П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
19 січня 2021 р.м.ОдесаСправа № 540/1911/20 Головуючий в 1 інстанції: Гомельчук С.В.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Димерлія О.О.
суддів: Танасогло Т.М. , Єщенка О.В.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 16.09.2020 року по справі №540/1911/20 за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 17.04.2020р. №71244-5105-2103, -
В С Т А Н О В И В:
У липні 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Херсонського окружного адміністративного суду з позовною заявою, у якій, з урахуванням уточнень, просив суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 17.04.2020р. №71244-5105-2103.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 11.06.2019р., залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2020р. по справі №540/597/19, визнано протиправним та нечинним рішення Херсонської міської ради від 05.06.2018 року № 1398 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона". Таким чином, на думку позивача, визначаючи у спірному податковому повідомленні-рішенні від 17.04.2020р. №71244-5105-2103 суму податкового зобов`язання по орендній платі з фізичних осіб ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі безпідставно взято до уваги Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.06.2019р. №31-21-0.172-4403, який сформовано з урахуванням визнаного протиправним та нечинним в судовому порядку рішення Херсонської міської ради від 05.06.2018 року № 1398 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона".
Відповідач з позовними вимогами не погоджувався з підстав викладених у письмовому відзиві на позовну заяву зазначаючи, що до контролюючого органу надійшов лист Сметани В.Б. від 10.06.2019 № б/н, до якого додано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.06.2019 №31-21-0. 172-4403. Згідно вказаного витягу і відбувалося нарахування земельного податку на 2019-2020 роки. Відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки становить 10958905,58 гривень. Згідно із п. 9 Договору оренди земельної ділянки, орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі, у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (згідно з рішенням міської ради від 26.08.2011 р. № 333).
Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 16.09.2020 р. по справі № 540/1911/20 адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 17.04.2020 року № 71244-5105-2103.
Задовольняючи позовні вимоги ОСОБА_1 окружним адміністративним судом вказано на те, що не зважаючи на скасування рішення Херсонської міської ради від 05.06.2018 року № 1398 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона", Головним управлінням ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі прийнято податкове повідомлення-рішення від 17.04.2020 року № 71244-5105-2103, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання за платежем "орендна плата з фізичних осіб" за 2020 рік у сумі 434763,14 грн.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції Головним управлінням ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі подано апеляційну скаргу у якій зазначено, що судом першої інстанції не в повному обсязі з`ясовано фактичні обставини справи, у зв`язку з чим порушено норми матеріального та процесуального права, а тому відповідач просить оскаржуване рішення скасувати та ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
В обґрунтування апеляційної скарги Головне управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі не зазначає, у чому саме полягає неправильність чи неповнота дослідження доказів і встановлення обставин у справі та (або) застосування норм права, а зміст апеляційної скарги повністю дублює зміст відзиву на позовну заяву (а.с.85-86, а.с.112-115).
В силу приписів пункту 1 частини 1 статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, у системному зв`язку з положеннями чинного законодавства, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга відповідача задоволенню не підлягає, з урахуванням наступного.
Зокрема, колегію суддів установлено, що 01.10.2015 року між ОСОБА_1 (Орендар) та Херсонською міською радою (Орендодавець) укладено договір оренди земельної ділянки, за умовами якого Орендодавець на підставі пункту 3.3 рішення міської ради від 16.09.2014р. №1517 надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку, площею 1,4050 га, під складськими приміщеннями, яка знаходиться у АДРЕСА_1 , із земель раніше наданих в оренду ТОВ Алкоресурси . Кадастровий номер земельної ділянки: 6510136300:27:001:0007.
Згідно із п.п.2, 5, 9 договору оренди земельної ділянки від 01.10.2015р. в оренду передається земельна ділянка, загальною площею 1,4050 га, у тому числі: ділянка площею 0,4438га - під капітальною одноповерховою забудовою; ділянка площею 0,0031 га - під тимчасовою забудовою; ділянка площею 0,0886 га - під спорудами; ділянка площею 0,6350 га - під проїздами, проходами та площадками; ділянка площею 0,2345 га - під зеленими насадженнями.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2015 рік становить 3696555грн.
Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі, у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (згідно з рішенням міської ради від 26.08.2011 р. № 333).
Відповідно до наявного у матеріалах справи розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку відведену ОСОБА_1 , під складськими приміщеннями, грошова оцінка якої проведена від 01.10.2015р. площа кв. метрів (в населених пунктах), гектарів (за межами населених пунктів) - 14050, нормативна грошова оцінка земельної ділянки видана управлінням Держземагенства у м.Херсоні Херсонської області - 3696555,00грн., ставка земельного податку, встановленого Податковим кодексом України відсотків нормативної оцінки земельної ділянки - 1, прийнятий для розрахунку розміру орендної плати, відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки - 4, розмір земельного податку - 36965,55грн., розмір орендної плати за рік - 147862,20 грн. розмір земельного податку - 36965,55 грн.
Відповідно до витягу управління Держземагенства у м.Херсоні Херсонської області з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 29.09.2015р. №34-28-0.3-2839/2-15 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3696555грн.
З матеріалів справи убачається, що за наслідками розгляду технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона, виготовленої Командитним товариством науково-впроваджувальною фірмою Нові технології , з урахуванням рекомендації постійної комісії міської ради з питань містобудування, архітектури, комунальної власності та регулювання земельних відносин від 28.03.2018р. (протокол №38), відповідно до вимог Земельного та Податкового кодексів України, Закону України Про оцінку земель , Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , Херсонською міською радою прийнято рішення Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона від 05.06.2018р. №1398, пунктом 1 якого затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона.
Відповідно до витягу міжрегіонального управління у м.Херсоні та Автономній Республіці Крим ГУ Держгеокадастру у Херсонській області із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.06.2019р. №31-21-0.172-4403 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6510136300:27:001:0007, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 14050кв.м., становить 10958905,58грн.
10.06.2019 року ОСОБА_1 надано до контролюючого органу витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.06.2019 року № 31-21-0.172-4403.
У зв`язку з чим, 17.04.2020 року Головним управлінням ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі винесено податкове повідомлення-рішення № 71244-5105-2103 щодо визначення суми податкового зобов`язання з орендної плати з фізичних осіб за 2020 рік у розмірі 434763,14 грн.
Згідно із ч.1 ст.93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом (ч. 9 ст. 93 Земельного кодексу України).
Відповідно до ст.21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до пп.14.1.147 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно із пп. 14.1.73 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, землекористувачі - це юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди
Справляння плати за землю, в тому числі й орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу ХІІІ Податкового кодексу України.
Пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Згідно із п.288.2 ст.288 Податкового кодексу України платником орендної плати є орендар земельної ділянки.
Пунктом 288.3 статті 288 Податкового кодексу України визначено, що об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Відповідно до п.288.4 ст.288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Підпунктами 288.5.1, 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою розміру земельного податку:
- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки;
- для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області; та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Пунктом 288.7 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.
Відповідно до абзацу 1 пункту 286.5 статті 286 Податкового кодексу України нарахування фізичним особам сум податку проводиться контролюючими органами, які видають платникові до 1 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку визначеному статтею 58 цього Кодексу.
Згідно із статтею 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Частиною 5 статті 5 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності .
Так, судом з`ясовано, що на підставі рішення Херсонської міської ради від 05.06.2018 року № 1398 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона" ОСОБА_1 надано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.06.2019 року № 31-21-0.172-4403.
У подальшому, означений витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.06.2019 року № 31-21-0.172-4403 слугував підставою для визначення ОСОБА_1 у спірному податковому повідомленні-рішенні Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 17.04.2020р. №71244-5105-2103 суми податкового зобов`язання по орендній платі з фізичних осіб.
Натомість, рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 11.06.2019р., залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 16.03.2020р. по справі №540/597/19, визнано протиправним та нечинним рішення Херсонської міської ради від 05.06.2018 року № 1398 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона".
Зокрема, під час розгляду вищевказаної справи судами установлено, що при прийнятті рішення Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона від 05.06.2018р. №1398 Херсонською міською радою не дотримано вимог ч.2 ст.13, ч.4 ст.9, ст.7 Закону України Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності , оскільки проект рішення не внесено до плану діяльності з підготовки проектів регуляторних актів, затвердженого регуляторним органом, аналіз регуляторного впливу та проект регуляторного акта в установленому порядку не опубліковано.
Також, наявність у висновку державної експертизи землевпорядної документації від 23.02.2018 р. №264-18 недоліків, а саме: відсутність дати затвердження, дати усунення недоліків, реквізитів, а звідси й неможливість встановлення особи та її повноважень стосовно посвідчення відповідним записом на висновку експертизи факту усунення її недоліків, робить неможливим його використання органом місцевого самоврядування при прийняті рішення Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона від 05.06.2018р. №1398.
Отже, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, дійшли висновку, що рішення Херсонської міської ради від 05.06.2018 року № 1398 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона" прийняте з порушенням принципів державної регуляторної політики, що позбавило права фізичних та юридичних осіб (в тому числі позивачів по справі), їх об`єднань надати зауваження та пропозиції до проекту такого рішення як регуляторного акту, а висновок державної експертизи технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона містить суттєві недоліки, що робить неможливим його використання органом місцевого самоврядування при прийнятті оскарженого рішення.
Таким чином, беручи до уваги вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що визначаючи у спірному податковому повідомленні-рішенні від 17.04.2020р. №71244-5105-2103 суму податкового зобов`язання по орендній платі з фізичних осіб ГУ ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі безпідставно взято до уваги Витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 05.06.2019р. №31-21-0.172-4403, який сформовано з урахуванням визнаного протиправним та нечинним в судовому порядку рішення Херсонської міської ради від 05.06.2018 року № 1398 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Херсона".
Відтак, суд апеляційної інстанції вважає вірним висновок окружного адміністративного суду щодо протиправності оскаржуваного податкового повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі від 17.04.2020 року № 71244-5105-2103 та відповідно наявності законодавчо передбачених підстав для задоволення позовної вимоги ОСОБА_1 .
Відповідно до п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.
Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд, що і вчинено судом у даній справі.
За таких обставин, рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, і твердження відповідача, викладені у скарзі, не свідчать про порушення судом норм матеріального чи процесуального права, які могли б призвести до неправильного вирішення справи.
Отже, при ухваленні оскаржуваного рішення судом першої інстанції було дотримано всіх вимог законодавства, а тому відсутні підстави для його скасування.
З підстав визначених статтею 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі залишити без задоволення, а рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 16.09.2020 року по справі № 540/1911/20 - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її підписання суддями та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня отримання сторонами копії судового рішення.
Суддя-доповідач Димерлій О.О. Судді Танасогло Т.М. Єщенко О.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.01.2021 |
Оприлюднено | 20.01.2021 |
Номер документу | 94235433 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Димерлій О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні