ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
22 вересня 2020 року м. Дніпросправа № 160/9834/18 Суддя І інстанції - Кадникова Г.В.
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Чепурнова Д.В. (доповідач),
суддів: Мельника В.В., Сафронової С.В.,
за участю секретаря судового засідання Царьової Н.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі апеляційну скаргу Дніпровської міської ради
на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 червня 2019 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю АРК до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
ТОВ АРК звернулося до суду з вищевказаним позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0022241416 від 27.08.2018р. Головного управління ДФС у Дніпропетровській області за платежем орендне плата з юридичних осіб.
В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що при розрахунку розміру орендної плати користувалося витягом з нормативно-грошової оцінки землі отриманого у 2016 році в Управлінні Держгеокадастру у м. Дніпрі Дніпропетровської області, а тому донарахування такої плати за оскарженим податковим повідомленням рішенням є безпідставним.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 червня 2019 року позовні вимоги було задоволено.
Не погодившись з прийнятим рішенням, Дніпровська міська рада, як особа яка не брала участі у справі, але вважаючи що рішенням суду вирішено питання про її права, свободи та інтереси, подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просила рішення суду скасувати та прийняти нове рішення яким відмовити у задоволенні позовних вимог. Вказує що орендна плата за 2018 рік відповідачем була розрахована відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок сформованих станом на 01.01.2017 року, а тому донарахування суми орендної плати відповідно до оскарженого податкового повідомлення-рішення є обґрунтованою.
У письмовому відзиві на апеляційну скаргу ТОВ АРК просить відмовити у її задоволенні та залишити без змін рішення суду першої інстанції.
В судовому засіданні апеляційної інстанції представники Дніпровської міської ради та Головного управління ДПС у Дніпропетровській області підтримали вимоги апеляційної скарги з викладених у ній підстав, представник ТОВ АРК просив відмовити у її задоволенні та залишити без змін рішення суду першої інстанції.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість постанови суду в межах доводів апеляційної скарги і заявлених позовних вимог, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає виходячи з наступного.
Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що в період з 23.07.2018р. по 27.07.2018р. ГУ ДФС у Дніпропетровській області проведено документальну планову виїзну перевірку ТОВ АРК , з питань дотримання останнім повноти нарахування плати за землю (орендна плата та/або земельний податок) за земельні ділянки, що перебувають в користуванні позивача на підставі укладеного договору оренди землі від 29.12.2006р. за період з 01.01.2017р. по 31.12.2017р.
За результатами перевірки відповідачем складено акт №42925/04-36-14-16/32434132 від 03.08.2019р., яким встановлено порушення позивачем п.п.16.1.4 п.16.1 ст.16, п.286.1 п.286.2 ст.286, п.289.1 ст.289 Податкового кодексу України, внаслідок чого встановлено заниження орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Соборного району, за період з 01.08.2017р. по 31.12.2017р. на суму у розмірі 1113430грн. 14коп.
На підставі вказаного акту відповідачем прийнято податкове повідомлення рішення №0022241416 від 27.08.2018р., яким підприємству визначено суму грошового зобов`язання за платежем орендна плата з юридичних осіб на загальну суму 1 391 787грн. 67коп., з якої: 1 113 430грн. 14коп. - за податковим зобов`язанням, 278 357грн. 53коп. - за штрафними (фінансовими) санкціями.
За результатом адміністративного оскарження вказане податкове повідомлення-рішення було залишено без змін.
Відповідно до пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України:
земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XII цього Кодексу) (підпункт 14.1.72);
землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди (підпункт 14.1.73);
земельна ділянка - частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, цільовим (господарським) призначенням та з визначеними щодо неї правами (підпункт 14.1.74);
плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147).
Згідно з пунктом 269.1 статті 269 Податкового кодексу України, платники земельного податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.
Відповідно до підпункту 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Пунктом 286.1 статті 286 Податкового кодексу України визначено, що підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Відповідні центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно у сфері будівництва, щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно з підпунктом 14.142 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, дані державного земельного кадастру - це сукупність відомостей і документів про місце розташування та правовий режим земельних ділянок, їх оцінку, класифікацію земель, кількісну та якісну характеристики, розподіл серед власників землі та землекористувачів, підготовлених відповідно до закону.
Відповідно до підпункту 271.1.1 пункту 271.1 статті 271 Податкового кодексу України, базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Згідно з п.289.3 ст.289 Податкового кодексу України, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
У пункті 4 Порядку подання інформації про платників податків, об`єкти оподаткування та об`єкти, пов`язані з оподаткуванням, для забезпечення ведення їх обліку, а також обчислення та справляння податків і зборів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.12.2011 № 1386 зазначено, що Держгеокадастр та Мін`юст подають щомісяця до 10 числа, а також на запит територіального органу ДФС за місцезнаходженням земельної ділянки або ДФС інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю та єдиного податку, в тому числі: Держгеокадастр - про земельні ділянки, зокрема про кадастровий номер земельної ділянки, дату реєстрації у Державному земельному кадастрі, дату державної реєстрації земельної ділянки (відповідно до державного акта на право власності на земельну ділянку або на право постійного користування земельною ділянкою чи договору оренди), площу відповідно до правовстановлюючих документів, цільове призначення та місце розташування земельної ділянки, дату та значення нормативної грошової оцінки, частку кожного із співвласників земельної ділянки (у разі коли земельна ділянка перебуває у спільній частковій власності), а також про землевласників або землекористувачів, зокрема найменування та місцезнаходження або прізвище, ім`я, по батькові та місце проживання землевласника або землекористувача.
Виходячи з аналізу зазначених правових норми суд першої інстанції вірно зазначив про те, що визначальним фактором , що впливає на розмір орендної плати за землю є умови договору оренди, що укладений з дотриманням вимог Податкового кодексу України, виходячи з нормативної грошової оцінки земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, і величину цього коефіцієнту який розраховує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за певною формулою
З матеріалів справи вбачається, що 29.12.2006р. між Дніпропетровською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю АРК (орендар) укладено договір оренди землі. Відповідно до положень п.1 орендодавець передає (ДМР), а орендар (ТОВ АРК ) приймає в строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 і зареєстрована в державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:03:255:0042. Цільове використання земельної ділянки за цим договором (УКЦВЗ) 1.11.6 (інша комерційна діяльність). Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення міської ради від 12.10.2006р. №249/5. Земельна ділянка передається в оренду: для проектування та будівництва будівлі. Цільове призначення земельної ділянки: землі житлової та громадської забудови.
Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях), у розмірі земельного податку, збільшеного на коефіцієнт 1,3.
Зміна нормативно грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору у порядку та у випадках передбачених законодавством України.
14.12.2017р. між Дніпровською міською радою (орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю АРК (орендар) укладено додаткову угоду до договору оренди землі, на підставі рішення міської ради від 12.20.2006р. №249/5.
Зі змісту додаткової угоди до договору оренди землі вбачається внесення ряду змін до договору оренди від 29.12.2006р., зокрема:
- поновлено термін дії договору оренди землі на п`ять років, починаючи з 16.06.2017р.
- змінено адресу земельної ділянки з по вул. Набережній Перемоги у районі будівлі №10 на вул. Набережна Перемоги, буд 24 ;
- категорія землі згідно ст.19 Земельного кодексу України: для будівництва та обслуговування будівель торгівлі;
- функціональне використання для завершення будівництва будівлі автоцентру.
Розмір орендної плати встановлюється рішенням Дніпровської міської ради відповідно до вимог Податкового кодексу України.
Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Зі змісту додаткової угоди від 14.12.2017р. до договору оренди від 29.12.2006р. вбачається, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.11.2017р є невід`ємною частиною цього договору та є підставою для розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки.
В той же час як вірно звернув увагу суд першої інстанції у акті перевірки контролюючий орган посилається на додаткову угоду, яка була укладена між позивачем та Дніпровською міською радою 30.08.2012р., в той же час матеріали справи не містять такого документу.
За таких обставин не можливо встановити, якій саме додатковій угоді до договору оренди землі від 29.12.2006р., уповноважені особи податкового органу надали правову оцінку та зробили відповідні висновки про порушення норм податкового законодавства, зазначені в акті перевірки, що стали підставою для прийняття податкового повідомлення-рішення.
Позивачем на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 22.11.2017р. відповідно до вимог чинного податкового законодавства були сформовані та подані до ГУ ДФС у Дніпропетровській області відкориговані податкові декларації зі сплати орендної плати за земельну ділянку у повній мірі.
Визначаючи розмір орендної плати за спірним податковим повідомленням-рішенням контролюючий орган виходив з наданого управлінням Держгеокадастру у м. Дніпрі Дніпропетровської області витягу від №423/060218/03-07 від 08.02.2018р.
В той же час з матеріалів справи вбачається, що позивач звернувся до ГУ Держгеокадастру у Дніпропетровській області з питанням отримання ним Витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що знаходяться у нього в користуванні, з метою дотримання достовірності в розрахунках з нарахування плати за земельні ділянки при складанні податкової декларації з плати за землю на 2017 рік.
02.02.2016 року товариством був отриманий витяг № 03-07/010216/102, згідно з якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки по вул. Набережна Перемоги, буд. 10 в м. Дніпрі (кадастровий номер 1210100000:03:255:0042) складає 9809933,19 грн. .
На підставі вказаного витягу у 2017 році, товариством була подана відповідна податкова декларація та прийнята контролюючим органом без зауважень. При цьому витяг №423/060218/03-07 від 08.02.2018р. який зазначається у акті перевірки на момент подачі декларації за 2017 рік не існував і не міг бути використаний при визначені розміру орендної плати за землю.
При цьому колегія суддів зазначає, що відповідальність за правильність визначення показників (в тому числі і коефіцієнта функціонального використання - Кф) при формуванні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та обчисленні нормативної грошової оцінки земельної ділянки на підставі цих показників, покладається на орган, що його формує (в розрізі спірних відносин - Головне управління Держгеокадастру у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області). За таких обставин, користувач земельної ділянки лише використовує відомості про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, визначену у Витягу на момент складання податкової звітності та не може нести відповідальність за правильність її обчислення.
З урахуванням наведеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
Колегія суддів апеляційного суду вважає, що в межах апеляційної скарги порушень судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при вирішенні цієї справи не допущено. Правова оцінка обставин у справі дана вірно, а тому апеляційну скаргу слід відхилити, а оскаржуване судове рішення залишити без змін.
Керуючись п.1 ч.1 ст. 315, ст.ст. 316, 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Дніпровської міської ради - залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 червня 2019 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення в повному обсязі.
В повному обсязі постанова складена 23 вересня 2020 року.
Головуючий - суддя Д.В. Чепурнов
суддя В.В. Мельник
суддя С.В. Сафронова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.09.2020 |
Оприлюднено | 28.09.2020 |
Номер документу | 91782822 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні