Рішення
від 10.09.2020 по справі 560/567/20
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/567/20

РІШЕННЯ

іменем України

10 вересня 2020 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Гнап Д.Д.

за участю:секретаря судового засідання Жуковської І.С. представника позивача Лисинчука О.О. представника відповідача Окарської І.В. представника третьої особи Залуцького В.Н. розглянув адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Виконавчого комітету Хмельницької міської ради Хмельницької області , Державної архітектурно-будівельної інспекції України , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача комунальне підприємство "Хмельницькбудзамовник" , приватне підприємство "Будремпроект-Стандарт" про визнання протиправними та скасування умов, обмежень, дозволу.

І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН

ОСОБА_1 звернулася в суд з позовом до Управління архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Виконавчого комітету Хмельницької міської ради Хмельницької області, Державної архітектурно-будівельної інспекції України, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Комунальне підприємство "Хмельницькбудзамовник", Приватне підприємство "Будремпроект-Стандарт", в якому просить:

- визнати протиправними та скасувати видані 25.09.2019 Управлінням архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Виконавчого комітету Хмельницької міської ради Хмельницької області містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки №254;

- визнати протиправним та скасувати дозвіл на виконання будівельних робіт, виданий Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області від 01.11.2019 №ХМ 112193051850.

В обґрунтування позову зазначила, що є власником квартири, яка розташована за адресою: м. Хмельницький, вул. Інститутська, будинок 6/4 та членом об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Затишний-2018 , який розміщений на земельній ділянці із кадастровим номером 6810100000:09:005:0158 площею 0,54 га. Зазначає, що їй стало відомо, що КП Хмельницькбудзамовник спільно з ПП Будремпроект-стандарт мають намір повторно здійснювати забудову земельної ділянки 6810100000:09:005:0158 площею 0,54 га, яка знаходиться на праві постійного користування Управління охорони здоров`я Хмельницької міської ради, разом із земельною ділянкою 6810100000:09:005:0133 площею 0,1822 га, яка знаходиться на праві постійного користування КП Хмельницькбудзамовник . А саме наказом Управлінням архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Виконавчого комітету Хмельницької міської ради Хмельницької області було затверджено МУО від 25.09.2019 року №254 на забудову зазначеної ділянки. Зазначає, що в подальшому, на підставі вищезазначених МУО від 25.09.2019 №254 КП Хмельницькбудзамовник спільно з ПП Будремпроект-стандарт отримали дозвіл на будівельні роботи на Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями громадського призначення по вул. Інститутській, 6/4-В та по вул. Інститутській, 6/4 у м. Хмельницькому . Вважає, що видані містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва і дозвіл на виконання будівельних робіт порушують її права та зазначає, що прийняття містобудівних умов та обмежень, котрі суперечать вимогам містобудівної документації, нівелюють мету планування та забезпечення сталого розвитку міста, а отже, порушують суспільні інтереси, які виражаються у забезпеченні дотримання правил благоустрою населеного пункту, спрямованих на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини. Таким чином, судове рішення у даній справі стосується відновлення законності при вирішенні суспільно важливого та соціально значущого питання щодо планування забудови та розвитку території на місцевому рівні та безпосередньо стосується прав позивача за даним позовом. Враховуючи вищевикладене та те, що містобудівні умови та обмеження і дозвіл не відповідають містобудівній документації та видані протиправно, просить їх скасувати.

В судовому засіданні представник позивача вказав, що містобудівні умови та обмеження видані з порушенням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, а саме:

- назва об`єкта будівництва в п. 1 загальних даних МУО №254 - Нове будівництво багатоповерхового житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями громадського призначення по вул. Інститутській, 6/4-В та по вул. Інститутській 6/4 у м. Хмельницький не відображає вірний вид будівництва та вірну адресу, оскільки фактично забудовником планується здійснення будівництва третьої черги вже збудованого будинку за адресою м. Хмельницький вул. Інститутська, 6/4 при якому одна зі стін нового будівництва буде прибудована до однієї із стін вже збудованого будинку, що підтверджується відомістю житлових і громадських будівель і споруд відповідного будівництва;

- КП Хмельницькбудзамовник не може бути замовником МУО , так як земельна ділянка із кадастровим номером 6810100000:09:005:0158 не перебуває у його власності або користуванні;

- видані МУО №254 в порушення порядку передбаченого ч. 5 ст. 29 Закону "Про регулювання містобудівної діяльності" не містять розрахунку максимально допустимої щільності населення в межах житлової забудови відповідної житлової одиниці (кварталу, мікрорайону); мінімально допустимих відстаней від об`єкта, що проектується, до червоних ліній, ліній регулювання забудови, існуючих будинків та споруд; планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного Фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони); охоронні зони об`єктів транспорту, зв`язку, інженерних комунікацій, відстані від об`єкта, що проектується, до існуючих інженерних мереж;

- запроектоване будівництво виходить за межі земельних ділянок, що порушує п. 3.25. п. 3.24* ДБН 360- 92** та п. 1.3. ДБН В.2.3.-5-2001, що підтверджується відповідним Актом обстеження земельної ділянки від 13.08.2019 року №251 -ДК/142/АО/10/01/19 проведеного ГУ ДГК в Хмельницькій області, де зазначено, що площа самовільно зайнятої земельної ділянки складає 0,0080 га;

- відповідно до листа Управління архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Виконавчого комітету Хмельницької міської ради Хмельницької області від 30.07.2019 року за №2835/01-13 План зонування території міста Хмельницького затверджений рішенням п`ятої сесії Хмельницької міської ради №25 від 30.03.2011 року. Зміни до даної містобудівної документації не вносилися. Згідно з планом зонування території міста Хмельницького зазначена в запиті земельна ділянка з кадастровим номером 6810100000:09:005:0133 по вул. Інститутській 6/4В відноситься до зони зелених насаджень спеціального призначення;

- співвласники всього майна будинку (в тому числі його стін, даху) не надавали дозволу і не приймали рішення про проведення робіт з прибудови, капітального ремонту чи реконструкції багатоквартирного будинку в порядку визначеному ст. 16 ЗУ Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку .

Крім того, представник позивача вказав, що Актом позапланової перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 28.02.2020 підтверджено наявність зазначених порушень.

Вважає, що незважаючи на те, що спірні містобудівні умови та обмеження і дозвіл скасовано, права позивача не можуть бути відновлені без визнання протиправними скасованих містобудівних умов та обмежень і дозволу. Просив позов задовольнити.

Відповідач 19.02.2020 подав до суду відзив, в якому вказав, що підстав для скасування містобудівних умов та обмежень немає, оскільки наміри забудови земельної ділянки відповідають вимогам містобудівної документації. Зазначив, що містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об`єкта незалежно від зміни замовника. Оскільки форма містобудівних умов та обмежень відповідає затвердженій формі підстав для їх скасування немає.

В судовому засіданні представник відповідача вказала, що рішенням №04-ПП/с, прийнятим Управлінням архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради, скасовано дію містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на об`єкт: Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями громадського призначення по вул. Інститутській, 6/4-В та по вул. Інститутській, 6/4 у м. Хмельницькому , затверджених наказом управління від 25.09.2019 №254. Оскільки містобудівні умови та обмеження скасовані, спір фактично відсутній.

Представник Державної архітектурно-будівельної інспекції України в судове засідання не з`явився, про час і місце розгляду повідомлений своєчасно, належним чином, причини неявки суду не повідомив. Подав до суду пояснення, в яких зазначено, що відповідно до наказу управління ДАБІ у Хмельницькій області від 23.03.2020 скасовано реєстрацію дозволу на виконання будівельних робіт, виданого Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області від 01.11.2019 №ХМ 112193051850.

Представник третьої особи приватного підприємства "Будремпроект-Стандарт" в судовому засіданні зазначив, що оскаржувані рішення суб`єкта владних повноважень, які є предметом даного розгляду, скасовані самим суб`єктом владних повноважень, що унеможливлює подальший розгляд справи у зв`язку з фактичною відсутністю предмету позову.

До суду 20.07.2020 надійшла відповідь на відзив, в якій представник позивача просить позов задовольнити з підстав зазначених у позові.

Представник третьої особи - комунального підприємства "Хмельницькбудзамовник", в судове засідання не з`явився, про час і місце розгляду повідомлений своєчасно, належним чином, причини неявки суду не повідомив.

ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 03.02.2020 відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено розглянути справу за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 25.02.2020.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 12.02.2020 відмовлено у задоволенні заяви про забезпечення позову.

Підготовче судове засідання відкладено на 18.03.2020.

Ухвалою від 18.03.2020 відмовлено у задоволенні клопотання про забезпечення позову.

У зв`язку з введенням на території України карантинних обмежень та за заявами сторін підготовчі судові засідання відкладалися на 14.04.2020, 19.05.2020, 02.06.2020, 23.06.2020.

Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 23.06.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 07.07.2020. Залучено до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - приватне підприємство "Будремпроект-Стандарт" та комунальне підприємство "Хмельницькбудзамовник". Відмовлено у задоволенні клопотання позивача про зупинення провадження у справі до набрання законної сили рішенням у справі №560/1776/20.

Ухвалою від 07.07.2020 відмовлено у задоволенні клопотань про витребування доказів, закриття провадження у справі та зупинення провадження до набрання законної сили рішенням у справі №686/14015/20.

Судове засідання відкладено на 26.08.2020 та на 10.09.2020.

ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

ОСОБА_1 є власником квартири, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 та членом об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Затишний-2018 , який розміщений на земельній ділянці із кадастровим номером 6810100000:09:005:0158 площею 0,54 га.

Наказом Управлінням архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Виконавчого комітету Хмельницької міської ради Хмельницької області, затверджено містобудівні умови та обмеження від 25.09.2019 року №254 на об`єкт будівництва Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями громадського призначення по вул. Інститутській, 6/4-В та по вул. Інститутській, 6/4 у м. Хмельницькому .

На підставі вищезазначених МУО від 25.09.2019 №254 КП Хмельницькбудзамовник спільно з ПП Будремпроект-стандарт отримали дозвіл на будівельні роботи на Будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями громадського призначення по вул. Інститутській, 6/4-В та по вул. Інститутській, 6/4 у м. Хмельницькому та 01.11.2019.

Позивач вважає, що надані містобудівні умови та обмеження та дозвіл є протиправними, тому звернулася до суду за захистом своїх прав як співвласник будинку по вул. Інститутській 6/4 у м. Хмельницькому.

IV. ОЦІНКА СУДУ

Відповідно до ч.3 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" № 280/97-ВР органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Згідно ч.10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Відповідно до ст.5 Закону України "Про основи містобудування" № 2780-XII при здійсненні містобудівної діяльності повинні бути забезпечені, зокрема, розміщення і будівництво об`єктів відповідно до затверджених у встановленому порядку містобудівної документації та проектів цих об`єктів; урахування державних та громадських інтересів при плануванні та забудові територій; урахування законних інтересів та вимог власників або користувачів земельних ділянок та будівель, що оточують місце будівництва.

Згідно зі ст.14 Закону України "Про основи містобудування" № 2780-XII до компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування належать, зокрема:

- встановлення в межах своїх повноважень на відповідній території режиму використання та забудови земель, на яких передбачена перспективна містобудівна діяльність;

- надання відповідно до закону містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок;

- забезпечення в установленому законодавством порядку розробки і подання на затвердження відповідних рад місцевих містобудівних програм, генеральних планів, детальних планів, планів червоних ліній.

Відповідно до ст.17 Закону України "Про основи містобудування" № 2780-XII містобудівна документація є основою для, зокрема, вирішення питань щодо розташування та проектування нового будівництва, здійснення реконструкції, реставрації, капітального ремонту об`єктів містобудування та упорядкування територій.

Згідно з ст. 1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Згідно з ч.1 ст.16 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Відповідно до ч.1 ст.17 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.

У складі генерального плану населеного пункту може розроблятися план зонування території цього населеного пункту.

Згідно з ч.1-2 ст.18 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" план зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон. План зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації.

Відповідно до ч.1 ст. 25 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій.

Частинами 2, 3 статті 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності встановлено, що фізична або юридична особа, яка має намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.

Містобудівні умови, обмеження та технічні умови для проектування об`єктів будівництва в рамках здійснення державно-приватного партнерства або реалізації проекту, що здійснюється на умовах концесії, можуть надаватися приватному партнеру, концесіонеру на підставі документа, що засвідчує право користування земельною ділянкою, виданого підприємству, установі, організації, що є балансоутримувачем майна, що передається у концесію, за умови, що така земельна ділянка (або її частина) відповідно до положень договору необхідна для здійснення державно-приватного партнерства або реалізації проекту, що здійснюється на умовах концесії.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні на безоплатній основі за заявою замовника (із зазначенням кадастрового номера земельної ділянки), до якої додаються:

1) копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію - у разі, якщо речове право на земельну ділянку не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно;

2) копія документа, що посвідчує право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці - у разі, якщо право власності на об`єкт нерухомого майна не зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, або згода його власника, засвідчена в установленому законодавством порядку (у разі здійснення реконструкції або реставрації);

3) викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000.

Інформацію про речове право на земельну ділянку, право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці, відомості з Державного земельного кадастру уповноважені органи містобудування та архітектури отримують відповідно до частини восьмої статті 9 Закону України Про адміністративні послуги .

Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовник також додає містобудівний розрахунок, що визначає інвестиційні наміри замовника, який складається у довільній формі з доступною та стислою інформацією про основні параметри об`єкта будівництва.

Цей перелік документів для надання містобудівних умов та обмежень є вичерпним.

Підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є: неподання визначених частиною третьою цієї статті документів, необхідних для прийняття рішення про надання містобудівних умов та обмежень; виявлення недостовірних відомостей у документах, що посвідчують право власності чи користування земельною ділянкою, або у документах, що посвідчують право власності на об`єкт нерухомого майна, розташований на земельній ділянці; невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.(частина 4 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності")

Відповідно до відомостей, зазначених в акті перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 28.02.2020 у документах, наданих замовником для видачі містобудівних умов та обмежень № 254, відсутні:

- копії документів, що посвідчують право власності чи користування земельними ділянками на земельні ділянки к.н.6810100000:09:005:0133 (вул..Інститутська, 6/4-В) та к.н.6810100000:09:005:0158 (вул.Інститутська, 6/4), а саме: Витяги з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, чим не дотримано вимоги абз.2 ч.З та п.1 ч.4 ст.29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності ;

- викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000 на земельну ділянку к.н. 6810100000:09:005:0158 (вул. Інститутська, 6/4), чим не дотримано вимоги абз. 4 ч.З та п. 1 ч.4 ст.29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

Вищезазначене підтверджується також службовою запискою головного інспектора будівельного нагляду №1022-230/В від 13.03.2020 та рішенням Управління архітектури та містобудування департаменту архітектури містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради №04-ПП/с від 28.02.2020.

Тобто, в супереч частині 3 статті 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності під час отримання містобудівних умов та обмежень не було додано всіх передбачених законодавством документів.

Частиною 5 статті 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що містобудівні умови та обмеження містять:

1) назву об`єкта будівництва, що повинна відображати вид будівництва та місце розташування об`єкта;

1-1) ідентифікатор об`єкта будівництва або закінченого будівництвом об`єкта (для об`єктів нового будівництва та закінчених будівництвом об`єктів, яким присвоєно ідентифікатор об`єкта будівництва до видачі містобудівних умов та обмежень);

2) інформацію про замовника;

3) відповідність на дату надання містобудівних умов та обмежень цільового та функціонального призначення земельної ділянки містобудівній документації на місцевому рівні;

4) гранично допустиму висотність будинків, будівель та споруд у метрах (з урахуванням обмежень використання приаеродромних територій, встановлених відповідно до Повітряного кодексу України);

5) максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки;

6) максимально допустиму щільність населення в межах житлової забудови відповідної житлової одиниці (кварталу, мікрорайону);

7) мінімально допустимі відстані від об`єкта, що проектується, до червоних ліній, ліній регулювання забудови, існуючих будинків та споруд;

8) планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони, планувальні обмеження використання приаеродромних територій, встановлені відповідно до Повітряного кодексу України);

9) охоронні зони об`єктів транспорту, зв`язку, інженерних комунікацій, відстані від об`єкта, що проектується, до існуючих інженерних мереж.

Відповідно до змісту пункту 3 містобудівних умов та обмежень земельної ділянки №254 від 25.02.2019, виданих Управлінням архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Виконавчого комітету Хмельницької міської ради Хмельницької області, цільове призначення земельних ділянок відповідає плану зонування території м. Хмельницького, затвердженого рішенням 5-ї сесії Хмельницької міської ради від 30.03.2011 №25.

Проте, відповідно до плану зонування території м. Хмельницького, затвердженого рішенням 5-ї сесії Хмельницької міської ради від 30.03.2011 №25 земельна ділянка по вул. Інститутській 6/4В (к.н. 6810100000:09:005:0133) відноситься до зони зелених насаджень спеціального призначення Р-2с, а земельна ділянка по АДРЕСА_1 (к.н. 6810100000:09:005:0158) - до зони зелених насаджень спеціального призначення та частково до зони багатоквартирної житлової забудови в межах санітарно-захисної зони Ж-2с.

Зона зелених насаджень спеціального призначення - це рекреаційна зона Р-2с, в переліку переважних, дозволених та допустимих видів забудови даної зони (відповідно до пояснювальної записки до Зонінгу) об`єкти житлового будівництва відсутні. В зоні Ж-2с - зоні багатоквартирної житлової забудови в межах санітарно-захисної зони Зонінгом не допускається розміщувати багатоповерхові житлові будинки.

Відповідно до Генплану, земельна ділянка к.н. 6810100000:09:005:0133 відноситься до території зелених насаджень загального користування, земельна ділянка к.н. 6810100000:09:005:0158 - до території зелених насаджень загального користування та частково до території багатоквартиної житлової забудови, що підтверджується інформацією зазначеною в супровідному листі Управління до матеріалів для документальної перевірки від 12.12.2019.

Таким чином, Управлінням видано МУО №254 з порушенням п. 3 ч. 4 ст. 29 ЗУ Про регулювання містобудівної діяльності - невідповідність намірів забудови містобудівній документації на місцевому рівні (Зонінгу).

Крім того, оскаржувані містобудівні умови та обмеження не містять розрахунку максимально допустимої щільності населення в межах житлової забудови відповідної житлової одиниці (кварталу, мікрорайону); мінімально допустимих відстаней від об`єкта, що проектується, до червоних ліній, ліній регулювання забудови, існуючих будинків та споруд; планувальні обмеження (охоронні зони пам`яток культурної спадщини, межі історичних ареалів, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання, охоронні зони об`єктів природно-заповідного Фонду, прибережні захисні смуги, зони санітарної охорони): охоронні зони об`єктів транспорту, зв`язку, інженерних комунікацій, відстані від об`єкта, що проектується, до існуючих інженерних мереж.

Зазначені порушення у сфері містобудівної діяльності відображені в акті перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 28.02.2020 і стали підставою для скасування містобудівних умов та обмежень.

Відтак, оскільки містобудівні умови та обмеження надані за заявою замовника за відсутності документів, визначених частиною 3 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", а будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями громадського призначення по АДРЕСА_2 та по вул. Інститутська 6/4 у м. Хмельницькому не передбачено генеральним планом та планом зонування, тому містобудівні умови та обмеження не відповідають містобудівній документації, тобто є протиправними.

Аналогічна правова позиція зазначена у постанові Верховного Суду від 11 липня 2019 року по справі №809/342/18.

Суд акцентує увагу на тому, що відповідачем самостійно виявлено та константовано порушення під час видачі містобудівних умов та обмежень від 25.09.2019 №254. Однак, враховуючи те, що позивач вважає, що відновлення його законних прав та інтересів не можливе без визнання оскаржуваних містобудівних умов протиправними, позовні вимоги в цій частині слід задовольнити, а саме визнати протиправними містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки №254, видані 25.09.2019 Управлінням архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Виконавчого комітету Хмельницької міської ради Хмельницької області.

Щодо позовної вимоги про визнання протиправним дозволу на виконання будівельних робіт, виданого Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області від 01.11.2019 №ХМ 112193051850, суд зазначає наступне.

Частиною 6 статті 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено, що дозвіл на виконання будівельних робіт може бути анульовано органом державного архітектурно-будівельного контролю у разі:

1) подання замовником заяви про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт;

2) наявності відомостей про ліквідацію юридичної особи, що є замовником;

3) встановлення під час перевірки порушень вимог містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, невідповідності об`єкта будівництва проектній документації на будівництво такого об`єкта, вимогам будівельних норм, стандартів і правил, порушень містобудівного законодавства у разі невиконання вимог приписів посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю;

4) скасування містобудівних умов та обмежень;

5) систематичного (два і більше разів підряд) перешкоджання проведенню перевірки посадовими особами органу державного архітектурно-будівельного контролю.

Оскільки, відповідно до акта від 28.02.2020 та встановлених судом обставин справи, під час перевірки виявлено порушення вимог містобудівної документації та містобудівних умов та обмежень, а рішенням №04-ПП/с, прийнятим Управлінням архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради, скасовано дію містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на об`єкт: Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями громадського призначення по вул. Інститутській, 6/4-В та по вул. Інститутській, 6/4 у м. Хмельницькому , затверджених наказом управління від 25.09.2019 №254, дозвіл на виконання будівельних робіт, виданий Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області від 01.11.2019 №ХМ 112193051850 на підставі таких містобудівних умов та обмежень є протиправним.

Позовні вимоги про скасування містобудівних умов та обмежень та дозволу на виконання будівельних робіт задоволенню не підлягають, оскільки рішенням №04-ПП/с, прийнятим Управлінням архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Хмельницької міської ради, скасовано дію містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва на об`єкт: Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку з вбудованими нежитловими приміщеннями громадського призначення по вул. Інститутській, 6/4-В та по вул. Інститутській, 6/4 у м. Хмельницькому , затверджених наказом управління від 25.09.2019 №254.

Відомості про реєстрацію дозволу на виконання будівельних робіт та зміну даних в дозволі на будівельні роботи вилучено із Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, тому підстав для скасування дозволу на виконання будівельних робіт, виданого Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області від 01.11.2019 №ХМ 112193051850 також немає.

Суд відхиляє посилання відповідача та третьої особи на відсутність спору та порушення прав позивача з наступних підстав.

Відповідно до частини 1 статті 55 Конституції України, права та свободи людини і громадянина захищаються судом.

За змістом частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно частини 1 статті 55 Конституції України та п. 2 мотивувальної частини рішення Конституційного Суду України №9-зп від 25.12.1997 (справа за зверненням жителів міста Жовті Води) будь-яка особа має право звернутися до суду, якщо її права порушуються, створено або створюються перешкоди для їх реалізації або мають місце інші ущемлення прав та свобод. Тобто, право на захист - це самостійне суб`єктивне право, яке з`являється у володільця регулятивного права лише в момент порушення чи оскарження останнього.

Пунктом 8 частини 1 статті 4 КАС України позивача визначено, зокрема, як особу, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду, а також суб`єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подано позов до адміністративного суду.

Таким чином, до адміністративного суду вправі звернутися з позовом особа, яка має суб`єктивне уявлення, особисте переконання в порушенні її прав чи свобод.

У справі, поміж іншого, наявний також публічний інтерес. За загальним визначенням публічним інтересом є важливі для значної кількості фізичних і юридичних осіб потреби, які відповідно до законодавчо встановленої компетенції забезпечуються суб`єктами публічної адміністрації.

Такий висновок викладений в постанові Великої Палати Верховного Суду від 13 лютого 2019 року по справі № 810/2763/17.

Суд бере до уваги також те, що третьою особою - приватним підприємством "Будремпроект-Стандарт" оскаржуються рішення №4-ПП\С від 28.02.2020 про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №254 від 25.09.2019 (справа № 560/1756/20) та наказ від 23.03.2020 №42-д, яким скасовано реєстрацію дозволу №ХМ 112193051850 від 01.11.2019 та повідомлення про зміну даних від 20.12.2019 №112193542777 (справа №560/1776/20), провадження у яких зупинено для встановлення у межах даної справи порушених прав позивача.

Згідно частиною 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що відповідачем не доведено правомірність оскаржуваного рішення з урахуванням вимог, встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною другою статті 2 КАС України, а тому, виходячи з системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов ОСОБА_1 необхідно задовольнити частково.

Оскільки відповідно до вимог частини 1 статті 5 Закону України "Про судовий збір" позивач звільнена від сплати судового збору та не сплачувала його, розподіл судових витрат, відповідно до статті 139 КАС України не здійснюється.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправними містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки № НОМЕР_1 , видані 25.09.2019 Управлінням архітектури та містобудування департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Виконавчого комітету Хмельницької міської ради Хмельницької області.

Визнати протиправним дозвіл на виконання будівельних робіт, виданий Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області від 01.11.2019 №ХМ 112193051850.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення складене 21 вересня 2020 року

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_3 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_2 ) Відповідач:Управління архітектури та містобудування Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів Виконавчого комітету Хмельницької міської ради Хмельницької області (вул. Подільська, 10/1, Хмельницький, Хмельницька область, 29013 , код ЄДРПОУ - 34912869) Державна архітектурно-будівельна інспекція України (бульвар Л. Українки, 26, Київ 133, 01133 , код ЄДРПОУ - 37471912) Треті особи: Приватне підприємство "Будремпроект-Стандарт" (вул. Європейська, 5, к.35, Хмельницький, Хмельницька область, 29000, код ЄДРПОУ 37411921) \Комунальне підприємство "Хмельницькбудзамовник" ( вул. Марка Кропивницького, 6А, Хмельницький, Хмельницька область, 29015 , код ЄДРПОУ - 35940200)

Головуючий суддя Д.Д. Гнап

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.09.2020
Оприлюднено22.09.2020
Номер документу91659162
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/567/20

Ухвала від 12.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 22.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 24.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 24.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 02.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 09.12.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Постанова від 09.12.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 30.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 03.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні