ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/2792/20
28 вересня 2020 рокум.Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючого судді Баранюка А.З. , судді Баб`юка П.М. , судді Мартиць О.І.
за участю:
секретаря судового засідання Габрилецької С.Є.
представника позивача: Островської О.Н.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Тернопільської територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка до Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області про визнання протиправною та скасування постанови та зобов`язання вчинити дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулася Тернопільська територіальна організація політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка із адміністративним позовом до Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області про:
- визнання протиправною та скасування постанови Шумської міської територіальної виборчої комісія Кременецького району Тернопільської області від 25.09.2020 року №10 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Шумської міської ради Кременецького району Тернопільської області, включених до єдиного та територіальних виборчих округів №1-4 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ;
- зобов`язання Шумську міську територіальну виборчу комісію Кременецького району Тернопільської області зареєструвати кандидатів в депутати Шумської міської ради па підставі документів, поданих 24.09.2020 року представником політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка Зелінським В.І.
Позовні вимоги обґрунтовані протиправністю вказаного рішення оскільки позивачем не було допущено порушення вимог законодавства при внесенні організацією партії грошової застави, а прийняття відповідачем оскаржуваної постанови позбавляє громадян України, які є членами політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка брати участь у місцевих виборах.
Ухвалою від 28 вересня 2020 року відкрито провадження у справі.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримала з підстав наведених у позовній заяві, просила суд позов задовольнити.
Відповідач явку повноважного представника в судове засідання не забезпечив, надіслав на адресу суду клопотання про розгляд справи без його участі.
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.
24 вересня 2020 року Шумська міська територіальна виборча комісія Кременецького району Тернопільської області отримала документи для реєстрації кандидатів в депутати Шумської міської ради Кременецького району Тернопільської області від політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка .
25 вересня 2020 року Шумська міська територіальна виборча комісія Кременецького району Тернопільської області прийняла постанову №10 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Шумської міської ради Кременецького району Тернопільської області, включених до єдиного та територіальних виборчих округів №1-4 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року .
Підставою для відмови слугувало те, що у платіжному дорученні №288 від 21 вересня 2020 року платником вказано політичну партію Радикальна партія Олега Ляшка , що суперечить п.5 ч.1 ст.222, абзацу 4 ч.2 ст.225 Виборчого кодексу України та постанові ЦВК від 21 серпня 2020 року №193 Про порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах .
Не погоджуючись з цією постановою позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Постановою Верховної Ради України Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році №795 від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020.
Постановою Центральної виборчої комісії Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій від 10.08.2020 №172 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Тернопільської області, серед яких - Шумська міська територіальна виборча комісія Кременецького району Тернопільської області.
Згідно з частинами першою, другою статті 63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
Частиною першою статті 64 Виборчого кодексу України встановлено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Відповідно до частини першої статті 273 КАС України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Таким чином, правом щодо оскарження рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій наділені суб`єкти виборчого процесу, якими відповідно до статті 22 Виборчого кодексу України є: виборець, який має право голосу на відповідних виборах; партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом. При цьому таке право на оскарження стосується рішення, дії чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу.
Враховуючи вищевикладене, Тернопільська територіальна організація Радикальної партії Олега Ляшка , як суб`єкт виборчого процесу, а саме: організація партії, звернулась до суду щодо оскарження постанови Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області.
У розумінні частини першої статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Відповідно до частини першої статті 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Порядок внесення грошової застави для реєстрації кандидатів у депутати, зокрема, суб`єктів її внесення, визначено абзацами другим - четвертим частини другої статті 225 Кодексу та Порядком внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 193.
Так, за змістом вказаних норм грошова застава після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати у визначеному Кодексом розмірі вноситься одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії місцевою організацією політичної партії, яка висунула кандидатів у депутати, або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня.
Відповідно до ст. 2 Закону України Про політичні партії в Україні політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.
Згідно із ст. 3 цього Закону політичні партії провадять свою діяльність відповідно до Конституції України, цього Закону, а також інших законів України та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим Законом порядку.
Політичні партії в Україні створюються і діють тільки із всеукраїнським статусом.
Частиною 9 ст. 9 Закону України Про політичні партії в Україні передбачено, що політичні партії, серед іншого, можуть мати обласні, міські та районні організації.
Тобто, законодавство відмежовує політичні партії, які мають всеукраїнський статус, від їх організацій, які можуть утворюватись на міському, районному та обласному рівнях. Також можуть утворюватись і інші структурні утворення, передбачені статутом партії.
З наведеного суд приходить до висновку, що політична партія не являється організацією політичної партії вищого рівня в розумінні статті 225 Виборчого кодексу України.
При цьому, за змістом Виборчого кодексу України та Закону України Про політичні партії в Україні політична партія реалізує свої повноваження під час виборчого процесу, як окремий суб`єкт і не є по відношенню до її обласних, міських, районних організацій або інших структурних утворень організацією вищого рівня.
Таким чином, суд приходить до переконання, що внести заставу на місцевих виборах можуть лише визначенні законодавством відповідні організації політичних партій, а не політичні партії, а документ про внесення грошової застави має відображати здійснення оплати грошової застави саме особою, яка висуває кандидатів у депутати та подає документи для реєстрації, або організацією вищого рівня.
Отже чинним законодавством передбачено, що платником грошової застави на місцевих виборах може бути лише організація політичної партії, якою політична партія "Радикальна партія Олега Ляшка" не являється.
Частиною 5 ст. 242 КАС України передбачено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відповідно до пункту 1.32 статті 1 Закону України від 05.04.2001 Про платіжні системи та переказ коштів в Україні платник - особа, з рахунка якої ініціюється переказ коштів або яка ініціює переказ шляхом подання/формування документа на переказ готівки разом із відповідною сумою коштів.
Отже, платником у документі про внесення грошової застави має бути зазначена саме особа, яка висуває кандидатів у депутати. Однак, грошову заставу внесено не позивачем, а іншою особою.
Враховуючи викладене, внесення грошової застави іншим, ніж визначено Виборчим кодексом України суб`єктом свідчить про порушення вимог статті 225 Кодексу, а отже про відсутність документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 Кодексу.
Такий висновок суду узгоджується із правовими висновками Верховного Суду наведеними у постановах від 29 червня 2019 року у справі №855/167/19, від 26 червня 2019 року у справі № 855/154/19, від 02 липня 2019 року №855/210/19.
Крім того, у постанові від 03 липня 2019 року у справі №855/211/19 Верховний Суд зробив висновок, що внесення грошових коштів на спеціальний рахунок Комісії іншою, ніж визначено Законом особою, не може вважатись помилкою або неточністю. Виправлення цього недоліку можливо виключно шляхом сплати застави належним платником.
Згідно із п. 2 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).
Оскільки у платіжному дорученні №288 від 21 вересня 2020 року платником вказано політичну партію Радикальна партія Олега Ляшка , а не відповідну місцеву організацію партії, відповідач діяв у спосіб, визначений чинним законодавством України та у межах своїх повноважень, а відтак позовні вимоги є необґрунтованими та задоволенню не підлягають.
Керуючись статтями 241-246, 250, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову Тернопільської територіальної організації Радикальної партії Олега Ляшка до Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області про визнання протиправною та скасування постанови від 25.09.2020 № 10 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Шумської місткої ради Кременецького району Тернопільської області, включених до єдиного та територіальних виборчих округів №1-4 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та зобов`язання вчинити дії - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня складення повного судового рішення.
Реквізити учасників справи:
позивач: Тернопільська територіальна організація політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка місцезнаходження вул. Карпенка, 30/33, м. Тернопіль, 46018;
відповідач: Шумська міська територіальна виборча комісія Кременецького району Тернопільської області місцезнаходження вул. Українська, 59, м. Шумськ, Кременецький район, Тернопільська область, 47101, код ЄДРПОУ 43800694.
Головуючий суддя Баранюк А.З.
суддя Мартиць О.І.
суддя Баб`юк П.М.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2020 |
Оприлюднено | 29.09.2020 |
Номер документу | 91811352 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Гінда Оксана Миколаївна
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Баранюк Андрій Зіновійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні