ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 вересня 2020 рокуЛьвівСправа № 260/2972/20 пров. № А/857/10284/20 Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:
головуючого-судді: Кухтея Р.В.
суддів: Шевчук С.М., Шинкар Т.І.
з участю секретаря судового засідання: Смолинця А.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Закарпатської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина в особі керівника Кеменяша Олександра Михайловича на ухвалу Закарпатського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2020 року про залишення позовної заяви без розгляду (постановлена колегією суддів : головуючий-суддя Плеханова З.Б., судді Калинич Я.М., Луцович М.М., час ухвалення судового рішення 16 год 51 хв у м. Ужгороді) за адміністративним позовом Закарпатської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина в особі керівника Кеменяша Олександра Михайловича до Хустської міської територіальної виборчої комісії Хустського району Закарпатської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
в с т а н о в и в :
10.09.2020 Закарпатська обласна організація Всеукраїнського об`єднання Батьківщина (далі - ЗОО ВО Батьківщина , позивач) в особі керівника Кеменяша О.М. звернулася в суд із зазначеним позовом, в якому просила визнати протиправним та скасувати п.3 постанови №5 Хустської міської територіальної виборчої комісії Хустського району Закарпатської області (далі - Хустська МТВК, відповідач) від 05.09.2020 та зобов`язати відповідача вчинити дії по утворенню територіальних виборчих округів відповідно до вимог ст.ст.196, 201, 206 Виборчого кодексу України (далі - ВК України).
Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 11.09.2020 позовну заяву було залишено без розгляду на підставі п.1 ч.1 ст.240 КАС України.
Не погодившись з ухвалою суду першої інстанції, ЗОО ВО Батьківщина подала апеляційну скаргу, в якій через неправильне застосування норм матеріального права просить її скасувати, а справу направити до суду першої інстанції для продовження розгляду.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги зазначає, що право оскаржити рішення, дії чи бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдум, інші суб`єкти ініціювання референдуму. Статтею 203 ВК України передбачено порядок формування складу територіальних виборчих комісій. Отже, аналізуючи положення ВК України, апелянт зазначає, що політичні партії, в тому числі ЗОО ВО Батьківщина , які беруть участь в організації проведені місцевих виборів та ті які формують склад територіальних виборчих комісій мають статус суб`єкта виборчого процесу, не залежно від висування та реєстрації кандидатів згідно з календарним планом проведення місцевих виборів.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а ухвалу суду першої інстанції без змін.
Учасники справи в судове засідання не з`явилися, про дату, час і місце розгляду справи повідомлені належним чином, а тому колегія суддів вважає за можливе провести розгляд справи у їх відсутності за наявними у справі матеріалами та на основі наявних у ній доказів.
Згідно ч.4 ст.229 КАС України, фіксація судового розгляду технічними засобами не здійснюється.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши наявні по справі матеріали та доводи апеляційної скарги в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а оскаржувану ухвалу без змін, виходячи з наступного.
З матеріалів справи видно, що згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, політична партія Закарпатська обласна організація Всеукраїнського об`єднання Батьківщина зареєстрована за адресою : вул. Достоєвського, 7, кв.5, м. Мукачево, Закарпатська область, 89600, Україна, код ЄДРПОУ 25446205. Керівник юридичної особи - ОСОБА_1 . Засновник юридичної особи - політична партія Всеукраїнське об`єднання Батьківщина із місцезнаходженням : бульвар Л. Українки, бу.26, офіс 916, м. Київ, 01133, Україна, код ЄДРПОУ 20069956.
30.08.2020 Центральною виборчою комісією (далі - ЦВК) була прийнята постанова №208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року , якою постановила : Оголосити з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
05.09.2020 Хустською МТВК була прийнята постанова №5 Про утворення територіальних виборчих округів з перших виборів депутатів Хустської міської ради Хустського району Закарпатської області , якою вирішено встановити загальний склад депутатів Хустської міської ради Хустського району Закарпатської області, визначити кількість територіальних виборчих округів та утворити територіальні округи.
Пунктом 3 оспорюваної постанови вирішено утворити територіальні виборчі округи з перших виборів депутатів Хустської міської ради Хустського району Закарпатської області 25.10.2020 згідно з додатком.
Залишаючи без розгляду позовну заяву, суд першої інстанції виходив з того, що станом на день подання позовної заяви має місце перший етап виборчого процесу - утворення виборчих округів, при цьому, ЗОО ВО Батьківщина в особі її керівника не є суб`єктом виборчого процесу в контексті положень статті 22 ВК України, оскільки не висунула кандидатів на відповідних виборах, а тому не має адміністративної процесуальної дієздатності.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, вважає їх вірними та такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права, а також фактичним обставинам справи, з огляду на наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Особливості судового провадження у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій визначені ст.273 КАС України.
Відповідно до ч.1 ст.273 КАС України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Частиною четвертою статті 273 КАС України передбачено, що рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення місцевих виборів, виборів Президента України, народних депутатів України; обласних комісій з референдуму і комісії Автономної Республіки Крим з всеукраїнського референдуму, а також членів зазначених комісій оскаржуються до окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії.
Згідно преамбули ВК України, цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, Законами України Про Центральну виборчу комісію , ;Про Державний реєстр виборців , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (ст.2 ВК України).
Виборчий процес, у контексті положень ч.1 ст.20 ВК України, - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Згідно ч.1 ст.22 ВК України, суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є,
1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;
2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;
3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;
4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;
5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Частиною третьою статті 22 ВК України передбачено, що партія (організація партії), якій відмовлено у реєстрації усіх висунутих нею кандидатів або у якої скасовано реєстрацію усіх висунутих нею кандидатів на відповідних виборах з підстав і в порядку, встановлених цим Кодексом, втрачає статус суб`єкта виборчого процесу відповідних виборів з дня, наступного за днем закінчення строку оскарження рішення про відмову в реєстрації (скасування реєстрації) усього списку або останнього кандидата зі списку або, у разі оскарження, з дня, наступного за днем набрання законної сили відповідним рішенням суду.
Частиною першою статті 64 ВК України передбачено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Статтею 195 цього Кодексу визначено строки призначення місцевих виборів та оголошення виборчого процесу, частиною першою якої передбачено, що чергові місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за дев`яносто днів до дня виборів, позачергові місцеві вибори - не пізніше ніж за шістдесят днів до дня виборів.
Виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня чергових, позачергових місцевих виборів.
Згідно ч.5 ст.195 ВК України, перші місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за сімдесят днів до дня виборів, а виборчий процес розпочинається за п`ятдесят днів до дня перших місцевих виборів.
Аналіз наведених вище норм виборчого законодавства дає підстави для висновку, що право на оскарження рішень, дій чи бездіяльності виборчих комісій мають особи, які набули статусу суб`єкта виборчого процесу відповідно до ч.1 ст.273 КАС України в межах строку призначення місцевих виборів та оголошення виборчого процесу, встановленого ст.195 ВК України.
Згідно ст.196 ВК України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи :
1) утворення виборчих округів;
2) утворення дільничних виборчих комісій;
3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення;
4) висування та реєстрація кандидатів;
5) проведення передвиборної агітації;
6) голосування у день виборів;
7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Частиною першою статті 216 ВК України визначено, що висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Відповідно до ч.1 ст.219 цього Кодексу, висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу(ч.1 ст.227 ВК України)
Відповідно до ч.6 ст.227 ВК України, територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
На веб-сайті ЦВК в розділі Інформаційне забезпечення виборів міститься перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, де в п.157 вказано політичну партію ВО Батьківщина , дата прийнятого ними рішення про участь у виборах - 04 квітня 2020 року.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що наявність прийнятого рішення про участь місцевих організацій партії у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року не відносить партію до суб`єктів виборчого процесу, вичерпний перелік яких встановлений статтею 22 ВК України.
Більше того, на думку колегії суддів, частина третя статті 22 ВК України може бути застосована у разі оскарження партією (організацією партії) рішення про відмову у реєстрації усіх висунутих нею кандидатів або у якої скасовано реєстрацію усіх висунутих нею кандидатів на відповідних виборах з підстав і в порядку, встановлених цим Кодексом, внаслідок чого вона втрачає статусу суб`єкта виборчого процесу відповідних виборів.
В усіх інших випадках, на думку суду апеляційної інстанції, здатність особисто здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов`язки, у тому числі доручати ведення справи представникові, виникає у партії (організації партії), за умови висунення кандидатів на відповідних виборах.
Згідно п.1 ч.1 ст.240 КАС України, суд своєю ухвалою залишає позов без розгляду, зокрема, якщо позов подано особою, яка не має адміністративної процесуальної дієздатності.
Статтею 43 цього Кодексу визначено адміністративну процесуальну правосуб`єктність, частиною першою якої передбачено, що здатність мати процесуальні права та обов`язки в адміністративному судочинстві (адміністративна процесуальна правоздатність) визнається за громадянами України, іноземцями, особами без громадянства, органами державної влади, іншими державними органами, органами влади Автономної Республіки Крим, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, підприємствами, установами, організаціями (юридичними особами).
Частина третьою цієї статті визначено адміністративну процесуальна дієздатність, яка полягає у здатності органів державної влади, інших державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб, підприємств, установ, організацій (юридичних осіб) особисто здійснювати свої адміністративні процесуальні права та обов`язки, у тому числі доручати ведення справи представникові.
З аналізу наведених вище положень процесуального законодавства вбачається, що адміністративна процесуальна дієздатність, у структурі правосуб`єктності, є способом особи своїми діями набувати адміністративні процесуальні права і здійснювати адміністративні процесуальні обов`язки. Функціональний зв`язок двох названих категорій у структурі адміністративної процесуальної правосуб`єктності полягає в тому, що адміністративна процесуальна дієздатність є засобом здійснення адміністративної процесуальної правоздатності. Якщо розглядати конкретні адміністративно-процесуальні суб`єктивні права та обов`язки, то їх місце у складі адміністративної процесуальної правосуб`єктності визначається тим, що вони не є виробленими правоздатністю та дієздатністю, а належать суб`єкту права та покладаються на нього (обов`язки) відповідно до законодавчих приписів.
Таким чином, колегія суддів вважає, що ЗОО ВО Батьківщина станом на час подання позовної заяви не набула статусу суб`єкта виборчого процесу в контексті положень ст.20, ч.1 ст.22 та ч.1 ст.195 ВК України, що в свою чергу дає підстави для висновку, що до суду звернулася особа, яка немає адміністративної процесуальної дієздатності, внаслідок чого суд першої інстанції правильно залишив позовну заяву без розгляду на підставі п.1 ч.1 ст.240 КАС України.
Згідно ч.1 ст.316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що оскаржуване судове рішення ґрунтується на всебічному, повному та об`єктивному з`ясуванні всіх обставин, що мають значення для справи, прийняте відповідно до норм матеріального права, доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому відсутні підстави для її задоволення.
Керуючись ст.ст.229, 268, 271, 272, 273, 278, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу Закарпатської обласної організації Всеукраїнського об`єднання Батьківщина в особі керівника Кеменяша Олександра Михайловича залишити без задоволення, а ухвалу Закарпатського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2020 року про залишення позовної заяви без розгляду по справі №260/2972/20 - без змін.
Постанова набирає законної сили з моменту її проголошення та не може бути оскаржена.
Головуючий суддя Р. В. Кухтей судді С. М. Шевчук Т. І. Шинкар
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.09.2020 |
Оприлюднено | 16.09.2020 |
Номер документу | 91536687 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кухтей Руслан Віталійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні