ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 вересня 2020 року Справа № 160/3310/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Кучми К.С.
при секретарі судового засідання - Ткаченко Ю.А.
за участю:
представника позивача - Порохняча М.О.
представника відповідача - Супруненко О.В.
представника третьої особи 1 - Ревенка С.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Дніпрі адміністративну справу за правилами загального позовного провадження за позовною заявою Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №32 «Чебурашка» Жовтоводської міської ради, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Жовтоводська міська рада, Відділ освіти виконавчого комітету Жовтоводської міської ради про застосування заходів реагування, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до адміністративного суду з вищезазначеною позовною заявою, в якій просив: застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів, а саме: будівлі дитячого садочку, будівлі складських приміщень за адресою: Дніпропетровська область, м.Жовті Води, пров.Двірцевий, 10-А Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №32 «Чебурашка» Жовтоводської міської ради (код ЄДРПОУ 33809319) до повного усунення порушень.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що при проведенні позапланової перевірки відповідача, а саме будівлі дитячого садочку, будівлі складських приміщень, за адресою: Дніпропетровська область, м.Жовті Води, пров.Двірцевий, 10-А Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №32 «Чебурашка» Жовтоводської міської ради були виявлені порушення вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. Виявлені в ході перевірки порушення зафіксовані в акті перевірки №121 від 28.12.2019 р., які створюють небезпеку для життя та здоров`я людей і на момент звернення до суду не усунуті відповідачем. За виявлених порушень, вказані приміщення будівлі дитячого садочку, будівлі складських приміщень, не може експлуатуватись до повного усунення виявлених порушень.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 27.03.2020 року позовну заяву було залишено без руху, через невідповідність ч.3 ст.161 КАС України, а саме: позивачем не було сплачено судовий збір по справі.
Ухвалою суду від 28.04.2020 року було відкрито загальне позовне провадження по даній справі з призначенням підготовчого засідання, після усунення позивачем недоліків своєї позовної заяви.
Ухвалою суду від 17.06.2020 року було задоволено клопотання відповідача та залучено в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на його стороні - Жовтоводську міську раду та Відділ освіти виконавчого комітету Жовтоводської міської ради.
Ухвалою суду від 05.08.2020 року було зупинено провадження у даній адміністративній справі для наданням сторонам часу для примирення (проведення позапланової перевірки Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №32 «Чебурашка» Жовтоводської міської ради.
Протокольною ухвалою суду від 08.09.2020 року було поновлено провадження у даній справі у зв`язку з тим, що 25.08.2020 р. відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , здійснено позапланову перевірку Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №32 «Чебурашка» Жовтоводської міської ради та наданий відповідний акт № 40 від 25.08.2020 року.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та зазначив, що обставини, які стали підставою для звернення до суду з даним позовом про застосування заходів реагування не перестали існувати та не усунуті в повному обсязі. Згідно з актом перевірки №121 від 28.12.2019 р. було виявлено 17 порушень, та залишилися не усунутими 3 порушення, відповідно до акту позапланової перевірки №40 від 25.08.2020 року. Враховуючи викладене, представник позивача просив суд позов задовольнити повністю з викладених у ньому підстав.
Представник відповідача в судовому засіданні пред`явлені позовні вимоги не визнала та зазначила, що в пункті 1 виявлених порушень акту № 40 вказано порушення Державних будівельних норм України В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , приміщення будівлі дитячого садочку не обладнано системою пожежної сигналізації та системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей 3-го типу. Відповідно до пункту 20 цього Порядку видатки на придбання обладнання та облаштування системи автоматичної пожежної сигналізації, встановлення протипожежних дверей, забезпечення працівників засобами колективного та індивідуального захисту органів дихання, що відносяться до капітальних витрат, не є першочерговими та можуть передбачатися лише за умови забезпечення коштами невідкладних витрат. У зв`язку з дефіцитом коштів немає можливості в короткі терміни здійснити виконання приписів Жовтоводського міського відділу ГУ ДСНС у Дніпропетровській області, які передбачені Правилами пожежної безпеки в Україні, затвердженими наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 р. № 1417. Засновником Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №32 Чебурашка Жовтоводської міської ради є Жовтоводська міська рада, уповноваженим органом управління є відділ освіти Жовтоводської міської ради. Утримання та розвиток матеріально-технічної бази закладу фінансуються за рахунок коштів засновника закладу дошкільної освіти. Закладу виділено кошти на виготовлення проектно-кошторисної документації на виконання робіт: Монтаж системи пожежної сигналізації, системи оповіщення про пожежу . Укладено договір №2240/2 на закупівлю проектних робіт за кошти місцевого бюджету від 22.06.2020 р.
В пункті 2 опису виявлених порушень акту № 40 вказано порушення п.1.24 Розділу IV ППБУ приміщення електрощитової (№ 104, відповідно до технічного паспорту будівлі), яка знаходиться на 1-му поверсі будівлі дитячого садочку, не відокремлено від сусідніх приміщень протипожежними перешкодами відповідно до вимог ДБН В.1.1-7-2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва. Загальні вимоги , протипожежними дверима 2-го типу з мінімальною межею вогнестійкості- ЕІ 30 (п.6.п.17,Таблиця 3ДБН В.1.1-7-2016). ЗДО № 32 уклав з ТОВ Дніпропетровське спеціалізоване протипожежне підприємство договір № ЖВ-208-ДП від 10.09. 2020 року на виготовлення та монтаж протипожежного дверного блоку ДК021:2015 44221220-3 - протипожежні двері. В пункті 3 опису виявлених порушень акту № 40 зазначено порушення п.2 ч.1 ст.20 Кодексу цивільного захисту України, не забезпечено працівників закладу, відповідно до законодавства, засобами колективного та індивідуального захисту. На час перевірки в ЗДО № 32 в наявності 14 протигазів ГП-5. 11.09.2020 р. здійснена закупівля 30 протигазів ГП-7. За таких обставин, представник відповідача просила суд у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Під час судового засідання представник третьої особи-1 - Жовтоводської міської ради позовні вимоги не підтримав та зазначив, що річним планом здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної служби України з надзвичайних ситуацій на 2019 рік не було включено, заплановано та передбачено проведення планової або позапланової перевірки щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №32 Чебурашка Жовтоводської міської ради. Але, всупереч вищезазначеним нормам чинного законодавства України та затверджених річним планом здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної служби України з надзвичайних ситуацій на 2019 рік у вказаному комунальному закладі перевірка здійснювалася з 14.05.2019 року по 24.05.2019 року, акт № 49 від 24.05.2019 року; з 06.08.2019 року по 07.08.2019 року, акт № 79 від 07.08.2019 року; з 26.12.2019 року по 28.12.2019 року, акт № 121 від 28.12.2019 року. Таким чином, складений акт за результатами проведеної перевірки, на який зроблено посилання у позові, вчинено за відсутності на те законних підстав та у порушення вимог статті 5 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності . Зазначені Державні будівельні норми України ДБН В.2.5-56-2014 Системи протипожежного захисту , позначені в акті перевірки, як нормативно-правовий акт, вимоги якого порушено, не можуть бути застосованими до збудованих та введених у експлуатацію у 1981 році, тобто до проведення заходу державного нагляду у 2019 році будівель та приміщень відповідача, які було побудовано та введено в експлуатацію у 1981 році, коли дані норми ДБН не були прийняті та не діяли. До 01.01.2019 року заклад відповідача перебував у структурі та підпорядкованості іншої юридичної особи - Відділу освіти виконавчого комітету Жовтоводської міської ради, як органу управління закладу відповідача, через що відповідач не мав змоги на ведення власної господарської діяльності та не мав повноважень на укладання будь-яких господарських договорів. Враховуючи характер виявлених порушень, яке само по собі не створює безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожежі, застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації об`єкта навчального закладу буде суперечити принципу пропорційності, та зачіпатиме права та інтереси третіх осіб, у тому числі дітей. Таким чином, представник третьої особи-2 також просив суд у задоволенні позову відмовити повністю.
В судове засідання третя особа-2 свого представника не направила, про день та час його проведення повідомлялася належним чином. Третя особа-2 в своєму клопотанні просила суд судове засідання призначене на 15.09.2020 року проводити за відсутності їх представника та проти задоволення позову заперечувала в повному обсязі.
Дослідивши матеріали справи, враховуючи позицію представників сторін, третіх осіб, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному та об`єктивному розгляді обставин справи, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню, виходячи з наступних підстав.
Судом встановлено, що у період з 26.12.2019 р. по 28.12.2019 р. відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» проведено позапланову перевірку Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №32 «Чебурашка» Жовтоводської міської ради будівлі дитячого садочку, будівлі складських приміщень, за адресою: Дніпропетровська область, м.Жовті Води, пров.Двірцевий, 10-А.
За результатами перевірки складено акт №121 від 28.12.2019 р., яким було встановлено 17 (сімнадцять) порушень.
Судом також встановлено, що у період з 21 по 25 серпня 2020 року відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» проведено позапланову перевірку Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №32 «Чебурашка» Жовтоводської міської ради.
За результатами перевірки складено акт № 40 від 25.08.2020 р., яким було встановлено вже 3 (три) порушення.
Актом перевірки об`єктів ЗДО №32 щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту від 25.08.2020 р. №40 (далі - Акт) встановлені порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403-VІ (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 р. № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 р. №252/26697 (далі - ППБУ), Національний стандарт України Знаки безпеки та системи евакуаційні фотолюмінесцентні. Загальні вимоги та методи контролювання , затверджений наказом від 14.10.2013 р. № 1231 (далі - ДСТУ 7313:2013), Державних будівельних норм України Пожежна безпека об`єктів будівництва , затверджених наказом Мінрегіону України від 31.10.2016 р. № 287 (далі - ДБН В.1.1-7:2016), Державних будівельних норм України Системи протипожежного захисту , затверджено наказом Мінрегіону України від 13.11.2014 р. №312 (далі - ДБН В.2.5-56:2014), Правила улаштування електроустановок , Правил будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (далі - ПУЕ, ДНАОП 0.00-1.32-01, НПАОП 40.1-1.32-01), Постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 р. №444 Порядок здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях (далі - Порядок здійснення навчання населення), а саме:
- будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: приміщення будівлі дитячого садочку не обладнано системою пожежної сигналізації та системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей 3-го типу (п.7.2, Таблиця А.1, Додаток А, п.4 Таблиця Б.1 ДБН В.2.5-56-2014;
- забороняється влаштовувати незаповнені отвори в протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитові, а саме: приміщення електрощитової (№104 відповідно до технічного паспорту будівлі), яка знаходиться на 1-му поверсі будівлі дитячого садочку, не відокремлено від сусідніх приміщень протипожежними перешкодами відповідно до вимог ДБН В.1.1-7-2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва. Загальні вимоги , протипожежними дверима 2-го типу з мінімальною межею вогнестійкості - ЕІ 30 (п.6.17, Таблиця ЗДБН В. 1.1-7-2016);
- не забезпечено працівників закладу, відповідно до законодавства, засобами колективного та індивідуального захисту.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» .
Згідно з ст.1, ч.5, ч.11 ст.4 Закону - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;
Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
Виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником. Плановий чи позаплановий захід щодо фізичної особи - підприємця має здійснюватися за його присутності або за присутності уповноваженої ним особи.
Частиною 1 статті 6 наведеного Закону встановлено, підставами для здійснення позапланових заходів є:
- подання суб`єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду (контролю) про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за його бажанням;
- виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб`єктом господарювання у документі обов`язкової звітності, крім випадків, коли суб`єкт господарювання протягом місяця з дня первинного подання повторно подав такий документ з уточненими достовірними даними або якщо недостовірність даних є результатом очевидної описки чи арифметичної помилки, яка не впливає на зміст поданої звітності. У разі виявлення органом державного нагляду (контролю) помилки у документі обов`язкової звітності він упродовж десяти робочих днів зобов`язаний повідомити суб`єкта господарювання про необхідність її виправлення у строк до п`яти робочих днів з дня отримання повідомлення. Невиправлення помилки у встановлений строк є підставою для проведення позапланового заходу;
- перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);
- звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу. У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб`єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред`явили документи, передбачені цим абзацом;
- неподання суб`єктом господарювання документів обов`язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;
- доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави;
- настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов`язано з діяльністю суб`єкта господарювання.
Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Частиною ч.4 ст.6 Закону визначено, що строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб`єктів малого підприємництва - двох робочих днів.
Згідно з ч.1 статті 7 Закону для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
Частиною 6 ст.7 Закону визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості:
- дату складення акта;
- тип заходу (плановий або позаплановий);
- форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо);
- предмет державного нагляду (контролю);
- найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід;
- найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.
Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).
У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.
Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).
В силу ч.7 ст.7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Відповідно до статті 1 Кодексу цивільного захисту України, Кодекс цивільного захисту України регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.
Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Згідно з ст.66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Відповідно до ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
В силу пунктів 1, 2 ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Частиною 2 ст.70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Згідно з ч.1 ст.72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до ч.ч.1, 4 ст.73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
В силу ст.76 КАС України достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Згідно з ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Частиною 2 ст.70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Як видно з проаналізованих положень Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та Кодексу цивільного захисту України позивач наділений повноваженнями на звернення до адміністративного суду з позовом про застосування заходів реагування.
Як було зазначено судом вище, у період з 21 по 25 серпня 2020 року відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» було проведено позапланову перевірку Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №32 «Чебурашка» Жовтоводської міської ради.
Під час проведення вказаної перевірки відповідача встановлено порушення вимог законодавства у сферах пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, яке створює загрозу життю та/або здоров`ю людей, в тому числі дітей, працюючого персоналу, інших громадян, а також осіб, які будуть здійснювати ліквідацію надзвичайної ситуації (пожежі), в разі її виникнення та яке не було усунуто відповідачем, а саме:
1.будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: приміщення будівлі дитячого садочку не обладнано системою пожежної сигналізації та системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей 3-го типу (п.7.2, Таблиця А.1, Додаток А, п.4 Таблиця Б.1 ДБН В.2.5-56-2014;
2. забороняється влаштовувати незаповнені отвори в протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитові, а саме: приміщення електрощитової (№104 відповідно до технічного паспорту будівлі), яка знаходиться на 1-му поверсі будівлі дитячого садочку, не відокремлено від сусідніх приміщень протипожежними перешкодами відповідно до вимог ДБН В.1.1-7-2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва. Загальні вимоги , протипожежними дверима 2-го типу з мінімальною межею вогнестійкості - ЕІ 30 (п.6.17, Таблиця ЗДБН В. 1.1-7-2016);
3.не забезпечено працівників закладу, відповідно до законодавства, засобами колективного та індивідуального захисту, тобто 3 (три) порушення.
За таких обставин, суд погоджується з доводами позивача, що порушення, які були виявлені під час перевірки комунального закладу є такими, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, що є неприпустимим, а отже подальша експлуатація будівлі дитячого садочку, будівлі складських приміщень Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №32 «Чебурашка» Жовтоводської міської ради із вищезазначеними порушеннями пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Що й підтвердив під час судового розгляду представник позивача, що дані порушення загрожують життю та здоров`ю працівників та дітей.
Відповідно до ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
В зв`язку з наведеним, держава, через наділені повноваженнями органи, вживає заходи для забезпечення безпеки людей. До таких заходів відноситься, в тому числі, і встановлення на законодавчому рівні вимог до будівель та споруд у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту. Такі вимоги є обов`язковими для встановленого законодавством кола суб`єктів, зокрема, підприємств, установ, організацій, фізичних осіб, котрі є власниками будівель та споруд, де постійно перебуває велика кількість людей. Не дотримання цих вимог робить неможливим експлуатацію будівель та споруд як таких, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Відповідно до п.п.24, 33 частини 1 статті 1 Кодексу цивільного захисту України пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.
Надзвичайна ситуація - обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності.
Пожежі відносяться до надзвичайних ситуацій, а загроза життю та здоров`ю людей виникає не лише при наявності порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що безпосередньо можуть до неї призвести, а й при наявності інших порушень по нездійсненню заходів щодо захисту людей від впливу небезпечних чинників при вже виниклій пожежі.
Отже, обставини, які стали підставою для звернення до суду з даним позовом, не перестали існувати та не усунуті в повному обсязі, а тому заперечення відповідача та третіх осіб є необґрунтованими та такими, що спростовуються матеріалами справи.
З урахуванням викладеного, враховуючи той факт, що порушення, виявлені під час позапланової перевірки об`єкту створюють загрозу життю та здоров`ю людей (дітей, працюючого персоналу тощо), і на даний час у суду відсутні докази усунення виявлених порушень повністю, суд вважає позовна заява Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області є обґрунтованою та такою, яка підлягає задоволенню, з викладених вище підстав.
Що стосується встановлення у судовому рішенні спосіб і порядок його виконання шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію об`єктів, а саме: будівлі дитячого садочку, будівлі складських приміщень за адресою: Дніпропетровська область, м.Жовті Води, пров.Двірцевий, 10-А Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №32 «Чебурашка» Жовтоводської міської ради (код ЄДРПОУ 33809319) до повного усунення порушень до повного усунення порушень, суд звертає увагу позивача, що це вже регламентовано Розділом ІV КАС України (процесуальні питання, пов`язані з виконанням судових рішень в адміністративних справах).
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.8, 9, 72, 77, 132, 139, 241 - 246, 250 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву - задовольнити.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів, а саме: будівлі дитячого садочку, будівлі складських приміщень за адресою: Дніпропетровська область, м.Жовті Води, пров.Двірцевий, 10-А Комунального закладу дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу №32 «Чебурашка» Жовтоводської міської ради (код ЄДРПОУ 33809319) до повного усунення порушень.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України та може бути оскаржена в порядку та у строки, встановлені ст.295 КАС України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення складено 22.09.2020 року.
Суддя К.С. Кучма
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.09.2020 |
Оприлюднено | 23.09.2020 |
Номер документу | 91684666 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні