П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 жовтня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/9578/20 Головуючий в 1 інстанції: Харченко Ю.В.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
судді-доповідача - Федусика А.Г.,
суддів: Бойка А.В. та Єщенка О.В.,
при секретарі - Пальоній І.М.,
за участю: представника апелянта - Оксюти Вадима Васильовича, голови Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області - Степаненко Людмили Артемівни, представника ОСОБА_1 - Племениченка Геннадія Вячеславовича та представника Одеської обласної організації політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ - Байла Євгена Сергійовича,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Одесі апеляційну скаргу Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року по справі за позовом Одеської обласної організації політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ , ОСОБА_1 до Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови та зобов`язання вчинити певні дії,-
В С Т А Н О В И В:
27 вересня 2020 року Одеська обласна організація політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ (далі Партія) та ОСОБА_1 звернулись до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просили суд: визнати протиправною та скасувати постанову Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області (далі ТВК) від 25 вересня 2020 року Про відмову в реєстрації кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 ; зобов`язати ТВК прийняти рішення (постанову), яким зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області.
В обґрунтування позову зазначено, що підставою відмови у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на відповідну посаду стало надання представником документу, виготовленого шляхом кольорового ксерокопіювання підпису керівника організації парті, та печатки організації партії, що не відповідає вимогам виборчого законодавства. Водночас, позивачі стверджували, що для здійснення реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області представником Партії були подані усі передбачені законодавством України документи в оригіналах. До того ж, позивачі зазначають, що при поданні усіх документів ТВК не було висунуто будь-яких заперечень щодо їх повноти, змісту чи технічного оформлення. При цьому, Виборчий кодекс України встановлює чітку імперативну процедуру дій територіальної виборчої комісії в разі виявлення нею недоліків у переліку документів, що подається особою для реєстрації кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови. Разом з тим, жодного повідомлення щодо уточнення документів чи надання інших документів позивачі не отримували з 23 вересня 2020 року (дата подання відповідного пакету документів) по час звернення до суду з даним позовом.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року адміністративний позов задоволено.
Не погоджуючись з даним рішенням суду ТВК подала апеляційну скаргу.
В апеляційній скарзі зазначено, що рішення суду першої інстанції ухвалене з порушенням норм матеріального та процесуального права, у зв`язку з чим апелянт просив його скасувати та прийняти нове про відмову в задоволенні позовну.
Розглянувши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на таке.
Судом першої інстанції встановлено, що Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року №795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році на 25 жовтня 2020 року призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.
23 вересня 2020 року о 14 год 20 хв., для здійснення реєстрації кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 , уповноваженою особою Партії до ТВК подано документи про внесення грошової застави, автобіографію на паперовому носії та в електронному вигляді, копії паспорту, заяву із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних та фотографії, що підтверджується довідкою ТВК № 106 від 23 вересня 2020 року.
Вказані вище документи прийнято заступником голови ТВК - Манітою В.Д.
25 вересня 2020 року на відповідному засіданні ТВК було прийнято постанову №19 Про відмову в реєстрації кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 .
Винесення вказаної постанови і стало підставою звернення позивачів до суду з даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, на ряду з іншим, виходив з того, що ТВК всупереч відповідним законодавчим приписам не було невідкладно повідомлено позивачів - Партію та ОСОБА_1 щодо виявлених у поданих документах недоліків, на думку виборчої комісії, та відповідно кандидата було позбавлено можливості для їх усунення шляхом подання уточнених або інших документів, як то передбачено приписами ч.3 ст.130 Виборчого кодексу України .
Колегія суддів вважає ці висновки суду першої інстанції правильними і такими, що відповідають вимогам статей 2, 6, 8, 9, 73, 74, 75, 76, 77, 78 КАС України з огляду на таке.
Преамбулою Виборчого кодексу України (далі ВК України) передбачено, що цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України , цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію" , "Про Державний реєстр виборців" , іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії (ч.1 ст.2 ВК України).
Відповідно до пп.в) п.3 ч.1 ст.3 ВК України відповідно до Конституції України в Україні проводяться, зокрема, місцеві вибори - вибори сільського, селищного, міського голови.
Положеннями статті 6 ВК України передбачено, що основні виборчі права громадян України включають:
1) право вільно обирати (право голосу на виборах);
2) право бути обраним.
Громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов`язані з їхніми основними виборчими правами.
Зі змісту статті 20 ВК України вбачається, що виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Виборчий процес є безперервним та не може бути скасованим, зупиненим або перенесеним.
Згідно до ст.21 ВК України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах:
1) гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом;
2) дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом;
3) законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес;
4) політичного плюралізму та багатопартійності;
5) публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу;
6) свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій);
7) неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.
Положеннями ст.22 ВК України передбачено, що суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є:
1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах;
2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів;
3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах;
4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом;
5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.
Розділом XXXVII ВК України регламентовано питання висування та реєстрації кандидатів на місцевих виборах. Так, статтею 216 ВК України визначено загальний порядок висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.
Право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Особа, з урахуванням вимог частини четвертої цієї статті, може одночасно бути висунута кандидатом у депутати місцевих рад та кандидатом на посаду сільського, селищного, або міського голови шляхом висування місцевою організацією лише однієї політичної партії або лише шляхом самовисування.
Відповідно до ст.217 ВК України висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.
Висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом (ч.1 ст.218 ВК України).
Положеннями статті 221 ВК України передбачено, що право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, реалізується виборцями через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.
Висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови в єдиному одномандатному виборчому окрузі організацією партії відбувається на її конференції, зборах у порядку, встановленому статутом партії та цією статтею.
Висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від організації партії здійснюється рішенням конференції, зборів організації партії. У разі висування на конференції, зборах організації партії кандидатів на посади сільських, селищних, міських голів більше ніж однієї сільської, селищної, міської територіальної громади рішення щодо кожного кандидата приймається окремо.
Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії.
Особа може бути висунута кандидатом на посаду лише одного сільського, селищного, міського голови від організації партії або в порядку самовисування.
Згідно до ст.224 ВК України відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою організації партії або організації відповідної партії вищого рівня, або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яке має бути підписане керівником організації партії та засвідчене печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня, а у разі висування місцевою організацією партії кандидата на посаду міського голови - також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яка повинна також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність), а також зобов`язання в разі обрання припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції та законів України несумісні з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності чи такого мандата - зазначити про їх відсутність);
4) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
5) автобіографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (складається у друкованому вигляді);
6) однієї фотографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.
Подання документів до сільської, селищної, міської виборчої комісії для реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, здійснюється представником відповідної організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
Представнику організації партії, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови, який подав документи в порядку самовисування, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів.
Відповідальність за достовірність та точність відомостей у документах, зазначених у пункті 5 частини першої цієї статті (для осіб, висунутих шляхом самовисування - передбачених частиною другою цієї статті), поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, несуть особи, висунуті кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови.
З аналізу наведеного вбачається, що діючим законодавством передбачено обов`язок відповідної виборчої комісії щодо реєстрації кандидата на посаду селищного голови (висунутого організацією партії) виключно за умови отримання нею (комісією) документів, передбачених статтею 224 ВК України, зокрема, заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою організації партії або організації відповідної партії вищого рівня, або печаткою партії, та рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яке має бути підписане керівником організації партії та засвідчене печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня.
Так, приймаючи спірну постанову та відмовляючи позивачу у реєстрації кандидатом, ТВК зазначала, що представником партії з порушенням частини пертої статті 224 ВК України не надано рішення зборів Партії про висування кандидата на посаду селищного голови від цієї організації партії, яке має бути підписане керівником організації партії та засвідчене печаткою організації партії, а також заяви про реєстрацію кандидата на посаду Сергіївського селищного голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою, організації партії. Одночасно ТВК зазначила, що представником надано документи, виготовлені шляхом кольорового ксерокопіювання підпису керівника організації партії та печатки організації партії, що не відповідає вимогам виборчого законодавства. Аналогічне обґрунтування правомірності спірного рішення ТВК було викладено відповідачем у відзиві (а.с.45) та апеляційній скарзі на рішення суду першої інстанції.
Тобто, фактично відповідач посилався на те, що для реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови представником Партії було подано не оригінали рішення організації Партії про висування такого кандидата та заяви Партії про його реєстрацію, а копії цих документів, зроблені на шляхом кольорового ксерокопіювання підпису керівника організації партії та печатки організації партії, що є безумовною підставою для відмови у реєстрації вказаного кандидата.
Колегія суддів вважає вказані доводи відповідача помилковими з наступних підстав.
З зазначених вище норм ВК України вбачається, що одним з шляхів висування кандидатів на посаду селищного голови є ініціатива організації партії про висування певного кандидата від цієї партії, оформлена відповідним рішенням зборів, конференції цієї організації партії.
Зі змісту ст.224 ВК України вбачається, що відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія для реєстрації особи кандидатом на посаду селищного голови повинна перевірити наявність відповідного рішення організації партії, яка є ініціатором висування такого кандидата, та бажання цієї зареєструвати цього кандидата.
В судовому засіданні представники відповідача пояснили, що подані Партією копії рішення та заяви про реєстрацію ОСОБА_1 кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови не сприймалося ТВК як підтвердження прийняття Партією рішення про висування ОСОБА_1 кандидатом та бажання його зареєструвати, а перевірити наявність такого рішення Партії іншим шляхом ТВК не вважала необхідним.
Разом з тим, положеннями ст.230 ВК України передбачено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
З наведеної норми вбачається, що у випадку відсутності у поданих для реєстрації кандидата документах необхідних для такої реєстрації відомостей, або наявності у цих документах недоліків, у ТВК виникає визначений законом обов`язок повідомити про це суб`єкта подання, а у цього суб`єкта виникає право виправити виявлені недоліки за для досягнення мети - реєстрації висунутого цим суб`єктом кандидата.
З огляду на зазначене колегія суддів вважає, що ТВК, отримавши від особи документи для реєстрації кандидатом не в оригіналі (за посиланнями ТВК) повинно було вивчити питання щодо суті і змісту вказаних документів та відповідності їх дійсним обставинам, зокрема, чи приймалось повноважним суб`єктом рішення зборів Партії про висування ОСОБА_1 , як кандидата на посаду селищного голови від цієї організації партії та чи подавалась заява про реєстрацію ОСОБА_1 , як кандидата на посаду Сергіївського селищного голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою, організації партії.
Разом з тим, відповідачем при отриманні вищевказаних документів та після виникнення сумнівів щодо наявності у них статусу оригіналу , не було виконано обов`язку щодо невідкладного повідомлення відповідного суб`єкта подання документів з метою уточнення або подання інших документів, що призвело, на думку колегії суддів, до порушення виборчих прав позивачів.
Крім цього, на відповідний запит суду апеляційної інстанції від 02 жовтня 2020 року, Партією було надано завірені належним чином рішення зборів про висування ОСОБА_1 , як кандидата на посаду Сергіївського селищного голови від Партії та заяву про реєстрацію кандидата на посаду селищного голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою організації партії, що свідчить про доведеність факту висування (делегування) Партією ОСОБА_1 кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови, як представника своєї політичної сили, та безпідставність прийняття ТВК спірного рішення про відмову у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом саме з підстав відсутності вказаних рішення та заяви Партії.
Крім того, з аналізу спірної постанови вбачається, що вона винесена на підставі п.2 ч.1 ст.230 ВК України (невідповідності документів вимогам ВК України), яка взагалі не відноситься до спірних правовідносин, оскільки регулює питання щодо відмови у реєстрації кандидатів у депутати, а не кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
В ході розгляду справи представники відповідача пояснили суду, що застосування п.2 ч.1 ст.230 ВК України при прийнятті спірного рішення є технічною помилкою.
Судова колегія не приймає до уваги вказані доводи відповідача, оскільки ані у відзиві на позов, ані в апеляційній скарзі ТВК не посилалася на наявність вказаної помилки, і в ході розгляду справи відповідачем не було надано доказів виправлення ТВК цієї помилки, у зв`язку з чим суд апеляційної інстанції виходить з того, що спірне рішення було прийнято відповідачем на підставі п.2 ч.1 ст.230 ВК України, тобто норми, яка не підлягає застосуванню в даних правовідносинах.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями статті 2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:
1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України;
2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано;
3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії);
4) безсторонньо (неупереджено);
5) добросовісно;
6) розсудливо;
7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації;
8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія);
9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення;
10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Отже, враховуючи вищезазначені обставини та з огляду на вказані положення діючого законодавства, колегія суддів приходь до висновку, що ТВК в даних спірних правовідносинах діяла не на підставі, не у спосіб, що визначені Конституцією та законами України, необґрунтовано, тобто без урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), з порушенням принципу пропорційності, зокрема без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).
Також, ч.2 ст. 6 КАС України передбачено, що суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Закон України "Про судоустрій і статус суддів" встановлює, що правосуддя в Україні функціонує на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.
Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
У справі Беррехаб проти Нідерландів від 21 липня 1998 року, суд, виходячи із конкретних обставин, вважав, що не було дотримано належного балансу між інтересами сторін і з цієї причини була відсутня пропорційність між заходами, що застосовувалися владою, та правовими цілями, що переслідувалися .
Колегія суддів вважає, що відмовляючи ОСОБА_1 в реєстрації кандидатом без можливості ним внести уточнення або подати інші документи та за наявності факту висування (делегування) Партією ОСОБА_1 кандидатом на посаду Сергіївського селищного голови, владою (в особі ТВК) допущено порушення належного балансу та пропорційності між інтересами суспільства, в тому числі у вигляді Партії (при перевірці належності документів кандидата) та окремої особи-кандидата - ОСОБА_1 (при реалізації ним свого права бути вибраним).
Додатково слід зазначити, що висновки експертизи подані разом з апеляційною скаргою в обґрунтування правової позиції ТВК, згідно якої вказані рішення зборів Партії про висування кандидата та заяви про реєстрацію кандидата були подані не в оригіналі, колегія суддів не приймає до уваги, оскільки вказана експертиза не спростовує висновок суду щодо невиконання відповідачем передбачених ч.3 ст.230 ВК України обов`язків та наявності порушення таким невиконанням прав позивачів.
Отже, враховуючи все вищезазначене у сукупності колегія суддів приходить до висновку, що позовні вимоги про визнання протиправною та скасування постанови та зобов`язання вчинити певні дії є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, а тому суд першої інстанції правильно вирішив вказані спірні правовідносини по суті.
Разом з тим, колегія суддів зазначає, що судом першої інстанції було помилково вирішено питання про судові витрати.
Відповідно ч.9 ст.273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Згідно з ч.2 ст.132 КАС України правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначено Законом України "Про судовий збір" (далі Закон).
Пунктом 1 ч.3 ст.4 Закону визначено, що за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано:
суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою-підприємцем судовий збір становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
фізичною особою - 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Як вбачається з матеріалів справи даний адміністративний позов подано Партією та ОСОБА_1 , тобто юридичною та фізичною особою відповідно.
Відповідно до абз.2 ч.7 ст.6 Закону у разі коли позов немайнового характеру подається одночасно кількома позивачами до одного або кількох відповідачів, судовий збір сплачується кожним позивачем окремим платіжним документом у розмірах, установлених статтею 4 цього Закону за подання позову немайнового характеру.
Таким чином, при поданні позовної заяви щодо однієї вимоги немайнового характеру Партія мала сплатити судовий збір у розмірі 2102,00 грн., а ОСОБА_1 - 840,80 грн..
З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 виконав покладений на нього обов`язок щодо сплати судового збору.
Разом з тим, Партія не сплатила судовий збір у розмірі 2102,00 грн., а судом першої інстанції у відповідності до вимог ч.9 ст.273 КАС України на момент вирішення справи не було вирішено питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених КАС України.
На підставі встановлених в ході судового розгляду обставин колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно дійшов висновку щодо спірних правовідносин, проте допустив порушення норм процесуального права, що у відповідності зі ст.317 КАС України є підставою для зміни резолютивної частини рішення.
Керуючись статтями 308, 309, 315, 321, 322, 325 КАС України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області - залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року - змінити, виклавши пункт 4 резолютивної частини вказаного рішення суду наступним чином:
4. Стягнути з Одеської обласної організації політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ (ідентифікаційний код юридичної особи: 36612687, місцезнаходження юридичної особи: 65048, Одеська обл., місто Одеса, вул.Велика Арнаутська, будинок 31, квартира 2А) на користь Держави (отримувач коштів ГУК у м. Києві/м.Київ/22030106; код отримувача (ЄДРПОУ) 37993783; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача UA9089 9998 03131 1125 60000 26001; код класифікації доходів бюджету 22030106) судовий збір за подання адміністративного позову у сумі 2102 (дві тисячі сто дві), 00 грн. .
Доповнити резолютивну частину рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року пунктом 6 наступного змісту:
6. Стягнути з Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43787538, місцезнаходження юридичної особи: 67780, Одеська область, місто Білгород-Дністровський, селище міського типу Сергіївка, вул.Гагаріна, будинок 3) на користь Одеської обласної організації політичної партії ЗА МАЙБУТНЄ (ідентифікаційний код юридичної особи: 36612687, місцезнаходження юридичної особи: 65048, Одеська обл., місто Одеса, вул.Велика Арнаутська, будинок 31, квартира 2А) судові витрати у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві), 00 грн. .
В решті рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року - залишити без змін.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Сергіївської селищної територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області (ідентифікаційний код юридичної особи 43787538, місцезнаходження юридичної особи: 67780, Одеська область, місто Білгород-Дністровський, селище міського типу Сергіївка, вул.Гагаріна, будинок 3) на користь Держави (отримувач коштів ГУК у м. Києві/м.Київ/22030106; код отримувача (ЄДРПОУ) 37993783; банк отримувача Казначейство України (ЕАП); рахунок отримувача UA9089 9998 03131 1125 60000 26001; код класифікації доходів бюджету 22030106) судовий збір у сумі 4 414 (чотири тисячі чотириста чотирнадцять) 20 грн..
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту проголошення та не підлягає оскарженню.
Головуючий суддя Федусик А.Г. Судді Бойко А.В. Єщенко О.В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91957076 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Федусик А.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні