Справа № 420/9578/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 вересня 2020 року м. Одеса
19 год 53 хв
У залі судових засідань №6
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
Судді Харченко Ю.В.
При секретарі Загрійчук О.В.
За участю сторін:
Представника позивача: Одеської обласної організації політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - Байло Є.С. - за довіреністю б/н від 30.07.2020р.
Представника позивача: ОСОБА_1 - адвокат Племениченко Г.В. (Ордер від 29.09.2020р. серії ОД №439055)
Представників відповідача: адвокат Оксюта В.В. - за довіреністю від 29.09.2020р. № 200,
Степаненко Л.А. - голова Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області (Посвідчення № 37 від 05.09.2020р.).
Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Одеської обласної організації політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ , ОСОБА_1 до Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 25.09.2020 року Про відмову в реєстрації кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 , та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Одеська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ , ОСОБА_1 звернулись до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просять суд визнати протиправною та скасувати постанову Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 25.09.2020 року Про відмову в реєстрації кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 ; зобов`язати Сергіївську селищну територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області прийняти рішення (постанову), яким зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області.
В обґрунтування позовних вимог позивачі посилаються на те, що 25 вересня 2020р. Сергіївською селищною територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області прийнято постанову "Про відмову в реєстрації кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 , фактичною підставою для прийняття якої слугувало порушення представником партії, на думку відповідача, частини першої статті 224 Виборчого кодексу України, а саме не надано рішення зборів Одеської обласної організації політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ про висування кандидата на посаду селищного голови від цієї організації, яке має бути підписане керівником організації партії, та засвідчене печаткою організації партії, а також заяви про реєстрацію кандидата на посаду Сергіївського селищного голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою організації партії. При цьому, позивачі стверджують, що, відмовляючи ОСОБА_1 у реєстрації кандидатом на відповідну посаду, відповідачем зазначено про надання представником документу, виготовленого шляхом кольорового ксерокопіювання підпису керівника організації парті, та печатки організації партії, що не відповідає вимогам виборчого законодавства. Водночас, позивачі стверджують, що для здійснення реєстрації кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 були подані усі передбачені законодавством України документи в оригіналах. До того ж, позивачі зазначають, що при поданні усіх документів, Сергіївською селищною територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області не було висунуто будь-яких заперечень щодо їх повноти, змісту чи технічного оформлення. При цьому, Виборчий кодекс України встановлює чітку імперативну процедуру дій територіальної виборчої комісії в разі виявлення нею недоліків у переліку документів, що подається особою для реєстрації кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови. Разом з тим, жодного повідомлення уточнення документів чи надання інших документів позивачі не отримували з 23 вересня 2020 року (дата подання відповідного пакету документів) по час звернення до суду з даним позовом. Отже, на думку позивачів, зазначені факти доводять, що для реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду селищного голови Сергіївської селищної ради Білгород-Дністровського району Одеської області на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року, ними були надані усі передбачені Виборчим кодексом України документи належного змісту та технічного оформлення, жодних зауважень до яких згідно процедури (порядку), встановленого Виборчим кодексом України, відповідачем висунуто не було.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 27.09.2020р. вищеозначену позовну заяву, відповідно до положень ст.169 КАС України, було залишено без руху, у зв`язку з невідповідністю вимогам ст.161 КАС України, з підстав чого позивачу - Одеській обласній організації політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ встановлено строк для усунення недоліків до 10:00 год. 28 вересня 2020 року.
28.09.2020р. о 9 год. 53 хв., на виконання вимог вказаної ухвали суду від 27.09.2020р. про залишення позовної заяви без руху, від Одеської обласної організації політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ о суду надійшло клопотання про усунення недоліків позовної заяви (вхід.№ЕП/15503/20), до якої додано копію довіреності Одеської обласної організації політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ від 30.07.2020р., виготовленої у належній якості, на підтвердження повноважень представника позивача - адвоката Байло Є.С. щодо вчинення процесуальних дій, у тому числі, щодо подання до суду даного адміністративного позову від імені Одеської обласної організації політичної партії За майбутнє , з урахуванням чого позивачем повністю усунуто недоліки, що слугували підставою для залишення позовної заяви без руху.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 28.09.2020р. прийнято позовну заяву до розгляду, та відкрито провадження у справі №420/9578/20 за позовом Одеської обласної організації політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ до Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 25.09.2020 року Про відмову в реєстрації кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 , зобов`язання вчинити певні дії. Також, вказаною ухвалою відповідачу надано строк для подання відзиву на позов, а також належним чином засвідчених копій документів, котрі слугували підставою для прийняття спірної Постанови Сергіївською селищною територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області від 25.09.2020 року Про відмову в реєстрації кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 .
Відповідач - Сергіївська селищна територіальна виборча комісія Білгород-Дністровського району Одеської області, з позовними вимогами не погоджується, та вважає їх необґрунтованими з підстав, викладених у письмовому відзиві на адміністративний позов (вхід.№ЕП/15590/20 від 28.09.2020р.), наголошуючи, зокрема, що 25.09.2020року Сергіївська селищна територіальна виборча комісія Білгород-Дністровського району Одеської області, розглянувши документи подані для реєстрації ОСОБА_1 , кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області, прийняла законну постанову про відмову у реєстрації, в зв`язку з порушенням вимог ч.1 ст.224 Виборчого кодексу України, оскільки всупереч вимогам Виборчого кодексу України, представником організації партії не було надано до виборчої комісії оригіналу заяви про реєстрацію кандидата на посаду селищного голови, підписаної керівником організації партії, та засвідченої печаткою організації партії, рішення зборів про висування кандидата на посаду Сергіївського селищного голови від Одеської обласної організації Політичної партії За майбутнє , натомість представником організації партії було надано документи, виготовлені шляхом кольорового ксерокопіювання підпису керівника організації партії та печатки організації партії, що не відповідає вимогам виборчого законодавства. Таким чином, враховуючи, що представником Одеської обласної організації Політичної партії За майбутнє були подані документи, які не відповідають вимогам чинного законодавства, Сергіївська селищна територіальна виборча комісія Білгород-Дністровського району Одеської області при розгляді означених документів діяла в межах повноважень та у спосіб, передбачений чинним законодавством.
29.09.2020року до суду на виконання вимог відповідної ухвали від відповідача - Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області електронною поштою надійшов лист, до котрого додано спірну Постанову Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №19 від 25.09.2020року Про відмову в реєстрації кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 , Протокол засідання Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 25.09.2020р.№8.
Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства, суд встановив наступне.
Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року № 795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році на неділю, 25 жовтня 2020 року, призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
Як встановлено судом, та вбачається з матеріалів справи, 23.09.2020року о 14 год 20 хв. для здійснення реєстрації кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 , уповноваженою особою Одеської обласної організації політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ до Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області подано документи про внесення грошової застави, автобіографію на паперовому носії та в електронному вигляді, копії паспорту, заяву на самовисування із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних та фотографії, що підтверджується Довідкою Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області № 106 від 23.09.2020р.
Вказані вище документи прийнято заступником голови Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області - Манітою Вірою Дмитрівною.
25 вересня 2020року на відповідному засіданні Сергіївською селищною територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області прийнято Постанову №19 Про відмову в реєстрації кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 .
Не погодившись з означеним рішенням відповідача-Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області, позивачі - Одеська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ , та ОСОБА_1 звернулись до Одеського окружного адміністративного суду з даною позовною заявою.
Так, на думку суду, оскаржувана позивачами Постанова №19 від 25.09.2020р. Про відмову в реєстрації кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області Стойкова І.І. Сергіївською селищною територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області винесено неправомірно, безпідставно, та всупереч положень чинного законодавства, виходячи з наступного.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
В силу ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Зокрема, як встановлено судом, та зазначено в оскаржуваній позивачем Постанові Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №19 від 25.09.2020р., підставою для її прийняття слугувало те, що представником Одеської обласної організації політичної партії За майбутнє з порушенням частини першої статті 224 Виборчого кодексу України не надано рішення зборів Одеської обласної організації політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ про висування кандидата на посаду селищного голови від цієї організації партії, яке має бути підписане керівником організації партії, та засвідчене печаткою організації партії, а також заяви про реєстрацію кандидата на посаду Сергіївського селищного голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою організації партії. Водночас, представником надано документи, виготовлені шляхом кольорового ксерокопіювання підпису керівника організації партії та печатки організації партії, що не відповідає вимогам виборчого законодавства.
Проте, суд не погоджується з означеною позицією відповідача - Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області, виходячи з наступного.
При цьому, суд зазначає, що сторонами не заперечується факт надання відповідачу рішення зборів Одеської обласної організації політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ про висування кандидата на посаду селищного голови від цієї організації партії, підписане керівником організації партії та засвідчене печаткою організації партії, а також заяви про реєстрацію кандидата на посаду Сергіївського селищного голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою організації партії, проте відповідачем вказано на те, що подані документи виготовлені шляхом кольорового ксерокопіювання підпису керівника організації партії та печатки організації партії, що не відповідає вимогам виборчого законодавства.
Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, визначає Виборчий кодекс України.
Відповідно до частин 1, 2 ст.63 Виборчого кодексу України, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
Згідно ч.1 ст.64 Виборчого кодексу України, суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Відповідно до п. 1 -1 ) ч.1 ст.64 Виборчого кодексу України, виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються: рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків.
Відповідно до ч.1 ст.10 Виборчого кодексу України вимоги до кандидатів встановлюються Конституцією України та цим Кодексом.
Згідно частин 1, 2 ст.193 Виборчого кодексу України, депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.
Депутатом, сільським, селищним, міським головою не може бути обраний громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.
Умови реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови визначені ст.224 Виборчого кодексу України.
Відповідно до ч.1 ст.224 Виборчого кодексу України, відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою організації партії або організації відповідної партії вищого рівня, або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яке має бути підписане керівником організації партії та засвідчене печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня, а у разі висування місцевою організацією партії кандидата на посаду міського голови - також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яка повинна також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність), а також зобов`язання в разі обрання припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції та законів України несумісні з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності чи такого мандата - зазначити про їх відсутність);
4) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
5) автобіографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (складається у друкованому вигляді);
6) однієї фотографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.
Подання документів до сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, здійснюється представником відповідної організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
Відмова в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови визначена статтею 230 Виборчого кодексу України, зокрема частиною другою встановлено, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі:
1) відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови)";
1-1) порушення порядку висування окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, встановленого статтями 216-221 цього Кодексу, в тому числі щодо заборони одночасного висування;
2) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт припинення громадянства України особою, висунутою кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови;
3) отримання від уповноваженого органу інформації, що підтверджує факт виїзду особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, за межі України для постійного проживання;
4) отримання від суду належним чином засвідченої копії судового рішення, яким особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, визнано недієздатною;
5) наявності в особи, висунутої кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку;
6) виявлення інших обставин, які позбавляють особу, висунуту кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, права бути обраною депутатом.
Крім того, ч.3 ст. 230 Виборчого кодексу України чітко визначено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Зокрема, судом встановлено, та не спростовується сторонами факт подання представником партії до Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області рішення зборів Одеської обласної організації політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ про висування кандидата на посаду селищного голови від даної організації партії, та заяви, підписаних керівником організації партії, та засвідчених печаткою організації партії, водночас, акцентовано увагу на тому, що означені документи виготовлені, на думку відповідача, шляхом кольорового ксерокопіювання підпису керівника організації партії, та печатки організації партії, що не відповідає вимогам виборчого законодавства.
Між тим, судом критично оцінюються твердження відповідача - Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області щодо того, що подані для реєстрації кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області, документи виготовлені шляхом кольорового ксерокопіювання підпису керівника організації партії, та печатки організації партії, що не відповідає вимогам виборчого законодавства, оскільки означене є суто оціночним судженням відповідача, та до того ж, виборча комісія, на думку суду, не є компетентним органом, до повноважень котрого належить встановлення походження поданих документів, та визначення їх статусу.
При цьому, як з`ясовано судом, та не спростовано жодним доказом відповідачем, Сергіївською селищною територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області всупереч вище окресленим законодавчим приписам не було невідкладно повідомлено позивачів - Одеську обласну організацію політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ , та ОСОБА_1 , щодо виявлених, на думку виборчої комісії, у поданих документах, недоліків, та відповідно кандидата було позбавлено можливості для їх усунення шляхом подання уточнених або інших документів, як - то передбачено приписами ч.3 ст.130 Виборчого кодексу України.
Таким чином, зважаючи на вищевикладене, суд дійшов висновку щодо неправомірності винесення 25.09.2020р. Сергіївською селищною територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області оскаржуваної Постанови №19 Про відмову в реєстрації кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 , та відповідно наявності законодавчо передбачених підстав для визнання її протиправною, та скасування.
Оскільки судом встановлено протиправність спірної Постанови Сергіївської селищною територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області оскаржуваної Про відмову в реєстрації кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 , суд з метою ефективного захисту прав, свобод та охоронюваних законом інтересів позивача, дійшов висновку щодо наявності також підстав для зобов`язання відповідача - Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області прийняти рішення (постанову), яким зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області.
Вищевикладене спростовує твердження відповідача, наведені у письмовому відзиві на позов, та викладені усно повноважними представниками в ході судового розгляду справи по суті.
Так, у рішенні Європейського суду з прав людини від 20 січня 2012 року у справі Рисовський протиУкраїни Судом акцентовано на особливу важливість принципу належного урядування . Він передбачає, що в разі коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема якщо справа впливає на основоположні права людини, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. При цьому на них покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах (параграф 70).
Принцип "належного урядування", як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість (див. зазначене вище рішення у справі "Москаль проти Польщі" (Moskalv. Poland), п. 73). Будь-яка інша позиція була б рівнозначною, interalia, санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам (див. там само). З іншого боку, потреба виправити минулу "помилку" не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу (див., mutatismutandis, рішення у справі "Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки" (PincovaandPincv. TheCzechRepublic), заява № 36548/97, п. 58, ECHR 2002-VIII). Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (див. зазначене вище рішення у справі "Лелас проти Хорватії" (Lelasv. Croatia), п. 74). Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (див., серед інших джерел, mutatismutandis, зазначене вище рішення у справі "Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки" (PincovaandPincv. TheCzechRepublic), п. 58, а також рішення у справі "Ґаші проти Хорватії" (Gashiv. Croatia), заява № 32457/05, п. 40, від 13 грудня 2007 року, та у справі "Трґо проти Хорватії" (Trgov. Croatia), заява № 35298/04, п. 67, від 11 червня 2009 року, також Рішення у справі "Рисовський проти України" (Rysovskyyv. Ukraine) від 20 жовтня 2011 року, заява № 29979/04, п.71).
Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.
Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.
Відтак, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи надані сторонами по справі письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 є правомірними, ґрунтовними, такими, що базуються на положеннях чинного законодавства, а тому підлягають задоволенню повністю, з вищеокреслених підстав.
Відповідно до ч.3 ст.161 КАС України, до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
Позивачами додано до позовної заяви докази сплати судового збору у розмірі 1681,60 грн., згідно дублікатів квитанцій від 27.09.2020 року № 0.0.1850907154.1 та № 0.0.1850906358.1.
Частина 1 статті 139 КАС України визначає, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи зазначене суд вважає за необхідне стягнути із Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області на користь позивачів судові витрати у розмірі 1681,60 грн.
Керуючись ст.ст.72-77, 139, ст.ст.241-246, 255, 268-273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов Одеської обласної організації політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ , ОСОБА_1 до Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області про визнання протиправною та скасування Постанови Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 25.09.2020року Про відмову в реєстрації кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 , та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
2. Визнати протиправною та скасувати Постанову Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області №19 від 25.09.2020року Про відмову в реєстрації кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 .
3. Зобов`язати Сергіївську селищну територіальну виборчу комісію Білгород-Дністровського району Одеської області прийняти рішення (постанову), яким зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області згідно поданих уповноваженою особою Одеської обласної організації політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ 22.09.2020року документів.
4. Стягнути із Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43787538, місцезнаходження юридичної особи: 67780, Одеська область, місто Білгород-Дністровський, селище міського типу Сергіївка, вул.Гагаріна, будинок 3) на користь Одеської обласної організації політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ (ідентифікаційний код юридичної особи: 36612687, місцезнаходження юридичної особи: 65048, Одеська обл., місто Одеса, вул.Велика Арнаутська, будинок 31, квартира 2А) судові витрати у розмірі 840 ( вісімсот сорок) гривень 80 копійок.
5. Стягнути з Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43787538, місцезнаходження юридичної особи: 67780, Одеська обл., місто Білгород-Дністровський, селище міського типу Сергіївка, вул.Гагаріна, будинок 3) на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) судові витрати у розмірі 840 ( вісімсот сорок) гривень 80 копійок.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст. 278 КАС України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст.255 КАС України.
Суддя Харченко Ю.В.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.09.2020 |
Оприлюднено | 30.09.2020 |
Номер документу | 91876158 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Харченко Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні