ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 вересня 2020 року м. Київ № 640/16138/19
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Смолія І.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження матеріали адміністративної справи за позовом ОСОБА_1 до Департаменту містобудування та архітектури Київської міської ради третя особа - ОСОБА_2 про визнання протиправним та скасування рішення,
встановив:
До Окружного адміністративного суду м.Києва звернувся ОСОБА_1 (надалі також - позивач) до Департаменту містобудування та архітектури Київської міської ради (надалі також - відповідач), третя особа - ОСОБА_2 (надалі також - третя особа), в якому просить суд визнати протиправними та скасувати Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на АДРЕСА_1 від 03.03.2014 №1986/0/12-3/009-14, видані Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).
Позовні вимоги обґрунтовано, тим що відповідач протиправно 03.03.2014 видав Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки № 1986/0/12-3/009-14, за адресою: АДРЕСА_1 для будівництва індивідуального житлового будинку, яка належить ОСОБА_2 . Багатоповерхове нове будівництво за адресою: АДРЕСА_1 , здійснюється з порушенням законодавства України, ДБН, в буферній зоні Києво-Печерської Лаври, в зоні щільної малоповерхової забудови, на земельній ділянці із складним рельєфом Печерських пагорбів, практично займає всю площу земельної ділянки, без відступу від суміжних будинків, з самовільним захопленням та використанням під`їзду в міжділянковому пішохідному проході між АДРЕСА_1 , завширшки 3,9 м, на всіх мережах каналізації, електро-, газо- та водопостачання. Крім того, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки не на реконструкцію існуючого будинку, а на нове будівництво по АДРЕСА_1 .
Відповідачем на адресу суду подано відзив, в якому зазначає про додержання останнім чинного законодавства при видані містобудівних вимог по зазначеній земельній ділянці по АДРЕСА_1 , а також зазначає про відсутність порушеного права позивача.
Третя особа на адресу суду подала письмові пояснення щодо суті заявлених позовних вимог зазначив, що поданий позов є безпідставним та необґрунтованим. Доказів, які б свідчили про протиправність дій відповідача при прийнятті містобудівних вимог не наведено.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.
Земельна ділянка площею 0,0549 га на АДРЕСА_1 належить на праві приватної власності ОСОБА_2 відповідно до державного акту на земельну ділянку, (кадастровий номер 8000000000:82:294:0020), цільове призначення земельної ділянки - для обслуговування житлового будинку, господарських будівель.
Однак, відповідачем видано третій особі Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на АДРЕСА_1 від 03.03.2014 №1986/0/12-3/009-14 для нового будівництва індивідуального житлового будинку.
Позивачем, наголошено, що згідно Висновку експерта про проведення судової будівельно-технічної експертизи від 03.09.2018 №42-18 встановлено, що проектна документація та будівництво житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 не відповідає законодавству та вимогам Державних будівельних норм. При розробленні проектної документації та під час проведення будівельних робіт порушені наступні будівельні норми: проект будівництва житлового будинку за адресою: АДРЕСА_1 розроблений без розділу Оцінка впливів на навколишнє середовище , що є порушенням п.5.2 ДБН А.2.2-3-2014 Склад та зміст проектної документації на будівництво.
Подана Декларація про початок виконання будівельних робіт, проектні рішення та проведені будівельні роботи не відповідають вимогам чинного законодавства України щодо охорони культурної спадщини, ст.ст32, 35 Закону України Про охорону культурної спадщини та ст.7-1 Закону України "Про охорону археологічної спадщини", в частині відсутності дозволу на земляні роботи в межах зон охорони пам`яток, історичних ареалів населених місць, занесених до Списку історичних населених місць України і здійснення господарської діяльності на об`єктах культурної спадщини за декларативним принципом. Проектно-дозвільна документація оформлена неправомірно і погоджена Міністерством культури всупереч рішенню Київради від 22.01.2015 №24/889 щодо введення мораторію на нове будівництво в буферній зоні Києво-Печерської Лаври. На теперішній час погодження Міністерством культури України за підписом Заступника Міністра культури України Мазур Т.В. від 07.07.2016 №580/10/61/16 історико-містобудівного обґрунтування будівництва індивідуального житлового будинку по вул.. Редутна, 32 скасовано рішенням Окружного адміністративного суду м.Києва від 11.06.2019 по справі №640/20158/18.
Проектне рішення Будівництва індивідуального житлового будинку по вул. Редутній, 32 в Печерському районі м. Києва протирічить містобудівним умовам та обмеженням забудови земельної ділянки, що є істотним порушенням Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та вимог Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №109 від 07.07.2011 Про затвердження Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст : гранично допустима висотність - 4 поверхи/вже зведено повних 5 поверхів та елементи 6-го; не забезпечено збереження видового розкриття пам`ятки архітектури; не забезпечена належна інсоляція суміжних житлових будинків; не враховано протипожежні відстані до суміжних земельних ділянок.
Порушені вимоги ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень (4), в частині: 3.8*, щодо формування земельної ділянки прибудинкової території за вимогами інсоляції; 3.11*, щодо порушення відстані від стін новозбудованого об`єкта незавершеного будівництва до існуючого пішохідного проходу та недотримання вимог до ширини влаштованого тротуару; 3.13, щодо критичного зменшення відстані між сусідніми будинками; 3.14, щодо відстаней від проїздів до зведених будівельних конструкцій; 3.19* щодо самовільного збільшення проектувальником і замовником висотності будинку - вище 4-х поверхів; 3.25*, щодо недотримання протипожежних розривів між будинками та будівлями відповідно до ступеня їх вогнестійкості; 3.25в*, щодо зменшення відстані від майданчиків для сміття до сусідніх будинків.
Порушені вимоги ДБН В. 1.2-12-2008 Будівництво в умовах ущільненої забудови. Вимоги безпеки п. 3.4, додаток В. - порушення законних інтересів мешканців сусідніх будинків через зниження експлуатаційних якостей: інсоляція, шумовий режим, вібраційні впливи, інженерний захист території, благоустрою, вуличних мереж та гідрологічної ситуації.
Порушені вимоги ДБН В.1.1-7:2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва - в частині порушення пожежних відстаней між зведеними будівельними конструкціями та сусідніми будинками.
Порушені вимоги ДБН В.2.2-15-2005 Житлові будинки. Основні положення . Додаток В Правила підрахунку площі квартири у житловому будинку і гуртожитку, площі житлового будинку, площі приміщень, площі забудови, будівельного об`єму, поверховості житлового будинку та перелік обов`язкових техніко-економічних показників в частині визначення поверховості і параметрів житлової частини будинку.
Відповідальним за недотримання чинного законодавства України та будівельних норм, регламентів і правил у будівництві є замовники будівництва та проектувальники, відповідальні особи за ведення технічного та авторського нагляду, підписи яких вказані на штампі проектної документації, актах будівельних робіт (журналах, відомостях тощо). Будівництво індивідуального житлового будинку по вул. Редутній 32, Печерський район, м. Київ є об`єктом самочинного будівництва.
Також, за результатами проведення судової будівельно-технічної експертизи проектну документацію будівництва нерухомого об`єкта, що є предметом спірних правовідносин, погоджено Міністерством культури України з обмеженням висотності 13,7 м, включаючи цоколь та мансарду (лист від 10.03.2017 №86/10/61-17).
До реалізації запланована триповерхова будівля, включаючи мансарду та гараж в цокольному (не підвальному) поверсі. Будівля за кресленнями проекту є шестиповерховою і не відповідає зазначеному в проекті та в Декларації про початок виконання будівельних робіт коду об`єкта (за Державним класифікатором будівель і споруд 018-2000), а також категорії складності (за класами наслідків), оскільки передбачає 8-квартирний будинок та паркінг на 8 автомобілів, повноцінні житлові поверхи, вікна на найближчому рівні (- 3,00 м) та має вищу поверховість за вказану у вихідних даних та нормативних документах.
На даний час, при гранично допустимій висотності будинку 4 поверхи, зведено 5 поверхів та елементи 6-го.
Крім того, в експертизі зазначено, що мешканці сусідніх з будівництвом будинків на АДРЕСА_2 та АДРЕСА_3 наражаються на небезпеку, у випадку пожежі у вбудованому паркінгу на 8 автомобілів, оскільки знаходяться нижче за ухилом рельєфу та на відстані менше допустимих 10/15 метрів пожежних розривів при вибуху палаючого автомобіля (таблиця 1 ДБН 360-92) в порушення п. 3.25.* та п. 3.25в* ДБН 360-92**.
При будівництві по вул. Редутній, 32 відстань до сусіднього будинку на АДРЕСА_3, становить 2,9 метри, що в 2 рази менше за нормативну санітарну і пожежну відстань, яка забезпечує запобіганню розвитку пожежі на прилеглі будівлі та споруди.
Зведені будівельні конструкції на Редутній, 32 розташовано на відстані 3,9 м від огорожі з боку будинку на АДРЕСА_2. Крім того, влаштування гаражів в цокольному поверсі в споруді на АДРЕСА_1 для заїзду до них передбачає використання пішохідного проходу між земельними ділянками на Редутній. 32 та АДРЕСА_2, де проходять інженерні мережі дощової каналізації, господарсько-побутової каналізації та слаботочних кабелів і електропостачання.
Листом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12.05.2017 № 8/17-577-17 Звернення щодо розгляду відхилень від діючих державних будівельних норм на об`єкті Будівництво житлового будинку по вул. Редутній, 32, у Печерському районі м. Києва на розгляд Науково-технічної ради Мінрегіону не виносилося, тобто жодних компенсуючих заходів проектувальниками та замовником будівництва не було передбачено.
В зв`язку з чим, позивач звернувся до суду за захистом своїх порушених прав.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності врегульовано Законом України Про регулювання містобудівної діяльності .
Відповідно до пп.7 та 8 ч.1 ст.1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій; містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - це містобудівна документація, документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
Частиною 1 ст.2 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності планування і забудова територій - діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб, яка передбачає: прогнозування розвитку територій; забезпечення раціонального розселення і визначення напрямів сталого розвитку територій; обґрунтування розподілу земель за цільовим призначенням; взаємоузгодження державних, громадських та приватних інтересів під час планування і забудови територій; визначення і раціональне взаємне розташування зон житлової та громадської забудови, виробничих, рекреаційних, природоохоронних, оздоровчих, історико-культурних та інших зон і об`єктів; встановлення режиму забудови територій, на яких передбачено провадження містобудівної діяльності; розроблення містобудівної та проектної документації, будівництво об`єктів; реконструкцію існуючої забудови та територій; збереження, створення та відновлення рекреаційних, природоохоронних, оздоровчих територій та об`єктів, ландшафтів, лісів, парків, скверів, окремих зелених насаджень; створення та розвиток інженерно-транспортної інфраструктури; створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших мало мобільних груп населення; проведення моніторингу забудови; ведення містобудівного кадастру; здійснення контролю у сфері містобудування.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності інструментом державного регулювання планування територій є містобудівна документація, яка поділяється на документацію державного, регіонального та місцевого рівнів.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.8 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності планування територій здійснюється на державному, регіональному та місцевому рівнях відповідними органами виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування. Планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку
Рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації (ч. З ст. 8 вказаного Закону).
Відповідно до ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (ь редакції, що діяла на момент видачі спірних містобудівних умов) містобудівні умови та обмеження є однією з основних складових частин вихідних даних.
Фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі. Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. Розгляд заяви і надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви. Рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні. Склад, зміст, порядок надання містобудівних умов та обмежень визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури.
Процедуру надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст визначає Порядок надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затверджений Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 № 109, зареєстрований у Міністерстві юстиції України 22.07.2011 за№ 912/19650 (далі - Порядок № 109, у редакції, чинній на момент видачі спірних містобудівних умов та обмежень).
Пунктом 2.1 Порядку № 109 визначено, що містобудівні умови та обмеження є основною складовою вихідних даних. Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України Про регулювання містобудівної діяльності . Таким органом і є Відповідач.
Згідно з п. 2.2 Порядку № 109 для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовником додаються: засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності); черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру); фотофіксація земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об`єкта будівництва.
Відповідно до п. 2.4 Порядку № 109, розгляд заяви, надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх видачі здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури у порядку, встановленому Законом України Про регулювання містобудівної діяльності .
Підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.
Єдиною підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень згідно Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.
Містобудівні умови та обмеження видаються на підставі містобудівної документації (в даному випадку місцевого рівня) при зверненні зацікавленої особи до уповноваженого органу з поданням визначеної документації. При цьому, підставою відмови в наданні містобудівних умов та обмежень є, зокрема, невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні, тобто така невідповідність встановлюється на стадії надання містобудівних умов та обмежень. При цьому, невідповідність намірів забудови означає, що запланований для будівництва об`єкт не відповідає вимогам містобудівної документації на місцевому рівні, тобто затвердженим текстовим та графічним матеріалам з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій конкретного населеного пункту.
Аналогічний висновок міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду від 11.04.2018 у справі №803/1231/17 та від 14.08.2018 у справі № 823/5265/15.
Згідно ч.1ст.16 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
Тобто, невідповідність намірів забудови означає, що запланований для будівництва об`єкт не відповідає вимогам генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.
Відповідно п. 10 Містобудівних умов основними техніко-економічними показниками об`єкта будівництва, є: площа ділянки - 0,0549 га, площа забудови - 415,5 кв.м. загальна площа будинку - 1889,0 кв.м. поверховість складає - 4 поверхи, будівельний об`єм - 6830 м3.
Відповідачем при видачі містобудівних умов та обмежень, відповідних дозволів та умов архітектурного проектування забудови земельної ділянки ОСОБА_2 під вищезазначене будівництво допущено низку численних порушень, а саме: містобудівні умови та обмеження видано за декларативним принципом, що забороняється; містобудівні умови та обмеження видано, не на реконструкцію існуючого будинку, а на нове будівництво; державні будівельні норми ДБН 360-92** Планировка и застройка городских и сельских поселений порушені норми: о граничного відсотку забудови земельної ділянки з урахуванням форми, рельєфу та існуючого оточення забудови; о граничної щільності забудови земельної ділянки (для садибної забудови на земельній ділянці до 6 соток при середньому складі 4 чол. щільність населення становить 4 чол/діл); о протипожежних розривів між будинками в залежності від ступеню їх огнестійкості; санітарні норми інсоляції житлових будинків і території жилої забудови відповідно до СНиП ІІ-4-79; о норми транспортного обслуговування; о розміщення площадок для ігор дітям ошкільного віку, площадок для сміттєзбірників загального користування та ін.
Відповідно до листа Міністерства культури України №469/10/55-17 від 08.06.2017, земельна ділянка за вищевказаною адресою, на якій здійснюється будівництво, згідно з історико-містобудівним опорним планом міста Києва, який входить до складу Генерального плану м. Києва та проекту планування його приміської зони на період до 2020 року , затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 №370/1804, розташовується в Центральному історичному ареалі міста Києва та Центральній планувальній зоні, в межах охоронної (буферної) зони об`єкта, занесеного до списку Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО Київ: Собор Святої Софії та прилеглі монастирські будівлі, Києво-Печерська Лавра (межі та режими використання території визначені науково-проектною документацією, затвердженою наказом Міністерства культури України від 23.03.2017 №233) та в зоні охоронюваного ландшафту (розпорядження КМДА від 17.05.2002 №979).
Відповідно до п. 13 ч. 1 ст. 6 Закону України Про охорону культурної спадщини до повноважень органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій відповідно до їхньої компетенції належить надання дозволів на проведення робіт на пам`ятках місцевого значення (крім пам`яток археології), їхніх територіях та в зонах охорони, на щойно виявлених об`єктах культурної спадщини, реєстрація дозволів на проведення археологічних розвідок, розкопок .
Згідно з ч.3 ст.61 Закону України Про охорону культурної спадщини набуття суб`єктом господарювання права на провадження будь-яких дій щодо здійснення господарської діяльності на об`єктах культурної спадщини за декларативним принципом забороняється.
На земельні ділянки по АДРЕСА_1 розповсюджується дія постанови Ради Міністрів Української РСР від 18.05.1987 №183 "Про оголошення комплексу пам`яток історичного центру м. Києва державним історико-архітектурним заповідником "Стародавній Київ" та рішення від 10.10.1988 №976 "Про затвердження меж державного історико-культурного заповідника "Стародавній Київ" та заходи по забезпеченню його діяльності".
Виконавчим комітетом Київської міської ради Народних депутатів створено Державний історико-архітектурний заповідник "Стародавній Київ", який постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 №1760 "Про затвердження Порядку визначення категорій пам`яток для занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України" включено до пам`яток історії, монументального мистецтва та археології національного значення.
Отже, відповідно до ст.53 Земельного кодексу України та ст.34 Закону України "Про охорону культурної спадщини", земельна ділянка в м. Києві по вул. Редутній, 32, та земельні ділянки, що оточують її, знаходяться в межах Державного історико-культурного заповідника "Стародавній Київ" і відносяться до земель історико-культурного призначення.
Відповідно до п. 2.5 та 2.6 ДБН Б.2.2-3:2012 зони охорони пам`ятки культурної спадщини - встановлювані навколо пам`ятки охоронна зона, зона регулювання забудови, зона охоронюваного ландшафту, зона охорони археологічного культурного шару, в межах яких діє спеціальний режим їх використання.
Відповідно до п. 3 ст. 32 статті 34 Закону України "Про охорону культурної спадщини" (далі - Закон № 1805) на охоронюваних археологічних територіях, у межах зон охорони пам`яток, історичних ареалів населених місць, занесених до Списку історичних населених місць України, забороняються містобудівні, архітектурні чи ландшафтні перетворення, будівельні, меліоративні, шляхові, земляні роботи без дозволу відповідного органу охорони культурної спадщини.
Згідно постанови KM від 13.03.2002 №318 Про затвердження Порядку визначення меж та режимів використання історичних ареалів населених місць, обмеження господарської діяльності на території історичних ареалів населених місць проектна документація на нове будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт (крім реконструкції та капітального ремонту квартир чи окремих приміщень, які здійснюються без зміни об`ємно-просторових характеристик) у межах історичних ареалів населених місць розробляється з урахуванням вимог затвердженого в установленому законом порядку історико-архітектурного опорного плану.
У разі незатвердження історико-архітектурного опорного плану населеного місця, що внесене до Списку історичних населених місць України, проектна документація на нове будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт (крім реконструкції та капітального ремонту квартир чи окремих приміщень, які здійснюються без зміни об`ємно-просторових характеристик) у межах історичного ареалу розробляється з урахуванням вимог історико-містобудівного обґрунтування, порядок розроблення якого визначається наказом Мінкультури та Мінрегіону.
Згідно зі статтею 32 Закону №1805 з метою захисту традиційного характеру середовища окремих пам`яток, їх комплексів (ансамблів), історико-культурних заповідників, історико-культурних заповідних територій навколо них мають встановлюватися зони охорони пам`яток: охоронні зони, зони регулювання забудови, зони охоронюваного ландшафту, зони охорони археологічного культурного шару.
На охоронюваних археологічних територіях, у межах зон охорони пам`яток, історичних ареалів населених місць, занесених до Списку історичних населених місць України, забороняються містобудівні, архітектурні чи ландшафтні перетворення, будівельні, меліоративні, шляхові, земляні роботи без дозволу відповідного органу охорони культурної спадщини.
Частиною 1 ст.35 Закону № 1805 проведення археологічних розвідок, розкопок, інших земляних робіт на території пам`ятки, охоронюваній археологічній території, в зонах охорони, в історичних ареалах населених місць, а також дослідження решток життєдіяльності людини, що містяться під земною поверхнею, під водою, здійснюються за дозволом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони культурної спадщини, що видається виконавцю робіт - фізичній особі, і за умови реєстрації цього дозволу у відповідному органі охорони культурної спадщини.
Пунктом 8 Порядку визначення меж та режимів використання історичних ареалів населених місць, обмеження господарської діяльності на території історичних ареалів населених місць, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 № 318 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), визначено, що опрацюванню проектної документації на будівництво, реконструкцію будівель і споруд у межах історичних ареалів повинно передувати розроблення історико-містобудівних обґрунтувань.
За визначенням пункту 3 Методичних рекомендацій щодо розроблення історико-містобудівних обґрунтувань, затверджених наказом Міністерства культури України від 17.02.2012 №122 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Методичні рекомендації), історико-містобудівне обґрунтування - це науково-проектна документація, яка визначає наукову концепцію врахування пам`яток, об`єктів культурної спадщини, традиційного характеру середовища як містоформуючих чинників при проектуванні будівель і споруд.
Спірні містобудівні умови є вихідними даними на будівництво, то погодження історико-містобудівного обґрунтування будівництва індивідуального житлового будинку по АДРЕСА_1 органом охорони культурної спадщини повинно отримати погодження до їх розроблення.
Погодження Міністерством культури України будівництва по вул. Редутній 32, отримано 07.07.2016, тобто після видачі Відповідачем містобудівних умов та обмежень.
Погодження Міністерством культури України від 07.07.2016 № 580/10/61/16 історико-містобудівного обґрунтування будівництва індивідуального житлового будинку по вул. Редутна, 32, яке скасовано рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 11.06.2019 № 640/20158/18.
Отже, необхідні для початку нового будівництва, а здійснюється саме нове будівництво, містобудівні умови та обмеження не можуть видаватися органами місцевого самоврядування у випадку наявності, зокрема, фактів невідповідності поверховості та висотності будинку умовам Генерального плану відповідного населеного пункту; можливого блокування новим будинком іншої вже збудованої будівлі; неврахування забудовником водойми, яка пов`язана із земельною ділянкою, що планується до забудови.
Аналогічна позиція викладена в Постанові Верховного Суду від 20.03.2019 у справі №810/726/18.
Відповідно до ч. 1-3 ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності (далі - Закон 3038) (у редакції що діяла на момент видачі оскаржуваного рішення) - містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі. У місті Києві таким спеціально уповноваженим органом є Департамент містобудування та архітектури Київської міської ради.
Процедуру надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст визначено Порядком надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст , затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 109 від 07.07.2011 (далі - Порядок).
Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" (3038-17).
Для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовником додаються: засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; кадастрова довідка з містобудівного кадастру у разі наявності ; черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру); фотофіксація земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об`єкта будівництва.
Містобудівні умови та обмеження складаються з текстової та графічної частин.
Текстова частина містобудівних умов та обмежень містить розділи: "Загальні дані"; "Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки". Розділ "Загальні дані" містить:
а) назву об`єкта будівництва; б) інформацію про замовника; в) наміри забудови; г) адресу будівництва або місце розташування об`єкта; г) документ, що підтверджує право власності або користування земельною ділянкою (крім випадків, передбачених пунктом 2.3 розділу II цього Порядку); д) площу земельної ділянки; е) цільове призначення земельної ділянки; є) посилання на містобудівну документацію (у разі наявності); ж) функціональне призначення земельної ділянки; з) основні техніко-економічні показники об`єкта будівництва. Розділ "Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки" містить: а) граничнодопустиму висоту будівель; б) максимально допустимий відсоток забудови земельної ділянки; в) максимально допустиму щільність населення (для житлової забудови); г) відстані від об`єкта, який проектується до меж червоних ліній та ліній регулювання забудови; ґ) планувальні обмеження (зони охорони пам`яток культурної спадщини, зони охоронюваного ландшафту, межі історичних ареалів, прибережні захисні смуги, санітарно - захисні та інші охоронювані зони); д)мінімально допустимі відстані від об`єктів, які проектуються, до існуючих будинків та споруд; е) охоронювані зони інженерних комунікацій; є) вимоги до необхідності проведення інженерних вишукувань згідно з державними будівельними нормами ДБН А.2.1-1-2008 "Інженерні вишукування для будівництва"; ж) вимоги щодо благоустрою з урахуванням положень Закону України "Про благоустрій населених пунктів"; з) забезпечення умов транспортно-пішохідного зв`язку; и) вимоги щодо наявності місць для постійного зберігання автотранспорту; і) вимоги щодо охорони культурної спадщини з урахуванням положень Закону України "Про охорону культурної спадщини" ї) вимоги щодо архітектурних та інженерних рішень. (Пункт 3.4 розділу III доповнено підпунктом "ї" згідно з Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства № 199 (20879-13) від 20.05.2013).
Таким чином, планувальні обмеження є складовою частиною містобудівних умов та обмежень і без врахування всіх передбачених законодавством планувальних обмежень, містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки не можуть вважатися такими, що відповідають вимогам законодавства.
Графічна частина містобудівних умов та обмежень містить: а) кадастрову довідку містобудівного кадастру (у разі наявності); б) черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру за умови відсутності містобудівного кадастру); в) ситуаційний план місця розташування об`єкта будівництва; г) викопіювання з оновленої топографо-геодезичної підоснови у масштабі 1:2000, надане замовником; ґ) викопіювання з містобудівної документації.
Проте, всупереч вищенаведеному законодавству, оскаржувані містобудівні умови та обмеження забудови земельної сіянки по вул. Редутній, 32 у Печерському районі м. Києва не містить наступних даних: В Розділі "Загальні дані" містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки" відсутні цифрові показники граничнодопустимої висоти будівлі. В Розділі "Загальні дані" містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки відсутні цифрові показники максимально допустимого відсотку забудови земельної ділянки. В Розділі "Загальні дані" містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки" відсутні цифрові показники максимально допустиму щільність населення (для житлової забудови). В Розділі "Загальні дані" містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки відсутні цифрові показники віддані від об`єкта, який проектується, до меж червоних ліній та ліній регулювання забудови. В Розділі "Загальні дані" містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки відсутні цифрові показники мінімально допустимих відстаней від об`єкту, який проектується, до існуючих будинків та споруд.
Таким чином, при видачі Містобудівних умов та обмежень було порушено вимоги п.п. ґ, д, е п. 3.4 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затверджених Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 №109 (далі Парядок-109) в частині повноти даних, щодо конкретних положень нормативних розрахунків із вмістом цифрових показників, для можливості визначення відповідності проектних рішень містобудівним умовам та обмеженням забудови земельної ділянки, передбачених ч. 2 ст. 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .
Також в порушення вимог п. 3.1. п. 3.7 Порядку № 109 містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки не містять графічної частини, отже не дотримано вимоги, щодо складу містобудівних умов та обмежень.
На підставі незаконно виданих містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки по вул. Редутній, 32 у Печерському районі м. Києва, ТОВ Творча архітектурна майстерня Реставратор було розроблено проектну документацію із основними техніко-економічними показниками: загальна площа - 1441,6 кв.м., житлова площа - 593, 3 кв. м. поверховість - 4, та у подальшому Інспекцією державного архітектурно будівельного контролю у м Києві було зареєстровано декларацію про початок виконання будівельних робіт за №2 KB 083140830188 від 24.03.2014 з Будівництва житлового будинку на вул. Редутній, 32 у Печерському районі м Києва .
Відповідачем 15.06.2017 у відповідності до вимог пп. 5 п.3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності від 17.01.2017 № 1817Л/111 видано наказ № 216 про скасування реєстрації Декларації про початок виконання будівельних робіт за № KB 083140830188 від 24.03.2014.
Проте, 29.06.2017, під час перевірки дотримання вимог містобудівного законодавства, державних будівельних норм, стандартів і правил відповідачем, встановлено продовження виконання будівельних робіт, а саме: виконання бетонних робіт із влаштування вертикальних елементів підвалу, зведення вертикальних палій першого та другого поверхів, влаштування міжповерхових бетонних перекрить, чим порушено ч. 1, ч.7 ст. 34 Закону України № 3038.
Встановлено, що відстань від запроектованого будинку до будинку у провулку Редутному, 7 складає фактично 2,9 метри, чим порушено вимоги Додатку 3.1 ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень , п.5, 6 містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 03.03.2014 № 1986/0/12-3/009-14.
Відстань від запроектованого будинку до будівлі по вул. Редутній, 9 складає 0,0 метра, чим порушено вимоги Додатку 3.1 ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень , п.5, 6 містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 03.03.2014 № 1986/0/12-3/009-14.
В проектній документації відсутні розрахунки Інсоляції І освітленості, чим порушено п. 3.13 ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень , п. 6 містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 03.03.2014 № 1986/0/12-3/009-14.
Як зазначає позивач та не спростовано відповідачем, проектна документація, яка розроблена ТОВ Творча архітектурна майстерня Реставратор та передала замовнику будівництва - ОСОБА_2 має порушення вимог законодавства, містобудівної документації, вихідних даних на проектування чим порушено ст.26 Закону України Про архітектурну діяльність , абз 1 ч. 1 ст. 31 Закону № 3038, п. 9 Порядку розроблення проектної документації на будівництво об`єктів, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України № 45 від 10.05.20110.
Згідно з ч.3 ст.6 1 Закону України Про охорону культурної спадщини , набуття суб`єктом господарювання права на провадження будь-яких дій щодо здійснення господарської діяльності на об`єктах культурної спадщини за декларативним принципом забороняється.
Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки для будівництва індивідуального житлового будинку по вул. Редутній, 32 у м Києві від 03.03.2014 № 1986/0/12-3/009-14 та Декларацію про початок виконання будівельних робіт за № KB 083140830188 від 24.03.2014 з Будівництва житлового будинку по вул. Редутній, 32 у Печерському районі м Києва , в порушення законодавства, видано за декларативним принципом.
Правові та організаційні основи здійснення регулювання містобудівної діяльності, у тому числі видача вихідних даних на проектування, а саме містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки регламентовані Законом України Про регулювання містобудівної діяльності , Законом України Про архітектурну діяльність , Законом України Про будівельні норми , Порядком надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст , затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України №109 від 07.07.2011, ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень .
За результатами проведеної експертизи і аналізу процесу будівництва нерухомого об`єкта, що є предметом спірних правовідносин, складено висновок від 03.09.2018 №42-18, відповідно до якого встановлено, що зведення зазначеного об`єкта є самочинним і виконано з істотними порушеннями державно-будівельних норм, санітарних і пожежних правил, що наражає Позивача і інших мешканців сусідніх з об`єктом будівництва приміщень на серйозну небезпеку життю і здоров`ю, а також порушує права Позивача і здійснює йому перешкоди у користуванні майном.
Крім того, внаслідок зведення багатоповерхівки по АДРЕСА_1 призведе до затінення та неприпустимого впливу на сусідні ділянки по АДРЕСА_2 та АДРЕСА_3 .
З вищевикладеного вбачається порушення замовником будівництва чинного законодавства у сфері будівництва та порушення прав Позивача в користуванні своїм майном.
Порушення наведених вимог законодавства і державних будівельних норм веде до підвищення щільності забудови, погіршення інсоляції сусідніх будинків, що може призвести до зниження комфорту проживання в поруч розташованих будинках.
Відповідно ст. 103 Земельного кодексу України власники та землекористувачі земельних ділянок повинні обирати такі способи використання земельних ділянок відповідно до їх цільового призначення, при яких власникам, землекористувачам сусідніх земельних ділянок завдається найменше незручностей (затінення, задимлення, неприємні запахи, шумове забруднення тощо). Власники та землекористувачі земельних ділянок зобов`язані не використовувати земельні ділянки способами, які не дозволяють власникам, землекористувачам сусідніх земельних ділянок використовувати їх за цільовим призначенням (неприпустимий вплив). Власники та землекористувачі земельних ділянок зобов`язані співпрацювати при вчиненні дій, спрямованих на забезпечення прав на землю кожного з них та використання цих ділянок із запровадженням і додержанням прогресивних технологій вирощування сільськогосподарських культур та охорони земель (обмін земельних ділянок, раціональна організація територій, дотримання сівозмін, встановлення, зберігання межових знаків тощо).
Відповідно до ст. 104 Земельного кодексу України власники та землекористувачі земельних ділянок можуть вимагати припинення діяльності на сусідній земельній ділянці, здійснення якої може призвести до шкідливого впливу на здоров`я людей, тварин, на повітря, земельні ділянки та інше.
Крім того, Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 11.06.2019 по справі № 640/20158/18 було визнано протиправним та скасовано погодження Міністерством культури України історико-містобудівного обґрунтування будівництва індивідуального житлового будинку АДРЕСА_1 за підписом заступника Міністра культури України Мазур Т.В., про що зазначено у листі від 07.07.2016 № 580/10/61-16. Зазначене погодження Міністерства культури України було скасовано.
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 25.04.2019 № 640/20435/18, залишеного без змін Постановою Шостого апеляційного суду від 30.07.2019, позов ОСОБА_1 до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) задоволено та визнано протиправною бездіяльність Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації). Зобов`язано Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) провести позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт на об`єкті будівництва за адресою: АДРЕСА_1 та вирішити питання шляхом прийняття відповідних рішень в межах наданих повноважень та на підставі оцінки суду, наданої у рішенні.
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 25.03.2019 № 826/8556/17, залишеного без мін Постановою Шостого апеляційного суду від 01.08.2019, відмовлено ОСОБА_2 в задоволені позову до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в якому просила: визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту ДАБК від 15.06.2017 №216 Про скасування реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт ; зобов`язати ДАБІ внести до реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, протягом одного робочого дня з дня набрання рішенням суду законної сили, інформацію про зареєстровану Декларацію про початок виконання будівельних робіт від 24.03.2014 №КВ 083140830188; визнати протиправним та скасувати припис Департаменту ДАБК від 05.07.2017 про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, що виконується без повідомлення про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.
Частиною 2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ст.72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною 2 ст.7 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
На думку Окружного адміністративного суду міста Києва, відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість оскаржуваного рішення з урахуванням вимог, встановлених ч.2 ст.19 Конституції України та ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог та системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позову.
Відповідно до ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 139, 143, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
вирішив:
Адміністративний позов задовольнити .
Визнати протиправними та скасувати Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на АДРЕСА_1 від 03.03.2014 № 1986/0/12-3/009-14, видані Департаментом містобудування та архітектури
Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 ) судовий збір у сумі 768,40грн. за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень Департаменту містобудування та архітектури Київської міської ради (код ЄДРПОУ 39802366).
Рішення суду, відповідно до частини 1 статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя І.В. Смолій
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2020 |
Оприлюднено | 25.09.2020 |
Номер документу | 91750338 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бєлова Людмила Василівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бєлова Людмила Василівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Смолій І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні