ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 вересня 2020 року 16 год.30 хв.Справа № 160/12025/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіБоженко Н.В. за участі секретаря судового засіданняТрошиної А.С. за участі: представника позивача Кошарної С.С. розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу №160/12025/20 за позовною заявою Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України до Межівської селищної територіальної виборчої комісії Синельниківського району Дніпропетровської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
29 вересня 2020 р. о 14 год. 35 хв. до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України до Межівської селищної територіальної виборчої комісії Синельниківського району Дніпропетровської області, в якій позивач просить суд:
- визнати протиправною та скасувати постанову Межівської селищної територіальної виборчої комісії Синельниківського району №20 від 25.09.2020 р. про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Межівської селищної ради, включеного до єдиного та територіальних списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України;
- зобов`язати Межівську селищну територіальну виборчу комісію Синельниківського району повторно розглянути уточнені документи щодо реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України на чергових виборах депутатів Дніпропетровської обласної ради 25 жовтня 2020 р.
В обґрунтування позовних вимог Дніпропетровською регіональною партійною організацією Аграрної партії України зазначено, що факт подачі останньою єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, підтверджується довідкою №04 від 24.09.2020 р., що видана Межівською селищною територіальною виборчою комісією Синельниківського району Дніпропетровської області. Водночас позивач зауважив, що про будь-які встановлені недоліки у поданих для реєстрації документах під час прийняття цих списків та інших документів відповідач не зазначав, однак згідно оскаржуваної постанови відповідачем було встановлено, що серед документів поданих на реєстрацію кандидатів у депутати селищної ради, відсутні територіальні списки у другому та четвертому територіальному виборчому окрузі, також ці відомості відсутні і в єдиному виборчому списку, тобто відповідачем встановлено відсутність в поданих на реєстрацію єдиному та територіальних виборчих списках інформації щодо кандидатів, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог Виборчого кодексу України. Разом з цим, позивач наголосив, що всупереч положенням ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України жодних повідомлень (ані усних, ані письмових) від Межівської селищної територіальної виборчої комісії Синельниківського району Дніпропетровської області позивачу не надходило. При цьому, позивач вважає, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Отже, позивач вважає, що не повідомлення його про відсутність в поданих на реєстрацію єдиному та територіальних виборчих списках інформації щодо кандидатів, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог Виборчого кодексу України, свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, яка фактично призвела до передчасного винесення оскаржуваної постанови та позбавила особу, що подала документи для реєстрації можливості виправити помилки шляхом надання уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати згідно імперативного правила, встановленого частиною 3 статті 230 Виборчого кодексу України. Таким чином, ігнорування відповідачем права на помилку, яке заздалегідь передбачене законодавцем у Виборчому кодексі України, на думку позивача, призвело до усунення Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України від участі у виборах та, відповідно, до обмеження права останньої бути обраним до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (пасивне виборче право) гарантоване статтею 38 Конституції України, що в свою чергу свідчить про протиправність оскаржуваної постанови.
Справі за даним адміністративним позовом присвоєно єдиний унікальний номер судової справи - 160/12025/20 та у зв`язку з автоматизованим розподілом дана адміністративна справа була передана для розгляду судді Боженко Н.В.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 р. вищезазначену позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження по справі №160/12025/20 за вищезазначеним позовом, судом ухвалено здійснювати розгляд даної справи за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 30 вересня 2020 року о 10:30 год.
Крім того, у даній ухвалі суд витребував у Межівської селищної територіальної виборчої комісії Синельниківського району Дніпропетровської області належним чином засвідчені копії для долучення до матеріалів справи та оригінали для огляду в судовому засіданні наступних документів:
- усіх поданих Дніпропетровською регіональною партійною організацією Аграрної партії України документів для реєстрації кандидатів у депутати Межівської селищної ради Синельниківському району Дніпропетровської області;
- доказів повідомлення позивача про невідповідність поданих ним документів вимогам Виборчого кодексу України;
- протоколу засідання територіальної виборчої комісії, на якому прийнято постанову Межівської селищної територіальної виборчої комісії Синельниківського району Дніпропетровської області № 20 від 25 вересня 2020 р.;
- постанови № 20 від 25 вересня 2020 р. Межівської селищної територіальної виборчої комісії Синельниківського району Дніпропетровської області.
Згідно ухвали суду витребувані документи відповідач мав направити до Дніпропетровського окружного адміністративного суду у строк до 09 год. 00 хв. 30 вересня 2020 р.
30 вересня 2020 р. до суду надійшли направлені засобами електронного зв`язку витребувані судом документи.
Водночас, слід зауважити, що в ухвалі Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 р. по справі №160/12025/20 суд встановив відповідачу строк для подачі відзиву на позовну заяву, однак 30 вересня 2020 р. відповідачем до суду не надано відзив на позовну заяву, як і не подано заперечень або пояснень відповідача на позовну заяву.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 р. закрито підготовче провадження та розпочато розгляд справи по суті, судове засідання призначене на 30 вересня 2020 року об 11 год. 45 хв.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримала у повному обсязі, надала пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві, просила суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Представник відповідача в судове засідання не з`явився про дату, час та місце судового розгляду справи був повідомлений належним чином, що підтверджується матеріалами справи, при цьому 30 вересня 2020 року до суду засобами електронного зв`язку надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності сторони у справі.
Учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності (ч. 3 ст. 194 Кодексу адміністративного судочинства України).
Неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій (ч. 3 ст. 268 Кодексу адміністративного судочинства України).
Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини справи.
У відповідності до складеної представником Межівської селищної територіальної виборчої комісії Синельниківського району Дніпропетровської області довідки №04 від 24 вересня 2020 р. про прийняття документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати Межівської селищної ради для у часті у перших та чергових виборів депутатів місцевих та районних рад, сільських, селищних, міських голів, які призначено на 25 жовтня 2020 р. відповідачем прийнято від представника Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України наступний перелік документів:
- заява про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії на 2 арк.;
- рішення зборів, конференції місцевої організації політичної партії про висування кандидатів у депутати на 1 арк.;
- єдиний виборчий список, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені ч. 10 ст. 220 Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою, та в електронному вигляді, територіальний виборчий список на 2 арк., 2 арк.;
- передвиборна програма організації партії на 2 арк.;
- документ про внесення організацією партії грошової застави на 1 арк.;
- заяви осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватись кандидатами у депутати від цієї організації партії на 11 арк.;
- автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати на 11 арк.;
- довідки про наявність чи відсутність судимості;
- заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини на 11 арк.;
- фотографії кандидатів у депутати розмірі 4х6 у кількості 11 примірників;
- копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати на 12 арк.
У судовому засіданні від 30 вересня 2020 р. судом оглянуто оригінал даної довідки.
25 вересня 2020 р. о 18 год. 20 хв. Межівська селищна територіальна виборча комісія Синельниківського району Дніпропетровської області, керуючись ч. 1 ст. 222, п. 10 ч. 1 ст. 222, п. 8 ч. 1 ст. 222, п. 1 ч. 2 ст. 230, ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України прийняла постанову №20 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Межівської селищної ради, включеного до єдиного та територіальних списків кандидатів у депутати від Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України, у зв`язку з відсутністю передбачених Виборчим кодексом України документів для реєстрації - не повний єдиний виборчий список та відсутні територіальні списки у другому та четвертому виборчому окрузі.
Згідно із даною постановою, 24 вересня 2020 р. до Межівської селищної територіальної виборчої комісії Синельниківського району Дніпропетровської області представник Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України Калашник Олександр Вікторович, уповноважений на підставі довіреності від цієї організації партії, подав заяву та інші, визначені частиною 1 статті 222 Виборчого кодексу України, документи для реєстрації кандидатів у депутати Межівської селищної ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України.
Надалі у постанові зазначено, що при вивченні поданих Калашником Олександром Вікторовичем документів було виявлено, що серед документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати селищної ради, відсутні територіальні списки у другому та четвертому територіальному виборчому окрузі, також ці відомості відсутні і в єдиному виборчому списку, у зв`язку з чим виборча комісія дійшла висновку про невідповідність поданих представником позивача документів вимогам Виборчого кодексу України.
Як зазначив відповідач у спірній постанові: 24 вересня 2020 року суб`єкту висування було повідомлено про відсутність вищезазначених документів. Станом на 25 вересня 2020 року документи не надійшли, тому відповідно до частини 3 статті 230 такі документи вважаються відсутніми. .
Аналогічні відомості наявні й у протоколі засідання територіальної виборчої комісії №7 від 25 вересня 2020 р., на якому прийнято постанову №20 Межівської селищної територіальної виборчої комісії Синельниківського району Дніпропетровської області.
У судовому засіданні 30 вересня 2020 р. представник позивача повідомила суд про отримання постанови № 20 від 25 вересня 2020 року представником Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України 26 вересня 2020 року.
Не погодившись із вищезазначеною постановою виборчої комісії, Дніпропетровська регіональна партійна організація Аграрної партії України звернулась до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із даною позовною заявою.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд зазначає наступне.
Частиною 1 ст. 38 Конституції України встановлено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Відповідно до ч.3 ст.77 Конституції України - порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.
Пунктом 20 частини 1 статті 92 Конституції України передбачено, що виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.
01.01.2020 р. набрав чинності Виборчий кодекс України, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 р. призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на 25 жовтня 2020 року (день тижня - неділя).
Постановою Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020" від 08.08.2020 р. №160 призначено на неділю, 25 жовтня 2020 року, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
Постановою Центральної виборчої комісії Про утворення та формування складу обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), місцевих (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій №172 від 10.08.2020 р. утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районах у місті Києві територіальних виборчих комісій, у тому числі у межах Дніпропетровської області, серед яких Межівська селищна територіальна виборча комісія Синельниківського району Дніпропетровської області.
При вирішені спору суд виходить із того, що згідно із приписами статті 63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
У статті 20 Виборчого кодексу України визначено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Згідно із статті 196 Виборчого кодексу України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України (ч. 1 ст. 206 Виборчого кодексу України).
У відповідності до ч. 2 ст. 216 Виборчого кодексу України, право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Загальний порядок висування кандидатів організацією партії визначений статтею 218 Виборчого кодексу України, відповідно до приписів якої, висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 222 Виборчого кодексу України, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.
Згідно із частинами 1 та 2 статті 227 Виборчого кодексу України, кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Виключний перелік підстав для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах визначений статтею 230 вказаного Кодексу.
Так, у відповідності до ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Частиною 4 ст. 230 Виборчого кодексу України встановлено, що рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).
Як вже встановлено судом, підставою для прийняття оскарженого рішення слугували посилання виборчої комісії на ч. 3 статті 230 Виборчого кодексу України із зазначенням щодо не надання позивачем документів (зокрема, територіальні списки у другому та четвертому територіальному виборчому окрузі, відсутність цих відомостей в єдиному виборчому списку) станом на 25 вересня 2020 р. (наступний день після подачі позивачем заяви із документами).
Водночас, суд зауважує, що положення ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України передбачають, що у разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Тобто, при отриманні від представника Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України заяви із відповідними документами для реєстрації кандидатів у депутати Межівської селищної ради Синельниківського району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах, призначених на 25 жовтня 2020 р., представник відповідача мав невідкладно повідомити суб`єкта, який подавав вказані документи про відсутність у таких документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена.
Натомість, належних та допустимих доказів отримання позивачем від представника виборчої комісії відповідного повідомлення відповідачем до суду не надано та у матеріалах справи відсутні.
Одночасно з цим, суд зауважує, що представником позивача не заперечується факт наявності у поданих представником Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України недоліків у вигляді відсутності серед документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати селищної ради територіальних списків другому та четвертому територіальному виборчому окрузі, а також відсутність цих відомостей в єдиному виборчому списку.
Натомість, представник позивача мотивує протиправність спірної постанови тим, що при винесенні останньої відповідачем не було дотримано вимог ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України, в силу яких позивач мав би змогу усунути відповідні недоліки шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати Межівської селищної ради Синельниківського району Дніпропетровської області, однак, як стверджує представник позивача, останнім таке повідомлення від відповідача не надходило.
Суд звертає увагу, що відповідачем не надано до суду жодних доказів на підтвердження повідомлення позивача про невідповідність або відсутність будь-якого з документів Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України після прийняття документів, поданих представником позивача на реєстрацію кандидатів у депутати Межівської селищної ради Синельниківського району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах, призначених на 25 жовтня 2020 р.
Таким чином, ні суб`єкт висування, ні його представник, у період з 24.09.2020 р. по 26.09.2020 р. (дата отримання представником позивача спірної постанови) не були обізнані про наявність у поданих документах недоліків (зокрема, у вигляді відсутності передбачених Виборчим кодексом України документів для реєстрації - не повний єдиний виборчий список та відсутні територіальні списки у другому та четвертому виборчому окрузі), у зв`язку з чим суд доходить висновку, що позивачем вчинено необхідні дії для реєстрації кандидатів від Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України у депутати Межівської селищної ради Синельниківського району Дніпропетровської області на перших місцевих виборах, призначених на 25 жовтня 2020 р., шляхом подання передбачених законом документів у визначені виборчим законом строки, що давало їм підґрунтя розраховувати на реєстрацію відповідних кандидатів для участі у місцевих виборах.
З урахуванням викладеного вище, територіальна виборча комісія повинна була дотриматись вимог ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України та належним чином повідомити суб`єкта висування про наявність відповідних недоліків, доказів чого до суду відповідачем не надано.
Таким чином, приймаючи постанову № 20 від 25 вересня 2020 року виборчою комісією не дотримано принципу пропорційності, закріпленому у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема: з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, у зв`язку з чим така постанова є протиправною та такою, що підлягає скасуванню.
На підставі вищевикладеного, з урахуванням відсутності відзиву або заперечень на позов відповідача (суб`єкта владних повноважень), з урахуванням відсутності доказів належного повідомлення виборчою комісією представника позивача про наявність відповідних недоліків у поданих останнім документах, суд доходить висновку про наявність підстав для задоволення заявлених Дніпропетровською регіональною партійною організацією Аграрної партії України до суду позовних вимог.
Вирішуючи питання про розподіл між сторонами судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 9 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
При зверненні до суду з позовною вимогою немайнового характеру позивачем доказів сплати судового збору не надано.
З огляду на приписи статті 4 Закону України Про судовий збір №3674-VI від 08.07.2011 р., за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано юридичною особою або фізичною особою - підприємцем, ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до частини першої статті 4 Закону України Про судовий збір , судовий збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Статтею 7 Закону України Про Державний бюджет України на 2020 рік №294-IХ від 14.11.2019 р. установлено, що у 2020 році прожитковий мінімум для працездатних осіб з 1 січня 2020 року становить 2102,00 грн.
З огляду на вищевикладене, оскільки при зверненні до суду із даною позовною заявою Дніпропетровською регіональною партійною організацією Аграрної партії України не було сплачено судовий збір та зважаючи на те, що судом прийнято рішення про задоволення позову, суд вважає за необхідне, з урахуванням статі 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягнути з відповідача до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Дніпропетровського окружного адміністративного суду судовий збір у розмірі 2102, 00 гривні.
Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 268, 272, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України (50000, Дніпропетровська область, Криворізький район, смт. Радушне, вул. Заводська, буд. 6-А; код ЄДРПОУ 42078603) до Межівської селищної територіальної виборчої комісії Синельниківського району Дніпропетровської області (52900, Дніпропетровська область, Синельниківський район, смт. Межова, вул. ім. Грушевського, 9; код ЄДРПОУ 43791523) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Межівської селищної територіальної виборчої комісії Синельниківського району Дніпропетровської області № 20 від 25 вересня 2020 року про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Межівської селищної ради, включеного до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України.
Зобов`язати Межівську селищну територіальну виборчу комісію Синельниківського району Дніпропетровської області повторно розглянути уточнені документи щодо реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Дніпропетровської регіональної партійної організації Аграрної партії України на чергових виборах депутатів Межівської селищної ради 25 жовтня 2020 року.
Стягнути з Межівської селищної територіальної виборчої комісії Синельниківського району Дніпропетровської області (52900, Дніпропетровська область, Синельниківський район, смт. Межова, вул. ім. Грушевського, 9; код ЄДРПОУ 43791523) за рахунок бюджетних асигнувань до Державного бюджету України (реквізити: отримувач: УК у Чечелівському районі міста Дніпра/Чечел.р./22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37989253; банк отримувача: Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) 899998; рахунок отримувача: UA238999980313131206084004008; за кодом бюджетної класифікації доходів: 22030101) судовий збір у розмірі 2102, 00 гривні (дві тисячі сто дві гривні).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються у відповідності до пункту 15.5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Дата проголошення повного тексту рішення - 30 вересня 2020 року.
Суддя Н.В. Боженко
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2020 |
Оприлюднено | 30.09.2020 |
Номер документу | 91874983 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Боженко Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Боженко Наталія Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Боженко Наталія Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні