ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17.09.2020м. ДніпроСправа № 904/551/20
за позовом Фізичної особи підприємця Биндаря Василя Васильовича, м. Дніпро
до Лихівської селищної об`єднаної територіальної громади П`ятихацького району Дніпропетровської області в особі виконавчого комітету Лихівської селищної ради П`ятихацького району Дніпропетровської області
про визнання переважного права на поновлення договорів оренди землі, скасування рішень сесії Лихівської селищної ради та визнання укладеними договорів оренди землі на поновлених умовах
Суддя Золотарьова Я.С.
Секретар судового засідання Волювач М.В.
Представники:
від позивача: Чорна А.М. дов. № 600 від 06.08.20 представник.
від позивача: Матвієнко В.М. паспорт НОМЕР_1 вид. 08.02.06 представник
від відповідача: Корой В.Л. паспорт № НОМЕР_2 вид.04.06.18 представник
від відповідача: Стребкова О.А. посв. № 0783 від 27.02.17 представник
ПРОЦЕДУРА
Фізична особа підприємець Биндарь Василь Васильович звернувся до господарського суду Дніпропетровської області із позовом до Лихівської селищної об`єднаної територіальної громади П`ятихацького району Дніпропетровської області в особі виконавчого комітету Лихівської селищної ради П`ятихацького району Дніпропетровської області і просить суд (з урахуванням заяви про уточнення від 26.05.2020):
- визнати протиправним та скасувати рішення сорок третьої сесії VII скликання Лихівської селищної ради П`ятихацького району Дніпропетровської області від 30.09.2019 року за № 1020-43/VII "Про розгляд клопотання гр. ОСОБА_1 щодо надання йому згоди на поновлення договору оренди землі, укладеного 19.03.2009 року";
- визнати за позивачем переважне право на поновлення на оновлених умовах і на строк 10 років договору оренди землі щодо земельної ділянки для ведення сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Лихівської селищної ради П`ятихацького району Дніпропетровської області площею 41,5000 га, кадастровий № 1224555600:001:0089;
- визнати укладеним між позивачем та Лихівською селищною об`єднаною територіальною громадою П`ятихацького району Дніпропетровської області в особі Лихівської селищної ради П`ятихацького району Дніпропетровської області оновлений договір оренди землі від 15.10.2019 року щодо договору оренди землі від 19.03.2009 року зареєстрованого у Жовтоводському відділі ДРФ ДП "Центр ДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 15.10.2009 року за №040913802495;
- визнати протиправним та скасувати рішення сорок третьої сесії VII скликання Лихівської селищної ради П`ятихатського району Дніпропетровської області від 30.09.2019 року за № 1021-43/VІІ "Про розгляд клопотання гр. ОСОБА_1 щодо надання йому згоди на поновлення договору оренди землі, укладеного 19.03.2009 року";
- визнати за позивачем переважне право на поновлення на оновлених умовах і на строк 10 років договору оренди землі щодо земельної ділянки для ведення сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Лихівської селищної ради П`ятихатського району Дніпропетровської області площею 11,4895 га, кадастровий № 1224555600:01:001:0090;
- визнати протиправним та скасувати рішення сорок третьої сесії VII скликання Лихівської селищної ради П`ятихатського району Дніпропетровської області від 30.09.2019 року за № 1019-43/VІІ "Про розгляд клопотання гр. ОСОБА_1 щодо надання йому згоди на поновлення договору оренди землі, укладеного 19.03.2009 року";
- визнати за позивачем переважне право на поновлення на оновлених умовах і на строк 10 років договору оренди землі щодо земельної ділянки для ведення сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться на території Лихівської селищної ради П`ятихатського району Дніпропетровської області площею 4,1855 га, кадастровий № 1224555600:01:001:0091;
- визнати укладеним між позивачем та Лихівською селищною радою П`ятихатського району Дніпропетровської області оновлений договір оренди землі від 15.10.2019 року щодо договорів оренди землі від 19.03.2009 року, зареєстрованих у Жовтоводському відділі ДРФ ДП "Центр ДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено записи від 15.10.2009 року за №№ 040913802494; 040913802496.
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 18.02.2020 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначене підготовче засідання 03.03.2020.
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 03.03.2020 відкладено підготовче засідання на 17.03.2020.
10.03.2020 представник відповідача подав відзив на позов.
17.03.2020 представник позивача подав відповідь на відзив.
17.03.2020 представник відповідача подав клопотання, в якому просить суд закрити провадження у справі.
03.04.2020 представник позивача подав заперечення на клопотання про закриття провадження у справі.
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 03.04.2020 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу строк для усунення недоліків.
27.04.2020 в межах строків, передбачених частиною 2 статті 174 Господарського процесуального кодексу України позивач усунув недоліки.
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 28.04.2020 продовжено розгляд справи 904/551/20.
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 07.05.2020 призначено підготовче засідання на 26.05.2020.
26.05.2020 представник позивача подав заяву, в якій просить суд залучити в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Товарну біржу "Кіровоградська аграрна біржа".
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 26.05.2020 відкладено підготовче засідання на 16.06.2020.
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 16.06.2020 у задоволенні клопотання Фізичної особи підприємця Биндарь Василя Васильовича про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору Товарну біржу "Кіровоградська аграрна біржа" відмовлено. У задоволенні клопотання Лихівської селищної об`єднаної територіальної громади П`ятихацького району Дніпропетровської області в особі виконавчого комітету Лихівської селищної ради П`ятихацького району Дніпропетровської області про закриття провадження у справі відмовлено. Підготовче засідання відкладено на 01.07.2020.
Протокольною ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 01.07.2020 оголошено перерву у судовому засіданні до 23.07.2020.
Протокольною ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 23.07.2020 оголошено перерву у судовому засіданні до 18.08.2020.
Ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 18.08.2020 закрито підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду по суті на 09.09.2020.
Протокольною ухвалою господарського суду Дніпропетровської області від 09.09.2020 оголошено перерву у судовому засіданні до 17.09.2020.
17.09.2020 в судовому засіданні було заслухано виступи позивача та відповідача, встановлено обставини справи, досліджено наявні у справі докази. Під час судових дебатів позивач просив позов задовольнити з підстав, викладених у заявах по суті, відповідач просив у позові відмовити з підстав, викладених у відзиві на позов.
У судовому засіданні 17.09.2020 у нарадчій кімнаті ухвалено судове рішення в порядку статті 240 Господарського процесуального кодексу України з оформленням вступної та резолютивної частини.
АРГУМЕНТИ СТОРІН
Позиція позивача, викладена у позові
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач протягом 10 років був орендарем трьох земельних ділянок. 26.07.2019 року він звернувся до Лихівської селищної ради з клопотання щодо поновлення договорів оренди землі, оскільки він має переважне право відповідно до статті 33 Закону України Про оренду землі . Позивач належним чином виконував договори оренди, окрім того, позивач поніс додаткові витрати на виготовлення агрохімічних паспортів на орендовані земельні ділянки. До клопотань про поновлення договорів оренди були додані всі необхідні документи у тому числі проекти додаткових угод.
Однак, 10.10.2019 Виконавчий комітет Лихівської селищної ради надав позивачу відповіді, в яких повідомив про відмову у наданні згоди на поновлення договорів оренди землі. Додатком до відповідей надано копії рішень Лихівської селищної ради від 30.09.2019 за №№ 1019-43/VII; 1020-43/VII; 1021-43/VII, в яких зазначено, що розглянувши клопотання ОСОБА_1 селищна рада вирішила відмовити у наданні згоди на поновлення договорів оренди землі.
Клопотання позивача не було розглянуто у встановлений законом строк, відмова відповідача продовжити строк дії договору є незаконною.
Позивач ґрунтує свої вимоги на частинах 1-5 статті 33 Закону України Про оренду землі .
Позиція відповідача, викладена у відзиві
Відповідач зазначає, що позивачем не було надано до клопотання проекти додаткових угод. У зв`язку з чим, відповідачем було відмовлено позивачу у поновленні договорів оренди. У відповідача було відсутнє волевиявлення щодо продовження дії договорів оренди землі.
Відтак, сторони не погодили істотні умови договорів, а тому переважне право позивача на укладення договорів оренди землі на новий строк припинилося.
Також, відповідач зазначає, що рішенням Лихівської селищної ради від 26.06.2019 № 828-41/VII Про встановлення ставок річної орендної плати на землю на території Лихівської селищної об`єднаної територіальної громади у 2020 році було встановлено та введено в дію з 01.01.2020 ставки річної орендної плати у відсотках від їх нормативної грошової оцінки за цільовим призначенням земельних ділянок. Так, відповідно до додатку 1 до вказаного рішення, ставка орендної плати за земельні ділянки сільськогосподарського призначення, надані в оренду з метою ведення товарного сільськогосподарського виробництва складає 9% нормативної грошової оцінки. Однак, к пункті 9 проектів договорів, позивачем вказується, що орендна плата становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що суперечить рішенню Лихівської селищної ради від 26.06.2019 № 828-41/VII, тому така вимога не може бути задоволена.
Крім того, відповідач зазначає, що позивач повинен був звернутись з клопотаннями про поновлення договорів оренди землі до орендодавця згідно договору - до Пятихатської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, оскільки станом на час звернення Лихівська селищна рада ще не набула права власності на спірні земельні ділянки.
Відповідач зазначав про те, що позивач протягом строку дії договорів оренди порушував встановлені у договорах строки оплати, тому відповідач уважає, що позивач втратив переважне право, оскільки неналежним чином виконував свої обов`язки.
Щодо умов договорів, які позивач просить суд визнати укладеними на новий строк, відповідач звертає увагу суду на те, що позивачем суттєво змінені умови договорів, а саме пункти 9, 11, 13, 19, 24, 33, 34, 37 договору викладені у іншій редакції. Зміна цих умов в будь-якому випадку не погоджувалась з відповідачем.
Позиція позивача, викладена у відповіді на відзив
Позивач зазначає, що він дотримався усіх умов щодо визнання за ним переважного права на поновлення договорів оренди землі, а саме:
- належним чином виконував свої обов`язки за договором;
- до спливу строку договорів оренди землі повідомив орендодавця про свій намір скористатись переважним правом на укладення договорів на новий строк;
- додав до клопотань проекти додаткових угод до договорів та в подальшому додав проєкти договорів на нових умовах.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ТА ДОКАЗИ, ЩО ЇХ ПІДТВЕРДЖУТЬ
Відповідно до розпорядження голови районної державної адміністрації П`ятихатської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 19.02.2009 за № 75-р-09 громадянину ОСОБА_1 вирішено надати земельну ділянку в оренду загальною площею 57,18 га, у тому числі: 41,500 га, 11.4895 га, 4,1855 га для введення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 10 років (т.1 арк.с.22).
19.03.2009 між позивачем та П`ятихатською районною державною адміністрацією Дніпропетровської області (орендодавець) були укладені договори оренди землі, а саме:
- договір оренди земельної ділянки, загальною площею 41,50000 га, кадастровий номер 1224555600:01:001:0089, зареєстрований у Жовтоводському відділі ДРФ ДП Центр ДЗК 15.10.2009 за №040913802495 (т1 арк.с.23);
- договір оренди земельної ділянки, загальною площею 11,4895 га, кадастровий номер 1224555600:01:001:0090, зареєстрований у Жовтоводському відділі ДРФ ДП Центр ДЗК 15.10.2009 за №040913802494 (т1 арк.с.27);
- договір оренди земельної ділянки, загальною площею 4,1855 га, кадастровий номер 1224555600:01:001:0091, зареєстрований у Жовтоводському відділі ДРФ ДП Центр ДЗК 15.10.2009 за №040913802496 (т1 арк.с.31).
Вищезазначені договори за своїм змістом є тотожними.
15.10.2009 між позивачем та П`ятихатською районною державною адміністрацією Дніпропетровської області були складені та підписані акти прийому-передачі об`єктів оренди (т.1 арк.с.25,29,33).
Відповідно до пункту 5 договорів оренди землі, нормативно грошова оцінка земельної ділянки, згідно даних відділу Держкомзему у П`тихатському районі становить 9 957,35 грн за 1 га.
Пунктом 9 договору оренди землі №040913802495 передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 516,54 грн за місяць, загальною сумою за рік 6 198,44 грн, що становить 1,5% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1224555600:01:001:0089.
Пунктом 9 договору оренди землі №040913802494 передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 143,01 грн за місяць, загальною сумою за рік 1 713,07 грн, що становить 1,5% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1224555600:01:001:0090.
Пунктом 9 договору оренди землі №040913802496 передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 52,10 грн за місяць, загальною сумою за рік 625,15 грн, що становить 1,5% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1224555600:01:001:0091.
04.03.2011 між позивачем та П`ятихатською районною державною адміністрацією Дніпропетровської області (орендодавець) були укладені додаткові угоди до договорів оренди землі (т.1 арк.с.26,30,34), в яких сторони дійшли згоди викласти пункти 5 та 9 договору у наступній редакції:
5. Нормативно грошова оцінка земельної ділянки, згідно даних відділу Держкомзему у П`тихатському районі становить 10 544,83 грн за 1 га.
9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 1 094,00 грн за місяць, загальною сумою за рік 13 128,11 грн, що становить 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1224555600:01:001:0089.
Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 302,88 грн за місяць, загальною сумою за рік 3 634,59 грн, що становить 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1224555600:01:001:0090.
Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 110,34 грн за місяць, загальною сумою за рік 1 324,04 грн, що становить 3% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 1224555600:01:001:0091. .
Відповідно до пункту 8 договорів оренди землі, договори укладено на 10 років з урахуванням ротації культур згідно з додатком до договору. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Відповідно до пункту 33 договорів оренди землі, однією з підстав припинення дії договору є закінчення строку, на який його було укладено.
У пункті 39 договорів оренди землі зазначено, що договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.
Державну реєстрацію договорів було проведено 15.10.2009, про що у Державному реєстрі земель вчинено записи.
Відтак, строк дії договорів оренди землі до 15.10.2019.
У 2019 позивач замовив виготовлення та отримав на три земельні ділянки агрохімічні паспорти з номерами:
- № 185774 на земельну ділянку з кадастровим № 1224555600:01:001:0089;
- № 185775 на земельну ділянку з кадастровим № 1224555600:01:001:0090;
- № 185776 на земельну ділянку з кадастровим № 1224555600:01:001:0091 (т.1 арк.с.35-37).
У зв`язку із змінами, внесеними до земельного законодавства, та відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 06.06.2018 року за № 4-2206/15-18-СГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність (т.1 арк.с.39) всі землі сільськогосподарського призначення державної власності за межами населеного пункту, тобто за межами смт. Лихівка, мають бути передані в комунальну власність Лихівської селищної об`єднаної територіальної громади П`ятихатського району Дніпропетровської області.
Відповідно до акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної власності у комунальну власність від 06.06.2018 Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області передало із державної власності у комунальну власність Лихівської селищної об`єднаної територіальної громади П`ятихатьського району Дніпропетровської області (Лихівська селищна рада) земельні ділянки загальною площею 4 059,0553 га (т.1 арк.с.39).
02.08.2018 Лихівською селищною радою (тридцять четверта сесія VII скликання) прийнято рішення № 522-34/VII Про прийняття до комунальної власності Лихівської селищної об`єднаної територіальної громади земельних ділянок державної власності (т.1 арк.с.41).
Відповідно до пункту 1 рішення № 522-34/VII, вирішено прийняти до комунальної власності Лихівської селищної об`єднаної територіальної громади в особі Лихіської селищної ради земельні ділянки загальною площею 4 059,0553 га.
Пунктом 2 рішення № 522-34/VII встановлено, що селищному голові Горбенко Л.С. забезпечити проведення реєстрації права власності Лихівської селищної об`єднаної територіальної громади на земельні ділянки, зазначені у додатку до рішення.
Згідно Витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна:
- Лихівська селищна об`єднана територіальна громада в особі Лихівської селищної ради набула право власності на земельну ділянку площею 41,5000 га ріллі з кадастровим № 1224555600:01:001:0089 - 20.08.2018;
- Лихівська селищна рада набула право власності на земельну ділянку площею 11,4895 га ріллі з кадастровим № 1224555600:01:001:0090 - 21.10.2019; земельну ділянку площею 4,1855 га ріллі з кадастровим № 1224555600:01:001:0091 - 21.10.2019 (т.1 арк.с.43-48).
26.07.2019 року позивач направив до Голови Лихівської громади Горбенко Л.С. по трьом вказаним земельним ділянкам клопотання щодо поновлення договорів оренди землі на земельні ділянки (т.1 арк.с.49-51). Відповідно до переліку додатків, які зазначені у клопотаннях до них були додані у тому числі проєкти додаткових угод до договорів оренди.
Вищезазначені клопотання містять штампи виконкому Лихівської селищної ради про їх прийняття з додатками саме 26.07.2019 року, на підтвердження чого проставлені вхідні реєстраційні номери на всіх трьох клопотаннях: № 1122 (по земельній ділянці з кадастровим № 1224555600:01:001:0091); № 1123 (по земельній ділянці з кадастровим № 1224555600:01:001:0089); №1124 (по земельній ділянці з кадастровим № 1224555600:01:001:0090).
Матеріали справи не містять доказів того, що позивач повторно звертався до Лихівської селищної ради з заявами або клопотаннями.
10.10.2019 Виконавчий комітет Лихівської селищної ради надав позивачу відповіді №1334/02-19/19, № 1333/02-19/19, № 1335/02-19/19 (т.1 арк.с.52-54), в яких повідомив про відмову у наданні згоди на поновлення договорів оренди землі та просив у 7-дений термін прибути для оформлення повернення земельних ділянок. Додатком до відповідей надано копії рішень Лихівської селищної ради від 30.09.2019 за №№ 1019-43/VII; 1020-43/VII; 1021-43/VII, в яких зазначено:
1. Розглянувши клопотання ОСОБА_1 про надання згоди на поновлення договору оренди землі від 09.03.2009, рішенням сесії Лихівської селищної ради від 30.09.2019 №1019-43 VII вирішено, з метою залучення додаткових коштів для розвитку Лихівської селищної об`єднаної територіальної громади шляхом визначення орендаря земельної ділянки на конкурсних засадах, враховуючи висновок постійної комісії селищної ради з фінансово-економічних питань та бюджету, питань прав людини, законності, депутатської діяльності і етики, відмовити гр. ОСОБА_1 в наданні згоди на поновлення договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 1224555600:01:001:0091 площею 4,1855 га, укладеного ним 19.03.2009 року з П`ятихатською районною державною адміністрацією. Дане рішення та лист-повідомлення про відмову в поновленні договору оренди землі направити гр. ОСОБА_1 . Оприлюднити дане рішення у відповідності до вимог Закону України Про доступ до публічної інформації . Гр. ОСОБА_1 повернути земельну ділянку її власнику в семиденний термін з дати отримання листа-повідомлення про відмову в поновленні договору оренди землі.
2. Розглянувши клопотання ОСОБА_1 про надання згоди на поновлення договору оренди землі від 09.03.2009, рішенням сесії Лихівської селищної ради від 30.09.2019 №1020-43/ VII, з метою залучення додаткових коштів для розвитку Лихівської селищної об`єднаної територіальної громади шляхом визначення орендаря земельної ділянки на конкурсних засадах, враховуючи висновок постійної комісії селищної ради з фінансово-економічних питань та бюджету, питань прав людини, законності, депутатської діяльності і етики, відмовити гр. ОСОБА_1 , в наданні згоди на поновлення договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 1224555600:01:001:0089 площею 41,5000 га, укладеного ним 19.03.2009 року з П`ятихатською районною державною адміністрацією. Дане рішення та лист-повідомлення про відмову в поновленні договору оренди землі направити гр. ОСОБА_1 . Оприлюднити дане рішення у відповідності до вимог Закону України Про доступ до публічної інформації . Гр. ОСОБА_1 повернути земельну ділянку її власнику в семиденний термін з дати отримання листа-повідомлення про відмову в поновленні договору оренди землі.
3. Розглянувши клопотання ОСОБА_1 про надання згоди на поновлення договору оренди землі від 09.03.2009, рішенням сесії Лихівської селищної ради від 30.09.2019 №1021-43/ VII вирішено, з метою залучення додаткових коштів для розвитку Лихівської селищної об`єднаної територіальної громади шляхом визначення орендаря земельної ділянки на конкурсних засадах, враховуючи висновок постійної комісії селищної ради з фінансово-економічних питань та бюджету, питань прав людини, законності, депутатської діяльності і етики, відмовити гр. ОСОБА_1 , в наданні згоди на поновлення договору оренди земельної ділянки кадастровий номер 1224555600:01:001:0090 площею 11,4895 га, укладеного ним 19.03.2009 року з П`ятихатською районною державною адміністрацією. Дане рішення та лист повідомлення про відмову в поновленні договору оренди землі направити гр. ОСОБА_1 . Оприлюднити дане рішення у відповідності до вимог Закону України Про доступ до публічної інформації . Гр. ОСОБА_1 повернути земельну ділянку її власнику в семиденний термін з дати отримання листа-повідомлення про відмову в поновленні договору оренди землі. З метою залучення додаткових коштів для розвитку Лихівської селищної об`єднаної територіальної громади шляхом визначення орендаря земельної ділянки на конкурсних засадах, враховуючи висновок постійної комісії селищної ради з фінансово-економічних питань та бюджету, питань прав людини, законності, депутатської діяльності і етики.
Зазначені рішення Лихівської селищної ради П"ятихатського району Дніпропетровської області було опубліковано на офіційному веб-сайті та 10.10.2019 надано із листами-повідомленнями позивачу.
12.10.2019 позивачем на ім`я голови Лихівської селищної ради Горбенко Л.С. було направлено претензію-запит (т.1 арк.с.56), в якій просив переглянути клопотання від 26.07.2019 з урахуванням наданих проектів додаткових угод до існуючих договорів або запропонувати свої варіанти проектів додаткових угод чи договорів на нових умовах з урахуванням інтересів селищної ради чи об`єднаної територіальної громади.
23.10.2019 Виконавчий комітет Лихівської селищної ради надав позивачу відповідь №1363/02-19/19 (т.1 арк.с.57), в якій зазначено, що у клопотаннях проекти додаткових угод до договорів про поновлення договорів оренди були відсутні.
27.11.2019 позивач на ім`я голови Лихівської селищної ради Горбенко Л.С подав заяву з проханням повторно залучити до клопотань від 26.07.2019 проєкти договорів оренди землі на нових умовах, та повторно розглянути ці клопотання (т.1 арк.с.58).
23.12.2019 позивач на ім`я голови Лихівської селищної ради Горбенко Л.С подав заяву з проханням надати відповідь на заяву від 27.11.2019 (т.1 арк.с.60).
ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ СТОРІН, ВИСНОВКИ СУДУ
Щодо права власності на земельні ділянки
Відповідно до статті 117 Земельного кодексу України передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.
На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки.
Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.
В матеріалах справи міститься наказ Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області від 06.06.2018 року за № 4-2206/15-18-СГ Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність відповідно до якого усі землі сільськогосподарського призначення державної власності за межами населеного пункту, мають бути передані в комунальну власність Лихівської селищної об`єднаної територіальної громади П`ятихатського району Дніпропетровської області.
Акт приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної власності у комунальну власність також було підписано 06.06.2018.
02.08.2018 Лихівською селищною радою (тридцять четверта сесія VII скликання) прийнято рішення № 522-34/VII Про прийняття до комунальної власності Лихівської селищної об`єднаної територіальної громади земельних ділянок державної власності .
Пунктом 2 рішення № 522-34/VII встановлено, що селищному голові Горбенко Л.С. забезпечити проведення реєстрації права власності Лихівської селищної об`єднаної територіальної громади на земельні ділянки, зазначені у додатку до рішення.
Згідно Витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна:
- Лихівська селищна об`єднана територіальна громада в особі Лихівської селищної ради набула право власності на земельну ділянку площею 41,5000 га ріллі з кадастровим № 1224555600:01:001:0089 - 20.08.2018;
- Лихівська селищна рада набула право власності на земельну ділянку площею 11,4895 га ріллі з кадастровим № 1224555600:01:001:0090 - 21.10.2019; земельну ділянку площею 4,1855 га ріллі з кадастровим № 1224555600:01:001:0091 - 21.10.2019 (т.1 арк.с.43-48).
Згідно статті 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Відтак, позивач звернувся до Лихівської селищної ради з клопотаннями про поновлення договорів оренди у той час, коли державну реєстрацію права власності на земельні ділянки ще не було проведено Лихівською селищною радою.
Водночас, суд враховує, що на момент звернення позивача до Лихівської селищної ради з клопотаннями про поновлення договорів оренди, органом державної виконавчої влади було здійснено усі необхідні дії щодо передачі спірних земельних ділянок з державної до комунальної власності, на виконання статті 117 Земельного кодексу України, тому у попереднього орендодавця вже були відсутні законні підстави для поновлення дії договорів оренди та підписання додаткових угод, оскільки після підписання акту приймання передачі земельних ділянок, орган місцевого самоврядування мав здійснити за собою реєстрацію права власності на спірні земельні ділянки та набував статусу орендодавця за цими земельними ділянками.
В матеріалах справи відсутні письмові докази того, що П`ятихатська районна державна адміністрація Дніпропетровської області повідомляла позивача про перехід права власності на спірні земельні ділянки з державної до комунальної власності.
В той же час, Лихівська селищна рада прийняла від позивача клопотання про поновлення договорів оренди та 30.09.2019 (тобто ще до того, як було зареєстровано право власності на дві з трьох спірних земельних ділянок) прийняла щодо цих клопотань рішення про відмову позивачу у поновленні договорів оренди землі, тобто діяла як власник земельних ділянок.
Зважаючи на обставини цієї конкретної справи суд доходить висновку про те, що позивач вірно звернувся саме до Лихівської селищної ради з клопотаннями про поновлення договорів оренди, оскільки незважаючи на те, що на момент звернення Лихівська селищна рада ще не зареєструвала за собою право власності на спірні земельні ділянки, відповідно до статті 117 Земельного кодексу України саме Лихівська селищна рада мала право виступати орендодавцем спірних земельних ділянок після державної реєстрації.
Щодо переважного права на поновлення договорів оренди землі
Відповідно до частин 1-3 статті 33 Закону України "Про оренду землі" по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).
Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі.
До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди.
Відповідно до пункту 8 договорів оренди землі, договори укладено на 10 років з урахуванням ротації культур згідно з додатком до договору. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Як вже зазначалось, строк дії договорів закінчувався 15.10.2019, позивач маючи намір скористатися переважним правом на продовження договорів оренди землі на новий строк 21.07.2019 направив відповідні клопотання з проектами додаткових угод до Лихівської селищної ради.
Відтак позивачем було дотримано вимоги пункту 8 договорів та частини 2 статті 33 Закону України Про оренду землі щодо строків повідомлення орендодавця про свій намір скористатися переважним правом на поновлення договорів оренди.
Частиною 5 статті 33 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.
Натомість оскаржувані рішення Лихівської селищної ради за №№ 1019-43/VII; 1020-43/VII; 1021-43/VII про відмову в наданні згоди позивачу на поновлення договорів оренди земельної ділянки були прийняті лише 30.09.2019.
У оскаржуваних рішеннях Лихівська селищна рада як причину відмови позивачу у поновленні договорів оренди вказує мету залучення додаткових коштів для розвитку Лихівської селищної об`єднаної територіальної громади шляхом визначення орендаря земельної ділянки на конкурсних засадах.
Аналізуючи причини відмови Лихівської селищної ради суд зазначає таке.
Сутність переважного права, яке передбачено статтею 33 Закону України Про оренду землі полягає у тому, що орендар, у разі дотримання певних умов має право на поновлення договору оренди землі поза конкурсом.
Відповідно до частини 1 статті 33 Закону України Про оренду землі переважне право має орендар, який належно виконував обов`язки, передбачені договором оренди землі.
Згідно частини 4 статті 3 Закону України "Про оренду землі" при поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.
Відтак, стаття 33 Закону України Про оренду землі передбачає, що договір може бути поновлено з тим орендарем, який належно виконував свої обов`язки за договором та на умовах, які можуть відрізняються від тих, на яких було укладено попередній договір оренди.
При цьому орендодавець може пропонувати орендарю зміну будь-яких умов договору оренди при реалізації процедури поновлення договору оренди землі, у тому числі й зміну розміру орендної плати.
Відтак, намір передати земельну ділянку в оренду на конкурсних засадах може бути реалізовано тільки у разі, якщо буде встановлено неналежне виконання орендарем обов`язків за договором або після припинення переважного права у зв`язку з тим, що сторони не домовились щодо усіх істотних умов договору. Намір передати земельну ділянку в оренду на конкурсних засадах не може бути самостійною підставою для відмови у реалізації переважного права.
З матеріалів справи вбачається, що переважне право позивача на поновлення договорів оренди землі не було припинено на підставах, передбачених статтею 33 Закону України Про оренду землі .
Щодо вимоги про визнання договорів укладеними на оновлених умовах
Відповідач вказував про те, що проекти договорів оренди землі, які позивач просить визнати укладеними, відрізняються від умов договорів, які були укладені раніше.
Суд, порівнявши пункти 9, 11, 13, 19, 24, 33, 34, 37 договорів оренди землі від 19.03.2009 та пункти 9, 11, 13, 19, 24, 33, 34, 37 проектів договорів оренди землі від 15.10.2019 зазначає, що ці пункти різного змісту. Тобто, позивачем було запропоновано відповідачу проекти договорів оренди землі в іншій редакції, ніж діяла раніше.
Позивач не заперечував проти того, що подані ним до суду проєкти договорів, які він просить визнати укладеними, до Лихівської селищної ради не надсилались 21.07.2019, коли позивач звернувся до Лихівської сільської ради з клопотаннями.
Водночас, прєкти додаткових угод, які позивач надсилав на адресу Лихівської селищної ради з клопотаннями про поновлення договорів оренди землі, до матеріалів справи не надано.
Частиною 8 статті 33 Закону України Про оренду землі (в редакції, яка діяла на час направлення клопотань на адресу Лихівської селищної ради) передбачено, що додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов`язковому порядку.
Частиною 11 статті 33 Закону України (яка діяла на час звернення позивача до суду) визначено, що відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді.
З аналізу частин 8 та 11 вказаного Закону (в редакції, яка діяла на момент звернення позивача до суду) вбачається, що позивач у разі відмови або зволікання орендодавцем в укладенні додаткових угод мав право звернутися до суду з позовом про визнання їх укладеними в редакції, які були направлені орендодавцю, а не з проектом договору, який не було направлено орендодавцю в межах процедури, передбаченої частинами 1-5 статті 33 Закону України Про оренду землі
Щодо належного відповідача
Відповідно до частини 2 статті 4 Закону України Про оренду землі орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.
Позивачем у справі визначено відповідача - Лихівську селищну об`єднану територіальну громаду П`ятихацького району Дніпропетровської області в особі Виконавчого комітету Лихівської селищної ради П`ятихацького району Дніпропетровської області.
Водночас у позові позивач просить суд визнати переважне право на поновлення договорів оренди землі, скасування рішень сесії Лихівської селищної ради та визнання укладеними договорів оренди землі на поновлених умовах з Лихівською селищною радою.
Відповідно до пунктів 2.15.1., 2.15.2 Статуту Лихівської селищної об`єднаної територіальної громади Рада є представницьким і нормотворчим органом місцевого самоврядування Територіальної громади, який здійснює від імені та в інтересах Територіальної громади функції та повноваження місцевого самоврядування.
Завдання, функції та повноваження Ради визначаються законодавством України та цим Статутом.
Рада є юридичною особою, має власну печатку, рахунки у Державному казначействі України та інших фінансових установах, має право набувати від свого імені майнові та особисті немайнові права, несе відповідні обов`язки, може бути позивачем і відповідачем у судах.
Пунктом 2.17.2 Статуту визначено, що Виконавчий комітет Ради є її виконавчим і розпорядчим органом, який створюється Радою на період її повноважень у порядку, визначеному Законом України Про місцеве самоврядування в Україні .
Виконавчий комітет є юридичною особою, має власну печатку, рахунки в фінансових установах, має право, набувати від свого імені майнових та особистих немайнових прав та нести обов`язки, може бути позивачем і відповідачем в судах.
Частиною 1 статті 80 Цивільного кодексу України встановлено, що юридичною особою є організація, створена і зареєстрована у встановленому законом порядку.
Відповідно до Інформації з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань:
- Лихівська селищна рада є юридичною особою, ідентифікаційний код 04338523, місцезнаходження - 52120, Дніпропетровська область, П`ятихатський район, смт. Лихівка, вул. Центральна, 3.
- Виконавчий комітет Лихівської селищної ради П`ятихацького району Дніпропетровської області є юридичною особо, ідентифікаційний код 41056568, місцезнаходження - 52120, Дніпропетровська область, П`ятихатський район, смт. Лихівка, вул. Центральна, 3.
Відтак, Лихівська селищна рада та Виконавчий комітет Лихівської селищної ради П`ятихацького району Дніпропетровської області є окремими юридичними особами, які виступають позивачами та відповідачами окремо один від одного.
Відповідно до вимог частини 2 статті 4 Закону України Про оренду землі саме Лихівська селищна рада, а не її виконавчий комітет має бути орендодавцем за договорами оренди землі, яка перебуває у комунальній власності.
Відповідно до статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Статтею 14 Господарського процесуального кодексу України унормовано, що суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Статтею 48 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд першої інстанції має право за клопотанням позивача до закінчення підготовчого провадження, а у разі розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження - до початку першого судового засідання, залучити до участі у ній співвідповідача.
Якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до закінчення підготовчого провадження, а у разі розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження - до початку першого судового засідання, за клопотанням позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі.
Враховуючи вищевикладене, зважаючи на принцип змагальності та диспозитивності суд не має права залучати належного відповідача з власної ініціативи.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що у позові слід відмовити, оскільки позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за ним.
Щодо ефективного способу захисту
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що за ОСОБА_1 переважне право на поновлення договорів оренди не припинилось, оскільки Лихівська селищна рада не розглянула клопотання позивача та додані до них проекти додаткових угод у встановлений законом строк, а причини відмови, які вказано у оскаржуваних рішеннях не передбачають тих підстав для припинення переважного права, які встановлено статтею 33 Закону України Про оренду землі .
На теперішній час право звернутися до суду з позовом про визнання недійсними рішень Лихівської селищної ради та визнання укладеними додаткових угод позивачем не втрачено та може бути реалізовано ним шляхом подання окремого позову до Лихівської селищної ради.
Щодо інших аргументів сторін
Відповідно до пункту 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27 вересня 2001, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя.
У пункту 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Ruiz Torija v. Span" від 9 грудня 1994 р., визначено, що статтю 6 пункт 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень та детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.
Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення (рішення ЄСПЛ у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" від 9 грудня 1994 року, пункт 29; рішення ЄСПЛ у справі "Серявін проти України" від 10 травня 2011 року, пункт 58).
Суд не досліджує обставини належності виконання позивачем умов договорів оренди землі, з огляду на те, що у оскаржуваних рішеннях не зазначено про те, що причиною відмови у реалізації переважного права на поновлення договорів оренди землі є неналежне виконання їх позивачем.
СУДОВІ ВИТРАТИ
Згідно пункту 2 частини 1 статті 129 Господарського процесуального кодексу України у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Тому судовий збір позивача у розмірі 16 816,00 грн слід покласти на позивача.
Керуючись статтями 2, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову Фізичної особи підприємця Биндаря Василя Васильовича ( АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний код НОМЕР_4 ) до Лихівської селищної об`єднаної територіальної громади П`ятихацького району Дніпропетровської області в особі виконавчого комітету Лихівської селищної ради П`ятихацького району Дніпропетровської області (52120, Дніпропетровська область, П`ятихатський район, смт. Лихівка, вул. Центральна, 3; ідентифікаційний код 41056568) про визнання переважного права на поновлення договорів оренди землі, скасування рішень сесії Лихівської селищної ради та визнання укладеними договорів оренди землі на поновлених умовах - відмовити.
Судовий збір у розмірі 16 816,00 грн покласти на позивача.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Центрального апеляційного господарського суду.
Оскільки Єдина судова інформаційно-телекомунікаційної система не почала функціонувати, відповідно до підпункту 17.5 пункту 17 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України апеляційні скарги подаються учасниками справи до господарського суду Дніпропетровської області.
Повне рішення складено 28.09.2020
Суддя Я.С. Золотарьова
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2020 |
Оприлюднено | 28.09.2020 |
Номер документу | 91807237 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Золотарьова Яна Сергіївна
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Іванов Олексій Геннадійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Манько Геннадій Валерійович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Золотарьова Яна Сергіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Золотарьова Яна Сергіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Золотарьова Яна Сергіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Золотарьова Яна Сергіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Золотарьова Яна Сергіївна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Золотарьова Яна Сергіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні