Рішення
від 26.09.2020 по справі 320/8740/20
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 вересня 2020 року 18:50 № 320/8740/20

Київський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Горобцової Я.В., за участю секретаря судового засідання Кузьміної Ю.О. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області про визнання протиправним та скасування рішення, визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду о 14 год. 55 хв. 25.09.2020 надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, в якому позивач просила суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, оформлене листом від 24.09.2020 вих. № 88;

- визнати протиправною бездіяльність Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області щодо нездійснення реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області;

- зобов`язати Борщагівську сільську територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області:

- прийняти, зареєструвати документи, подані ОСОБА_1 для реєстрації кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області;

- зареєструвати ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , паспорт серії НОМЕР_2 , виданий Залізничним РВ УМВС України у Львівській області 13.12.1996) кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідач не мав повноважень для повернення поданих ОСОБА_1 документів для реєстрації останньої як кандидата на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області. Так, позивач звертає увагу на те, що відповідно до приписів статей 230, 231 Виборчого кодексу України Борщагівська сільська територіальна виборча комісія Бучанського району Київської області має право відмовити у реєстрації кандидата, зокрема, на посаду сільського голови або скасувати реєстрацію кандидата, зокрема, на посаду сільського голови. Однак, у відповідача були відсутні підстави для неприйняття документів для реєстрації кандидата, зокрема, на посаду сільського голови. Крім того, позивач наголошує, що рішення оформлене листом вих. № 88 від 24.09.2020, приймалося головою Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії одноособово, що суперечить вимогам статті 36 Виборчого кодексу України.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 25.09.2020 відкрито провадження за правилами спрощеного позовного провадження.

Представники відповідача заперечили проти задоволення позовних вимог обґрунтовуючи тим, що Виборчим кодексом України не передбачено можливості повторного подання документів для реєстрації особи як кандидата на посаду сільського голови. Крім того, представники відповідача зазначили, що 22 вересня 2020 року на засіданні комісії було прийнято постанову про відмову у реєстрації ОСОБА_1 як кандидата на посаду Борщагівського сільського голови з підстав не відповідності поданих документів вимогам Виборчого кодексу України. При цьому вказівка в постанові Борщагівської територіальної виборчої комісії № 15 від 22.09.2020 на скасування реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови є помилковим, оскільки на засідання комісії було вирішено відмовити у реєстрації кандидата ОСОБА_1 .

Відповідно до частини третьої статті 194 КАС України, учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши усі фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

ОСОБА_1 є громадянкою України, що підтверджується паспортом серії НОМЕР_2 , виданого Залізничним РВ УМВС України у Львівській області 13 грудня 1996 року.

22 вересня 2020 року об 11 год. 33 хв. ОСОБА_1 подала до Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області документи на реєстрацію на посаду сільського голови (самовисування) на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року. Так, відповідно до довідки № 7 член територіальної виборчої комісії Носенко М.В. прийняла такі документи: документ про внесення грошової застави (1 арк.); заяву особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського голови (1 арк.); автобіографію кандидатів на паперовому носії (1 арк.); автобіографію в електронному вигляді; 1 фото кандидата у депутати (4х6) паперовий носій (1 арк.); 1 фото кандидата у депутати (4х6) електронний носій; копії 1 та 2 сторінки паспорта громадянина України.

Вказані документи були зареєстровані в журналі реєстрації документів, заяв і скарг за № 41, про що свідчить копія журналу та підпис позивача у відповідній графі та підтвердилося останньою в судовому засіданні.

22 вересня 2020 року відбулося засідання Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії (початок о 19-00), під час якого відповідно до пункту 5 порядку денного розглядалося питання реєстрації кандидатів на посаду Борщагівського сільського голови шляхом само висування.

Відповідно до пункту 6 протоколу № 5 засідання Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії при розгляді документів поданих позивачем заступник голови виборчої комісії Ковгар Н.Б. та член комісії Сєргєєв С.О. звернули увагу на те, що документи ОСОБА_1 не відповідають вимогам Виборчого кодексу України, а саме: у автобіографії кандидата вказано місце народження, що не співпадає з даними паспорту та було надано копію документа про внесення грошової застави оформленого не належним чином (відсутня мокра печатка фінансової установи). У зв`язку з наведеним комісія вирішила відмовити у реєстрації кандидата ОСОБА_1 на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області висунутого шляхом самовисування в єдиному одномандатному виборчому окрузі у зв`язку з невідповідністю вимога частини другої статті 224 Виборчого кодексу України. За рішення проголосували: за - 12; проти - 1; утрималися - 2 .

Постановою Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Київської області, копія якої міститься в матеріалах справи, № 15 від 22.09.2020 Про скасування реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області, висунутого шляхом самовисування скасовано реєстрацію кандидата ОСОБА_1 на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області, висунутого шляхом самовисування, в єдиному одномандатному виборчому окрузі у зв`язку з невідповідністю вимогам частини другої статті 224 Виборчого кодексу України.

24 вересня 2020 року ОСОБА_1 повторно подала документи на реєстрацію кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області.

Борщагівська сільська територіальна виборча комісія Бучанського району Київської області відмовила позивачу у повторному прийомі документів на реєстрацію кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області у зв`язку з винесенням Постанови від 22.09.2020 № 15 Про скасування реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області висунутого шляхом самовисування , винесеної на засіданні Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії 22 вересня 2020 року в кількості 15 присутніх членів комісії.

Вказана відмова оформлена листом № 88 від 24 вересня 2020 року та підписана головою Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області.

Також у листі вказано те, що про рішення Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області позивача було проінформовано особисто за телефоном 23 вересня 2020 року о 15 год. 59 хв., копію постанови від 22.09.2020 Про скасування реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області висунутого шляхом самовисування надано особисто позивачу 23 вересня 2020 року у приміщенні Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії, в присутності членів виборчої комісії.

Не погоджуючись з правомірністю відмови у прийнятті документів на реєстрацію кандидатом Борщагівського сільського голови, позивач звернулася з позовом до суду про визнання її протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, з приводу чого суд зазначає таке.

Відповідно до статті 55 Конституції України, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Конституційний Суд України, вирішуючи питання, порушені в конституційному зверненні і конституційному поданні щодо тлумачення частини другої статті 55 Конституції України, в Рішенні від 14.12.2011 № 19-рп/2011 зазначив, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави (частина друга статті 3 Конституції України). Для здійснення такої діяльності органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові і службові особи наділені публічною владою, тобто мають реальну можливість на підставі повноважень, встановлених Конституцією і законами України, приймати рішення чи вчиняти певні дії. Особа, стосовно якої суб`єкт владних повноважень прийняв рішення, вчинив дію чи допустив бездіяльність, має право на захист.

Утвердження правової держави відповідно до приписів статті 1, другого речення частини третьої статті 8, статті 55 Основного Закону України полягає, зокрема, у гарантуванні кожному судового захисту прав і свобод, а також у запровадженні механізму такого захисту.

Рішення, прийняті суб`єктами владних повноважень, дії, вчинені ними під час здійснення управлінських функцій, а також невиконання повноважень, встановлених законодавством (бездіяльність), можуть бути оскаржені до суду відповідно до частин першої, другої статті 55 Конституції України, статей 2, 5 КАС України.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає та регулює Виборчий кодекс України (далі - ВК України).

Відповідно до частини першої статті 193 ВК України депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.

Згідно з частиною другою статті 193 ВК України депутатом, сільським, селищним, міським головою не може бути обраний громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.

За приписами частини першої статті 216 ВК України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Згідно з абзацом 3 частини другої статті 216 ВК України право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Вказані положення кореспондується з частиною першою статті 221 ВК України.

Відповідно до положень частини шостої статті 221 ВК України громадянин України, який відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути кандидатом на місцевих виборах, може самовисунутися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови шляхом подачі заяви про самовисування до відповідної територіальної виборчої комісії. До заяви про самовисування додаються документи, передбачені частиною другою статті 224 цього Кодексу.

За правилами частини другої статті 224 ВК України відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого шляхом самовисування, за умови особистого пред`явлення ним документа, передбаченого частиною першою статті 8 цього Кодексу, та подання ним документів, передбачених пунктами 4-7 частини першої цієї статті, а також подання особисто підписаної ним заяви про самовисування кандидатом на посаду відповідно сільського, селищного, міського голови із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних у зв`язку з участю у місцевих виборах.

Пунктами 4-7 частини першої означеної статті передбачений наступний перелік документів: документ про внесення грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу; автобіографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (складається у друкованому вигляді); однієї фотографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді; копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.

За приписами частини третьої статті 224 ВК України кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови, який подав документи в порядку самовисування, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів. Документи, передбачені частинами першою та другою цієї статті, подані до відповідної виборчої комісії з порушенням строку, встановленого частиною другою статті 229 цього Кодексу, не розглядаються, рішення виборчої комісії у такому разі не приймається, про що повідомляється суб`єкту звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії.

Частиною першою статті 229 ВК України передбачено, що кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови реєструється відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією, за умови подання їй документів, передбачених статтею 224 цього Кодексу.

При цьому, відповідно до частини сьомої вказаної статті сільська, селищна, міська виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови або заяви про самовисування та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію відповідного кандидата або про відмову в його реєстрації.

Частина друга статті 230 ВК України встановлює підстави за яких територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.

Такими підставами є: відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови); порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216-221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування; отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України особою, висунутою кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови; отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, за межі України для постійного проживання; отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, визнано недієздатною; наявності в особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку; виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом.

Згідно положень частин третьої - четвертої статті 230 ВК України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Крім того, відповідно до приписів частини першої статті 231 ВК України територіальна виборча комісія приймає рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, окремого кандидата у депутати, включеного до єдиного та/або єдиного та територіального виборчих списків організації партії (під час виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) із виключенням його з відповідних виборчих списків, про скасування реєстрації окремого кандидата у депутати у багатомандатному виборчому окрузі (під час виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) у разі: звернення кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування із заявою про відмову від балотування. Така заява може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або подана до відповідної виборчої комісії особисто; звернення організації партії не пізніш як за дев`ятнадцять днів до дня голосування щодо скасування реєстрації кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови відповідно до рішення, прийнятого у порядку, передбаченому статутом партії, яке додається до такого звернення; отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови; отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови за межі України для постійного проживання; отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови визнано недієздатним; набрання щодо кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення або виявлення територіальною виборчою комісією факту наявності у кандидата судимості за такий злочин, не погашеної або не знятої в установленому законом порядку; порушення порядку висування кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого частиною четвертою статті 216 цього Кодексу, в тому числі неподання кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови у порядку, встановленому цим Кодексом, заяви про підтвердження згоди балотуватися кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від організації партії у разі виявлення включення цієї особи до виборчих списків, списків кандидатів до відповідної ради кількох організацій партій; виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом, сільським, селищним, міським головою, старостою села, селища.

Аналіз наведених норм у їх сукупності дає підстави для висновку про те, що територіальна виборча комісія після прийняття документів від, зокрема, кандидата на посаду сільського голови приймає рішення про реєстрацію такого кандидата або про відмову у реєстрації. Також комісія має право прийняти рішення про скасування реєстрації кандидата на посаду сільського голови.

З матеріалів справи слідує, що позивач 22.09.2020 подала до Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області документи для реєстрації її як кандидата на посаду Борщагівського сільського голови, про що останній видано довідку вх. № 7 від 22.09.2020 про прийняття документів.

Постановою Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області №15 від 22.09.2020 Про скасування реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області, висунутого шляхом самовисування скасовано реєстрацію кандидата ОСОБА_1 на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області, висунутого шляхом самовисування, в єдиному одномандатному виборчому окрузі у зв`язку з невідповідністю вимогам частини другої статті 224 Виборчого кодексу України.

24 вересня 2020 року ОСОБА_1 повторно подала до Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області документи, визначені статтею 224 ВК України. Проте, у прийнятті документів останній було відмовлено у зв`язку з прийняттям постанови № 15 від 22.09.2020.

Разом з тим, суд звертає увагу на те, що положеннями Виборчого кодексу України не встановлено обмежень щодо повторного подання документів кандидатом на посаду сільського голови. В судовому засіданні представники відповідача також не навели правому норму, яка б встановлювала такі обмеження.

При цьому, повторне подання документів не є підставою для відмови у реєстрації такого кандидата відповідно до приписів статті 230 ВК України, а також підставою для відмови у прийнятті документів від кандидата на посаду сільського голови для реєстрації.

Так, відповідно до частини тринадцятої статті 36 ВК України заяви, скарги та інші документи, що надійшли до виборчої комісії, мають право приймати члени відповідної виборчої комісії, уповноважені на це її рішенням. Усі заяви, скарги та інші документи приймаються та реєструються у виборчій комісії у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією. Заява, подана до виборчої комісії, розглядається протягом п`яти днів з дня її надходження, якщо інше не передбачено цим Кодексом.

Окрім того, відповідно до пункту 13.1 статті 13 Постанови ЦВК від 10.08.2020 № 173 Про Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (далі - Порядок № 173), під час реєстрації та розгляду документів і звернень, що надходять до виборчої комісії, комісія керується Кодексом, іншими актами законодавства України, постановами Центральної виборчої комісії та цим Порядком.

За приписам пункту 13.2 та пункту 13.3 Розділу 13 Порядку № 173, документи та звернення, що надходять до виборчої комісії, мають право приймати голова комісії, заступник голови комісії, секретар комісії або інші члени комісії, уповноважені на це її рішенням. Документи та звернення до виборчої комісії надсилаються поштою чи подаються до комісії особисто або через уповноважену особу, якщо її повноваження підтверджені відповідно до законодавства України.

Документи, звернення реєструються в день їх надходження в журналі реєстрації документів, заяв і скарг у виборчій комісії (додаток 5) (пункт 13.4 Порядку № 173).

Водночас, як визначено у пункті 13.8 розділу 13 Порядку № 173, не реєструються у виборчій комісії анонімні, вітальні листи, запрошення, що надходять на адресу комісії.

Також суд звертає увагу на те, що відповідно до абзацу 3 частини першої статті 36 ВК України, основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги.

Відповідно до частини другої статті 37 ВК України, рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: найменування комісії; найменування постанови; дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; резолютивну частину. Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).

Згідно з частиною дванадцятою статті 36 ВК України, рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Позаяк протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом, приймаються комісією з питань поточної діяльності (частина п`ята статті 36 ВК України).

В контексті наведеного з урахуванням встановлених в судовому засіданні обставин та наявних матеріалів справи слід зазначити, що рішення виборчої комісії стосовно реєстрації кандидата на посаду сільського голови не приймається та документи не розглядаються лише у випадку подачі останніх з порушенням строку, встановленого частиною другою статті 229 Виборчого кодексу України, про що повідомляється суб`єкту звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії (частина третя статті 224 ВК України).

Наведені обставини дають підстави для висновку про те, що Борщагівською сільською територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області 24.09.2020 безпідставно не прийнято документи від ОСОБА_1 для реєстрації кандидатом на посаду сільського голови. У зв`язку з наведеним суд доходить висновку про наявність обов`язку Борщагівською сільською територіальною виборчою комісією Бучанського району Київської області прийняти та зареєструвати документи, подані ОСОБА_1 для реєстрації кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області 24.09.2020.

Щодо позовних вимог ОСОБА_1 про зобов`язання відповідача зареєструвати ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , паспорт серії НОМЕР_2 , виданий Залізничним РВ УМВС України у Львівській області 13.12.1996) кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області, суд звертає увагу на таке.

За приписами частини сьомої статті 229 ВК України до повноважень сільської, селищної, міської виборчої комісії після прийняття заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови або заяви про самовисування та доданих до неї необхідних документів належить прийняти рішення про реєстрацію відповідного кандидата або про відмову в його реєстрації.

При цьому, як вже було зазначено, відповідно до частини другої статті 230 ВК України підставами за яких територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови є: відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови); порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216-221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування; отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України особою, висунутою кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови; отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, за межі України для постійного проживання; отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, визнано недієздатною; наявності в особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку; виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом.

З огляду на викладене, суд доходить висновку, що прийняття рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації кандидатом на посаду сільського голови є повноваженнями Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії, які не може перебирати на себе суд.

Наведений висновок зумовлений тим, що відповідно до пункту 4 частини другої статті 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

За приписами частини четвертої статті 245 КАС України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Позаяк, як вже було вказано, частиною другою статті 230 ВК України передбачає перелік підстав, за яких територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата на посаду сільського голови, наявність або відсутність кожної з яких має бути перевірена комісією під час засідання.

Щодо листа на ім`я голови Центральної виборчої комісії Діденка О.М., наданого позивачем до суду, слід звернути увагу на те, що позивач лише має намір подати його до ЦВК, а відтак вказаний лист не може бути належним і допустимим доказом в справі в розумінні статей 73-74 КАС України.

Стосовно твердження позивача про неправомірність постанови № 15 від 22.09.2020 оскільки не можливо скасувати реєстрацію позивача як кандидата, якої здійснено не було, суд звертає увагу, що остання не є предметом спору в даній справі. Також суд не приймає до уваги твердження сторін щодо подій, які супроводжували вирішенню питання повторного прийняття документів від позивача, оскільки питання наявності чи відсутності втручання у діяльність виборчої комісії вирішується правоохоронними органами відповідно до чинного законодавства.

Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі Hirvisaari v. Finland від 27.09.2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.

Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі Ruiz Torija v. Spain від 09.12.1994, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи

Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

З огляду на зазначене, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 273-278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

Адміністративний позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області, оформлене листом від 24.09.2020 вих. № 88.

Визнати протиправною бездіяльність Борщагівської сільської територіальної виборчої комісії Бучанського району Київської області щодо нездійснення реєстрації документів, поданих ОСОБА_1 для реєстрації кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області.

Зобов`язати Борщагівську сільську територіальну виборчу комісію Бучанського району Київської області (код ЄДРПОУ: 43778612; адреса місцезнаходження: 08130, Київська обл., Києво-Святошинський район, с. Петропавлівська Борщагівка, вул. Ярослава Мудрого, 1-А) прийняти та зареєструвати документи, подані ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 ; адреса місця проживання: АДРЕСА_1 ) для реєстрації кандидатом на посаду Борщагівського сільського голови Бучанського району Київської області 24.09.2020.

В решті позовних вимог відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судове рішення, ухвалене до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Суддя Я.В. Горобцова

Горобцова Я.В.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.09.2020
Оприлюднено28.09.2020
Номер документу91777975
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/8740/20

Рішення від 08.10.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Горобцова Я.В.

Рішення від 26.09.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Горобцова Я.В.

Ухвала від 25.09.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Горобцова Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні