Рішення
від 16.09.2020 по справі 580/946/20
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 вересня 2020 року справа № 580/946/20

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Паламаря П.Г.,

за участю секретаря Трегулова Б.Л.,

представника відповідача - Пропадущого А.В. (за ордером),

представника відповідача - Чередніченка В.В. (за довіреністю),

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Хардзах» до Руськополянської сільської ради про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулося ТОВ «Хардзах» (19602, Черкаська область, Черкаський район, с. Руська Поляна, вул. Шраменка, 40; далі - позивач) з адміністративним позовом до Руськополянської сільської ради (19602, Черкаська область, Черкаський район, с. Руська Поляна, вул. Шевченка, 67; далі - відповідач), в якому просить:

-визнати протиправним рішення Руськополянської сільської ради від 01 липня 2019 року №10-5/VII «Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки на 2020 рік» , а саме: положення Додатку 1 до рішення Руськополянської сільської ради від 01 липня 2019 року №10-5/VII «Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки па 2020 рік» у частині встановлення ставки орендної плати для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки;

-зобов`язати Руськополянську сільську раду у відповідності до вимог статті 265 Кодексу адміністративного судочинства України невідкладно після набрання судовим рішенням законної сили здійснити публікацію резолютивної частини рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено.

31.08.2020 закрито підготовче провадженні та перейдено до розгляду справи по суті.

Обгрунтовуючи позовні вимоги позивачем зазначено, що спірним рішенням Руськополянської сільської ради від 01 липня 2019 року №10-5/VII «Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки на 2020 рік» встановлено дискримінаційні положення, оскільки відповідно до п. 288.5 ст. 288 ПК України законодавець надає сторонам договору оренди право вільно обирати розмір орендної плати з урахуванням особливостей, зокрема, господарської діяльності сторони. Наголошено, що відповідачем порушено порядок оприлюднення оскаржуваного рішення, оскільки не здійснив передбачене законом оприлюднення проекту регуляторного акту на своєму офіційному веб-сайті (hup://r-pol.ck.ua), а лише оприлюднив прийняте рішення 12 липня 2019 року (http://r-pol.ck.ua/2019/07/05/rishennya-10- sesi%dl %97-7-sklіkannya-vid-01-lipnya-2019/dodatok-do-rish-10-5-1/).

Представник позивача подав клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Відповідач позовні вимоги не визнав, просив у задоволенні позову відмовити повністю, надав суду письмовий відзив на позов у якому зазначив, що органи місцевого самоврядування при прийнятті рішень про встановлення місцевих податків та зборів в межах своїх повноважень наділені дискреційними повноваженнями. Наголошено, що спірне рішення прийнято в строк встановлений ПК України та офіційно оприлюднено в межах Закону.

В судовому засіданні представники відповідача щодо задоволення позовних вимог заперечували з підстав викладених у відзиві.

Розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, суд зазначає таке.

12 червня 2019 року товариство з обмеженою відповідальністю «Хардзах» у відповідності до інформації з ДРРПНМ зареєструвало право власності на об`єкт нерухомого майна ринок, загальної площі 353,10 кв.м., опис: магазин А 1,2 , склад Б вбиральня В , приміщення літ. Ж, літ. И, літ. К, літ. Л, навіс літ. Г, літ. Д, літ. Е, огорожа №1-5, водонапірна вежа №6, замощення І , який знаходиться за адресою: Черкаська область, Черкаський район, с. Руська Поляна, вулиця Шраменка, буд. 40.

Вищезазначені об`єкти нерухомості розташовані на земельній ділянці комунальної власності площею 0,1804 га, категорія земель: землі житлової та громадської забудови, цільове призначення - 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури, кадастровий номер 7124985200:02:004:0850.

29.05.2019 в газеті «Сільські обрії» № 21, надруковане повідомлення про оприлюднення проекту рішення №10-5/VII «Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки на 2020 рік» на офіційному сайті Руськополянської сільської ради (http://r-pol.ck.ua).

29.05.2019 на офіційному сайті ради в мережі Інтернет було оприлюднено проект регуляторного акту - проекту рішення Руськополянської сільської ради « Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки на 2020 рік » та аналіз регуляторного впливу до проекту регуляторного акту.

01.07.2019 Руськополянською сільської радою прийнято рішення №10-5/VII «Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки на 2020 рік» , згідно додатком №1 встановлено ставку орендної плати за земельні ділянки для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

10 липня 2019 року в газеті «Сільські обрії» № 27, надруковане повідомлення про оприлюднення рішення №10-5/VII «Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки на 2020 рік» .

12 липня 2019 року на офіційному сайті Руськополянської сільської ради на офіційному веб-сайті (hup://r-pol.ck.ua) в мережі Інтернет було оприлюднено рішення №10-5/VII «Про встановлення ставок орендної плати за земельні ділянки на 2020 рік» з додатком №1.

Позивач не погоджуючись із вказаним рішенням звернувся до суду.

Суд звернув увагу на наявність проекту рішення регуляторного акту для обговорення та аналізу його регуляторного впливу.

Вирішуючи спір по суті суд зазначає таке.

Згідно із ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст. 69 Закону України від 21.05.1997 року №280-97/ВР Про місцеве самоврядування в Україні (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що органи місцевого самоврядування відповідно до Податкового кодексу України встановлюють місцеві податки і збори. Місцеві податки і збори зараховуються до відповідних місцевих бюджетів у порядку, встановленому Бюджетним кодексом України з урахуванням особливостей, визначених Податковим кодексом України.

У відповідності до ч. 1 ст. 26 Закону №280-97/ВР передбачено, що виключно на пленарних засіданнях відповідної сільської ради вирішуються, зокрема, питання встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового Кодексу України.

За приписами статті 8 Податкового кодексу України, в Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори. До місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних, міських рад та рад об`єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, у межах їх повноважень і є обов`язковими до сплати на території відповідних територіальних громад.

Статтею 12 Податкового кодексу України визначені, зокрема повноваження сільських, селищних, міських рад щодо податків та зборів.

Пунктом 12.3. статті 12 Податкового кодексу України передбачено, що сільські, селищні, міські ради в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків та зборів.

Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності(пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України).

Зі змісту наведених законодавчих норм випливає, що встановлення податку на майно є безумовним обов`язком місцевої ради, який повинен бути виконаний шляхом прийняття відповідного рішення, керуючись при цьому вимогами Податкового Кодексу України.

Підпунктом 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України визначено порядок опублікування та застосування рішень місцевої ради про встановлення місцевих податків. Зазначені рішення офіційно оприлюднюються відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Офіційно оприлюднене рішення про встановлення місцевих податків та зборів є нормативно-правовим актом з питань оподаткування місцевими податками та зборами, який набирає чинності з урахуванням строків, передбачених підпунктом 12.3.4 цієї статті. ( п.12.5 Податкового кодексу України).

Згідно п. 274.1 - п. 274.2 ст. 274 Податкового Кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки. Ставка податку встановлюється у розмірі не більше 12 відсотків від їх нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб`єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності).

У відповідності до пп. 288.5.2 п. 288.1 ст. 288 Податкового Кодексу України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Суд зазначає, що відповідачем при прийнятті спірного рішення дотримано вимоги Податкового кодексу України при визначенні розміру встановлених ставок даного податку.

Що ж стосується посилання позивача на недотримання відповідачем вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» в частині офіційного оприлюднення, суд зазначає.

Відповідно до ч. 12 ст. 59 Закону №280-97/ВР, акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Згідно зі ст. 9 Закону України »Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» , проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону, не пізніше п`яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта.

Статтею 13 Закону України »Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» передбачено, що повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет.

Таким чином, сільською радою виконано вимоги закону щодо підготовки регуляторного акта.

Статтею 12 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" передбачено, що регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.

Згідно інформації з ЄДРПОУ Руськополянська сільська рада не є засновником жодних друкованих засобів масової інформації та згідно матеріалів справи останньою не приймалось рішення про визначення місцевих друкованих засобів масової інформації для висвітлення діяльності ради, однак подано оголошення про встановлення місцевих податків в регіональну газету Сільські обрії яка тиражується на території зокрема с. Руська Поляна.

При цьому, відповідно до ч. 3 ст. 6 Закону України «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації» для висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування їх інформаційні служби мають право використовувати такі форми підготовки та оприлюднення інформації:

випуск і поширення бюлетенів (спеціальних бюлетенів), прес-релізів, оглядів, інформаційних збірників, експрес-інформації тощо;

проведення прес-конференцій, брифінгів, організація інтерв`ю з керівниками органів державної влади та органів місцевого самоврядування для працівників вітчизняних і зарубіжних засобів масової інформації;

підготовка і проведення теле- і радіопередач;

забезпечення публікацій (виступів) у засобах масової інформації керівників або інших відповідальних працівників органів державної влади та органів місцевого самоврядування;

створення архівів інформації про діяльність органів державної влади та органів місцевого самоврядування;

інші форми поширення офіційної інформації, що не суперечать законодавству України.

Згідно з п. 5 ч. 3 ст. 50 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» секретар сільської, селищної, міської ради забезпечує своєчасне доведення рішень ради до виконавців і населення, організує контроль за їх виконанням, забезпечує оприлюднення рішень ради відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації", забезпечує офіційне оприлюднення рішень ради, які відповідно до закону є регуляторними актами, а також документів, підготовлених у процесі здійснення радою регуляторної діяльності, та інформації про здійснення радою регуляторної діяльності

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.

За правилами ч. 2 ст. 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» інформація, передбачена частиною першою цієї статті, підлягає обов`язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п`яти робочих днів з дня затвердження документа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації.

Судом встановлено, що текст спірного рішення з додатком у відповідності ч. 2 ст. 15 Закону України «Про доступ до публічної інформації» опубліковано на офіційному вебсайті Руськополянської сільської ради в мережі Інтернет, де зазначено, що вказаний сайт є офіційним вебпорталом ради.

За таких обставин, суд вважає, що відсутні підстави для висновку про те, що згадуване рішення оприлюднено у неналежний спосіб або що таке є нечинним.

Отже, доводи позивача щодо порушення відповідачем вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» при оприлюдненні вказаного рішення, суд вважає необґрунтованими.

Щодо доводів представника позивача про вільний вибір розміру орендної плати встановлений законодавством, то суд звертає увагу, що спірним рішенням Руськополянської сільської ради, затверджено ставки орендної плати, що діють на території Руськополянської сільської ради, відповідно до яких мають бути укладені договори оренди землі комунальної власності що є у відповідності до ч. 1 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку.

Згідно ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позову розподіл судових витрат відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства не здійснюється.

Керуючись ст. ст. 6, 9, 14, 77, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня підписання рішення та з урахуванням вимог пункту 3 розділу VI Прикінцевих положень Кодексу адміністративного судочинства України .

Суддя П.Г. Паламар

Повний текст рішення виготовлено 16.09.2020

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.09.2020
Оприлюднено18.09.2020
Номер документу91568326
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/946/20

Рішення від 16.09.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

Ухвала від 30.03.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

Ухвала від 18.03.2020

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

П.Г. Паламар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні