ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
65119, м. Одеса, просп. Шевченка, 29, тел.: (0482) 307-983,
e-mail: inbox@od.arbitr.gov.ua веб-адреса: http://od.arbitr.gov.ua
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"14" вересня 2020 р.м. Одеса Справа № 916/2378/20
Господарський суд Одеської області у складі судді Д`яченко Т.Г.
при секретарі судового засідання Аганін В.Ю.
розглянувши справу №916/2378/20
Про стягнення 46155,78 грн.
Представники:
від позивача - Калюжна О.В., самопредставництво
від відповідача - Шараг О.В., адвокат за ордером
Встановив: Позивач - Державне підприємство „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою до Селянського фермерського господарства „Капсамун" про стягнення 46155,78 грн.
Позовні вимоги Державного підприємства „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" обґрунтовано неналежним виконанням з боку Селянського фермерського господарства „Капсамун" прийнятих на себе зобов`язань та направлено на стягнення 42965,74 грн. основного боргу, 1632,68 грн. суми інфляції, 1557,36 грн. 3% річних.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 17.08.2020р. прийнято позовну заяву Державного підприємства „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" до розгляду та відкрито провадження у справі №916/2378/20. Справу ухвалено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін. Судове засідання для розгляду справи по суті призначено на "14" вересня 2020 р. о 10:20. Запропоновано відповідачу підготувати та надати до суду і одночасно надіслати позивачеві відзив на позов, оформлений з урахуванням вимог, встановлених ст.165 ГПК України, протягом 15 днів з дня вручення даної ухвали суду. Встановлено позивачу строк для подання відповіді на відзив із урахуванням вимог ст. 166 ГПК України протягом 10 днів з дня отримання відзиву. Встановлено відповідачу строк для подання заперечень із урахуванням вимог 167 ГПК України, протягом 10 днів з дня отримання відповіді на відзив.
09.09.2020р. до господарського суду Одеської області від відповідача надійшов відзив на позовну заяву.
Позивач підтримує заявлені позовні вимоги в повному обсязі та просить суд їх задовольнити.
Відповідач заперечує проти заявлених позовних вимог Державного підприємства „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" та просить суд відмовити в їх задоволенні.
У судовому засіданні 14.09.2020 року судом було оголошено вступну та резолютивну частини рішення та повідомлено, що повне рішення буде складено 16.09.2020р.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, суд встановив.
В обґрунтування заявлених позовних вимог, Державним підприємством „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" було зазначено суду, що відповідно до ч.5. ст.135 Земельного кодексу України та Постанови Кабінету Міністрів України №688 від 21 червня 2017р. „Деякі питання реалізації пілотного проекту із запровадження електронних земельних торгів і забезпечення зберігання та захисту даних під час їх проведення (із змінами, внесеними згідно з Постановами Кабінету Міністрів України №492 від 20.06.2018р. та №315 від 10.04.2019р.)" (далі - Постанова КМУ №688) - земельні торги проводяться відповідно до договору між Організатором земельних торгів та їх Виконавцем.
15 березня 2019 року між Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області (Організатор) та Державним підприємством „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (Виконавець) було укладено Договір № 38/258 на підготовку лотів та проведення земельних торгів, за умовами якого Виконавець за дорученням Організатора бере на себе зобов`язання підготувати лоти до проведення електронних торгів, в тому числі сформувати земельні ділянки під полезахисними лісовими смугами, що обслуговують масив земель сільськогосподарського призначення - земельну ділянку, право оренди на яку виставляється на земельні торги окремим лото (далі - полезахисні лісосмуги), та провести електронні земельні торги з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності згідно додатку №1 до цього Договору.
Відповідно до п. 2.1. Договору № 38/258 на підготовку лотів та проведення земельних торгів від 15.03.2019р., підготовка лотів до проведення електронних земельних торгів та проведення електронних земельних торгів з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності здійснюється Виконавцем за власний рахунок з наступним відшкодуванням переможцем електронних земельних торгів за кожним лотом витрат на підготовку лотів проведення земельних торгів (за виключенням витрат на формування земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами).
Згідно до п. 2.3. Договору № 38/258 на підготовку лотів та проведення земельних торгів від 15.03.2019р., вартість виконання робіт із землеустрою встановлюється Виконавцем у відповідності до кошторисів (вишукувальні роботи) окремо по кожному лоту.
Відповідно до п. 2.5. Договору № 38/258 на підготовку лотів та проведення земельних торгів від 15.03.2019р., винагорода Виконавця земельних торгів встановлюється у розмірі 50% від річної орендної плати за користування земельною ділянкою, але не більше як 2000неоподаткованих мінімумів доходів громадян за кожний лот.
Наказом Головного управління Держгеокадастру в Одеській області „Про проведення електронних земельних торгів" від 04.04.2019 року №15-1753/13-19-сг було визначено дату проведення електронних земельних торгів з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва окремими лотами - 22 травня 2019 року. Зокрема за лотом № 2177 (реєсграц.№2073) (загальноукраїнський номер лоту №33451 аукціон №17255 - право оренди на земельну ділянку площею 5,0254 га, кадастровий номер 5124784200:01:003:0012. розташованої на території Одеської області. Тарутинського району. Красненської сільської ради (за межами населеного пункту).
Як було пояснено позивачем, відповідно до ч.3 ст.137 Земельного кодексу України та Постанови Кабінету Міністрів України №688 від 21.06.2017 року, Виконавець земельних торгів після отримання документів та матеріалів на лот публікує на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, оголошення із зазначенням дати проведення торгів та переліку лотів.
На виконання ч.3 ст. 137 Земельного кодексу України та згідно з п. „10" Порядку реалізації пілотного проекту з проведення електронних земельних торгів затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №688 від 21 червня 2017 року, позивачем - Державним підприємством „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою", як Виконавцем електронних земельних торгів, було опубліковано на офіційному веб-сайті Держгеокадастру України Оголошення про проведення електронних земельних торгів, в тому числі за лотом №2177 (реєстрац.№2073).
За поясненнями позивача, серед умов проведення електронних земельних торгів, на виконання положень Договору на підготовку лотів та проведення електронних земельних торгів від 15 березня 2019 року №38/258, та згідно з п.5 Постанови Кабінету Міністрів України №688 від 21.06.2017р., в Оголошенні по кожному лоту був встановлений обов`язок переможця з дня підписання Протоколу сплатити витрати, пов`язанні з підготовкою лоту та винагородою Виконавця електронних земельних торгів.
Зокрема, за лотом №2177 (реєстрац.№2073) було зазначено про обов`язок Переможця торгів сплатити окрім річної орендної плати, витрати, здійсненні на підготовку та проведення: вартість наукових та науково-технічних робіт з агрохімічного обстеження грунтів, проведення лабораторних аналізів та виготовлення агрохімічного паспорту на земельну ділянку - 8965,74 грн. та винагороду виконавця - 34000,00 грн.
В обґрунтування позову, позивачем було зазначено суду, що згідно з п. „10" Порядку реалізації пілотного проекту з проведення електронних земельних торгів затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №688 від 21 червня 2017 року, в Оголошенні про проведення електронних земельних торгів за кожним лотом зазначається інформація, визначена ч.4 ст.137 Земельного кодексу України, у тому числі п. „і" - сума витрат (видатків), здійсненних на підготовку лота до продажу, організацію та проведення земельних торгів, що підлягає відшкодуванню Переможцем земельних торгів.
Державним підприємством „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" було зазначено суду, що відповідно до ч.7 ст.137 Земельного кодексу України особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, не пізніше ніж за три робочі дні до їх проведення подає Виконавцю земельних торгів заявку про участь у земельних торгах; фізичні особи, які не є підприємцями, подають копію довідки про присвоєння їм реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційного номера фізичної особи - платника податків) або копію паспорта; документи, шо підтверджують сплату реєстраційного та гарантійного внесків. На офіційному сайти Держгеокадастру України, у розділі „Земельні аукціони", можливо ознайомитися з Оголошенням та матеріалами по кожному лоту. В оголошенні вказано зобов`язання Переможця сплатити Виконавцю, позивачу у даній справі, витрати, здійсненні на підготовку лоту та винагороду Виконавцю із зазначенням витрат.
За поясненнями позивача, відповідно до Постанови № 688 Кабінету Міністрів України від 21 червня 2017 року, реєстрація на сайті шляхом подачі заявки на участь у торгах (подається не пізніше ніж за три робочі дні до їх проведення), надання інформації згідно з „і" ст.137 Земельного кодексу України, сплата гарантійного та реєстраційного внесків та підписання Протоколу проведення електронних земельних торгів є юридичним фактом завершення земельних торгів по лоту та підтвердженням згоди Переможця з умовами, до яких відноситься і обов`язок сплатити Виконавцю кошти за підготовку лоту та винагороду.
Ознайомившись з оголошеннями про проведення земельних торгів, відповідач - Селянське (фермерське) господарство „Капсамун" подав заявку про участь у земельних торгах з додатками на лот № 2177 (реєстрац.№2073).
У визначений організатором час, 22 травня 2019 року були проведені електронні земельні торги з продажу прав оренди на земель ні ділянки та переможцем земельних торгів за лотом №2177 (реєстрац.№2073) було визнано Селянське фермерське господарство „Капсамун".
Також, 22 травня 2019 року між Державним підприємством „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (Виконавець) та Селянським (фермерським) господарством „Капсамун" було укладено Договір №541 про відкодування витрат на підготовку та проведення електронних земельних торгів.
Відповідно до п. 2.1 Договору №541 про відкодування витрат на підготовку та проведення електронних земельних торгів від 22.05.2019р., Переможець, на підставі протоколу проведення електронних торгів від 22 травня 2019 року №2472 за лотом №2177 (реєстрац. №2073) зобов`язується відшкодувати Виконавцю витрати на підготовку лоту та проведення електронних земельних торгів з продажу права оренди земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, площею 5,0254 га, розташованої на території Одеської області, Тарутинського району, Красненської сільської ради (за межами населеного пункту), кадастровий номер земельної ділянки 5124784200:01:003:0012 (підготовка лоту та винагорода виконавця земельних торгів).
Згідно п.2.3 Договору №541 про відкодування витрат на підготовку та проведення електронних земельних торгів від 22.05.2019р., підписаним протоколом Переможець підтверджує свою беззаперечну згоду на виникнення в нього зобов`язання щодо сплати вартості з підготовки лоту та винагороди виконавця у розмірі встановленому п. 2.4 договору.
Відповідно до п. 2.4 Договору №541 про відкодування витрат на підготовку та проведення електронних земельних торгів від 22.05.2019р., розмір витрат на підготовку та проведення земельних торгів, що підлягає відшкодуванню за цим договором становить 42965,74 грн.
Також матеріали справи містять Акт №976 до Договору №541 від 22 травня 2019 року.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивачем було зазначено суду, що відповідно до ч.22 ст.137 Земельного кодексу України та п.п.31,32 Порядку реалізації пілотного проекту з проведення електронних земельних торгів затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №688 від 21.06.2017р., у процесі проведення торгів ведеться Протокол, який підписується Переможцем електронних земельних торгів, оператором системи земельних торгів як ліцитатором електронних земельних торгів (його представником). Виконавцем та Організатором електронних земельних торгів за допомогою електронного цифрового підпису з накладенням електронного цифрового підпису юридичної особи, призначеного для цілей, визначених у ч.7 ст.5 Закону України „Про електронний цифровий підпис (для юридичних осіб)", в день проведення електронних земельних торгів. У Протоколі встановлюється обов`язок Переможця сплатити суму за придбаний лот., а також витрати на підготовку лота та винагороду виконавця за лотом №2177 - 42965,74 грн. у строк до 27.05.2019 р. та попереджено Переможця, що у разі несплати зазначених платежів у встановлений строк результати земельних торгів за рішенням організатора анулюються.
Відповідно до ч.22 ст.137 Земельного кодексу України та п.31 Порядку реалізації пілотного проекту з проведення електронних земельних торгів затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №688 від 21.06.2017 р., після закінчення електронних земельних торгів автоматично формується, розміщується та надсилається через веб-сайт Виконавця Переможцю та іншим учасникам в особистий кабінет, а також на адресу електронної пошти Організатора Протокол електронних земельних торгів за лотом у день проведення таких торгів. До Протоколу вносяться такі відомості: номер лота; назва та опис лота; умови проведення електронних земельних торгів; інформація про учасників; стартова ціна лоту; дані про хід проведення електронних земельних торгів; інформація про Переможця та його цінову пропозицію; номер Переможця; сума коштів гарантійного внеску, сплачена Переможцем, та кошти, які підлягають сплаті, у тому числі зазначається розмір плати за підготовку лоту та винагороди Виконавця; номери рахунків, на які повинні бути перераховані кошти за придбаний лот.
З матеріалів справи вбачається, що Селянське фермерське господарство „Капсамун" підписало Протокол проведення електронних земельних торгів №2472 від 22.05.2019 р. за лотом №2177 (реєстрац.№2073) та як було зазначено позивачем, у відповідності до Порядку реалізації пілотного проекту проведення електронних земельних торгів затвердженого Постановою КМУ № 688 від 21.06.2017р., на кожний крок учаснику торгів дається 3 хв., а на підписання протоколу 15 хв.
За твердженнями позивача, Селянське (Фермерське) господарство „Капсамун" підписало Протоколи проведення електронних земельних торгів №2472 від 22.05.2019р., тим самим лишив Виконавця земельних торгів можливості відновити торги по цім лотам у цей же день. Так як, згідно з умовами ч.6 ст. 138 Земельного кодексу України, при відмові Переможця від укладення договору оренди, цей лот може бути виставлено на повторні торги не раніше ніж через місяць. Підписавши Протоколи проведення електронних земельних торгів. Селянське (Фермерське) господарство „Капсамун" тим самим створило для себе певні права та обов`язки. Протокол відображає юридичний факт проведення земельних торгів та визначення Переможця.
Також позивачем було зазначено суду, що Селянське (Фермерське) господарство „Капсамун" відмовилось від підписання договору, що стало підставою згідно з ч.5 ст.138 З6емельного кодексу України для анулювання результатів земельних торгів, що, як стверджує позивач, не припинило його обов`язку сплатити Державному підприємству „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" суму витрат та винагороду за проведення торгів, яка згідно з підписаними відповідачем протоколами становить за лотом №2177 - 42965,74 грн.
За поясненнями позивача, оскільки в силу закону у переможця виникає обов`язок відшкодувати виконавцю торгів відповідні витрати, та враховуючи, що законом встановлений строк виконання цього зобов`язання, Державне підприємство „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" вважає, що Селянське (Фермерське) господарство „Капсамун" мало можливість відмовитись від підписання протоколу, що надало б можливості в день проведення торгів відновити їх проведення та, як наслідок, переможцем торгів могла стати інша особа, разом з цим відповідач таким правом не скористався, підписав протокол та прийняв на себе певні права та обов`язку.
Посилаючись на положення ч. 31 ст. 137 Земельного кодексу України, позивачем було зазначено суду, що вказаною нормою земельного законодавства лише закріплено строк виконання переможцем земельних торгів свого обов`язку щодо відшкодування понесенних виконавцем витрат, оскільки укладення безпосередньо самого договору про відшкодування витрат на підготовку та проведення електронних земельних торгів Земельним кодексом України не передбачено. При цьому, розмір понесених витрат, які переможець зобов`язаний відшкодувати виконавцеві торгів визначений у оголошенні про проведення торгів та. окрім того, у підписаному з боку відповідача протоколі проведення електронних земельних торгів №2472 від 22 травня 2019 року.
Торги по лоту №2177 (реєстрац.№2073) були анульовані організатором у зв`язку з відмовою Переможця укласти договори оренди по відповідним лотам та, як вказує позивач, ця обставина ніяким чином не стосується обов`язку переможця відшкодувати виконавцю понесені збитки на підготовку та проведення електронних земельних торгів, так як організація та проведення земельних торгів - є окремою послугою. Виконання робіт з підготовки лоту та надання послуг з організації та проведення земельних торгів є окремими видами робіт/послуг, які можуть здійснюватися за окремими договорами, та відповідно розрахунки за ними здійснюються окремо від договору оренди.
Державне підприємство „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" виконало свої зобов`язання якісно та в повному обсязі, про що свідчить відсутність претензій від Переможця електронних земельних торгів відносно обсягу та якості наданих робіт/послуг.
Позивачем було зазначено суду, що разом з тим, Селянське (Фермерське) господарство „Капсамун" по сьогоднішній день не виконало свої зобов`язання відповідно до Протоколів проведення електронних торгів та за умов проведення аукціону з продажу права оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності розташовані в Одеської області, Тарутинськом районі. Красненської сільської ради (за межами населеного пункту) кадастровий номер 5124784200:01:003:0012 та не сплатило позивачу витрати здійсненні на підготовку лотів та винагороду за проведення аукціону.
З урахуванням викладеного та зазначеного, позивач вважає, що Селянське (Фермерське) господарство „Капсамун" зобов`язано відшкодувати Державному підприємству „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" витрати на підготовку та проведення електронних земельних торгів з продажу прав оренди: земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 5,0254 га, розташованої на території Одеської області, Тарутинського району, Красненської сільської ради (за межами населеного пункту), кадастровий номер 5124784200:01:003:0013 лот №2177 (реєстрац.№2073).
Витрат на підготовку та проведення електронних земельних торгів, що підлягає відшкодуванню, становить: за лотом №2177 (реєстрац.№2073) - 42965,74 грн. та складається з: вартості наукових та науково-технічних робіт з агрохімічного обстеження грунтів, проведення лабораторних аналізів та виготовлення агрохімічного паспорту на земельну ділянку 8 965,74 грн., в т.ч. ПДВ 1494,29 грн. відповідно до кошторису на проектні (вишукувальні) роботи та розміру винагороди, що становить 50% від річної орендної плати за користування земельною ділянкою сільськогосподарського призначення державної власності, площею 5,0254 га. розташованої на території Одеської області. Тарутинського району. Красненської сільської ради (за межами населеного пункту), кадастровий номер земельної ділянки 5124784200:01:003:0012, але не більш як 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, та складає 34000,00 грн., в т.ч. ПДВ 5 666.67 грн.
Також позивачем було зазначено суду, що внаслідок того, що відповідач не виконав своїх зобов`язань в частині відшкодування Виконавцю витрат на підготовку та проведення електронних земельних торгів (підготовка лоту та винагорода виконавця земельних торгів), Селянському (Фермерському) господарству „Капсамун" була надіслана рекомендованим листом претензія вихідн.№2068 від 25.07.2019р., яка за твердженнями позивача, залишина без задоволення.
Позовні вимоги Державного підприємства „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" обґрунтовано неналежним виконанням з боку Селянського (фермерського) господарства „Капсамун" прийнятих на себе зобов`язань та направлено на стягнення 42965,74 грн. основного боргу, 1632,68 грн. суми інфляції, 1557,36 грн. 3% річних.
Надаючи відзив на позовну заяву, Селянським (фермерським) господарством „Капсамун" було зазначено суду наступне.
Відповідач зазначає, що вимоги позивача викладені в позовній заяві Селянським (фермерським) господарством „Капсамун" не визнаються повністю.
Відповідач було зазначено суду, що Державне підприємство „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" звернулося до господарського суду з позовом та позовні вимоги обґрунтовані фактом відмови відповідача, як переможця земельних торгів на право оренди земельних ділянок, відшкодувати понесені позивачем витрати на організацію та проведення торгів.
Відповідач вказує, що 22 травня 2019р. були проведені електронні земельні торги з продажу прав оренди на вказану вище земельну ділянку. Переможцем земельних торгів за лотом №2177 було визнано Селянське (фермерське) господарство „Капсамун" та за результатами проведення торгів відповідачем 22.05.2019р. було підписано Протокол проведення електронних земельних торгів №2472 за лотом №2073.
Відповідачем було наголошено, що Селянське (фермерське) господарство „Капсамун" не підписувало договір оренди вищезазначеної земельної ділянки, що стало підставою згідно з ч.5 ст.138 ЗК України для анулювання результатів земельних торгів. Проте, як вказує відповідач, на думку позивача, вказані обставини не припинили обов`язок Селянського (фермерського) господарства „Капсамун" сплатити Державному підприємству „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" суму витрат та винагороду за проведення торгів.
Також було зазначено суду, що відповідач критично оцінює такі доводи позивача, та пояснено, що дійсно обов`язок переможця відшкодувати підготовку лоту та проведення земельних торгів передбачені ст.ст.135, 136 Земельного кодексу України. Разом з тим, як вказує відповідач, підготовка до проведення та порядок проведення земельних торгів врегульовано статтею 137 Земельного кодексу України та зокрема частиною 31 цієї статті чітко визначено, що сума витрат, здійснених організатором або виконавцем земельних торгів на підготовку лота до продажу, організацію та проведення земельних торгів, підлягають сплаті переможцем земельних торгів не пізніше трьох банківських днів з дня укладення відповідного договору. Тобто, за посиланням відповідача, обов`язок зі сплати (відшкодування) відповідних витрат організатора або виконавця земельних торгів виникає у переможця земельних торгів лише після укладення відповідного договору. Проте, відповідач вказує на те, що жодного договору визначеного в ст. 137 Земельного кодексу України відповідачем не підписувалось.
Відповідачем було зазначено суду, що згідно з п. п. 2.1, 2.3., 2.5., 2.6. договору на підготовку лотів та проведення земельних торгів №38/258 від 15 березня 2019р. підготовка лотів до проведення електронних земельних торгів та проведення електронних земельних торгів з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності здійснюється виконавцем за власний рахунок з наступним відшкодуванням переможцем земельних електронних торгів за кожним лотом витрат на підготовку лотів та проведення земельних торгів (за виключення витрат на формування земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами). Вартість виконання робіт із землеустрою встановлюється виконавцем у відповідності до кошторисів на проектні (вишукувальні) роботи окремо по кожному лоту. Винагорода виконавця земельних торгів встановлюється у розмірі 50 відсотків від річної орендної плати за користування земельною ділянкою, але не більше як 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожний лот. За результатами проведення електронних земельних торгів виконавець укладає з переможцем електронних земельних торгів за кожним лотом окремо договір про відшкодування витрат на підготовку лотів та проведення електронних земельних торгів відповідно до п. 3,4. цього договору. Тобто, відшкодування витрат на підготовку лотів та проведення електронних земельних торгів можливе лише за умови укладення між переможцем торгів та виконавцем відповідного договору.
Крім того, відповідач вказує на те, що Протокол проведення електронних земельних торгів за своєю природою є інформаційним документом який фіксує результати проведених торгів, але аж ніяк, самостійно не створює для відповідача будь-яких правових зобов`язань, в свою чергу Законом встановлено порядок відшкодування витрат на підготовку лотів та проведення електронних земельних торгів, а саме лише після укладення відповідного Договору. Отже, на думку відповідача, вимоги позивача, викладені в позовній заяві про стягнення 46155,78 грн. відповідачем не визнаються повністю.
Суд, розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представників позивача та відповідача, проаналізувавши норми чинного законодавства, дійшов наступних висновків.
До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським Кодексом України.
У відповідності до ст.11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а підставою виникнення цивільних прав та обов`язків є договори та інші правочини. Правочин, різновидом якого є договори - основний вид правомірних дій - це волевиявлення осіб, безпосередньо спрямовані на виникнення, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків. При цьому, ст.12 Цивільного кодексу України передбачає, що особа здійснює свої цивільні права вільно на власний розсуд.
Статтею 193 Господарського Кодексу України та статтею 526 Цивільного Кодексу України передбачено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Одностороння відмова від виконання зобов`язань не допускається, крім випадків, передбачених законом. (ч.ч.1, 7 ст.193 ГК України).
Відповідно ст. 173 Господарського кодексу України, господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.
Згідно ч. 1 ст. 509 Цивільного кодексу України, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України, зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно ст.ст. 525, 526 Цивільного кодексу України, одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно зі ч. ч. 1, 8 ст. 93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи
Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Положеннями ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України визначено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Згідно з приписами ч. ч. 1, 2 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Як встановлено судом, електронні земельні торги на право оренди земельної ділянки площею 5,0254 га, кадастровий номер: 5124784200:01:003:0012 проводились Державним підприємством „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України „Про деякі питання реалізації пілотного проекту із запровадження електронних земельних торгів і забезпечення зберігання та захисту даних під час їх проведення" від 21.06.2017р. № 688 (із змінами, внесеними згідно з Постанови Кабінету Міністрів України №492 від 20.06.2018р. та №315 від 10.04.2019р.).
Відповідно до ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України, земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Згідно з ч. 1, абзацом 2, 3 ч. 3 ст. 135 Земельного кодексу України, земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Виконавцем земельних торгів є суб`єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення. Учасником земельних торгів є фізична або юридична особа, яка подала виконавцю земельних торгів документи, зазначені в частині сьомій статті 137 цього Кодексу, сплатила реєстраційний та гарантійний внески, зареєстрована у книзі реєстрації учасників земельних торгів і відповідно до закону може набувати право власності чи користування земельною ділянкою, яка виставляється на земельні торги.
Ч. 5 ст. 135 Земельного кодексу України встановлено, земельні торги проводяться відповідно до договору між організатором земельних торгів та їх виконавцем. Фінансування організації та проведення земельних торгів здійснюється організатором земельних торгів або їх виконавцем відповідно до договору, укладеного між ними, у тому числі за рахунок реєстраційних внесків учасників земельних торгів. Витрати (видатки), здійснені організатором або виконавцем земельних торгів на їх проведення, відшкодовуються йому переможцем земельних торгів. Після опублікування оголошення про проведення земельних торгів виконавець може відмовитися від договору лише у випадках, якщо проведення земельних торгів стало неможливим з незалежних від нього причин.
Згідно з ч. 6 ст. 135 Земельного кодексу України, винагорода виконавцю земельних торгів, яку встановлює організатор земельних торгів, складається з видатків на організацію та проведення земельних торгів і прибутку виконавця. Винагорода виконавця земельних торгів встановлюється у розмірі 5 відсотків ціни, за якою здійснюється купівля-продаж земельної ділянки, або 50 відсотків річної плати за користування земельною ділянкою (у разі продажу прав на земельну ділянку (оренди, суперфіцію, емфітевзису), але не більш як 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожний лот.
Приписами ч. 5 ст. 136 Земельного кодексу України визначено, що фінансування підготовки лотів до проведення земельних торгів здійснюється організатором земельних торгів або їх виконавцем відповідно до договору між ними. Витрати, здійснені організатором земельних торгів або їх виконавцем на підготовку лотів до проведення земельних торгів, відшкодовуються переможцем земельних торгів за кожним лотом.
Відповідно до ч. 3, п. і ч. 4, ч. 7 ст. 137 Земельного кодексу України, виконавець земельних торгів після отримання документів та матеріалів на лот забезпечує опублікування на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а також, за бажанням організатора земельних торгів, у друкованих засобах масової інформації оголошення про проведення земельних торгів. В оголошенні зазначаються за кожним лотом, зокрема, сума витрат (видатків), здійснених на підготовку лота до продажу, організацію та проведення земельних торгів, що підлягає відшкодуванню переможцем земельних торгів. Особа, яка бажає взяти участь у земельних торгах, не пізніше ніж за три робочі дні до їх проведення подає виконавцю земельних торгів документи, визначені законом.
Згідно з ч. 17 , абзацу 9 ч. 19 ст. 137 Земельного кодексу України, торги починаються з оголошення ліцитатором стартової ціни одночасно з ударом аукціонного молотка (гонга), якщо один або більше учасників сповістили про готовність придбати лот.У разі якщо протягом трьох хвилин після триразового повторення останньої ціни не запропонована вища ціна, ліцитатор закінчує торги за лотом одночасно з ударом аукціонного молотка (гонга) та проголошенням слова "Продано", називає ціну продажу лота за останньою найбільшою ціною, за якою виявлено намір придбати лот, номер переможця і викликає його для підписання протоколу, який ведеться під час торгів.
Ч. 20 ст. 137 Земельного кодексу України встановлено, що переможець, який відмовився від підписання протоколу, позбавляється права на подальшу участь у торгах з продажу цього лота. До протоколу вноситься запис про відмову переможця від його підписання. У такому разі протокол підписується ліцитатором та представником організатора земельних торгів у день проведення торгів. За наявності інших учасників, які виявили бажання придбати зазначений лот, ліцитатор відновлює торги за цим об`єктом у день проведення торгів. За умови відсутності таких учасників лот виставляється на повторні торги.
Згідно з ч. ч. 23, 24 ст. 137 Земельного кодексу України, ліцитатор оголошує про завершення земельних торгів після підписання протоколу торгів. Договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки між організатором земельних торгів і переможцем торгів укладається безпосередньо в день проведення торгів, крім випадків, передбачених частиною двадцять дев`ятою цієї статті.
Отже, судом встановлено, що відповідача було визнано переможцем електронних земельних торгів, які відбулись 22.05.2019р., на право оренди земельної ділянки. Також, судом встановленою, що з боку Селянського (фермерського) господарства „Капсамун" було підписано протокол проведення електронних торгів №2472 від 22.05.2019р., що, відповідно, має наслідком неможливість виконавця відновити торги за цим об`єктом у день проведення торгів у випадку відмови переможця від підписання договору оренди.
Відповідно до ч. 31 ст. 137 Земельного кодексу України, ціна продажу земельної ділянки, плата за користування земельною ділянкою, право користування якою набуто на торгах, а також сума витрат, здійснених організатором або виконавцем земельних торгів на підготовку лота до продажу, організацію та проведення земельних торгів, підлягають сплаті переможцем земельних торгів не пізніше трьох банківських днів з дня укладення відповідного договору.Приписами п. в ч. 4 ст. 138 Земельного кодексу України передбачено, що земельні торги визнаються такими, що не відбулися, у разі відмови переможця від підписання протоколу із зазначенням результатів торгів.
Згідно ч. 5 ст. 138 Земельного кодексу України, результати торгів анулюються організатором земельних торгів у разі відмови переможця від укладення договору купівлі-продажу або договору оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, а також у разі несплати переможцем в установлений строк належної суми за придбаний лот.
Як зазначалось вище судом, результати торгів, які були проведені 22.05.2019р., було анульовано організатором земельних торгів, у зв`язку з відмовою Селянського (фермерського) господарства „Капсамун" від підписання договору оренди земельної ділянки.
Згідно з ч. 6 ст. 138 Земельного кодексу України у разі якщо торги не відбулися або їх результати анульовано, повторні торги можуть бути проведені не раніше ніж через місяць і не пізніше ніж через шість місяців з дня проведення попередніх земельних торгів.
З урахуванням викладеного, господарський суд зазначає, що приписами Земельного кодексу України встановлений обов`язок переможця електронних торгів відшкодувати виконавцю земельних торгів витрати на проведення та організацію земельних торгів. При цьому, з огляду на позицію позивача, яким було наголошено про наявність у відповідача обов`язку відшкодувати понесені ним витрати, з огляду на підписання протоколу електронних торгів, а також позицію відповідача, яким було наголошено, що обов`язок відшкодувати понесені позивачем витрати виникає у переможця торгів лише у випадку укладення договору оренди земельної ділянки, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 13 Закону України „Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Отже, із визначення поняття договору оренди вбачається, що договір оренди земельної ділянки державної власності укладається між уповноваженим органом державної влади та орендарем, в даному випадку особою, яка була визнана переможцем електронних торгів, таким чином, виконавець земельних торгів не виступає стороною за договором оренди землі, а отже, умовами договору оренди землі врегульовані лише права та обов`язки орендаря та орендодавця. За таких обставин, відсутні правові підстави стверджувати про наявність у переможця земельних торгів обов`язку відшкодувати понесені виконавцем торгів витрати лише у випадку укладення договору оренди, що відповідає приписам ч. 5 ст. 135 Земельного кодексу України, якою передбачено, що витрати (видатки), здійснені організатором або виконавцем земельних торгів на їх проведення, відшкодовуються йому переможцем земельних торгів.
Враховуючи положення ч. 31 ст. 137 Земельного кодексу України, суд зазначає, що вказаною нормою земельного законодавства лише закріплено строк виконання переможцем земельних торгів свого обов`язку щодо відшкодування понесених виконавцем витрат, оскільки укладання безпосередньо самого договору про відшкодування витрат на підготовку та проведення електронних торгів Земельним кодексом України не передбачено. При цьому, розмір понесених витрат, які переможець зобов`язаний відшкодувати виконавцеві торгів, визначений у оголошенні про проведення торгів та у підписаному з боку відповідача протоколі проведення електронних торгів №2472 від 22.05.2019р.
Дослідивши обставини спору, суд доходить висновку про наявність у Селянського (фермерського) господарства „Капсамун", як переможця електронних торгів, який відмовився від підписання договору оренди, обов`язку відшкодувати понесені Державним підприємством „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" витрати на організацію та проведення торгів, у зв`язку з чим, позовні вимоги про стягнення з відповідача заборгованості у розмірі 42965,74 грн. - є обґрунтованими, підтверджені відповідними доказами і підлягають задоволенню судом.
Частиною 2 ст. 625 Цивільного кодексу України передбачено, що боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Стягнення процентів річних є заходом відповідальності за порушення грошового зобов`язання і одночасно способом захисту майнового права та інтересу кредитора, тобто зобов`язанням сплатити кошти (п. 6.1. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 14 від 17.12.2013р. „Про деякі питання практики застосування законодавства про відповідальність за порушення грошових зобов`язань").
Позивачем було здійснено нарахування 3% річних, розрахунок проведено на суму боргу 42965,74 грн. за період з 28.05.2019р. по 10.08.2020р., за розрахунком позивача борг зі сплати 3% річних становить 1557,36 грн.
Суд перевіривши розрахунок 3% річних здійснений позивачем, вважає його частково не вірним, оскільки при здійснені такого розрахунку позивачем було допущено арифметичні помилки.
Судом було здійснено перерахунок 3% річних на суму боргу за визначеним періодом позивача.
Сума боргу (грн)Період простроченняКількість днів простроченняРозмір процентів річнихЗагальна сума процентів 42965.74 28.05.2019 - 10.08.2020 441 3 % 1555.21
З урахуванням зазначеного, з відповідача підлягають стягненню 3% річних у розмірі 1555,21 грн.
Позивачем було здійснено нарахування інфляційних витрат, розрахунок проведено на суму боргу 42965,74 грн. за період з червня 2019р. по серпень 2020р., за розрахунком позивача борг зі сплати інфляційних витрат становить 1632,68 грн.
Суд перевіривши розрахунок інфляційних витрат здійснений позивачем, вважає його частково не вірним, оскільки при здійснені такого розрахунку позивачем було допущено арифметичні помилки.
Судом було здійснено перерахунок інфляційних витрат на суму боргу за визначеним періодом позивача.
Період заборгованостіСума боргу (грн.)Сукупний індекс інфляції за період?Інфляційне збільшення суми боргу?Сума боргу з врахуванням індексу інфляції? 28.05.2019 - 10.08.2020 42965.74 1.013 554.32 43520.06
З урахуванням зазначеного, з відповідача підлягають стягненню інфляційні втрати у розмірі 554,32 грн.
Відповідно до ч. 1 ст. 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до ст. 76 Господарського процесуального кодексу України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Приписами ч. 1 ст. 79 Господарського процесуального Кодексу України передбачено, що наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.
Згідно до ч. ч. 1, 2, 3 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Враховуючи усе вищевикладене, оцінюючи докази у справі в їх сукупності, законодавство, що регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку щодо наявності підстав для часткового задоволення позовних вимог Державного підприємства „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" зі стягненням з Селянського фермерського господарства „Капсамун" основного боргу у розмірі 42965,74 грн., 3% річних у розмірі 1555,21 грн. та інфляційних втрат у розмірі 554,32 грн.
Відповідно до ст. 129 ГПК України, судові витрати у розмірі 2052,79 грн. покладаються на відповідача, у зв`язку з частковим задоволенням позовних вимог.
Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України
ВИРІШИВ:
1.Позовну заяву Державного підприємства „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" - задовольнити частково.
2.Стягнути з Селянського фермерського господарства „Капсамун" (68552, Одеська обл., Тарутинський район, с. Красне, вул. Лугова, буд. 35; код ЄДРПОУ 25039262) на користь Державного підприємства „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (65078, м. Одеса, вул. Космонавтів, 34; код ЄДРПОУ 00702995) основний борг у розмірі 42965 (сорок дві тисячі дев`ятсот шістдесят п`ять) грн. 74 коп., інфляційні втрати у розмірі 554 (п`ятсот п`ятдесят чотири) грн. 32 коп., 3% річних у розмірі 1555 (одна тисяч п`ятсот п`ятдесят п`ять) грн. 21 коп. та витрати по сплаті судового збору у розмірі 2052 (дві тисячі п`ятдесят дві) грн. 79 коп.
3.В іншій частині позову - відмовити.
Повний текст рішення складено 21 вересня 2020 р.
Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст.241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складання повного рішення.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Повний текст рішення підписано 21.09.2020р., у зв`язку з перебуванням судді Д`яченко Т.Г. з 16.09.2020р. по 18.09.2020р. у відпустці за сімейними обставинами.
Суддя Т.Г. Д`яченко
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 14.09.2020 |
Оприлюднено | 23.09.2020 |
Номер документу | 91652538 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Д'яченко Т.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні