Постанова
від 02.10.2020 по справі 500/2792/20
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 жовтня 2020 рокуЛьвівСправа № 500/2792/20 пров. № А/857/11688/20

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

судді-доповідача: Гінди О.М.,

суддів: Ніколіна В.В., Пліша М.А.,

за участю секретаря судових засідань - Михальської М.Р.,

представника відповідача - Островської О.Н.,

розглянувши у судовому засіданні апеляційну скаргу Тернопільської територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка на рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 28 вересня 2020 року (головуючий суддя: Баранюк А.З., судді Баб`юк П.М., Мартиць О.І., місце ухвалення - м. Тернопіль) у справі за адміністративним позовом Тернопільської територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка до Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області про визнання протиправною, скасування постанови про відмову в реєстрації кандидатів у депутати та зобов`язання вчинити дії, -

встановив:

Тернопільська територіальна організація Радикальної Партії Олега Ляшка, 27.09.2020 звернулася до суду з позовом, в якому просила:

- визнати протиправною та скасувати постанову Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області від 25.09.2020 № 10 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Шумської міської ради Кременецького району Тернопільської області, включених до єдиного та територіальних виборчих округів № 1-4 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року ;

- зобов`язати Шумську міську територіальну виборчу комісію Кременецького району Тернопільської області зареєструвати кандидатів в депутати Шумської міської ради па підставі документів, поданих 24.09.2020 представником політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка Зелінським В.І.

Обґрунтовує позов тим, що позивачем не було допущено порушення вимог законодавства при внесенні грошової застави. Оскільки, внесення такої застави Політичною партією Радикальна Партія Олега Ляшка , згідно платіжного доручення № 288 від 21.09.2020, відповідає вимогам ст. 225 Виборчого кодексу України та постанові Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 193 Про порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах .

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 28 вересня 2020 року у задоволенні позову відмовлено.

Із цим рішенням суду першої інстанції не погодився позивач та оскаржив в апеляційному порядку. Вважає його необґрунтованим, таким, що прийняте з порушенням норм матеріального права, а тому просить скасувати судове рішення та ухвалити нове про задоволення позову в повному обсязі.

Обґрунтовуючи апеляційні вимоги, апелянт покликається на аналогічні підстави викладені в позовній заяві.

Відповідачем, 02.10.2020 подано заяву про розгляд справи без їх участі.

Представник позивача Островська О.Н., у судовому засіданні апеляційну скаргу підтримала, пояснення надала аналогічні викладеним в апеляційній скарзі. Просить апеляційну скаргу задовольнити, а судове рішення скасувати.

Представник відповідача у судове засідання не з`явився, хоча належним чином був повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, його участь в судовому засіданні обов`язковою не визнавалась. Відповідно до ч. 3 ст. 268 КАС України його неявка не перешкоджає апеляційному розгляду справи.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції вважає, що апеляційну скаргу слід задовольнити з таких мотивів.

Суд першої інстанції дійшов висновку, що в задоволені позову необхідно відмовити, оскільки у платіжному дорученні № 288 від 21 вересня 2020 року платником застави вказано політичну партію Радикальна партія Олега Ляшка , а не відповідну місцеву організацію партії, а тому відмовляючи в реєстрації кандидатів у депутати Шумської міської ради Кременецького району Тернопільської області, відповідач діяв у спосіб, визначений чинним законодавством України та у межах своїх повноважень.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що рішенням конференції Тернопільської територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка від 17.09.2020, Тернопільська територіальна організація Радикальної Партії Олега Ляшка затвердила Єдиний виборчий список кандидатів у депутати Шумської міської ради Тернопільської області.

Шумська міська територіальна виборча комісія Кременецького району Тернопільської області 24 вересня 2020 року отримала документи для реєстрації кандидатів в депутати Шумської міської ради Кременецького району Тернопільської області від політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка .

Однак, відповідачем 25 вересня 2020 року прийнято постанову № 10 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Шумської міської ради Кременецького району Тернопільської області, включених до єдиного та територіальних виборчих округів № 1-4 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року .

Підставою для такої відмови слугувало те, що у платіжному дорученні № 288 від 21 вересня 2020 року платником вказано політичну партію Радикальна партія Олега Ляшка , що суперечить п. 5 ч. 1 ст. 222, абзацу 4 ч. 2 ст. 225 Виборчого кодексу України та постанові Центральної виборчої комісії від 21 серпня 2020 року № 193 Про порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах .

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити наступне.

Гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначає Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-ІХ (далі Виборчий кодекс України).

Згідно до п. 3 ч. 1 ст. 3 Виборчого кодексу України, відповідно до Конституції України в Україні проводяться зокрема, місцеві вибори.

Відповідно до ч. 1 ст. 22 Виборчого кодексу України, суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є:

1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;

2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;

3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;

4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;

5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Висування та реєстрація кандидатів на місцевих виборах визначає Розділ XXXVII Виборчого кодексу України.

Так, ч. 2 ст. 216 Виборчого кодексу України, передбачено, що право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч) визначенні ст. 222 Виборчого кодексу України.

Згідно п. 5 ч. 1 цієї статті, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання таких документів, зокрема, документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу.

Тобто, одним з документів, що повинні в обов`язкову порядку подаватися до міської виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати включених до територіальних виборчих списків організації партії, є документ про внесення грошової застави.

Відповідно до абз. 4 ч. 2 ст. 225 Виборчого кодексу України, організація партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної у місті, а також міської, селищної, сільської (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) ради, кандидати на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) або організація відповідної партії вищого рівня, а також особа, яка висувається кандидатом на посаду міського голови (міста з кількістю виборців 75 тисяч і більше) шляхом самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати та на посаду міського голови вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу в розмірі чотирьох мінімальних заробітних плат у місячному розмірі, встановленому на день початку виборчого процесу, на кожні 90 тисяч виборців відповідного єдиного територіального виборчого округу для кожного виду виборів окремо.

Частиною 7 ст. 225 Виборчого кодексу України, передбачено, що порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави встановлюється Центральною виборчою комісією спільно з Міністерством фінансів України не пізніш як за шістдесят днів до дня голосування.

Постановою Центральної виборчою комісією від 21 серпня 2020 року № 193 затверджено Порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах (далі Порядок № 193).

Згідно п. 3 Порядку № 193 грошова застава вноситься такими суб`єктами:

місцевою організацією політичної партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня;

місцевою організацією політичної партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати обласної, районної, районної в місті, а також міської, селищної, сільської ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше) або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня;

місцевою організацією політичної партії, яка висунула кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) у багатомандатному виборчому окрузі, або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня;

особою, яка висувається кандидатом у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) шляхом самовисування в багатомандатному виборчому окрузі;

місцевою організацією політичної партії, яка висунула кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, або місцевою організацією відповідної політичної партії вищого рівня;

особою, яка висувається кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови шляхом самовисування в єдиному одномандатному виборчому окрузі.

Аналізуючи вищенаведені норми, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що організація партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати міської ради або організація відповідної партії вищого рівня, після початку виборчого процесу та до подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, вносить одним платежем у безготівковій формі на спеціальний рахунок виборчої комісії грошову заставу.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі, зокрема, відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави).

Суд апеляційної інстанції зазначає, що підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати Шумської міської ради Кременецького району Тернопільської області, стало те, що грошова застава була внесена з порушенням вимог п. 5 ч. 1 ст. 222, абз. 4 ч. 2 ст. 225 Виборчого кодексу України та постанови ЦВК від 21.08.2020 № 193. Тобто, територіальною виборчою комісією виявлено, що грошову заставу внесено не Тернопільською територіальною організацією Радикальної Партії Олега Ляшка, яка висунула кандидатів на посади депутатів, а політичною партією Радикальна партія Олега Ляшка .

Однак, суд апеляційної інстанції не погоджується з такою позицією відповідача з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 2 Закону України Про політичні партії в Україні від 05.04.2001 № 2365-ІІІ (далі Закон № 2365-ІІІ), політична партія - це зареєстроване згідно з законом добровільне об`єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах.

Статтею 3 Закону № 2365-ІІІ визначено, що політичні партії в Україні створюються і діють тільки із всеукраїнським статусом.

Згідно ч. 9 ст. 9 Закону № 2365-ІІІ, обласні, міські, районні організації, первинні осередки політичної партії та інші структурні утворення, передбачені статутом партії, використовують повне найменування політичної партії з доповненнями, які визначають їх місце в організаційній структурі політичної партії.

Згідно Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 13.10.2010 зареєстровано політичну партію Радикальна партія Олега Ляшка .

Відповідно до п. 4.1. Статуту політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка (нова редакція) (а. с. 12-33), затвердженого протоколом від 25.07.2020 № 1 (далі Статут), організаційну структура Партії складають:

первинні осередки Партії;

місцеві організації Партії;

територіальні організаці Партії.

Згідно п. 4.3 Статуту, організації партії використовують найменування Партії з доповненнями, які визначають їх місце в організаційній структурі Партії, визначені цим Статутом у відповідності до адміністративно-територіального устрою України.

На підставі п. 4.4. Статуту, для кожної організації Партії керівними органами вищого рівня є:

керівні органи організацій Партії вищого рівня (п. 4.4.1.);

центральні керівні органи Партії (п. 4.4.2.).

Згідно з п. 17.1. Статуту, територіальна організація Партії створюється згідно з існуючою системою адміністративно-територіального устрою України в межах АРК, областей, міст Києва та Севастополя без статусу юридичної особи.

Свідоцтвом про реєстрацію структурних утворень політичної партії від 09.02.2011 № 164 підтверджується реєстрація Тернопільської територіальної організації Політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка.

Проаналізувавши правові норми Закону № 2365-ІІІ та Статут, який, зокрема, визначає місце обласних осередків в організаційній структурі політичної партії, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що політична партія Радикальна партія Олега Ляшка відносно Тернопільської територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка , в розумінні ст. 225 Виборчого кодексу України та п. 3 Порядку № 193, є організацією відповідної політичної партії вищого рівня.

Таким чином, оскільки політична партія Радикальна партія Олега Ляшка є організацією вищого рівня Тернопільської територіальної організації Політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка, сплата грошової застави політичною партією замість Тернопільської територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка , яка висунула кандидатів на посади депутатів, відповідає вимогам передбаченим п. 5 ч. 1 ст. 222, абз. 4 ч. 2 ст. 225 Виборчого кодексу України та Порядку № 193.

Крім цього, суд апеляційної інстанції звертає увагу, що відповідно до ч. 6 ст. 14 Закону № 2365-ІІІ політична партія, а також місцева організація політичної партії, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи, зобов`язані відкрити рахунки в установах банків України, на які перераховуватимуться всі кошти у безготівковій формі.

Крім того, п. 29.9. Статуту передбачає, що обов`язок відкриття рахунків в установах банку покладений саме на партію.

Зважаючи на те, що позивач не зареєстрований як юридична особа, відповідно не має відкритих банківських рахунків, що у свою чергу унеможливлює сплату грошової застави безпосередньо Тернопільською територіальною організацією Радикальної Партії Олега Ляшка.

Враховуючи вищенаведене, суд апеляційної інстанції, вважає помилковим висновок суду першої інстанції, що приймаючи оскаржувану постанову від 25.09.2020 року № 10 відповідач діяв у спосіб, визначений чинним законодавством України та у межах своїх повноважень. А тому така підлягає скасуванню, оскільки політична партія Радикальна партія Олега Ляшка є організацією вищого рівня Тернопільської територіальної організації Політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка, що у свою чергу надає політичній партії право сплатити грошову заставу у спірних правовідносинах.

Стосовно позовної вимоги про зобов`язання відповідача прийняти рішення зареєструвати кандидатів в депутати Шумської міської ради на підставі документів, поданих 24.09.2020 представником політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка Зелінським В.І., то суд апеляційної інстанції вважає, що для повного захисту порушених прав позивача та у зв`язку з тим, що висування кандидатів у депутати розпочинається за сорок днів до дня голосування (з 15 вересня) і закінчується за тридцять днів до дня голосування (до 24 вересня), така вимога також підлягає задоволенню.

Суд першої інстанції вважає помилковими покликання суду першої інстанції на правові позиції Верховного Суду, оскільки такі не стосуються спірних правовідносин.

Крім цього, відповідно до ч. 9 ст. 273 КАС України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Оскільки позов задоволено, то відповідно ч. 9 ст. 273 КАС України та ст. 139 КАС України, підстав для розподілу судових витрат не має.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції при задоволенні позову допустив невідповідність своїх висновків обставинам справи та неправильно застосував норми матеріального права, що відповідно до приписів ст. 317 КАС України є підставою для скасування судового рішення та прийняття постанови про задоволення позову.

Керуючись ст. ст. 272, 273, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 328 КАС України, суд -

постановив:

апеляційну скаргу Тернопільської територіальної організації Радикальної Партії Олега Ляшка задовольнити.

Рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 28 вересня 2020 року у справі № 500/2792/20 скасувати та прийняти нову постанову, якою позов задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову Шумської міської територіальної виборчої комісії Кременецького району Тернопільської області від 25.09.2020 № 10 Про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Шумської міської ради Кременецького району Тернопільської області, включених до єдиного та територіальних виборчих округів № 1-4 на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року .

Зобов`язати Шумську міську територіальну виборчу комісію Кременецького району Тернопільської області зареєструвати кандидатів у депутати Шумської міської ради Кременецького району Тернопільської області па підставі документів, поданих 24.09.2020 представником політичної партії Радикальна партія Олега Ляшка Зелінським В.І.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя О. М. Гінда судді В. В. Ніколін М. А. Пліш

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91970770
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —500/2792/20

Постанова від 02.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гінда Оксана Миколаївна

Рішення від 28.09.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баранюк Андрій Зіновійович

Ухвала від 28.09.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Баранюк Андрій Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні