ділянок і в подальшому ніяких змін до цього рішення не вносилося. Тому надання витягу про нормативно грошову оцінку земельної ділянки на сьогодні є неможливим за її відсутності, так як всі рішення про нормативно грошову оцінку скасовані. Надання витягу на підставі документації про грошову оцінку, затверджену у 2000 році, є порушенням вимог чинного законодавства, наслідком чого є нанесення збитків в особливо великих розмірах територіальній громаді та порушення вимог законодавства в сфері застосування Закону України "Про оцінку земель". З посиланням на Закон України "Про адміністративні послуги", наказ Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 08.11.2019 р. № 227 "Про затвердження Інформаційних та Технологічних карток адміністративних послуг, які надаються Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області", Інструкцію з діловодства у Головному управлінні Держгеокадастру у Херсонській області, вказує, що відповідач відповідно до вимог чинного законодавства надав адміністративну послугу у строк, який передбачений в законі, та не порушив і не обмежив прав позивача, а тому не допустив бездіяльності. Зазначає, що суди не мають права втручатися в діяльність державних органів та органів місцевого самоврядування при здійсненні ними функцій та повноважень, визначених законодавством, не вправі перебирати на себе функції суб`єктів владних повноважень, оскільки не наділені правом створювати норми права, а вповноважені лише перевіряти вже створені норми на їх відповідальність вищим нормативно-правовим актам.

У судове засідання сторони з`явились, надали суду заяви про розгляд справи без їх участі за наявними матеріалами.

Дослідивши наявні у справі докази, судом встановлено, що відповідно до державного акту постійного користування від 28.04.2000 року серія І-ХС ХІХ-1 № 000670 у користуванні ТОВ "Механічний завод" перебуває земельна ділянка площею 65055 м2, яка розташована за адресою: м.Херсон, Миколаївське шосе, 5.

Відповідно до договору оренди землі від 12.06.2009 року № 040971300154 у користуванні ТОВ "Механічний завод" перебуває земельна ділянка площею 3732 м2, яка розташована за адресою: м.Херсон, Миколаївське шосе, 5.

Відповідно до договору оренди землі від 27.09.2005 року № 040571300686 у користуванні ТОВ "Механічний завод" перебуває земельна ділянка площею 34188 м2, яка розташована за адресою: м.Херсон, Новомиколаївське шосе, 19.

Відповідно до договору оренди землі від 14.08.2009 року № 040971300233 у користуванні ТОВ "Механічний завод" перебуває земельна ділянка площею 1232 м2, яка розташована за адресою: м.Херсон, Новомиколаївське шосе, 19.

15.05.2020 р. позивач через Центр надання адміністративних послуг м.Херсона звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області із заявами про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок з кадастровими номерами: 6510136600:01:001:0840 площею 65055 м2, розташованої за адресою: м.Херсон, Миколаївське шосе, 5; 6510136600:02:001:0070 площею 3732 м2, розташованої за адресою: м.Херсон, Миколаївське шосе, 5; 6510136600:02:001:0022 площею 34188 м2, розташованої за адресою: м.Херсон, Новомиколаївське шосе, 19; 6510136600:02:001:0102 площею 1232 м2, розташованої за адресою: м.Херсон, Новомиколаївське шосе, 19.

Листами від 19.05.2020 р. за № 32-21-0.172-2043, № 32-21-0.172-2044, № 32-21-0.172-2041, № 32-21-0.172-2042 відповідач повідомив, що рішенням Окружного адміністративного суду від 11.06.2019 року по справі № 540/597/19, яке залишене в силі постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2020 року, визнано протиправним та нечинним рішення Херсонської міської ради від 05.06.2018 року № 1398 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона у зв`язку із чим, відсутня належним чином затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона, що унеможливлює надати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку вищевказаних земельних ділянок.

Позивач, 21.05.2020 року повторно звернувся до відповідача із заявами, в яких просив надати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, яка затверджена рішенням Херсонської міської ради від 27.04.2000 р. № 186 Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м.Херсона .

За результатами розгляду заяв Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області 27.05.2020 року надало відповіді № 32-21-0.172-2129, 32-21-0.172-2130, 32-21-0.172-2131, 32-21-0.172-2132, відповідно до яких рішення Херсонської міської ради від 27.04.2000 р. № 186 Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м.Херсона було затверджено матеріалами грошової оцінки земель м.Херсона, строк дії яких вичерпався. Крім того, зазначає, що поняття грошової оцінки не є тотожним поняттю нормативної грошової оцінки земель м.Херсона, яке введено з прийняттям ЗУ Про оцінку земель від 11.12.2003 року. У зв`язку із чим витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок надати неможливо.

Не погоджуючись з такою позицією Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області ТОВ "Механічний завод" звернулося до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступних приписів законодавства: правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні визначено Законом України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 р. № 1378-IV (далі - Закон № 1378-IV). Преамбулою даного Закону передбачено, що він спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.

Відповідно до ст.1 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель (ст.5 Закону № 1378-IV ).

Відповідно до ст.18 Закону № 1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (абз.2 ст.20 Закону № 1378-IV).

Частиною 3 статті 23 Закону № 1378-IV визначено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

З аналізу норм діючого законодавства вбачається, що Закон України "Про оцінку земель" не містить будь-яких обмежень щодо використання нормативної грошової оцінки, яка була проведена понад строків, встановлених ст.18 цього Закону.

Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 р. № 5 "Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру" утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру за переліком, зокрема, Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області.

Наказом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 р. № 308 затверджено Положення про Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - Положення № 308), п.1 якого визначено, що Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.

Пунктом 3 Положення № 308 передбачено, що завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру на території Херсонської області, а згідно пп.4 п.4 Положення № 308 Головне управління відповідно до покладених на нього завдань надає адміністративні послуги згідно із законом у відповідній сфері.

Згідно додатку № 3 до постанови Кабінету Міністрів України від 01.08.2011 р. № 835 "Деякі питання надання державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг" видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки належить до переліку адміністративних послуг, що надаються територіальними органами Держгеокадастру на безоплатній основі.

Відповідно до п.2-1 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 р. № 213, дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.

З даних правових норм вбачається, що саме до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області входить надання адміністративних послуг на території Херсонської області, серед яких видача витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки. Підставою для видачі витягу є відповідна заява землевласника або землекористувача. Нормами діючого законодавства не встановлено будь-якого обмеження щодо здійснення зазначеного обов`язку.

Суд звертає увагу на те, що при видачі витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки територіальне управління Держгеокадастру зобов`язане використовувати відомості нормативної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої відповідною сільською, селищною, міською радою, оскільки таке рішення є обов`язковим до виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади. Витяг є технічним розрахунком, який заповнюється виключно на підставі відповідного рішення органу місцевого самоврядування та наявної технічної документації на земельну ділянку, тому при заповненні витягу територіальний орган Держгеокадастру не наділений повноваженнями перевіряти обґрунтованість визначення показників нормативної грошової оцінки земельної ділянки та, відповідно, відмовляти у наданні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.

Водночас, як вже зазначалось вище, нормами діючого законодавства не передбачено жодних підстав для відмови у видачі територіальними органами Держгеокадастру витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок.

З матеріалів справи слідує, що у користуванні ТОВ "Механічний завод" перебувають земельні ділянки: площею 65055 м2, кадастровий номер: 6510136600:01:001:0840, яка розташована за адресою: м.Херсон, Миколаївське шосе, 5, площею 3732 м2, кадастровий номер: 6510136600:02:001:0870, яка розташована за адресою: м.Херсон, Миколаївське шосе, 5., площею 34188 м2, кадастровий номер: 6510136600:02:001:0022, яка розташована за адресою: м.Херсон, Новомиколаївське шосе, 19., площею 1232 м2, кадастровий номер: 6510136600:02:001:0102, яка розташована за адресою: м.Херсон, Новомиколаївське шосе, 19.

Позивачем 15.05.2020 р. подано відповідачу заяви про надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку цих земельних ділянок.

З наданих відповідачем відповідей від 19.05.2020 р. за № 32-21-0.172-2043, №32-21-0.172-2044, №32-21-0.172-2041, №32-21-0.172-2042 слідує, що Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області не може надати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку вищевказаних земельних ділянок, так як рішенням Окружного адміністративного суду від 11.06.2019 року по справі № 540/597/19, яке залишене в силі постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2020 року, визнано протиправним та нечинним рішення Херсонської міської ради від 05.06.2018 року № 1398 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона у зв`язку із чим, відсутня належним чином затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона.

Тобто, Головним управління Держгеокадастру у Херсонській області не заперечується ні факт наявності у користуванні позивача земельних ділянок, ні правильність оформлення поданих ним заяв, ні наявність у ТОВ "Механічний завод" права на отримання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а у відповідача - повноважень на видачу такого витягу, а вказується на скасування в судовому порядку рішення органу місцевого самоврядування стосовно затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

З цього приводу суд зазначає наступне, що дійсно, рішенням Окружного адміністративного суду від 11.06.2019 року по справі № 540/597/19, яке залишене в силі постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2020 року, визнано протиправним та нечинним рішення Херсонської міської ради від 05.06.2018 року № 1398 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона .

Оскільки у судовому порядку скасовано рішення Херсонської міської ради від 05.06.2018 року № 1398 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона , то на даний час діючим є рішення Херсонської міської ради від 27.04.2000 р. № 186 "Про затвердження матеріалів грошової оцінки земель м.Херсона".

Суд зазначає, що скасування в судовому порядку рішення Херсонської міської ради від 05.06.2018 року № 1398 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона не звільняє Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області від виконання покладеного на нього обов`язку з видачі витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки.

Таким чином, зазначення Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області у листах від 19.05.2020 р. за № 32-21-0.172-2043, № 32-21-0.172-2044, № 32-21-0.172-2041, № 32-21-0.172-2042 підстав відсутності можливості надати витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки не відповідає вимогам Закону України "Про оцінку земель", Положенню про Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, постанові Кабінету Міністрів України від 01.08.2011 р. № 835 "Деякі питання надання державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг" та Методиці нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 р. № 213.

При цьому посилання відповідача у відзиві на те, що Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області не може надати витяг на підставі документації, затвердженої у 2000 році, оскільки нею затверджено "грошову оцінку земельних ділянок", а не "нормативно грошову оцінку земельних ділянок", суд вважає безпідставними, оскільки жодним законом чи нормативно-правовим актом, який регулює земельні відносини, не передбачено право органів Держгеокадастру не видавати витяги з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки з таких підстав.

Окрім цього дана обставина не зазначена у листах від 19.05.2020 р. за № 32-21-0.172-2043, № 32-21-0.172-2044, № 32-21-0.172-2041, № 32-21-0.172-2042 серед підстав відсутності можливості надати ТОВ "Механічний завод" витяг з нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Окремо суд зауважує, що починаючи з 1992 р. по 25.10.2001 р. ще не існувало термінів "нормативна грошова оцінка земельної ділянки" та "експертна оцінка земельної ділянки", відповідно Херсонською міською радою, з метою запровадження диференційних ставок земельного податку в залежності від місця розташування земельної ділянки, було прийнято рішенням від 27.04.2000 р. № 186, що розроблено відповідно до Методики грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 р. № 213. Зокрема, за даною Методикою поняття "грошова оцінка" квадратного метра земельної ділянки в населеному пункті є тотожною та рівнозначною з поняттям "нормативної грошової оцінки" одного квадратного метра земельної ділянки. Згідно постанови Кабінету Міністрів України від 05.07.2004 р. № 843 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" до даної Методики назву постанови після слова "Методику" доповнено словом "нормативно", у всіх відмінках замінено словами "нормативна грошова оцінка" у відповідному відмінку. Відповідно, поняття "нормативна грошова оцінка земельної ділянки" є похідним поняття "грошова оцінка", оскільки вони мають однакове за змістом визначення, а саме - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки; мають єдину формулу для розрахунку відповідно до Методики; мають єдине функціональне призначення - для визначення розміру земельного податку, орендної плати та земельні ділянки державної та комунальної власності тощо.

Суд зазначає, що поняття грошова оцінка земельної ділянки існувало до прийняття Закону України "Про оцінку землі" від 11.12.2003 р. № 1378-IV, в якому законодавчо закріплено тільки саме поняття нормативно-грошова оцінка земельної ділянки, що по своїй суті є тотожними поняттями.

Твердження відповідача про надання ним адміністративної послуги у відповідності з вимогами Закону України "Про адміністративні послуги", наказу Головного управління Держгеокадастру від 08.11.2019 р. № 227 "Про затвердження Інформаційних та Технологічних карток адміністративних послуг, які надаються Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області", Інструкції з діловодства у Головному управлінні Держгеокадастру у Херсонській області, внаслідок чого відсутня бездіяльність, суд вважає безпідставними, оскільки, як вже зазначалося, на відповідача у відповідності з вимогами законодавства покладено обов`язок надання витягу з технічної документації про нормативно грошової оцінки земельної ділянки. В той же час відповідачем належних та допустимих доказів, що свідчать про неможливість надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, не надано.

При цьому, підстави відмови у наданні витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку, які зазначені у листах Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 19.05.2020 р. № 32-21-0.172-2043, № 32-21-0.172-2044, № 32-21-0.172-2041, № 32-21-0.172-2042, не відповідають вимогам Закону України "Про оцінку земель", Положенню про Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області, постанові Кабінету Міністрів України від 01.08.2011 р. № 835 "Деякі питання надання державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру та її територіальними органами адміністративних послуг" та Методиці нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 р. № 213.

Згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Підсумовуючи викладене, суд приходить до висновку, що не надавши ТОВ "Механічний завод" за його заявами витяги з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок: площею 65055 м2, кадастровий номер: 6510136600:01:001:0840, яка розташована за адресою: м.Херсон, Миколаївське шосе, 5, площею 3732 м2, кадастровий номер: 6510136600:02:001:0870, яка розташована за адресою: м.Херсон, Миколаївське шосе, 5, площею 34188 м2, кадастровий номер: 6510136600:02:001:0022, яка розташована за адресою: м.Херсон, Новомиколаївське шосе, 19, площею 1232 м2, кадастровий номер: 6510136600:02:001:0102, яка розташована за адресою: м.Херсон, Новомиколаївське шосе, 19, Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області не виконала покладеного на нього обов`язку, тобто, допустила бездіяльність, у зв`язку з чим позовні вимоги ТОВ "Механічний завод" в частині визнання протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо невидачі витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок є обґрунтованими.

Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що у рішенні від 16.09.2015 р. по справі № 21-1465а15 Верховний Суд України вказав, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Згідно ст.13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Україною Законом № 475/97-ВР від 17.07.1997 р. кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб правового захисту у відповідному національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, що діяли як офіційні особи.

Засіб правового захисту, що передбачений зазначеною статтею повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, зокрема, у тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави.

Будь-яка інша позиція була б рівнозначною санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам.

Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків.

Статтею ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Отже, ефективний засіб правого захисту у розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права і одержання особою бажаного результату; винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації, не відповідає розглядуваній міжнародній нормі.

Таким чином, враховуючи вищевикладене та положення п.4 ч.1 ст.245 КАС України, за змістом якого у разі задоволення позову суд може прийняти рішення, зокрема про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, суд задовольняє спосіб поновлення порушених прав позивача у вигляді зобов`язання відповідача надати такий витяг.

Суд вважає необґрунтованими доводи відповідача стосовно того, що суд не може зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області видати позивачу витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки, оскільки це є втручанням у дискреційні повноваження відповідача, виходячи з наступного: поняття дискреційних повноважень наведене у Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до якої під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Тобто, дискреційними є повноваження суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом таких повноважень є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова "може".

Натомість, у цій справі, відповідач помилково вважає свої повноваження дискреційними. Відповідач не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти не за законом, а на власний розсуд, зокрема, надати витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки або ні. Безперечно, правомірним у даному випадку є лише один варіант поведінки, залежно від фактичних обставин.

Отже, повноваження відповідача у спірних правовідносинах не є дискреційними.

До того ж, виключність повноважень, як це зазначено у відзиві на позовну заяву, з огляду на положення ст.ст.55, 124 Конституції України та ст.2 КАС України, жодним чином не впливає на можливість оскарження відповідних рішень, дій чи бездіяльності у порядку адміністративного судочинства.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27.02.2018 р. (адміністративне провадження №К/9901/4844/18).

В даному випадку зобов`язуючи відповідача, як суб`єкта владних повноважень, видати відповідний витяг, суд жодним чином не втручається у такі повноваження відповідача та не підміняє у такий спосіб його компетенцію, суд лише зобов`язує виконати обов`язок, передбачений ч.3 ст.23 Законом України "Про оцінку земель", від виконання якого відповідач ухиляється.

Тобто, зобов`язання вчинити ту чи іншу дію, від вчинення якої суб`єкт владних повноважень ухиляється, є належним способом судового захисту прав позивача від відповідача, та у повному обсязі є гарантією дотримання захисту таких прав.

Протиправне порушення прав позивача допускається самим відповідачем, та вирішити спірне питання у інший спосіб, ніж як зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області видати ТОВ "Механічний завод" витяги з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок: площею 65055 м2, кадастровий номер: 6510136600:01:001:0840, яка розташована за адресою: м.Херсон, Миколаївське шосе, 5, площею 3732 м2, кадастровий номер: 6510136600:02:001:0870, яка розташована за адресою: м.Херсон, Миколаївське шосе, 5., площею 34188 м2, кадастровий номер: 6510136600:02:001:0022, яка розташована за адресою: м.Херсон, Новомиколаївське шосе, 19., площею 1232 м2, кадастровий номер: 6510136600:02:001:0102, яка розташована за адресою: м.Херсон, Новомиколаївське шосе, 19, не має можливості, до того ж будь-яких законодавчих обмежень для цього не встановлено.

При цьому, видача витягу з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки у відповідності до ч.3 ст.23 Законом України "Про оцінку земель" є належною формою реалізації відповідачем своїх владних управлінських функцій.

Таким чином позовні вимоги ТОВ "Механічний завод" підлягають задоволенню в повному обсязі.

Положеннями ч.1 ст.139 КАС України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Тому сплачений ТОВ "Механічний завод" судовий збір у сумі 8408,00 грн. підлягає стягненню з Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області за рахунок його бюджетних асигнувань.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Механічний завод" (73034, м.Херсон, Миколаївське шосе, 5 км, код ЄДРПОУ 30667065) до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (73003, м.Херсон, вул.Університетська, 136а, код ЄДРПОУ 39766281) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (73003, м.Херсон, вул.Університетська, 136а, код ЄДРПОУ 39766281) щодо невидачі ТОВ "Механічний завод" (73034, м.Херсон, Миколаївське шосе, 5 км, код ЄДРПОУ 30667065) витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:01:001:0840, згідно заяви від 15.05.2020 р. р.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (73003, м.Херсон, вул.Університетська, 136а, код ЄДРПОУ 39766281) видати ТОВ "Механічний завод" (73034, м.Херсон, Миколаївське шосе, 5 км, код ЄДРПОУ 30667065) витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6510136600:01:001:0840 площею 65055 м2, розташованої за адресою: м.Херсон, Миколаївське шосе, 5.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (73003, м.Херсон, вул.Університетська, 136а, код ЄДРПОУ 39766281) щодо невидачі ТОВ "Механічний завод" (73034, м.Херсон, Миколаївське шосе, 5 км, код ЄДРПОУ 30667065) витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:02:001:0070, згідно заяви від 15.05.2020 р.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (73003, м.Херсон, вул.Університетська, 136а, код ЄДРПОУ 39766281) видати ТОВ "Механічний завод" (73034, м.Херсон, Миколаївське шосе, 5 км, код ЄДРПОУ 30667065) витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6510136600:02:001:0070 площею 3732 м2, розташованої за адресою: м.Херсон, Миколаївське шосе, 5.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (73003, м.Херсон, вул.Університетська, 136а, код ЄДРПОУ 39766281) щодо невидачі ТОВ "Механічний завод" (73034, м.Херсон, Миколаївське шосе, 5 км, код ЄДРПОУ 30667065) витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:02:001:0022, згідно заяви від 15.05.2020 р.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (73003, м.Херсон, вул.Університетська, 136а, код ЄДРПОУ 39766281) видати ТОВ "Механічний завод" (73034, м.Херсон, Миколаївське шосе, 5 км, код ЄДРПОУ 30667065) витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6510136600:02:001:0022 площею 34188 м2, розташованої за адресою: м.Херсон, Новомиколаївське шосе, 19.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (73003, м.Херсон, вул.Університетська, 136а, код ЄДРПОУ 39766281) щодо невидачі ТОВ "Механічний завод" (73034, м.Херсон, Миколаївське шосе, 5 км, код ЄДРПОУ 30667065) витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер земельної ділянки 6510136600:02:001:0102, згідно заяви від 15.05.2020 р.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (73003, м.Херсон, вул.Університетська, 136а, код ЄДРПОУ 39766281) видати ТОВ "Механічний завод" (73034, м.Херсон, Миколаївське шосе, 5 км, код ЄДРПОУ 30667065) витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 6510136600:02:001:0102 площею 1232 м2, розташованої за адресою: м.Херсон, Новомиколаївське шосе, 19.

Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (73003, м.Херсон, вул.Університетська, 136а, код ЄДРПОУ 39766281) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Механічний завод" (73034, м.Херсон, Миколаївське шосе, 5 км, код ЄДРПОУ 30667065) судовий збір у сумі 8408,00 (вісім тисяч чотириста вісім грн. 00 коп.) грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя Д.К. Василяка

кат. 109020100

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.09.2020
Оприлюднено15.09.2020
Номер документу91499570
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/1596/20

Постанова від 26.01.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 09.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 09.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 27.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шляхтицький О.І.

Ухвала від 07.09.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Рішення від 14.09.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 10.07.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 09.07.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

Ухвала від 19.06.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Василяка Д.К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні