ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
пр. Волі, 54а, м. Луцьк, 43010, тел./факс 72-41-10
E-mail: inbox@vl.arbitr.gov.ua Код ЄДРПОУ 03499885
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
15 вересня 2020 року Справа № 924/321/20
За позовом Хмельницької міської ради
до відповідача 1: Приватного підприємства «Торговий дім «Європацукор» , смт. Іваничі, Волинська область
відповідача 2: Приватного підприємства «Укр-Петроль» , м.Володимир-Волинський, Волинська область
про стягнення 142 221 грн. 43 коп.
Головуючий суддя Шум М. С.
Секретар судового засідання: Вижовець М. О.
Представники сторін:
від позивача: н/з
від відповідача 1: н/з
від відповідача 2: н/з
встановив: ухвалою Господарського суду Хмельницької області від 28.04.2020 матеріали справи №924/321/20 передано на розгляд до Господарського суду Волинської області за підсудністю.
Ухвалою Господарського суду Волинської області від 22.05.2020 прийнято до провадження та призначено до розгляду справу №924/321/20 за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 23.06.2020.
Хмельницька міська рада в позовній заяві просить суд стягнути з відповідачів 142 221 грн. 43 коп. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку по вул. Прибузькій, 15 у м.Хмельницькому з яких 93 254 грн. 59 коп. з ПП «ТД» Європацукор» та 48 966 грн. 84 коп. з ПП «Укр-Петроль» , а також стягнути з відповідачів судовий збір у сумі 2 133 грн. 32 коп.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на земельній ділянці з кадастровим номером 6810100000:04:005:0054 площею 0,8900 га за адресою вул. Прибузькій, 15 у м.Хмельницькому на праві власності знаходяться будівлі/приміщення ПП «Укр-Петроль» (площа приміщень 892,3 кв.м.) та ПП «ТД» Європацукор» (площа приміщень 1699,1 кв.м.). В свою чергу, позивач зазначає, що відповідачі права на землю під нерухомістю не оформили, користуються земельною ділянкою без правовстановлюючих документів для обслуговування вищевказаних приміщень, договір оренди землі не уклали, плату за користування земельною ділянкою не вносять. Форма власності земельної ділянки - комунальна. Розрахунок позивач здійснив у відсотковому співвідношенні площі нерухомого майна відповідачів до загальної площі земельної ділянки. Так, згідно з розрахунками позивача, площа земельної ділянки, за яку повинно сплатити безпідставно збережені кошти у вигляді орендної плати ПП ТД Європацукор , становить 5 835, 73 кв. (65, 57 % від загальної площі земельної ділянки), ПП Укр-Петроль - 3 064, 27 (34, 43 % від загальної площі земельної ділянки).
ПП ТД Європацукор у відзиві від 11.06.2020 №102 в задоволенні позову просить відмовити. При цьому, зазначає, що позивачем не доведено користування відповідачем 1 земельною ділянкою саме площею 5 835, 73 кв.м. Земельна ділянка під нерухомим майном ПП ТД Європацукор не сформована, кадастровий номер їй не присвоєно, відтак у позивача немає підстав для стягнення з відповідача 93 254 грн. 59 коп. як безпідставно збережені кошти у розмірі орендної плати. Крім того, відповідач 1 стверджує, шо Хмельницька міська рада неправомірно об`єднала в одній позовній заяві дві різні позовні вимоги до двох юридичних осіб, нерухоме майно яких є різним, а тому знаходиться на двох окремих земельних ділянках.
ПП Укр-Петроль у відзиві від 11.06.2020 №11/06 в задоволенні позову просить відмовити. При цьому, зазначає, що розрахунок здійснений позивачем шляхом визначення суми безпідставно збережених коштів у співвідношенні площі нерухомого майна до загальної площі земельної ділянки не грунтується на нормах чинного законодавства. З розрахунку позивача неможливо встановити, чи правильними є застосовані останнім функціональне призначення, коефіцієнти, площа та нормативна грошова оцінка землі. Земельна ділянка площею 3 064, 27 кв. м (згідно з розрахунками така площа зазначене для нарахування безпідставно збережених коштів, які слід стягнути з відповідача 2) не сформована як об`єкт цивільних прав, що виключає можливість обчислення розміру безпідставно збережених коштів у вигляді орендної плати за землю.
У відповіді на відзиви відповідачів від 17.06.2020 Хмельницька міська рада позовні вимоги підтримує та просить задоволити. При цьому, зазначає, що у випадку незгоди із обрахунками коштів до стягнення, відповідачі можуть подати контррозрахунок, проте таким правом не скористалися. Обов`язок формування земельної ділянки, на якій розташовано об`єкт нерухомого майна, покладено на власника майна.
В запереченнях на відповідь на відзив від 11.08.2020 №11/08 ПП Укр-Петроль позов не визнає, заперечує порядок розрахунку коштів до стягнення з відповідачів.
Ухвалою суду від 18.09.2020 розгляд справи по суті призначено на 15.09.2020.
Сторони в судове засідання 15.09.2020 не з`явилися, хоча були вчасно та належним чином повідомлені про місце, дату та час розгляду справи, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення.
В запереченнях на відповідь на відзив від 04.09.2020 №04/09 ПП ТД Європацукор зазначає про безпідставність позову Хмельницької міської ради. Повідомляє, що відповідачі отримали земельну ділянку у постійне користування як було і у попереднього власника нерухомого майна, а не в оренду, як це стверджує Хмельницька міська рада, обраховуючи суму безпідставно збережених коштів.
Враховуючи, що норми ст. 74 ГПК України щодо обов`язку суду витребувати у сторін документи і матеріали, необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази, п. 4 ст. 129 Конституції України визначає одним з принципів судочинства свободу в наданні сторонами суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, відсутність відзиву з відповідними вказівками на незгоду відповідача з будь-якою із обставин справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, що позбавляє відповідача відповідно до ч. 4 ст. 165 ГПК України заперечувати проти такої обставини під час розгляду справи, суд вважає, що ним, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та вважає за необхідне розгляд справи проводити за наявними в ній матеріалами.
Дослідивши матеріали справи та з`ясувавши фактичні обставини, господарський суд, встановив -
Приватне підприємство Торговий Дім Європацукор є власником приміщення котельні площею 28, 6 кв.м, приміщення складів площею 785, 1 кв.м, приміщення павільйону площею 405,3 кв.м, побутового приміщення прирейкової бази площею 480, 1 кв.м по вул.Прибузькій, 15 в м. Хмельницьку, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 02.03.2020 (а.с. 16).
Приватне підприємство Укр-Петроль є власником приміщення складу площею 892, 3 кв.м по вул. Прибузькій, 15 в м. Хмельницьку, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна від 02.03.2020 (а.с. 17).
Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку земельна ділянка з кадастровим номером 6810100000:04:005:0054 по вул. Прибузькій, 15 у м.Хмельницькому площею 0,890 га з цільовим призначенням для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та спору підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості є комунальної форми власності (а. с. 29-31).
ПП ТД Європацукор та ПП Укр-Петроль права на землю під зазначеними об`єктами нерухомості не оформили, договір оренди землі не укладали, плату за користування земельною ділянкою не вносять. Такі обставини відповідачі не заперечують.
Згідно з Актом обстеження земельної ділянки 6810100000:04:005:0054 площею 0,8900 га від 08.10.2019 головними спеціалістами відділу оренди та продажу землі Управління земельних ресурсів та земельної реформи Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів встановлено, що відповідна земельна ділянка частково огороджена, на території розміщені будівлі, власниками яких є ПП Укр-Петроль та ПП ТД Європацукор . Станом на 08.10.2019 відповідачі не звертались до міської ради з приводу оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку по вул. Прибузькій, 15 у м.Хмельницькому (а. с. 19).
Відповідно до частини другої статті 20 та частини третьої статті 23 Закону України Про оцінку земель дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (24.02.2020 18-22-0.33-358/116-20) оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:04:005:0054 площею 0,8900 га по вул. Прибузькій, 15 у 2019 році становить 4 376 052 грн. 00 коп. (а. с. 27-28).
Згідно інформації Головного управління ДФС у Хмельницькій області (№9209/10/22-01-58-04 від 05.11.2019) ПП ТД Європацукор , не декларує та не сплачує орендну плату/земельний податок (а. с. 22).
Згідно інформації Головного управління ДФС у Хмельницькій області (№12697/10/22-01-58-04 від 02.12.2019) ПП Укр-Петроль в 2019 році сплачено земельний податок в сумі 208 842 грн. 60 коп. При цьому, адреса земельної ділянки в податковій декларації не зазначена. Відповідно до інформації Хмельницької міської ради ПП Укр-Петроль є також землекористувачем земельної ділянки за адресою вул. Шевченка, 69 у м.Хмельницьку, що підтверджується долученим договором оренди землі від 19.04.2010 (а. с. 23-24, 34-38).
Несплата орендної плати чи інших платежів за користування спірною земельною ділянкою відповідачами у справі не оспорюється.
Позивач для здійснення розрахунків безпідставно збережених коштів у формі орендної плати за спірну земельну ділянки, розмір (площу) земельної ділянки для кожного відповідача окремо розрахував шляхом відсоткового співвідношення площі майна, яке належать їм на праві власності відносно площі всієї земельної ділянки - 8900 кв. м.
Так, площа нерухомого майна, яке належить на праві власності ПП ТД Європацукор і знаходиться по вул. Прибузькій, 15 становить 1699, 1 кв. м. Площа нерухомого майна, яке належить на праві власності ПП Укр-Петроль і знаходиться по вул. Прибузькій, 15 становить 892, 3 кв. м. Відтак, всього площа будівель, які розташовані на земельній ділянці по вул. Прибузькій, 15 становить 2591, 4 кв. м. За відсотковим співвідношення площі нерухомого майна кожного з відповідачів до загальної площі земельної ділянки, позивач визначив, що ПП ТД Європацукор слід сплачувати орендну плату за земельну ділянку площею 5 835, 73 кв. м. (що є 65,57 % від загальної площі земельної ділянки), ПП Укр-Петроль - 3 064, 27 кв. м. (що є 34, 43% % від загальної площі земельної ділянки).
Відповідно до розрахунку за ПП ТД Європацукор рахується розмір збитків у вигляді неодержаного доходу від орендної плати за земельну ділянку площею 5835, 73 кв.м. за період з 01.02.2019 до 01.03.2020 та становить 93 254 грн. 59 коп. з розрахунку 3% в рік від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в розмірі 2 869 370 грн. 08 коп. (65,57 % від нормативної грошової оцінки всієї земельної ділянки - 4376 052 грн. 00 коп.) (а. с. 32).
Відповідно до розрахунку за ПП Укр-Петроль рахується розмір збитків у вигляді неодержаного доходу від орендної плати за земельну ділянку площею 3064,27 кв.м. за період з 01.02.2019 до 01.03.2020 та становить 48 966 грн. 84 коп. з розрахунку 3% в рік від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в розмірі 1 506 670 грн. 92 коп. (34, 43 % від нормативної грошової оцінки всієї земельної ділянки - 4376 052 грн. 00 коп.) (а. с. 33).
Враховуючи зазначене, позивач посилається на те, що відповідачі використовують земельну ділянку площею 8900 кв.м. з кадастровим номером 6810100000:04:005:0054 в м. Хмельницьку, вул. Прибузька, 15 без правовстановлюючих документів, а тому звернувся з позовом до суду про стягнення з ПП ТД Європацукор та ПП Укр-Петроль 142 221 грн. 43 коп. безпідставно збережених коштів в розмірі орендної плати з яких 93 254 грн. 59 коп. з ПП ТД Європацукор , а 48 966 грн. 84 коп. з ПП Укр-Петроль .
Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 1 статті 5 Господарського процесуального кодексу України, здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
Згідно частини 1 статті 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
За приписами статті 16 Цивільного кодексу України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способи захисту цивільних прав та інтересів визначені частиною 2 статті 16 Цивільного кодексу України.
Згідно частини 2 статті 2 Цивільного кодексу України, одним з учасників цивільних відносин є держава Україна, яка відповідно до статтей 167, 170 Цивільного кодексу України набуває і здійснює цивільні права та обов`язки через органи державної влади у межах їхньої компетенції, встановленої законом, та діє у цивільних відносинах на рівних правах з іншими учасниками цих відносин.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.
Частиною 5 статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочності, зокрема, щодо розпорядження об`єктами права комунальної власності шляхом надання їх в оренду юридичним та фізичним особам.
Отже, правомочності щодо розпорядження об`єктами права комунальної власності, у тому числі й передачі їх у тимчасове користування юридичним та фізичним особам, належать органу місцевого самоврядування, який у спірних правовідносинах є позивач.
Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до статті 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.
Згідно зі ст. 80 Земельного кодексу України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, незалежно від того, зареєстрована земельна ділянка за територіальною громадою чи ні.
За змістом статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України селищні міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передання в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за положеннями частини першої статті 21 Закону України "Про оренду землі" визначається орендна плата за землю, як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п. 14.1. ст. 14 Податкового кодексу України).
Майном, як особливим об`єктом вважаються окрема річ, сукупність речей, а також майнові права та обов`язки (ч.1 ст.190 Цивільного кодексу України).
Позивач звертаючись з позовом про стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати, посилається на використання відповідачами земельної ділянки площею 8900 кв.м. з кадастровим номером з кадастровим номером 6810100000:04:005:0054 в м. Хмельницьку, вул. Прибузька, 15 без правовстановлюючих документів.
Відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права є предметом регулювання глави 83 Цивільного кодексу України.
Відповідно до частин першої та другої статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Набувач зобов`язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі. У разі неможливості повернути в натурі потерпілому безпідставно набуте майно відшкодовується його вартість, яка визначається на момент розгляду судом справи про повернення майна (ст. 1213 ЦК України).
Визначаючи суть і характер правовідносин, які виникли між сторонами, суд виходить з того, що згідно чинного законодавства України, зобов`язання за підставами виникнення поділяються на договірні та позадоговірні. Позадоговірні зобов`язання можуть бути деліктними або безделіктними.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідачі з моменту придбання нерухомого майна по даний час право користування (оренди) земельної ділянки у м.Хмельницький, вул. Прибузька, 15, на якій знаходиться їхнє нерухоме майно, не оформили, відповідно орендну плату не сплачують.
Таким чином, відсутність укладеного між позивачем та відповідачами договору оренди земельної ділянки та/або іншого договору, виключає договірні зобов`язання.
Як вбачається з матеріалів справи, вимога позивача про стягнення безпідставно збережених коштів орендної плати за фактичне користування земельною ділянкою без належних на те правових підстав звернена до відповідачів, як до власників об`єктів нерухомого майна, що розміщене на вказаній земельній ділянці.
Перехід прав на земельну ділянку, пов`язаний з переходом права на будинок, будівлю або споруду, регламентується Земельним кодексом України. Так, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (частина друга статті 120 Земельного кодексу України).
За змістом глави 15 Земельного кодексу України , право користування земельною ділянкою комунальної власності реалізується, зокрема, через право оренди.
Частина перша статті 93 Земельного кодексу України встановлює, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (ст. 96 Земельного кодексу України).
Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права (стаття 125 Земельного кодексу України).
Наведені норми слід розуміти таким чином, що при виникненні в іншої особи права власності на жилий будинок, будівлю або споруду право попереднього власника або користувача припиняється автоматично, в силу закону, без оформлення припинення права будь-якими актами та документами.
Суд зазначає, що спірна земельна ділянка перебувала у попереднього власника нерухомого майна, що розташоване на ній, у постійному користуванні. Проте, на підставі рішення Хмельницької міської ради від 31.01.2018 №69 із внесеними змінами рішенням міської ради від 10.10.2018 №106 припинено право постійного користування Хмельницькій кондитерській фабриці (правонаступник ЗАТ Хмельницька кондитерська фабрика Кондфіл ) земельною ділянкою площею 0,89 га по вул. Прибузькій, 15 з кадастровим номером 6810100000:04:005:0054 в м. Хмельницьку, вул. Прибузька, 15 (а. с. 163).
Як встановлено судом з долучених до матеріалів справи документів, відповідач 1 набув право власності на майно, що знаходиться на спірній земельній ділянці 14.01.2019 , відповідач 2 - 10.12.2018 , тобто після припинення права постійного користування для попереднього власника нерухомого майна.
ПП ТД Європацукор в запереченнях на відповідь на відзив (а.с. 161) зазначає, що до відповідачів перейшла спірна земельна ділянка на праві постійного користування, як було і у попереднього власника нерухомого майна, а не в оренду, як це стверджує Хмельницька міська рада. При цьому, ПП ТД Європацукор посилається на висновки ВС по справі №922/1349/18 від 08.07.2020.
Проте, суд не може погодитися з таким твердженням відповідача 1, оскільки право постійного користування спірною земельною ділянкою для попереднього власника нерухомого майна припинено до переходу права власності на таке нерухоме майно відповідачам у справі. Обставини та висновки, викладені Верховним Судом у постанові №922/1349/18 від 08.07.2020 не є аналогічними до спірних у даній справі.
Відповідачі у період з 01.02.2019 до 01.03.2020 не сплачували за користування земельною ділянкою орендну плату у встановленому законодавчими актами розмірі, отже без законних підстав зберегли у себе майно - кошти за оренду землі.
Відтак, відповідачі не сплачуючи орендну плату за користування земельною ділянкою за відсутності укладеного договору, фактично збільшили свої доходи, а позивач втратив належне йому майно (кошти від орендної плати). До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.
Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.
Аналогічний правова позиція викладена в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 року у справі 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 року у справі №922/3412/17, постанові Верховного Суду від 14.01.2019р. у справі №912/1188/17.
З огляду на викладене відповідачі, як фактичні користувачі земельної ділянки площею 8900 кв.м. по вул. Прибузькій, 15 в м. Хмельницьку, що без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберегли у себе кошти, які мали заплатити за користування нею, зобов`язані повернути ці кошти власнику земельної ділянки (позивачу) на підставі ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України.
Незалежно від наявності вини в поведінці відповідачів, сам факт несплати відповідачами за користування земельною ділянкою, свідчить про втрату позивачем майна, яке у спірних правовідносинах підпадає під категорію "виправдане очікування", що є загальновизнаною в т.ч. в практиці визначення Європейського суду з прав людини.
Суд не погоджується з твердженнями відповідачів про те, що земельна ділянка, на якій знаходяться об`єкти нерухомості, що перебувають у їх власності є не сформованою та не є обєктом цивільних прав у розумінні та визначенні земельного законодавства, а тому не має підстав для здійснення розрахунку безпідставно збереженої орендної плати.
Як встановлено положеннями частин першої, третьої, четвертої, дев`ятої статті 79-1 ЗК України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера; земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
До матеріалів справи долучено Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 6810100000:04:005:0054 по вул. Прибузькій, 15 у м.Хмельницькому площею 0,890 га з цільовим призначенням для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та спору підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, комунальної форми власності (а. с. 29-31).
Проте, суд погоджується з твердженнями відповідачів про необґрунтованість способу розрахунку безпідставно збережених коштів у формі орендної плати щодо кожного з відповідачів.
Так, застосування відсоткового співвідношення площі майна, яке належить кожному з відповідачів на праві власності відносно загальної площі спірної земельної ділянки не відповідає принципу індивідуального характеру юридичної відповідальності, а також справедливості визначення розміру безпідставно збережених коштів у вигляді орендної плати кожного з відповідачів, які є окремими юридичними особами.
Площа нерухомого майна не є тим показником чи тією базою на основі яких можна було б встановити площу земельною ділянки, за яку в даному випадку, слід розраховувати безпідставно збережену орендну плату. Конфігурація об`єкту нерухомості, його місце розташування на земельній ділянці мають значення для визначення площі земельної ділянки, яка необхідна для використання чи обслуговування такого нерухомого майна, а відтак і для нарахування за таких обставин, як склалися в даному випадку, безпідставно збереженої орендної плати.
З огляду на викладене, враховуючи зазначені позивачем фактичні обставини справи, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позову Хмельницької міської ради про стягнення з відповідачів 142 221 грн. 43 коп. безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку по вул. Прибузькій, 15 у м.Хмельницькому з яких 93 254 грн. 59 коп. з ПП ТД Європацукор та 48 966 грн. 84 коп. з ПП Укр-Петроль у зв`язку з необґрунтованістю розрахунків позивача.
Відповідно до ст. 129 ГПК України судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись ст. ст. 2, 20, 73, 74, 123, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
У позові відмовити
Відповідно до ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня складення повного рішення.
Повний текст рішення
складено 22.09.2020
Суддя М. С. Шум
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 15.09.2020 |
Оприлюднено | 25.09.2020 |
Номер документу | 91720350 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Волинської області
Шум Микола Сергійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні