ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
просп. Науки, 5 м. Харків, 61022, тел./факс (057)702-10-79, inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 вересня 2020 року м. Харків Справа № 913/447/20
Провадження № 3/913/447/20
Господарський суд Луганської області у складі судді Секірського А.В., за участю секретаря судового засідання Пати А.С. , розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження матеріали справи за позовом
Виконуючої обов`язки керівника Лисичанської місцевої прокуратури, м. Лисичанськ Луганської області в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті , м. Київ
про стягнення 20 080 грн 41 коп.
в присутності представників учасників справи:
від органу прокуратури - Горгуль Н.В. - прокурор відділу прокуратури Харківської області, посвідчення від 29.10.2015 № 036152;
від позивача - Ткаченко Л.М. - представник за довіреністю від 24.12.2019 № б/н, витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 09.06.2020 № 1006732747;
від відповідача - представник не прибув.
в с т а н о в и в:
Виконуюча обов`язки керівника Лисичанської місцевої прокуратури 03.08.2020 звернулась до Господарського суду Луганської області з позовною заявою в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті про стягнення плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великоваговими транспортними засобами в сумі 20 080 грн 41 коп.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Сумській області 29.09.2017 проведено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу SCANIA Р400 2014 року випуску реєстраційний номер НОМЕР_1 , право власності на який зареєстровано за ОСОБА_1 , яка є засновником Товариства з обмеженою відповідальністю "Тріада СТС".
За результатами вказаного контролю складений акт № 0008510 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, яким зафіксовано порушення вимог ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт". До вказаного акту проведений розрахунок від 29.09.2017 плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування та відповідачу нарахована плата за проїзд в розмірі 642,85 євро, що еквівалентно 20 080 грн 41 коп., яку відповідач на даний час не сплатив, що стало підставою для звернення з відповідним позовом.
Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.08.2020 позовну заяву передано на розгляд судді Секірському А.В.
Ухвалою Господарського суду Луганської області від 10.08.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 913/447/20, справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, повідомлено учасників справи про призначення справи до судового розгляду по суті на 02.09.2020.
У судове засідання прибули представники органу прокуратури та позивача.
Відповідач відзив не надав, правом на участь у судовому засіданні не скористався. Ухвала відкриття провадження у справі надіслана відповідачу рекомендованою кореспонденцією з повідомленням на адресу місцезнаходження: вул. Некрасова, будинок 1В, м. Гірське, Попаснянський район, Луганська область, 93292, проте на час розгляду справи інформація щодо одержання чи неодержання вказаної ухвали відповідачем у суду відсутня.
Ухвалою суду від 02.09.2020 повідомлено учасників справи про відкладення розгляду справи по суті на 15.09.2020.
У судове засідання прибули представники органу прокуратури та позивача.
Відповідач правом на участь у судовому засіданні не скористався. Ухвала про відкладення розгляду справи від 02.09.2020 надіслана відповідачу рекомендованою кореспонденцією з повідомленням на адресу місцезнаходження: вул. Некрасова, будинок 1В, м. Гірське, Попаснянський район, Луганська область, 93292, проте на час розгляду справи інформація щодо одержання чи неодержання вказаної ухвали відповідачем у суду відсутня, але згідно інформації, розміщеної на офіційному сайті АТ "Укрпошта", поштове відправлення № 6102253075677 не вручено відповідачу під час доставки.
Крім того, ухвала про відкриття провадження у справі від 10.08.2020, яка надсилалась відповідачу рекомендованою кореспонденцією з повідомленням на адресу місцезнаходження: вул. Бахмутська, будинок 61, м. Лисичанськ, Луганська область, 93117, повернулась 15.09.2020 до суду неврученою з відміткою відділення поштового зв`язку "адресат відсутній за вказаною адресою".
Тобто, судом були вжиті відповідні заходи щодо повідомлення учасника судового процесу про дату, час та місце розгляду справи.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши представників органу прокуратури та позивача, всебічно та повно з`ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши у сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
На підставі графіка проведення рейдових перевірок, які здійснюються територіальним органом Державної служби України з безпеки на транспорті у період з 25.09.2017 по 01.10.2017, затвердженого наказом Державної служби України з безпеки на транспорті від 21.09.2017 № 925, та направлення на перевірку від 25.09.2017 № 008133 посадові особи Управління Укртрансбезпеки у Сумській області 29.09.2017 на автодорозі Суми-Полтава 28 км + 850 м провели габаритно-ваговий контроль вантажного автомобіля марки "SCANIA", модель Р400, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , який здійснював перевезення вантажу по маршруту с. Верхня Сироватка Сумського району - м. Тростянець (аркуші справи 39-41).
Власником транспортного засобу автомобіля "SCANIA", модель Р400, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу серії НОМЕР_2 та інформації Регіонального сервісного центру МВС в Луганській області територіального сервісного центру МВС № 4444 є ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є засновником та керівником Товариства з обмеженою відповідальністю "Тріада СТС" (аркуші справи 36, 69, 107-109).
У товарно-транспортній накладній від 29.09.2017 № 1061/2 вказано, що автомобіль SCANIA ВВ3832CI під керуванням водія ОСОБА_2 прямував з пункту навантаження - кар`єр ТОВ СП "Надра", Верхньосироватська ділянка Басівського-2 родовища до пункту розвантаження - м. Тростянець Сумської області, найменування вантажу: пісок 1 категорії (аркуш справи 35-36).
За результатами проведеної перевірки і зважування автомобіля та габаритно-вагового контролю, яке здійснювалось засобами вимірювальної техніки (вага автомобільні гензометричні ТВА (свідоцтво про перевірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 1158; сертифікат від 18.09.2015 № 008055, виробник: ТОВ НВП "Техноваги", м. Львів (аркуші справи 37-38)), посадові особи управління Укртрансбезпеки у Сумській області зафіксували повну масу транспортного засобу 48,65 т при нормативно допустимій 40 т, з фактичним навантаженням: на здвоєну ось - 18,07 т при нормативно допустимій 16 т, на здвоєну ось - 30,58 т при нормативно допустимій - 16 т, що є порушенням п. 22.5 Правил дорожнього руху України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306 (далі - Правила № 1306), а саме: за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує, зокрема, фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиничну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиничну задню вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т). Таким чином, результат зважування вказав на перевищення нормативно допустимих габаритів.
За результатами перевірки 29.09.2017 посадова особа Управління Укртрансбезпеки у Сумській області склала: акт № 0008510 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів; довідку № 0017095 про результати здійснення габаритно-вагового контролю; чек зважування (аркуші справи 27-29).
Відповідно до розрахунку плати за проїзд великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування від 29.09.2017 № 8510 нарахована плата за проїзд у розмірі 642,85 євро (аркуш справи 30). Відповідно до офіційного курсу гривні до іноземної валюти, встановленого Національним банком України на день проведення розрахунку 29.09.2017 - 100 євро складає 3123,6545 гривень, що підтверджується наявною у справі довідкою ФЛОУ АТ "Ощадбанк" від 22.06.2020 № 110.22-14/376/41915/2020-12/вих (аркуш справи 71).
Управління Укртрансбезпеки у Сумській області на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю "Тріада СТС" направляло листи від 10.10.2017 № 1876 та від 17.11.2017 № 2192 (аркуші справи 31-34), в яких просило внести плату за проїзд, яка нарахована 29.09.2017, та не сплачена відповідачем. Відповіді на зазначені листи матеріали справи не містять. Докази оплати відсутні.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначає Закон України від 05.04.2001 № 2344-ІІІ "Про автомобільний транспорт" (далі за текстом - Закон № 2344), відповідно до ч. 12 ст. 6 якого державному контролю підлягають усі транспортні засоби українських та іноземних перевізників, що здійснюють автомобільні перевезення пасажирів і вантажів на території України.
Частини 1 та 4 ст. 48 Закону № 2344 передбачають, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків (частина 4 ст. 48 Закону № 2344 в редакції, чинній на час проведення перевірки).
Статтею 33 Закону України від 08.09.2005 № 2862-IV "Про автомобільні дороги" визначено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Частиною 2 ст. 29 Закону України від 30.06.1993 № 3353-XII "Про дорожній рух" передбачено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Процедура здійснення габаритно-вагового контролю регламентується Порядком здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 (далі за текстом - Порядок № 879), пунктом 3 якого встановлено, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.
Згідно з п.п. 3 п. 2 Порядку № 879 великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил № 1306. При цьому транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки.
Пунктом 22.5 Правил № 1306 передбачено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м. Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м. Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.
Згідно з п. 21 Порядку № 879 у разі виявлення факту перевищення хоча б одного вагового та/або габаритного нормативного параметра більш як на 2 відсотки подальший рух транспортного засобу забороняється до внесення плати за його проїзд автомобільними дорогами загального користування. Плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, що рухався без відповідного дозволу, здійснюється у подвійному розмірі за пройдену частину маршруту по території України.
Також пунктами 26, 27 Порядку № 879 передбачено, що кошти, стягнені за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів, спрямовуються в установленому порядку до державного бюджету в національній валюті за офіційним курсом гривні, встановленим Національним банком на день проведення розрахунку.
Відповідно до п. 28 Порядку № 879 плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.
Методику розрахунку плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту визначено п. 30 Порядку № 879, відповідно до якого плата за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу справляється за встановленими ставками залежно від маси такого транспортного засобу, навантаження на вісь (осі), габаритів та протяжності маршруту за формулою: П = (Рзм + Рнв + Рг) х В, де П - розмір плати за проїзд; Рзм - розмір плати за перевищення загальної маси транспортного засобу за 1 км проїзду; Рнв - розмір плати за перевищення навантаження на вісь (осі) (за одиничну + за здвоєну + за строєну) транспортного засобу за 1 км проїзду; Рг - розмір плати за перевищення габаритів (за висоту + за ширину + за довжину) транспортного засобу за 1 км проїзду; В - відстань перевезення, кілометрів. Осі вважаються здвоєними або строєними, якщо відстань між зближеними (суміжними) осями не перевищує 2,5 м.
Відповідно до п. 31 1 Порядку № 879 якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10 - 40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі. У разі перевищення кількох нормативів вагових або габаритних параметрів плата за проїзд визначається виходячи з параметру з найбільшим перевищенням. Перевізник зобов`язаний протягом 30 календарних днів з моменту визначення плати внести її та повідомити про це відповідний територіальний орган Укртрансбезпеки.
Аналіз наведених норм свідчить про те, що у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру плату за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу має вносити саме перевізник.
У розділі 1 Правил перевезення вантажів автомобільним транспортом в Україні, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 № 363, перевізником визначено фізичну або юридичну особу - суб`єкт господарювання, що надає послуги з перевезень вантажів чи здійснює за власний кошт перевезення вантажів автомобільними транспортними засобами.
Судом встановлено, що перевезення вантажу транспортним засобом - автомобілем марки "SCANIA", модель Р400, державний реєстраційний номер НОМЕР_1 , що належить на праві власності громадянці ОСОБА_1 , яка є засновником та керівником відповідача, здійснювалось з перевищенням транспортним засобом нормативно вагових параметрів, про що 29.09.2017 під час габаритно-вагового контролю невідповідності фактичних вагових параметрів нормам і правилам перевезення вантажу працівниками Управління Укртрансбезпеки складено усі передбачені Порядком № 879 документи.
Так, матеріали справи містять: довідку № 0017095, акт № 0008510, розрахунок плати за проїзд № 8510, чек зважування.
Розмір плати за проїзд визначено позивачем відповідно до вимог зазначених вище норм Порядку № 879 та відповідно до Ставок плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879, однак цих коштів відповідач у встановлений строк не сплатив.
Згідно з ч. 3 ст. 5 ГК України суб`єкти господарювання та інші учасники правовідносин у сфері господарювання здійснюють свою діяльність у межах встановленого правового господарського порядку, дотримуючись вимог законодавства. Відносини у сфері господарювання регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України, нормативно-правовими актами Президента України та Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування, а також іншими нормативними актами (ст. 7 ГК України).
Учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором. Застосування господарських санкцій повинно гарантувати захист прав і законних інтересів громадян, організацій та держави, в тому числі відшкодування збитків учасникам господарських відносин, завданих внаслідок правопорушення, та забезпечувати правопорядок у сфері господарювання (частини 1 та 2 ст. 216 ГК України).
У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції.
За ч. 1 ст. 224 ГК України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено.
Відповідно до частин 2 та 3 ст. 225 ГК України законом щодо окремих видів господарських зобов`язань може бути встановлено обмежену відповідальність за невиконання або неналежне виконання зобов`язань. При визначенні розміру збитків, якщо інше не передбачено законом або договором, враховуються ціни, що існували за місцем виконання зобов`язання на день задоволення боржником у добровільному порядку вимоги сторони, яка зазнала збитків, а у разі якщо вимогу не задоволено у добровільному порядку, - на день подання до суду відповідного позову про стягнення збитків.
Пунктами 37, 41 Порядку № 879 визначено, що учасники відносин у сфері габаритно-вагового контролю несуть відповідальність згідно із законодавством, а дії або бездіяльність учасників відносин у сфері габаритно-вагового контролю можуть бути оскаржені в установленому порядку.
Разом з тим жодних доказів на спростування факту перевищення нормативно-вагових параметрів транспортним засобом, який перебуває у власності відповідача, матеріали справи не містять. Доказів оскарження в установленому порядку дій позивача щодо фіксування правопорушення та нарахування стягуваної суми збитків відповідачем не надано.
Таким чином, при проведенні габаритно-вагового контролю, складанні відповідної довідки, акта про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, здійсненні розрахунку плати за проїзд посадові особи Управління Укртрансбезпеки у Сумській області діяли на підставі та у спосіб, встановлені чинним законодавством, а також з дотриманням вимог чинного законодавства, у зв`язку з чим заявлені до відповідача позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ст. 129 ГПК України судовий збір за подання позову покладається на відповідача в сумі 2 102 грн. 00 коп.
У судовому засіданні відповідно до ст. 240 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 129, 233, 237, 238, 240, 241 ГПК України, суд
в и р і ш и в:
1.Позовні вимоги виконуючої обов`язки керівника Лисичанської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Державної служби України з безпеки на транспорті до Товариства з обмеженою відповідальністю "Тріада СТС" про стягнення 20 080 грн 41 коп. задовольнити в повному обсязі.
2.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Тріада СТС", місцезнаходження: вул. Некрасова, будинок 1В, м. Гірське, Попаснянський район, Луганська область, 93292, ідентифікаційний код 38183682 в дохід Державного бюджету України на р/р UA718999980313141216000018540 в Головному управлінні Державної казначейської служби України Сумська міська отг, код бюджетної класифікації 22160100, код ОКПО 37970593 плату за проїзд в сумі 20 080 грн 41 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили.
3.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Тріада СТС", місцезнаходження: вул. Некрасова, будинок 1В, м. Гірське, Попаснянський район, Луганська область, 93292, ідентифікаційний код 38183682 на користь прокуратури Луганської області, місцезнаходження: вул. Богдана Ліщини, 27, м. Сєвєродонецьк, Луганська область, 93400, ідентифікаційний код 02909921 судовий збір в сумі 2 102 грн 00 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили.
4.Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду у строки, передбачені ст. 256 ГПК України, та порядку, визначеному п. 17.5 Перехідних положень ГПК України.
5.Повне рішення складено - 18.09.2020 .
Суддя А.В. Секірський
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 15.09.2020 |
Оприлюднено | 18.09.2020 |
Номер документу | 91621574 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Секірський А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні