СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 вересня 2020 р. справа № 480/328/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Бондаря С.О.
за участю секретаря судового засідання - Демченко К.І.
представника відповідача - Цуканова В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Черепівської сільської ради Буринського району Сумської області про визнання протиправним та скасування рішення,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася до суду з позовною заявою до Черепівської сільської ради Буринського району Сумської області про визнання протиправним та скасування рішення Черепівської сільської ради 44-ї сесії 7-го скликання від 03.10.2019 "Про надання згоди на добровільне приєднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради до Буринської міської об`єднаної територіальної громади".
Свої вимоги мотивує тим, що Перспективним планом формування територій громад Сумської області затвердженого Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16 травня 2018року №318-р "Про внесення змін до перспективного плану формування територій громад Сумської області" визначено перелік спроможних територіальних громад Сумської області та назви територіальних громад, що входять до їх складу. Згідно з вищевказаним планом Черепівська територіальна громада входить до Тернівської територіальної громади (спроможна територіальна громада) з адміністративним центром у смт. Терни.
На підставі п. 2 Розпорядження сільського голови Черепівської сільської ради Буринського району Сумської області від 31.07.2019 № 17-ОД "Про ініціювання добровільного приєднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради до Буринської міської ради об`єднаної територіальної громади" було ініційовано провести громадське обговорення щодо добровільного приєднання протягом 30 днів з дня прийняття цього розпорядження.
Однак, таке громадське обговорення не проводилось.
На думку позивачки, спірним рішенням відповідач порушив її право на місцеве самоврядування, прийнявши його без дотримання процедури громадського обговорення та з порушенням Перспективного плану формування територій громад Сумської області.
Відповідач надав до суду відзив на позовну заяву в якому зазначив, що громадське обговорення щодо приєднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Буринського району Сумської області до Буринської міської об`єднаної територіальної громади відбулось 19.08.2019, про що свідчить протокол зборів. У обговоренні могли взяти участь усі бажаючі, про дату проведення обговорення були розвішені відповідні оголошення. Тому позивачка мала можливість взяти участь у громадських обговореннях щодо цього питання. Також відповідач зазначив, що приєднання територіальних громад сіл Черепівка та Карпенкове до Буринської міської об`єднаної територіальної громади відповідає інтересам мешканців вказаних сіл, оскільки територіальна громада Буринської міської ради з центром у м. Буринь має значні переваги ніж селище Терни Недригайлівського району. Також відповідач зазначив, що позивачка не є членом територіальної громади сіл Черепівка та Карпенкове, оскільки вона не проживає у жодному із них. Тому оскаржуване рішення не порушує її прав.
Ухвалою суду від 16.01.2020 позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження по справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання.
Згідно з ухвалою від 19.06.2020 суд закрив підготовче провадження, справа призначена до розгляду по суті.
Представник позивача в судове засідання не з`явився, про день час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.
У судовому засіданні представник відповідача Цуканов В.В. проти позову заперечував з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.
Суд, заслухавши пояснення представника відповідача, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, встановив наступне.
Розпорядженням голови Черепівської сільської ради Буринського району Сумської області від 31.07.2019 № 17-ОД "Про ініціювання добровільного приєднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради до Буринської міської ради об`єднаної територіальної громади" на підставі частини 1, 2 статті 5, статті 8-1 Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", ст.ст. 42, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" запропоновано ініціювати добровільне приєднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради до Буринської міської ради об`єднаної територіальної громади з адміністративним центром у місті Буринь Буринського району Сумської області.
Пунктом 2 вказаного розпорядження визначено провести громадське обговорення щодо добровільного приєднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради протягом 30 днів з дня прийняття цього розпорядження (а.с.10).
Рішенням Черепівської сільської ради Буринського району Сумської області 44-ї сесії 7-го скликання від 03.10.2019 вирішено надати згоду на добровільне приєднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради до Буринської міської об`єднаної територіальної громади з адміністративним центром у місті Буринь Буринського району Сумської області (а.с.87).
Не погоджуючись з вказаним рішенням, позивачка звернулася з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Частиною другою статті 19 Конституції України обумовлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.ст. 140, 144 Конституції України, місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи. Органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Законом, який відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування, є Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97).
Згідно з ст. 3 Закону № 280/97 громадяни України реалізують своє право на участь у місцевому самоврядуванні за належністю до відповідних територіальних громад.
Статтею 5 Закону № 280/97 установлено, що система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; старосту; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.
За змістом статті 6 Закону № 280/97 первинним суб`єктом місцевого самоврядування, основним носієм його функцій і повноважень є територіальна громада села, селища, міста. Територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об`єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову. Територіальні громади села, селища, міста, що добровільно об`єдналися в одну територіальну громаду, можуть вийти із складу об`єднаної територіальної громади в порядку, визначеному законом.
Відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об`єднаних територіальних громад регулюються Законом України від 05.02.2015 № 157-VIII "Про добровільне об`єднання територіальних громад" (далі - Закон № 157-VIII).
Принципи добровільного об`єднання територіальних громад зазначені у ст. 2 Закону № 157-VIII, а саме: добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: 1) конституційності та законності; 2) добровільності; 3) економічної ефективності; 4) державної підтримки; 5) повсюдності місцевого самоврядування; 6) прозорості та відкритості; 7) відповідальності.
Статтею 4 Закону № 157-VIII передбачено основні умови добровільного об`єднання територіальних громад.
Так, добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких умов: 1) у складі об`єднаної територіальної громади не може існувати іншої територіальної громади, яка має свій представницький орган місцевого самоврядування; 2) територія об`єднаної територіальної громади має бути нерозривною, межі об`єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об`єдналися; 3) об`єднана територіальна громада має бути розташована в межах території Автономної Республіки Крим, однієї області; 4) при прийнятті рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад беруться до уваги історичні, природні, етнічні, культурні та інші чинники, що впливають на соціально-економічний розвиток об`єднаної територіальної громади; 5) якість та доступність публічних послуг, що надаються в об`єднаній територіальній громаді, не можуть бути нижчими, ніж до об`єднання; 6) об`єднання територіальних громад здійснюється відповідно до перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, області.
Відповідно до ч. 4 ст. 5 Закону № 157-VIII порядок проведення громадського обговорення з питань, передбачених ним Законом, визначається сільською, селищною, міською радою.
Згідно з статтею 6 Закону № 157-VIII сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об`єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади. Сільський, селищний, міський голова суміжної територіальної громади забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи або про відмову в наданні згоди. Відповідно до ст. 7 Закону № 157-VIII, проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад повинні, зокрема, містити: 1) перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів; 2) визначення адміністративного центру об`єднаної територіальної громади та її найменування; 3) план організаційних заходів щодо добровільного об`єднання територіальних громад.
Сільські, селищні, міські голови забезпечують протягом 60 днів проведення обов`язкового громадського обговорення (громадські слухання, збори громадян, інші форми консультацій з громадськістю) підготовлених спільною робочою групою проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, за результатами якого сільські, селищні, міські голови вносять питання про його схвалення на розгляд сільських, селищних, міських рад.
Питання про схвалення проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад розглядається сільськими, селищними, міськими радами протягом 30 днів з дня його внесення на їх розгляд та з врахуванням результатів громадського обговорення.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.
У разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об`єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об`єднання територіальних громад.
Відповідно до частини 1, 3 першої статті 8-1 Закону № 157-VIII добровільно приєднатися до об`єднаної територіальної громади, визнаної спроможною відповідно до частини четвертої статті 9 цього Закону, має право суміжна сільська, селищна територіальна громада, яка відповідно до перспективного плану формування територій громад Автономної Республіки Крим, області належить до цієї об`єднаної територіальної громади. Сільський, селищний голова забезпечує вивчення пропозиції щодо ініціювання добровільного приєднання до об`єднаної територіальної громади та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне приєднання до об`єднаної територіальної громади.
Отже за наслідком надходження від ініціатора пропозиції про ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад, що містить перелік територіальних громад, що об`єднуються, із зазначенням відповідних населених пунктів та визначення адміністративного центру об`єднаної територіальної громади та її найменування, сільський голова забезпечує вивчення такої пропозиції та її громадське обговорення протягом 30 днів з дня надходження пропозиції, після чого подає таку пропозицію на наступну сесію для прийняття відповідного рішення.
З матеріалів справи вбачається, що на підставі п. 2 Розпорядження сільського голови Черепівської сільської ради Буринського району Сумської області від 31.07.2019 № 17-ОД "Про ініціювання добровільного приєднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради до Буринської міської ради об`єднаної територіальної громади" було ініційовано провести громадське обговорення щодо добровільного приєднання протягом 30 днів з дня прийняття цього розпорядження.
Відповідно до протоколу зборів жителів села Черепівка Буринського району Сумської області від 19.08.2019 "Про приєднання сіл Черепівка та Карпенкове Черепівської сільської ради до Буринської міської ради об`єднаної територіальної громади" вирішили приєднати села Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради до Буринської міської ради об`єднаної територіальної громади (а.с. 86).
Відповідачем не надано суду належних доказів того, що протягом 30 днів, починаючи з 31.07.2019 відбувалося громадське обговорення як із жителями села Черепівка, так і з жителями села Карпенкове.
Наданий відповідачем протокол зборів жителів села Черепівка від 19.08.2019, не є доказом проведення громадських обговорень протягом 30 днів.
Даний протокол може підтверджувати лише факт проведення зборів мешканців села Черепівка.
Хоча факт проведення таких зборів судом ставиться під сумнів, позаяк у протоколі не зазначено за якою адресою (у якому місці) та о котрій годині були проведені вказані збори, яким чином були повідомлені жителі села Черепівка та села Карпенкове про проведення зборів, не зазначена загальна кількість мешканців сіл Черепівка та Карпенкове щоб з`ясувати яка частина мешканців була присутня на зборах та проголосувала за об`єднання.
Крім того, відповідно до вказаного протоколу, були проведені збори лише жителів села Черепівка Буринського району Сумської області.
В той же час, мешканці села Карпенкове взагалі були відсутні на вказаних зборах. Тим більше, не надано доказів повідомлення мешканців вказаного села про збори.
Проте, рішенням зборів жителів села Черепівка Буринського району Сумської області від 19.08.2019 вирішено приєднати до Буринської міської ради об`єднаної територіальної громади і село Карпенкове, мешканці якого не приймали участі у зборах та обговореннях.
З урахуванням викладених обставин, суд вважає, що відповідачем допущено протиправну бездіяльність щодо не вивчення та не проведення протягом 30 днів громадського обговорення пропозиції сільського голови Черепівської сільської ради Буринського району Сумської області щодо ініціювання добровільного приєднання територіальної громади села Карпенкове Черепівської сільської ради до Буринської міської ради об`єднаної територіальної громади, що суперечить вимогам Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад".
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Черепівська сільська рада Буринського району Сумської області, як суб`єкт владних повноважень, не довела правомірності свого рішення про надання згоди на добровільне приєднання територіальних громад.
Посилання відповідача на той факт, що позивачка не є членом територіальної громади сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради Буринського району, а тому оскаржуване рішення не порушує її права, як на підставу відмови у задоволенні позову, є необґрунтованим, оскільки ОСОБА_1 зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , та має житловий будинок за вказаною адресою.
Отже, оскаржуване рішення відповідача порушує права та законні інтереси позивачки.
Таким чином, суд вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати рішення Черепівської сільської ради Буринського району Сумської області 44 сесії 07 скликання б/н від 03.10.2019 "Про надання згоди на добровільне приєднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради до Буринської міської об`єднаної територіальної громади".
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Суд вважає за необхідне стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Черепівської сільської ради Буринського району Сумської області суму судового збору в розмірі 840,80 грн.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Черепівської сільської ради Буринського району Сумської області про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Черепівської сільської ради Буринського району Сумської області 44 сесії 07 скликання б/н від 03.10.2019 Про надання згоди на добровільне приєднання територіальних громад сіл Черепівка, Карпенкове Черепівської сільської ради до Буринської міської об`єднаної територіальної громади .
Стягнути на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Черепівської сільської ради Буринського району Сумської області (код ЄДРПОУ 04390469) суму судового збору в розмірі 840,80 грн.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя С.О. Бондар
Повний текст рішення складений 25.09.2020.
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2020 |
Оприлюднено | 28.09.2020 |
Номер документу | 91778232 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.О. Бондар
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні