СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 вересня 2020 р. Справа № 480/995/20
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Глазька С.М.,
за участю секретаря судового засідання - Провозіна О.І.,
представника позивача - Коваленка О.І.,
відповідача - Воловика В.М.,
представника третьої особи - Домбровської І.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу № 480/995/20 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Б.Р.С." до Головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління ДАБІ у Сумській області Воловика Віталія Миколайовича, Державної архітектурно-будівельної інспекції України, третя особа - Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення,-
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Б.Р.С." звернулося до суду з позовною заявою, в якій просить визнати протиправним та скасувати рішення головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування управління Державної архітектурно - будівельної інспекції у Сумській області Воловика Віталія Миколайовича № 25/1 від 01.11.2019 про скасування дії містобудівних умов та обмежень на реконструкцію нежитлових приміщень під кафе на 25 місць по вул. Засумська 2/1 у м. Суми, затверджених наказом Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради від 12.12.2017 № 35-МТ зі змінами, затвердженими наказом Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради від 14.03.2019 № 134-М.
Свої вимоги позивач обґрунтовує тим, що cистемний аналіз правових норм, що регулює спірні правовідносини дає позивачу підстави для висновку про те, що генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації населеного пункту на місцевому рівні. На основі та відповідно до генерального плану розробляються інші види містобудівної документації на місцевому рівні, зокрема, й детальний план території. Відтак, відповідність намірів забудови містобудівній документації на місцевому рівні, під час прийняття рішення про надання або відмову у наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, уповноважений орган визначає виходячи саме із генерального плану. Таким чином, відсутність розробленого та затвердженого детального плану території, за наявності чинного генерального плану, не є підставою для відмови у видачі містобудівних умов чи їх скасування.
Окрім того, існуючі у ТОВ "Б.Р.С." наміри забудови земельної ділянки на вул. Засумській, 2/1 у м. Суми, відповідають її цільовому призначенню та не йдуть в розріз містобудівній документації, адже відповідачем, лише орієнтовно та на припущеннях, визначено зональність території забудови.
Щодо позиції відповідача про неможливість визначити зональність території відповідно до Генерального плану міста, позивач зазначає, що у відповідності до ч. 2 ст. 19, ст. 62 Конституції України, відповідач не мав права приймати рішення про скасування дії містобудівних умов та обмежень, погоджених з Управлінням архітектури та містобудування СМР на підставі неможливості встановити зональність території забудови. У зв`язку з викладеним, позивач просив задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою Сумського окружного адміністративного суду від 18.02.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін.
Відповідач заперечуючи проти задоволення позовних вимог, надав суду відзив на позовну заяву, у якому зазначив, що оскаржуване рішення є правомірним та в повній мірі відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки за наслідками проведеної позапланової перевірки були встановлені порушення Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , що є підставою для прийняття оскаржуваного рішення.
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив суд їх задовольнити.
Відповідач - ОСОБА_1 , у судовому засіданні заперечував проти задоволення позовних вимог з мотивів, викладених у відзиві на позовну заяву.
Представник третьої особи підтримала позовні вимоги та просила їх задовольнити.
Представник відповідача, належним чином повідомлений про день, час та місце розгляду справи в судове засідання не з`явився, надіслав клопотання про зупинення провадження у справі до завершення ліквідаційної процедури Державної архітектурно-будівельної інспекції України та встановлення її правонаступника.
Ухвалою суду від 15.09.2020 у задоволенні клопотання представника Державної архітектурно-будівельної інспекції України про зупинення провадження у даній справі було відмовлено.
Вислухавши пояснення представника позивача, відповідача та представника третьої особи, оцінивши наявні докази в їх сукупності, дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, з огляду на наступні підстави.
Судом встановлено, що 04.11.2016 відповідно до нотаріально посвідченого договору купівлі - продажу, позивачем придбано нерухомість, а саме 77/1000 часток об`єкта нерухомого майна розташованого за адресою: м. Суми, вул. Засумська, 2, площею 60.4 кв.м.
Відповідно до п. 1.4 договору купівлі - продажу, об`єкт нерухомості розташований на земельній ділянці з кадастровим номером: 5910136600:19:032:0101 та 5910136600:19:032:0102.
09.11.2016 між співвласниками укладено договір про поділ нерухомого майна.
26.01.2017 проведено державну реєстрацію нерухомого майна за ТОВ Б.Р.С. з поштовою адресою нерухомого майна: м. Суми, вул. Засумська, буд. 2/1 .
На підставі рішення Сумської міської ради № 1926 від 29.03.2017 погоджено поділ земельної ділянки 5910136600:19:032:0102 та сформовано нову земельну ділянку з кадастровим номером 5910136600:19:018:0004 з площею 0,0567 га.
27.06.2017 між ТОВ Б.Р.С. та Сумською міською радою укладено договір оренди вищевказаної земельної ділянки площею 0,0567 га, категорія - землі житлової та громадської забудови, згідно Класифікації видів цільового призначення земель - 03.07. (для будівництва та обслуговування будівель торгівлі). Також договором встановлено обмеження використання площею 0,007 га (зона особливого режиму забудови).
На підставі поданих позивачем документів, наказом Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради від 12.12.2017 № 35-м, затверджено містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва Реконструкція нежитлових приміщень під кафе на 25 місць з магазином по вул. Засумська, 2/1 в м. Суми з розташуванням у рекреаційній зоні озеленених територій загального користування Р-3.
12.09.2018 відповідачем (головним інспектором будівельного нагляду Воловиком В.М.) прийнято рішення № 36/12 про зупинення дії виданих містобудівних умов та обмежень на підставі того, що рекреаційні зони озеленених територій загального користування Р-3, не використовуються для розміщення кафе чи магазинів.
Наказом Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради № 134-м від 14.03.2019 внесено зміни до містобудівних умов та обмежень (в частині зміни п. 3 розділу "Загальні положення"), а саме: земельна ділянка розташована у рекреаційній зоні активного відпочинку Р-2, де супутнім видом використання території є кафе, заклади харчування та торгівлі.
На підставі вказаних змін відповідачем (головним інспектором будівельного нагляду Воловиком В.М.) прийнято рішення від 27.03.2019 про відновлення дії містобудівних умов та обмежень.
09.04.2019 зареєстровано повідомлення про початок виконання підготовчих робіт на підставі вищевказаних містобудівних умов та обмежень.
04.09.2019 зареєстровано повідомлення про початок виконання будівельних робіт.
10.10.2019 Державною архітектурно-будівельної інспекцією України прийнято наказ № 1144 Про проведення позапланової перевірки , яким було визначено провести позапланову перевірку з питання дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження Управлінням архітектури та містобудування Сумської міської ради містобудівної діяльності, а саме: надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, затверджених наказом Управлінням архітектури та містобудування Сумської міської ради від 12.12.2017 № 35-М зі змінами від 14.03.2019 № 134-М.
Відповідно до наказу, Управлінням Державної архітектурно-будівельної інспекції у Сумській області було видано направлення на проведення позапланової перевірки від 11.10.2019 № 25.
Відповідно до наказу Державної архітектурно - будівельної інспекції України від 10.10.2019 № 1144 Про проведення позапланової перевірки , звернення ГО Правник Сумщини , довідки про результати проведеної документальної перевірки (довідка від 07.10.2019), проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил управління архітектури та містобудування Сумської міської ради (далі Управління - архітектури) з питання надання Управлінням архітектури містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на реконструкцію нежитлових приміщень під кафе на 25 місць з магазином по вул. Засумська 2/1 у м. Суми, затверджених наказом Управління архітектури від 12.12.2017 № 35 - М (далі - МУО № 35 - М), а також внесених змін до них, затверджених наказом від 14.03.2019 № 134-М (далі - Зміни № 134 - М), замовник ТОВ БРС .
За результатом проведеної перевірки Управлінням архітектури та містобудування Сумської міської ради та наявних матеріалів, відповідачем було з`ясовано наступне.
Пунктом 3 Загальних даних МУО №35 - М визначено, що земельна ділянка розташована у рекреаційній зоні озеленених територій загального користування Р - 3, види використання якої (переважний, супутній чи допустимий) не передбачає розміщення магазинів чи кафе.
Змінами № 134 - М визначено розташування об`єкту у зоні Р - 2, супутній вид дозволеного використання якої передбачає розміщення кафе та закладів торгівлі.
Відповідно до листа від 01.07.2019 № 1 - 1457 Державного підприємства "Український державний науково-дослідний інститут проектування міст "ДІПРОМІСТО" імені Ю. М. Білоконя (далі - "Діпромісто"), територія розташування земельної ділянки об`єкту розміщується в підзоні зелених насаджень спеціального призначення Р - 3м, у допустимому виді використання, які потребують спеціальних погоджень, дозволено розміщення закладів по наданню комерційних послуг та підприємницької діяльності.
Відповідно до листа від 23.10.2019 № 1 - 2280, територія розташування об`єкту знаходиться в рекреаційній зоні озеленених територій загального користування Р-3, підзоні зелених насаджень спеціального призначення Р - 3с та в зоні транспортної інфраструктури ТР - 2 (зона магістральних вулиць, доріг, майданів (у червоних лініях), вид використання якої (переважний, супутній чи допустимий) не передбачає розміщення магазинів чи кафе.
Відповідно до викопіювання з плану червоних ліній магістральних вулиць м. Суми, наданого Управлінням архітектури та містобудування Сумської міської ради на перевірку відповідачу, було встановлено, що червона лінія магістральної вул. Лугова перетинає існуючий реконструюємий об`єкт вздовж майже на половину.
Відповідно до викопіювання з топографо - геодезичної підоснови, наданого Управлінням архітектури та містобудування Сумської міської ради на перевірку відповідачу, було встановлено, що існуючий реконструюємий об`єкт розташовано по червоній лінії вул. Лугова від неї, в глуб земельної ділянки від червоної лінії.
Як зазначає відповідач, при візуальному визначенні в містобудівному кадастрі СМР (https://kadastr.smr.gov.ua/portal/apps/webappviewer/index.html?id=Q0537a4dal69406bb2a7d492e6355d9c) чітке місце розташування земельної ділянки об`єкту та самого об`єкту будівництва на що Управлінням архітектури надано МУО № 35 - М та Зміни № 134 - М до тієї чи іншої територіальної зони (Р - 2, Р - З, Р - Зс, ТР - 2), а також їх кількісний показник, відповідно до плану зонування території м. Суми, встановити неможливо без додаткових уточнень. Пунктом 8.1 ДБН Б.1.1-22:2017 Склад та зміст плану зонування території передбачено, що уточнення плану зонування може здійснюватися при розробленні ДТП (детального плану території).
Містобудівною документацією м. Суми, яка встановлює вимоги до забудови та використання території м. Суми є План зонування території міста Суми , затверджений рішенням Сумської міської ради від 06 березня 2013 року № 2180-МР (https://smr.gov.ua/uk/dokumenti/mistobudivna-dokumentatsiya/1215-plan-zonuvannya-teritoriji-mista-sumi.html). Пояснювальною запискою до Плану зонування території м. Суми (далі - ПЗ) визначено, що можливою територіальною зоною, яка передбачає супутній чи допустимий вид її використання, на який Управлінням архітектури надано МУО № 35 - М та Зміни № 134 - М є Р - 2 чи Р - 3с, при цьому:
пунктом в ч. 4 глави 2 Режим забудови та використання території міста ПЗ визначено, що виключно на основі детального плану здійснюється розташування та будівництво окремих об`єктів містобудування, для яких у відповідності до зонінгу необхідно отримати спеціальне погодження;
пунктом з ч. 5 глави 2 Режим забудови та використання території міста ПЗ визначено, що для допустимих видів забудови земельних ділянок ландшафтно рекреаційних зон (Р - 1, Р - 2, Р - 3, Р - 4) процедура спеціального погодження або отримання спеціального дозволу обов`язково повинна містити отримання позитивного протоколу громадських слухань визначених постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 № 555 Про затвердження Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні , яка в свою чергу визначає механізм проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, зокрема, детальних планів територій.
У зв`язку з вищевикладеними обставинами, відповідачем 01.11.2019 було прийнято оскаржуване рішення №25/1 про скасування дії містобудівних умов та обмежень на реконструкцію нежитлових приміщень під кафе на 25 місць з магазином по вул. Засумська 2/1 у м. Суми, затверджених наказом Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради від 12.12.2017 № 35 - М, Змін до МУО № 35 - М, затверджених наказом Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради від 14.03.2019 № 134 - М.
Відповідач у вказаному рішенні зазначив, що під час проведення позапланової перевірки на об`єкті нагляду Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради - вул. Воскресенська, б. 8/а, м. Суми, Сумська область, Україна, встановлено, що містобудівні умови та обмеження на реконструкцію нежитлових приміщень під кафе на 25 місць з магазином по вул. Засумська 2/1 у м. Суми, затверджені наказом Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради від 12.12.2017 № 35 - М, Зміни до МУО № 35 - М, затверджені наказом Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради від 14.03.2019 № 134 - М, підписані начальником управління архітектури та містобудування Сумської міської ради - головним архітектором ОСОБА_2 , прийнято з порушенням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, а саме:
ч. 2. ст. 5 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , відповідно до якої вимоги містобудівної документації є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами містобудування;
ч. 1 ст. 25 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , відповідно до якої режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій;
ч. 3 ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , відповідно до якої містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні;
абз. 4 ч. 4 ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , відповідно до якого підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Враховуючи зазначене, прийнято рішення від 01.11.2019 № 25/1 про скасування дії містобудівних умов та обмежень на реконструкцію нежитлових приміщень під кафе на 25 місць з магазином по вул. Засумська 2/1 у м. Суми, затверджених наказом Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради від 12.12.2017 №35 - М, Змін до МУО № 35 - М, затверджених наказом Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради від 14.03.2019 №134 - М.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 41-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності Державний архітектурно-будівельний нагляд - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об`єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.
Державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
З метою здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду головні інспектори будівельного нагляду:
1) перевіряють законність рішень у сфері містобудівної діяльності, прийнятих об`єктами нагляду;
2) витребовують від органів державної влади, фізичних та юридичних осіб документи і матеріали щодо предмета нагляду, одержують інформацію з автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та баз даних, створених органами державної влади;
3) мають право безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів, приміщень, документів та матеріалів, необхідних для здійснення нагляду;
4) вимагають від органів державного архітектурно-будівельного контролю проведення перевірок у разі наявності ознак порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил;
5) залучають у разі потреби до здійснення нагляду фахівців підприємств, установ, організацій, контрольних і фінансових органів.
У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об`єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право:
1) видавати обов`язкові до виконання об`єктами нагляду приписи про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності;
2) притягати посадових осіб об`єктів нагляду до відповідальності за вчинені правопорушення відповідно до закону;
3) ініціювати притягнення посадових осіб об`єктів нагляду до дисциплінарної відповідальності;
4) вносити подання про звільнення посадової особи об`єкта нагляду до органу, який здійснив його призначення;
5) вносити подання про позбавлення права виконувати певні види робіт посадової особи об`єкта нагляду до органу, яким таке право надавалося;
6) скасовувати чи зупиняти дію рішень, прийнятих об`єктами нагляду відповідно до визначених цим Законом повноважень, які порушують вимоги містобудівного законодавства, з одночасним складанням протоколу відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення та подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду.
Відповідно до п.4 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 № 698, з метою здійснення нагляду головні інспектори будівельного нагляду:
1) перевіряють законність рішень у сфері містобудівної діяльності, прийнятих об`єктами нагляду;
2) витребовують від органів державної влади, фізичних та юридичних осіб документи і матеріали щодо предмета нагляду, одержують інформацію з автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та баз даних, створених органами державної влади;
3) мають право безперешкодного доступу до місць будівництва об`єктів, приміщень об`єктів нагляду та об`єктів будівництва, документів та матеріалів, необхідних для здійснення нагляду;
4) вимагають від органів державного архітектурно-будівельного контролю проведення перевірок у разі наявності ознак порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил;
5) залучають у разі потреби до здійснення нагляду фахівців підприємств, установ, організацій, контрольних і фінансових органів.
Відповідно до п.14 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 № 698, позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена квартальним планом роботи Держархбудінспекції.
Підставами для проведення позапланової перевірки окрім інших є: (п.15)
3) обґрунтоване звернення фізичної чи юридичної особи про порушення їх прав, визначених законодавством, об`єктом нагляду під час виконання ним повноважень у сфері містобудівної діяльності.
Відповідно до вищевикладеного, суду зазначає, що відповідач - ОСОБА_1 , мав відповідні повноваження на проведення перевірки та прийняття оскаржуваного рішення, оскільки було відповідне звернення ГО Правник Сумщини .
Щодо виявлених порушень та фактичних підстав для прийняття оскаржуваного рішення, суд зазначає наступне.
Так, за результатом проведеної перевірки Управлінням архітектури та наявних матеріалів з`ясовано, що пунктом 3 Загальних даних МУО №35 - М визначено, що земельна ділянка розташована у рекреаційній зоні озеленених територій загального користування Р - 3, види використання якої (переважний, супутній чи допустимий) не передбачає розміщення магазинів чи кафе.
Змінами № 134 - М визначено розташування об`єкту у зоні Р-2, супутній вид дозволеного використання якої передбачає розміщення кафе та закладів торгівлі.
Відповідно до листа від 01.07.2019 № 1 - 1457 Державного підприємства "Український державний науково-дослідний інститут проектування міст "ДІПРОМІСТО" імені Ю. М. Білоконя, територія розташування земельної ділянки об`єкту розміщується в підзоні зелених насаджень спеціального призначення Р - 3с, у допустимому виді використання, які потребують спеціальних погоджень, дозволено розміщення закладів по наданню комерційних послуг та підприємницької діяльності.
Відповідно до листа від 23.10.2019 №1-2280 ДП Діпромісто територія розташування об`єкту знаходиться в рекреаційній зоні озеленених територій загального користування Р-3, підзоні зелених насаджень спеціального призначення Р - 3с та в зоні транспортної інфраструктури ТР - 2 (зона магістральних вулиць, доріг, майданів (у червоних лініях), вид використання якої (переважний, супутній чи допустимий) не передбачає розміщення магазинів чи кафе.
Відповідно до викопіювання з плану зонування території м. Суми з нанесення меж земельної ділянки позивача, яке надано третьою особою на вимогу суду, судом встановлено, що зазначена земельна ділянка знаходиться, окрім іншого, у зоні ТР-2.
При візуальному визначенні в містобудівному кадастрі Сумської міської ради (https://kadastr.smr.gov.ua/portal/apps/webappviewer/index.html?id=00537a4dal69406bb2a7 d492e6355d9c) чітке місце розташування земельної ділянки об`єкту та самого об`єкту будівництва на який Управлінням архітектури видано МУО № 35 - М та Зміни № 134 - М до тієї чи іншої територіальної зони (Р - 2, Р - З, Р - 3с, ТР - 2), а також їх кількісний показник, відповідно до плану зонування території м. Суми, встановити неможливо без додаткових уточнень. Пунктом 8.1 ДБН Б.1.1-22:2017 Склад та зміст плану зонування території передбачено, що уточнення плану зонування може здійснюватися при розробленні ДТП (детального плану території).
Доводи позивача, що відповідач повинен був чітко встановити належність зон та підзон, які знаходять на земельній ділянці позивача, є безпідставними, оскільки відповідачем здійснювалась перевірка правомірності видачі містобудівних умов та обмежень органом місцевого самоврядування, і саме вказаний орган під час проведення перевірки повинен був довести правомірність своїх дій та рішень при видачі МУО, що останнім не було доведено.
Частиною 2 статті 18 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено що план зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації.
Містобудівною документацією м. Суми, яка встановлює вимоги до забудови та використання території м. Суми є План зонування території міста Суми , затверджений рішенням Сумської міської ради від 06 березня 2013 року № 2180-МР (https://smr.gov.ua/uk/dokumenti/mistobudivna-dokumentatsiya/1215-plan-zonuvannya-teritoriji-mista-sumi.html). Пояснювальною запискою до Плану зонування території м. Суми визначено, що можливою територіальною зоною, яка передбачає супутній чи допустимий вид її використання, на який Управлінням архітектури надано МУО № 35 -М та Зміни № 134 - М є Р - 2 чи Р - 3, при цьому:
пунктом в ч. 4 глави 2 Режим забудови та використання території міста пояснювальною запискою визначено, що виключно на основі детального плану здійснюється розташування та будівництво окремих об`єктів містобудування, для яких у відповідності до зонінгу необхідно отримати спеціальне погодження;
пунктом з ч. 5 глави 2 Режим забудови та використання території міста пояснювальною запискою визначено, що для допустимих видів забудови земельних ділянок ландшафтно рекреаційних зон (Р - 1, Р - 2, Р - 3, Р - 4) процедура спеціального погодження або отримання спеціального дозволу обов`язково повинна містити отримання позитивного протоколу громадських слухань визначених постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 № 555 Про затвердження Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні , яка в с свою чергу визначає механізм проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, зокрема, детальних планів територій.
Таким чином, Управлінням архітектури при наданні містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки на реконструкцію нежитлових приміщень під кафе на 25 місць з магазином по вул. Засумська 2/1 у м. Суми, затверджених наказом Управління архітектури від 12.12.2017 № 35 - М, а також внесених змін до них, затверджених наказом від 14.03.2019 № 134 - М, не дотримано вимоги: ч. 2. ст. 5 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , відповідно до якої вимоги містобудівної документації є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами містобудування; ч. 1 ст. 25 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , відповідно до якої режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій; ч. 3 ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , відповідно до якої містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на підставі містобудівної документації на місцевому рівні; абз. 4 ч. 4 ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , відповідно до якого підставами для відмови у наданні містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Також пояснювальною запискою до Плану зонування території м. Суми визначено:
Переважний вид забудови - вид забудови, який відповідає переліку дозволених планом зонування території для даної зони та не потребує спеціального погодження.
Супутній вид використання - вид використання, який необхідний для повноцінного функціонування переважного виду використання земельної ділянки.
Допустимий вид забудови - вид забудови, який не відповідає переліку переважних та супутніх видів забудови у плані зонування території для даної зони, але можливий при умові спеціального погодження після необхідного обґрунтування.
Відповідно до п. В ч. 4 Глави 2 Режим забудови та використання території міста Пояснювальної записки до Плану зонування території м. Суми визначено, що виключно на основі детального плану здійснюється розташування та будівництво окремих об`єктів містобудування, для яких у відповідності до зонінгу необхідно отримати спеціальне погодження.
Відповідно до абз. 3 п. Е ч. 5 Глави 2 Режим забудови та використання території міста Пояснювальної записки до Плану зонування території м. Суми визначено, що види забудови та використання, як супутні переважним видам, і, які по відношенню до останніх є допоміжними при відсутності на земельній ділянці переважного виду використання, супутній вид використання таким не є, та вважається недозволеним, якщо інше не обумовлюється зонінгом стосовно до конкретних випадків та місць розташування нерухомості.
Відповідно до п. М ч. 5 Глави 2 Режим забудови та використання території міста Пояснювальної записки до Плану зонування території м. Суми визначено, що види використання земельних ділянок або нерухомості, які відсутні у переліку переважних, супутніх або допустимих видів забудови земельних ділянок в межах зон, є недозволеними для відповідної функціонально правової зони та не можуть бути дозволені, у тому числі і за процедурою спеціального погодження.
Відповідно до ч. 2 ст. 8 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності - Планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку.
Відповідно до ч. 1 ст. 17 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності - Генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.
Відповідно до ч. 1 ст. 18 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності - План зонування території розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.
Відповідно до ч. 2 ст. 18 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності - План зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації.
Відповідно до ч. 7 ст. 18 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності - за порушення вимог, встановлених планом зонування території, фізичні та юридичні особи несуть відповідальність відповідно до закону.
Відповідно до п. 4.11 ДБН Б.1.1 - 22:2017 Склад та зміст плану зонування території , для окремої земельної ділянки дозволеним є таке використання, яке відповідає містобудівному регламенту зони (підзони), на території якої ділянка знаходиться. Невідповідність наміру забудови встановленим видам дозволеного використання земельних ділянок і об`єктів, зазначеним у містобудівному регламенті, означає, що його застосування у відповідній територіальній зоні не допускається.
Відповідно до абз. 3 п. 7.1 ДБН Б.1.1 - 22:2017 Склад та зміст плану зонування території якщо земельна ділянка потрапляє в зону дії кількох планувальних обмежень, до неї застосовуються всі види обмежень та режимів використання територій або найбільш жорсткий із цих режимів.
Відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.
Відповідно до п. 3, 4 ч. 4 ст. 19 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності - Детальний план території визначає: функціональне призначення, режим та параметри забудови однієї чи декількох земельних ділянок, розподіл територій згідно з будівельними нормами, державними стандартами і правилами; містобудівні умови та обмеження (у разі відсутності плану зонування території) або уточнення містобудівних умов та обмежень згідно із планом зонування території.
Відповідно до ч. 1 ст. 25 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності - Режим забудови територій, визначених для містобудівних потреб, встановлюється у генеральних планах населених пунктів, планах зонування та детальних планах територій.
Відповідно до ч. 4 ст. 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності - Право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.
Враховуючи вищевикладені обставини, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позову, оскільки Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради в ході проведення перевірки не обґрунтувало правомірність видачі містобудівних умов та обмежень, водночас, судовим розглядом було встановлено правомірність висновків відповідача, викладених в оскаржуваному рішенні.
Відповідно ст.139 КАС України судові витрати в тому числі і судовий збір підлягають відшкодуванню в разі задоволення позову, або пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи те, що позивачу відмовлено у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, питання щодо повернення йому судових витрат у вигляді сплаченого судового збору судом не вирішується.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю "Б.Р.С." до Головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління ДАБІ у Сумській області Воловика Віталія Миколайовича, Державної архітектурно-будівельної інспекції України, третя особа - Управління архітектури та містобудування Сумської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення - відмовити.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення. Апеляційні скарги до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подаються через Сумський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складений та підписаний 21 вересня 2020 року.
Суддя С.М. Глазько
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.09.2020 |
Оприлюднено | 28.09.2020 |
Номер документу | 91778326 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
С.М. Глазько
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні