Рішення
від 29.09.2020 по справі 320/8745/20
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

29 вересня 2020 року м. Київ №320/8745/20

Київський окружний адміністративний суд у складі судді Колеснікової І.С., секретаря судового засідання Олеярника М.І., за участю представників:

позивача - Дьяконової О.М., Пригаровського Ю.Г.;

відповідача - Давиденко О.С.;

третьої особи - Волошина Ю.І., Бараненкова Д.С., Колодія О.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом Київської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СЛУГА НАРОДУ

до Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської

області

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - Київська

обласна організація політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина

про визнання протиправними дій, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії

В С Т А Н О В И В:

До Київського окружного адміністративного суду звернулась Київська Обласна організація ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СЛУГА НАРОДУ з позовом до Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - Київська обласна організація політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , про визнання протиправними дій Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області та скасування прийнятого нею рішення, (оформленого протоколом №6) від 22.09.2020, в частині реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина ; зобов`язання Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області прийняти рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати до Обухівської міської ради Обухівського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина .

Позов мотивовано недотриманням відповідачем вимог частини першої статті 230 Виборчого кодексу України в частині реєстрації кандидатів у депутати Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , включених до виборчих списків, які сформовано з порушенням частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу України, а саме: єдиний виборчий список містить 34 кандидати у депутати, з яких останні у списку кандидатів за номерами 32, 33, 34 - чоловіки, що суперечить вимозі щодо почергового включення до списку останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) різної статі; територіальний виборчий список №1 містить у своєму переліку кандидатів у депутати за номерами 7, 8, 9 - трьох чоловіків підряд, а територіальний список №4 містить у переліку кандидатів у депутати за номерами 2 ,3 ,4 ,5 - чотирьох чоловіків поспіль, що суперечить вимогами Виборчого кодексу України щодо присутності у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі). Як зазначено у позовній заяві, наведені порушення порядку висування кандидатів є підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , втім, не зважаючи на допущені третьою особою порушення, відповідачем прийнято рішення про реєстрацію кандидатів у депутати третьої особи, що є підставою для визнання такого рішення незаконним, його скасування, а також прийняття виборчою комісією рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати до Обухівської міської ради Обухівського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків третьої особи.

Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 28.09.2020 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін, призначено судовий розгляд справи по суті в судовому засіданні 29.09.2020 о 09:00 год., запропоновано відповідачу в строк до 08:30 год. 29.09.2020 подати відзив на позовну заяву.

Відповідач правом подання відзиву на позовну заяву не скористався, інших заяв по суті справи відповідачем до суду не подано.

Представником позивача під час судового розгляду позов підтримано з підстав, викладених у позовній заяві. Наголошено на обов`язковості дотримання всіма учасниками виборчого процесу встановлених Виборчим кодексом України виборчих процедур та на порушенні оскаржуваними діями та рішенням відповідача права позивача на рівні виборчі права та чесні вибори. Також, на думку представника позивача, недотримання третьою особою порядку формування єдиного та територіальних виборчих списків в частині почергового включення кандидатів різної статі до списків є передбаченою Виборчим кодексом підставою для відмови відповідача в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до таких виборчих списків третьої особи.

Представником відповідача під час судового розгляду проти позову заперечено, зазначено, що обов`язок формування списків покладено на партії, які здійснюють висування кандидатів у депутати, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків. Також, представником відповідача зазначено про відсутність у комісії підстав для відмови у реєстрації кандидатів за наданими третьою особою списками, оскільки помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати.

Представниками третьої особи проти позову заперечено, зазначено, що долучені позивачем до позовної заяви єдиний та територіальні списки кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , відповідно, в єдиному та територіальних виборчих округах №1 та №4 на конференції Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , що відбулася 16.09.2020, є неналежними та недопустимими доказами у справі, оскільки станом на час розгляду справи вказані списки у відкритому доступі не розміщувались, відповідно, є незрозумілим яким чином такі списки з`явились у розпорядженні позивача. Також, представниками третьої особи зазначено, що оскаржуваний протокол Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області не є рішенням, яким затверджено єдиний та територіальні списки кандидатів у депутати третьої особи, відповідно, оскарження позивачем зазначеного протоколу є неналежним способом захисту. Крім того, представниками третьої особи наголошено на недоведеності позивачем порушеного права оскаржуваними діями та рішенням відповідача, та вказано про дотримання у єдиному та територіальних виборчих списках кандидатів у депутати гендерної квоти, а неточності у порядку формування зазначених списків згідно статті 219 Виборчого кодексу не є прямою підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати.

Під час судового розгляду представником позивача подано заяву про уточнення позовних вимог, в прийнятті якої судом відмолено на підставі частини першої статті 47 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки вказана заява по суті є заявою про збільшення розміру позовних вимог, з огляду на зазначення у ній додатково до позовних вимог, викладених у позовній заяві, вимоги про визнання протиправною та скасування постанови Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 22.09.2020 №19 Про реєстрацію кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Київської обласної організації Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина .

Дослідивши наявні у матеріалах справи докази та з`ясувавши обставини справи, судом встановлено таке.

Рішенням конференції Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина затверджено та подано до Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області єдиний виборчий список кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , що відбулася 16.09.2020.

Також, вказаним рішенням затверджено та подано до Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина в територіальних виборчих округах №1 та №4 на конференції Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , що відбулася 16.09.2020.

Рішенням Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 22.09.2020, оформленого протоколом №6, вирішено, зокрема, зареєструвати подання кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області на перших місцевих виборах 25.10.2020, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати.

Обухівською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області прийнято постанову від 22.09.2020 №19 Про реєстрацію кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Київської обласної організації Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , яким, зокрема, постановлено, зареєструвати кандидатів у депутати Обухівської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Київської обласної організації Політичної парті Всеукраїнське об`єднання Батьківщина .

Вважаючи протиправними дії та рішення Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області щодо реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , позивач звернувся з позовом до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає таке.

Порядок підготовки та проведення виборів депутатів усіх рівнів визначено Виборчим кодексом України від 19.12.2019 №396-IX (з наступними змінами і доповненнями, далі по тексту - Виборчий кодекс).

Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) встановлено статтею 219 Виборчого кодексу, якою визначено, зокрема, що висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом (частина перша).

Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії (частина третя).

У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати (частина п`ята).

Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків (частина шоста).

Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків (частина восьма).

Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку (частина дев`ята).

Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії (частина десята).

Аналіз наведених положень Виборчого кодексу дає підстави для висновку, що вимоги до організації партії щодо забезпечення присутності у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі), а також щодо почергового включення до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) кандидатів різної статі у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, є обов`язковою складовою порядку висування кандидатів. Виборчим кодексом не передбачено права організації партії відступу від вказаних правил.

Як встановлено судом, рішенням конференції Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина затверджено та подано до Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, зокрема, єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , відповідно, в єдиному багатомандатному та територіальних виборчих округах №1, №4 на конференції Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , що відбулася 16.09.2020.

На виконання вимог суду Обухівською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області надано суду належним чином засвідчені копії єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , відповідно, в єдиному багатомандатному та територіальних виборчих округах №1, №4 на конференції Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , що відбулася 16.09.2020, які було подано Київською обласною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина відповідачу для реєстрації кандидатів у депутати.

Оскільки наявні у матеріалах справи копії виборчих списків є ідентичними наданим територіальною виборчою комісією спискам, суд вважає наявні у матеріалах справи єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , відповідно, в єдиному багатомандатному та територіальних виборчих округах №1, №4 на конференції Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , що відбулася 16.09.2020, належними та допустимими доказами.

Як убачається зі змісту єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , що відбулася 16.09.2020, кількість кандидатів у депутати згідно вказаного списку становить 34 кандидати, що не є кратним п`яти.

При цьому останніми чотирма кандидатами відповідно до зазначеного списку є: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та ОСОБА_4 . Таким чином, першим у останній четвірці кандидатів є кандидат жіночої статі, а далі три підряд кандидати чоловічої статі.

Також, як убачається з територіального виборчого списку кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина в територіальному виборчому окрузі №1 на конференції Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , що відбулася 16.09.2020, кількість кандидатів у депутати згідно вказаного списку становить 9 кандидатів, що не є кратним п`яти.

При цьому останніми чотирма кандидатами відповідно до зазначеного списку є: ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_2 . Таким чином, першим у останній четвірці кандидатів є кандидат жіночої статі, а далі три підряд кандидати чоловічої статі.

Відтак, за висновком суду, Київською обласною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина не дотримано вимог частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу щодо почергового включення до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) кандидатів різної статі у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, під час формування єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , відповідно, в єдиному багатомандатному виборчому окрузі та територіальному виборчому окрузі №1 на конференції Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , що відбулася 16.09.2020.

Згідно територіального виборчого списку кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина в територіальному виборчому окрузі №4 на конференції Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , що відбулася 16.09.2020, кількість кандидатів у депутати згідно вказаного списку становить 8 кандидатів, що не є кратним п`яти. Останніх трьох кандидатів зазначено у списку з дотриманням почергового включення кандидатів різної статі.

Втім, першу п`ятірку кандидатів у вказаному виборчому списку сформовано без дотримання вимог частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу в частині забезпечення присутності у кожній п`ятірці кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі), оскільки у першій п`ятірці зазначено одну жінку та чотирьох чоловіків, а саме: кандидат №1 - ОСОБА_8 ; кандидат №2 - ОСОБА_9 ; кандидат №3 - ОСОБА_10 ; кандидат №4 - ОСОБА_11 ; кандидат №5 - ОСОБА_12 .

Відповідно до частини першої статті 222 Виборчого кодексу, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів: 1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії; 2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається); 3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді; 4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді; 5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу; 6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність); 7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність); 8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді); 10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати; 11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді; 12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.

Згідно статті 227 Виборчого кодексу, кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу (частина перша)

Особа, включена організацією партії до єдиного та/або до єдиного та відповідного територіального виборчих списків, яка на день подання заяви організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати до територіальної виборчої комісії не подала заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї організації партії, вважається виключеною з виборчого списку (виборчих списків) організації партії з дня подання заяви організацією партії. Заява такої особи про згоду балотуватися, подана після подання організацією партії заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, не приймається (частина третя).

Особа, включена організацією партії до єдиного та/або єдиного та відповідного територіального виборчих списків, має право до дня реєстрації її кандидатом відкликати свою заяву про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії. Заява про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України Про нотаріат , або особисто подана відповідною особою до територіальної виборчої комісії. З моменту отримання територіальною виборчою комісією заяви про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії така особа вважається виключеною із виборчого списку (виборчих списків) цієї організації партії, що враховується при прийнятті територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів, включених до виборчих списків. Про отримання такої заяви відповідна виборча комісія письмово повідомляє організацію партії не пізніше наступного дня після отримання заяви. Повторна заява особи про її згоду балотуватися від організації партії не приймається (частина четверта).

Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації (частина шоста).

При цьому, згідно приписів статті 37 Виборчого кодексу, на засіданні виборчої комісії протокол засідання веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії (частина друга).

Рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: 1) найменування комісії; 2) найменування постанови; 3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; 4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; 6) резолютивну частину.

Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання) (частина третя).

Отже, з аналізу вказаних норм випливає, що рішення територіальної виборчої комісії про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації приймається комісією у формі постанови, водночас, протокол засідання комісії лише відображає порядок проведення засідання виборчої комісії.

Крім того, з аналізу наведених положень Виборчого кодексу убачається, що обов`язковими умовами реєстрації кандидатів у депутати обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) є включення таких кандидатів організацією партії до єдиного та/або до єдиного та відповідного територіального виборчих списків, які, як встановлено судом, мають подаватись з дотриманням порядку висування кандидатів.

Відповідно до статті 230 Виборчого кодексу, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі: 1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій; 2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави); 3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення; 4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки (частина перша).

Помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми (частина третя).

Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування) (частина четверта).

Отже, порушення встановленого Виборчим кодексом порядку висування кандидатів є підставою для відмови територіальною виборчою комісією в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.

При цьому, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови лише помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не перешкоджає розумінню змісту викладених відомостей.

Втім, за висновком суду, порушення визначених частиною дев`ятою статті 219 Виборчого кодексу правил щодо забезпечення присутності у кожній п`ятірці кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі), а також щодо почергового включення до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) кандидатів різної статі у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, не є помилками і неточностями в розумінні частини третьої статті 230 Виборчого кодексу, а є порушенням встановленого Виборчим кодексом порядку висування кандидатів.

Відтак, отримавши виборчі списки, які складено з порушенням порядку висування кандидатів, територіальна виборча комісія мала прийняти рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до таких виборчих списків.

Водночас, як встановлено судом, Обухівською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області прийнято постанову від 22.09.2020 №19 про реєстрацію кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Київської обласної організації Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , які складено з порушеннями порядку висування кандидатів, а саме вимог частини дев`ятої статті 219 Виборчого кодексу в частині забезпечення організацією партії присутності у кожній п`ятірці кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі), а також щодо почергового включення до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) кандидатів різної статі у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти.

При цьому суд зауважує, що позивачем зазначено про оформлення рішення відповідача щодо реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , саме протоколом №6 від 22.09.2020, натомість, як зазначалось судом, рішення територіальної виборчої комісії про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації приймається комісією у формі постанови, яка є рішенням суб`єкта владних повноважень у розумінні Кодексу адміністративного судочинства України. Водночас, у протоколі фіксується хід обговорення питань і рішення, прийняті колегіальними органами на зборах, нарадах, конференціях тощо. Таким чином, протокол не є рішенням суб`єкта владних повноважень та не породжує будь-яких правових наслідків.

Згідно приписів частини першої статті 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.

Відтак, постанова Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області Про реєстрацію кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Київської обласної організації Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина №19 від 22.09.2020 прийнята відповідачем всупереч вимог статей 219, 222, 227, 230 Виборчого кодексу, відповідно, є протиправною та підлягає скасуванню. Крім того, є протиправними дії відповідача з прийняття спірної постанови, оскільки такі дії суперечать зазначеним правовим нормам Виборчого кодексу.

Відповідно до Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

У рішенні Європейського суду з прав людини від 2 червня 2006 року у справі Волохи проти України при наданні оцінки повноваженням державних органів суд виходив з декількох ознак, зокрема, щодо наявності дискреції. Так, судом вказано, що норма права є передбачуваною , якщо вона сформульована з достатньою чіткістю, що дає змогу кожній особі - у разі потреби за допомогою відповідної консультації - регулювати свою поведінку. …надання правової дискреції органам виконавчої влади у вигляді необмежених повноважень було б несумісним з принципом верховенства права. Отже, закон має з достатньою чіткістю визначати межі такої дискреції, наданої компетентним органам, і порядок її здійснення, з урахуванням законної мети даного заходу, щоб забезпечити особі належний захист від свавільного втручання .

Отже, під дискреційним повноваженням слід розуміти компетенцію суб`єкта владних повноважень на прийняття самостійного рішення в межах, визначених законодавством, та з урахуванням принципу верховенства права.

Засіб захисту, що вимагається зазначеною статтею, повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (пункт 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі Афанасьєв проти України від 5 квітня 2005 року).

Виборчим кодексом визначено, що після прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів, територіальна виборча комісія приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Таким чином, межі дискреційних повноважень відповідача щодо реєстрації кандидатів у депутати обмежуються одним із двох варіантів рішень, а саме - про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Як встановлено судом, постанова Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 22.09.2020 №19 Про реєстрацію кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Київської обласної організації Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина є протиправною та підлягає скасуванню.

Відтак, належним способом виконання покладених на Обухівську міську територіальну виборчу комісію Обухівського району Київської області повноважень щодо реєстрації кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Київської обласної організації Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , які не відповідають вимогам Виборчого кодексу та які подано з порушенням встановленого Виборчим кодексом порядку висування кандидатів, є прийняття виборчою комісією рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати до Обухівської міської ради Обухівського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина .

За наведених обставин, суд дійшов висновку про часткову обґрунтованість позовних вимог та про наявність правових підстав для часткового задоволення позову, з огляду на відсутність правових підстав для визнання протиправним та скасування рішення Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 22.09.2020, оформленого протоколом №6, про реєстрацію кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина .

Згідно приписів статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму (частина перша).

Виборець, учасник всеукраїнського референдуму (громадянин України, який має право голосу у відповідних виборах або референдумі) може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, якщо такі рішення, дія чи бездіяльність безпосередньо порушують його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі чи процесі референдуму (частина друга).

Системний аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що суб`єктам виборчого процесу, окрім виборців, надано право на звернення до суду з позовами про оскарження рішень, дій чи бездіяльності виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій незалежно від того, чи порушені їхні права, свободи та інтереси, або від того, чи уявно вони вважають про таке порушення.

У зазначених випадках під час вирішення виборчих спорів суд повинен перевіряти лише правомірність оскаржуваних рішень, дій чи бездіяльності відповідача та не встановлювати у разі їх протиправності наявність порушення прав, свобод та інтересів позивача.

Відтак, суд вважає обґрунтованою позицію позивача на право звернення до суду з даним позовом.

Щодо строку звернення до адміністративного суду, то суд дійшов висновку про дотримання позивачем встановленого частиною шостою статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України п`ятиденного строку, оскільки за приписами вказаної норми такий строк починає свій перебіг із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.

Як встановлено судом, постанову Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області Про реєстрацію кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Київської обласної організації Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина №19 прийнято відповідачем 22.09.2020, відповідно п`ятиденний строк її оскарження закінчується о 23:59:59 год. 27.09.2020.

Водночас, згідно відмітки суду про прийняття на позовній заяві Київської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СЛУГА НАРОДУ , зазначену позовну заяву подано до суду 27.09.2020 о 23:58 год., тобто з дотриманням п`ятиденного строку.

Відповідно до частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

На час вирішення даної справи позивачем судовий збір не сплачувався, відповідно, питання про стягнення судового збору підлягає вирішенню згідно правил розподілу судових витрат, встановлених Кодексом адміністративного судочинства України.

Згідно статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя).

При частковому задоволенні позову, у випадку покладення судових витрат на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог, суд може зобов`язати сторону, на яку покладено більшу суму судових витрат, сплатити різницю іншій стороні. У такому випадку сторони звільняються від обов`язку сплачувати одна одній іншу частину судових витрат (частина четверта).

Оскільки на час вирішення даної справи позивачем судовий збір не сплачено і суд дійшов висновку про часткове задоволення позову, з відповідача слід стягнути до спеціального фонду Державного бюджету України на рахунок Київського окружного адміністративного суду судовий збір у розмірі 1401,33 грн. (2/3 розміру позовних вимог) за подання адміністративного позову немайнового характеру (з урахуванням однієї основної та похідної вимоги). Також, частина судового збору в розмірі 700,67 (1/3 розміру позовних вимог) підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань, призначених для Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області.

Керуючись статтями 241-246, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області в частині реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина .

Визнати протиправною та скасувати постанову Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 22.09.2020 №19 Про реєстрацію кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Київської обласної організації Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина .

Зобов`язати Обухівську міську територіальну виборчу комісію Обухівського району Київської області прийняти рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати до Обухівської міської ради Обухівського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина .

У задоволенні решти адміністративного позову відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань, призначених для Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області (ідентифікаційний код 43755857, місцезнаходження: 08702, Київська область, м. Обухів, вул. Київська, 117), на користь Державного бюджету України (Отримувач коштів - ГУК у Київ. обл./м. Київ/22030101, Код отримувача - (код за ЄДРПОУ) 37955989, Банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), Код банку отримувача (МФО) 899998, Рахунок отримувача UA718999980313151206084010001, Код класифікації доходів бюджету 22030101) судовий збір у розмір 1401,33 (одна тисяча чотириста одна) грн. 33 коп.

Стягнути на користь Київської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СЛУГА НАРОДУ судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 700,67 грн. (сімсот грн. 67 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань, призначених для Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області (ідентифікаційний код 43755857, місцезнаходження: 08702, Київська область, м. Обухів, вул. Київська, 117).

Позивач - Київська Обласна організація ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ СЛУГА НАРОДУ (ідентифікаційний код 43696886, місцезнаходження: 08131, Київська область, Києво-Святошинський район, с. Софіївська Борщагівка, вул. Івана Франка, 6, офіс 431).

Відповідач - Обухівська міська територіальна виборча комісія Обухівського району Київської області (ідентифікаційний код 43755857, місцезнаходження: 08702, Київська область, м. Обухів, вул. Київська, 117).

Третя особа - Київська обласна організація політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина (ідентифікаційний код 21710792, місцезнаходження: 04080, м. Київ, вул. Турівська, 13-Б).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом двох днів з дня його проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Київський окружний адміністративний суд.

Згідно пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України, суд за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом), поновлює процесуальні строки, встановлені нормами цього Кодексу, якщо визнає причини їх пропуску поважними і такими, що зумовлені обмеженнями, провадженими у зв`язку з карантином. Суд може поновити відповідний строк як до, так і після його закінчення. Суд за заявою особи продовжує процесуальний строк, встановлений судом, якщо неможливість вчинення відповідної процесуальної дії у визначений строк зумовлена обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином.

Суддя Колеснікова І.С.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.09.2020
Оприлюднено30.09.2020
Номер документу91875743
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/8745/20

Постанова від 02.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Рішення від 29.09.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Ухвала від 28.09.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Ухвала від 28.09.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні