ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 01010, м. Київ, вул. Московська, 8, корп. 30. тел/факс 254-21-99, e-mail: inbox@6apladm.ki.court.gov.ua
Головуючий у першій інстанції: Вєкуа Н.Г.
Суддя-доповідач: Епель О.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 вересня 2020 року Справа № 640/559/20
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді: Епель О.В.,
суддів: Губської Л.В., Карпушової О.В.,
за участю секретаря Лісник Т.В.,
представника відповідача Штокмана А.І.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження в залі суду в м. Києві апеляційну скаргу Кабінету Міністрів України на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 06 квітня 2020 року у справі
за позовом ОСОБА_1
до Кабінету Міністрів України
про визнання протиправною та нечинною постанови в частині,
зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
Історія справи.
ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Кабінету Міністрів України (далі - відповідач) про:
- визнання неправомірними дій Кабінету Міністрів України при прийнятті постанови від 24.12.2019 № 1088;
- визнання протиправним та нечинним підпункту 1 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 24.12.2019 № 1088;
- зобов`язання Кабінету Міністрів України вчинити дії щодо відновлення дії постанови Кабінету Міністрів України від 08.02.2008 № 45 Про затвердження порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону Україну Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393 у редакції станом на 01.01.2016 в повному обсязі;
- зобов`язання Кабінету Міністрів України не вчиняти дії, які порушують Конституцію України при прийнятті нормативно-правових актів, спрямованих на перерахунок пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб .
Крім того, у своєму позові ОСОБА_1 також просив суд винести окрему ухвалу стосовно порушення Кабінетом Міністрів України основного Закону - Конституції України під час прийняття постанов від 14.08.2019 № 804 та від 24.12.2019 № 1088.
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 06 квітня 2020 року позов було задоволено частково:
- визнано неправомірними дії Кабінету Міністрів України при прийнятті постанови від 24.12.2019 № 1088 в частині підпункту 1 пункту 1;
- визнано підпункт 1 пункт 1 постанови Кабінету Міністрів України від 24.12.2019 № 1088 Деякі питання виплати пенсії окремим категоріям громадян протиправним та нечинним.
У задоволенні позову в іншій частині позовних вимог - відмовлено.
Ухвалюючи зазначене рішення, суд першої інстанції виходив з того, що підпунктом 1 пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 24.12.2019 № 1088 змінено умови та норми пенсійного забезпечення (зокрема, види грошового забезпечення для перерахунку пенсії), що може бути здійснено виключно законодавчими актами, а не підзаконними.
При цьому, судом першої інстанції було враховано висновки Верховного Суду з аналогічного питання, викладені в постанові від 12.11.2019 у справі № 826/3858/18.
Не погоджуючись з таким рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить його скасувати та ухвалити постанову про відмову в задоволенні позову, наполягаючи на тому, що КМУ наділений повноваженнями визначати умови та порядок проведення перерахунку пенсії і встановлювати розміри проведення виплат, а також стверджуючи, що оскаржувана постанова КМУ не перераховує пенсії, а лише передбачає виплату у 2020-му році пенсій, що вже перераховані з 01.03.2018 у розмірі 100 % від перерахованої пенсії.
Крім того, апелянт вважає, що суд першої інстанції безпідставно перейшов до розгляду цієї справи в порядку письмового провадження і що на території України на час прийняття судового рішення в цій справі було оголошено карантин у для запобігання поширенню коронавірусного захворювання, а також, що судом першої інстанції не було перевірено дотримання вимог статті 264 КАС України щодо опублікування оголошення про розгляд цієї справи.
З цих та інших підстав апелянт вважає, що судом першої інстанції було неповно встановлено обставини та порушено норми матеріального і процесуального права при ухваленні рішення в цій справі.
Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.06.2020 відкрито апеляційне провадження у справі, встановлено строк для подання відзиву на апеляційну скаргу та призначено справу до судового розгляду.
Позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому він просить залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, наполягаючи на необґрунтованості доводів апелянта та наголошуючи на тому, що фактично після визнання судом у справі № 826/3858/18 протиправними та нечинними пунктів 1, 2 постанови КМУ від 21.02.2018 № 103 КМУ відтворив ті ж самі положенні шляхом прийняття постанови від 24.12.2019 № 1088.
Відповідно до частини першої статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду - без змін з наступних підстав.
Обставини справи, установлені судом першої інстанції.
Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 у січні 2005 року був звільнений з військової служби в запас та отримує пенсію відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб .
До 01.01.2018 пенсія позивачу виплачувалась відповідно до пункту 5 постанови Кабінету Міністрів України № 45 від 13.02.2008 (у редакції до 21.02.2019), згідно з яких враховувались: посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років; надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання заслужений чи народний , службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання; щомісячні надбавки, доплати та підвищення; інші щомісячні надбавки, доплати, тобто без будь-яких обмежень у відсотках суми підвищення пенсії та з врахуванням не тільки посадового окладу, окладу за військовим званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також інших щомісячних надбавок.
У подальшому, 21.02.2018 Кабінетом Міністрів України була прийнята постанова № 103 Про перерахунок пенсій особам звільнених з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб (далі - Постанова № 103), пунктом 1 якої визначено перерахувати пенсії, призначені згідно із Законом України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (далі - Закон) до 1 березня 2018 року (крім пенсій, призначених згідно із Законом особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, вищі навчальні заклади), що визначені станом на 1 березня 2018 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб .
Пунктом 2 вказаної Постанови врегульовано, що виплату перерахованих відповідно до пункту 1 цієї постанови підвищених пенсій (з урахуванням доплат до попереднього розміру пенсій, підвищень, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством (крім підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом) слід проводити з 1 січня 2018 року у таких розмірах: з 1 січня 2018 року - 50 відсотків; з 1 січня 2019 року по 31 грудня 2019 року - 75 відсотків; з 1 січня 2020 року - 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 1 березня 2018 року.
При цьому, Постановою № 103 також внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , зокрема: у Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , затвердженому Постановою КМУ №45, та пункт 5 викладено в такій редакції: Під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням .
Крім того, додаток 2 до Порядку № 45 викладено в новій редакції, в якій відсутні такі складові грошового забезпечення, як щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії.
У відповідності до листів Головного управління Пенсійного фонду України у Хмельницькій області, останнє виплачує позивачу пенсію, починаючи з 01 січня 2018 року у розмірах, визначених Постановою № 103.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 у справі №826/3858/18 визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб .
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019 зазначене рішення Окружного адміністративного суду міста Києва залишено без змін.
Постановою Верховного Суду від 12.11.2019 у справі № 826/3858/18 вказані рішення Окружного адміністративного суду м. Києва та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду залишено без змін.
24.12.2019 Кабінетом міністрів України було прийнято постанову № 1088 Деякі питання виплати пенсій окремим категоріям громадян , підпунктом 1 пункту 1 якої установлено, що з 01.01.2020 виплата пенсій, призначених згідно із Законом України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб до 01.03.2018 (крім пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським) та перерахованих з 01.01.2018, з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, організації, заклади вищої освіти), що визначені станом на 1 березня 2018 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 № 704 Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб (Офіційний вісник України, 2017 р., № 77, ст. 2374), здійснюється у підвищеному розмірі з урахуванням 100 відсотків суми підвищення пенсії, визначеного станом на 01.03.2018.
Позивач, вважаючи протиправними дії КМУ при прийнятті вказаної постанови, а також протиправним підпункт 1 пункту 1 такої постанови КМУ, звернувся до суду з цим позовом.
Нормативно-правове обґрунтування.
Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Законом України Про Кабінет Міністрів України від 27.02.2014 № 794-VII (далі - Закон № 794-VII), Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб від 09.04.1992 № 2262-XII (далі - Закон № 2262-ХІІ), Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , затвердженим постановою КМУ від 13.02.2008 № 45 (далі - Порядок № 45), Регламентом Кабінету Міністрів України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 18.07.2007 № 950 (далі - Регламент).
Так, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 113 Конституції України передбачено, що Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади.
Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується цією Конституцією та законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України.
Відповідно до частин першої, другої, четвертої статті 49 Закону № 794-VІI Кабінет Міністрів України на основі та на виконання Конституції і законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, видає обов`язкові для виконання акти - постанови і розпорядження.
Акти Кабінету Міністрів України нормативного характеру видаються у формі постанов Кабінету Міністрів України.
Разом з тим, статтею 43 Закону № 2262-XII передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Тобто, вказана норма статті 43 Закону безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій.
При цьому, порядок перерахунку пенсій врегульований розділом VIII Порядок перерахунку пенсій Закону № 2262-XII.
Частиною четвертою статті 63 Закону № 2262-XII закріплено, що всі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі, якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Відповідно до п. 1 і 5 Порядку №45 у редакції, що діяла до 24.02.2018, передбачалося наступне. Перерахунок раніше призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон) пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом (далі - особи), або у зв`язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.
Для перерахунку пенсій грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за відповідною посадою (посадами), в межах визначеної законодавством максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з урахуванням таких його видів: посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України або керівником державного органу у межах його повноважень на момент виникнення права на перерахунок за відповідною посадою та військовим (спеціальним) званням; надбавки за знання та використання в роботі іноземної мови, почесне звання "заслужений" чи "народний", службу в умовах режимних обмежень, спортивні звання, доплата за науковий ступінь кандидата або доктора наук та вчене звання - у розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України на момент виникнення права на перерахунок, якщо вони були фактично встановлені особі; щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України - у зазначених розмірах на момент виникнення права на перерахунок; інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію; щомісячні надбавки за особливі умови служби (крім надбавки за службу у віддаленій місцевості) особам, звільненим з військової служби, які проходили службу та обслуговували ядерну зброю на об`єктах "С", у складальних бригадах ремонтно-технічних баз, у складі екіпажів атомних підводних човнів, на території військових полігонів, де проводилися випробування ядерної зброї або навчання із застосуванням такої зброї, та у військових частинах, що обслуговували космодром "Байконур", якщо такі надбавки виплачувалися їм на день звільнення із служби у відсотках посадового окладу, що встановлювалися до 1 січня 2008 р. для обчислення розміру пенсії, але не більше розміру надбавок за особливі умови служби відповідно до законодавства.
При цьому, додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, скасовані чи такі, що не виплачуються на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами), крім зазначених у абзаці шостому цього пункту, для перерахунку пенсії не враховуються.
В подальшому, 21.02.2018 Кабінетом Міністрів України на виконання вимог ст. 63 Закону №2262-ХІІ була прийнята Постанова №103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб", якою були внесені зміни до Порядку №45.
Так, за змістом п. 1 Порядку №45 (у редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103) пенсії, призначені відповідно до Закону № 2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Абзацом 1 пункту 5 Порядку № 45 (в редакції Постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103) було визначено, що під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.
Разом з тим, рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019, в адміністративній справі №826/3858/18, були визнані протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45, внесені такою Постановою Уряду.
Постановою Верховного Суду від 12.11.2019 у справі №826/3858/18 (адміністративне провадження № К/9901/10882/19) вказані судові рішення були залишені без змін.
Поряд з цим, Постановою Кабінету міністрів України від 20 червня 2018 року № 497 було внесено зміни до пункту 5 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", доповнивши його абзацами такого змісту: Особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, які на день звільнення з органів внутрішніх справ мали спеціальне звання внутрішньої служби (крім підрозділів виконання покарань та Державної фельд`єгерської служби), перерахунок пенсії починаючи з 01.01.2018 проводиться: особам начальницького складу - з урахуванням складових грошового забезпечення, передбачених абзацом першим цього пункту, та схеми тарифних розрядів за основними типовими посадами осіб начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту (додаток 6), затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 р. № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (Офіційний вісник України, 2017 р., № 77, ст. 2374); особам рядового складу - з урахуванням складових грошового забезпечення, передбачених абзацом першим цього пункту, та тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів посадових окладів військовослужбовців з числа осіб рядового, сержантського і старшинського складу, офіцерського складу (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу (додаток 1), затверджених зазначеною постановою .
Також, постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 № 784 внесено зміни до зазначеного вище Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45, доповнивши пункт 5 Порядку абзацом такого змісту: Особам, що відряджалися для виконання службових обов`язків до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств та були звільнені із служби у зв`язку з виходом на пенсію безпосередньо із займаних посад у зазначених органах, установах, до яких вони були відряджені, грошове забезпечення враховується у розмірі, встановленому за аналогічними або відповідними посадами в органі, з якого вони були відряджені. За бажанням особи грошове забезпечення враховується за посадою, яку особа займала до відрядження для виконання службових обов`язків до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств .
Зазначені вище постанови Кабінету міністрів України від 20.06.2018 № 497 та від 21.08.2019 № 784, якими внесено зміни до Порядку № 45, є чинними
Висновки суду апеляційної інстанції.
Системний аналіз викладених правових норм дозволяє стверджувати, що підстави для перерахунку раніше призначених пенсій, визначені статтею 63 Закону № 2262-XII.
При цьому, питання щодо обчислення пенсії регламентовано статтею 43 Закону № 2262-XII, яка має загальний характер та визначає вихідні дані відносно визначення грошового забезпечення для встановлення розміру як пенсій, що призначаються, так і для перерахунку вже призначених пенсій.
Разом з тим, Кабінету Міністрів України законодавцем делеговано право лише щодо встановлення умов, порядку та розміру для перерахунку пенсій, передбачених вказаною законодавчою нормою
Водночас, під умовами слід розуміти встановлення Кабінетом Міністрів необхідних обставин, які роблять можливим здійснення перерахунку пенсії.
Під порядком розуміється, що Кабінет Міністрів України має право на встановлення певної послідовності, черговості, способу виконання, методу здійснення перерахунку пенсій у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців.
Величина грошового забезпечення, як виплати, що є визначальною при перерахунку пенсії, встановлюється Кабінетом Міністрів України в межах повноважень щодо визначення розміру перерахунку пенсій. При цьому орган виконавчої влади не уповноважений та не вправі змінювати визначений Законом перелік складових грошового забезпечення, які встановлені статтею 43 Закону № 2262-XII.
При цьому, до повноважень Кабінету Міністрів України не входить зміна структури грошового забезпечення, а приводом для перерахунку пенсій є підвищення грошового забезпечення відповідних категорій, саме розмір якого, а не складові, можуть змінюватись Кабінетом Міністрів України.
Перевіряючи доводи апеляційної скарги, колегія суддів звертає увагу на те, що постанова КМУ від 24.12.2019 № 1088 прийнята відповідачем з метою врегулювання питань щодо перерахунку та виплати пенсій, які визначались пунктами 1, 2, 3 постанови КМУ від 21.02.2018 № 103, пункти 1, 2 з яких були скасовані судовим рішенням у справі № 826/3858/18, яке набрало законної сили.
Разом з тим, аналіз оскаржуваної позивачем постанови КМУ № 1088 в частині підпункту 1 пункту 1 свідчить про те, що фактично Урядом встановлено порядок виплати перерахованих пенсій, виходячи лише з урахуванням розміру окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби.
Водночас, зміна умов чи норм пенсійного забезпечення (зокрема, визначення видів грошового забезпечення для перерахунку пенсій) підзаконними нормативно-правовими актами є порушенням закону.
Аналогічний правовий висновок викладено в постанові Верховного Суду від 12.11.2019 у справі № 826/3858/18 та, відповідно до статті 242 КАС України, є обов`язковим для врахування колегією суддів при вирішенні цієї справи.
Крім того, у своїх висновках, викладених в рішеннях від 28.11.1999 по справі Brumarescu v. Romania ( Брумареску проти Румунії ) та від 24.07.2003 по справі Ryabykh v. Russia ( Рябих проти Росії ), Європейський суд з прав людини зазначив, що одним з основоположних аспектів принципу верховенства права є юридична визначеність, яка передбачає, що в разі остаточного вирішення спору судами їхнє рішення, яке набрало законної сили, не може ставитися під сумнів.
Відповідно до ст. 6 КАС України та ст. 17 Закон України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини висновки ЄСПЛ є джерелом права.
Втім, як було правильно встановлено судом першої інстанції, КМУ, приймаючи 24.12.2019 Постанову № 1088, знову, аналогічно як і у постанові № 103, відповідні пункти якої на той час вже були визнані протиправними та скасовані судовими рішеннями (справа № 826/3858/18 на час прийняття постанови КМУ № 1088 пройшла вже касаційну інстанцію) не врахував всіх складових грошового забезпечення для перерахунку пенсій, зокрема, надбавок, доплат, підвищень і премій, які отримував військовий пенсіонер під час служби, та які враховувались при попередніх перерахунках пенсій, здійснивши вказівку лише на розмір окладу за посадою, військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років за відповідною або аналогічною посадою, яку особа займала на дату звільнення із служби (на дату відрядження для роботи до органів державної влади, органів місцевого самоврядування або до сформованих ними органів, на підприємства, в установи, заклади вищої освіти) - чим звужено зміст та обсяг існуючих прав і свобод.
Отже, підпункт 1 пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України № 1088 всупереч вимогам частини третьої статті 1-1, статті 43, частини четвертої статті 63 та Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , змінює структуру і норми пенсійного забезпечення військовослужбовців, зокрема, позивача.
Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що приймаючи 24.12.2019 постанову № 1088 у частині, що стосується п.п. 1 п. 1 КМУ звузив зміст та обсяг існуючих прав і свобод осіб відповідної категорії та змінив умови і норми пенсійного забезпечення військовослужбовців, зокрема, й позивача.
Таким чином, перевіривши рішення суду першої інстанції у межах доводів апеляційної скарги, відповідно до яких апелянт не погоджується з рішення суду лише в частині задоволення позовних вимог (доводів щодо протиправності оскаржуваного судового рішення в іншій частині - щодо відмови у позові, КМУ не наведено), колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції щодо неправомірності дій відповідача при прийнятті постанови № 1088 в частині пп. 1 п. 1 та протиправності цієї постанови КМУ у частині пп. 1 п. 1.
Доводи апелянта про те, що КМУ наділений повноваженнями визначати умови та порядок проведення перерахунку пенсії і встановлювати розміри проведення виплат, колегія суддів вважає необґрунтованими, оскільки, як було встановлено вище, під умовами слід розуміти встановлення КМУ необхідних обставин, які роблять можливим здійснення перерахунку пенсії, а не зміну структури грошового забезпечення, з якого обчислюється пенсія.
Водночас, у контексті аналізу наведених доводів апелянта апеляційний суд зазначає, що пп. 1 п. 1 Постанови № 1088 всупереч вимогам частини третьої статті 1-1, статті 43, частини четвертої статті 63 та Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб , змінює структуру і норми пенсійного забезпечення військовослужбовців.
Доводи апелянта про те, оскаржувана постанова КМУ не перераховує пенсії, а лише передбачає виплату у 2020-му році пенсій, що вже перераховані з 01.03.2018 у розмірі 100 % від перерахованої пенсії, судова колегія відхиляє, оскільки, як відзначалося вище, спірна постанова фактично націлена на виконання пунктів Постанови № 103, протиправність яких установлена судовим рішенням, що набрало законної сили, та відтворює відповідне врегулювання пенсійного забезпечення, що є протиправним, з огляду на вищевикладене.
Твердження апелянта про те, що суд першої інстанції безпідставно перейшов до розгляду цієї справи в порядку письмового провадження і що на території України на час прийняття судового рішення в цій справі було оголошено карантин для запобігання поширенню коронавірусного захворювання, а також, що судом першої інстанції не було перевірено дотримання вимог статті 264 КАС України щодо опублікування оголошення про розгляд цієї справи, колегія суддів приймає до уваги, але зазначає, що відповідно до статті 317 КАС України такі обставини не є достатньою правовою підставою для скасування рішення суду першої інстанції у цій справі, тим більше, з урахуванням того, що на підставі та на виконання ухвал Шостого апеляційного адміністративного суду від 09.06.2020 (ухвала про відкриття провадження) та від 21.07.2020 (ухвала, занесена до протоколу судового засідання), постановленої у цій справі, було оприлюднено відповідне оголошення про розгляд цієї справи, згідно з вимогами статті 264 КАС України.
Надаючи оцінку всім доводам учасників справи, судова колегія також приймає до уваги рішення ЄСПЛ по справі Ґарсія Руіз проти Іспанії (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, в якому Суд зазначив, що …хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід… .
Отже, колегія суддів приходить до висновку, що судом першої інстанції повно встановлено обставини справи і правильно вирішено спір по суті заявлених позовних вимог.
Згідно зі ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Враховуючи вищевикладене, апеляційна скарга Кабінету Міністрів України підлягає залишенню без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 06 квітня 2020 року - без змін.
Розподіл судових витрат.
Судом апеляційної інстанції не здійснено зміни або скасування рішення суду першої інстанції, а тому, відповідно до ст. 139 КАС України, судові витрати перерозподілу не підлягають.
Керуючись ст.ст. 242-244, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Кабінету Міністрів України - залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 06 квітня 2020 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду у порядку та строки, визначені ст.ст. 328-331 КАС України.
Повний текст судового рішення виготовлено 14 вересня 2020 року.
Головуючий суддя
Судді:
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.09.2020 |
Оприлюднено | 16.09.2020 |
Номер документу | 91535041 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Сорочко Євген Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні