Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 вересня 2020 р. Справа№200/7500/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Олішевської В.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1
до відповідача: Селидовського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області
про: визнання протиправним та скасування рішення від 13 липня 2020 року № 2153 про відмову в призначенні пенсії ОСОБА_1 згідно ч. 3 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", зобов`язання Селидовське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 10 липня 2020 року про призначення пенсії згідно ч. 3 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" із зарахуванням в повному обсязі до пільгового стажу періодів роботи в Державному підприємстві "Гірник" Відкритому акціонерному товаристві "Гірницький шахтобуд" з 16.05.2001 року по 15.08.2001 року в якості прохідника 5 розряду підземного з повним робочим днем у шахті, з 15.08.2001 року по 17.09.2001 року в якості в.о. гірничого майстра підземного з повним робочим днем у шахті, з 17.09.2001 року по 01.11.2001 року в якості прохідника 5 розряду підземного з повним робочим днем у шахті, з 01.11.2001 року по 26.04.2002 року в якості в.о. гірничого майстра підземного з повним робочим днем у шахті, з 26.04.2002 року по 20.08.2002 року в якості прохідника 5 розряду підземного з повним робочим днем у шахті, з 20.08.2002 року по 16.09.2002 року в якості гірничого майстра підземного з повним робочим днем у шахті, з 16.09.2002 року по 18.03.2003 року в якості прохідника 5 розряду підземного з повним робочим днем у шахті; зарахувати до страхового та пільгового стажу період роботи з 01.05.2010 року по 31.12.2010 року, з 01.04.2018 року по 07.07.2020 року на Відокремленому підрозділі "Шахта 1-3 "Новогродівська" Державного підприємства "Селидіввугілля".
В С Т А Н О В И В:
Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Селидовського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про визнання протиправним та скасування рішення від 13 липня 2020 року № 2153 про відмову в призначенні пенсії ОСОБА_1 згідно ч. 3 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", зобов`язання Селидовське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 10 липня 2020 року про призначення пенсії згідно ч. 3 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" із зарахуванням в повному обсязі до пільгового стажу періодів роботи в Державному підприємстві "Гірник" Відкритому акціонерному товаристві "Гірницький шахтобуд" з 16.05.2001 року по 15.08.2001 року в якості прохідника 5 розряду підземного з повним робочим днем у шахті, з 15.08.2001 року по 17.09.2001 року в якості в.о. гірничого майстра підземного з повним робочим днем у шахті, з 17.09.2001 року по 01.11.2001 року в якості прохідника 5 розряду підземного з повним робочим днем у шахті, з 01.11.2001 року по 26.04.2002 року в якості в.о. гірничого майстра підземного з повним робочим днем у шахті, з 26.04.2002 року по 20.08.2002 року в якості прохідника 5 розряду підземного з повним робочим днем у шахті, з 20.08.2002 року по 16.09.2002 року в якості гірничого майстра підземного з повним робочим днем у шахті, з 16.09.2002 року по 18.03.2003 року в якості прохідника 5 розряду підземного з повним робочим днем у шахті; зарахувати до страхового та пільгового стажу період роботи з 01.05.2010 року по 31.12.2010 року, з 01.04.2018 року по 07.07.2020 року на Відокремленому підрозділі "Шахта 1-3 "Новогродівська" Державного підприємства "Селидіввугілля".
В обгрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що 10.07.2020 року він звернувся до відповідача із заявою про призначення пенсії на пільгових умовах відповідно до частини 3 статті 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування . 13.07.2020 року відповідачем прийнято рішення № 2153 про відмову в призначенні пенсії із зниженням пенсійного віку за нормами ч. 3 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , у зв`язку з відсутністю пільгового стажу 25 років в підземних умовах. Позивач зазначає, що під час обчислення пільгового та страхового стажу роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах Селидовським об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України Донецьким не були зараховані періоди роботи: з 16.05.2001 року по 18.03.2003 року на ДП ОАО Горняк , оскільки відсутня довідка підтверджуюча пільговий характер роботи, з 01.05.2010 року по 31.12.2010 року, з 01.04.2018 року по 30.06.2020 року на Відокремленому підрозділі Шахта 1-3 Новогродівська ДП Селидіввугілля , оскільки відсутні відомості про сплату щомісячних внесків за цей період до МЗД України, з 01.07.2020 року по 07.07.2020 року на ВП Шахта 1-3 Новогродівська ДП Селидіввугілля , оскілька відсутня сума нарахованої заробітної плати за цей період в СПОВ (ОК-5 від 13.07.2020 року). Позивач вважає рішення відповідача протиправним та таким, що підлягаю скасуванню. Позивач звертає увагу суду на те, що відповідно ст. 62 Закону № 1788 основним документом про трудову діяльність є трудова книжка, у зв`язку з чим позивач вважає, що періоди роботи позивача на ДП ОАО Горняк з 126.05.2001 року по 18.03.2003 року повинен бути зарахований на підставі записів у трудовій книжці. Стосовно не зарахування періодів роботи через несплату страхових внесків позивач зазначає, що відповідальність за несплату страхових внесків несе підприємство - страхувальник, на якому він працював, отже позивач не правомірно не зарахував до страхового та пільгового стажу періоди роботи з 01.05.2010 року по 31.12.2010 року, з 01.04.2018 року по 30.06.2020 року, з 01.07.2020 року по 07.07.2020 року на ВП Шахта 1-3 Новогродівська ДП Селидіввугілля .
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 17 серпня 2020 року відкрито провадження в адміністративній справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Відповідачем через канцелярію суду надано відзив на позовну заяву, відповідно до якого заперечував проти позову та просив відмовити у задоволенні позовних вимог з наступних підстав.
Позивач звернувся до управління з заявою про призначення пенсії на пільгових умовах відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування . Відповідно до наданих документів страховий стаж позивача складає 20 років 10 місяців 01 день, стаж підземної роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах згідно пункту 3 статті 114 Закону № 1058 складає 22 роки 11 місяців 22 дні, в тому числі за ст. 14-25 - шахтарі складає 03 роки 06 місяців 13 днів, за ст. 14-20 - 15 років 08 місяців 09 днів. За кожний повний рік роботи на провідних посадах додатково зараховано 3 місяці згідно до роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 року № 8 за 15 років додатково зараховано 03 роки 09 місяців. Наявність такого стажу обумовлено наступним: до страхового стажу не зараховано період роботи позивача на підприємстві ДП Селидіввугілля ВП Шахта 1-3 Новогродівська з 01.05.2010 року по 31.12.2010 року, з 01.04.2018 року по 30.06.2020 року, оскільки відсутні відомості про сплату щомісячних внесків за цей період до МЗД України, з 01.07.2020 року по 07.07.2020 року через відсутність суми нарахованої заробітної плати за цей період в СПОВ (ОК-5 від 13.07.2020 року); до пільгового стажу не зараховано періоди роботи з 16.05.2001 року по 15.08.2001 року, з 15.08.2001 року по 17.09.2001 року, з 17.09.2001 року по 01.11.2001 року, з 01.11.2001 року по 26.04.2002 року, з 26.04.2002 року по 20.08.2002 року, з 20.08.2002 року по 16.09.2002 року в якості гірничого майстра підземного з повним робочим днем у шахті, з 16.09.2002 року по 18.03.2003 року, оскільки відсутні довідки підтверджуючі пільговий характер роботи. Позивачу у рішенні про відмову надано роз`яснення щодо підтвердження пільгової роботи згідно архівних документів можливо в Головному управлінні Пенсійного фонду України на розгляді комісії з питань підтвердження стажу за умови надходження позитивних висновків комісії. Для цього необхідно надати необхідний пакет документів, а саме: заяву, копію паспорту та ідентифікаційного коду, копію трудової книжки, витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб про ліквідацію юридичної особи без визначення правонаступника ДП ОАО Гірник , архівні документи про стаж і заробіток, довідки про підземні спуски в шахту. У разі позитивного підтвердження, розрахунок буде переглянуто на підставі п. 1.7 Порядку № 22-1.
Відповідач вказує, що позивачу відмовлено рішенням № 2153 від 13.07.2020 року в призначення пенсії із зниженням пенсійного віку згідно пункту 3 статті 114 Закону № 1058, у зв`язку з відсутністю пільгового стажу 25 років в підземних умовах.
Враховуючи вищевикладене відповідач вважає, що рішення № 2153 про відмову в призначенні пенсії від 13.07.2020 року прийнято в межах та у спосіб визначений чинним законодавством.
Згідно п. 2 ч. 1 ст. 263 КАС України суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо: оскарження фізичними особами рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень щодо обчислення, призначення, перерахунку, здійснення, надання, одержання пенсійних виплат, соціальних виплат непрацездатним громадянам, виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, виплат та пільг дітям війни, інших соціальних виплат, доплат, соціальних послуг, допомоги, захисту, пільг.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
З огляду на вищевикладене справа розглядається судом в спрощеному позовному провадженні без виклику сторін.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що підтверджується паспортом серії НОМЕР_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 (а.с. 9-11).
10.07.2020 року ОСОБА_1 звернувся до Селидовського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області із заявами про призначення пенсії за віком на пільгових умовах, відповідно до ч. 3 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .
До заяви позивачем були надані наступні документи: копія паспорту НОМЕР_6 та ідентифікаційного номеру, копія трудової книжки серії НОМЕР_3 від 09.07.1999 року, копія диплому про навчання серії НОМЕР_4 від 30.06.1999 року, довідки, що підтверджують пільговий характер роботи видані ДП Селидіввугілля ВП Шахта 1-3 Новогродівська № 26/187 від 03.06.2020 року, № 72 від 07.07.2020 року, довідка про підземні спуски видана ДП Селидіввугілля ВП Шахта 1-3 Новогродівська № 04-14/1672 від 25.06.2020 року, архівні довідки видані архівнім відділом Новогродівської міської ради № 85 від 25.06.2020 року, довідки видані ДП Селидіввугілля ВП Шахта 1-3 Новогродівська № 105/06, № 106/06, № 107/06 від 26.05.2020 року, виписки з наказів про атестацію робочих місць видані ДП Селидіввугілля ВП Шахта 1-3 Новогродівська № 26/187 від 03.06.2020 року, № 72 від 07.07.2020 року, історична довідка видана ДП Селидіввугілля ВП Шахта Котляревського № 04-14/1673 від 25.06.2020 року, історична довідка ДП Селидіввугілля ВП Шахта 1-3 Новогродівська № 26/187 від 03.06.2020 року.
13 липня 2020 року Селидовським об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України Донецької області прийнято рішення № 2153 про відмову в призначенні пенсії (а.с. 12-14).
Зі змісту рішення встановлено, що до пільгового стажу не зараховано період роботи на підприємстві ДП ОАО Горняк (мовою оригіналу) з 16.05.2001 року по 18.03.2003 року, оскільки відсутня довідка про підтверджуюча пільговий характер роботи. Підтвердження пільгової роботи згідно архівних документів можливо в Головному управлінні ПФУ на розгляді комісії з питань підтвердження стажу та надходження позитивних висновків комісії. Для надання необхідного пакету документів до Головного управління необхідно до Селидовського ОУПФУ заяву, копію паспорту та ідентифікаційного коду, копію трудової книжки, витяг з ЄДРПОУ про ліквідацію юридичної особи без визнання правонаступника ДП ОАО Гірник , архівні документи про стаж і заробіток, довідки про підземні спуски а шахту. У разі позитивного підтвердження, розрахунок буде переглянуто на підставі п. 1.7 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .
Також у рішенні вказано, що до страхового стажу не зараховано період роботи на підприємстві ДП Селидіввугілля ВП Шахта 1-3 Новогродівська з 01.05.2010 року по 31.12.2010 року, з 01.04.2018 року по 30.06.2020 року, оскільки відсутні відомості про сплату щомісячних внесків за цей період до МДЗ України, з 01.07.2020 року по 07.07.2020 року, оскільки відсутня сума нарахованої заробітної плати за цей період в СПОВ (ОК-5 від 13.07.2020 року).
З урахуванням викладеного страховий стаж гр. ОСОБА_1 складає 20 років 10 місяців 01 дні. Стаж підземної роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах згідно ч. 3 ст. 114 Закону № 1058 складає 22 роки 11 місяців 22 дні, в тому числі за ст. 14-25 - шахтарі складає 03 роки 06 місяців 13 днів, за ст. 14-20 - 15 років 08 місяців 09 днів. За кожний повний рік роботи на провідних посадах додатково зараховано 3 місяці згідно до роз`яснення Міністерства соціального забезпечення України від 20.01.1992 року № 8 за 15 років додатково зараховано 03 роки 09 місяців.
За таких обставин відмовлено гр. ОСОБА_1 в призначенні пенсії із зниженням пенсійного віку за нормами ч. 3 ст. 114 Закону № 1058 у зв`язку з відсутністю пільгового стажу 25 років в підземних умовах.
Право на пенсію за нормами ч. 3 ст. 114 Закону № 1058 заявник набуде за умови роботи на посаді, яка дає право на призначення пенсії на пільгових умовах та набуття 25 років пільгового стажу роботи в підземних умовах або за нормами ч. 2 ст. 114 Закону № 1058 після досягнення 50 років за наявним стажем.
Позивач не погодився з рішенням Селидовського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про відмову в призначенні пенсії, звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Відповідно до ч. 1 ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Відповідно до ст. 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Суд враховує, що конституційне право на соціальний захист включає і право громадян на забезпечення їх у старості, пенсія за віком, за вислугу років та інші її види, що призначаються у зв`язку з трудовою діяльністю, виконанням трудових обов`язків і є однією з форм соціального захисту, цим визначається зміст і характер обов`язку держави стосовно тих громадян, які набули право на одержання пенсії.
Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян на соціальну захищеність пенсіонерів шляхом встановлення пенсій на рівні, орієнтованому на прожитковий мінімум, а також регулярного перегляду їх розмірів у зв`язку із збільшенням розміру мінімального споживчого бюджету і підвищенням ефективності економіки республіки, визначені у Законі України Про пенсійне забезпечення .
Закон України Про пенсійне забезпечення №1788 від 05.11.1991 року, відповідно до Конституції України гарантує всім непрацездатним громадянам України право на матеріальне забезпечення за рахунок суспільних фондів споживання шляхом надання трудових і соціальних пенсій.
Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування визначаються періоди, з яких складається страховий стаж. Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше (ч. 4 ст. 24 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування ).
До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України Про пенсійне забезпечення .
Відповідно до ч. 1 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.
Згідно ч. 3 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкового державного пенсійного страхування працівники, безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних і відкритих гірничих роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт і рудників та в металургії, - за списком робіт і професій, що затверджується Кабінетом Міністрів України, мають право на пенсію незалежно від віку, якщо вони були зайняті на зазначених роботах не менше 25 років, а працівники провідних професій на таких роботах: робітники очисного вибою, прохідники, вибійники на відбійних молотках, машиністи гірничих виймальних машин, сталевари, горнові, агломератники, вальцювальники гарячого прокату, оброблювачі поверхневих дефектів металу (вогневим засобом вручну) на гарячих дільницях, машиністи кранів металургійного виробництва (відділень нагрівальних колодязів та стриперних відділень), - за умови, що вони були зайняті на таких роботах не менше 20 років. Такий самий порядок пенсійного забезпечення поширюється і на працівників, безпосередньо зайнятих повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) на шахтах з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, що реструктуризуються або перебувають у стадії ліквідації, але не більше двох років.
За наявності стажу на підземних роботах менше 10 років у чоловіків і менше 7 років 6 місяців у жінок та страхового стажу, встановленого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім пункту 1 частини другої цієї статті, за кожний повний рік зазначених робіт пенсійний вік, встановлений абзацом першим статті 26 цього Закону, зменшується на один рік. При цьому пенсійний вік для жінок не може бути нижчим за вік, встановлений абзацом першим пункту 1 частини другої цієї статті.
Відповідно до ст. 48 Кодексу законів про працю України, положення якої кореспондуються зі ст. 62 Закону України Про пенсійне забезпечення , трудова книжка є основним документом про трудову діяльність працівника. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 1.6, 1.7 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 25 листопада 2005 року № 22-1, звернення особою за призначенням пенсії може здійснюватися в будь-який час після виникнення права на пенсію, але не раніше, ніж за місяць до досягнення пенсійного віку. Днем звернення за призначенням пенсії вважається день прийняття органом, що призначає пенсію, відповідної заяви.
Пунктом 2.1 Порядку № 22-1 передбачено, що до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи: 1) документ про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган і мають відмітку у паспорті) або свідоцтво про загальнообов`язкове державне соціальне страхування; 2) документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу). За період роботи, починаючи з 01 січня 2004 року, структурний підрозділ, відповідальний за ведення персоніфікованого обліку (далі - відділ персоніфікованого обліку), надає структурному підрозділу, відповідальному за призначення пенсії, довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб) за формою згідно з додатком 4 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27 березня 2018 року № 8-1) (далі - Положення), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення; 3) для підтвердження заробітної плати відділом персоніфікованого обліку надаються індивідуальні відомості про застраховану особу за період з 01 липня 2000 року (додатки 3, 4 до Положення); 4) документи про місце проживання (реєстрації) особи; 5) документи, які засвідчують особливий статус особи; 6) документ уповноваженого органу Російської Федерації про те, що особі не призначалась пенсія за місцем реєстрації на території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, та особисту декларацію про відсутність громадянства держави-окупанта (для призначення пенсій особам, зазначеним у пункті 1.3 розділу І цього Порядку).
Пунктом 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок № 637) основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
Пункт 3 Порядку № 637 встановлює, що за відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу органами Пенсійного фонду на місцях приймаються довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
Відповідно до пункту 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (надалі - Порядок), у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток № 5).
У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.
Згідно п. 8 Порядку № 637 Час навчання у вищих навчальних, професійних навчально-виховних закладах, навчальних закладах підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів, в аспірантурі, докторантурі і клінічній ординатурі підтверджується дипломами, посвідченнями, свідоцтвами, а також довідками та іншими документами, що видані на підставі архівних даних і містять відомості про періоди навчання. За відсутності в документах таких відомостей для підтвердження часу навчання приймаються довідки про тривалість навчання в навчальному закладі у відповідні роки за умови, що в документах є дані про закінчення повного навчального періоду або окремих його етапів.
Аналіз наведених норм свідчить про те, що основним документом, що підтверджує стаж роботи є трудова книжка. Проте, якщо у трудовій книжці не зазначені відомості про умови праці та характер виконуваної роботи, то для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.
З копії трудової книжки серії НОМЕР_3 ОСОБА_1 встановлено, що позивач 16.05.2001 року прийнятий на роботу до Дочірнього підприємства Гірник Відкритого акціонерного товариства Гірницький шахтобуд на посаду прохідника 5 розряду підземним з повним робочим днем в шахті; 15.08.2001 року переведений в.о. гірничого майстра підземного з повним робочим днем в шахті, 17.09.2001 року переведений прохідником 5 розряду підземним з повним робочим днем в шахті, з 01.11.2001 року переведений в.о. гірничого майстра підземного з повним робочим днем в шахті; 26.04.2002 року переведений прохідником 5 розряду підземним з повним робочим днем в шахті; 20.08.2002 року переведений гірничим майстром підземним з повним робочим днем в шахті; 16.09.2002 року переведений прохідником 5 розряду підземним з повним робочим днем в шахті; 18.03.2003 року звільнений за власним бажанням; 09.10.2006 року прийнятий на роботу до ВП Шахта 1-3 Новогродівська ДП Селидіввугілля на посаду гірника 3 розряду підземного з повним робочим днем в шахті; 05.05.2018 року переведений прохідником підземним 5 розряду з повним робочим днем в шахті; 07.08.2020 року продовжує працювати на теперішній час (а.с. 16-20).
Як вбачається зі спірного рішення відповідача до пільгового стажу позивача не був зарахований період роботи Дочірньому підприємстві Гірник Відкритого акціонерного товариства Гірницький шахтобуд з 16.05.2001 року по 18.03.2003 року, оскільки позивачем не була надана довідка підтверджуюча пільговий характер роботи.
Відповідно до Порядоку № 383 застосування Списків № 1 та № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах визначає, що при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи.
Судом встановлено, що у спірні періоди працював на посаді прохідника підземного , в.о. гірничого майстра підземного , гірничим майстром підземним .
Суд зазначає, що вищезазначені професії, за якими позивач працював у спірний період віднесені до Списків № 1 виробництв, цехів, професій і посад на підземних роботах, на роботах з шкідливими умовами праці і в гарячих цехах, робота в яких дає право на державну пенсію на пільгових умовах і в пільгових розмірах, які затверджені Постановою Кабінету Міністрів України № 162 від 24.03.1994 року та Постановою Кабінету Міністрів України № 36 від 16.01.2003 року.
Тобто позивач у спірний період виконував роботи, які дають право на призначення пенсії на пільгових умовах.
Суд зазначає, що основним документом, що підтверджує стаж є трудова книжка, отже надання довідки, яка підтверджує пільговий характер роботи є необов`язковим.
Проте, суд звертає увагу на те, що відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань встановлено, що 23.11.2009року до реєстру внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи Дочірнього підприємства Гірник ВАТ Гірницький шахтобуд (код ЄДРПОУ 30099447) на підставі рішення Господарського суду Донецької області від 27.10.2009 року № 5/2086 про припинення юридичної особи, у зв`язку з банкрутством (а.с. 58).
Порядок підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, затвердженого Постанова правління Пенсійного фонду України 10.11.2006 N 18-1, визначає механізм підтвердження періодів роботи, що зараховуються до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установленої для окремої категорії працівників у разі ліквідації підприємства, установи та організації без визначення правонаступника.
Дія цього Порядку поширюється на осіб, які працювали на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком N 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, а також на осіб, яким призначено пенсію до набрання чинності цим Порядком (далі - робота, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років) (п. 2 Порядку № 18-1).
Згідно п. 3 Порядку № 18-1 підтвердження періодів роботи, що дає право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років (далі - підтвердження стажу роботи), здійснюється комісіями з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років (далі - Комісії).
Приписами пункту 4 Порядку визначено, що комісії створюються при головних управліннях Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, до складу яких обов`язково включаються представники органів соціального захисту населення, органів Пенсійного фонду України, Державної служби України з питань праці. До складу Комісії за згодою включаються представники членських організацій Федерації професійних спілок України та регіональних організацій роботодавців та їх об`єднань.
Пунктом 6 Порядку № 18-1 передбачено, що основними завданнями Комісії є: розгляд заяв про підтвердження стажу роботи (додаток 1) та прийняття рішень щодо підтвердження стажу роботи або про відмову в його підтвердженні в установленому порядку.
Згідно п. 10 Порядку 18-1 рішення про результати розгляду заяви (додаток 2) приймається більшістю голосів членів Комісії, присутніх на засіданні, підписується головою або його заступником. Рішення про результати розгляду заяви набуває чинності з моменту прийняття рішення.
З аналізу вищезазначених положень вбачається, що у разі ліквідації (припинення) підприємства без правонаступника пільговий стаж зараховуються на підставі рішення комісіями з питань підтвердження стажу роботи на посадах, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років про підтвердження стажу роботи.
Як вбачається з матеріалів справи комісією з питань підтвердження стажу роботи при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області рішення про підтвердження стажу роботи не приймалось.
Враховуючи відсутність рішення комісії з питань підтвердження стажу роботи при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області про підтвердження стажу, суд вважає, що відповідач перебрав на себе повноваження комісії при вирішенні питання про зарахування періодів роботи з 16.05.2001 року по 18.03.2003 року до пільгового стажу.
Суд вважає, що відповідач зобов`язаний був повідомити позивача про необхідність звернення із заявою про підтвердження стажу до комісії з питань підтвердження стажу при Головному управлінні Пенсійного фонду України в Донецькій області, однак відповідач до прийняття рішення не повідомив позивача про необхідність підтвердження стажу, а лише зазначив про таку необхідність лише у рішенні про відмову в призначенні пенсії від 13.07.2020 року.
Враховуючи те, що позивач періоди роботи на підприємстві яке ліквідовано (припинено) може зарахувати лише на підставі рішення комісії про підтвердження стажу, суд вважає протиправними дії відповідача щодо прийняття рішення в частині не зарахування до пільгового стажу періоду роботи з 16.05.2001 року по 18.03.2003 року.
Суд також звертає увагу позивача, що відповідно до Порядку № 18-1 він повинен звернутися до відповідача з заявою про підтвердження стажу та надати документи, які підтверджують факт припинення підприємства, установи, організації в результаті їх ліквідації (у тому числі архівні) - щодо підприємств, установ, організацій, ліквідованих до 01.07.2004 та/або щодо яких відсутні дані про проведення реєстраційних дій в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - Єдиний державний реєстр); трудову книжку; документи, видані архівними установами, зокрема: довідку про заробітну плату; копії документів про проведення атестації робочих місць; копії документів про переведення на іншу роботу, на роботу з неповним робочим днем, надання відпусток без збереження заробітної плати (у разі відсутності - довідка про їх відсутність), інші документи, які можуть підтверджувати виконання робіт, що дають право на призначення пенсії на пільгових умовах або за вислугу років.
Оскільки, рішення комісії з питань підтвердження стажу при Головному управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про підтвердження стажу відсутні, у суду відсутні підстави для зобов`язання відповідача зарахувати до стажу, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах періоду роботи на Дочірньому підприємстві Гірник ВАТ Гірницький шахтобуд з 16.05.2001 року по 18.03.2003 року.
Таким чином вимоги позивача в цій частині не підлягають задоволенню.
Стосовно вимоги позивача зарахувати до страхового та пільгового стажу період роботи на ВП Шахта 1-3 Новогродівська ДП Селидіввугілля з 01.05.2010 року по 31.12.2010 року, з 01.04.2018 року по 30.06.2020 року, з 01.07.2020 року по 07.07.2020 року, суд зазначає наступне.
Згідно зі статтею 1 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов`язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та або підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески; страхові внески - кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов`язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування; страхувальники - роботодавці та інші особи, які відповідно до закону сплачують єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або є платниками відповідно до цього Закону.
Відповідно п. 1 ч. 1 ст. 13 Закону № 1058 загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню підлягають: громадяни України, іноземці (якщо інше не встановлено міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України) та особи без громадянства, які працюють на підприємствах, в установах, організаціях, створених відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, у філіях, представництвах, відділеннях та інших відокремлених підрозділах цих підприємств та організацій, у громадських об`єднаннях, у фізичних осіб - підприємців, осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, та в інших фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або працюють на інших умовах, передбачених законодавством, або виконують роботи (надають послуги) на зазначених підприємствах, в установах, організаціях чи у фізичних осіб за договорами цивільно-правового характеру.
Приписами пункту 1 частини 1 статті 14 Закону № 1058 визначено, що страхувальниками відповідно до цього Закону є, зокрема, роботодавці: підприємства, установи і організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, об`єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об`єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), фізичні особи - підприємці та інші особи (включаючи юридичних та фізичних осіб - підприємців, які обрали особливий спосіб оподаткування (єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру, - для осіб, зазначених у пунктах 1, 10 статті 11 цього Закону.
Частиною 1 статті 15 вказаного Закону передбачено, що платниками страхових внесків до солідарної системи є страхувальники, зазначені в статті 14 цього Закону, і застраховані особи, зазначені в частині 1 статті 12 цього Закону.
Відповідно до ч. 5 ст. 20 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" страхові внески сплачуються страхувальниками шляхом перерахування безготівкових сум з їх банківських рахунків.
Частиною 6 статті 20 цього Закону визначено, що перерахування страхових внесків здійснюється страхувальниками одночасно з одержанням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплати доходу), у тому числі в безготівковій чи натуральній формі або з виручки від реалізації товарів (послуг). При цьому фактичним одержанням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплати доходу) вважається одержання відповідних сум готівкою, зарахування на банківський рахунок одержувача, перерахування за дорученням одержувача на будь-які цілі, одержання товарів (послуг) або будь-яких інших матеріальних цінностей в рахунок зазначених виплат (доходу), фактичне здійснення із цих виплат (доходу) відрахувань, передбачених законодавством або за виконавчими документами, чи будь-яких інших відрахувань.
У частині 9 ст. 20 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" визначено, що днем сплати страхових внесків вважається: у разі перерахування сум страхових внесків у безготівковій формі з банківського рахунку страхувальника на банківський рахунок органу Пенсійного фонду - день списання установою банку, органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з банківського (спеціального реєстраційного) рахунку страхувальника незалежно від часу її зарахування на банківський рахунок органу Пенсійного фонду;
Частинами 10, 12 статті 20 цього Закону передбачено, що якщо страхувальники несвоєчасно або не в повному обсязі сплачують страхові внески, до них застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про сплату страхових внесків, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом. Страхові внески підлягають сплаті незалежно від фінансового стану платника страхових внесків. Установи банків приймають від страхувальників платіжні доручення та інші платіжні документи на видачу (перерахування) коштів для виплат заробітної плати (доходу), на які відповідно до цього Закону нараховуються страхові внески, та здійснюють видачу (перерахування) зазначених коштів лише за умови одночасного подання страхувальником платіжних документів про перерахування коштів для сплати відповідних сум страхових внесків або документів, що підтверджують фактичну сплату цих сум, у порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду України за погодженням із Національним банком України та центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення. У разі невиконання банками цієї вимоги вони за рахунок власних коштів у порядку, встановленому Національним банком України, сплачують відповідному територіальному органу Пенсійного фонду суму, що дорівнює сумі несплачених страхових внесків, з правом зворотної вимоги до страхувальників щодо відшкодування цієї суми.
Згідно абз. 1 п. 1 ч. 1 ст. 4 зазначеного Закону, платниками єдиного внеску є роботодавці - підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, зазначеним у витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.
Тобто, ВП "Шахта 1-3 "Новогродівська" ДП "Селидіввугілля" в розумінні зазначених норм Закону є страхувальником та на нього покладений обов`язок нараховувати та сплачувати єдиний внесок на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування.
Пунктами 1, 4 частини 2 статті 6 Закону № 2464 встановлено, що платник єдиного внеску зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок; подавати звітність до органу доходів і зборів за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Частиною 1 статті 24 Закону № 1058 визначено, що страховий стаж це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Згідно абз. 2 ч. 1 ст. 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" до страхового стажу для обчислення розміру пенсії за віком, з якого обчислюється розмір пенсії по інвалідності або у зв`язку з втратою годувальника, крім наявного страхового стажу, зараховується також на загальних підставах відповідно період з дня встановлення інвалідності до досягнення застрахованою особою віку, передбаченого частиною першою статті 26 цього Закону, та період з дня смерті годувальника до дати, коли годувальник досяг би віку, передбаченого частиною першою статті 26 цього Закону.
Відповідно до ч. 2 ст. 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Частиною 3 статті 24 цього Закону визначає, що страховий стаж обчислюється в місяцях. Неповний місяць роботи, якщо застрахована особа підлягала загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню або брала добровільну участь у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, зараховується до страхового стажу як повний місяць за умови, що сума сплачених за цей місяць страхових внесків з урахуванням сум страхових внесків, сплачених виходячи з мінімальної заробітної плати, є не меншою, ніж мінімальний страховий внесок.
Приписами частини 4 статті 42 Закону № 1058 визначено, що у разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, перерахунок пенсії проводиться з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої обчислена пенсія.
Судом з копії трудової книжки ОСОБА_1 серії НОМЕР_3 встановлено, що останній 09 жовтня 2006 року прийнятий до ВП "Шахта 1-3 "Новогродівська" ДП "Селидіввугілля", станом на 07.08.2020 року продовжує працювати (а.с. 16- 20).
Отже, позивачем у період з 01.05.2010 року по 31.12.2010 року, з 01.04.2018 року по 30.06.2020 року, з 01.07.2020 року по 07.07.2020 року здійснювались роботи, які дають право на призначення пенсії на пільгових умовах.
Як встановлено зі спірного рішення відповідача період роботи з 01.05.2010 року по 31.12.2010 року, з 01.04.2018 року по 30.06.2020 року не зараховані до страхового стажу позивача, оскільки за вказаний період не здійснювалось відрахування ВП "Шахта 1-3 "Новогродівська" ДП "Селидіввугілля" щомісячних платежів по єдиному соціальному внеску.
Проте, суд вважає такі дії відповідача протиправними, оскільки згідно довідки наданої ВП "Шахта 1-3 "Новогродівська" ДП "Селидіввугілля" № 149-08 від 03.08.2020 року встановлено, що ОСОБА_1 дійсно працював на ВП "Шахта 1-3 "Новогродівська" ДП "Селидіввугілля" та йому була нарахована та сплачена заробітна плата, нараховано єдиний соціальний внесок і перераховано в ПФУ м. Новогродівка за з 01.05.2010 року по 01.12.2010 року (а.с. 34).
Згідно довідки ВП "Шахта 1-3 "Новогродівська" ДП "Селидіввугілля" № 148-08 від 03.08.2020 року встановлено, що ОСОБА_1 дійсно працював на ВП "Шахта 1-3 "Новогродівська" ДП "Селидіввугілля" та йому була нарахована та сплачена заробітна плата, нараховано єдиний соціальний внесок і перераховано в ДФС за період з 01.04.2020 року (а.с. 35).
З огляду на наведене, суд приходить до висновку, що сам факт не зарахування сум єдиного соціального внеску, сплачених із заробітної плати позивача, на банківський рахунок Пенсійного фонду та Державної податкової служби, про що стверджує відповідач, за відсутності вини позивача, не є підставою для відмови у зарахуванні йому страхового стажу за вищевказані періоди. Крім того, оскільки із заробітної плати позивача щомісячно перераховувалися суми єдиного соціального внеску, а отже позивач не повинен нести відповідальність за неналежне виконання підприємством своїх обов`язків по сплаті обов`язкових платежів.
Враховуючи положення частини 3 статті 24 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", суд приходить висновку, що Селидовське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області не правомірно не зарахувало до страхового стажу ОСОБА_1 періоди роботи у Відокремленому підрозділі "Шахта 1-3 "Новогродівська" Державного підприємства "Селидіввугілля" з 01.05.2010 року по 01.12.2010 року та з 01.04.2018 року по 30.06.2020 року, оскільки підприємство, де працював позивач, не сплачував єдиний внесок.
Отже позовні вимоги позивача в частині зарахування до страхового стажу періодів роботи на Відокремленому підрозділі "Шахта 1-3 "Новогродівська" Державного підприємства "Селидіввугілля" з 01.05.2010 року по 01.12.2010 року та з 01.04.2018 року по 30.06.2020 року підлягають задоволенню.
Щодо вимоги позивача зарахувати періоди роботи на Відокремленому підрозділі "Шахта 1-3 "Новогродівська" Державного підприємства "Селидіввугілля" з 01.05.2010 року по 01.12.2010 року та з 01.02.2018 року по 30.06.2020 року, з 01.07.2020 року по 07.07.2020 року, суд зазначає, що згідно розрахунку стажу встановлено зарахування вказаних періодів до пільгового стажу.
Також, суд звертає увагу, що у спірному рішенні про відмову в призначенні пенсії відповідач вказував про не зарахування до страхового стажу періодів роботи на Відокремленому підрозділі "Шахта 1-3 "Новогродівська" Державного підприємства "Селидіввугілля" з 01.05.2010 року по 01.12.2010 року та з 01.04.2018 року по 30.06.2020 року.
З огляду на те, що періоди роботи з 01.05.2010 року по 01.12.2010 року та з 01.04.2018 року по 30.06.2020 року зараховані до стажу, який дає право на призначення пенсії на пільгових умовах, суд приходить висновку про відмову у задоволенні позовних вимог в цій частині.
Стосовно вимоги позивача зарахувати страхового стажу періоду роботи з 01.07.2020 року по 07.07.2020 року на ВП Шахта 1-3 Новогродівська ДП Селидіввугілля , суд зазначає, що відповідно до ч. 2 статті 24 Закону № 1058 страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.
Згідно Індивідуальних відомостей про застраховану особу (Форми ОК - 5), яка сформована станом на 24.07.2020 року, встановлено, що відсутнє нарахування у липні 2020 року позивачу заробітної плати та сплата страхових внесків (а.с. 21-25).
Отже, фактично на момент звернення з заявою про призначення пенсії 10 липня 2020 року у відповідача була відсутня інформація щодо виплати позивачу заробітної сплати та сплати підприємством (ВП Шахта 1-3 Новогродівська ) єдиного соціального внеску за період з 01.07.2020 року по 07.07.2020 року.
Суд звертає увагу на те, що відповідно до абз. 2 пункту 4.3 Порядку № 22-1 після надходження даних про сплату страхових внесків за останній місяць роботи, що передує місяцю подання заяви про призначення пенсії, протягом місяця проводиться перерахунок пенсії з урахуванням цього періоду з дати призначення пенсії. При цьому, якщо у разі проведення перерахунку пенсії її розмір зменшився, виплата пенсії в новому розмірі проводиться з місяця, наступного за місяцем проведення перерахунку.
Отже, період роботи з 01.07.2020 року по 07.07.2020 року повинні бути зараховані відповідачем після отримання даних про сплату страхових внесків за останній місяць роботи, що передує місяцю подання заяви про призначення пенсії.
Враховуючи викладені обставини, суд вважає вимоги позивача в частині зарахування до страхового стажу періоду роботи з 01.07.2020 року по 07.07.2020 року передчасними.
Дослідивши усі обставини справи, суд приходить висновку, що спірне рішення № 97 відповідача про відмову в призначенні пільгової пенсії, згідно ч. 3 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування від 28.05.2020 року, прийнято без повного з`ясування усіх обставин справи, у зв`язку з чим рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
Відповідно до ст. 19 Конституції України Відповідно суд, як орган державної влади, зобов`язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами.
Згідно ч. 1, 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить висновку про часткове задоволення позовних вимог ОСОБА_1 до Селидовського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області в частині визнання протиправним та скасування рішення № 2153 від 13 липня 2020 року про відмову в призначенні пенсії ОСОБА_1 згідно ч. 3 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", зобов`язання Селидовське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 10 липня 2020 року про призначення пенсії згідно ч. 3 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" із зарахуванням до страхового стажу періодів роботи з 01.05.2010 року по 31.12.2010 року, з 01.04.2018 року по 30.06.2020 року на Відокремленому підрозділі "Шахта 1-3 "Новогродівська" Державного підприємства "Селидіввугілля".
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Частиною 3 статті 139 визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, суд дійшов висновку про стягнення на користь позивача судового збору в розмірі 420,40 грн. за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись Конституцією України та Кодексом адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Селидовського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про визнання протиправним та скасування рішення від 13 липня 2020 року № 2153 про відмову в призначенні пенсії ОСОБА_1 згідно ч. 3 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", зобов`язання Селидовське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 10 липня 2020 року про призначення пенсії згідно ч. 3 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" із зарахуванням в повному обсязі до пільгового стажу періодів роботи в Державному підприємстві "Гірник" Відкритому акціонерному товаристві "Гірницький шахтобуд" з 16.05.2001 року по 15.08.2001 року в якості прохідника 5 розряду підземного з повним робочим днем у шахті, з 15.08.2001 року по 17.09.2001 року в якості в.о. гірничого майстра підземного з повним робочим днем у шахті, з 17.09.2001 року по 01.11.2001 року в якості прохідника 5 розряду підземного з повним робочим днем у шахті, з 01.11.2001 року по 26.04.2002 року в якості в.о. гірничого майстра підземного з повним робочим днем у шахті, з 26.04.2002 року по 20.08.2002 року в якості прохідника 5 розряду підземного з повним робочим днем у шахті, з 20.08.2002 року по 16.09.2002 року в якості гірничого майстра підземного з повним робочим днем у шахті, з 16.09.2002 року по 18.03.2003 року в якості прохідника 5 розряду підземного з повним робочим днем у шахті; зарахувати до страхового та пільгового стажу період роботи з 01.05.2010 року по 31.12.2010 року, з 01.04.2018 року по 07.07.2020 року на Відокремленому підрозділі "Шахта 1-3 "Новогродівська" Державного підприємства "Селидіввугілля" - задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення № 2153 від 13 липня 2020 року про відмову в призначенні пенсії ОСОБА_1 згідно ч. 3 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Зобов`язати Селидовське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області (код ЄДРПОУ 41247274) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_5 ) від 10 липня 2020 року про призначення пенсії згідно ч. 3 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" із зарахуванням до страхового стажу періодів роботи з 01.05.2010 року по 31.12.2010 року, з 01.04.2018 року по 30.06.2020 року на Відокремленому підрозділі "Шахта 1-3 "Новогродівська" Державного підприємства "Селидіввугілля".
В решті позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_5 , адреса проживання: АДРЕСА_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань (84500, Донецька область, м. Селидове, вул. Героїв праці, буд. 6, код ЄДРПОУ 41247274) судовий збір в розмірі 420 (чотириста двадцять) гривень 40 копійок.
Повний текст рішення складено та підписано 16 вересня 2020 року.
Рішення може бути оскаржена сторонами в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відповідно до п.п. 15-5 п. 15 розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.
Суддя В.В. Олішевська
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.09.2020 |
Оприлюднено | 17.09.2020 |
Номер документу | 91562328 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні