Рішення
від 22.09.2020 по справі 300/771/20
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"22" вересня 2020 р. справа № 300/771/20

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Боршовського Т.І.,

за участю секретаря судового засідання Хорта А.Р.,

представника позивача - Говзана М.М.,

представника відповідача - Юрчука Ю.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом Приватного експериментально-виробничо-комерційного підприємства "Промтехсервіс"

до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0019205404 від 11.03.2020, -

ВСТАНОВИВ:

Приватне експериментально-виробничо-комерційне підприємство "Промтехсервіс" (надалі - Підприємство, позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (надалі - відповідач), в якому просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 0019205404 від 11.03.2020 про застосування штрафної санкції за порушення терміну реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування, що підлягають наданню покупцям/продавцям платникам податку на додану вартість, в розмірі 43561,92 грн.

Позовні вимоги мотивовані тим, що Головним управлінням ДПС в Івано-Франківській області протиправно прийнято податкове повідомлення-рішення № 0019205404 від 11.03.2020, яким позивача зобов`язано сплатити штраф в сумі 43561,92 грн. за затримку реєстрації податкової накладної на суму 435619,20 грн. Представник позивача зазначив, що Приватне експериментально-виробничо-комерційне підприємство "Промтехсервіс" вчасно подало податкову накладну для проведення її реєстрації та за умов, коли розрахункова сума реєстраційного ліміту, відповідно до положень Податкового кодексу України дозволяла реєстрацію податкової накладної. Так, представник позивача вказав на те, що Підприємство сплатило 15.07.2019 податок на додану вартість (надалі - ПДВ) згідно ВМД № UA206010/2019/006019 від 15.07.2019 та ВМД № UA206010/2019/006036 від 15.07.2019, які зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних 15.07.2019. Однак кошти зараховані до суми податку, на яку позивач мав право зареєструвати податкову накладну згідно ВМД № UA206010/2019/006036 від 15.07.2019, в системі електронного адміністрування ПДВ були сформовані тільки після 09:00 год. 16.07.2019. За вказаних умов, відповідно до квитанції № 1 податкова накладна доставлена до центрального рівня Державної податкової служби України 16.07.2019 в 08:00 год., однак вказаний документ не прийнято, оскільки сума ПДВ в документі 435619,20 грн. перевищила суму ПДВ, на яку продавець мав право зареєструвати податкові накладні, а саме 324742,76 грн. Представник позивача вважає, що оскільки контролюючий орган не зміг вчасно звести дані в електронній системі адміністрування ПДВ з операції по ВМД № UA206010/2019/006036 від 15.07.2019, що спричинило несвоєчасне автоматичне обчислення суми ліміту, а тому відсутнє будь-яке порушення та вина позивача. Позивач вважає, що за таких обставин, відсутні пдістави притягнення платника податку до відповідальності. Приватне експериментально-виробничо-комерційне підприємство "Промтехсервіс" просить суд скасувати податкове повідомлення-рішення № 0019205404 від 11.03.2020.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 09.04.2020 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

24.04.2020 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов відзив Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 24.04.2020 на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти задоволення позову. У відзиві представник відповідача зазначив, що Головне управління ДПС в Івано-Франківській області за результатом камеральної перевірки щодо дотримання позивачем термінів реєстрації податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних склало акт № 698/09-19-54-04/25568687 від 10.02.2020, згідно якого контролюючий орган встановив порушення граничних строків реєстрації податкової накладної № 6 від 27.06.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму податку на додану вартість 435619,20 грн. На підставі виявлених порушень, Головне управління ДПС в Івано-Франківській області прийняло податкове повідомлення-рішення № 0019205404 від 11.03.2020, яким зобов`язано позивача сплатити штраф в сумі 43561,92 грн. за затримку реєстрації податкових накладних до 15 календарних днів на суму ПДВ 435619,20 грн. Представник відповідача зазначив, що представником позивача не надано жодних доказів зарахування коштів по ВМД № UA206010/2019/006036 від 15.07.2019 із зазначенням дати валютування саме 15.07.2019. Так, сума ПДВ по ВМД № UA206010/2019/006036 від 15.07.2019 не відображена у системі електронного адміністрування ПДВ 15.07.2019, а відображена тільки після 09:00 год. 16.07.2019. Граничний термін реєстрації податкової накладної від 27.06.2019 № 6 є 15.07.2019. Квитанцію про відмову у реєстрації податкової накладної отримано позивачем 16.07.2019 о 09:08 год., в якій зазначено, що документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби України 16.07.2019 о 08:00 год. Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції. Так, операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. На думку представника відповідача, зазначені у квитанції час та дата отримання податкової накладної свідчить про те, що податкова накладна якщо і подана на реєстрацію 15.07.2019, то в позаопераційний час, тобто з порушенням строків, визначених пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України. Як наслідок, є підстави для застосування штрафних санкцій, передбачених пунктом 120-1.1 статті 120-1 Податкового кодексу України. Відповідач просив суд в задоволенні позову відмовити (а.с. 31-35).

Ухвалою від 01.06.2020 Івано-Франківський окружний адміністративний суд витребував в Приватного експериментально-виробничо-комерційного підприємства "Промтехсервіс": докази реєстрації ВМД № UA206010/2019/006019 від 15.07.2019 та ВМД № UA206010/2019/006036 від 15.07.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних; докази сплати сум податку на додану вартість по ВМД № UA206010/2019/006019 від 15.07.2019 та ВМД № UA206010/2019/006036 від 15.07.2019.

На виконання вказаної ухвали від 01.06.2020 представник позивача направив на електронну пошту Івано-Франківського окружного адміністративного суду заяву від 09.06.2020 за вих. № 09/06-02, до якої долучено: копію ВМД № UA206010/2019/006019 від 15.07.2019, сума ПДВ 116406,58 грн.; копію ВМД № UA206010/2019/006036 від 15.07.2019, сума ПДВ 116763,89 грн.; копію виписки банку від 12.07.2019; копію платіжного доручення № 292 від 12.07.2019 на суму 200000 грн.; копію виписки банку від 15.07.2019 та копію платіжного доручення № 116 від 15.07.2019 на суму 45000 грн.; витяг щодо суми податку, на яку платник податку на додану вартість має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з системи електронного адміністрування ПДВ № 1510108 від 15.07.2019; витяг щодо суми податку, на яку платник податку на додану вартість має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з системи електронного адміністрування ПДВ № 1610122 від 16.07.2019; копію квитанції № 1 від 16.07.2019 (а.с. 46-57).

Ухвалою від 11.06.2020 Івано-Франківський окружний адміністративний суд зобов`язав Приватне експериментально-виробничо-комерційне підприємство "Промтехсервіс" надати суду: письмові пояснення щодо суперечностей в дататах та сумах проплат в поданих разом із заявою від 09.06.2020 вих. № 09/06-02 документах та докази в їх підтвердження; надати суду довідку (інформацію) з органів Державної казначейської служби України про зарахування сум ПДВ по ВМД № UA206010/2019/006019 від 15.07.2019 та ВМД № UA206010/2019/006036 від 15.07.2019 до Державного бюджету.

02.07.2020 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшли письмові пояснення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області від 02.07.2020, згідно яких представник відповідача зазначив, що для якісного та своєчасного обчислення суми податку в СЕА ПДВ, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні, такий платник податку повинен своєчасно, до 19:00 год. того дня, у якому бажає зареєструвати податкову накладну, здійснити надсилання на реєстрацію і податкової накладної і митної декларації, якщо розраховує на суму ПДВ МД. Позивачем не надано доказів дати і часу подання на реєстрацію та реєстрації МД від 15.07.2019. Так само позивачем не подано доказів часу надсилання на реєстрацію податкової накладної № 6 від 27.06.2019. Згідно інформації, яка наявна в базі даних відповідача (Реєстр операцій СЕА ПДВ): МД № UA206010/2019/006019 сформована та надіслана позивачем 15.07.2019 о 15:48:21 год., зареєстрована 15.07.2019 о 19:00:55 год.; МД № UA206010/2019/006036 сформована та надіслана позивачем 15.07.2019 о 19:06:12 год., зареєстрована 16.07.2019 о 08:00:44 год. Сума ліміту збільшилась на 116763,89 грн. 16.07.2019 о 08:00:44 год., тому 16.07.2019 позивачем отримано квитанцію про те, що станом на 08:00:00 - час надходження податкової накладної № 6 від 27.06.2019, сума ліміту не дозволяє зареєструвати податкову накладну (а.с. 63-65).

З 13.07.2020 по 14.08.2020 головуючий суддя у справі перебував у щорічній відпустці.

Ухвалою від 19.08.2020 Івано-Франківський окружний адміністративний суд призначив судовий розгляд на 26.08.2020.

Також вказаною ухвалою від 19.08.2020 суд зобов`язав Приватне експериментально-виробничо-комерційне підприємство "Промтехсервіс" виконати вимоги ухвал Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01.06.2020 та від 11.06.2020 в повному обсязі; надати суду докази, що підтверджують дату і час формування, надіслання та реєстрації ВМД № UA206010/2019/006019 від 15.07.2019, ВМД № UA206010/2019/006036 від 15.07.2019 та податкової накладної № 6 від 27.06.2019.

В судовому засіданні 14.09.2020 судом оголошено перерву до 22.09.2020 до 14 год. 30 хв. та зобов`язано позивача виконати ухвалу суду від 19.08.2020.

Позивачем 21.09.2020 подано заяву про долучення доказів, а саме: документів про подання та реєстрацію ВМД № UA206010/2019/006036 від 15.07.2019 та платвжні доручення № 292 від 12.07.2020 та № 116 від 15.07.2020 з відміткою банку про дату й час їх виконання.

Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив позов задовольнити повністю.

Представник відповідача проти позову заперечив.

Розглянувши матеріали адміністративної справи за правилами спрощеного позовного провадження, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши зібрані в матеріалах справи докази, судом встановлено таке.

Приватне експериментально-виробничо-комерційне підприємство "Промтехсервіс" з 17.02.1998 зареєстровано як юридична особа, основний вид діяльності 46.63 - оптова торгівля машинами і устаткуванням для добувної промисловості та будівництва, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

15.07.2019 Приватне експериментально-виробничо-комерційне підприємство "Промтехсервіс" сформувало та направило для митного оформлення ВМД № UA206010/2019/006019 на суму 582032,88 грн., сума ПДВ 116406,58 грн., яка зареєстрована цього ж дня, що підтверджується витягом з суми податку, на яку платник податку на додану вартість має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з системи електронного адміністрування ПДВ № 1510114 (а.с. 18, 19).

15.07.2019 Приватне експериментально-виробничо-комерційне підприємство "Промтехсервіс" сформувало та направило для митного оформлення ВМД № UA206010/2019/006036 на суму 583819,43 грн., сума ПДВ 116763,89 грн., яка зареєстрована 15.07.2019 о 19:05:29 год.

Платіжними дорученнями № 292 від 12.07.2020 на суму 200000 грн., проведено банківською установою 12.07.2019, та № 116 від 15.07.2020 на суму 45000 грн., проведено банківською установою 15.07.2019 о 09 год. 46 хв., позивачем здійснено передоплату сум ПДВ за митне оформлення по вказаних вище ВМД всього на суму 245000 грн.

Згідно витягу з суми податку, на яку платник податку на додану вартість має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з системи електронного адміністрування ПДВ № 1510114, станом на 15.07.2020 на 21 год. 26 хв. 20 с. сплачені кошти ПДВ по ВМД № UA206010/2019/006036 не враховані до загальної суми податку на додану вартість, на яку позивач мав право 15.07.2019 зареєструвати податкі накладні.

15.07.2019 в позивач направив податкову накладну № 6 від 27.06.2019 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Згідно квитанції № 1 від 16.07.2019 вказана податкова накладна надійшла 16.07.2019 о 8 год 00 хв. Документ не прийнято, оскільки сума ПДВ в документі (435619,20 грн.) не може перевищувати суму ПДВ, на яку продавець має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування (324742,76 грн.) (а.с. 21).

10.02.2020 Головне управління ДПС в Івано-Франківській області провело камеральну перевірку своєчасності реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних за період 27.06.2019 та зареєстрованих 16.07.2019, за результатом якої складено акт № 698/09-19-54-04/255686 від 10.02.2020. Згідно висновків вказаного акту № 698/09-19-54-04/255686 від 10.02.2020 контролюючим органом встановлено порушення вимог пункту 201.10 статті 201 Подактового кодексу України, а саме реєстрацію податкової накладної № 6 від 27.06.2019, на загальну суму ПДВ 435619,20 грн., в Єдиному реєстрі податкових накладних з порушенням терміну реєстрації на 1 календарний день (а.с. 10-11).

Позивач подав до відповідача заперечення № 18/02-01 від 18.02.2020 до акту перевірки № 698/09-19-54-04/255686 від 10.02.2020 (а.с. 12-13). Листом від 21.02.2020 № 417/10/09-19-54-04-13 Головне управління ДПС в Івано-Франківській області залишило без задовлення заперечення позивача, а висновки акту перевірки № 698/09-19-54-04/255686 від 10.02.2020 без змін (а.с. 14-15).

На підставі вищевказаного акту перевірки № 698/09-19-54-04/255686 від 10.02.2020, відповідачем 11.03.2020 прийнято податкове повідомлення-рішення № 0019205404, яким зобов`язано позивача сплатити штраф в розмірі 10% від суми ПДВ, а саме: 43561,92 грн. за затримку реєстрації податкової накладної № 6 від 27.06.2019 (а.с. 8).

Вважаючи вищевказане податкове повідомлення-рішення від 11.03.2020 № 0019205404 протиправним, Приватне експериментально-виробничо-комерційне підприємство "Промтехсервіс" звернулося з цим адміністративним позовом до суду.

Вирішуючи даний спір, суд виходив з таких мотивів та норм права.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулює Податковий кодекс України (надалі - ПК України).

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Пунктом 201.2 статті 201 ПК України визначено, що форма та порядок заповнення податкової накладної затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

З метою отримання податкової накладної/розрахунку коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, покупець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та податкову накладну/розрахунок коригування в електронному вигляді. Такі податкова накладна/розрахунок коригування вважаються зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими покупцем.

Покупцю товарів/послуг податкова накладна/розрахунок коригування можуть бути надані продавцем таких товарів/послуг в електронній формі з дотриманням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги".

З метою отримання продавцем зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних покупцем, такий продавець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими продавцем.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Платник податку має право зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну та/або розрахунок коригування, складені починаючи з 1 липня 2015 року, в яких загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.

Якщо сума, визначена відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу, є меншою, ніж сума податку в податковій накладній та/або розрахунок коригування, які платник повинен зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних, то платник зобов`язаний перерахувати потрібну суму коштів із свого поточного рахунку на свій рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Як встановлено судом вище, 10.02.2020 Головне управління ДПС в Івано-Франківській області провело камеральну перевірку своєчасності реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних за період 27.06.2019 та зареєстрованих 16.07.2019, за результатом якої складено акт № 698/09-19-54-04/255686 від 10.02.2020. Згідно висновків вказаного акту № 698/09-19-54-04/255686 від 10.02.2020 контролюючим органом встановлено порушення на 1 календарний день граничного строку реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної № 6 від 27.06.2019 на суму ПДВ 435619,20 грн., за затримку реєстрації якої до 15 календарних днів в Єдиному реєстрі податкових накладних до позивача застосовано штраф в сумі 43561,92 грн. згідно розрахунку до податкового повідомлення-рішення від 11.03.2020 № 0019205404.

Згідно акту камеральної перевірки № 698/09-19-54-04/255686 від 10.02.2020 податкова накладна № 6 від 27.06.2019 зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних 16.07.2019, тоді як граничний строк її подання згідно пункту 201.10 статті 201 Податкового Кодексу України до 15.07.2019 включно.

Суд зазначає, що механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних, визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246, в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 № 341 (надалі - Порядок № 1246).

Відповідно до пункту 2 Порядку № 1246 операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.

Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Кодексі, Законах України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг".

Згідно з пунктом 3 Порядку № 1246 операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.

Пунктом 4 Порядку № 1246 передбачено, що до Реєстру вносяться відомості щодо податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.

Відповідно до пункту 5 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку, реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 11 Порядку № 1246 визначено, що після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Відповідно до пункту 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування;

дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з пунктом 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС (пункт 14 Порядку № 1246).

Відповідно до пункту 15 Порядку № 1246 у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

В даному випадку, 15.07.2019 позивач направив податкову накладну № 6 від 27.06.2019 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, однак згідно квитанції № 1 від 16.07.2019 документ не прийнято, оскільки сума ПДВ в документі (435619,20 грн.) не може перевищувати суму ПДВ, на яку продавець має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування (324742,76 грн.). При цьому, в квитанції № 1 від 16.07.2019 зазначено, що податкова накладна № 6 від 27.06.2019 доставлена до центрального рівня Державної податкової служби України 16.07.2019 в 08:00:00 (а.с. 21).

Основні організаційно-правові засади обміну електронними документами між суб`єктами електронного документообігу визначає Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), затверджений наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557 та зареєстрований в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за № 959/30827 (надалі - Порядок № 557).

Відповідно до пункту 4 розділу ІІ Порядку № 557 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) після накладання ЕЦП автор здійснює шифрування електронного документа з дотриманням вимог до форматів криптографічних повідомлень, затверджених в установленому законодавством порядку, та надсилає його у форматі (стандарті) засобами телекомунікаційного зв`язку до адресата протягом операційного дня.

Згідно з пунктами 5-9 розділу ІІ Порядку № 557 автор здійснює надсилання електронних документів з урахуванням встановлених законодавством граничних строків для подання таких документів.

Електронні документи, відправлені автором після закінчення строку, встановленого законодавством для подання аналогічних документів в паперовому вигляді, вважаються поданими з порушенням строків їх подання.

Електронні форми документів у форматі за стандартом на основі специфікації eXtensibleMarkupLanguage (XML) оприлюднюються на офіційному веб-порталі ДФС.

У разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка.

Автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня або за 1 годину до його закінчення.

Пунктом 11 розділу ІІ Порядку № 557 визначено, що перша квитанція надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня.

З огляду на зміст квитанції № 1 від 16.07.2019 суд встановив, що позивач направив податкову накладну № 6 від 27.06.2019 для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних 15.07.2019, однак після закінчення операційного дня або за 1 годину до його закінчення, що й визнається позивачем. Зазначене підтверджується записом в квитанції № 1 від 16.07.2019 про те, що податкова накладна № 6 від 27.06.2019 доставлена до центрального рівня Державної податкової служби України 16.07.2019 в 08:00:00 (а.с. 21).

Представник позивача в судовому засіданні повідомив, що податкова накладна № 6 від 27.06.2019 направлена для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних дійсно після закінчення операційного дня через несвоєчасне зарахування Державною фіскальною службою України в системі електронного адміністрування ПДВ коштів до суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні 15.07.2019.

Так судом встановлено, що згідно витягу з суми податку, на яку платник податку на додану вартість має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з системи електронного адміністрування ПДВ № 1510114, станом на 15.07.2020 на 21 год. 26 хв. 20 с. сплачені кошти ПДВ по ВМД № UA206010/2019/006036 не враховані до загальної суми податку на додану вартість, на яку позивач мав право 15.07.2019 зареєструвати податкі накладні.

Для оцінки вказаних обставин судом досліджено такі положення чинного на час виникнення спірних правовідносин законодавства.

Так, електронне адміністрування податку на додану вартість регламентоване статтею 200-1 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до пункту 200-1.1 статті 200-1 ПК України система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку:

суми податку, що містяться у складених та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних;

суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України;

суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість;

суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних;

інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.

Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 200-1.2 статті 200-1 ПК України платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.

Розрахунки з бюджетом у системі електронного адміністрування податку на додану вартість здійснюються з цих рахунків, крім випадку, передбаченого абзацом другим пункту 87.1 статті 87 цього Кодексу.

Пунктом 200-1.3 статті 200-1 ПК України визначено, що платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку (УНакл), обчислену за такою формулою:

УНакл = ?НаклОтр + ?Митн + ?ПопРах + ?Овердрафт - ?НаклВид - ?Відшкод - ?Перевищ;

де:

УНаклОтр - загальна сума податку за отриманими платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, податковими накладними, складеними платником податку відповідно до пункту 208.2 статті 208 цього Кодексу та зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних;

SМитн - загальна сума податку, сплаченого платником при ввезенні товарів на митну територію України, крім сум податку, сплаченого (нарахованого) відповідно до підпункту 191.1.2 пункту 191.1 статті 191 цього Кодексу оператором поштового зв`язку, експрес-перевізником;

УПопРах - загальна сума поповнення з поточного рахунку платника податку рахунка в системі електронного адміністрування податку, в тому числі рахунків у системі електронного адміністрування податку платника - сільськогосподарського підприємства, що обрало спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, зазначених у підпунктах "а" - "в" пункту 200-1.2 цієї статті.

Під час розрахунку показника ?ПопРах також враховується сума коштів у разі проведення органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, розрахунків платника податку з погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, яка виникла у зв`язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, опалення та постачання гарячої води тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи органами місцевого самоврядування, за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам з подальшим спрямуванням коштів відповідно до Закону України про Державний бюджет України в рахунок погашення заборгованості з податку. При цьому для поповнення рахунка в системі електронного адміністрування податку враховується в межах проведених розрахунків з податку сума зменшення залишку узгоджених податкових зобов`язань такого платника податку, не сплачених до бюджету, строк сплати яких настав, що обліковується органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, до виконання в повному обсязі за коригуючими реєстрами.

Порядок та строки врахування таких сум у системі електронного адміністрування податку встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Не враховуються в обрахунку показника ?ПопРах суми, зараховані на рахунки платників у системі електронного адміністрування податку з:

а) рахунків у системі електронного адміністрування податку, відкритих для перерахування коштів до Державного бюджету України та на спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, для здійснення операцій з постачання сільськогосподарських товарів/послуг (крім зернових та технічних культур та продукції тваринництва, визначених у пункті 209.19 статті 209 цього Кодексу);

б) рахунків у системі електронного адміністрування податку, відкритих для перерахування коштів до Державного бюджету України та на спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, для здійснення операцій з постачання зернових та технічних культур, визначених у пункті 209.19 статті 209 цього Кодексу;

в) рахунків у системі електронного адміністрування податку, відкритих для перерахування коштів до Державного бюджету України та на спеціальні рахунки, відкриті в установах банків та/або в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, для здійснення операцій з постачання продукції тваринництва, визначеної у пункті 209.19 статті 209 цього Кодексу.

?Овердрафт - сума середньомісячного розміру сум податку, які за останніх 12 звітних (податкових) місяців були задекларовані платником до сплати до бюджету та погашені чи розстрочені або відстрочені, а також задекларовані платником - сільськогосподарським підприємством, що обрав спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу.

Показник ?Овердрафт щокварталу (протягом перших шести робочих днів такого кварталу) підлягає автоматичному перерахунку з урахуванням показника середньомісячного розміру сум податку, які за останніх 12 звітних (податкових) місяців станом на дату такого перерахунку, були задекларовані платником до сплати до бюджету та погашені чи розстрочені або відстрочені, а також задекларовані платником - сільськогосподарським підприємством, що обрав спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу. Такий перерахунок здійснюється шляхом віднімання суми попереднього збільшення та додавання суми збільшення згідно з поточним перерахунком.

Платникам податку, які станом на 1 січня 2016 року зареєстровані платниками податку на додану вартість менш як 12 звітних (податкових) місяців, а також платникам, зареєстрованим платниками податку на додану вартість після 1 січня 2016 року, - таке збільшення здійснюється протягом перших шести робочих днів кварталу, що настає за кварталом, в якому строк такої реєстрації досягає 12 звітних (податкових) місяців.

УНаклВид - загальна сума податку за складеними платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунками коригування до таких податкових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних;

УВідшкод - загальна сума податку, заявлена платником до бюджетного відшкодування з урахуванням сум коригувань та результатів перевірок, що проводяться відповідно до цього Кодексу;

УПеревищ - загальна сума перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Показники формули, визначеної цим пунктом, обраховуються з 1 липня 2015 року. Під час обрахунку показників УНаклОтр та УНаклВид також використовуються розрахунки коригування, складені починаючи з 1 липня 2015 року та зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних, до податкових накладних, складених до 1 липня 2015 року, що підлягали наданню покупцям - платникам податку. Для обрахунку показників УНаклОтр, УНаклВид та УМитн використовуються документи (податкові накладні, розрахунки коригування, митні декларації, аркуші коригування та додаткові декларації), складені починаючи з 1 липня 2015 року.

Під час обрахунку суми УНакл також використовуються показники, визначені пунктами 34, 34-1 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу.

Сума ?Накл платника, реорганізованого шляхом приєднання, злиття, перетворення, сформована на момент державної реєстрації припинення юридичної особи, використовується під час обрахунку суми ?Накл правонаступника такого платника податку.

Сума ?Накл платника, реорганізованого шляхом поділу (з якого здійснюється виділ), сформована на момент державної реєстрації припинення юридичної особи такого платника (державної реєстрації створення юридичної особи правонаступника), використовується під час обрахунку суми ?Накл правонаступника такого платника податку пропорційно до отриманої частки майна згідно з розподільчим балансом.

Відповідно до пункту 200-1.4 статтті 200-1 ПК України на рахунок у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника зараховуються кошти:

а) з поточного рахунку такого платника в сумах, необхідних для збільшення розміру суми, що обчислюється відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу;

б) з поточного рахунку такого платника в сумах, недостатніх для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов`язань з цього податку;

в) з рахунків платників, відкритих у відповідних органах казначейства для проведення розрахунків з погашення заборгованості з різниці в тарифах на теплову енергію, опалення та постачання гарячої води, послуги з централізованого водопостачання, водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, яка виникла у зв`язку з невідповідністю фактичної вартості теплової енергії та послуг з централізованого водопостачання, водовідведення, опалення та постачання гарячої води тарифам, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування, а рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам з подальшим спрямуванням коштів відповідно до Закону України про Державний бюджет України;

г) з бюджету в сумах надміру сплачених грошових зобов`язань з податку на додану вартість, повернутих платнику податків у порядку, встановленому пунктом 43.4-1 статті 43 цього Кодексу.

Згідно з пунктом 200-1.5 статті 200-1 ПК України з рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника перераховуються кошти до державного бюджету в сумі податкових зобов`язань з податку на додану вартість, що підлягає сплаті за наслідками звітного податкового періоду, та на поточний рахунок платника податку за його заявою, яка подається до контролюючого органу у складі податкової звітності з податку на додану вартість, у розмірі суми коштів, що перевищує суму задекларованих до сплати до бюджету податкових зобов`язань та суми податкового боргу з податку. При цьому перерахування коштів на поточний рахунок платника може здійснюватися у разі відсутності перевищення суми податку, зазначеної у складених податкових накладних, складених у звітному періоді та зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних, над сумою податкових зобов`язань з податку за операціями з постачання товарів/послуг, задекларованих у податковій звітності з податку на додану вартість у цьому звітному періоді.

Кошти, що надійшли на рахунки, визначені у підпунктах "а" - "в" пункту 200-1.2 цієї статті, автоматично перераховуються органом, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, на рахунок такого платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість та на спеціальний рахунок такого платника протягом наступного операційного дня. Реквізити такого спеціального рахунка платник - сільськогосподарське підприємство, що обрав спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 цього Кодексу, зобов`язаний зазначати у податковій звітності з податку на додану вартість.

На запит платника податку йому шляхом надсилання електронного повідомлення надається інформація про рух коштів на його рахунках у системі електронного адміністрування податку.

Пунктом 200-1.6 статті 200-1 ПК України передбачено, що за підсумками звітного податкового періоду, відповідно до задекларованих в податковій декларації результатів, а також у разі подання уточнюючих розрахунків до податкової декларації, платником проводиться розрахунок з бюджетом у порядку, визначеному статтями 200 та 209 цього Кодексу.

Якщо на дату подання податкової звітності з податку сума коштів на рахунку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника податку перевищує суму, що підлягає перерахуванню до бюджету відповідно до поданої звітності, платник податку має право подати до контролюючого органу у складі такої податкової звітності заяву, відповідно до якої такі кошти підлягають перерахуванню на поточний рахунок такого платника податку, реквізити якого платник зазначає в заяві, у сумі залишку коштів, що перевищує суму податкового боргу з податку та суму узгоджених податкових зобов`язань з податку.

На суму податку, що відповідно до поданої заяви підлягає перерахуванню на поточний рахунок платника, на момент подання заяви зменшується значення суми податку, визначеної пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу, шляхом зменшення на таку суму показника загальної суми поповнення рахунку в системі електронного адміністрування податку з поточного рахунку платника (УПопРах).

Перерахування коштів на поточний рахунок платника може здійснюватися у разі, якщо таке зменшення загальної суми поповнення електронного рахунка (?ПопРах) не призведе до формування від`ємного значення суми податку, визначеної відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу (?Накл).

Для відповідного перерахування таких коштів центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію податкової та митної політики, надсилає центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, реєстр, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника, сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету/на поточний рахунок та реквізити поточного рахунку платника (у випадку подання заяви платника на повернення коштів на такий рахунок).

На підставі такого реєстру центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, протягом п`яти робочих днів після граничного терміну, встановленого цим Кодексом для самостійної сплати платником сум податкових зобов`язань, здійснює таке перерахування до бюджету/на поточний рахунок платника податку.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує податкову та митну політику, має право надсилати центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, у якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість:

реєстри - для перерахування податку до бюджету в разі подання платником податку уточнюючих розрахунків до податкових декларацій;

коригуючі реєстри - для уточнення інформації, зазначеної у раніше надісланих реєстрах.

Відповідно до пункту 200-1.7 статті 200-1 ПК України кошти, зараховані на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, є коштами, які використовуються виключно у цілях, визначених пунктом 200-1.5 статті 200-1 цього Кодексу, та погашення податкового боргу з податку на додану вартість.

Згідно з пунктом 200-1.9 статті 200-1 ПК України якщо у платника податку загальна сума податкових зобов`язань, зазначених ним у поданих податкових деклараціях з урахуванням уточнюючих розрахунків до них, перевищує суму податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних (?Перевищ), а сума, визначена пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу (?Накл), є недостатньою для реєстрації таким платником податкової накладної або розрахунку коригування до такої податкової накладної за звітні періоди виникнення такого перевищення, платник податку має право зареєструвати податкову накладну або розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму податку, що дорівнює значенню показника ?Перевищ, зменшеного на суму задекларованих до сплати податкових зобов`язань за періоди починаючи з 1 липня 2015 року (включаючи податкові зобов`язання, які були сплачені платником податку, та податкові зобов`язання, які не були сплачені платником податку) та збільшеного на значення показника ?ПопРах незалежно від значення показника ?Накл, визначеного відповідно до пункту 200-1.3 цієї статті.

Платник податку має право зареєструвати в порядку, визначеному абзацом першим цього пункту, тільки податкові накладні за звітні періоди, в яких виникло перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних (?Перевищ).

В даному випадку, Приватне експериментально-виробничо-комерційне підприємство "Промтехсервіс" 15.07.2019 сформувало та направило для митного оформлення ВМД № UA206010/2019/006019 на суму 116406,58 грн. Кошти зараховані до суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні 15.07.2019, що підтверджується витягом з витягом з суми податку, на яку платник податку на додану вартість має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з системи електронного адміністрування ПДВ № 1510114 (а.с. 18, 19).

Також 15.07.2019 Приватне експериментально-виробничо-комерційне підприємство "Промтехсервіс" сформувало та направило о 12:12:12 год.. для митного оформлення ВМД № UA206010/2019/006036 на суму 116763,89 грн. Вказана ВМД прийнята до митного оформлення та зареєстрована о 16:24 год. Проте завершено митне оформлення по ВМД № UA206010/2019/006036 о 19:05:29 год. (а.с. 91).

Позивач направив в електронному вигляді запит № 1610122 від 16.07.2019 в системі електронного адміністрування ПДВ щодо ВМД № UA206010/2019/006036. На вказаний запит 16.07.2019 о 09:05:59 сформована відповідь у формі витягу щодо суми податку, на яку платник податку на додану вартість має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з системи електронного адміністрування ПДВ № 1610122, згідно якої сума поповнення електронного рахунка з поточного рахунка платника податку зарахована лише 16.07.2019 (а.с. 56).

Однак, як встановив суд, по вищевказаних ВМД від 15.07.2019 № UA206010/2019/006036 та № UA206010/2019/006036 позивач здійснив передоплату за митне оформлення в сумі 245000,00 грн., що підтверджується копіями платіжного доручення № 292 від 12.07.2019, виписки по рахунку від 09.06.2020 за 12.07.2019, надану АТ Ощадбанк , платіжного доручення № 116 від 15.07.2019 та виписки за період з 15.07.2019 по 15.07.2019, наданої АТ КБ ПриватБанк (а.с. 51-54). При цьому, остання проплата згідно даних банківської установи проведена 15.07.2019 о 09:46:00 год. (а.с. 54).

Представник відповідача зазначив, що станом на 08:00:00 год 16.07.2019 сума ліміту не дозволяла зареєструвати податкову накладну № 6 від 27.06.2019 в Єдиноиу реєстрі податкових накладних, оскільки сума ПДВ в документі (435619,20 грн.) не може перевищувати суму ПДВ, на яку продавець має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування (324742,76 грн.).

Вказана ситуація склалсь через те, що сума ліміту збільшилась на 116763,89 грн. о 08:00:44 год 16.07.2019 після реєстрації ВМД № UA206010/2019/006036 від 15.07.2019 о 08:00:44 год 16.07.2019.

Згідно витягу з суми податку, на яку платник податку на додану вартість має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з системи електронного адміністрування ПДВ № 1510114, станом на 15.07.2020 на 21 год. 26 хв. 20 с. сплачені кошти ПДВ по ВМД № UA206010/2019/006036 не враховані до загальної суми податку на додану вартість, на яку позивач мав право 15.07.2019 зареєструвати податкі накладні.

Відповідно до пункту 9 розділу ІІ Порядку № 557 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня або за 1 годину до його закінчення (в даному випадку до 19:00).

Представник позивача надав суду повідомлення ВМО № 1 митного поста Івано-Франківськ-центральний від 15.07.2019 сформованого о 19:06:19 за результатом реєстрації митним органом ВМД № UA206010/2019/006036 від 15.07.2019. Так, згідно вказаного повідомлення ВМД № UA206010/2019/006036 від 15.07.2019 прийнята для митного оформлення 15.07.2019 о 16:24:11 год. та зареєстрована о 16:24:17. Митне оформлення по ВМД № UA206010/2019/006036 завершилось 15.07.2019 о 19:05:29 год.

Зазначені обставини свідчать про те, що ВМД № UA206010/2019/006036 від 15.07.2019 подано Приватним експериментально-виробничо-комерційним підприємством "Промтехсервіс" для митного оформлення в межах операційного дня, до завершення якого залишалось більше трьох з половиною годин.

Завершення митного оформлення по ВМД № UA206010/2019/006036 15.07.2019 о 19:05:29 год. є наслідком дій митного органу та не залежало від волі позивача, який своєчасно подав для реєстрації ВМД № UA206010/2019/006036 15.07.2019.

При цьому, суд вважає, що направляючи для митного оформлення ВМД № UA206010/2019/006036 15.07.2019 до закінчення операційного дня, за умови проведення передоплати за митне оформлення в сумі 245000 грн., Приватне експериментально-виробничо-комерційним підприємство "Промтехсервіс" мало законні сподівання на автоматизована перевірку ВМД № UA206010/2019/006036 15.07.2019 у день її надходження та зарахування відповідних коштів до суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні, саме 15.07.2019.

Отже, суд не погоджується з доводами представника Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про те, що ВМД № UA206010/2019/006036 від 15.07.2019 подано позивачем для реєстрації 15.07.2019 після закінчення операційного дня або за 1 годину до його закінчення, що стало підставою для неврахування сум ПДВ по вказаній ВМД до розрахунку сум ПДВ, на яку платник мав право зареєструвати податкові накладні 15.07.2019.

Суд звертає увагу на те, що пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено право платника податку зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну та/або розрахунок коригування, складені починаючи з 1 липня 2015 року, в яких загальна сума податку не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу. При цьому, таке право може бути реалізоване лише за умови існування належного ліміту суми ПДВ, на яку продавець має право зареєструвати податкові накладні. В протилежному випадку, право платника податку зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних залишається ілюзорним, що унеможливило б досягнення передбаченої пунктом 201.10 статті 201 ПК України позитивної мети для платника податку.

Таким чином, фактичною причиною затримки реєстрації податкової накладної № 6 від 27.06.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних було зволікання митного органу з митного оформлення ВМД № UA206010/2019/006036 15.07.2019, що призвело до недостатності ліміту суми ПДВ, на яку позивач мав право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування. При цьому, як встановлено судом вище, позивач вживав можливих заходів щодо недопущення прострочення реєстрації податкової накладної № 6 від 27.06.2019.

Отже, хоча й реєстрація податкової накладної № 6 від 27.06.2019 відбулася з порушенням встановленого пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України строку, проте такий факт мав місце з поважних причин: не виникнення у платника податків - позивача у справі до 16.07.2019 права на реєстрацію податкової накладної № 6 від 27.06.2019 через дії митного органу щодо реєстрації ВМД № UA206010/2019/006036 та неналежну взаємодію митного та податкового органу Держави щодо врахування сум ПДВ платника по вказаній ВМД в системі електронного адміністрування податку на додану варість. Також такі обставини мали місце за умов, коли позивач діяв добросовісно, подавши 15.07.2019 до реєстрації податкову накладну № 6 від 27.06.2019, яка станом на 16.07.2019 08:00:00 год. не була прийнята через те, що сума ПДВ в документі (435619,20 грн.) не може перевищувати суму ПДВ, на яку продавець має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування (324742,76 грн.).

Отже, допущена в даному випадку несвоєчасна реєстрація податкової накладної не мала ознак протиправності з боку позивача та відбулося не з його вини.

Відповідно до статті 116 Податкового кодексу України у разі застосування контролюючими органами до платника податків штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення законів з питань оподаткування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, такому платнику податків надсилаються (вручаються) податкові повідомлення - рішення. За одне податкове правопорушення контролюючий орган може застосувати тільки один вид штрафної (фінансової) санкції (штрафу), передбаченої цим Кодексом та іншими законами України.

Таким чином, враховуючи положення пункту 109.1 статті 109 Податкового кодексу України, оскільки відсутній факт вини позивача в порушенні граничного строку реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, то й нема складу податкового правопорушення. Як наслідок відсутні правові підстави для застосування до позивача штрафних санкцій, передбачених пунктом 120-1.1 статті 120 Податкового кодексу України.

З огляду на вказане, суд вважає, що відповідачем протиправно прийнято податкове повідомлення-рішення № 0019205404 від 11.03.2020, яким за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних застосовано до позивача штрафні (фінансові) санкції в розмірі 43561,92 грн.

Суд вважає, що ефективним способом захисту порушеного права позивача з боку відповідача в спірних правовідносинах буде скасування вказаного податкового повідомлення-рішення.

Таким чином, позов Приватного експериментально-виробничо-комерційного підприємства "Промтехсервіс" до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області належить задовольнити повністю: визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення № 0019205404 від 11.03.2020.

Щодо розподілу судових витрат між сторонами.

Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Враховуючи те, що позовні вимоги задоволено повністю, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача сплачений судовий збір в розмірі 2102 грн., сплата якого підтверджена платіжним дорученням № 91 від 01.04.2020.

Доказів понесення інших судових витрат суду не подано.

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати протиправним і скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС в Івано-Франківській області № 0019205404 від 11.03.2020.

Cтягнути на користь Приватного експериментально-виробничо-комерційного підприємства "Промтехсервіс" (ідентифікаційний код - 25568687, вулиця Чорновола, 45, селище міського типу Лисець, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77455) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код - 43142559, вулиця Незалежності, 20, місто Івано-Франківськ, 76018) 2102 (дві тисячі сто дві) гривні судових витрат по сплаті судового збору.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи:

Позивач: Приватне експериментально-виробничо-комерційне підприємство "Промтехсервіс", ідентифікаційний код - 25568687, вулиця Чорновола, 45, селище міського типу Лисець, Тисменицький район, Івано-Франківська область, 77455.

Відповідач: Головне управління ДПС в Івано-Франківській області, ідентифікаційний код - 43142559, вулиця Незалежності, 20, місто Івано-Франківськ, 76018.

Суддя Боршовський Т.І.

Рішення складене в повному обсязі 28 вересня 2020 р.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.09.2020
Оприлюднено29.09.2020
Номер документу91810173
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/771/20

Ухвала від 22.02.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 16.12.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 17.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 17.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Рішення від 22.09.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Рішення від 22.09.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 19.08.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 11.06.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 01.06.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

Ухвала від 09.04.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні