Рішення
від 14.09.2020 по справі 420/6920/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/6920/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 вересня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Корой С.М.,

секретаря судового засідання Назар С.М.,

за участю сторін:

представника позивача - Овчаренко Д.В. (адвоката, згідно ордера),

представника відповідача - Тарановського Р.В. (за довіреністю), -

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю «УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ» до Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -

В С Т А Н О В И В:

20 листопада 2019 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ до Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області, в якій позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 0000761202 за формою від 15.08.2019 р.

Ухвалою суду від 25.11.2019 року, на підставі положень ч.1 ст.169 КАС України, позовну заяву залишено без руху, та позивачу наданий десятиденний строк з дня отримання копії ухвали для усунення недоліків позовної заяви шляхом надання до суду уточненої позовної заяви із зазначенням вірного найменування відповідача по справі та приведенням позовних вимог у відповідність до ст. 5 КАС України.

На виконання вимог ухвали Одеського окружного адміністративного суду від 25.11.2019 року, представником позивача 03 грудня 2019 року через канцелярію суду подано клопотання про усунення недоліків позовної заяви разом із позовною заявою (в новій редакції) товариства з обмеженою відповідальністю УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ до Головного управління ДФС в Одеській області, в якій позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС в Одеській області № 0000761202 за формою В1 від 15.08.2019 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 11 липня 2019 року заступником начальника відділу контролю за відшкодуванням ПДВ управління податків і зборів з юридичних осіб ГУ ДФС в Одеській області Бульбою Тарасом Анатолійовичем проведена камеральна перевірка підприємства позивача з питань достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податку по декларації з ПДВ за травень 2019 року. 29 липня 2019 року позивачем засобами поштової кореспонденції було отримано Акт № 413/15-32-12-021 32790454 від 11.07.2019р. згідно висновку якого перевіркою встановлено порушення ТОВ УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ вимог Податкового кодексу України в. частині достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податку за 2019 рік, а саме: в порушення п. 200.4 ст. 200 ПКУ, п. 5 розділу VI наказу Міністерства Фінансів України від 28.01.2016 № 21, підприємством завищено суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника у розмірі 7065013 грн. 29.08.2019р. позивачем отримано податкове повідомлення-рішення № 0000761202 за формою В1 від 15.08.2019р., за яким визначено: У зв`язку з тим, що заявлені до відшкодування суми ПДВ на дату складання цього ППР відшкодовано у розмірі 0 грн., відповідно до п. 123.1. ст. 123 ПКУ визначено податкове зобов`язання з ПДВ та зобов`язано сплатити суму податку у розмірі 1 766 253 грн. . Відповідно, у розрахунку, вказаному у ППР, сума завищення становить - 7 065 013,00 грн., а сума штрафних санкцій становить - 1 766 253 грн.

У свою чергу, зазначено у позові, позивач в порядку адміністративного оскарження звернувся до ДФС України зі скаргою, за результатами розгляду якої 06.11.2019 року прийнято рішення про залишення скарги підприємства без задоволення. Вказане рішення було отримано підприємством позивача 11 листопада 2019 року (вх.№ 105-19).

Однак, підприємство не погоджується з податковим повідомленням-рішенням № 0000761202 за формою В1 від 15.08.2019р., винесеним Головним управлінням ДФС в Одеській області, та вважає, що воно підлягає скасуванню у повному обсязі з наступних підстав.

Нормативно обґрунтовуючи власні доводи положеннями п.46.1 ст.46, п.200.1, п.200.4 ст.200, ст.200-1 Податкового кодексу України та з посиланням на фактичні обставини справи, товариство з обмеженою відповідальністю УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ зазначає, що позивачем правомірно заявлено в декларації з податку на додану вартість за травень 2019 року до відшкодування 7065013 грн. та 1136297 грн. зарахування до складу податкового кредиту наступного звітного періоду (сума від`ємного значення 8201310 грн.).

Крім того, з посиланням на положення п.5 р. VI наказу Міністерства Фінансів України від 28.01.2016 № 21 позивач вказує, що враховуючи, що органом ДФС було знято суму податку, попередньо заявлену платником до відшкодування у розмірі 7063013,00 грн. в декларації з податку на додану вартість за квітень 2019 року, у відповідності до вимог Податкового кодексу України, наказу Міністерства Фінансів України від 28.01.2016 № 21 та за рекомендацією органу ДФС, 05.06.2019 року позивачем подано уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість за квітень 2019 року. Значення графи 6 рядка 21 уточнюючого розрахунку (як збільшення, так і зменшення враховано у рядку 16.2 декларації за звітний період, в якому подано такий уточнюючий розрахунок, тобто у декларації з податку на додану вартість за червень 2019 року.

Таким чином, як стверджує позивач, посилання відповідача на порушення п.5 р. VI наказу Міністерства Фінансів України від 28.01.2016 № 21 при заявленні суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість за травень 2019 року є безпідставним, оскільки таке коригування було проведено та відображено у звітному періоді, в якому подано такий уточнюючий розрахунок.

Ухвалою суду від 09.12.2019 року судом відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву та призначено підготовче засідання по справі.

24.12.2019 року (вх.№ЕП/10227/19, вх.№49228/19) від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву (т.1 а.с.91-99), в якому зазначено, що Головне управління ДФС в Одеській області позов не визнає, не погоджується з доводами позивача та вважає позов таким, що не підлягає задоволенню.

З посиланням на обставини, встановлені в акті перевірки №413/15-32-12-021 від 11.07.2019 року, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог товариство з обмеженою відповідальністю УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ .

02.01.2020 року (вх.№220/20) від представника позивача надійшло клопотання про відкладенні підготовчого судового засідання.

Ухвалою суду від 08.01.2020 року, яка прийнята на місці та занесена до протоколу судового засідання, визнано неявку представника позивача неповажною, клопотання представника позивача необґрунтованим та відкладено підготовче засідання на 21.01.2020 року о 16:00 год.

16.01.2020 року (вх.№1858/20) від представника позивача до суду надійшла відповідь на відзив (т.1 а.с.100-102).

У підготовчому судовому засіданні 21.01.2020 року судом долучено до матеріалів справи вищевказані відзив та відповіді на відзив разом із додатками та ухвалою суду від 21.01.2020 року, яка прийнята на місці та занесена до протоколу судового засідання, оголошено перерву до 30.01.2020 року о 12:100 год.

28.01.2020 року (вх.№3935/20) від представника позивача до суду надійшло клопотання про долучення до матеріалів справи доказів, згідно переліку, який у ньому наведено (т.1 а.с.108-247).

Ухвалою суду від 30.01.2020 року, яка прийнята на місці та занесена до протоколу судового засідання, судом долучено до матеріалів справи клопотання представника позивача про долучення додаткових доказів разом з додатками від 28.01.2020 року вх. №3935/20. Також, судом долучено надані з боку відповідача у підготовчому засіданні докази.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 30.01.2020 року судом продовжено шістдесятиденний строк підготовчого провадження у справі №420/6920/19 на тридцять днів та відкладено підготовче засідання по даній адміністративній справі.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 13.02.2020 року закрито підготовче провадження в адміністративній справі №420/6920/19 та призначено справу до судового розгляду по суті на 10.03.2020 року о 15:00 год.

У судовому засіданні 10.03.2020 року судом заслухано вступне слово представників сторін та оголошено перерву у судовому засіданні до 24.03.2020 року о 12:00 год.

23 березня 2020 року засобами електронної пошти від представника позивача надійшло клопотання про відкладення судового засідання, призначеного на 24.03.2020 року, на іншу дату з метою запобігання виникненню та поширенню гострих респіраторних захворювань та коронавірусу, який віднесено до особливо небезпечних інфекційних захворювань. В обґрунтування необхідності відкладення судового засідання на іншу дату, представник позивача у вказаному клопотанні посилається на постанову Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 року Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19 .

Також, 23.03.2020 року засобами електронної пошти від представника відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи, призначеного на 24.03.2020 року до завершення обмежувальних заходів. У поданому клопотанні представник відповідача зазначив, що постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 року №211 Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19 з урахуванням рішення Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10.03.2020 року, на усій території України з 12 березня до 3 квітня 2020 року установлено карантин.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 24.03.2020 року судом зупинено провадження в адміністративній справі №420/6920/20 за позовною заявою товариства з обмеженою відповідальністю УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ до Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, - до завершення обмежувальних протиепідемічних заходів.

Розпорядженням Одеського окружного адміністративного суду від 23.06.2020 року №108 «Щодо призначення повторного автоматичного розподілу справи» призначено повторний автоматичний розподіл справи №420/6920/19.

Відповідно до витягу з протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.06.2020 року справу №420/6920/19 передано на розгляд головуючому судді Корой С.М.

Ухвалою суду від 30.06.2020 року судом

- прийнято до провадження адміністративну справу №420/6920/19 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ до Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення;

- поновлено провадження у справі №420/6920/19;

- вирішено розглядати справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ до Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення в порядку загального позовного провадження зі стадії проведення підготовчого засідання.

- призначено підготовче засідання на 11.08.2020 року о 10:00 год.

Ухвалою суду від 11.08.2020 року судом закрито підготовче провадження по справі № 420/6920/19 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ до Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення та призначено справу до судового розгляду на 02.09.2020 року о 10:00 год.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши вступне слово представників сторін, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позов і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79 КАС України, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Товариство з обмеженою відповідальністю «УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ» (код ЄДРПОУ 32790454) зареєстровано як юридична особа 31.03.2004 (Дата запису: 10.12.2004 Номер запису: 15541200000000297) та здійснює наступні види діяльності за КВЕД: 10.41 Виробництво олії та тваринних жирів (основний); 46.33 Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна; 71.20 Технічні випробування та дослідження; 77.11 Надання в оренду автомобілів і легкових автотранспортних засобів; 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель; 35.11 Виробництво електроенергії.

ТОВ «УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ» подано 16.05.2019 року №1021725509 до контролюючого органу податкову декларацію з ПДВ за квітень 2019 року з додатками (т.1 а.с.15-25), якою задекларовано:

- у рядку 19 Від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (рядок 17-рядок 9 декларації) (позитивне значення) - 18470098;

- у рядку 20. Сума від`ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до п.200-1.3 ст.200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації - 18470098;

- у рядку 20.2 Сума від`ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до п.200-1.3 ст.200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації, яка підлягає бюджетному відшкодуванню - 7065013;

- у рядку 20.3 Сума від`ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до п.200-1.3 ст.200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 20-рядок 20.1-рядок 20.2) - 11405085.

- у рядку 21. Сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1+рядок 20.3 декларації)11405085.

У зв`язку з виявленням помилок у податковій декларації з ПДВ від 16.05.2019 року №1021725509 позивачем 05.06.2019 року подано уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок №9116753891 (т.1 а.с.38-42), в якому ТОВ «УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ» відмовилось від заявленої суми бюджетного відшкодування за квітень 2019 року у повному обсязі (7065013 грн.) та збільшило суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду (рядок 21 декларації) на 7065013 грн.

Як зазначено позивачем та підтверджено відповідачем, зазначена сума ПДВ 7065013 грн. сплачена на митниці у квітні 2019 року.

ТОВ «УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ» було подано до контролюючого органу податкову декларацію з ПДВ за травень 2019 року (звітну) з додатками (т.1 а.с.251-253).

19.06.2019 року ТОВ «УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ» подано до контролюючого органу податкову декларацію з ПДВ за травень 2019 року (звітну нову) з додатками (т.1 а.с.28-37), якою задекларовано:

- у рядку 16 Від`ємне значення, що включається до складу податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду - 11405085;

- у рядку 16.1 Значення рядка 21 попереднього поточного (звітного) періоду - 1145085;

- у рядку 19 Від`ємне значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного (податкового) періоду (рядок 17-рядок 9 декларації) (позитивне значення) - 8201310;

- у рядку 20. Сума від`ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до п.200-1.3 ст.200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації - 8201310;

- у рядку 20.2 Сума від`ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до п.200-1.3 ст.200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації, яка підлягає бюджетному відшкодуванню - 7065013;

- у рядку 20.3 Сума від`ємного значення, що не перевищує суму, обчислену відповідно до п.200-1.3 ст.200-1 розділу V Кодексу на момент подання податкової декларації, яка зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 20-рядок 20.1-рядок 20.2) - 1136297;

- у рядку 21. Сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 19.1+рядок 20.3 декларації) (переноситься до рядка 16.1 декларації наступного звітного (податкового) періоду) 1136297.

25.06.2019 року Головним управлінням ДВС в Одеській області з метою перевірки заявленої до відшкодування суми ПДВ за травень 2019 року направлено до ТОВ «УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ» запит №13665/10/15-32-12-02-10 (т.1 а.с.111-112) із зазначенням переліку документів, які необхідно надати позивачу.

У відповідь на вказаний запит 22.07.2019 року позивачем листом №306-19 надано відповідачу інформацію про те, що сума заявлена до відшкодування за травень 2019 року була фактично сплачена підприємством під час ввезення товарів на митну територію України у квітні 2019 року (митні декларації UA№125110/2019/407251 та UA№125110/2019/407250 від 20.04.2019 року) (т.1 а.с.113).

На підтвердження вказаної обставини позивачем до вказаного листа було додано контракти, ВМД, сертифікати та інш.

Судом встановлено, що відповідно до п.200.10 ст.200 розділу V Податкового кодексу України, в порядку ст. 76 глави 8 розділу ІІ заступником начальника відділу контролю за відшкодуванням ПДВ управління податків і зборів з юридичних осіб ГУ ДФС в Одеській області проведено перевірку достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податку за травень 2019 року (податкова декларація з податку на додану вартість від 19.06.2019 року №9130771617) та за її результатами складено акт № 413/15-32-12-02/32790454 від 11.07.2019 року (т.1 а.с.9-11).

Вказаною камеральною перевіркою встановлено порушення ТОВ «УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ» вимог Податкового кодексу України в частині достовірності нарахування сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника податку за травень 2109 року, а саме:

- в порушення п. 200.4 ст. 200 ПКУ, п. 5 розділу VI наказу Міністерства Фінансів України від 28.01.2016 № 21, підприємством завищено суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість на поточний рахунок платника у розмірі 7065013 грн.

Вказані висновки акту перевірки обґрунтовані тим, що підприємством позивача вдруге заявлено суму ПДВ (7065013-суми ПДВ сплачені на митниці в квітні 2019 року), яку зменшено уточнюючим розрахунком у червні 2019 року та відповідно може бути включено до складу податкового кредиту декларації за червень 2019 року.

На підставі вищевказаного акту перевірки № 413/15-32-12-02/32790454 від 11.07.2019р Головним управлінням ДФС в Одеській області прийнято податкове повідомлення-рішення від 15.08.2019 року № 0000761202 форми В1 (т. а.с.12), яким за порушення п. 200.4 ст. 200 ПКУ, п. 5 розділу VI наказу Міністерства Фінансів України від 28.01.2016 № 21 зменшено суму бюджетного відшкодування податку на додану вартість, задекларовану на рахунок платника у банку згідно декларації за травень 2019 року від 19.06.2019 року №9130771617 на суму 7065013 та застосовано штрафні санкції у розмірі 1766253 грн.

До вказаного податкового повідомлення-рішення відповідачем складено розрахунок суми, на яку зменшено бюджетне відшкодування ТОВ «УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ» (т.1 а.с.12-зворотній бік).

29.08.2019р. позивачем отримано податкове повідомлення-рішення № 0000761202 за формою В1 від 15.08.2019р.

Вказане податкове повідомлення рішення було оскаржено ТОВ «УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ» в порядку адміністративного оскарження (т.1 а.с.109-110) та рішенням ДПС України від 06.11.2019 року №8494/6/99-00-08-05-02 скаргу позивача залишено без задоволення, а податкове повідомлення-рішення від 15.08.2019 року № 0000761202 форми В1 - без змін (т.1 а.с.13-14).

Вважаючи податкове повідомлення-рішення від 15.08.2019 року № 0000761202 форми В1 протиправним та таким, що підлягає скасуванню, ТОВ «УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ» звернулось до суду з даною позовною заявою.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.

Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків встановлені статтею 200 Податкового кодексу України.

Відповідно до пункту 200.1 цієї статті, сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Згідно з пунктом 200.2 статті 200 Податкового кодексу України, при позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.

Згідно з пунктом 200.4 статті 200 Податкового кодексу України при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:

а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу -

б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;

в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Відповідно до пункту 200.7 статті 200 Податкового кодексу України, платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному органу державної податкової служби податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

Статтею 203 Податкового кодексу визначено, що податкова декларація подається за базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному місяцю, протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Сума податкового зобов`язання, зазначена платником податку в поданій ним податковій декларації, підлягає сплаті протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого пунктом 203.1 цієї статті для подання податкової декларації.

Відповідно до підпунктів 16.1.3, 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 Податкового кодексу України (надалі - ПК України), платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Згідно із пунктом 36.1. статті 36 ПК України, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи.

Відповідно до п. 46.1 ст. 46 Податкового кодексу України податкова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.

Відповідно до пункту 49.1 статті 49 ПК України податкова декларація подається за звітний період в установлені цим Кодексом строки контролюючому органу, в якому перебуває на обліку платник податків.

Пунктом 50.1 статті 50 ПК України передбачено, що у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених цією статтею), він зобов`язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої податкової декларації за формою чинного на час подання уточнюючого розрахунку.

Платник податків має право не подавати такий розрахунок, якщо відповідні уточнені показники зазначаються ним у складі податкової декларації за будь-який наступний податковий період, протягом якого такі помилки були самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявлені.

Платник податків, який самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє факт заниження податкового зобов`язання минулих податкових періодів, зобов`язаний, за винятком випадків, установлених пунктом 50.2 цієї статті:

а) або надіслати уточнюючий розрахунок і сплатити суму недоплати та штраф у розмірі трьох відсотків від такої суми до подання такого уточнюючого розрахунку. Цей штраф не застосовується у разі подання уточнюючого розрахунку до податкової декларації з податку на прибуток підприємств за попередній податковий (звітний) рік з метою здійснення самостійного коригування відповідно до статті 39 цього Кодексу у строк не пізніше 1 травня року, наступного за звітним;

б) або відобразити суму недоплати у складі декларації з цього податку, що подається за податковий період, наступний за періодом, у якому виявлено факт заниження податкового зобов`язання, збільшену на суму штрафу у розмірі п`яти відсотків від такої суми, з відповідним збільшенням загальної суми грошового зобов`язання з цього податку.

Якщо після подачі декларації за звітний період платник податків подає нову декларацію з виправленими показниками до закінчення граничного строку подання декларації за такий самий звітний період або подає у наступних податкових періодах уточнюючу декларацію внаслідок виконання вимог пункту 169.4 статті 169 цього Кодексу, то штрафи, визначені у цьому пункті, не застосовуються.

У відповідності до пункту 2 розділу I Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28 січня 2016 року №21 (надалі також - Порядок № 21), подання уточнюючого розрахунку податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок (далі - уточнюючий розрахунок) (у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 розділу II Кодексу) платник податків самостійно (у тому числі за результатами електронної перевірки) виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації (крім обмежень, визначених статтею 50 розділу II Кодексу)) передбачено пунктом 50.1 статті 50 розділу II Кодексу.

Розділом ІV Порядку №21 визначено, що у разі якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 глави 9 розділу II Кодексу) платник податку самостійно виявляє помилки, що містяться у раніше поданій ним декларації, він зобов`язаний надіслати уточнюючий розрахунок до такої декларації за формою, встановленою на дату подання уточнюючого розрахунку (пункт 1).

Внесення змін до податкової звітності за результатами самостійного виявлення помилок здійснюється у порядку, визначеному статтею 50 розділу II Кодексу (пункт 2).

У разі виправлення помилок у рядках поданої раніше декларації, до яких повинні додаватися додатки, до уточнюючого розрахунку повинні бути додані відповідні додатки, що містять інформацію щодо уточнених показників (пункт 3).

Не може бути зменшена сума податкових зобов`язань, яка не була сплачена до бюджету в минулих звітних (податкових) періодах, у зв`язку з повним або частковим списанням податкового боргу (пункт 4).

Зміна напряму узгодженого бюджетного відшкодування за рішенням платника податку здійснюється шляхом подання до контролюючого органу уточнюючого розрахунку до декларації за звітний (податковий) період, в якому було задеклароване таке бюджетне відшкодування (пункт 5).

Розділом VI Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28 січня 2016 року №21, визначено порядок заповнення уточнюючого розрахунку.

Уточнюючий розрахунок може бути поданий у спосіб, визначений в абзаці четвертому пункту 50.1 статті 50 розділу II Кодексу.

Пункт 2 зазначеного розділу Порядку № 21 визначає, що у графі 4 відображаються відповідні показники декларації звітного періоду, що виправляється. У разі якщо до декларації за цей звітний період раніше вносилися зміни, у графі 4 відображаються відповідні показники графи 5 останнього уточнюючого розрахунку, який подавався до декларації звітного (податкового) періоду, що виправляється. У графі 5 уточнюючого розрахунку відображаються відповідні показники з урахуванням виправлення. У графі 6 відображається сума помилки (абсолютне значення).

Пунктами 5, 6 розділу VI Порядку № 21 визначено, що у разі виправлення значення рядка 21 декларації, яке у майбутніх звітних періодах не вплинуло на значення рядка 18 чи рядка 20.2, уточнюючий розрахунок подається за один звітний період, в якому вносяться відповідні зміни. Такий уточнюючий розрахунок може бути поданий у спосіб, визначений в абзаці четвертому пункту 50.1 статті 50 розділу II Кодексу. Значення графи 6 рядка 21 уточнюючого розрахунку (як збільшення, так і зменшення) враховується у рядку 16.2 декларації за звітний період, у якому подано такий уточнюючий розрахунок.

У разі виправлення значення рядка 21 декларації, яке у майбутніх періодах впливатиме на значення рядка 18 чи рядка 20.2, уточнюючий розрахунок подається за кожний звітний період, у якому значення рядка 21 декларації впливало на значення рядка 18 чи рядка 20.2.

Платник податків, який самостійно виявляє факт заниження податкового зобов`язання минулих податкових періодів, зобов`язаний сплатити штраф, нарахований відповідно до абзацу четвертого пункту 50.1 статті 50 розділу II Кодексу. Сума нарахованого штрафу відображається у графі 6 рядка 18.1 (п. 7 розділу VI Порядку № 21).

Таким чином, подання платниками податків податкової звітності здійснюється саме в порядку та за формою, встановленою Податковим кодексом України та Порядком №21, а уточнюючий розрахунок є невід`ємною частиною податкової декларації у разі, якщо останній був прийнятий контролюючим органом за відсутності підстав для відмови у його прийнятті, передбачених підпунктом 49.11 статті 49 Податкового кодексу України.

Порядок №422 визначає організацію діяльності з ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначено Порядком ведення органами Державної фіскальної служби України оперативного обліку податків і зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

Зі змісту п. 2 розд. ІІI Порядку № 422 випливає, що з метою обліку сум бюджетного відшкодування в інтегрованій картці платника відображаються облікові операції щодо сум, які заявлені платниками до відшкодування згідно із податковою звітністю.

Пунктом 3 підрозділу 6 розділу III Порядку № 422 передбачено, що після рознесення до ІКП інформації про суму відшкодування ПДВ на рахунок платника або зменшення такої суми за уточненим розрахунком, поданим до раніше поданої звітності, в ІКП платника зменшується залишок бюджетного відшкодування за відповідний звітний (податковий) період, а у разі його недостатності відбувається зменшення позитивного сальдо розрахунків платника з бюджетом, у разі відсутності позитивного сальдо виникає податковий борг.

За правилами абз. 2 пп. 2 п. 4 розд. IV Порядку № 422 за уточнюючими Звітними документами в ІКП відображається різниця між грошовим зобов`язанням, зазначеним у поданому раніше Звітному документі, та грошовим зобов`язанням, розрахованим з урахуванням виявлених платником помилок, штрафу та пені (у разі заниження грошового зобов`язання), визначені самостійно платником, якщо інше не передбачено формою Звітного документа.

Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що в інтегрованій картці платника відображається у тому числі різниця між грошовим зобов`язанням, зазначеним у поданому раніше звітному документі, та грошовим зобов`язанням, розрахованим з урахуванням виявлених платником помилок згідно первинних показників (коригування), зазначених у поданому та прийнятому фіскальним органом уточнюючому розрахунку.

При цьому, показники поданого платником та прийнятого у визначеному законом порядку податкового документа, зокрема, уточнюючого розрахунку до податкової декларації, є обов`язковими для відображення та відповідного коригування у інтегрованій картці платника.

Отже, оскільки у зв`язку з виявленням помилок у податковій декларації з ПДВ від 16.05.2019 року №1021725509 позивачем 05.06.2019 року подано уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з ПДВ у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок №9116753891 (т.1 а.с.38-42), в якому ТОВ «УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ» відмовилось від заявленої суми бюджетного відшкодування за квітень 2019 року у повному обсязі (7065013 грн.) та збільшило суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду (рядок 21 декларації) на 7065013 грн., його показник мав бути внесений до інтегрованої картки платника.

Таким чином, враховуючи, що уточнюючий розрахунок за квітень 2019 року було подано до податкового органу до моменту подачі звітності за травень 2019 року, в даному випадку відсутній факт повторного заявлення суми ПДВ.

Таким чином, відповідачем при проведенні перевірки безпідставно не враховано всіх обставин щодо спірних правовідносин, що в свою чергу призвело до помилкового нарахування штрафних санкцій.

Суд звертає увагу на те, що в акті перевірки податковий орган по суті не заперечує факт правомірності формування підприємством податкового кредиту та виникнення в останнього права на отримання бюджетного відшкодування.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із ч.ч. 1-3 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, суд приходить до висновку про обґрунтованість тверджень позивача та наявність підстав для задоволення позову.

Решта доводів та заперечень сторін висновків суду по суті позовних вимог не спростовують.

Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29)

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Згідно платіжного доручення №5972 від 19.11.2019 року позивачем за подачу даної позовної заяви сплачено судовий збір у розмірі 19210,00 грн.

Відтак, за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС в Одеській області підлягають стягненню на користь позивача судові витрати у розмірі 19210,00 грн.

Керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 6, 8, 9, 14, 22, 139, 241, 242-246, 250, 255, 295, КАС України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю «УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ» до Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС в Одеській області № 0000761202 за формою В1 від 15.08.2019 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС в Одеській області на користь товариства з обмеженою відповідальністю «УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ» судові витрати у розмірі 19210,00 грн. (дев`ятнадцять тисяч двісті десять гривень 00 коп.).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено та підписано суддею 14.09.2020 року.

Учасники справи:

Позивач - товариство з обмеженою відповідальністю «УКРАЇНСЬКА ЧОРНОМОРСЬКА ІНДУСТРІЯ» (вул. Транспортна, 44, м. Чорноморськ, Одеська область, 68000, код ЄДРПОУ 32790454).

Відповідач:

Головне управління ДФС в Одеській області (вул.Семінарська 5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ 39398646).

Суддя Корой С.М.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.09.2020
Оприлюднено18.09.2020
Номер документу91566480
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/6920/19

Постанова від 17.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 17.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 04.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Ухвала від 14.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 19.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Постанова від 19.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 19.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 19.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 16.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 16.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні