Рішення
від 17.09.2020 по справі 560/726/20
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/726/20

РІШЕННЯ

іменем України

17 вересня 2020 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Салюка П.І.

за участю:секретаря судового засідання Наголюк О.Л., представника позивача Воха Б.П. розглянувши адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Комунального некомерційного підприємства "Теофіпольська центральна районна лікарня" Теофіпольської районної ради Хмельницької області (КНП "Теофіпольська ЦРЛ") про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області звернулося до суду з адміністративним позовом до Комунального некомерційного підприємства "Теофіпольська центральна районна лікарня" Теофіпольської районної ради Хмельницької області (КНП "Теофіпольська ЦРЛ"), в якому просить суд:

застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі головного корпусу Комунального некомерційного підприємства "Теофіпольська центральна районна лікарня" Теофіпольської районної ради Хмельницької області, розташованої за адресою: Хмельницька область, СМТ Теофіполь, вул. Заводська, 2, до повного усунення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки зазначених у Акті від 18 грудня 2019 року №172.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що посадовими особами Головного управління ДСНС України у Хмельницькій області було здійснено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки КНП "Теофіпольська ЦРЛ", розташованої за адресою: вул. Заводська, 2, Теофіполь, Хмельницька область.

За результатами проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю) КНП "Теофіпольська ЦРЛ", підготовлений та вручений суб`єкту господарювання Акт складений за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №172 від 18 грудня 2019 року, яким встановлено ряд порушень, що на переконання позивача, створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей, тому позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Ухвалою від 07 лютого 2020 року Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі та призначив до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження.

06 квітня 2020 року, ухвалою суду прийнято рішення перейти із розгляду справи призначеної за правилами спрощеного позовного провадження до розгляду справи за правилами загального позовного провадження.

20 квітня 2020 року від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому просить суд відмовити у задоволенні позову з посиланням на складну епідемічну ситуацію в Україні, реорганізацію КНП "Теофіпольська ЦРЛ", запровадження нової медичної реформи з 01 квітня 2020 року неодноразові звернення до місцевих органів влади про виділення коштів на усунення недоліків.

23 червня 2020 року представник позивача подав до суду відповідь на відзив, в якій зазначив, що обраний захід реагування на виявлені порушення покликаний лише для запобігання виникнення надзвичайних ситуацій та попередження загибелі/травмування людей та знищення/пошкодження майна.

Саме тому, в обставинах, що склалися на сьогоднішній день, Головне управління просить застосовувати принцип пропорційності в даній ситуації, адже, як зазначалось вище, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю, а діяльність об`єкту відповідача з існуючими порушеннями становить загрозу як для працівників, так і для відвідувачів.

На підставі вищевикладеного та у зв`язку з тим, що відповідачем порушення не усунуто та на даний час вони створюють загрозу життю та здоров`ю людей, тому позивач просить позов задоволити у повному обсязі.

Ухвалою від 07 серпня 2020 року проголошеною у судовому засіданні, суд ухвалив закрити підготовче провадження та перейти до розгляду справи по суті.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив задоволити у повному обсязі, з підстав зазначених у позовній заяві та відповіді на відзив.

Представник відповідача у судове засідання не прибув, надіслав до суду клопотання, в якому просив здійснити розгляд справи без його участі.

Заслухавши пояснення представника позивача, повно та всебічно дослідивши докази, які містяться в матеріалах справи, суд дійшов наступних висновків.

Суд встановив, що на підставі наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області від 11 грудня 2019 року №711, у період з 17 грудня 2019 року по 18 грудня 2019 року, посадовими особами позивача, було здійснено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки КНП "Теофіпольська ЦРЛ".

За результатами проведеної перевірки складений акт перевірки щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №172 від 18 грудня 2019 року.

Згідно вказаного акту перевірки позивачем відображено ряд порушень, а саме:

п.1. До усіх схематичних планів евакуації не розроблено та не затверджено керівником інструкції, що визначає дії персоналу щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей.

п.2. Дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) будівлі головного корпусу не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.

п.4. Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням.

п.5. Експлуатуються матеріали облицювання стін на шляхах евакуації з невизначеними властивостями пожежної безпеки - пластикова вагонка в коридорі першого поверху головного корпусу.

п.6. Не забезпечено обслуговуючий персонал ліхтарями з розрахунку на кожного працівника який чергує на об`єкті у вечірній або нічний час.

п.7. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів в усіх будівлях та приміщеннях.

п.8. Усі електрощити та групові електрощити не забезпечено схемою підключення споживачів з пояснювальними написами (крім неврологічного відділення).

п.9. Дверні прорізи па горищні приміщення, в електрощитових, вентиляційних камерах не обладнано протипожежними дверима з межею вогнестійкості ЕІ 60.

п.11. Допускається влаштування електророзеток, вимикачів, на горючій основі (коридор першого поверху головного корпусу).

п. 12. Відсутній захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, відповідно до вимог (на головному корпусі та будівлі харчоблоку (кухня)).

п.13. Будівля головного корпусу не обладнана системою керування евакуюванням 3-го типу;

п.14. Будівлю головного корпусу не обладнано системою пожежної сигналізації.

п.15. Ґрати на вікнах кабінетів де перебувають люди встановлені таким чином, що не розкриваються, не розсуваються та не знімаються. Під час перебування в цих приміщеннях людей ґрати мають бути відчинені (зняті).

п.17. Внутрішній протипожежний водопровід знаходиться у неробочому стані;

п.18. Не проводиться технічне обслуговування і перевірка на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування пожежних кран-комплектів не рідше одного разу на рік;

п.19. Пожежні кран-комплекти не мають отворів для провітрювання, і не пристосовані для візуального огляду їх без розкривання;

п.20. Кожен пожежний кран-комплект не укомплектований пожежним рукавом однакового з ніш діаметра та стволом, а також важелем для полегшення відкривання вентиля.

п.22. Для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння не встановлено вказівні знаки.

п.23. Вогнегасники, які експлуатуються, не пронумеровані за прийнятою на об`єкті системою нумерації;

п.24. Усі будівлі не в повній мірі забезпечено первинними засобами пожежогасіння.

п.25. Не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання для саморятування людей під час пожежі з розрахунку на максимальну кількість хворих (стаціонар) та окремо для обслуговуючого персоналу.

п.26. Працівників підприємства не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин.

п.27. Не розроблено графік проведення тренувань та навчань з питань цивільного захисту.

п.28. Не забезпечено всі виробничі службові та адміністративні приміщення закладу радіотрансляційними точками (радіоприймачами відповідного діапазону для районів, де немає проводового мовлення) для гарантованого приймання програм державного радіомовлення.

Складений акт перевірки вручений особисто головному лікарю КНП "Теофіпольська ЦРЛ" безпосередньо під підпис.

з 06 липня 2020 по 07 липня 2020 року посадовими особами Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області було здійснено позапланову перевірку КНП "Теофіпольська ЦРЛ".

За результатами проведеної перевірки складений акт перевірки щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №72 від 07 липня 2020 року.

Згідно вказаного акту перевірки позивачем також відображено ряд порушень, при цьому, згідно зазначеного акту позивач визнав часткове усунення відповідачем зазначених порушень, однак не усунутими залишилися порушення:

п.2. Дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) будівлі головного корпусу не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.

п. 12. Відсутній захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, відповідно до вимог (на головному корпусі та будівлі харчоблоку (кухня)).

п.13. Будівля головного корпусу не обладнана системою керування евакуюванням 3-го типу;

п.14. Будівлю головного корпусу не обладнано системою пожежної сигналізації.

п.17. Внутрішній протипожежний водопровід знаходиться у неробочому стані;

п.18. Не проводиться технічне обслуговування і перевірка на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування пожежних кран-комплектів не рідше одного разу на рік;

п.19. Пожежні кран-комплекти не мають отворів для провітрювання, і не пристосовані для візуального огляду їх без розкривання;

п.20. Кожен пожежний кран-комплект не укомплектований пожежним рукавом однакового з ніш діаметра та стволом, а також важелем для полегшення відкривання вентиля.

п.24. Усі будівлі не в повній мірі забезпечено первинними засобами пожежогасіння.

п.25. Не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання для саморятування людей під час пожежі з розрахунку на максимальну кількість хворих (стаціонар) та окремо для обслуговуючого персоналу.

п.26. Працівників підприємства не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин.

Отже відповідно до вказаного акту перевірки КНП "Теофіпольська ЦРЛ" було частково усунуто виявлені у ході проведення позапланової перевірки 18 грудня 2019 року порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Згідно з п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Як зазначено в ч. 1 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнані таблички із зазначенням порядку виклику пожежної охорони, знаки місць розміщення первинних засобів пожежегасіння, схема руху транспорту (п. 7 розділ ІІ НАПБ А.01.001-2014);

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).

Відповідно до ст. 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" невиконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час здійснення заходу державного нагляду (контролю), тягне за собою застосування до суб`єкта господарювання штрафних санкцій у порядку, встановленому законом.

У разі застосування санкцій за порушення вимог чинного законодавства України, зокрема, якщо законом передбачаються мінімальні та максимальні розміри санкцій, враховується принцип пропорційності порушення і покарання.

Суд встановив, що на час розгляду справи відповідачем не були усунуті в повному обсязі порушення, що були встановлені позивачем в акті перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №172 від 18 грудня 2019 року, а саме не усунуто:

п.2. Дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) будівлі головного корпусу не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.

п. 12. Відсутній захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, відповідно до вимог (на головному корпусі та будівлі харчоблоку (кухня)).

п.13. Будівля головного корпусу не обладнана системою керування евакуюванням 3-го типу;

п.14. Будівлю головного корпусу не обладнано системою пожежної сигналізації.

п.17. Внутрішній протипожежний водопровід знаходиться у неробочому стані;

п.18. Не проводиться технічне обслуговування і перевірка на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування пожежних кран-комплектів не рідше одного разу на рік;

п.19. Пожежні кран-комплекти не мають отворів для провітрювання, і не пристосовані для візуального огляду їх без розкривання;

п.20. Кожен пожежний кран-комплект не укомплектований пожежним рукавом однакового з ніш діаметра та стволом, а також важелем для полегшення відкривання вентиля.

п.24. Усі будівлі не в повній мірі забезпечено первинними засобами пожежогасіння.

п.25. Не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання для саморятування людей під час пожежі з розрахунку на максимальну кількість хворих (стаціонар) та окремо для обслуговуючого персоналу.

п.26. Працівників підприємства не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин.

Таким чином, на переконання суду, не усунуті відповідачем порушення у сфері пожежної і техногенної безпеки, що зафіксовані у вищевказаному акті перевірки в їх сукупності в будь-який час можуть спричинити виникнення пожежі та призвести до загибелі або травмування людей в разі виникнення небезпечної події або надзвичайної ситуації, що в свою чергу створює реальну загрозу життю і здоров`ю людей.

Суд зазначає, що в ході розгляду справи, доказів, які б свідчили про вжиття відповідачем заходів щодо повного усунення усіх порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки, відповідачем не було надано.

Отже, не усунуті відповідачем порушення, також продовжують створювати реальну загрозу життю і здоров`ю людей та відповідно до ст. 70 Кодексу цивільного захисту України є підставою для зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що зупинення експлуатації КНП "Теофіпольська ЦРЛ" є пропорційною та повною мірою реагування з огляду на виявлені порушення, а тому задля збереження безпеки життя та здоров`я працівників, відвідувачів та пацієнтів КНП "Теофіпольська ЦРЛ" необхідно зупинити експлуатацію підприємства відповідача до повного усунення порушень, відтак у суду наявні усі підстави для задоволення даного адміністративного позову.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

За таких обставин, беручи до уваги відсутність витрат суб`єкта владних повноважень пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, відсутні підстави для стягнення судових витрат з відповідача.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов - задоволити.

Застосувати заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі головного корпусу Комунального некомерційного підприємства "Теофіпольська центральна районна лікарня" Теофіпольської районної ради Хмельницької області, розташованої за адресою: Хмельницька область, СМТ Теофіполь, вул. Заводська, 2, до повного усунення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки зазначених у Акті від 18 грудня 2019 року №172.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Повне рішення складене 21 вересня 2020 року

Позивач:Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області (вул. Героїв Чорнобиля, 1/2, Хмельницький, Хмельницька область, 29001 , код ЄДРПОУ - 38662200) Відповідач:Комунальне некомерційне підприємство "Теофіпольська центральна районна лікарня" Теофіпольської районної ради Хмельницької області (КНП "Теофіпольська ЦРЛ") (вул. Заводська, 2, Теофіполь, Хмельницька область, 30600 , код ЄДРПОУ - 02004491)

Головуючий суддя П.І. Салюк

Дата ухвалення рішення17.09.2020
Оприлюднено23.09.2020
Номер документу91659216
СудочинствоАдміністративне
Сутьзастосування заходів реагування

Судовий реєстр по справі —560/726/20

Ухвала від 23.06.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Салюк П.І.

Ухвала від 17.06.2021

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Салюк П.І.

Ухвала від 06.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Соколов В.М.

Ухвала від 10.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Уханенко С.А.

Постанова від 01.02.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 25.01.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

Ухвала від 23.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Сапальова Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні