ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
25 вересня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/2780/20
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Петросян К.Є., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін (у письмовому провадженні) справу за позовом Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до товариства з обмеженою відповідальністю "АЛД" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені у сумі 52 585,86 грн, -
ВСТАНОВИВ:
21.07.2020 до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (далі - позивач, ЛОВФСЗІ) до товариства з обмеженою відповідальністю "АЛД" (далі - відповідач, ПСП "АЛД") про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені у сумі 52 585,86 грн.
Підставою подання даної позовної заяви є невиконання відповідачем вимог Порядку реєстрації підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використовують найману працю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 року № 70 "Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", а саме не здійсненняв реєстрації у Луганському обласному відділенні Фонду соціального захисту інвалідів.
Відповідач надав звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2019 рік за формою, який надійшов на адресу позивача 27.02.2020, але після проведення звірки показників звіту з даними Пенсійного фонду України, позивач з`ясував недостовірність показників, зазначених відповідачем у звіті за формою № 10-ПІ за 2019 рік, у зв`язку з чим на ім`я керівника ТОВ "АЛД" було направлено лист від 28.05.2020 № 612/02-09, яким запропоновано подати виправлений звіт.
09.06.2020 позивач направив на адресу відповідача попередження про добровільну сплату адміністративно-господарської санкції та пені, але відповідач не виконав своє зобов`язання і не сплатив борг. Оплата не надійшла і на день звернення позивача до суд із цим позовом. У відповідь на попередження про добровільну сплату, відповідач надіслав лист на адресу позивача від 24.06.2020 № 262, з якого вбачається, що у ТОВ "АЛД" була працевлаштована 1 особа з інвалідністю - ОСОБА_1 на посаду машиніста крана автомобільного, але з 01.04.2019 інвалідність була знята, після чого працівник залишився працювати на посаді. 20 травня 2020 року відповідачем затверджено штатний розпис, яким передбачено створення одного робочого місця для особи з інвалідністю, у зв`язку з чим подано відповідну інформацію до центру зайнятості, що на його думку є вжиттям усіх можливих заходів для виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю.
09.06.2020 позивач направив запит до Сєвєродонецького міського центру зайнятості № 671/05-14 щодо отримання інформації відносно подання відповідачем звітності за формою № 3-ПН.
24.06.2020 на адресу позивача надійшла відповідь на зазначений запит № 13/04- 1365 від 23.06.2020, з якої вбачається, що відповідач протягом 2017- 2018 років не надавав до центру зайнятості відомостей за формою № 3-ПН, а в 2019 році надходила інформація про наявність вільних робочих місць для осіб з інвалідністю 21.05.2019 у кількості 1 вакансії.
09.06.2020 позивач направив запит до ГУ ДПС у Луганській області лист щодо отримання інформації про середньооблікову кількість штатних працівників відповідача.
14.07.2020 на адресу позивача надійшла відповідь на запит 09.07.2020 № 4368/9/12-32-52-06, з якої вбачається, що протягом 2019 року у відповідача працювала одна особа з інвалідністю в січні та березні.
Враховуючи інформацію за звітом 10-ПІ за 2019 рік, який був надісланий на адресу позивача відповідачем, вбачається не виконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2019 році, у зв`язку з чим нарахована адміністративно-господарська санкція у розмірі 51 645,83 грн, яку відповідач, враховуючи норму частини 4 статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", повинен був сплатити до 15 квітня наступного за роком, у якому відбулося порушення нормативу, про що був повідомлений позивачем.
На підставі зазначеного, позивач просить стягнути з відповідача адміністративно-господарські санкції та пеню у сумі 52 585,86 грн.
Ухвалою суду від 27 липня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, визначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
10.08.2020 відповідачем через канцелярію суду надано відзив на позовну заяву, в якому останній заперечує проти задоволення позовних вимог з таких підстав (а.а.55-60).
Обов`язок щодо створення робочих місць для інвалідів виконано. Відповідно до протоколу № 1 від 14.05.2019 засідання комісії з питань внесення змін до штатного розпису було вирішено створити на підприємстві одне робоче місце для працевлаштування особи з інвалідністю за професією - оператор з добування нафти і газу 4-го розряду. Згідно наказу №4-вш від 20.05.2019 було затверджено штатний розпис з 21.05.2019 у кількості 29 штатних одиниць.
Обов`язок звітування перед центром зайнятості щодо наявності вакантних робочих місць виконано, а саме 21.05.2019 ТОВ АЛД подало до Сєвєродонецького міського центру зайнятості звіт № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) . В розділі II "коментарі до даних вакансій (оператор з добування газу та конденсату)" було зазначено, що 1 чоловік з інвалідністю 3-ї групи має додаткові гарантії щодо сприяння працевлаштуванню та може бути працевлаштований.
Обов`язок звітування перед Фондом соціального захисту інвалідів про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю виконано, а саме 27.02.2020 ТОВ АЛД було подано звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю за 2019 рік за формою № 10-ПІ. До листа № 241 від 05.06.2020 ТОВ АЛД було додано виправлений звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю за 2019 рік за формою № 10-ПІ.
Обов`язок працевлаштування осіб з інвалідністю, які звертаються безпосередньо до роботодавця або направляються для працевлаштування центром зайнятості виконано, а саме згідно з наказом № 25 від 13.12.2018 ТОВ АЛД було прийнято на роботу ОСОБА_1 (інвалід 3 групи) з 14.12.2018 машиністом крана автомобільного 6-го розряду на умовах повного робочого дня з оплатою праці згідно штатного розпису, без випробувального терміну. Після зняття групи інвалідності з ОСОБА_1 , за ним було залишено його робоче місце на умовах повного робочого дня та оплати праці згідно штатного розпису.
Випадків відмови особам з інвалідністю, які самостійно зверталися до відповідача з метою працевлаштування, протягом 2019 року не було.
ТОВ АЛД приймало участь у проведенні презентації роботодавця на тему Актуальні вакансії підприємства 23.05.2020.
ТОВ АЛД виконало передбачені законом заходи для забезпечення відповідності середньооблікової чисельності працюючих інвалідів установленим нормативам, тобто вжило необхідних заходів для недопущення господарського правопорушення. Таким чином вважає, що відсутні правові підстави для задоволення позову Луганського обласного відділення фонду соціального захисту інвалідів.
18.08.2020 від представника позивача через канцелярію суду надійшла відповідь на відзив на позовну заяву, відповідно до якої позивачем зазначено наступне. ТОВ АЛД зазначає, що згідно наказу № 25 від 13 грудня 2018 року було прийнято на роботу ОСОБА_1 з 14.12.2018 машиністом крана автомобільного 6-го розряду, а відповідно до листа Головного управління ДПС у Луганській області №4368/9/12-32- 52-06 від 09.07.2020, у грудні 2018 року у ТОВ АЛД працювало 0 працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, у січні 2019 року - 1 особа, якій відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, у лютому 2019 року - 0 осіб, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, у березні 2019 року - 1 особа, якій відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність.
Стосовно звіту № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу вакансії від 21 травня 2019 року зазначив, що посада оператор з добування газу та конденсату для особи з інвалідністю у розділі 4. Режим роботи зазначають робота у нічний час, що суперечить ч. 2 ст. 55 та ч. 2 ст. 172 КЗпП України, у розділі 6. Умови праці: зазначають з підвищеною небезпекою, що також суперечить ст. 12 Закону України Про охорону праці .
Відповідно до протоколу № 1 засідання комісії з питань внесення змін до штатного розпису ТОВ АЛД від 14.05.2019 відповідач створює робоче місце оператор з добування нафти й газу 4-го розряду, в штатному розписі ТОВ АЛД , який набуває чинності з 21.05.2019 передбачена посада оператор з добування нафти й газу 4-го розряду, а в звіті № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) від 21.05.2019 ТОВ АЛД заявляє посаду оператор з добування газу та конденсату. На підставі наведеного позивач просить відхилити доводи відповідача та задовольнити позовні вимоги (а.с.96-100).
25.08.2020 від відповідача через канцелярію суду надійшли заперечення на відповідь на відзив на позовну заяву, в якій зазначено, що робота осіб з інвалідністю у нічний час допускається, але лише за наявності їх згоди на таку роботу (а.с.103-105).
24.09.2020 від представника відповідача через канцелярію суду надійшли пояснення, відповідно до яких зазначено, що у табличці за 2019 рік у строчці лютий , колонка у тому числі: працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність, осіб вказана цифра 0 , хоча у лютому 2019 році у ТОВ АЛД працювала одна особа з встановленою інвалідність - ОСОБА_1 . Таким чином, при поданні щомісячної звітності до податкових органів бухгалтером ТОВ АЛД була допущена механічна описка, а саме: в п. 15 звіту переплутані рядки працівники, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність та працівники, що мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштування (а.с.114).
Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд встановив таке.
Згідно даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, товариство з обмеженою відповідальністю АЛД код за ЄДРПОУ 21796641, зареєстровано за адресою: 93400, Луганська область, м.Сєвєродонецьк, бульвар Дружби Народів, 34 (а.с.27-30).
Відповідно до Порядку реєстрації підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використовують найману працю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 року № 70 (далі - Порядок № 70), ТОВ АЛД зареєстровано у ЛОВФСЗІ з 17.01.2019 за № 44/129/917, що підтверджено копією довідки про реєстрацію роботодавця у відділенні Фонду соціального захисту інвалідів від 17.01.2019 № 365 (а.с.31).
Згідно зі штатним розписом, введеним в дію з 01.01.2019 та затвердженим наказом ТОВ АЛД від 28.12.2018 №27-ос, вбачається, що кількість штатних одиниць складає 23 (а.с.66-67).
Згідно зі штатним розписом, введеним в дію з 01.04.2019 та затвердженим наказом ТОВ АЛД від 29.03.2019 №3-вш, вбачається, що кількість штатних одиниць складає 22,5 (а.с.68-69).
На виконання вимог Порядку № 70, ТОВ АЛД 27 лютого 2020 року до ЛОВФСЗІ подано звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю за 2019 рік, в якому зазначено, що середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб) становить 23 особи, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність (осіб) - 1; кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статі 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (осіб) - 1; фонд оплати праці штатних працівників (тис. грн) - 1208,80; середньорічна заробітна плата штатного працівника (грн) - 52557; сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів (грн) - (а.с.32).
Позивачем на адресу ТОВ АЛД направлено лист від 28 травня 2020 року за вих. № 612/02-09 з проханням надати виправлений звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю за 2019 рік, оскільки за даними Пенсійного фонду України на підприємстві відповідача протягом 2019 року середньооблікова кількість працівників склала 33 особи, у тому числі середньооблікова кількість осіб, яким відповідно до вимог чинного законодавства встановлена інвалідність - 0 осіб (а.с.33).
Листом від 05.06.2020 №241 відповідач повідомив позивача про те, що при розрахунку кількості осіб з інвалідністю в звіті про працевлаштування інвалідів за 2019 рік допущено помилку при округленні, а саме: у рядку 02 вказано 1 замість 0. Також відповідачем було надано уточнюючий звіт про працевлаштування інвалідів за 2019 рік від 05.06.2020, де зазначено, що середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб) становить 24 особи, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність (осіб) - 0; кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (осіб) - 1; фонд оплати праці штатних працівників (тис. грн) - 1239,5; середньорічна заробітна плата штатного працівника (грн) - 51645,83; сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів (грн) - 51645,83 (а.с.34,35).
Позивачем на адресу ТОВ АЛД направлено лист від 09 червня 2020 року за вих. №669/02-09 з проханням здійснити сплату адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю у 2019 році та пені за порушення терміну сплати адміністративно-господарських санкцій (а.с.36).
Відповідач листом №262 від 24.06.2020 повідомив позивача, що ТОВ АЛД виконало передбачені законом заходи для відповідності середньооблікової чисельності працюючих інвалідів установленим нормативам, тобто вжило заходів для недопущення господарського правопорушення (а.с.37).
Позивачем 09 червня 2020 року за вих. № 672/05-14 на адресу Головного управління ДПС у Луганській області направлено запит про надання інформації про середньооблікову кількість працівників, у тому числі осіб з інвалідністю, у розрізі по місяцях за 2017, 2018, 2019 роки, а також суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування ТОВ АЛД (а.с.40).
Згідно з інформацією, зазначеною у листі Головного управління ДПС у Луганській області від 09 липня 2020 року № 4368/9/12-32-52-06, ТОВ АЛД протягом 2017, 2018 року звітувало про відсутність працівників, яким відповідно до законодавства встановлено інвалідність та про 1 працівника, якому відповідно до законодавства встановлено інвалідність у січні, березні 2019 року (а.с.41).
Позивачем 09 червня 2020 року за вих. № 671/05-14 на адресу Сєвєродонецького міського центру зайнятості направлено запит про те, чи надавалися ТОВ АЛД до центру зайнятості відомості про вільні робочі місця (вакансії), на які можливе працевлаштування осіб з інвалідністю, а також про випадки відмови роботодавцем у працевлаштуванні осіб з інвалідністю, які направлялися центром зайнятості, протягом 2017, 2018, 2019 років; чи здійснювалося ТОВ АЛД замовлення до центру зайнятості на професійне навчання або підготовку особи з інвалідністю у разі відсутності фахівців з потрібними професіями серед зареєстрованих у державній службі зайнятості осіб з інвалідністю, яка кількість вакансій, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю, зазначалась у звітності за формою № 3-ПН, що подавалась ТОВ АЛД протягом 2017, 2018, 2019 років щомісячно (а.с.38).
Листом від 23 червня 2020 року № 13/04-1365 Сєвєродонецький міський центр зайнятості повідомив про те, що протягом 2017, 2018 років від ТОВ АЛД не надходила інформація про наявність вільних робочих місць для осіб з інвалідністю за формами 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії) . В 2019 році від ТОВ АЛД надходила інформація про наявність вільних робочих місць для осіб з інвалідністю за формами № 3-ПН Інформація про попит на робочу силу (вакансії), а саме: 21.05.2019 - 1 вакансія (оператор з добування газу та конденсату) . Замовлень до центру зайнятості на професійне навчання або підготовку осіб з інвалідністю від ТОВ АЛД не було (а.с.39).
За несвоєчасну сплату ТОВ АЛД адміністративно-господарських санкцій у сумі 51645,83 грн за 2019 рік ЛОВФСЗІ нараховано підприємству пеню в сумі 940,03 грн, про що зазначено у розрахунку суми позову, пред`явленого щодо стягнення заборгованості по сплаті адміністративно-господарських санкцій за незайняті робочі місця для працевлаштування інвалідів (а.с.42).
Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, оцінюючи обґрунтованість заперечень відповідача, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 7 Закону України від 21.03.1991 № 875-ХІІ "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" (далі - Закон № 875-XII) законодавство про соціальну захищеність осіб з інвалідністю в Україні складається з цього Закону та інших актів законодавства, що видаються відповідно до нього.
Згідно із частиною першою статті 18 Закону № 875-XII забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.
Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (частина третя статті 18 Закону № 875-XII).
Статтею 18-1 Закону № 875-XII визначено, що особа з інвалідністю, яка не досягла пенсійного віку, не працює, але бажає працювати, має право бути зареєстрованою у державній службі зайнятості як безробітна.
Рішення про визнання особи з інвалідністю безробітною і взяття її на облік для працевлаштування приймається центром зайнятості за місцем проживання особи з інвалідністю на підставі поданих нею рекомендації МСЕК та інших передбачених законодавством документів.
Державна служба зайнятості здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у особи з інвалідністю кваліфікації та знань, з урахуванням її побажань.
Державна служба зайнятості може за рахунок Фонду соціального захисту інвалідів надавати дотацію роботодавцям на створення спеціальних робочих місць для осіб з інвалідністю, зареєстрованих у державній службі зайнятості, а також проводити професійну підготовку, підвищення кваліфікації і перепідготовку цієї категорії осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до вимог статті 19 Закону № 875-XII:
- для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця (частина перша);
- підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення (частина друга);
- підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону(частина третя).
Аналіз зазначених положень Закону дає підстави для висновку про те, що обов`язки роботодавців стосовно забезпечення прав інвалідів на працевлаштування полягають у:
а) виділенні та створенні робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальних робочих місць;
б) створенні для осіб з інвалідністю умов праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації;
в) забезпеченні інших соціально-економічних гарантії, передбачених чинним законодавством;
г) наданні державній службі зайнятості інформації, необхідної для організації працевлаштування осіб з інвалідністю;
д) звітуванні Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Таким чином, судом встановлено, що обов`язок підприємства зі створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю не супроводжується його обов`язком займатися пошуком таких осіб для їх працевлаштування. Такий обов`язок покладений на державну службу зайнятості.
Аналогічну правову позицію висловлено Верховним Судом у постановах від 26 червня 2018 року у справі № 806/1368/17, від 15 лютого 2019 року у справі № 816/678/17, від 05 березня 2019 року у справі № 815/2562/17 та від 15 квітня 2019 року у справі № 825/699/17.
Згідно з частиною першою статті 20 Закону № 875-XII підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю.
Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.
Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк (частина друга статті 20 Закону № 875-XII).
Відповідно до частини четвертої статті 20 Закону № 875-XII адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.
Згідно з пунктом 2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 № 70 "Деякі питання реалізації норм Законів України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" та "Про зайнятість населення", звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінсоцполітики за погодженням з Держстатом.
Відповідно до пункту 3 Порядку подання форми звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 31 травня 2013 року № 316, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.06.2013 за № 988/23520 (далі - Порядок № 316), форма № 3-ПН заповнюється роботодавцями та подається до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця.
Згідно з пунктом 5 зазначеного Порядку Форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.
З аналізу вказаних положень законодавства вбачається, що Закон зобов`язує підприємства забезпечити працевлаштування особи з інваліднісю шляхом створення робочих місць для осію з інвалідністю, з урахуванням стану здоров`я, здібностей і професійних навичок інвалідів, направлених на підприємство органами з їх працевлаштування, визначеними статтею 18 Закону № 875-XII.
Судом встановлено, що ТОВ АЛД подавало у 2019 році до Сєвєродонецького міського центру зайнятості звіт форми № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", зокрема 21 травня 2019 року, в якому роботодавцем вказано про наявність вакансії для працевлаштування особи з інвалідністю за посадою оператор з добування газу та конденсату, що підтверджено її копією (а.с.76-78,89-94).
Факт подачі вказаної звітності також підтверджено листом Сєвєродонецького міського центру зайнятості від 12 серпня 2020 року № 13/04-1793, в якому зазначено про надання відповідачем звіту за формою № 3-ПН 21.05.2019 про наявність вакансії - оператор з добування газу та конденсату. Також, у вказаному листі зазначено, що інформація від Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів про невиконання ТОВ АЛД нормативу щодо працевлаштування осіб з інвалідністю у 2019 році до центру зайнятості не надходила; відмов підприємства у працевлаштуванні осіб з інвалідністю за направленням центру зайнятості не було. З метою вирішення питання працевлаштування осіб з інвалідністю у 2019 році представник ТОВ АЛД приймав участь у проведенні презентації роботодавця на тему Актуальні вакансії підприємства , а саме 23.05.2019 (а.с.87).
Відповідно до наказу ТОВ АЛД від 13.12.2018 ОСОБА_1 (особа ІІІ групи інвалідності, інвалідність встановлена до 01.04.2019 та з 01.04.2019 не визнаний інвалідом), прийнято на роботу машиністом крана автомобільного 6-го розряду на умовах повного робочого дня з оплатою праці згідно штатного розпису, без випробувального терміну. Відповідно до графіків виходів на роботу ОСОБА_1 , останній працював з грудня 2018 року по теперішній час, заяву та відповідну довідку про те, що його не визнано інвалідом надав підприємству 25.04.2019. Після того, як ОСОБА_1 не визнано особою з інвалідністю, його не було звільнено та він продовжив працювати на вказаній посаді, тобто вакантним створене місце для працевлаштування особи з інвалідністю не стало (а.с.61-65,70,71,115-119).
Суд не бере до уваги інформацію, зазначену у листі Головного управління ДПС у Луганській області від 09 липня 2020 року № 4368/9/12-32-52-06, з якої вбачається, що ТОВ АЛД звітувало про 1 працівника, якому відповідно до законодавства встановлено інвалідність лише у січні, березні 2019 року, оскільки матеріалами справи вказана інформація спростовується та як вбачається з пояснень відповідача при поданні щомісячної звітності до податкових органів, бухгалтером ТОВ АЛД була допущена механічна описка (а.с.41,114-119).
Відповідно до протоколу №1 засідання комісії з питань внесення змін до штатного розпису ТОВ АЛД від 14.05.2019, вирішено створити одне робоче місце для працевлаштування особи з інвалідністю за професією - оператор з добування нафти й газу 4-го розряду та наказом ТОВ АЛД від 20.05.2019 №4-вш затверджено та введено в дію з 21.05.2019 штатний розпис у кількості 29,0 штатних одиниць з місячним фондом заробітної плати 141 450,00 грн (а.с.72-75).
Отже, штатним розписом, введеним в дію 21.05.2020, затвердженим наказом ТОВ АЛД від 20.05.2019 №4-вш, фактично створено одне робоче місце для працевлаштування особи з інвалідністю за професією - оператор з добування газу та конденсату та 21.05.2019 ТОВ АЛД подано до Сєвєродонецького міського центру зайнятості звіт форми № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" за 2019 рік, в якому роботодавцем вказано про наявність вакансії для працевлаштування особи з інвалідністю за посадою оператор з добування газу та конденсату.
Відповідно до пункту 4 частини третьої статті 50 Закону України від 05 липня 2012 року № 5067-VІ "Про зайнятість населення" (набрав чинності з 01 січня 2013 року) роботодавці зобов`язані, зокрема, своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про попит на робочу силу (вакансії).
Отже, своєчасно та в повному обсязі надавши інформацію про попит на вакансії підприємство, фактично, вживає усіх залежних від нього передбачених законом заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих інвалідів установленим нормативам, тобто заходів для недопущення господарського правопорушення.
Суд звертає увагу, що періодичності подачі звітності за формою № 3-ПН законодавством не встановлено, а передбачено, що така звітність подається не пізніше 3 робочих днів з дати відкриття вакансії, тобто передбачено одноразове інформування про кожну вакансію. Тому, якщо роботодавець одноразово подав звітність форми № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" у строк не пізніше 3 робочих днів з дати відкриття вакансії, він виконав обов`язок своєчасно та в повному обсязі у встановленому порядку подати інформацію про попит на робочу силу (вакансії). Це означає, що в такому випадку учасник господарських відносин вжив залежних від нього передбачених законодавством заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих інвалідів установленим нормативам, тобто заходів для недопущення господарського правопорушення.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 26 червня 2018 року справа № 806/1368/17.
Отже подавши звітність форми № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" за 2019 рік 21.05.2019 відповідач, тим самим вжив залежних від нього передбачених законодавством заходів для недопущення правопорушення.
З вищевикладеного судом встановлено, що відповідачем вживалися всі залежні від нього заходи щодо працевлаштування осіб з інвалідністю на вакантну посаду оператор з добування газу та конденсату. Фактів відмови у працевлаштуванні осіб з інвалідністю при розгляді справи судом не встановлено.
Позивачем доказів на спростування зазначених обставин суду не надано.
Твердження позивача щодо невжиття відповідачем всіх можливих заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю протягом 2019 року суд також відхиляє як безпідставні, оскільки відповідальність, визначена статтею 20 Закону № 875-XII, настає для роботодавців за не створення у необхідній кількості робочих місць для працевлаштування інвалідів, а не за невжиття заходів по пошуку інвалідів для працевлаштування чи несвоєчасне повідомлення центру зайнятості про відкриття вакансії.
Адміністративно-господарські санкції за незайняті особами з інвалідністю робочі місця є заходом впливу на правопорушника у сфері господарювання у зв`язку зі скоєнням правопорушення.
Згідно із статтею 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення. У разі якщо інше не передбачено законом або договором, суб`єкт господарювання за порушення господарського зобов`язання несе господарсько-правову відповідальність, якщо не доведе, що належне виконання зобов`язання виявилося неможливим внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних і невідворотних обставин за даних умов здійснення господарської діяльності.
Отже, для стягнення адміністративно-господарських санкцій слід виходити із загальних норм права відносно відповідальності за порушення зобов`язань та встановлення в діях або бездіяльності підприємства складу правопорушення з метою застосування юридичної відповідальності у вигляді адміністративно-господарських санкцій.
Зважаючи на вжиття ТОВ АЛД усіх залежних від нього заходів щодо створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, суд вважає, що позивач намагається покласти на відповідача відповідальність у вигляді фінансових санкцій та пені за відсутність у населеному пункті за місцезнаходженням підприємства осіб з інвалідністю, які бажають працевлаштуватись, що є неприпустимим.
Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
З урахуванням вищевикладеного судом встановлено, що позовні вимоги є не обґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Зважаючи на те, що суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позову, відповідно до вимог статті 139 КАС України судові витрати покладаються на позивача.
Керуючись статтями 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до товариства з обмеженою відповідальністю "АЛД" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені у сумі 52 585,86 грн, - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя К.Є. Петросян
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.09.2020 |
Оприлюднено | 27.09.2020 |
Номер документу | 91777520 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Ястребова Любов Вікторівна
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
К.Є. Петросян
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні