П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
23 вересня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/1183/19
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача: Танасогло Т.М.,
суддів: Димерлія О.О., Осіпова Ю.В.,
розглянувши матеріали справи за апеляційною скаргою Головного управління ДФС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10.07.2020 року у справі за позовом фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, визнання протиправним та скасування рішення про застосування фінансових санкцій та визнання протиправною та скасування вимоги, -
В С Т А Н О В И В:
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 10.07.2019 року позовну заяву фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 задоволено повністю.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, Головним управлінням ДФС в Одеській області подано до суду апеляційну скаргу, яка не відповідає вимогам ч. 5 ст. 296 КАС України та подана з пропуском встановленого строку на апеляційне оскарження.
Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20.07.2020 року:
- у задоволенні клопотання Головного управління ДФС в Одеській області про поновлення строку на апеляційне оскарження з викладених підстав - відмовлено;
- апеляційну скаргу Головного управління ДФС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10.07.2020 року у справі № 420/1183/19 - залишено без руху, надавши строк у 10 днів, з моменту отримання копії даної ухвали, для усунення недоліків, шляхом подання обґрунтовано клопотання про поновлення строку на апеляційне оскарження рішення Одеського окружного адміністративного суду від 01.07.2019 року та доказу сплати судового збору.
Вказаною ухвалою, Головному управлінню ДФС в Одеській області було роз`яснено, що у разі не виконання вимог зазначеної ухвали в частині подання доказів поважності пропуску строку на апеляційне оскарження рішення суду першої інстанції у відкритті апеляційного провадження буде відмовлено, відповідно до ст.299 КАС України; у разі не виконання вимог зазначеної ухвали в частині надання доказів сплати судового збору за подачу апеляційної скарги відповідно до ст.169 КАС України апеляційна скарга буде повернута скаржнику.
Ухвалу П`ятого апеляційного адміністративного суду від 20.07.2020 року отримано апелянтом 24.07.2020 року, що підтверджується наявним в матеріалах справи рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
Проте, у визначений судом строк апелянтом не усунуто виявлених недоліків апеляційної скарги.
При цьому, 30.07.2020 року від ГУ ДФС в Одеській області надійшло письмове клопотання, в якому порушувались питання щодо визнання причин пропуску строку апеляційного оскарження спірного рішення поважними, поновлення строку на апеляційне оскарження спірного рішення, відстрочення сплати судового збору та відкриття апеляційного провадження.
Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04 серпня 2020 року, відмовлено у задоволенні клопотання Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області в частині про відстрочення Головному управлінню ДФС в Одеській області сплати судового збору до вирішення апеляційної скарги по суті у справі № 420/1183/19.
Ухвалу П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04.08.2020 року отримано апелянтом 10.08.2020 року, згідно наявного в матеріалах справи рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення.
Також, ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 04.08.2020 року, апелянту було повідомлено, що у зв`язку із перебуванням член колегії суддів - судді Осіпова Ю.В. у відпустці, клопотання апелянта у частині щодо визнання причин пропуску строку на апеляційне оскарження рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10.07.2019 року поважними; щодо поновлення строку на апеляційне оскарження Головним управлінням ДФС в Одеській області рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10.07.2019 року та відкриття апеляційного провадження у справі, відповідно до приписів КАС України не можуть бути вирішені через відсутність повного складу колегії суддів.
Таким чином, подане клопотання від 30.07.2020 року вхід. № 15040/20 в частині визнання причин пропуску строку на апеляційне оскарження рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10.07.2019 року поважними; щодо поновлення строку на апеляційне оскарження Головним управлінням ДФС в Одеській області рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10.07.2019 року та відкриття апеляційного провадження у справі, вирішується колегією суддів після закінчення відпустки.
Водночас, колегією суддів встановлено, що 20.08.2020 року від апелянта - Головного управління ДФС в Одеській області надійшло клопотання про поновлення процесуального строку на апеляційне оскарження, аналогічне за змістом обґрунтувань, поданому 30.07.2020 року вхід. № 15040/20.
В обґрунтування клопотань, апелянт зазначає, що до пропущення строку звернення до суду з апеляційною скаргою призвело відсутність бюджетних асигнувань, тобто фінансових ресурсів для покриття видатків на певні цілі є поважною причиною пропуску строку на апеляційне оскарження. При цьому зазначає, що відсутність можливості сплати судового збору не повинна позбавляти апелянта права на захист інтересів держави та використання свого права на оскарження судових рішень.
Розглянувши клопотання апелянта про визнання причин пропуску строку на апеляційне оскарження рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10.07.2019 року, поновлення Головному управлінню ДФС в Одеській області строку на апеляційне оскарження зазначеного вище спірного рішення та відкриття апеляційного провадження, судова колегія дійшла наступних висновків.
Відповідно до частини третьої статті 2 КАС, одним із принципів адміністративного судочинства є рівність усіх учасників адміністративного процесу перед законом і судом.
Як зазначив Європейський суд з прав людини у рішенні від 15 травня 2008 року "Надточій проти України" принцип рівності сторін - один із складників ширшої концепції справедливого судового розгляду - передбачає, що кожна сторона повинна мати розумну можливість представляти свою сторону в умовах, які не ставлять її в суттєво менш сприятливе становище у порівнянні з опонентом.
Частина друга статті 44 КАС покладає на учасників справи обов`язок добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами і неухильно виконувати процесуальні обов`язки.
Кодекс адміністративного судочинства України передбачає можливість поновлення пропущеного процесуального строку лише у разі його пропуску з поважних причин.
З метою виконання процесуального обов`язку дотримання строку на апеляційне оскарження судових рішень особа, яка має намір подати апеляційну скаргу, повинна вчиняти усі можливі та залежні від неї дії.
З урахуванням положень пункту 45 Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 № 228, колегія суддів вважає, що особа, яка утримується за рахунок Державного бюджету України, має право в межах бюджетних асигнувань здійснити розподіл коштів, якими можна було б забезпечити сплату судового збору.
Відтак обставини, пов`язані з фінансуванням установ чи організацій з Державного бюджету України та відсутністю в ньому коштів, призначених для сплати судового збору суб`єктами владних повноважень, не є підставою для поновлення строку на апеляційне оскарження.
Питання про сплату судового збору державними органами, які позбавляються пільг щодо сплати судового збору, врегульовано пунктом 2 розділу II Прикінцевих положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сплати судового збору" від 22.05.2015 №484-VIII, в якому покладено обов`язок щодо забезпечення відповідного фінансування державних органів на Кабінет Міністрів України.
Так, у ситуації з державними органами, поважними причинами пропуску строку апріорі не може виступати необхідність дотримання внутрішньої процедури виділення та погодження коштів на сплату судового збору податковим органом чи тимчасова відсутність таких коштів, тощо. Це пов`язано з тим, що держава має дотримуватись раніше згаданого принципу належного урядування та не може отримувати вигоду від порушення правил та обов`язків, встановлених нею ж.
Враховуючи викладене та беручи до уваги, що особа, яка утримується за рахунок державного бюджету, має право в межах бюджетних асигнувань здійснити розподіл коштів з метою забезпечення сплати судового збору, суд вважає, що невжиття суб`єктом владних повноважень заходів щодо виділення коштів для сплати судового збору чи перерозподілу наявних кошторисних призначень не може вважатися поважною причиною пропуску процесуального строку для звернення до суду, а тому клопотання задоволенню не підлягає.
Стосовно доводів скаржника, про те, що сплата судових витрат є перешкодою в доступі до правосуддя, то колегія суддів вважає їх безпідставними, оскільки право на апеляційний перегляд судових рішень кореспондується з обов`язком дотримуватися процесуального законодавства щодо порядку, строків і умов реалізації цього права. Такі процесуальні обов`язки для всіх учасників судового процесу є однаковими, що забезпечує принцип рівності сторін.
Посилання заявника на окремі фрагменти рішень Європейського суду у даному спорі апеляційний суд вважає необґрунтованими, так як правові позиції цих рішень покликані захищати інтереси особи та забезпечити їй належний захист від протиправних дій чи бездіяльності з боку держави та державних органів, уповноважених на виконання її функцій.
На переконання колегії суддів, державний орган та держава в цілому не вправі використовувати юридичні механізми захисту прав, визначені Конвенцією та правовими позиціями Європейського суду з прав людини для задоволення власних інтересів, оскільки це прямо суперечить меті та завданню самої Конвенції та може призвести до зловживання домінуючим становищем, як суб`єкта владних повноважень, у адміністративних правовідносинах.
Наведене дає підстави для висновку, що поновлення встановленого процесуальним законом строку для подання апеляційної скарги здійснюється судом апеляційної інстанції у виняткових, особливих випадках й лише за наявності обставин об`єктивного і непереборного характеру (підтверджених доказами), які істотно ускладнили або унеможливили своєчасну реалізацію права на апеляційне оскарження судового рішення.
Разом з тим, апелянт при поданні апеляційної скарги, та в межах встановленого судом апеляційної інстанції строку, не вказав підстав для поновлення строку апеляційного оскарження, які б ґрунтувались на наявності обставин, що відповідають наведеним вище критеріям.
Водночас, апеляційний суд звертає увагу, що з апеляційною скаргою на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10.07.2019 року у даній справі апелянт звертається повторно. З моменту повернення вперше поданої апеляційної скарги - 23.09.2019 року, апелянтом не вчинялось жодних дій, спрямованих на отримання відповідного фінансування для сплати судового збору, а доказів протилежного до апеляційного суду не надано.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає необґрунтованим клопотання про поновлення строку на апеляційне оскарження.
Отже, станом на 22.09.2020 року недоліки апеляційної скарги не усунуто, що є підставою для відмови у відкритті апеляційного провадження.
Згідно з п.4 ч.1 ст.299 КАС України суд апеляційної інстанції відмовляє у відкритті апеляційного провадження у справі, якщо скаржником у строк, визначений судом, не подано заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження або наведені підстави для поновлення строку на апеляційне оскарження визнані судом неповажними.
Відповідно до ч. 3 ст. 299 КАС України питання про відмову у відкритті апеляційного провадження суд апеляційної інстанції вирішує протягом п`яти днів після надходження апеляційної скарги або з дня закінчення строку на усунення недоліків.
Разом з тим, колегія суддів зазначає, що 10.09.2020 року через канцелярію суду за вхід. № 17654/20 від Головного управління ДПС в Одеській області надійшло клопотання про заміну сторони - Головного управління ДФС в Одеській області на правонаступника - Головне управління ДПС в Одеській області, до якого також було додано платіжне доручення про сплату судового збору № 3121 від 02.09.2020 року.
Відповідно до ч. 2 статті 132 КАС України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Закон України "Про судовий збір" визначає правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору.
Згідно з п. 3 частини першої ст. 7 вказаного Закону сплачена сума судового збору повертається за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду в разі відмови у відкритті провадження у справі в суді першої інстанції, апеляційного та касаційного провадження у справі.
Таким чином, враховуючи, що апеляційним судом було відмовлено у відкритті апеляційного провадження у справі, колегія суддів приходить до висновку про повернення апелянту сплаченого судового збору за подання апеляційної скарги у сумі 4210,93 грн. з Державного бюджету України, сплаченого згідно платіжного доручення № 3121 від 02.09.2020 року.
Оскільки колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для відмови у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою ГУ ДФС в Одеській області, не вбачається доцільним розгляд клопотання щодо заміни апелянта - Головне управління ДФС в Одеській області правонаступником.
Керуючись ст.ст. 295, 299, 321, 325 КАС України, апеляційний суд,-
У Х В А Л И В :
Клопотання про заміну сторони з Головного управління ДФС в Одеській області правонаступником - Головне управління ДПС в Одеській області - залишити без розгляду.
У задоволенні клопотань Головного управління ДФС в Одеській області про визнання поважними причин пропуску строку на апеляційне оскарження рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10.07.2019 року, поновлення строку апеляційного оскарження рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10.07.2019 року - відмовити.
Відмовити у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Головного управління ДФС в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10.07.2020 року у справі за позовом фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДФС в Одеській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, визнання протиправним та скасування рішення про застосування фінансових санкцій та визнання протиправною та скасування вимоги.
Судовий збір сплачений на рахунок № UA058999980313181206081015008 в сумі 4210,93 (чотири тисячі двісті десять) грн. 93 коп., згідно платіжного доручення №3121 від 02 вересня 2020 року, повернути з Державного бюджету України Головному управлінню ДПС в Одеській області (код ЄДРПОУ 43142370).
Ухвала суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її підписання суддями та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Суддя-доповідач Танасогло Т.М. Судді Димерлій О.О. Осіпов Ю.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.09.2020 |
Оприлюднено | 25.09.2020 |
Номер документу | 91751592 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Танасогло Т.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні