Рішення
від 16.09.2020 по справі 540/1911/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 вересня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/1911/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гомельчука С.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 71244-5105-2103 від 17.04.2020 року,

встановив:

ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (далі - відповідач), у якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 71244-5105-2103 від 17.04.2020 року.

В обґрунтування своїх позовних вимог, позивач зазначає, що 17.04.2020 року ГУ ДПС у Херсонській області, Автономної Республіки Крим та м. Севастополі складено податкове повідомлення - рішення № 71244-5105-2103 про визначення податкового зобов`язання ОСОБА_1 за платежем "Орендна плата з фізичних осіб" у сумі 434763,14 гривень. Дана сума податкового зобов`язання нарахована ГУ ДПС у Херсонській області, Автономної Республіки Крим та м. Севастополі на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.06.2019 року № 31-21-0.172-4403, який сформований Держгеокадастром з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Херсона, яка була затверджена 05.06.2018 року рішенням № 1398 Херсонської міської ради. 16.03.2020 року рішенням П`ятого апеляційного адміністративного суду по справі № 540/597/19 року, залишено у силі рішення Херсонського окружного адміністративного суду, яким визнано протиправним та нечинним рішення Херсонської міської ради Херсонської області від 05.06.2018 року №1398 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона".

Позивач вважає, що винесене ГУ ДПС У Херсонській області, Автономної Республіки Крим та м. Севастополі податкове повідомлення - рішення № 71244-5105-2103 від 17.04.2020 року є протиправним у зв`язку з визнанням протиправним та нечинним рішення Херсонської міської ради Херсонської області від 05.06.2018 року №1398 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона", що свою чергу робить нечинним витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.06.2019 року за № 31-21-0.172-4403, на підставі якого складено вищезазначене податкове повідомлення - рішення.

Ухвалою суду від 27.07.2020 року позовну заяву залишено без руху та встановлено строк на усунення її недоліків. Позивач усунув недоліки заяви.

Ухвалою суду від 10.08.2020 року відкрито спрощене провадження в адміністративній справі та призначено судове засідання на 19.08.2020 року.

19.08.2020 року розгляд справи відкладено на 14.09.2020 року за клопотанням представника відповідача.

28.08.2020 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач позовні вимоги не визнає, вважає їх необґрунтованими. Зазначає, що до контролюючого органу надійшов лист Сметани В.Б. від 10.06.2019 № б/н, яким надано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.06.2019 №31-21-0. 172-4403, згідно якого і відбувалося нарахування земельного податку на 2019-2020 роки. Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки становить 10958905,58 гривень. Відповідно до п. 9 Договору оренди земельної ділянки, орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі, у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (згідно з рішенням міської ради від 26.08.2011 № 333).

Таким чином, оскаржуване повідомлення-рішення від 17.04.2020 №71244-5105-2103 прийняте відповідно до вимог чинного законодавства. Відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог.

08.09.2020 року до суду надійшла відповідь на відзив. Позивач зазначає, що ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі ще у 2019 році було відомо про оскарження у судовому порядку рішення № 1398 Херсонської міської ради від 05.06.2018 року, яким затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона, на підставі якої йому нарахований земельний податок. Позивач наполягає на задоволенні його позовних вимог.

14.09.2020 року сторони надали клопотання про розгляд справи у порядку письмового провадження.

Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Відповідно до положень ч. 4 ст. 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Виходячи з викладеного, суд вважає за можливе розглянути адміністративну справу в порядку письмового провадження.

Дослідивши докази, суд встановив такі обставини.

01 жовтня 2015 року між ОСОБА_1 та Херсонською міською радою було укладено договір оренди земельної ділянки.

Відповідно до пункту 9 даного договору орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (згідно з рішенням міської ради від 26.08.2011 № 333).

Згідно розрахунку до договору оренди нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3696555,00 грн., розмір орендної плати за рік - 147862,20 грн., розмір земельного податку - 36965,55 грн. Дану суму визначено у договорі на підставі нормативно грошової оцінки землі від 29.09.2015 року № 34-28-0.3-2839/2-15.

05.06.2018 року на ХХІ сесії VII скликання Херсонською міською радою прийнято рішення № 1398 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона".

05.06.2019 року ОСОБА_1 отримав витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №31-21-0.172-4403, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 10958905,58 грн.

10.06.2019 року ОСОБА_1 надав до контролюючого органу витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.06.2019 року № 31-21-0.172-4403.

17.04.2020 року Головним управлінням ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі винесено податкове повідомлення-рішення № 71244-5105-2103, сума податкового зобов`язання за платежем "орендна плата з фізичних осіб" за 2020 рік становить 434763,14 грн.

Вирішуючи спір, суд застосовує такі норми права.

Відповідно до ст. 67 Конституції України кожен зобов`язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Згідно з п.п.16.1.4 п.16.1 ст. 16 Податкового кодексу України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених Податковим кодексом України та законами з питань митної справи.

Відповідно до п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форми і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК України).

Згідно з п. 288.1 ст. 288 ПК України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки (п. 288.2 ст. 288 ПК України).

Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду (п. 288.3 ст. 288 ПК України).

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4 ст. 288 ПК України).

Згідно з пунктом 289.1 статті 289 ПКУ для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Відповідно до п. 286.5 ст. 286 ПК України нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають (вручають) платникові за місцем його реєстрації до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному статтею 58 цього Кодексу.

Судом встановлено, що 05.06.2018 року Херсонською міською радою прийнято рішення № 1398 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона".

На підставі вказаного рішення ОСОБА_1 надано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.06.2019 року № 31-21-0.172-4403.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 року у справі № 540/597/19 визнано протиправним та нечинним рішення Херсонської міської ради від 05.06.2018 року № 1398 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона".

Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 11.06.2019 року у справі № 540/597/19 набрало законної сили 16.03.2020 року.

Відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Однак, не зважаючи на скасування рішення Херсонської міської ради від 05.06.2018 року № 1398 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона", Головним управлінням ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі прийнято податкове повідомлення-рішення від 17.04.2020 року № 71244-5105-2103, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання за платежем "орендна плата з фізичних осіб" за 2020 рік у сумі 434763,14 грн.

Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

З урахуванням системного аналізу правових норм, наведених вище, досліджених судом доказів, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до частини 1 статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, сплачений судовий збір у сумі 4347,63 грн. підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статтями 9, 90, 139, 242 - 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (код ЄДРПОУ 43143201, просп. Ушакова, 75, м. Херсон, 73026) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 17.04.2020 року № 71244-5105-2103.

Стягнути з Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (код ЄДРПОУ 43143201, просп. Ушакова, 75, м. Херсон, 73026) за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) судовий збір в сумі 4347 (чотири тисячі триста сорок сім) грн. 63 коп.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя С.В. Гомельчук

кат. 111031200

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.09.2020
Оприлюднено17.09.2020
Номер документу91567886
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/1911/20

Ухвала від 20.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 12.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 04.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 19.01.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Ухвала від 20.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Рішення від 16.09.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

Ухвала від 10.08.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

Ухвала від 27.07.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Гомельчук С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні