Рішення
від 16.09.2020 по справі 440/4513/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 вересня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/4513/20

Полтавський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Удовіченка С.О., розглянув у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Земля К" до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Полтавській області Північно-східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Суми) , Державної казначейської служби України про визнання дій протиправними, -

В С Т А Н О В И В:

20 серпня 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Земля К" (далі по тексту - ТОВ "Земля К" / позивач) звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Полтавській області Північно-східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Суми) (далі по тексту - ВПВР УЗПВР у Полтавській області ПСМУ Міністерства юстиції (м.Суми) / відповідач-1) , Державної казначейської служби України (далі по тексту - ДКС України / відповідач-2) в якій просить:

- визнати протиправними дії старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Полтавській області вчинені без реального виконання виконавчого документу - наказу Господарського суду міста Києва № 910 18165/13 від 03 жовтня 2014 року,

- відповідно до положень абзацу 33 частини другої статті 29 та абзацу 13 1 частини другої статті 29 Бюджетного кодексу України стягнути з Державного бюджету України на користь ТОВ "Замля К" суму сплаченого виконавчого збору в сумі 538 163,11 грн, в тому числі - 50% з Державного бюджету України, 50% із спеціального фонду Державного бюджету України.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 25 серпня 2020 року позовну заяву залишено без руху у зв`язку із її невідповідністю вимогам статті 160, 287 Кодексу адміністративного судочинства України.

На виконання ухвали суду про залишення позовної заяви без руху 03 вересня 2020 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла уточнена позовна заява, у якій ТОВ "Замля К" просить:

- визнати протиправними дії Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Полтавській області Північно-східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Суми) по стягненню з ТОВ "Земля К" виконавчого збору у виконавчому провадженні ВП № 57811556 в сумі 538 163,11 грн, оскільки на дату стягнення виконавчий документ - наказ Господарського суду м. Києва № 910/18165/13 від 03 жовтня 2014 року, 26 листопада 2018 року було повернуто стягувачу ПАТ "АБ Укргазбанк" без виконання за його заявою та згідно пункту 1 частини першої статті 37 Закону України "Про виконавче провадження",

- відповідно до положень абзацу 33 частини другої статті 29 та абзацу 13 1 частини другої статті 29 Бюджетного кодексу України стягнути з Державного бюджету України на користь ТОВ "Замля К" суму сплаченого виконавчого збору в сумі 538 163,11 грн, в тому числі - 50% з Державного бюджету України, 50% із спеціального фонду Державного бюджету України.

В обгрунтування позовної заяви позивач зазначив, що ВПВР УЗПВР у Полтавській області ПСМУ Міністерства юстиції (м.Суми) протиправно діяв, стягуючи із ТОВ "Земля К" виконавчий збір у виконавчому провадженні ВП № 57811556 в сумі 538 163,11 грн, оскільки на дату стягнення збору виконавчий документ - наказ Господарського суду м. Києва № 910/18165/13 від 03 жовтня 2014 року повернуто стягувачу на підставі пункту 1 частини першої статті 37 Закону України "Про виконавче провадження". Стверджував, що правова позиція щодо стягнення виконавчого збору у разі повернення виконавчого документу викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 11 березня 2020 року по справі № 2540/3203/18.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07 вересня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Про прийняття позовної заяви та відкриття провадження у справі сторони негайно були повідомлені шляхом направлення ухвали на офіційні електронні адреси та засобами поштового зв`язку (т.1 а.с. 148-153, т.2 а.с. 170-175).

11 вересня 2020 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшов відзив Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Полтавській області Північно-східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Суми) на позов. У відзиві відповідач-1 проти задоволення позову заперечував, вказуючи на правомірність дій при примусовому виконанні ВП № 57811556. Зазначив, що із ТОВ "Земля К" стягнуто виконавчий збір у розмірі та порядку, який встановлено статтею 27 Закону України "Про виконавче провадження". Стверджував, що вичерпний перелік підстав коли виконавчий збір не стягується передбачено пунктом 5 статті 27 Закону України "Про виконавче провадження", однак жодна із даний підстав не підпадає під випадок із ТОВ "Земля К". Крім іншого, посилався, як на підставу для відмови у задоволенні позову на ту обставини, що ТОВ "Земля К" оскаржувалася в судовому порядку постанова про відкриття ВП № 57811556 щодо стягнення виконавчого збору, однак у задоволенні позову було відмовлено (т.2 а.с. 159-161).

Відповідно до статті 268 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, визначених статтями 273 - 277, 280 - 283, 285 - 289 цього Кодексу, щодо подання позовної заяви та про дату, час і місце розгляду справи суд негайно повідомляє відповідача та інших учасників справи шляхом направлення тексту повістки на офіційну електронну адресу, а за її відсутності - кур`єром або за відомими суду номером телефону, факсу, електронною поштою чи іншим технічним засобом зв`язку. Учасник справи вважається повідомленим належним чином про дату, час та місце розгляду справи, визначеної частиною першою цієї статті, з моменту направлення такого повідомлення працівником суду, про що останній робить відмітку у матеріалах справи, та (або) з моменту оприлюднення судом на веб-порталі судової влади України відповідної ухвали про відкриття провадження у справі, дату, час та місце судового розгляду.

У відповідності до приписів частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Суд, дослідивши письмові докази, встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

Судом встановлено, що постановою державного виконавця Миргородського міськрайонного ВДВС ГТУЮ у Полтавській області Покас І.В. про відкриття виконавчого провадження ВП № 55117400 від 10 листопада 2017 року відкрито виконавче провадження з виконання наказу № 910/18165/13 виданого 03 жовтня 2014 року Господарським судом м. Києва про 5 381 631,18 грн звернення стягнення на предмет іпотеки, що належить ТОВ "Земля К" - рухомого та нерухомого майна згідно наказу № 910/18165/13 від 03 жовтня 2014 року. Пунктом 3 вказаної постанови стягнуто з боржника виконавчий збір/основну винагороду приватного виконавця у розмірі 538 163,12 грн. (т.2 а.с. 31).

19 березня 2018 року державним виконавцем Миргородського міськрайонного ВДВС ГТУЮ у Полтавській області Покас І.В. в межах ВП 55117400 винесено постанову про опис та арешт майна ТОВ "Земля К" (т.2 а.с. 43-52).

Постановою державного виконавця Миргородського міськрайонного ВДВС ГТУЮ у Полтавській області Покас І.В. про передачу виконавчого провадження ВП № 55117400 від 14 червня 2018 року передано виконавче провадження № 55117400 з примусового виконання судового наказу № 910/18165/13, виданого 03 листопада 2014 року Господарським судом м. Києва, про звернення стягнення на належне боржнику ТОВ "Земля К" заставне майно в рахунок відшкодування боргу на користь ПАТ "АБ "Укргазбанк" у розмірі 5 381 631,18 грн до Відділу примусового виконання рішень Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Полтавській області (т.2 а.с. 80-81).

Постановою державного виконавця Миргородського міськрайонного ВДВС ГТУЮ у Полтавській області Покас І.В. про передачу виконавчого провадження ВП № 55117400 від 21 червня 2018 року передано виконавчий документ наказ № 910/18165/13, виданий 03 жовтня 2014 року Господарським судом м. Києва, про 5381631,18 грн. звернення стягнення на предмет іпотеки, що належить ТОВ "Земля К" - рухомого та нерухомого майна згідно наказу № 910/18165/13 від 03 жовтня 2014 року, до Відділу примусового виконання рішень Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Полтавській області (т.2 а.с. 83).

Постановою державного виконавця ВПВР УДВС ГТУЮ у Полтавській області Ніколенка С.В. про прийняття виконавчого провадження ВП №55117400 від 22 червня 2018 року прийнято виконавче провадження № 55117400 з примусового виконання наказу № 910/18165/13, виданого 03 жовтня 2014 року Господарським судом м. Києва про 5381631,18 грн. звернення стягнення на предмет іпотеки, що належить ТОВ "Земля К" - рухомого та нерухомого майна згідно наказу №910/18165/13 від 03 жовтня 2014 року (т.2 а.с. 86).

Постановою державного виконавця ВПВР УДВС ГТУЮ у Полтавській області Ніколенка С.В. від 30 серпня 2018 року призначено суб`єкта оціночної діяльності - суб`єкта господарювання для участі у виконавчому провадженні № 55117400 з примусового виконання наказу № 910/18165/13, виданого 03 жовтня 2014 року Господарським судом м. Києва про 5381631,18 грн. звернення стягнення на предмет іпотеки, що належить ТОВ "Земля К" (т.2 а.с. 109).

Постановою державного виконавця ВПВР УДВС ГТУЮ у Полтавській області Ніколенка С.В. від 31 серпня 2018 року призначено суб`єкта оціночної діяльності - суб`єкта господарювання для участі у виконавчому провадженні № 55117400 з примусового виконання наказу № 910/18165/13, виданого 03 жовтня 2014 року Господарським судом м. Києва про 5381631,18 грн. звернення стягнення на предмет іпотеки, що належить ТОВ "Земля К" (т.2 а.с. 111).

До ВПВР УДВС ГТУЮ у Полтавській області надійшла заява від стягувача ПАТ "АБ "Укргазбанк" вих. № 110/21512/2018 від 15 листопада 2018 року про повернення виконавчого документа стягувачу (т.2 а.с. 113).

Постановою державного виконавця ВПВР УДВС ГТУЮ у Полтавській області Ніколенка С.В. від 26 листопада 2018 року призначено суб`єкта оціночної діяльності - суб`єкта господарювання для участі у виконавчому провадженні № 55117400 з примусового виконання наказу № 910/18165/13, виданого 03 жовтня 2014 року Господарським судом м. Києва про 5381631,18 грн звернення стягнення на предмет іпотеки, що належить ТОВ "Земля К" (т.2 а.с. 111).

Постановою державного виконавця ВПВР УДВС ГТУЮ у Полтавській області Ніколенка С.В. про повернення виконавчого документа стягувачу ВП № 55117400 від 26 листопада 2018 року виконавчий документ - наказ №910/18165/13, виданий 03 жовтня 2014 року Господарським судом м. Києва, про 5381631,18 грн звернення стягнення на предмет іпотеки, що належить ТОВ "Земля К" - рухомого та нерухомого майна згідно наказу № 910/18165/13 від 03 жовтня 2014 року повернуто стягувачу (т.2 а.с. 119).

26 листопада 2018 року державним виконавцем ВПВР УДВС ГТУЮ у Полтавській області Ніколенко С.В. в межах ВП № 55117400 складено постанову про стягнення із ТОВ "Земля К" виконавчого збору у розмірі 538 163,11 грн (т.2 а.с. 120).

Вказана постанова винесена на підставі статей 3, 27, 40 Закону України "Про виконавче провадження", в обґрунтування вказаної постанови зазначено, що відповідно до статті 27 Закону України "Про виконавче провадження" з боржника необхідно стягнути виконавчий збір у розмірі 10 відсотків від суми, що підлягала стягненню.

Не погоджуючись із постановою про стягнення виконавчого збору ВП № 55117400 від 26 листопада 2018 року, винесеною державним виконавцем ВПВР УДВС ГТУЮ у Полтавській області Ніколенком С.В., ТОВ "Земля К" звернулося до суду з позовом.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 25 січня 2019 року по справі № 440/4302/18 у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Земля К" до Відділу примусового виконання рішень Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Полтавській області, Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Полтавській області про визнання незаконною та скасування постанови - відмовлено (офіційне посилання в Єдиному державному реєстрі судових рішень - http://reestr.court.gov.ua/Review/79401593).

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 25 січня 2019 року по справі № 440/4302/18 набрало законної сили 05 лютого 2019 року.

29 листопада 2018 року головним державним виконавцем ВПВР УДВС ГТУЮ у Полтавській області Лукмаслом М.М. винесено постанову про відкриття виконавчого провадження № 57811556 з примусового виконання постанови про стягнення виконавчого збору № 55117400 виданої державним виконавцем ВПВР УДВС ГТУЮ у Полтавській області Ніколенко С.В. 26 листопада 2018 року (т.2 а.с. 112).

Не погоджуючись із постановою про відкриття виконавчого провадження ВП № 57811556 від 26 листопада 2018 року, ТОВ "Земля К" звернулося до суду з позовом.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 01 лютого 2019 року по справі № 440/4391/18, яке залишено без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 28 березня 2019 року, у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Земля К" до Відділу примусового виконання рішень Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Полтавській області, Управління державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Полтавській області, третя особа: Публічне акціонерне товариство "Акціонерний банк "УКРГАЗБАНК" про визнання незаконною та скасування постанови відмовлено ((офіційне посилання в Єдиному державному реєстрі судових рішень - http://reestr.court.gov.ua/Review/79753610).

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 01 лютого 2019 року по справі № 440/4391/19 набрало законної сили 28 березня 2019 року.

Постановою головного державного виконавця ВПВР УДВС ГТУЮ у Полтавській області Лукмасла М.М. від 07 грудня 2018 року в межах ВП № 57811556 накладено арешт на майно, що належить ТОВ "Земля К" (т.2 а.с. 124).

10 липня 2020 року ТОВ "Земля К" сплачено до Державної казначейської служби виконавчий збір в розмірі 538 756,76 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 3977 від 10 липня 2020 року (т.1 а.с. 135).

14 липня 2020 року старшим державним виконавцем ВПВР УЗПВР у Полтавській області ПСМУ Міністерства юстиції (м.Суми) Ніколенко С.В. в межах ВП № 57811556 винесено постанову про звільнення майна з-під арешту (т.2 а.с. 139).

14 липня 2020 року старшим державним виконавцем ВПВР УЗПВР у Полтавській області ПСМУ Міністерства юстиції (м.Суми) Ніколенко С.В. в межах ВП № 57811556 винесено постанову про розмір мінімальних витрат виконавчого провадження (т.2 а.с. 141).

Постановою старшого державного виконавця ВПВР УЗПВР у Полтавській області ПСМУ Міністерства юстиції (м.Суми) Ніколенка С.В. від 14 липня 2020 року винесено постанову про закінчення виконавчого провадження № 57811556, у зв`язку із стягненням із ТОВ "Земля К" заборгованості в повному обсязі (т.2 а.с. 148).

Позивач вважаючи, що у зв`язку із поверненням стягувачу виконавчого документу - наказ Господарського суду м. Києва № 910/18165/13 від 03 жовтня 2014 року на підставі пункту 1 частини першої статті 37 Закону України "Про виконавче провадження", у державного виконавця не було правових підстав для стягнення виконавчого збору у виконавчому провадженні ВП № 57811556 в сумі 538 163,11 грн.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд виходить з наступного.

Пунктом 1 розділу ХІІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону України від 02 червня 2016 року № 1404-VIII "Про виконавче провадження" встановлено, що цей Закон набирає чинності одночасно з набранням чинності Законом України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів", крім статей 8, 9 та положень, що стосуються діяльності приватних виконавців, які вводяться в дію через три місяці з дня набрання чинності цим Законом.

Отже, Закон України від 02 червня 2016 року № 1404-VIII "Про виконавче провадження" набрав чинності 05 жовтня 2016 року, крім статей 8, 9 та положень, що стосуються діяльності приватних виконавців.

Таким чином, на час винесення постанови державного виконавця Миргородського міськрайонного ВДВС ГТУЮ у Полтавській області Покас І.В. про відкриття виконавчого провадження ВП № 55117400 від 10 листопада 2017 року, так і на час винесення головним державним виконавцем ВПВР УДВС ГТУЮ у Полтавській області Лукмаслом М.М. постанови про відкриття виконавчого провадження № 57811556 з примусового виконання постанови про стягнення виконавчого збору № 55117400 виданої державним виконавцем ВПВР УДВС ГТУЮ у Полтавській області Ніколенко С.В. 26 листопада 2018 року набрав чинності Закон України від 02 червня 2016 року № 1404-VIII "Про виконавче провадження", приписи якого підлягають застосуванню до спірних правовідносин.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про виконавче провадження" (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

Згідно з пунктом 1 частини першої статті 3 Закону України "Про виконавче провадження" відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню рішення на підставі таких виконавчих документів, зокрема, виконавчих листів та наказів, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень, рішень третейського суду, рішень міжнародного комерційного арбітражу, рішень іноземних судів та на інших підставах, визначених законом або міжнародним договором України.

Частиною першою статті 5 цього Закону встановлено, що примусове виконання рішень покладається на органи державної виконавчої служби (державних виконавців) та у передбачених цим Законом випадках на приватних виконавців, правовий статус та організація діяльності яких встановлюються Законом України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів".

Згідно частини першої статті 26 Закону України "Про виконавче провадження" виконавець розпочинає примусове виконання рішення на підставі виконавчого документа, зазначеного у статті 3 цього Закону.

Відповідно до пункту 8 розділу ІІІ Інструкції з організації примусового виконання рішень, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 02 квітня 2012 року № 512/5 стягнення виконавчого збору здійснюється у порядку, визначеному статтею 27 Закону. Про стягнення з боржника виконавчого збору та його розмір державний виконавець зазначає у постанові про відкриття виконавчого провадження. Виконавчий збір стягується з боржника на підставі постанови про стягнення виконавчого збору, у якій зазначаються розмір та порядок стягнення нарахованого виконавчого збору. Постанову про стягнення виконавчого збору державний виконавець виносить одночасно з постановою про відкриття виконавчого провадження (крім виконавчих документів про стягнення аліментів) та не пізніше наступного робочого дня після її винесення надсилає сторонам виконавчого провадження.

У разі повернення виконавчого документа стягувачу з підстав, передбачених пунктами 1, 3, 4, 6 частини першої статті 37 Закону, закінчення виконавчого провадження з підстав, передбачених пунктами 1, 2, 4, 6, 7, 9 (крім випадку, передбаченого частиною дев`ятою статті 27 Закону), 11, 14 і 15 частини першої статті 39 Закону, якщо виконавчий збір не стягнуто, постанова про стягнення виконавчого збору не пізніше наступного робочого дня з дня повернення виконавчого документа (закінчення виконавчого провадження) реєструється в автоматизованій системі виконавчого провадження як виконавчий документ та підлягає виконанню в порядку, передбаченому Законом та цією Інструкцією.

Державний виконавець зобов`язаний відкрити виконавче провадження за постановою про стягнення виконавчого збору не пізніше наступного робочого дня з дня її реєстрації в автоматизованій системі виконавчого провадження.

Відповідно до частин першої та другої статті 27 Закону України "Про виконавче провадження" (у редакції, чинній на час винесення постанови про стягнення виконавчого збору від 26 листопада 2018 року, постави про відкриття виконавчого провадження від 29 листопада 2018 року та постанови про закінчення виконавчого провадження від 14 липня 2020 року) виконавчий збір - це збір, що справляється на всій території України за примусове виконання рішення органами державної виконавчої служби. Виконавчий збір стягується з боржника до Державного бюджету України. Виконавчий збір стягується державним виконавцем у розмірі 10 відсотків суми, що підлягає примусовому стягненню, поверненню, або вартості майна боржника, що підлягає передачі стягувачу за виконавчим документом, заборгованості із сплати аліментів.

З вказаних правових норм слідує, що виконавчий збір є обов`язковим до сплати за примусове виконання рішення органами державної виконавчої служби. Розмір якого становить 10 відсотків суми, що підлягає примусовому стягненню за виконавчим документом, а не з фактично стягнутої суми.

Дана правова позиція відображена, зокрема, у постанові Верховного Суду від 28 квітня 2020 року при розгляді справи №520/9144/18.

За приписами частин п`ятої - дев`ятої статті 27 Закону України "Про виконавче провадження" виконавчий збір не стягується: 1) за виконавчими документами про конфіскацію майна, стягнення періодичних платежів (крім виконавчих документів про стягнення аліментів, за наявності заборгованості зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за дванадцять місяців), накладення арешту на майно для забезпечення позовних вимог, за виконавчими документами, що підлягають негайному виконанню; 2) у разі виконання рішень Європейського суду з прав людини; 3) якщо виконання рішення здійснюється за рахунок коштів, передбачених бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду в порядку, встановленому Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень"; 4) за виконавчими документами про стягнення виконавчого збору, стягнення витрат виконавчого провадження, штрафів, накладених виконавцем відповідно до вимог цього Закону; 5) у разі виконання рішення приватним виконавцем; 6) за виконавчими документами про стягнення заборгованості, що підлягає врегулюванню відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії", а також згідно з постановами державних виконавців, винесеними до набрання чинності цим Законом.

У разі наступних пред`явлень державному виконавцю до виконання виконавчого документа виконавчий збір стягується в частині, що не була стягнута під час попереднього виконання.

У разі закінчення виконавчого провадження у зв`язку із скасуванням рішення, що підлягало виконанню, або визнання судом виконавчого документа таким, що не підлягає виконанню, виконавчий збір не стягується, а стягнутий виконавчий збір підлягає поверненню.

Під час передачі виконавчого документа від органу державної виконавчої служби приватному виконавцю виконавчий збір не стягується, якщо він не був стягнутий на момент передачі. У разі стягнення частини виконавчого збору на момент передачі виконавчого документа приватному виконавцю стягнута частина виконавчого збору поверненню не підлягає.

Виконавчий збір не стягується у разі закінчення виконавчого провадження на підставі пункту 9 частини першої статті 39 цього Закону, якщо рішення було виконано до винесення постанови про відкриття виконавчого провадження.

Таким чином, частинами п`ятою - дев`ятою статті 27 Закону України "Про виконавче провадження" визначено вичерпний перелік випадків, у яких виконавчий збір не стягується, та серед них відсутній такий як повернення виконавчого документа стягувачу.

Відповідно до пункту 1 частини першої статті 37 Закону України "Про виконавче провадження" виконавчий документ повертається стягувачу, якщо стягувач подав письмову заяву про повернення виконавчого документа.

Частиною третьою статті 40 Закону України "Про виконавче провадження" встановлено, що у разі повернення виконавчого документа стягувачу з підстав, передбачених пунктами 1, 3, 4, 6 частини першої статті 37 цього Закону, закінчення виконавчого провадження з підстав, передбачених пунктами 1, 2, 4, 6, 9 (крім випадку, передбаченого частиною дев`ятою статті 27 цього Закону), 11, 14 і 15 частини першої статті 39 цього Закону, якщо виконавчий збір не стягнуто, державний виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня повернення виконавчого документа (закінчення виконавчого провадження) виносить постанову про стягнення виконавчого збору, яку виконує в порядку, встановленому цим Законом.

Отже, нормами Закону України "Про виконавче провадження" (у редакції, чинній на час винесення постанови про стягнення виконавчого збору від 26 листопада 2018 року, постави про відкриття виконавчого провадження від 29 листопада 2018 року та постанови про закінчення виконавчого провадження від 14 липня 2020 року) розмір виконавчого збору не ставився у залежність від суми, що фактично стягнута, повернута, або вартості майна боржника, переданого стягувачу за виконавчим документом.

Частиною четвертою статті 42 Закону України "Про виконавче провадження" встановлено, що на стадії розподілу стягнутих з боржника грошових сум згідно з вимогами цього Закону або у випадку повернення виконавчого документа стягувачу чи закінчення виконавчого провадження у разі необхідності примусового стягнення з боржника витрат виконавчого провадження виконавцем виноситься постанова про їх стягнення.

Тобто, відповідно до вимог Закону України "Про виконавче провадження" виконавчий збір стягується у порядку та розмірі, визначеному цим Законом, який в цьому випадку, обумовлює можливість винесення постанови про стягнення виконавчого збору після закінчення виконавчого провадження в порядку статті 39 цього Закону чи повернення виконавчого документа згідно зі статтею 37 зазначеного Закону.

Даний правовий висновок сформовано Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 20 травня 2020 року при розгляді справи № 0340/1792/18.

При розгляді даної справи судом враховано, що після відкриття ВП № 55117400 державним виконавцем вчинялися дії з примусового виконання наказу № 910/18165/13 виданого Господарським судом м. Києва 03 жовтня 2014 року, а саме: виносилися постанови про опис та арешт майна боржника від 19 березня 2018 року, постанови про призначення суб`єкта оціночної діяльності - суб`єкта господарювання для участі у виконавчому провадженні від 30 серпня 2018 року та 31 серпня 2018 року відповідно.

Також Верховний Суд у постанові від 13 березня 2019 року при розгляді справи № 812/1413/17 сформував правовий висновок, згідно якого, так як на час відкриття виконавчого провадження відомості про повне виконання боржником рішення суду в добровільному порядку у державного виконавця були відсутні, тому державним виконавцем правомірно розпочато примусове виконання виконавчого документа та стягнуто основну винагороду.

Судом також враховано, що ТОВ "Земля К" оскаржено в судовому порядку постанову про стягнення виконавчого збору ВП № 55117400 від 26 листопада 2018 року та постанову про відкриття виконавчого провадження ВП № 57811556 від 26 листопада 2018 року, однак вимоги ТОВ "Земля К" залишені без задоволення (т.2 а.с. 149-154).

Суд вважає необгрунтованими посилання позивача на можливість застосування до спірних правовідносинах висновків, викладених у постанові Великої Палати Верховного Суду у справі № 2540/3203/18, оскільки правовідносини у справі № 2540/3203/18 виникли до внесення змін до статті 27 Закону України "Про виконавче провадження" Законом України від 03 липня 2018 року № 2475-VIII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення економічних передумов для посилення захисту права дитини на належне утримання", які набрали чинності 28 серпня 2018 року.

Крім того, суд зазначає, що в матеріалах справи відсутні докази наявності умов для стягнення з боржника подвійної суми виконавчого збору, що не спростовано сторонами.

Згідно статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно до статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Отже, виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що Відділ примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Полтавській області Північно-східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Суми), як суб`єкт владних повноважень, діяв у межах повноважень, наданих йому законодавством

Враховуючи вищевикладене відсутні й підстави для задоволення позовних вимог щодо стягнення з Державного бюджету України на користь ТОВ "Замля К" суму сплаченого виконавчого збору в сумі 538 163,11 грн, в тому числі - 50% з Державного бюджету України, 50% із спеціального фонду Державного бюджету України.

Таким чином у задоволенні позову слід відмовити.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись статтями 241-245, 287 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Земля К" (код ЄДРПОУ 30131710, юридична адреса: вул. Якова Усика, 18, м. Миргород, Полтавська область, 37600) до Відділу примусового виконання рішень Управління забезпечення примусового виконання рішень у Полтавській області Північно-східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Суми) (юридична адреса: вул. Героїв Пожежників, 13, м. Полтава, 36014), Державної казначейської служби України (код ЄДРПОУ 37567646, юридична адреса: вул. Бастіонна, 6, м. Київ, 01601) про визнання дій протиправними - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів з дня його складення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються у відповідності до пункту 15.5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції Закону України № 2147-VIII від 03 жовтня 2017 року).

Суддя С.О. Удовіченко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.09.2020
Оприлюднено18.09.2020
Номер документу91566678
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/4513/20

Постанова від 10.03.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 19.02.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 19.02.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 18.12.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Рішення від 16.09.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 07.09.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 25.08.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні