ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
15 вересня 2020 року м. Дніпросправа № 160/12932/19
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),
суддів: Головко О.В., Суховарова А.В.,
за участю секретаря судового засідання Троянова А.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Дніпрі адміністративну справу за апеляційною скаргою депутата Кам`янської міської ради ОСОБА_1 на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 квітня 2020 року (суддя суду 1 інстанції Верба І.О.) в адміністративній справі за позовом депутата Кам`янської міської ради ОСОБА_1 до Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області, Політичної партії "Громадський рух "Народний контроль" про скасування рішень та постанови,-
ВСТАНОВИВ:
Депутат Кам`янської міської ради ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області, Політичної партії Громадський рух Народний контроль , в якому просив визнати дії та рішення Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області протиправними щодо перевірки дотримання процедури відкликання за народною ініціативою депутата Кам`янської міської ради ОСОБА_1 та скасувати протокольне рішення Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області, винесене у рамках засідання Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області про узагальнення підсумків збору підписів про відкликання депутата Кам`янської міської ради VІІ скликання ОСОБА_1, протокол № 1 від 12.12.2019 року.
В подальшому позивачем подано уточнений адміністративний позов, відповідно до якого, позивач просив: скасувати протокольне рішення Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області, винесене у рамках засідання Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області про узагальнення підсумків збору підписів про відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1., протокол № 1 від 12.12.2019; скасувати рішення № 11812119 від 18.12.2019 Політичної парії Громадський рух Політичний контроль про відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 ; скасувати постанову № 2 Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області від 23.12.2019 Про визнання обраним депутата , наступного за черговістю у списку відповідної місцевої організації політичної партії, та реєстрацію наступного за черговістю депутата Кам`янської міської ради VII скликання .
В обґрунтування позовних вимог зазначалося, що відкликання за народною ініціативою позивача відбулася з порушенням вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад . Так, в порушення вимог чинного законодавства не було здійснено розміщено інформацію в місцевих та регіональних ЗМІ про збори виборців. Також відповідачем не було перевірено надану інформацію по збору підписів на відкликання за народною ініціативою та не здійснено перевірку підписних листів з дотриманням вимог
частини третьої статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад . При цьому, відповіді з органів ведення державного реєстру виборців представники таких органів у перевірці підписних листів участі не брали та інформацію, щодо того чи є особи, які підписали відповідні підписні листи виборцями багатомандатного округу за яким було обрано депутата Кам`янської міської ради за народною ініціативою, відповідач не отримував. Крім того, членами комісії в актах було виявлено велику кількість осіб, які відмовились (не підтвердили) факт підписання ними відповідних підписних листів, що свідчить про зловживання з боку членів ініціативної групи. Таким чином, наявні значні порушення щодо проведення процедури відкликання позивача за народною ініціативою як депутата та жодних передбачених статтею 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад підстав щодо відкликання позивача за народною ініціативою не було наведено.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 квітня 2020 року у задоволені позову відмовлено.
В апеляційній скарзі позивач посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
В обґрунтування доводів апеляційної скарги вказує, що суд першої інстанції не обґрунтував наявності підстав для відкликання позивача та не надав оцінку фальсифікації підписаних листів. Також не враховано тієї обставини, що посадові особи органу самоорганізації не можуть приймати участь у ініціативній групі щодо відкликання депутата. Крім того, відповідач в порушення норм чинного законодавства не залучив під час перевірки підписів виборців в підписаних листах правоохоронних органів та орган ведення Державного реєстру виборців. Залишено поза увагою судом першої інстанції факт, що відповідач прийняв спірне рішення у формі протоколу, в той час як останній повинен був прийняти постанову. Також, суд першої інстанції не надав оцінку доводам позивача щодо не співпадіння складу політичної ради відповідача 2, який прийняв рішення про його відкликання зі складом політичної ради за інформацією розміщеною на офіційному сайті відповідача 2. Крім того, орган який приймав рішення про відкликання позивача не має права на розгляд таких питань відповідно до статуту. Поза увагою залишено порушене права позивача бути присутнім під прийняття рішення про його відкликання як депутата, в той час як останнім було направлено письмову вимогу щодо його повідомлення про час та місце розгляду питання про відкликання. Також Кам`янською міською виборчою комісією Дніпропетровської області не було перевірено рішення Політичної партії Громадський рух Народний контроль щодо відкликання позивача з приводу того, чи дійсно політична партія мала такі повноваження на прийняття такого рішення та інформацію щодо осіб, які приймали рішення.
У відзиві на апеляційну скаргу Політична партія Громадський рух Народний контроль просила залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін. Вказує, що Політична Рада Політичної партії Громадський рух Народний контроль правомірно, в рамках дискреції, наданої законодавством, прийняла рішення Про відкликання депутата місцевої ради а народною ініціативою , яким за результатами розгляду звернення Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області, вирішено відкликати за народною ініціативою депутата Кам`янської міської ради ОСОБА_1 . Також викладено клопотання про проведення судового засідання за відсутності представника.
Перевіривши рішення суду першої інстанції, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши доводи апеляційної скарги, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Як слідує з матеріалів справи, ОСОБА_1 був обраний депутатом Кам`янської міської ради.
26.11.2019р. та 27.11.2019р. ОСОБА_2 звернулась до головного редактора газети ТОВ 05692 , головного редактора газети Любимый город ДЗ з клопотаннями розмістити на шпальтах газети повідомлення про збори виборців 01.12.2019 (а.с.97-100).
01.12.2019р. у приміщенні КЗ Академічний музично-драматичний театр ім. Лесі Українки проведено збори виборців щодо відкликання за народною ініціативою депутата ОСОБА_1 , який обраний по багатомандатному виборчому округу до Кам`янської міської ради VII скликання, у зборах приймали участь 478 осіб, на зборах прийняті рішення, відповідно до витягу з протоколу № 1 (а.с.62-68, 182-188).
На вказаних зборах по порядку денному вирішено:
- прийняти рішення про внесення пропозиції виборців щодо відкликання за народною ініціативою депутата Кам`янської міської ради ОСОБА_1 . Проінформувати Кам`янську міську виборчу комісії про прийняте рішення про внесення пропозиції виборців, щодо відкликання депутата ОСОБА_1 за народною ініціативою;
- утворити відповідно до частини третьої статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ініціативну групу для збирання підписів виборців багатомандатного виборчому округу на підтримку пропозицій про відкликання за народною ініціативою депутата ОСОБА_1 , який був обраний по багатомандатному виборчому округу до Кам`янської міської ради VII, який набув повноважень 20.11.2015, у персональному складі у кількості 56 осіб;
- затвердити офіційним представником ініціативної групи для збирання підписів багатомандатного виборчого округу на підтримку пропозицій про відкликання Кам`янської міської ради ОСОБА_1 , ОСОБА_3 ;
- затвердити форму підписного листа для збирання підписів на підтримку про відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 , який набув повноважень депутата 20.11.2015р.
04.12.2019р. до Кам`янської міської виборчої комісії від офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_3 надійшло повідомлення та витяг з протоколу від 01.09.2019р. про проведення зборів виборців, на яких було прийнято рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутат Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою.
05.12.2019р. Кам`янська міська виборча комісія направила депутату Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 , відповідно до частини другої статті 40 Закону країни Про статус депутатів місцевих рад , повідомлення про початок з 05.12.2019р. процесу збору підписів на підтримку пропозицій про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (а.с.174).
11.12.2019р. офіційний представник ініціативної групи ОСОБА_3 подала до Кам`янської міської виборчої комісії протокол зборів виборців, реєстр учасників зборів виборців, підписні листи, особисті заяви членів ініціативної групи, та заяву офіційного представника ініціативної групи щодо відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою.
12.12.2019р. до Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області надійшло повідомлення депутата Кам`янської міської ради ОСОБА_1 про відсутність підстав для його відкликання за народною ініціативою, відсутність повідомлень регіональних та місцевих ЗМІ, включення до складу ініціативної групи членів органів самоорганізації населення, проведення зборів виборців в приміщенні КЗ Академічний музично-драматичний театр ім. Лесі Українки , збір підписів на комунальних підприємствах, подання до поліції заяви про правопорушення (а.с.30, 146-147).
Протоколом № 1 від 12.12.2019р. засідання Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області про узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 ухвалено наступне:
- прийнято протокол виборців, як такий, що відповідає вимогам чинного законодавства;
- форму підписного листа для збору підписів, визначено такою, що відповідає формі зазначеній в частині третій статті 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ;
- форму реєстру учасників зборів виборців, визначено такою, що відповідає частині четвертій статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ;
- вирішено не враховувати осіб під № № 28, 185, 50, 61, зазначених в реєстрі виборців і відняти їх від загальної кількості виборців зазначених в реєстрі учасників зборів (478 - 4 = 474), визначено реальну кількість виборців прийнявши участь в зборах виборців в кількості 474 особи, та признано збори виборців легітимними;
- виключено ОСОБА_3 з членів ініціативної групи та вирішено вважати її офіційним представником цієї групи;
- у зв`язку із відсутністю заяви ОСОБА_4 виключено її із списку ініціативної групи і прийнято заяви цілісного складу ініціативної групи в кількості 54 особи;
- вирішено звернутися до відділів Державного реєстру виборців адміністрації Південного, Заводського, Дніпровського районів Кам`янської міської ради щодо залучення органів ведення Державного реєстру виборців для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах виборців (власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік народження, відомості про громадянство, адреса місця проживання, що підтверджує що дані особи є виборцями багатомандатного виборчого округу м. Кам`янського Дніпропетровської області) щодо внесення пропозиції про відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою і визначити термін перевірки підписів виборців протягом 20 днів відповідно до Закону України Про статус депутатів місцевих рад ;
- вирішено звернутися до Кам`янського відділу поліції ГУНИ в Дніпропетровській області щодо залучення правоохоронних органів для здійснення комісійної перевірки разом із членами Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області достовірності відомостей про громадян та їх підписів, то містяться в підписних листах виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою (в кількості не менше 10% від загальної кількості проставлених підписів виборців);
- затверджено створення п`яти груп із числа членів Кам`янської міської виборчої комісії, (по три особи від різних політичних партій) для здійснення перевірки достовірності відомостей та підписів виборців разом із представниками правоохоронних органів безпосередньо з виходом на територію багатомандатного виборчого округу м. Кам`янського для опитування осіб, які поставили свій підпис у підписних листах щодо внесення пропозиції про відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою;
- затверджено форму акту перевірки достовірності відомостей про громадян та їх підписів, які містяться в підписних листах виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою.
Також у продовж з 13.12.2019р. по 15.12.2019р. Кам`янською міською виборчою комісією Дніпропетровської області було складено акти перевірки достовірності відомостей про громадян та їх підписів, що міститься в підписаних листах виборців щодо внесення пропозиції про відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою.
16.12.2019 до Кам`янської міської виборчої комісії надійшли відповіді Відділів ведення Державного реєстру виборців адміністрації Південного району, Заводського району, Дніпровського району Кам`янської міської ради за вих. № 117/19-02, № 41/19-вк, № 3-16-8, згідно яких використання бази даних Реєстру для здійснення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на підтримку пропозицій щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, статтею 26 Закону України Про Державний реєстр виборців не передбачено, у зв`язку із чим підстави для використання персональних даних відсутні. (а.с.27-29, 143-145)
Після перерви, 16.12.2019 Кам`янська міська виборча комісія продовжила свою роботу у складі 16 членів, за участі запрошених осіб депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 , мешканця міста ОСОБА_5 , офіційний представник ініціативної групи ОСОБА_3., член ініціативної групи ОСОБА_6 , представник ЗМІ ОСОБА_7 , по порядку денному: 1) результати перевірки підписних листів та остаточне вивчення документів щодо відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою; 2) прийняття відповідного рішення по процедурі відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 за народною ініціативою, згідно протоколу:
- комісія попрацювала по перевірці підписних листів, зачитано офіційні звернення до відділів Державного реєстру виборців, їх відповіді, текст звернення до міського відділу поліції;
- після перевірки проведених робочою групою з числа членів Кам`янської міської виборчої; комісії всіх підписних листів виявлені недоліки в листах № 51 особа № 6 (вказано назву вулиці, № будинку без номеру квартири); № 5 особи під № 2, 3, 4 записані однією рукою;
- заслухано всіх керівників груп по результатах перевірки;
- за результатами перевірки вирішено не враховувати 20 підписів виборців, зазначених в підписних листах зібраних під час ініціювання процедури відкликання депутата за народною ініціативою;
- вирішено враховуючи результати перевірки документів та узагальнюючи підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 , враховуючи що ініціативною групою зібрано достатньо листів, необхідних для процедури відкликання депутата за народною ініціативою, а саме кількість підписів виборців складає 1960 підписів, що перевищує виборчу квоту в 1475 голосів виборців, встановлену в багатомандатному виборчому окрузі м. Кам`янського (м. Дніпродзержинськ), враховуючи, що при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради народною ініціативою, дотримані вимоги статей 38 - 40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , на підставі частини 5 статті 41 зазначеного закону, звернутися до вищого керівного органу політичної партії Громадський рух Народний контроль , місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
16.12.2019 року позивач направив поштовим зв`язком на адресу політичної партії звернення про повідомлення дати, часу та місця розгляду питання щодо відкликання депутата місцевої ради за зверненням міської виборчої комісії, яке вручено 17.12.2019 (а.с.101-104).
18.12.2019 року Кам`янська міська виборча комісія Дніпропетровської області направила Політичній партії Громадський рух Народний контроль звернення в порядку статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад щодо прийняття рішення відповідно до частини сьомої статті 41 вказаного закону про відкликання ОСОБА_1 за народною ініціативою або відмову в задоволенні цієї ініціативи, із доданням протоколу № 1 засідання міської виборчої комісії та витягу з протоколу зборів виборців (а.с.91).
18.12.2019 року Політичною радою Політичної партії Громадський рух Народний контроль прийнято рішення № 1181219 Про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою , яким за результатами розгляду звернення Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області, вирішено:
- відкликати за народною ініціативою депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 обраного від Дніпро дзержинської міської у Дніпропетровській області організації політичної партії Громадський рух Народний контроль ;
- направити це рішення до Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області для реагування відповідно до законодавства;
- контроль за виконанням цього рішення покласти на Голову Партії.
Рішення від 18.12.2019 №1181219 підписано Головою Партії ОСОБА_12., членами Політичної Ради Партії ОСОБА_11., ОСОБА_8
23.12.2019 року Кам`янська міська виборча комісія Дніпропетровської області, розглянувши рішення Політичної ради політичної партії Громадський рух Народний контроль від 18.12.2019р. № 1181219 Про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою , прийняла постанову № 2 Про визнання обраним депутатом, наступного за черговістю кандидата в депутати у виборчому списку відповідної місцевої організації політичної партії, та реєстрацію наступного за черговістю депутата Кам`янської міської ради VII скликання , якою постановила:
- визнати обраним депутатом, наступного за черговістю кандидата у депутати в виборчому списку від Дніпродзержинської міської у Дніпропетровській області організації політичної партії Громадський рух Народний контроль - ОСОБА_9 ;
- зареєструвати депутатом Кам`янської міської ради VII скликання від Дніпродзержинської міської у Дніпропетровській області організації політичної партії Громадський рух Народний контроль - ОСОБА_9 .
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів зазначає наступне.
Спірні відносини, що склались між сторонами регулюються Конституцією України, Законом України Про статус депутатів місцевих рад , який відповідно до Конституції України, Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , інших законів України визначає правовий статус депутата сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради як представника інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу та рівноправного члена місцевої ради, встановлює гарантії депутатської діяльності та порядок відкликання депутата місцевої ради.
Процедура відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою визначена розділом V Закону України "Про статус депутатів місцевих рад" від 11 липня 2002 року № 93-IV (надалі - Закон № 93).
Статтею 37 вказаного Закону встановлено, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути:
1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом;
2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі;
3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
Відповідно до статті 38 Закону № 93 право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.
Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше, зокрема, 300 осіб для відкликання депутата міської ради міста обласного значення та районної у місті ради. Не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (далі - ініціативна група), до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад. Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити (пункт 2): районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - не менше 50 осіб.
Бути офіційним представником ініціативної групи, входити до її складу не можуть посадові та службові особи органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, військовослужбовці, судді, працівники судів та правоохоронних органів.
Статтею 39 цього Закону встановлено, що у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг з протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.
Згідно з вимогами пункту 1 частини першої статті 40 Закону №93-IV на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.
Відповідно до пункту 2 частини другої статті 40 Закону №93-IV з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки: у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - двадцять днів.
Процедура зібрання підписів виборців щодо відкликання депутата місцевої ради визначена статтею 40 Закону № 93.
Забороняється збирати підписи в органах державної влади, органах влади Автономної Республіки Крим, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях (крім партійних організацій), у місцях видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги.
Згідно з вимогами частин першої статті 41 Закону №93-IV після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.
Голова, а у разі його відсутності - заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника - секретар територіальної виборчої комісії, не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців, скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів (п. 1 ч. 2 ст. 41 Закону №93-IV).
Пунктом 2 абзацу 2 частини другої статті 41 Закону №93-IV визначено, що на цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів - вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки: 2) у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради - протягом двадцяти днів з дня отримання матеріалів.
При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписи окремих виборців: 1) у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця; 2) записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою; 3) вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу; 4) якщо підписи вчинені виборцем декілька разів; 5) якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку.
При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи: 1) якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу; 2) у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців; 3) у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених частиною п`ятою статті 40 цього Закону; 4) які не відповідають встановленій формі.
Відповідно до вимог частини четвертої статті 41 Закону №93-IV за результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.
Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38 - 40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38 - 40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради.
При цьому слід зазначити, що підстави для відкликання депутата за народною ініціативою визначають саме виборці, і виборча комісія не має підстав втручатись у права виборців.
Повноваженнями територіальної виборчої комісії у процедурі прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради за народної ініціативи, відповідно до статті 41 Закону № 93-IV, є перевірка у встановлені законом строки:
- дотримання вимог статей 38 - 40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою;
- правильності оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону;
- достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснення;
- вибіркова перевірка підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості), із залученням правоохоронних органів здійснення.
Як слідує матеріалів справи, виборчою комісією встановлено, що відомостей про встановлення порушень, достатніх для відхилення всіх підписних листів комісією не зазначено, хоча недоліки окремо взятих враховані, що відображено у протоколі засідання виборчої комісії. Загальна кількість підписів виборців яка була врахована, складає 1960 підписів, що є більшою ніж виборча квота, яка складала 1475 голосів виборців, встановлену в багатомандатному виборчому окрузі м. Кам`янського (м. Дніпродзержинськ).
Щодо доводів позивача про протиправну участь в ініціативній групі посадових осіб органу місцевого самоврядування, чим порушено приписи ст. 38 Закону № 93-IV, а саме: ОСОБА_13 є членом територіального комітету Південного району (орган самоорганізації населення), ОСОБА_6 є головою комітету мікрорайону № 8 Південного району м. Кам`янського (орган самоорганізації населення), голова органу самоорганізації населення Комітет району Баглєй Південного району в місті Кам`янське ОСОБА_3 затверджена офіційним представником ініціативної групи, колегія суддів зазначає наступне.
Згідно із частиною шостою статті 38 Закону № 93-IV бути офіційним представником ініціативної групи, входити до її складу не можуть посадові та службові особи органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, військовослужбовці, судді, працівники судів та правоохоронних органів.
Так, позивач не підтвердив, що статус вказаних фізичних осіб відповідає встановленій забороні відповідно до ч.6. ст. 38 Закону № 93-IV.
При цьому, суд першої інстанції правильно зазначив, що посади або членство в органах самоорганізації населення не є тотожнім зайняттю посад в органах місцевого самоврядування.
За таких обставин вказані доводи позивача є безпідставними, оскільки зазначені ним особи відносяться до органів самоорганізації населення, а не до органів місцевого самоврядування.
Відносно доводів позивача про проведення зборів виборців у приміщенні КЗ Академічний музично-драматичний театр ім. Лесі Українки , як порушення частини восьмої статті 38 Закону № 93-IV, то відповідно до вказаної норми, забороняється проводити збори виборців щодо відкликання депутата місцевої ради в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, у місцях видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги, проте приміщення комунального закладу в даному випадку не є місцем видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги, а тому відсутні порушення ч.8 ст. 38 Закону № 93-IV.
Доводи позивача про нерозміщення засобами масової інформації відомостей про заплановані збори виборців, як порушення третьої статті 38 Закону № 93-IV є необґрунтованими, оскільки абзацом першим частини третьої статті 38 Закону № 93-IV визначено, що не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. При цьому, представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на такі збори виборців.
Отже, встановлена законом процедура зобов`язує повідомити ЗМІ про заплановані збори не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, та не зобов`язує ЗМІ або інших осіб розмістити відповідне повідомлення, не покладає на ініціативну групу та її членів будь-яких додаткових обов`язків.
Щодо відсутності підписів в актах перевірки та висновків працівників поліції, то
абзац другий частини першої статті 41 Закону № 93-IV передбачає проведення територіальною виборчою комісією вибіркової перевірки підписів громадян в підписних листах (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у встановлені строки із залученням правоохоронних органів.
Відповідно до змісту актів перевірки достовірності відомостей про громадян та їх підписів, що містяться в підписних листах виборців, вказані перевірки проводилися за участю посадових осіб правоохоронних органів.
При цьому, суд зазначає, що вказаною вище нормою Закону не встановлено, що участь працівників правоохоронних органів оформлюється актами, вимога щодо підписання актів вказаними особами законодавством не передбачена, також вказаним особам, зокрема, працівникам поліції, законом не надано повноваження на складення висновків під час проведення процедури перевірки підписів у підписних листах.
Доводи скаржника про те, що відповідач в порушення норм чинного законодавства не залучив під час перевірки підписів виборців в підписаних листах орган ведення Державного реєстру виборців є хибними., з таких підстав.
Верховним Судом у постанові від 25.04.2018 у справі № 803/1159/17 сформульовано правову позицію, що Законом України Про статус депутатів місцевих рад не передбачено можливості припинення народної ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради з підстав відсутності законодавчого регулювання окремих елементів інституту відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою, а саме: проведення перевірки із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснити перевірку достовірності відомостей про громадян, а також із залученням правоохоронних органів підписів громадян, що містяться в підписних листах.
Відсутність відповідного механізму є прогалиною законодавчому регулюванні і не може бути перешкодою для реалізації права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою.
Також колегія суддів не приймає доводи скаржника щодо порушення під час процедури збору підписів вимог частини п`ятої статті 40 Закону № 93-IV, якою забороняється збирати підписи в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях (крім партійних організацій), у місцях видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги, оскільки не надано будь-яких підтверджень вказаним доводам.
Відносно порушення міською виборчою комісією форми прийняття рішення шляхом оформлення такого рішення протокольно, а не прийняття на підставі протоколу відповідної постанови, слід зазначити наступне.
Відповідно до абзацу шостого частини четвертою статті 41 Закону № 93-IV за результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.
Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги статей 38 - 40 цього Закону, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення, зокрема, про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (частина п`ята статті 41 Закону № 93-IV).
Таким чином, законом не встановлено, що прийняття рішення про звернення до керівного органу партії оформлюється постановою, у зв`язку із чим порушень з боку територіальної виборчої комісії з цього приводу не встановлено.
Надаючи оцінку доводам позивача про неправомірність прийняття 18.12.2019р. Політичною Радою Партії рішення № 1181219 Про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою , яким відкликано за народною ініціативою депутата Кам`янської міської ради VII скликання ОСОБА_1 обраного від Дніпродзержинської міської у Дніпропетровській області організації політичної партії Громадський рух Народний контроль та направлено таке рішення до Кам`янської міської виборчої комісії Дніпропетровської області, слід враховувати наступне.
Так, відповідно до пункту 6.2 статуту політичної партії, в період між з`їздами вищим керівним органом політичної партії Громадський рух Народний контроль є Політична Рада Партії. Рішення від 18.12.19р. № 1181219 підписано Головою Партії ОСОБА_12, як членом Політичної Ради Партії, та членами Політичної Ради Партії ОСОБА_11, ОСОБА_8.
При цьому, суд першої інстанції правильно зазначив, що втручання з боку органів державної влади, до яких відносяться й органи судової влади, у внутрішню діяльність політичних партій забороняється, за винятком випадків, передбачених Законом України Про політичні партії в Україні .
На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та надано їм належну юридичну оцінку, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.
Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу депутата Кам`янської міської ради ОСОБА_1 - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 квітня 2020 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий - суддя Т.І. Ясенова
суддя О.В. Головко
суддя А.В. Суховаров
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.09.2020 |
Оприлюднено | 23.09.2020 |
Номер документу | 91693511 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Ясенова Т.І.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні