ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 грудня 2020 року м. ОдесаСправа № 916/2378/20 Південно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Принцевської Н.М.;
суддів: Діброви Г.І., Разюк Г.П.;
(Південно-західний апеляційний господарський суд, м.Одеса, пр-т Шевченка, 29)
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Селянського (фермерського) господарства "КАПСАМУН"
на рішення Господарського суду Одеської області від 14.09.2020
по справі №916/2378/20
за позовом Державного підприємства "Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою"
до Селянського (фермерського) господарства "КАПСАМУН"
про стягнення 46155,78 грн.,
(суддя суду першої інстанції: Д`яченко Т.Г., місце прийняття рішення: Господарський суд Одеської області, м.Одеса, просп.Шевченка, 29)
У серпні 2020 року Державне підприємство „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (далі - ДП „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою") звернулось до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Селянського фермерського господарства КАПСАМУН (далі - СФГ КАПСАМУН ) про стягнення 46155,78 грн.
Позовні вимоги ДП „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" обґрунтовано неналежним виконанням з боку СФГ „КАПСАМУН" прийнятих на себе зобов`язань та направлено на стягнення 42965,74 грн. основного боргу, 1632,68 грн. суми інфляції, 1557,36 грн. 3% річних.
Рішенням Господарського Одеської області від 14.09.2020 по даній справі позовну заяву ДП „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" задоволено частково, стягнуто з СФГ „КАПСАМУН" на користь ДП „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" основний борг у розмірі 42965 грн. 74 коп., інфляційні втрати у розмірі 554 грн. 32 коп., 3% річних у розмірі 1555 грн. 21 коп. та витрати по сплаті судового збору у розмірі 2052 грн. 79 коп., в іншій частині позову відмовлено.
Місцевий господарський суд в оскаржуваному рішенні дійшов висновку про наявність у СФГ „КАПСАМУН", як переможця електронних торгів, який відмовився від підписання договору оренди, обов`язку відшкодувати понесені ДП „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" витрати на організацію та проведення торгів, у зв`язку з чим, позовні вимоги про стягнення з відповідача заборгованості у розмірі 42965,74 грн. - є обґрунтованими.
Крім того, здійснивши розрахунок 3% річних та інфляційних суд дійшов висновку щодо наявності підстав для часткового задоволення позовних вимог ДП „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" зі стягненням з СФГ „КАПСАМУН" основного боргу у розмірі 42965,74 грн., 3% річних у розмірі 1555,21 грн. та інфляційних втрат у розмірі 554,32 грн.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, СФГ КАПСАМУН звернулось до Південно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить рішення Господарського суду Одеської області від 14.09.2020 по даній справі в частині задоволених позовних вимог скасувати та ухвалити нове рішення в цій частині, яким відмовити у задоволенні позовних вимог ДП "Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою".
Апелянт вважає рішення суду першої інстанції незаконним і необґрунтованим в частині задоволених позовних вимог. На думку заявника апеляційної скарги рішення прийняте з порушенням норм процесуального права, у зв`язку з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, а аткож порушенням норм матеріального права та невідповідність висновків суду обставинам справи.
СФГ КАПСАМУН звертає увагу, що ним не підписувався договір оренди земельної ділянки, що стало підставою для анулювання результатів земельних торгів.
Крім того, апелянт звертає увагу, що ним не підписувався Договір №541 про відшкодування витрат на підготовку та проведення електронних торгів та встановлена судом обставина, що 22.05.2019 між ДП "Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" та СФГ КАПСАМУН було укладено Договір №541 про відшкодування витрат на підготовку та проведення електронних земельних торгів не відповідає дійсності.
СФГ КАПСАМУН вказує, що Протокол проведення електронних земельних торгів за своєю природою є інформаційним документом, який фіксує результати проведення торгів, але аж ніяк, самостійно не створює для відповідача будь-яких правових зобов`язань, в свою чергу Законом встановлено порядок відшкодування витрат на підготовку лотів та проведення торгів саме після укладання відповідного договору.
На думку заявника апеляційної скарги, у суду першої інстанції були відсутні підстави для прийняття оскаржуваного рішення в частині стягнення з СФГ КАПСАМУН боргу у розмірі 42965,74 грн. та відповідно 3% річних та інфляційних.
Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 21.10.2020 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою СФГ "КАПСАМУН" на рішення Господарського суду Одеської області від 14.09.2020 по справі №916/2378/20, вирішено розглянути апеляційну скаргу СФГ "КАПСАМУН" на рішення Господарського суду Одеської області від 14.09.2020 по справі №916/2378/20 у спрощеному позовному провадженні без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами в порядку письмового провадження.
04.11.2020 до Південно-західного апеляційного господарського суду від ДП "Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому позивач заперечує проти доводів апеляційної скарги, просить залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Позивач звертає увагу, що СФГ КАПСАМУН прийняло участь у торгах, його визнано переможцем, проте відповідач не скористався своїм правом відмови від підписання протоколу, а навпаки - визнав себе переможцем, що підтверджується підписанням протоколу проведення електронних земельних торгів №2472 від 22.05.2019.
Зобов`язання щодо обов`язку переможця відшкодувати витрати на підготовку лоту та проведення земельних торгів, передбачені ст.ст.135, 136 Земельного кодексу України та постановою КМУ №688 від 21.06.2017.
Позивач зазначає, що відмова СФГ КАПСАМУН від підписання договору оренди земельної ділянки, стосовно якої проводились земельні торги, жодним чином не позбавляє переможця таких торгів виконати свій обов`язок щодо відшкодування виконавцю торгів відповідних витрат.
18.11.2020 до Південно-західного апеляційного господарського суду від апелянта надійшли письмові пояснення по даній справі, в яких СФГ КАПСАМУН наголошує на тому, що торги, які були проведені 22.05.2019 на право оренди земельної ділянки, були анульовані у зв`язку з відмовою переможця від укладання договорів оренди, а відтак протокол проведення торгів і статус переможця, також анульовано і він є нечинним, оскільки вони втратили свою юридичну силу, а відтак не несуть будь-яких правових наслідків для відповідача.
Відповідач зазначає, що результат торгів анульований, тобто, є таким, що не стався, СФГ не є переможцем торгів від 22.05.2019, у зв`язку з чим у СФГ КАПСАМУН не виник обов`язок відшкодувати виконавцю торгів витрати на підготовку лотів та проведення торгів.
Відповідно до ст.269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права. У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.
Розглянувши матеріали справи, апеляційну скаргу, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, судова колегія апеляційної інстанції встановила наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 5 березня 2019 року між Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області (Організатор) та ДП „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (Виконавець) було укладено Договір № 38/258 на підготовку лотів та проведення земельних торгів, за умовами якого Виконавець за дорученням Організатора бере на себе зобов`язання підготувати лоти до проведення електронних торгів, в тому числі сформувати земельні ділянки під полезахисними лісовими смугами, що обслуговують масив земель сільськогосподарського призначення - земельну ділянку, право оренди на яку виставляється на земельні торги окремим лото (далі - полезахисні лісосмуги), та провести електронні земельні торги з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності згідно додатку №1 до цього Договору.
Відповідно до п. 2.1. Договору № 38/258 на підготовку лотів та проведення земельних торгів від 15.03.2019, підготовка лотів до проведення електронних земельних торгів та проведення електронних земельних торгів з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності здійснюється Виконавцем за власний рахунок з наступним відшкодуванням переможцем електронних земельних торгів за кожним лотом витрат на підготовку лотів проведення земельних торгів (за виключенням витрат на формування земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами).
Згідно з п. 2.3. Договору №38/258 на підготовку лотів та проведення земельних торгів від 15.03.2019, вартість виконання робіт із землеустрою встановлюється Виконавцем у відповідності до кошторисів (вишукувальні роботи) окремо по кожному лоту.
Відповідно до п. 2.5. Договору № 38/258 на підготовку лотів та проведення земельних торгів від 15.03.2019, винагорода Виконавця земельних торгів встановлюється у розмірі 50% від річної орендної плати за користування земельною ділянкою, але не більше як 2000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян за кожний лот.
Наказом Головного управління Держгеокадастру в Одеській області „Про проведення електронних земельних торгів" від 04.04.2019 року №15-1753/13-19-сг було визначено дату проведення електронних земельних торгів з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва окремими лотами - 22 травня 2019 року. Зокрема, за лотом № 2177 (реєстрац.№2073) (загальноукраїнський номер лоту №33451 аукціон №17255 - право оренди на земельну ділянку площею 5,0254 га, кадастровий номер 5124784200:01:003:0012. розташованої на території Одеської області Тарутинського району. Красненської сільської ради (за межами населеного пункту).
Сторонами не заперечується, що СФГ „КАПСАМУН" подав заявку про участь у земельних торгах з додатками на лот № 2177 (реєстрац.№2073), у визначений організатором час, 22 травня 2019 року були проведені електронні земельні торги з продажу прав оренди на земельні ділянки та переможцем земельних торгів за лотом №2177 (реєстрац.№2073) було визнано СФГ КАПСАМУН
З матеріалів справи вбачається, що СФГ „Капсамун" підписало Протокол проведення електронних земельних торгів №2472 від 22.05.2019 за лотом №2177 (реєстрац.№2073).
Разом з тим, СФГ „КАПСАМУН" відмовилось від підписання договору, що стало підставою згідно з ч.5 ст.138 З6емельного кодексу України для анулювання результатів земельних торгів.
Торги по лоту №2177 (реєстрац.№2073) були анульовані організатором у зв`язку з відмовою Переможця укласти договори оренди по відповідним лотам та, як вказує позивач, ця обставина ніяким чином не стосується обов`язку переможця відшкодувати виконавцю понесені збитки на підготовку та проведення електронних земельних торгів, так як організація та проведення земельних торгів - є окремою послугою. Виконання робіт з підготовки лоту та надання послуг з організації та проведення земельних торгів є окремими видами робіт/послуг, які можуть здійснюватися за окремими договорами, та відповідно розрахунки за ними здійснюються окремо від договору оренди.
Позивачем було зазначено суду, що СФГ „КАПСАМУН" по сьогоднішній день не виконало свої зобов`язання відповідно до Протоколів проведення електронних торгів та за умов проведення аукціону з продажу права оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності розташовані в Одеської області, Тарутинському районі Красненської сільської ради (за межами населеного пункту), кадастровий номер 5124784200:01:003:0012, та не сплатило позивачу витрати здійснені ним на підготовку лотів та винагороду за проведення аукціону, що стало підставою для звернення до Господарського суду Одеської області з відповідними позовними вимогами.
Витрати на підготовку та проведення електронних земельних торгів, що підлягає відшкодуванню, становлять: за лотом №2177 (реєстрац.№2073) - 42965,74 грн. та складаються з: вартості наукових та науково-технічних робіт з агрохімічного обстеження грунтів, проведення лабораторних аналізів та виготовлення агрохімічного паспорту на земельну ділянку 8 965,74 грн., в т.ч. ПДВ 1494,29 грн. відповідно до кошторису на проектні (вишукувальні) роботи та розміру винагороди, що становить 50% від річної орендної плати за користування земельною ділянкою сільськогосподарського призначення державної власності, площею 5,0254 га. розташованої на території Одеської області. Тарутинського району. Красненської сільської ради (за межами населеного пункту), кадастровий номер земельної ділянки 5124784200:01:003:0012, але не більш як 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, та складає 34000,00 грн., в т.ч. ПДВ - 5 666.67 грн.
Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному і об`єктивному дослідженні з урахуванням всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи їх взаємний зв`язок, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Згідно з ч.2 ст.16 Цивіьного кодексу України способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов`язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Згідно з ч.1 ст.11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
За положеннями ч.2 ст.11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини; створення літературних, художніх творів, винаходів та інших результатів інтелектуальної, творчої діяльності; завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі; інші юридичні факти.
Згідно з ч. ч. 1, 8 ст. 93 Земельного кодексу України, право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи
Відповідно до ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Положеннями ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України визначено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Згідно з приписами ч. ч. 1, 2 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Відповідно до ч.1 ст.134 Земельного кодексу України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Земельні торги проводяться у формі аукціону, за результатами проведення якого укладається договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки з учасником (переможцем) земельних торгів, який запропонував найвищу ціну за земельну ділянку, що продається, або найвищу плату за користування нею, зафіксовану в ході проведення земельних торгів. Продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу. Організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів. Виконавцем земельних торгів є суб`єкт господарювання, який уклав з організатором земельних торгів договір про їх проведення. Проведення земельних торгів щодо земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них здійснюється за рішенням організатора земельних торгів, у якому зазначаються: перелік земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами; стартова ціна лота; строк та інші умови користування земельною ділянкою у разі набуття права користування земельною ділянкою на земельних торгах; особа, уповноважена організатором земельних торгів на укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, яка або право на яку виставляється на земельні торги. Земельні торги проводяться відповідно до договору між організатором земельних торгів та їх виконавцем. Фінансування організації та проведення земельних торгів здійснюється організатором земельних торгів або їх виконавцем відповідно до договору, укладеного між ними, у тому числі за рахунок реєстраційних внесків учасників земельних торгів. Витрати (видатки), здійснені організатором або виконавцем земельних торгів на їх проведення, відшкодовуються йому переможцем земельних торгів. Після опублікування оголошення про проведення земельних торгів виконавець може відмовитися від договору лише у випадках, якщо проведення земельних торгів стало неможливим з незалежних від нього причин. Винагорода виконавцю земельних торгів, яку встановлює організатор земельних торгів, складається з видатків на організацію та проведення земельних торгів і прибутку виконавця. Винагорода виконавця земельних торгів встановлюється у розмірі 5 відсотків ціни, за якою здійснюється купівля-продаж земельної ділянки, або 50 відсотків річної плати за користування земельною ділянкою (у разі продажу прав на земельну ділянку (оренди, суперфіцію, емфітевзису), але не більш як 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожний лот (ч.ч.1, 2, 4, 5, 6 ст.135 ЗК України).
Згідно з приписами ч.ч.1-6 ст.136 Земельного кодексу України Організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення. У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу. Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови. Підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів. Підготовка лотів до проведення земельних торгів включає: виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості); державну реєстрацію земельної ділянки; державну реєстрацію речового права на земельну ділянку; отримання витягу про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель" у разі продажу на земельних торгах права оренди на неї; проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до Закону України "Про оцінку земель", крім випадків продажу на земельних торгах права оренди на неї; встановлення стартової ціни продажу земельної ділянки, яка щодо земель державної та комунальної власності не може бути нижчою за експертну грошову оцінку земельної ділянки; встановлення стартового розміру річної орендної плати, який щодо земель державної та комунальної власності не може бути меншим розміру орендної плати, визначеного Податковим кодексом України; встановлення стартової ціни продажу прав емфітевзису, суперфіцію земельної ділянки, яка щодо земель державної чи комунальної власності не може бути нижчою за ринкову вартість відповідного права, визначену шляхом проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок; визначення виконавця земельних торгів, дати та місця проведення земельних торгів. Фінансування підготовки лотів до проведення земельних торгів здійснюється організатором земельних торгів або їх виконавцем відповідно до договору між ними. Витрати, здійснені організатором земельних торгів або їх виконавцем на підготовку лотів до проведення земельних торгів, відшкодовуються переможцем земельних торгів за кожним лотом. Закупівля послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель у процесі підготовки лотів до продажу земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) на земельних торгах та визначення виконавця земельних торгів організатором земельних торгів здійснюється у порядку, визначеному законодавством про здійснення державних закупівель .
Згідно з ч.ч.1-4 ст.137 Земельного кодексу України організатор земельних торгів не пізніше десяти робочих днів після підписання договору про проведення торгів передає, а виконавець земельних торгів приймає документи та матеріали на лот, зазначені у частині четвертій статті 136 цього Кодексу. Документація щодо кожного лота оформляється виконавцем земельних торгів в окрему справу і після закінчення торгів передається покупцеві. Виконавець земельних торгів після отримання документів та матеріалів на лот забезпечує опублікування на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а також, за бажанням організатора земельних торгів, у друкованих засобах масової інформації оголошення про проведення земельних торгів. В оголошенні зазначаються за кожним лотом: найменування організатора земельних торгів; місце розташування, площа земельної ділянки та її кадастровий номер; цільове призначення, а для містобудівних потреб - також види використання; умови договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису, який укладається на земельних торгах; стартова ціна продажу земельної ділянки або стартовий розмір річної плати за користування земельною ділянкою; містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки для земельних ділянок, призначених для цілей, пов`язаних із забудовою; місце і час проведення земельних торгів; розмір реєстраційного та гарантійного внесків, які сплачуються учасниками, порядок їх сплати; номери рахунків виконавця земельних торгів, відкритих у банку для сплати реєстраційного та гарантійного внесків; найменування та адреса виконавця земельних торгів, прізвище та посада, номер телефону особи, в якої можна ознайомитися з документами на лот; текст договору, що пропонується укласти на торгах, без визначення ціни та зазначення особи покупця (орендаря); сума витрат (видатків), здійснених на підготовку лота до продажу, організацію та проведення земельних торгів, що підлягає відшкодуванню переможцем земельних торгів.
Переможець, який відмовився від підписання протоколу, позбавляється права на подальшу участь у торгах з продажу цього лота. До протоколу вноситься запис про відмову переможця від його підписання. У такому разі протокол підписується ліцитатором та представником організатора земельних торгів у день проведення торгів. За наявності інших учасників, які виявили бажання придбати зазначений лот, ліцитатор відновлює торги за цим об`єктом у день проведення торгів. За умови відсутності таких учасників лот виставляється на повторні торги. У процесі проведення торгів виконавець веде протокол, у якому зазначаються номер лота, стартова ціна та ціна продажу лота, відомості про переможця, номери рахунків, на які переможець повинен внести кошти за придбаний лот. У разі потреби до протоколу може вноситися й інша інформація. Протокол підписується переможцем, ліцитатором та організатором земельних торгів або його представником негайно після закінчення торгів за лотом у двох примірниках. Ліцитатор оголошує про завершення земельних торгів після підписання протоколу торгів. Договір купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки між організатором земельних торгів і переможцем торгів укладається безпосередньо в день проведення торгів , крім випадків, передбачених частиною двадцять дев`ятою цієї статті. У разі придбання переможцем кількох лотів договір укладається окремо на кожний з них. Ціна продажу земельної ділянки, плата за користування земельною ділянкою, право користування якою набуто на торгах, а також сума витрат, здійснених організатором або виконавцем земельних торгів на підготовку лота до продажу, організацію та проведення земельних торгів, підлягають сплаті переможцем земельних торгів не пізніше трьох банківських днів з дня укладення відповідного договору (ч.ч.20, 22, 23, 24, 31 ст. 137 ЗК України).
Частинами 1, 2, 5, 6 ст. 138 Земельного кодексу України передбачено, що земельні торги за лотом вважаються такими, що відбулися, після укладення договору купівлі-продажу, оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки. Земельні торги можуть бути скасовані або визнані такими, що не відбулися, чи їх результати можуть бути анульовані. Результати торгів анулюються організатором земельних торгів у разі відмови переможця від укладення договору купівлі-продажу або договору оренди, суперфіцію, емфітевзису земельної ділянки, а також у разі несплати переможцем в установлений строк належної суми за придбаний лот. У разі якщо торги не відбулися або їх результати анульовано, повторні торги можуть бути проведені не раніше ніж через місяць і не пізніше ніж через шість місяців з дня проведення попередніх земельних торгів.
Відповідно до пп.12 п.2, п.п.5, 6, 30, 31, 32, 33 Порядку реалізації пілотного проекту з проведення електронних земельних торгів, затверджених Постановою КМУ №688 від 21.06.2017, переможець електронних земельних торгів - учасник, який запропонував найвищу ціну за лот, зафіксовану в ході проведення електронних земельних торгів. Фінансування підготовки лотів до проведення електронних земельних торгів здійснюється організатором електронних земельних торгів або виконавцем електронних земельних торгів відповідно до укладеного між ними договору. Витрати на підготовку лотів до проведення електронних земельних торгів, здійснені організатором електронних земельних торгів або виконавцем електронних земельних торгів, відшкодовуються переможцем за кожним лотом. Закупівля послуг з виконання робіт із землеустрою, оцінки земель у процесі підготовки лотів до продажу прав на земельні ділянки (оренди, емфітевзису) на електронних земельних торгах та визначення виконавця електронних земельних торгів організатором електронних земельних торгів здійснюються у порядку, визначеному законом. Переможцем визнається учасник, від якого на момент завершення електронних земельних торгів надійшла найвища цінова пропозиція. Після закінчення електронних земельних торгів системою електронних земельних торгів автоматично формується та розміщується протокол електронних земельних торгів щодо лота у день проведення таких торгів. Протокол електронних земельних торгів підписується переможцем електронних земельних торгів, оператором системи електронних земельних торгів як ліцитатором електронних земельних торгів (його представником), виконавцем електронних земельних торгів та організатором електронних земельних торгів за допомогою кваліфікованого електронного підпису з накладенням кваліфікованого електронного підпису юридичної особи, призначеного для цілей, визначених у частині другій статті 17 Закону України Про електронні довірчі послуги , в день проведення електронних земельних торгів. За результатами електронних земельних торгів укладається договір оренди та/або емфітевзису земельної ділянки.
Як зазначалося раніше, Наказом Головного управління Держгеокадастру в Одеській області „Про проведення електронних земельних торгів" від 04.04.2019 року №15-1753/13-19-сг було визначено дату проведення електронних земельних торгів з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення товарного сільськогосподарського виробництва окремими лотами - 22 травня 2019 року. Зокрема, за лотом № 2177 (реєстрац.№2073) (загальноукраїнський номер лоту №33451 аукціон №17255 - право оренди на земельну ділянку площею 5,0254 га, кадастровий номер 5124784200:01:003:0012. розташованої на території Одеської області, Тарутинського району. Красненської сільської ради (за межами населеного пункту).
Наявний у справі Протокол проведення електронних земельних торгів №2472 від 22.05.2019 за лотом №2177 (реєстрац.№2073) вказує на те, що переможцем на торгах визнано СФГ КАПСАМУН , який підписав вищезгаданий протокол за допомогою електронного цифрового підпису.
Сторонами по справі не заперечується, що в подальшому від укладання договору оренди земельної ділянки СФГ КАПСАМУН відмовилось, у зв`язку з чим результати торгів щодо вказаного лоту анульовані.
Також, як зазначалося раніше, 5 березня 2019 року між Головним управлінням Держгеокадастру в Одеській області (Організатор) та ДП „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (Виконавець) було укладено Договір № 38/258 на підготовку лотів та проведення земельних торгів, за умовами п. 2.1. якого на підготовку лотів та проведення земельних торгів від 15.03.2019, підготовка лотів до проведення електронних земельних торгів та проведення електронних земельних торгів з продажу прав оренди на земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності здійснюється Виконавцем за власний рахунок з наступним відшкодуванням переможцем електронних земельних торгів за кожним лотом витрат на підготовку лотів проведення земельних торгів (за виключенням витрат на формування земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами).
Судова колегія Південно-західного апеляційного господарського суду звертає увагу, що СФГ КАПСАМУН не є стороною зазначеного договору від 05.03.2019 умови цього договору не узгоджувало та не приймало зобов`язання за ним.
Суд апеляційної інстанції зазначає, що наданий позивачем до справи Договір №541 від 22.05.2019 про відшкодування витрат на підготовку та проведення електронних земельних торгів взагалі СФГ КАПСАМУН не підписано, у зв`язку з чим висновок місцевого господарського суду в цій частині є помилковим. Крім того, помилковим є висновок місцевого господарського суду в частині підписаного відповідачем Акту №976 до Договору №541 від 22 травня 2019 року, у зв`язку з чим зобов`язання у СФГ КАПСАМУН щодо відшкодування витрат не виникли.
Як вже зазначалося, згідно з положеннями норм чинного законодавства відшкодування витрат відбується переможцем торгів на підставі договору. У зв`язку з неукладенням відповідачем договору оренди земельної ділянки, результати торгів були анульовані, а СФГ КАПСАМУН втратив статус переможця торгів. Крім того, у зв`язку з непідписанням Договору №541 від 22.05.2019 у відповідача відсутній обов`язок відшкодування витрат на підставі вказаного договору.
За таких обставин, суд апеляційної інстанції погоджується з доводами апелянта в частині того, що вищезазначені обставини спростовують висновки місцевого господарського суду про наявність у СФГ КАПСАМУН обов`язку відшкодувати понесені позивачем витрати на організацію та проведення торгів, з огляду на що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Згідно зі ст.625 Цивільного кодексу України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
В силу того, що у задоволенні основної позовної вимоги про стягнення витрат на відшкодування торгів слід відмовити, не підлягають судом задоволенню і позовні вимоги про стягнення з відповідача 554, 32 грн. інфляційних втрат та 3% річних у розмірі 1555,21 грн.
Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги позивача про стягнення з відповідача 42965,74 грн. витрат на проведення торгів, 554, 32 грн. інфляційних втрат та 3% річних у розмірі 1555,21 грн. задоволенню судом не підлягають, а рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог підлягає скасуванню.
Відповідно до ч.1 ст.277 Господарського процесуального кодексу України, підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
За таких обставин, Південно-західний апеляційний господарський суд вважає, що апеляційна скарга Селянського (фермерського) господарства КАПСАМУН на рішення Господарського суду Одеської області від 14.09.2020 по справі №916/2378/20 підлягає задоволенню, а рішення суду першої інстанції скасуванню, з прийняттям нового рішення - про відмову в задоволенні позовних вимог.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги розподіляються пропорційно задоволеним вимогам.
Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 275, 277, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Селянського (фермерського) господарства КАПСАМУН на рішення Господарського суду Одеської області від 14.09.2020 по справі №916/2378/20 задовольнити.
Рішення Господарського суду Одеської області від 14.09.2020 по справі №916/2378/20 в частині стягнення з Селянського (фермерського) господарства КАПСАМУН на користь Державного підприємства „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" основного боргу у розмірі 42965 грн. 74 коп., інфляційних втрат у розмірі 554 грн. 32 коп., 3% річних у розмірі 1555 грн. 21 коп. та витрати по сплаті судового збору у розмірі 2052 грн. 79 коп скасувати.
Відмовити в задоволенні позовних вимог Державного підприємства „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" про стягнення Селянського (фермерського) господарства КАПСАМУН основного боргу у розмірі 42965 грн. 74 коп., інфляційних втрат у розмірі 554 грн. 32 коп., 3% річних у розмірі 1555 грн. 21 коп.
В іншій частині рішення Господарського суду Одеської області від 14.09.2020 по справі №916/2378/20 залишити без змін.
Стягнути з Державного підприємства „Одеський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" (65078, м.Одеса, вул.Космонавтів, 34, ЄДРПОУ: 00702995) на користь Селянського (фермерського) господарства КАПСАМУН (68552, Одеська область, Тарутинський район, с.Красне, вул. Лугова, 35, ЄДРПОУ: 25039262) судовий збір за подання апеляційної скарги в розмірі 3153,00 грн.
Доручити Господарському суду Одеської області видати відповідний наказ.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених п.2 ч.3 ст. 286 ГПК України.
Головуючий суддя: Н.М. Принцевська
Судді: Г.І. Діброва
Г.П. Разюк
Суд | Південно-західний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 21.12.2020 |
Оприлюднено | 22.12.2020 |
Номер документу | 93659167 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Південно-західний апеляційний господарський суд
Принцевська Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні