Постанова
від 02.10.2020 по справі 320/8745/20
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 320/8745/20 Головуючий у 1 інстанції: Колеснікова І.С.

Суддя-доповідач: Вівдиченко Т.Р.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

02 жовтня 2020 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Судді-доповідача Вівдиченко Т.Р.

Суддів Бужак Н.П.

Парінова А.Б.

За участю секретаря Борейка Д.Е.

Учасники справи:

представники позивача - Дьяконова О.М., Семергей С.О.,

представник відповідача - Давиденко О.С.,

представники третьої особи (Київська обласна організація політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина") - Костюк В.О., Колодій О.М.,

представник особи, яка не брала участі у справі ( ОСОБА_1 ) - Колодій О.М. та ОСОБА_1,

представник особи, яка не брала участі у справі ( ОСОБА_2 ) - Волошина Ю.І. та ОСОБА_2

представник третіх осіб (ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7) - Шейгас М.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційними скаргами представника Київської обласної організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" - Костюка Вадима Олеговича, представника Київської обласної організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" - Колодій Олександра Миколайовича та осіб, які не брали участі у справі ОСОБА_1 , ОСОБА_2 на рішення Київського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року у справі за адміністративним позовом Київської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ" до Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, треті особи - Київська обласна організація політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина", ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 про визнання протиправними дій, скасування рішення та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И Л А:

Позивач - Київська Обласна організація ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ" звернувся до суду з позовом до Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області, треті особи - Київська обласна організація політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина", ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , в якому просив:

- визнати протиправними дії Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області та скасувати прийняте нею рішення (оформлене Протоколом №6) від 22.09.2020 р., в частині реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина ;

- зобов`язати Обухівську міську територіальну виборчу комісію Обухівського району Київської області прийняти рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати до Обухівської міської ради Обухівського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина .

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року адміністративний позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області в частині реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина .

Визнано протиправною та скасовано постанову Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 22.09.2020 №19 Про реєстрацію кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Київської обласної організації Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина .

Зобов`язано Обухівську міську територіальну виборчу комісію Обухівського району Київської області прийняти рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати до Обухівської міської ради Обухівського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина .

У задоволенні решти адміністративного позову відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду, представник третьої особи Київської обласної організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" - Костюк Вадим Олегович звернувся з апеляційною скаргою, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права.

Також, не погодившись з рішенням суду, представник третьої особи Київської обласної організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" - Колодій Олександр Миколайович звернувся з апеляційною скаргою, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права.

Крім цього, особи, які не брали участі у справі - ОСОБА_1 та ОСОБА_2 звернулися з апеляційними скаргами, в яких просять скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права.

Ухвалами Шостого апеляційного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року та 01 жовтня 2020 року відкрито провадження у справі та, враховуючи особливості строку розгляду вказаної категорії справ, призначено до розгляду в судовому засіданні на 02 жовтня 2020 року о 14:00 год.

01 жовтня 2020 року до Шостого апеляційного адміністративного суду від представника Шейгас Марини Валеріївни, яка представляє інтереси осіб, що не брали участь у розгляді справи надійшли заяви про залучення в якості третіх осіб: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 .

01 жовтня 2020 року до Шостого апеляційного адміністративного суду від позивача - Київської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ" надійшов відзив на апеляційну скаргу, яким підтримує позицію суду першої інстанції.

02 жовтня 2020 року до Шостого апеляційного адміністративного суду від позивача надійшла заява про залучення доказів відправлення відзиву на апеляційну скаргу сторонам по справі.

Також, 02 жовтня 2020 року до Шостого апеляційного адміністративного суду від позивача надійшли пояснення на апеляційні скарги, подані заінтересованими особами, які не брали участі у справі ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та апеляційну скаргу, подану представником третьої особи Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина Колодій О.М.

В судовому засіданні представник позивача - Дьяконова О.М. надала додаткові пояснення.

Протокольною ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 02 жовтня 2020 року задоволено клопотання представника Шейгас Марини Валеріївни та залучено в якості третіх осіб: ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 .

Заслухавши у відкритому судовому засіданні суддю-доповідача, пояснення учасників процесу, які з`явилися в судове засідання, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційних скарг, колегія суддів зазначає наступне.

Відповідно до частини 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, рішенням конференції Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина про висування кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області від 16 вересня 2020 року затверджено єдиний і територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від висунутих Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина на перших місцевих виборах депутатів Обухівської міської ради Обухівського району Київської області 25 жовтня 2020 року.

На підставі вищевказаного рішення було подано до Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області єдиний виборчий список кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області та територіальні виборчі списки, кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , в тому числі, у територіальних виборчих округах №1 та №4.

Рішенням Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 22 вересня 2020 року, оформленого Протоколом №6, вирішено, зокрема, зареєструвати подання кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати.

Обухівською міською територіальною виборчою комісією Обухівського району Київської області прийнято постанову від 22 вересня 2020 року №19 Про реєстрацію кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Київської обласної організації Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , якою, зокрема, постановлено, зареєструвати кандидатів у депутати Обухівської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Київської обласної організації Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина .

Не погоджуючись із діями та рішенням Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області щодо реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , позивач звернувся до суду з вищевказаним позовом.

Надаючи правову оцінку висновкам суду першої інстанції, колегія суддів зазначає наступне.

У відповідності до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

За приписами статті 69 Конституції України, народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, відповідно до Конституції України, визначено Виборчим кодексом України від 19 грудня 2019 року № 396-IX.

Згідно пункту 3 частини 1 статті 3 Виборчого кодексу України, відповідно до Конституції України в Україні проводяться такі типи виборів: місцеві вибори: а) вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим; б) вибори депутатів сільської, селищної, міської ради; в) вибори сільського, селищного, міського голови; г) вибори депутатів районної ради; ґ) вибори депутатів обласної ради; д) вибори депутатів районної у місті ради (у містах, де утворені районні у місті ради).

Частиною 1 статті 20 Виборчого кодексу України визначено, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним.

Положеннями ч. 1 ст. 21 Виборчого кодексу України передбачено, що виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах: гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом; дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом; законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес; політичного плюралізму та багатопартійності; публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу; свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій); неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.

У відповідності до частини 1 статті 22 Виборчого кодексу України, суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: виборець, який має право голосу на відповідних виборах; виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

За приписами частини 1 статті 196 Виборчого кодексу України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Норми частини 2 статті 216 Виборчого кодексу України передбачають, що право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Частиною 3 статті 216 Виборчого кодексу України визначено, що організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку. Не може бути суб`єктом виборчого процесу організація партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

Згідно абз. 2 ч. 1 ст. 217 Виборчого кодексу України, у разі прийняття політичною партією рішення про участь її місцевих організацій у виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у містах рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч та більше), виборах міських голів у такому рішенні також зазначаються найменування центрального керівного органу партії, який погоджуватиме рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії, а також прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) керівників партії, уповноважених посвідчувати своїм підписом копії рішень зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії.

Відповідно до положень частини 1 статті 219 Виборчого кодексу України, висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч) визначені положеннями статті 222 Виборчого кодексу України.

В силу ч.ч. 1-2 ст. 227 Виборчого кодексу України, кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Згідно частин 6-7 статті 227 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.

Постановою Верховної ради України від 15 липня 2020 року № 795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.

Постановою Центральної виборчої комісії від 30 серпня 2020 року №208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

Відповідно до частини 1 статті 218 Виборчого кодексу України, висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначений статтею 219 Виборчого кодексу України.

Частиною 1 статті 219 Виборчого кодексу України передбачено, що висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Положеннями ч.ч. 2-3 ст. 219 Виборчого кодексу України визначено, що організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.

Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

В силу частини 5 статті 219 Виборчого кодексу України, у єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.

За приписами ч. 6 ст. 219 Виборчого кодексу України, кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням конференції Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина про висування кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області від 16 вересня 2020 року затверджено єдиний і територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від висунутих Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина на перших місцевих виборах депутатів Обухівської міської ради Обухівського району Київської області 25 жовтня 2020 року (Т. 1 а.с. 100-101).

Київською обласною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , на підставі вищевказаного рішення, було подано до Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області єдиний та територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області.

Згідно Протоколу № 6 засідання Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 22 вересня 2020 року, вирішено, зокрема, зареєструвати подання кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати (Т. 1 а.с. 33-36).

Матеріали справи свідчать, що, відповідно до пункту 1 постанови Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області Про реєстрацію кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Київської обласної організації Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина від 22 вересня 2020 року №19, постановлено, зокрема, зареєструвати кандидатів у депутати Обухівської міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Київської обласної організації Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина (Т. 1 а.с. 89-91).

Свою позицію щодо заявлених позовних вимог позивач обґрунтовує тим, що Київською обласною організацією політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" було подано документи для реєстрації її кандидатів на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, зокрема, єдиний виборчий список та територіальні виборчі списки, із порушенням вимог частини 9 статті 219 Виборчого кодексу України. На думку позивача, вказані порушення порядку висування кандидатів є підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків.

Відповідно до ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Колегія суддів, дослідивши Єдиний виборчий список кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на конференції Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , що відбулася 16 вересня 2020 року, встановила наступне.

Так, до вищевказаного Єдиного виборчого списку Київською обласною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина внесено 34 кандидати, тобто, кількість кандидатів у депутати не є кратною п`яти (Т. 1 а.с. 114-120).

Таким чином, відповідно до абз. 2 ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, при формуванні третьою особою Єдиного виборчого списку до останніх у списку кандидатів повинні були бути застосовані вимоги щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Разом з тим, згідно Єдиного виборчого списку, останніми чотирма кандидатами є: ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 та ОСОБА_12 , тобто, першим у останній четвірці кандидатів є кандидат жіночої статі, а далі - три підряд кандидати чоловічої статі.

Що стосується Територіального виборчого списку кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина в територіальному виборчому окрузі №1 на конференції Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , що відбулася 16 вересня 2020 року, колегія суддів зазначає наступне.

Київською обласною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина до вказаного Територіального виборчого списку внесено 9 кандидатів, що не є кратним п`яти, при цьому, останніми чотирма кандидатами є: ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 та ОСОБА_10 . (Т. 1 а.с. 123-124).

Отже, першим у останній четвірці кандидатів є кандидат жіночої статі, а далі - три підряд кандидати чоловічої статі.

Як убачається зі змісту Територіального виборчого списку кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області, висунутих Київською обласною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина в територіальному виборчому окрузі №4 на конференції Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , що відбулася 16 вересня 2020 року, кількість кандидатів у депутати у вказаному списку становить 8 кандидатів, що не є кратним п`яти (Т. 1 а.с. 121-122).

При цьому, в першу п`ятірку до зазначеного Територіального виборчого списку ввійшли: ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 .

Вищезазначене свідчить, що Київською обласною організацією політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина при формуванні єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків було порушено правила присутності у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі), а також, застосування вимог щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Проте, колегія суддів вважає, що вищевказані обставини не тягнуть собою порушення вимог виборчого законодавства, оскільки, є помилками і неточностями, у розумінні вимог чинного законодавства, та не тягнуть за собою скасування реєстрації кандидатів у депутати.

Окрім того, колегія суддів звертає увагу, що ч. 3 ст. 230 Виборчого кодексу України передбачено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Отже, на переконання колегії суддів, технічні помилки, які можуть бути усунені, відповідно до положень Виборчого кодексу України, не можуть обмежувати конституційне право особи бути обраною.

Щодо посилання представника позивача в суді апеляційної інстанції на порушення гендерної квоти під час формування виборчих списків кандидатів у депутати, колегія суддів зазначає, що чинний на даний час Виборчий кодекс України не передбачає такої вимоги до політичних партій при формуванні таких списків.

Частина 9 статті 219 Виборчого кодексу України лише визначає що, під час формуванні єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити почерговість присутності кандидатів кожної статі у списку, проте не визначає необхідної квоти кандидатів по статі.

Окрім того, Виборчий кодекс України взагалі не містить такого визначення, як гендерна квота . При цьому, колегія суддів зазначає, що визначення гендерна квота і вимога щодо почерговості включення кандидатів різної статі до списку не є тотожними за своєю суттю.

Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що, у даному випадку, мали місце помилки і неточності під час формування виборчих списків, проте, вони не можуть тягнути за собою порушення вимог виборчого законодавства, в тому числі, статті 219 Виборчого кодексу України.

Європейський суд з прав людини у виборчих справах щодо інших країн, зокрема, у рішенні Краснов та Скуратов проти Російської Федерації від 19 липня 2007 року, визначає поняття надмірного формалізму , коли в документі відсутня якась назва або реквізит, це вважається органами влади не помилкою (неточністю), а відсутністю самого документу. Таким чином, Європейський суд з прав людини вважає хибною практикою факт позбавлення органами виконавчої влади заявника можливості приймати участь в виборах у зв`язку з можливим неподанням заявником точної інформації про свою зайнятість, через що в подібних правових ситуаціях суд вважає відсутнім розумне співвідношення пропорційності між застосованим заходом і законною метою.

Відповідно до п. 8 ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

Колегія суддів дійшла висновку, що, в даному випадку, суд першої інстанції, скасовуючи постанову відповідача від 22 вересня 2020 року №19 щодо реєстрації кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області, допустив непропорційність в частині дотримання гарантії прав громадян на участь у виборах, зокрема, права особи бути обраною.

Відповідно до частини 2 статті 6 КАС України, суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Частиною 1 статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини від 23 лютого 2006 року №3477-IV передбачено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Колегія суддів враховує позицію Європейського суду з прав людини у справі Zevnik та інші проти Словенії (заява № 54893/18).

Так, у Прес-релізі, виданим Секретарем Суду ЄСПЛ №425 (2019) від 05 грудня 2019 року зазначено, що справа стосувалася відхилення органами влади списків, поданих коаліційною партією на вибори у 2018 році через відсутність у списках кандидатів жіночої статі.

Зазначаючи, що просування гендерної рівності було головною метою серед держав Ради Європи, Суд також постановив, що втручання, про яке йде мова, переслідувало законну мету зміцнення демократичної легітимності шляхом забезпечення кращого балансу жінок та чоловіків в процесі прийняття політичних рішень.

Проте, у даній справі, що розглядається судом, не було порушено гендерну квоту, а лише мали місце помилки та неточності під час формування виборчих списків, що не тягне за собою порушення вимог як чинного виборчого законодавства, так і норм міжнародного права, які регламентують питання гендерної рівності, в тому числі, і у виборчих справах і не може бути підставою для відмови у реєстрації.

Тому, доводи представника позивача в цій частині є необгрунтованими.

Як вбачається із пункту 57 параграфу 4 Стратегії гендерної рівності Ради Європи на 2018-2023 роки, збалансована участь жінок і чоловіків у процесі прийняття політичних та суспільних рішень є суттєво важливою для добре функціонуючої демократії. Незважаючи на ухвалення нових законів і політик у багатьох державах-членах та приклади добрих практик і заходів із підтримки у деяких державах-членах, недостатнє представництво жінок у суспільному та політичному житті залишається критичною проблемою, що ставить під сумнів повноцінне функціонування демократичних інститутів та процесів.

Відповідно до пункту 58 параграфу 4 Стратегії гендерної рівності Ради Європи на 2018-2023 роки, низка перешкод ускладнює забезпечення стабільної участі жінок у політичному та громадському процесі прийняття рішень. До таких перешкод належать виборчі системи, функціонування політичних партій, гендерні стереотипи, ролі та цінності, пропаговані певними моделями родини, а також соціальний і приватний розподіл роботи, який залишає мало місця для участі жінок у суспільному житті в законодавчих, виконавчих, судових, дипломатичних і адміністративних органах на місцевому, регіональному та національному рівнях все ще не відповідає вимогам узгоджених стандартів та зобов`язань урядів щодо втілення програми Планета 50-50 до 2030 року .

Також, пунктом 61 параграфу 4 Стратегії гендерної рівності Ради Європи на 2018-2023 роки закріплено, що дії Ради Європи в цьому аспекті будуть спрямовані, зокрема, на заохочення та підтримку дій, скерованих на сприяння участі жінок у виборах на національному, регіональному та місцевому рівнях, а також дій, спрямованих на надання можливостей жінкам-кандидаткам і обраним посадовим особам, зокрема жінкам із соціально відчужених груп, у співпраці з відповідними органами Ради Європи.

Згідно прийнятих на себе міжнародних зобов`язань, Україна гарантувала утвердження гендерної рівності та забезпечення участі жінок у політичному та громадському процесі прийняття рішень.

Під час прийняття Виборчого кодексу державою Україна було дотримано вимог вищезазначеної Стратегії гендерної рівності Ради Європи.

Окрім того, колегія суддів враховує вимоги статті 230 Виборчого кодексу України, яка передбачає відмову в реєстрації кандидата в депутати.

Зазначена норма Закону не передбачає такої підстави для відмови в реєстрації кандидата у депутата, як наявність помилок та неточностей у виборчому списку.

Щодо доводів представників Київської обласної організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" Костюка В.О. та Колодій О.М. та інших апелянтів

про те, що суд першої інстанції, скасовуючи постанову Обухівської міської територіальної виборчої комісії №19 від 22 вересня 2020 року, фактично змінив предмет позову та скасував рішення, яке не було предметом спору, колегія судді зазначає наступне.

Згідно частини 2 статті 37 Виборчого кодексу України, на засіданні виборчої комісії протокол засідання веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.

Колегія суддів звертає увагу на те, що протокол засідання комісії лише відображає порядок проведення засідання виборчої комісії.

Разом з тим, частиною 3 статті 37 Виборчого кодексу України визначено, що рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: 1) найменування комісії; 2) найменування постанови; 3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; 4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; 6) резолютивну частину. Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).

Як вірно зазначено судом першої інстанції, рішення територіальної виборчої комісії про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації приймається комісією у формі постанови, яка є рішенням суб`єкта владних повноважень у розумінні Кодексу адміністративного судочинства України.

Із позовних вимог вбачається, що позивач не згоден саме з рішенням Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області в частині реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина , а не із протоколом, як документом, в якому відображено порядок проведення засідання виборчої комісії.

Таким чином, колегія суддів вважає, що предметом спору у справі є саме постанова Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 22 вересня 2020 року №19, а тому, доводи апелянтів в цій частині є безпідставними.

Колегія суддів не приймає доводи представників апелянтів стосовно порушення строку звернення позивача до суду, з огляду на наступне.

За змістом частини 2 статті 270 КАС України, строки, встановлені у справах, визначених цією статтею, обчислюються календарними днями і годинами.

Із матеріалів справи вбачається, що адміністративний позов Київською Обласною організацією ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ" подано до Київського окружного адміністративного суду 27 вересня 2020 року о 23:58 год., про що свідчить відмітка суду першої інстанції, тобто, в межах п`ятиденного строку, визначеного частиною 6 статті 273 КАС України.

Доказів того, що штамп та дата подачі позову є недостовірними матеріали справи не містять.

Щодо посилання апелянтів на те, що в системі АСДС дата надходження позовної заяви відображена 28 вересня 2020 року, колегія суддів зазначає, що вказана обставина пов`язана із тривалістю здійснення реєстрації позовної заяви в системі АСДС та не спростовує вищевказаного висновку суду про дотримання встановленого п`ятиденного строку .

Окрім того, згідно частини 5 статті 270 КАС України, днем подання позовної заяви, апеляційної скарги є день їх надходження до відповідного суду.

З огляду на викладене, колегія суддів дійшла висновку про те, що судом першої інстанції помилково визнано протиправною та скасовано постанову Обухівської міської територіальної виборчої комісії Обухівського району Київської області від 22.09.2020 №19 Про реєстрацію кандидатів у депутати Обухівської міської ради Обухівського району Київської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Київської обласної організації Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина та зобов`язано Обухівську міську територіальну виборчу комісію Обухівського району Київської області прийняти рішення про відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати до Обухівської міської ради Обухівського району Київської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Київської обласної організації політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина .

Надаючи оцінку доводам апелянта, судова колегія приймає до уваги Висновок № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому зазначено, що при викладенні підстав для прийняття рішення суд повинен надати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення.

Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.

Суд апеляційної інстанції, також, враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).

Крім того, у рішеннях ЄСПЛ по справі Ґарсія Руіз проти Іспанії (Garcia Ruiz v. Spain), заява № 30544/96, п. 26, ECHR 1999-1, Суд зазначив, що …хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожний довід… .

Аналізуючи обставини справи та норми чинного законодавства, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції безпідставно задовольнив позовні вимоги Київської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ", а тому, рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про відмову в задоволенні адміністративного позову.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч. 2 ст. 77 КАС України).

При цьому, доводи викладених в апеляційних скаргах спростовують висновки суду першої інстанції та знайшли своє належне підтвердження в суді апеляційної інстанції.

Відповідно до ч. 3 ст. 242 КАС України, обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Таким чином, колегія суддів вважає, що висновки суду першої інстанції не відповідають встановленим обставинам по справі, допущені судом першої інстанції порушення норм матеріального права призвели до неправильного вирішення справи, а тому оскаржувана постанова підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення.

Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Керуючись ст.ст. 242, 243, 250, 272, 308, 315, 317, 321, 322, 325 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційні скарги представника Київської обласної організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" - Костюка Вадима Олеговича, представника Київської обласної організації політичної партії "Всеукраїнське об`єднання "Батьківщина" - Колодій Олександра Миколайовича та осіб, які не брали участі у справі ОСОБА_1 , ОСОБА_2 - задовольнити.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні адміністративного позову Київської Обласної організації ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "СЛУГА НАРОДУ" - відмовити.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення і оскарженню не підлягає.

Суддя-доповідач Вівдиченко Т.Р.

Судді Бужак Н.П.

Парінов А.Б.

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.10.2020
Оприлюднено05.10.2020
Номер документу91957434
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —320/8745/20

Постанова від 02.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Вівдиченко Тетяна Романівна

Рішення від 29.09.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Ухвала від 28.09.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

Ухвала від 28.09.2020

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Колеснікова І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні