Рішення
від 14.09.2020 по справі 580/2288/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 вересня 2020 року справа № 580/2288/20

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кульчицького С.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) в приміщенні суду адміністративну справу за позовом заступника керівника Золотоніської місцевої прокуратури Черкаської області в інтересах держави до Межиріцької сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Комунальний заклад "Хмільнянський ліцей" Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернувся заступник керівника Золотоніської місцевої прокуратури Черкаської області (далі - позивач) в інтересах держави з позовом до Межиріцької сільської ради (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Комунальний заклад "Хмільнянський ліцей" Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області (далі - третя особа), в якому просить:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, загальною орієнтовною площею 0,5 га за адресою: Черкаська область, Канівський район, с. Хмільна, вул. Миру, 48, яку використовує Комунальний заклад "Хмільнянський ліцей" Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області;

- зобов`язати відповідача вжити, в межах повноважень, заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку загальною орієнтовною площею 0,5 га за адресою: Черкаська область, Канівський район, с. Хмільна, вул. Миру, 48, яку використовує Комунальний заклад "Хмільнянський ліцей" Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області.

В обґрунтування позовних вимог представником позивача зазначено, що Канівським відділом Золотоніської місцевої прокуратури Черкаської області встановлено, що на земельну ділянку під навчальним закладом - "Хмільнянський ліцей" Межиріцької сільської ради Черкаської області за адресою: вул. Миру, 48, с. Хмільна, Каніський р-н., Черкаська обл., відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування навчального закладу та здійснення учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 01.07.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі за даним позовом без повідомлення учасників справи (письмове провадження). Встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання ухвали про відкриття провадження у справі. Встановлено третій особі строк для надання пояснень на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання ухвали про відкриття провадження у справі.

В обґрунтування позовних вимог представником позивача зазначено, що Звенигородською місцевою прокуратурою встановлено, що на земельну ділянку під навчальним закладом - Тальнівський навчально-виховний комплекс загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №1 - гімназія Тальнівської міської ради за адресою: вул. Небесної Сотні, 15, м. Тальне, Черкаська обл., відсутні правовстановлюючі документи, що створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування навчального закладу та здійснення учбового процесу, що може призвести до негативних наслідків.

Відповідач, у встановлений судом строк, відзиву на позов не надав, про причини неподання відиву суд не повідомив, тому, відповідно до ч. 4 ст. 159 Кодексу адміністративного судочинства України, неподання відповідачем відзиву кваліфікується судом як визнання позову.

Третя особа, у встановлений судом строк, пояснень щодо позову не надала.

У період з 19.08.2020 по 11.09.2020 включно, суддя Черкаського окружного адміністративного суду Кульчицький С.О. перебував у відпустці, з огляду на що розгляд справи здійснюється у перший робочий день після відпустки - 14.09.2020.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд зазначає таке.

З матеріалів справи судом встановлено, що Канівським відділом Золотоніської місцевої прокуратури Черкаської області вивчено стан додержання вимог законодавства органами державної влади та місцевого самоврядування в частині оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки закладів освіти Канівського району Черкаської області та встановлено, що за адресою: Черкаська область, Каніський район, с. Хмільна, вул. Миру, 48, функціонує Комунальний заклад "Хмільнянський ліцей" Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області, земельна ділянка якого використовується без оформлення та реєстрації права постійного користування.

Відповідно до п. 1.1. Статуту Комунального закладу "Хмільнянський ліцей" Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області, затвердженого рішенням Межиріцької сільської ради від 15.11.2019 № 13-5/VII (далі - Статут), ліцей є закладом загальної середньої освіти, знаходиться у комунальній власності.

Згідно з п. 1.4. Статуту засновником закладу є Межиріцької сільської ради Каніського району Черкаської області.

Матеріально-технічна база ліцею включає будівлі, споруди, землі, комунікації, обладнання, інші матеріальні цінності, вартість яких відображена у балансі закладу (п. 5.1. Статуту).

Ліцей відповідно до чинного законодавства користується землею, іншими ресурсами і несе відповідальність за дотриманням вимог та норм їх охорони (п. 5.3. Статуту).

Відповідно до рішення Межиріцької сільської ради Каніського району Черкаської області від 20.06.2019 № 8-21/VII "про безоплатне прийняття майна бюджетних установ (комунальних закладів) із спільної власності територіальних громад сіл Канівського району у власність Межиріцької сільської ради Каніського району Черкаської області", відповідач прийняв у комунальну власність з 01.08.2019 безоплатно цілісний майновий комплекс, будівлі та споруди, індивідуально визначене майно Хмільнянського навчально-виховного комплексу "Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів" Каніської районної ради Черкаської області із спільної власності територіальних громад сіл Канівського району та взяв на баланс передане майно.

Рішенням "Про зміну назв та затвердження Статутів у новій редакції закладів загальної середньої освіти Межиріцької сільської ради Каніського району Черкаської області" від 15.11.2019 № 13-5/VII відповідач змінив назву Хмільнянського навчально-виховного комплексу "Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів" Каніської районної ради Черкаської області на Комунального закладу "Хмільнянський ліцей" Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області.

Листом від 18.06.2020 № 155/02-24 відповідач повідомив позивача, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку під Комунальним закладом "Хмільнянський ліцей" Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області, орієнтовною площею 0,5 га, не оформлені, кошти на виготовлення відповідної документації не передбачені в бюджеті на 2020 рік.

Згідно з інформацією міськрайонного управління Держгеокадастру у Канівському районі та м. Каневі Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 18.06.2020 № 9-23-0.192-340/118-20, земельна ділянка, що розташована за адресою: вул. Миру, 48, с. Хмільна, Каніський р-н., Черкаська обл., відноситься до земель комунальної власності, у власніть чи постійне користування не передана.

Враховуючи, що відповідачем не вжито дій направлених на оформлення земельної ділянки за третьою особою, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає, що відповідно до ст. 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України Про прокуратуру та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до вимог статті 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.

Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.

Згідно із частиною четвертою статті 53 Кодексу адміністративного судочинства України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

В даному випадку, охоронюваний законом інтерес полягає в реалізації гарантованого державою права на здобуття дошкільної освіти усіма громадянами та доступність дошкільної освіти. Відповідно, у даному випадку порушено інтереси держави у соціальній та освітній галузі. Оскільки відсутній орган, уповноважений відповідно до вимог чинного законодавства України звертатися до суду з позовом про зобов`язання сільської ради здійснити вищевказані дії, є підстави для відповідного звернення до суду прокурора в інтересах держави.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 53 Конституції України визначено, що кожен громадянин має право на освіту. Держава забезпечує розвиток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної освіти.

Згідно статей 124, 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Статтею 92 Земельного кодексу України визначено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності.

Кабінетом Міністрів України 17.10.2012 прийнято розпорядження № 802-р Про здійснення протягом 2012 і 2013 років заходів, пов`язаних з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади (далі - Розпорядження № 802-р), яким зобов`язано органи виконавчої влади, у підпорядкуванні яких перебувають дошкільні, загальноосвітні навчальні заклади, здійснити протягом 2012 та 2013 років заходи, пов`язані з проведенням землевпорядних робіт, оформленням правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких розміщені навчальні заклади.

Отже необхідність оформлення відповідачем правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Комунальним закладом "Хмільнянський ліцей" Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області прямо передбачено Розпорядженням № 802-р.

У відповідності до приписів частин 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України юридичні особи набувають права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю юридичними особами здійснюється шляхом надання їх у користування.

Зі змісту ч. 2 ст. 19 Конституції України, ч. 3 ст. 24 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та керуються у своїй у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, кабінету Міністрів України. Статтею 25 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Відповідно до ст. 32 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Статтею 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, зокрема, власні: 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 1) здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства, використанням і охороною земель, 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.

Приписами п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Статтею 12 Земельного кодексу України визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності та інші.

Відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для усіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений ст. 123 Земельного кодексу України.

Згідно зі ст. 126 Земельного кодексу України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Органи місцевого самоврядування здійснюють державну політику в галузі освіти і в межах їх компетенції: забезпечують розвиток мережі навчальних закладів та установ, організацій системи освіти, зміцнення їх матеріальної бази, господарське обслуговування.

Згідно зі ст. 20 Закону України Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення органи виконавчої влади, адміністрації навчально-виховних закладів, які організовують або забезпечують навчальний та виховний процеси зобов`язані забезпечити при цьому умови, які відповідають вимогам санітарних норм.

Положеннями Державних санітарних правил і норм влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу ДСанПіН 5.5.2.008-01 (затверджених постановою Головного державного санітарного лікаря України № 63 від 14.08.2001) встановлені основні вимоги щодо утримання приміщень загальноосвітніх навчальних закладів.

Пунктом 2.3 Державних санітарних правил передбачено вимоги щодо дотриманням санітарних норм щодо відстані земельних ділянок під навчальними закладами від джерел викидів шкідливих речовин, шуму, вібрації, електромагнітних та іонізуючих випромінювань. Не допускається їх розміщення в санітарно - захисних зонах промислових підприємств та інших об`єктів, що є джерелами забруднення довкілля небезпечними факторами, тощо. Отже, правилами передбачені вимоги щодо розміщення земельної ділянки, її характеристик, тощо.

Вказані Державні санітарні правила і норми поширюються на загальноосвітні навчальні заклади І, І-ІІ, І-ІІІ ступенів, які проектуються, будуються, реконструюються та ті, що функціонують незалежно від типу, форм власності та підпорядкованості.

Отже, вищевказані норми вказують на те, що земельна ділянка під Комунальним закладом "Хмільнянський ліцей" Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області має бути належним чином оформлена та використовуватися у порядку, встановленому законодавством, інакше, це призведе до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку у третьої особи може призвести до надання її іншим особам, зокрема, для цілей, не пов`язаних із навчально-виховним процесом, що є порушенням ст. ст. 63, 80 Закону України Про освіту .

Обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених у відповідності до вимог закону.

Речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до ст. 5 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких не можливо без їх знецінення та зміни призначення, зокрема будівлі, споруди, а також їх окремі частини, житлові та нежитлові приміщення.

Таким чином, суд висновує, що відповідачем вчинена бездіяльність щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під Комунальним закладом "Хмільнянський ліцей" Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області за адресою: Черкаська область, Канівський район, с. Хмільна, вул. Миру, 48.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити повністю.

Згідно з ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Розподіл судових витрат здійснюється у порядку визначеному ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись статтями 6, 9, 14, 189, 242-245, 255, 295, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов заступника керівника Золотоніської місцевої прокуратури Черкаської області (19000, Черкаська область, м. Канів, вул. 206 Дивізії, 10 А, ідентифікаційний код 02911119) в інтересах держави до Межиріцької сільської ради (19035, Черкаська область, Канівський район, с. Межиріч, вул. Центральна, 7, ідентифікаційний код 35797358), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Комунальний заклад "Хмільнянський ліцей" Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області (19026, Черкаська область, Канівський район, с. Хмільна, вул. Миру, 48, ідентифікаційний код 26491225), про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Межиріцької сільської ради щодо не оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під навчальним закладом - Комунальний заклад "Хмільнянський ліцей" Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області за адресою: 19026, Черкаська область, Канівський район, с. Хмільна, вул. Миру, 48.

Зобов`язати Межиріцьку сільську раду вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку під ід навчальним закладом - Комунальний заклад "Хмільнянський ліцей" Межиріцької сільської ради Канівського району Черкаської області за адресою: 19026, Черкаська область, Канівський район, с. Хмільна, вул. Миру, 48.

Судовий збір належить відшкодувати за рахунок коштів, передбачених бюджетом України, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Копію рішення направити особам, які беруть участь у справі.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. У разі застосування судом частини третьої статті 243 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.О. Кульчицький

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.09.2020
Оприлюднено15.09.2020
Номер документу91499827
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/2288/20

Рішення від 14.09.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

Ухвала від 01.07.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

С.О. Кульчицький

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні