ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
25 вересня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/2702/20
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Смішлива Т.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 та ОСОБА_2 до Управління соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації Луганської області про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
15 липня 2020 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - позивач І, ОСОБА_1 ) та ОСОБА_2 (далі - позивач ІІ, ОСОБА_2 ) до Управління соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації Луганської області (далі - відповідач, управління).
З урахуванням уточненої позовної заяви від 05 серпня 2020 року позивачі просять суд:
- визнати протиправними дії суб`єкта владних повноважень по знищенню достатнього життєвого рівня ОСОБА_1 та порушенню конституційного права для шлюбної сім`ї ОСОБА_1 та ОСОБА_2 із двох осіб в частині опалення їхнього житла в зимовий період;
- скасувати рішення Управління соціального захисту населення Марківського району Луганської області, оформлене повідомленням від 22 січня 2020 року, про перерахування, повернення та припинення надання ОСОБА_2 , представниці домогосподарства ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , раніше призначеної житлової субсидії за період з 01.10.2019 по 30.04.2020;
- визнати протиправними дії суб`єкта владних повноважень щодо проведення ОСОБА_2 перерахунку в січні 2020 року раніше призначеної житлової субсидії за 2019-2020 роки та стягнення сум надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії за період з 01.10.2019 по 31.12.2019;
- скасувати рішення районної комісії по вирішенню питань, пов`язаних з пільгами, призначенням та наданням населенню житлових субсидій, державних соціальних допомог від 21 січня 2020 року припинити виплату ОСОБА_2 житлової субсидії з 01.01.2020.
В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначили, що ОСОБА_1 проживає вдвох із ОСОБА_2 і має із нею спільний бюджет, основними джерелами якого на опалювальний період 2019- 2020 років є його пенсія в розмірі 2000,00 грн/міс та її допомога по безробіттю в розмірі 610,00 грн/міс. Із яких сім`я сплачувала житлово-комунальні платежі.
ОСОБА_2 зареєстрована та мешкає за адресою: АДРЕСА_1 , разом з чоловіком ОСОБА_1 .
За вказаною адресою зареєстрований повнолітній син позивачів ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та повнолітні син і дочка, які за вказаною адресою фактично не проживають, а також не ведуть спільного господарства із позивачами.
07 жовтня 2019 року ОСОБА_2 від імені домогосподарства звернулась до відповідача, в якій просила призначити субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг.
До заяви додано декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, в якій зазначено, що до складу домогосподарства крім ОСОБА_2 та ОСОБА_1 входять дочка та два сина, які проживають в м. Києві, але зареєстровані за її адресою проживання. Даних про осіб, що перебувають за кордоном, наведено не було.
Згідно з Протоколом засідання районної комісії по вирішенню питань, пов`язаних з пільгами, призначенням та наданням населенню житлових субсидій, державних соціальних допомог від 05 листопада 2019 року, ОСОБА_2 призначено житлову субсидію з 01 жовтня 2019 року без урахування осіб, які зареєстровані, але фактично не проживають. Розмір наданої позивачці ОСОБА_2 субсидії за період з 01 жовтня 2018 року по 31 грудня 2019 року склав 1586,77 грн, та іншу суму на період із 01 січня 2020 року по 30 квітня 2019 року.
22 січня 2020 року відповідачем складено та направлено на адресу позивачів повідомлення про відшкодування коштів про переплаченій житловій субсидії, в якому ОСОБА_2 зобов`язано повернути виплачені кошти в розмірі 1586,77 грн, та повідомлено про припинення виплати субсидії із 01 січня 2020 року.
В листі на ім`я ОСОБА_2 від 27 лютого 2020 року № 808 відповідач повідомив, що в результаті проведеної перевірки отриманої житлової субсидії на сплату житлово-комунальних послуг виявлено, що позивачем зазначено недостовірну інформацію в декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, а саме: приховано, що повнолітній син ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , 27 лютого 2019 року перетнув державний кордон (виїхав із Борисполя) та не повертався. Тобто, син позивачів перебував за кордоном сукупно більше 60 днів протягом періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії.
Позивачі вважають дії відповідача протиправними, оскільки про перебування сина за кордоном заявниця не знала, що презюмується згідно чинного законодавства і не накладає на заявницю та її члена сім`ї обов`язку завчасно зібрати всі довідки від влади про подію не встановлення місця перебування сина на протязі опалювального сезону.
Крім того, зазначено, що чинним законодавством не передбачено припинення надання субсидії чи непризначення субсидії на наступний період у разі наявності надміру виплачених сум субсидій споживачеві, які утворились через помилку уповноваженого органу у разі відсутності зловживань з боку отримувача субсидії.
09 вересня 2020 року на адресу суду від відповідача за вх.№ 368502/2020 надійшов відзив на позов (а.с.52-54), в якому зазначено, що управління заперечує проти заявлених вимог з таких підстав.
Управлінням призначено, нараховано та виплачено житлову субсидію ОСОБА_2 з 01.10.2019 у відповідності до Положення та наданих нею документів. Так, 07 жовтня 2019 року ОСОБА_2 подала заяву про призначення та надання житлової субсидії у грошовій формі та Декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії (далі - Декларація). Позивач в поданій Декларації зазначила, що до складу домогосподарства за адресою: АДРЕСА_1 входять крім неї та чоловіка (Позивач 1), які зареєстровані і фактично проживають за даною адресою, ще дочка та два сина, які зареєстровані за даною адресою, але фактично проживають за іншою адресою, а саме в м. Київ.
Згідно п. 35 Положення розрахунок субсидії з початку опалювального сезону здійснюється на підставі доходів за перший - другий квартали поточного року (в даному випадку з 01.01.2019 по 30.06.2019).
05 листопада 2019 року на засіданні районної комісії по розгляду питань, пов`язаних з призначенням та наданням населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого побутового палива (далі - комісія) прийнято рішення про призначення Позивачу житлової субсидії без урахування осіб, які зареєстровані, але фактично не проживають. Таке рішення було прийнято враховуючи надані Позивачем відомостей в декларації, що діти фактично з ними не проживають, не ведуть спільного господарства, а проживають в м Києві та те, що даних про осіб, що перебувають за кордоном не зазначено.
Але 14 січня 2020 року головним центром обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби надано інформацію, що син позивачів ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , 27.02.2019 перетнув державний кордон України (виїхав з Борисполя) та не повертався. Отже, ОСОБА_4 перебував за кордоном сукупно більше 60 днів протягом періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії (01.01.2019 до 30.06.2019). Тобто, Позивач 2 надала недостовірну інформацію, не зазначивши в Декларації про перебування сина за кордоном, що безпосередньо впливає на встановлення права на призначення субсидії.
Виявивши дані обставини, відповідно до п. 119 Положення на засіданні комісії 21.01.2020 прийнято рішення припинити виплату житлової субсидії з 01.01.2020 з вищезазначених підстав.
Відповідно до п. 125 Положення в такому випадку на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, який призначив житлову субсидію, сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії повертається громадянином.
Управлінням направлено повідомлення про необхідність повернення переплачених коштів субсидії до 01 січня 2021 року в розмірі 1586,77 грн. Дане повідомлення отримано ОСОБА_2 22.01.2020.
З огляду на зазначене, дії управління в даному випадку вважає правомірними і такими, що повністю відповідають чинному законодавству та не порушують права позивачів.
Ухвалою суду від 20 липня 2020 року позовну заяву залишено без руху та надано позивачам строк для усунення її недоліків (арк. спр. 12-15).
Ухвалою суду від 10 серпня 2020 року продовжено позивачам строк для усунення недоліків позовної заяви (арк. спр. 24).
Ухвалою суду від 25 серпня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду після усунення її недоліків та відкрито провадження у справі, призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) (арк. спр. 29-31).
Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), в межах предмету позову, суд встановив.
07 жовтня 2019 року позивачка ІІ звернулась до відповідача із заявою про призначення житлової субсидії (арк. спр. 67-68) надавши довідку про склад сім`ї та зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб № 112 від 02 жовтня 2019 року (арк. спр. 64) згідно з якою до складу сім`ї (зареєстрованих за адресою: АДРЕСА_1 ) позивачки ІІ входять: ОСОБА_2 (голова домогосподарства), ОСОБА_1 (чоловік), ОСОБА_5 (дочка, фактично зареєстрована, але проживає в м. Київ), ОСОБА_6 (син, фактично зареєстрований, але проживає в м. Київ), ОСОБА_3 (син, фактично зареєстрований, але проживає в м. Київ).
Разом із заявою позивачкою ІІ подана декларація про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії від 07 жовтня 2019 року, у якій позивачка ІІ зазначила, що фактично проживає з чоловіком - ОСОБА_1 , а їх діти - ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та ОСОБА_3 фактично проживають в м. Київ (арк. спр. 62-63).
Також, в декларації позивачкою ІІ не зазначено відомостей про перебування членів її сім`ї за кордоном сукупно понад 60 днів протягом періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії - з 01.01.2019 по 30.06.2019 та зазначено про згоду позивачки ІІ, в разі подання неповних або недостовірних відомостей, на зобов`язання повернути надміру перераховану (виплачену) суму житлової субсидії.
Відповідно до акту обстеження матеріально - побутових умов сім`ї від 08.10.2018, складеного соціальним інспектором В.С. Зеленською, ОСОБА_2 проживає за адресою: АДРЕСА_1 , з чоловіком - ОСОБА_1 (арк. спр. 59).
Протоколом засідання комісії по розгляду звернень громадян щодо призначення субсидії на житлово-комунальні послуги, придбання твердого палива та скрапленого газу (далі - Комісія) від 05.11.2019 вирішено призначити позивачці ІІ субсидію на житлово-комунальні послуги з жовтня 2019 року по квітень 2020 року без урахування осіб, які зареєстровані, але фактично не проживають з заявницею (арк. спр. 69-72).
14 січня 2020 року Головним центром обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби листом від 10.01.2020 № 0.184-705/0/15-20 направлено відповідачу витяг з Бази даних Відомості про осіб, які перетнули державний кордон України , з якого вбачається, що ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , 27.02.2019 перетнув державний кордон України (виїхав з Борисполя) та не повертався (арк. спр. 73-74).
На підставі наданої Головним центром обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби інформації від 14.01.2020 вх.№122 щодо перебування ОСОБА_3 за кордоном сукупно понад 60 днів, відповідачем направлено до комісії з розгляду суперечливих питань щодо призначення субсидії на житлово-комунальні послуги, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива подання від 20.01.2020 № 247 про припинення ОСОБА_2 призначення житлової субсидії з 01.01.2020, у зв`язку з поданням нею у заяві та/або декларації недостовірних даних, що вплинули на встановлення права на житлову субсидію (арк. спр. 76).
Протоколом Комісії № 2 від 21.01.2020 вирішено припинити виплату житлової субсидії ОСОБА_2 з 01.01.2020 з вищезазначених підстав (арк. спр. 77).
22.01.2020 ОСОБА_2 отримала повідомлення про відшкодування коштів переплаченим (недоплаченим) житловим субсидіям від 22.01.2020, в якому зазначено, що на підставі висновків проведеної сектором контролю управління перевірки довідок, наданих з заявою від 07.10.2019, виявлено, що ОСОБА_2 подала недостовірну інформацію про доходи (склад родини та наявності житлових приміщень) та на підставі зазначеного їй припинено виплату субсидії з 01.01.2020 та зобов`язано її повернути переплачену суму субсидії та перерахувати 1586,77 грн до 01.01.2021 на рахунок управління (арк. спр. 78-79).
19.02.2020 ОСОБА_2 звернулася до управління з заявою про роз`яснення підстав відмови в отриманні житлової субсидії на 2019-2020 роки (арк. спр. 55).
Листом від 27.02.2020 № 808 управлінням роз`яснено ОСОБА_2 , що у зв`язку з поданням нею недостовірної інформації про перебування сина за кордоном, під час подання заяви про призначення житлової субсидії від 07.10.2019, Комісією прийнято рішення про припинення виплати житлової субсидії з 01.01.2020 та зобов`язання повернути переплачені коши в розмірі 1586,77 до 01.01.2021 (арк. спр. 56-57).
Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію закріплених Конституцією Українита законами України основних соціальних гарантій, визначаються Законом України Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії від 05.10.2000 № 2017-III (далі -Закон № 2017-III). Відповідно до статті 5 Закону № 2017-III державні соціальні стандарти і нормативи формуються, встановлюються та затверджуються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за участю та погодженням з іншими сторонами соціального партнерства, якщо інше не передбачено Конституцією України та законами України.
Згідно із Законом № 2017-III до державних соціальних нормативів належать, в тому числі, соціальна норма житла та соціальні нормативи користування комунальними послугами, з оплати яких держава надає пільги та встановлює субсидії громадянам.
Приписами пункту 7 частини першої статті 4 Закону України Про житлово-комунальні послуги від 19.11.2017 № 2189-VIII встановлено, що до повноважень Кабінету Міністрів України належать, зокрема, встановлення порядку надання пільг та житлових субсидій населенню в частині забезпечення надання житлових субсидій як частки вартості житлово-комунальних послуг, у тому числі їх виплати у грошовій формі.
Умови призначення та порядок надання громадянам житлових субсидій встановлено Положенням про порядок призначення житлових субсидій, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848(далі - Положення № 848, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 14.08.2019 № 807 чинній станом на дату звернення позивача із заявою про надання житлової субсидії).
Згідно з пунктами 4, 5 Положення № 848 право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках).
Житлові субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги та/або скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, внеску/платежу об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла, соціальних нормативів житлово-комунальних послуг, скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, витрат на управління багатоквартирним будинком (далі - соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування) і розміром обов`язкового відсотка платежу, установленого відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998 р. № 1156 "Про новий розмір витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива у разі надання житлової субсидії".
Підпунктом 3 пункту 14 Положення №848 встановлено, що житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо: у складі домогосподарства або у складі сім`ї члена домогосподарства є особи, що досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії (далі - особи, доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії), і в цьому періоді: за інформацією ДПС, Пенсійного фонду України, у них взагалі відсутні доходи, які враховуються під час призначення житлової субсидії; або нарахований середньомісячний сукупний дохід менший, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії; та/або ними або за них не сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії (крім випадків, коли наявна заборгованість роботодавця із виплати заробітної плати та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за таких осіб).
Згідно з пунктом 24 Положення № 848 житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства.
До складу домогосподарства включаються всі особи, що зареєстровані в житловому приміщенні (будинку) (для орендарів, внутрішньо переміщених осіб - особи, які фактично проживають). На таких осіб розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і їх доходи враховуються під час призначення житлової субсидії.
Під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім`ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства (крім доходів батьків у разі призначення субсидії студентам, які зареєстровані у гуртожитку за місцем навчання, та доходів одного з батьків дитини у разі призначення субсидії другому з батьків з дитиною у разі, коли батьки розлучені або не перебували у шлюбі, а також осіб, які вважаються безвісно відсутніми за рішенням суду або мають правовий статус осіб, зниклих безвісти). При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються.
Під час призначення житлової субсидії соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування розраховуються на членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично в ньому не проживають у зв`язку з призовом на строкову військову службу. При цьому фактичні доходи таких осіб не враховуються в сукупний дохід домогосподарства.
Кількість членів домогосподарства визначається на початок місяця, з якого призначається житлова субсидія.
При цьому, пунктом 25 Положення № 848 визначено, що у разі коли у складі домогосподарства кількість фактично проживаючих зареєстрованих членів домогосподарства є меншою за кількість членів домогосподарства, зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку), за рішенням комісії соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування розраховуються на фактично проживаючих зареєстрованих за даною адресою членів домогосподарства. Рішення комісії в такому разі приймається з урахуванням норм, зазначених в абзаці першому пункту 20 цього Положення.
За рішенням комісії доходи членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично за даною адресою не проживають, в сукупний дохід домогосподарства не враховуються. Рішення комісії в такому разі приймається з урахуванням норм, зазначених в абзаці першому пункту 20 цього Положення, і не може поширюватися на випадок, визначений в абзаці третьому пункту 24 цього Положення (за винятком осіб, які вважаються безвісно відсутніми за рішенням суду або мають правовий статус осіб, зниклих безвісти).
Згідно з пунктом 20 вказаного Положення житлову субсидію за рішенням комісії не може бути призначено у разі, коли у члена домогосподарства або у члена сім`ї особи із складу домогосподарства доходи, які враховуються під час призначення житлової субсидії, були такими, що зазначені в абзацах другому - четвертому підпункту 3 пункту 14 цього Положення, і такі особи перебували за кордоном сукупно більше 60 днів протягом періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії (крім випадків, зазначених в абзацах другому - четвертому пункту 16 цього Положення, а також якщо працездатні особи в період, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, документально підтвердили шляхом надання легалізованих в Україні документів набуття страхового стажу в інших країнах, з якими укладено договори про соціальне забезпечення, перелік яких розміщується на офіційному веб-сайті Мінсоцполітики).
Відповідно до декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії від 07 жовтня 2019 року, яка міститься у матеріалах справи, до складу домогосподарства за адресою: АДРЕСА_1 , входять ОСОБА_2 (голова домогосподарства), ОСОБА_1 (чоловік), ОСОБА_5 (донька), ОСОБА_6 (син) та ОСОБА_3 (син).
При цьому, ОСОБА_2 в декларації зазначила про те, що ОСОБА_5 , ОСОБА_6 та ОСОБА_3 фактично проживають в м. Київ.
Аналогічна інформація зазначена також у довідці про склад сім`ї субсидіанта від 02 жовтня 2019 року та в акті обстеження житлових умов від 08 жовтня 2019 року (арк. спр. 64, 59).
На підставі вищевказаних документів відповідачем призначено ОСОБА_2 субсидію на двох членів сім`ї без врахування осіб, які зареєстровані з адресою заявниці але фактично не проживають.
У відзиві на позов підставою для прийняття рішення про припинення надання житлової субсидії від 21 січня 2020 року відповідач зазначає надходження від Державної прикордонної служби інформації про реєстрацію факту виїзду 27.02.2019 за кордон ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 .
При цьому, в оскаржуваному рішенні відповідача від 21 січня 2020 року та повідомленні про відшкодування коштів по переплаченій житловій субсидії від 22 січня 2020 року вказано, що рішення прийнято у зв`язку з виявленням надання заявником неповної інформації про доходи (арк. спр. 77, 78).
Аналізуючи пункти 14, 20 Положення № 848, суд дійшов висновку, що субсидія не може бути призначена, коли одночасно виконуються дві вимоги: перша - коли у особи доходи, які враховуються під час призначення житлової субсидії, були такими, що зазначені в абзацах другому - четвертому підпункту 3 пункту 14 цього Положення, а друга - такі особи перебували за кордоном сукупно більше 60 днів протягом періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, крім випадку, зокрема, якщо працездатні особи в період, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, документально підтвердили шляхом надання легалізованих в Україні документів набуття страхового стажу в інших країнах, з якими укладено договори про соціальне забезпечення, перелік яких розміщується на офіційному веб-сайті Мінсоцполітики.
Отже, у разі якщо працездатний член домогосподарства, тобто особа, яка зареєстрована у будинку, перебували за кордоном сукупно більше 60 днів протягом періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, і не мала доходів, які враховуються під час призначення житлової субсидії, або дохід яких був меншим ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, або ними або за них не сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, житлова субсидія не призначається.
Винятком є випадок, коли такі працездатні особи в період, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, документально підтвердили шляхом надання легалізованих в Україні документів набуття ними страхового стажу в інших країнах, з якими укладено договори про соціальне забезпечення, перелік яких розміщується на офіційному сайті Мінсоцполітики.
Разом з тим, для застосування вказаної норми, яка дозволяє не призначати субсидію, необхідним є не лише встановлення факту перебування особи за кордоном сукупно більше 60 днів протягом періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії.
Необхідним також є і встановлення (підтвердження) того, що доходи такої особи, які враховуються під час призначення житлової субсидії, були такими, що зазначені в абзацах другому - четвертому підпункту 3 пункту 14 цього Положення, а саме:
- за інформацією ДФС, Пенсійного фонду України, у них взагалі відсутні доходи, які враховуються під час призначення житлової субсидії; або
- нарахований середньомісячний сукупний дохід менший, ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії; та/або
- ними або за них не сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії.
Отже, сам факт відсутності члена домоволодіння за зареєстрованим місцем проживання не міг бути єдиною та достатньою підставою для прийняття рішення про відмову у призначенні субсидії, оскільки для вирішення зазначеного питання Положення передбачає необхідність підтвердження доходів такої особи.
Проте з матеріалів справи вбачається, що ні відповідачем, ні комісією під час призначення субсидії, а також під час прийняття оскаржуваного рішення від 21 січня 2020 року не було запропоновано позивачу надати документи щодо набуття ОСОБА_7 страхового стажу в інших країнах, з якими укладено договори про соціальне забезпечення та при прийнятті оскаржуваного рішення дані обставини не досліджували.
Положення покладає на структурні підрозділи з питань соціального захисту населення повноваження щодо збору, перевірки та опрацювання повідомлених заявниками відомостей стосовно отриманих доходів громадян, які враховуються для призначення субсидій, сплати ними страхових внесків, трудової зайнятості, наявного майна та пільг, тощо.
У відповідності до пункту 50 Положення № 848 для призначення житлових субсидій на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення у п`ятиденний строк з дня його отримання подаються відомості про:
доходи осіб та сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування Пенсійним фондом України у порядку, встановленому Пенсійним фондом України та Мінсоцполітики;
доходи осіб з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, а також групу платників єдиного податку, до якої належить фізична особа - підприємець, що обрала спрощену систему оподаткування, - ДПС у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мінфіном;
перетин державного кордону особами, у яких обов`язково зазначаються дати перетину державного кордону, - Держприкордонслужбою;
наявність в осіб транспортних засобів - уповноваженими органами МВС у порядку, встановленому Мінсоцполітики та МВС;
реквізити документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство або право іноземця або особи без громадянства на законних підставах перебувати на території України, - ДМС у порядку, встановленому Мінсоцполітики та МВС;
наявність у осіб заборгованості за виконавчими провадженнями про стягнення аліментів з Єдиного реєстру боржників - Мін`юстом у порядку, встановленому Мінсоцполітики та Мін`юстом;
склад зареєстрованих у житлових приміщеннях (будинках) осіб - органами місцевого самоврядування або уповноваженими ними органами;
забезпеченість громадян житловою площею та комунальними послугами - управителями, об`єднаннями, виконавцями комунальних послуг, у яких зазначається:
- розмір платежів за житлово-комунальні послуги у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів житлово-комунального обслуговування;
- розмір внесків/платежів об`єднанню на оплату витрат на управління багатоквартирним будинком у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів житлово-комунального обслуговування;
- сума простроченої понад один місяць (на дату подання такої інформації) заборгованості з оплати житлово-комунальних послуг, витрат на управління багатоквартирним будинком, а також сума простроченої понад один місяць (на дату подання такої інформації) заборгованості з оплати внеску за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами.
До суми такої заборгованості за послугу з постачання та розподілу природного газу не включається заборгованість, що нарахована виконавцем комунальної послуги з посиланням на рішення суду щодо норм споживання природного газу побутовими споживачами у разі відсутності лічильників газу та у зв`язку з приведенням об`ємів використаного природного газу побутовими споживачами у відповідність із стандартними умовами.
Відомості, зазначені в пункті 50 цього Положення, можуть надаватися структурному підрозділу з питань соціального захисту населення у вигляді довідок, даних на електронних носіях інформації тощо (пункт 51 Положення № 848).
Для розгляду питань, що належать до компетенції комісії, у випадках, передбачених цим Положенням, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення може запропонувати громадянину подати додаткові документи, які не передбачені цим Положенням, але необхідні для розгляду комісією питань. Громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру (пункт 49 Положення № 848).
З матеріалів справи встановлено, що Управлінням соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації направлявся запит до Головного центру обробки спеціальної інформації Державної прикордонної служби України з метою отримання інформації про перетин громадянами України, зокрема ОСОБА_7 , державного кордону, однак інформація про наявність або відсутність доходів осіб та сплату єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування з реєстру щодо ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , запитана не була.
Також відповідачем не доведено відмову позивачів в наданні документів щодо набуття ОСОБА_7 страхового стажу в інших країнах, з якими укладено договори про соціальне забезпечення, та взагалі не надано суду інформацію чи пропонувалось таке позивачу, та чи досліджувались взагалі ці обставини при прийнятті оскаржуваного рішення.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що приймаючи рішення про припинення нарахування житлової субсидії Управління соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації діяло передчасно та не вчинило всіх необхідних дій, передбачених Положенням № 848.
За таких обставин суд вважає обґрунтованою та такою, що підлягає задоволенню позовну вимогу скасувати рішення відповідача від 21 січня 2020 року про припинення виплати ОСОБА_2 житлової субсидії.
Вимоги про визнання визнати протиправними дії суб`єкта владних повноважень по знищенню достатнього життєвого рівня ОСОБА_1 та порушенню конституційного права для шлюбної сім`ї ОСОБА_1 та ОСОБА_2 із двох осіб в частині опалення їхнього житла в зимовий період, визнання протиправними дії суб`єкта владних повноважень щодо проведення ОСОБА_2 перерахунку в січні 2020 року раніше призначеної житлової субсидії за 2019-2020 роки та стягнення сум надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії за період з 01.10.2019 по 31.12.2019 суд вважає неналежним способом захисту прав позивачів, оскільки правові наслідки для позивачів тягне саме рішення від 21 січня 2020 року, а не дії Управління соціального захисту населення Марківського району Луганської області.
Отже, у задоволенні зазначених вимог необхідно відмовити через обрання неналежного способу захисту порушеного права.
Щодо позовних вимог визнати скасувати рішення Управління соціального захисту населення Марківського району Луганської області, оформлене повідомленням від 22 січня 2020 року, про перерахування, повернення та припинення надання ОСОБА_2 , представниці домогосподарства ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , раніше призначеної житлової субсидії за період з 01.10.2019 по 30.04.2020 суд зазначає таке.
Аналіз змісту повідомлення про відшкодування коштів по переплаченим житловим субсидіям від 22 січня 2020 року (арк. спр. 78), свідчить про те, що вказане повідомлення не є рішеннями відповідача в розумінні Порядку № 848, яке спричинило для позивачів правові наслідки, оскільки воно містить в собі інформацію про прийняте рішення від 21 січня 2020 року про припинення нарахування субсидії з 01 січня 2020 року та інформацію про суму субсидії, які відповідач вважає переплаченою.
Суд звертає увагу, що вказане повідомлення відповідача від 22 січня 2020 року передбачає, що в разі неповернення коштів, вони можуть бути стягнуті в судовому порядку.
Тобто, саме по собі направлення відповідачем на адресу позивача повідомлення, не тягне будь-яких наслідків та не порушує право позивача, не породжує для позивача правових наслідків.
Аналогічний правовий висновок щодо неможливості оскарження повідомлень в судовому порядку викладений в постанові Верховного Суду від 24 квітня 2019 року у справі № 227/2015/17.
Правомірність вимоги зазначеної в повідомленні та правильність обчислення сум перевіряє суд, який розглядає справу щодо стягнення переплачених сум.
У зв`язку з викладеним суд дійшов висновку про відмову у задоволені даної позовної вимоги.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Ухвалою суду від 25 серпня 2020 року суд відстрочив позивачу сплату судового збору по даній адміністративній справі до ухвалення судового рішення (арк. спр. 29-30).
Відповідно до частини другої статті 133 КАС України, якщо у строк, встановлений судом, судові витрати не будуть оплачені, позовна заява залишається без розгляду або витрати розподіляються між сторонами відповідно до судового рішення у справі, якщо сплату судових витрат розстрочено або відстрочено до ухвалення судового рішення у справі.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки суд дійшов висновку про часткове задоволення позову, а саме щодо скасування рішення від 21 січня 2020 року, яке є позовною вимогою ОСОБА_2 , суд вважає за необхідне судовий збір у розмірі 840,80 грн, стягнути до Державного бюджету України за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 та ОСОБА_2 до Управління соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації Луганської області про визнання протиправними дії та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації Луганської області від 21 січня 2020 року про припинення виплати житлової субсидії з 01 січня 2020 року.
У задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Марківської районної державної адміністрації Луганської області (місце знаходження: 92400, Луганської області, Марківський район, смт. Марківка, пров. Південний, буд. 2, ЄДРПОУ 03196966) до Державного бюджету України судовий збір в сумі 840,80 грн (вісімсот сорок грн 80 коп.).
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Т.В. Смішлива
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.09.2020 |
Оприлюднено | 28.09.2020 |
Номер документу | 91777561 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Казначеєв Едуард Геннадійович
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Т.В. Смішлива
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні