Справа № 420/9664/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 вересня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі
Головуючого судді: Юхтенко Л.Р.,
за участю секретаря судового засідання Закуріної А.М.,
за участю
від позивача: ОСОБА_1., за паспортом
Афтеній А.В., за ордером
від відповідача: Онищук Г.А., за ордером
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Одеського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 ) до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 43774555, місцезнаходження: вул. Центральна, 46, с. Фонтанка, Лиманський район, Одеська область, 57571) про визнання незаконною та скасування постанови № 31 від 24.09.2020 року, зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду 28 вересня 2020 року о 18 годині 35 хвилин надійшла позовна заява ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 ) до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 43774555, місцезнаходження: вул. Центральна, 46, с. Фонтанка, Лиманський район, Одеська область, 57571) про визнання незаконною та скасування постанови № 31 від 24.09.2020 року Про відмову в реєстрації кандидата на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області , зобов`язання зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області.
Ухвалою суду від 29 вересня 2020 року після усунення недоліків, що зумовили залишення позову без руху цю позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито особливе провадження за окремою категорією термінових справ.
Позовні вимоги позивач обґрунтовує тим, що оскаржувана постанова № 31 від 24.09.2020 року, якою позивачу відмовлено в реєстрації кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області з підстав того, що до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області не в повному обсязі подані документи, що передбачені п. 5 ч. 1 ст. 224 Виборчого кодексу України, а саме в оскаржуваній постанові зазначено, що ОСОБА_1 начебто не було додано автобіографію кандидата на посаду в електронному вигляді, є незаконною та підлягає скасуванню.
Так, позивач зазначив, що у довідці про прийняття документів, що була 24 вересня 2020 року видана ОСОБА_1 Фонтанською сільською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області, інформація про подані документи не відповідає дійсності.
Позивач зазначив, що на електронному носії були розміщені фото та заява про самовисування ОСОБА_1 та реєстрацію кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з усіма додатками, доданими до неї, а саме - з автобіографією, документом про внесення грошової застави, фотографією та першою й другою сторінками паспортної книжечки ОСОБА_1 , однак при прийомі документів та складанні зазначеної довідки було допущено помилку в назві документа, що розміщений на електронному носієві - а саме вказано, що замість заяви про самовисування та реєстрацію кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області було начебто додано заяву про згоду балотуватися. Позивач стверджує, що про подачу автобіографії кандидата на посаду голови в двох варіантах - а саме в паперовому вигляді та на електронному носії - зазначено й у самій заяві про самовисування та реєстрацію кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови, що подавалася ОСОБА_1 до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області.
Також, позивач зазначив, що якби ОСОБА_1 справді не було подано автобіографію в електронному вигляді, це усе одно не могло би стати підставою для відмови в реєстрації кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області, оскільки електронний вигляд автобіографії не є документом у розумінні чинного законодавства, а є лише інформацією про фізичну особу, оскільки ані Виборчим кодексом України, ані будь-яким іншим законодавчим актом не визначено, що кандидатом на посаду сільського голови повинні подаватися електронні документи саме з накладанням електронного цифрового підпису для реєстрації такої особи кандидатом на посаду сільського голови.
Таким чином, позивач вважає, що із системного аналізу норм права слід зробити висновок, що документом автобіографія кандидата на посаду Фонтанського сільського голови може вважатися тільки паперовий документ, який подавався ОСОБА_1 до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, що й не заперечується відповідачем.
Також позивач зазначив, що Виборчим кодексом України передбачено можливість прийняття комісією рішення про відмову в реєстрації кандидатом на посаду сільського голови тільки в разі неподання ним якогось із зазначеного у п. 1-5 частини першої ст.222, п. 1,2,4 ч. 1 ст. 223 Виборчого кодексу України саме документів, а не інформації.
Крім того, позивач звернув увагу, що у разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог Виборчого кодексу України, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів. Утім, позивачу жодного повідомлення про неточність у поданих документах не надано, а отже, позивач вважає, що слід зробити висновок про передчасність прийняття відповідачем оскаржуваного рішення.
До суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач заперечував проти позовних вимог та просив відмовити у задоволені позову з підстав того, що позивачем не було надано автобіографію в електронному вигляді, з урахуванням цього комісією було прийнято постанову № 31, якою на підставі наведених норм закону, відмовлено в реєстрації кандидатом на посаду сільського голови.
На вимогу суду відповідачем надані документи, на підставі яких прийнято оскаржувана постанова.
На відкритому судовому засіданні позивач та представник позивача позовні вимоги підтримали та просили їх задовольнити в повному обсязі.
На відкритому судовому засіданні представник відповідача заперечував проти задоволення позовних вимог та просив відмовити у задоволенні позову повністю.
Вивчивши матеріали справи, а також обставини, якими обґрунтовуються позовні вимоги та заперечення, докази, якими вони підтверджуються, заслухавши вступні слова позивача, представника позивача та представника відповідача, судом у справі встановлені такі факти та обставини.
Відповідно до Постанови Верховної Ради 15 липня 2020 року № 795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підтверджується паспортом серії НОМЕР_2 .
Матеріалами справи підтверджено, що 24 вересня 2020 року позивач звернувся до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області із заявою про самовисування та реєстрацію кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та надав згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних.
У заяві зазначено, що до заяви додано: автобіографія на посаду голови на 1 арк. та електронному носії; документ про внесення грошової застави на 1 арк.; фотографія кандидата на посаду голови на 1 арк. та електронному носії; копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки кандидата на посаду голови на 1 арк. (а.с.15).
Суд встановив, що відповідно до довідки про прийняття документів, 24 вересня 2020 року у 15 годин 31 хвилин ОСОБА_1 подано до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області комісії наступні документи: електронний носій (заява і фото); фото- 1 шт., та електронний вид; квитанція - 1шт.; ксерокопія паспорта - 1 арк. (паперова); заява про згоду балотуватися (бумажний та паперовий); автобіографія - 1арк. (паперова); заява про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати округу №4 від Одеської обласної організації ПП За майбутнє - 1 арк. (паперова), всього 4 аркушів (чотири аркуша) (а.с. 18).
Суд встановив, що підтверджено позивачем на судовому засіданні, що зазначена довідка підписана ОСОБА_1 .
На судовому засіданні позивач також підтвердив, що довідка складалась за його присутністю.
Проте, на судовому засіданні позивач пояснив, що на момент підписання довідки та її отримання, зміст цієї довідки він не читав, з її змістом ознайомився лише на наступний день, коли отримав оскаржувану постанову.
Також вказана довідка підписана Головою комісії Денісенко О.А., який своїм підписом засвідчив прийняття документів.
Суд встановив, що за наслідками розгляду заяви, Фонтанською сільською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області прийнято постанову № 31 від 24 вересня 2020 року Про відмову у реєстрації кандидата на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області , відповідно до якої відмовлено у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області висунутого шляхом самовисування, 23 листопада 1962 року народження громадянина України, освіта вища, безпартійний, заступник сільського голови з питань діяльності виконавчих органів влади Олександрійської сільської ради Лиманського району Одеської області, з підстав подання не в повному обсязі документів, які згідно вимог п. 5 ч. 1 ст. 224 Виборчого кодексу України потрібні для реєстрації кандидата на посаду Фонтанського сільського голови, а саме: відсутня автобіографія кандидата на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області в електронному вигляді.
Прийняте рішення зафіксоване витягом із протоколу № 6 засідання Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 24 вересня 2020 року о 18 години 40 хвилин.
Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, проаналізувавши норми матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, суд дійшов таких висновків.
Виборчий кодекс України (надалі - ВК України) відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голі.
Статтею 2 ВК України передбачено, що підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.
Згідно з ст. 11 ВК України, громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.
Статтею 193 ВК України встановлено, що депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.
Відповідно до ч.ч.1-2- ст. 194 ВК України,чергові місцеві вибори призначаються у зв`язку із закінченням строку повноважень місцевих рад, сільських, селищних міських голів, обраних на попередніх чергових місцевих виборах.
Рішення про призначення чергових виборів депутатів обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів приймається Верховною Радою України.
Відповідно до Постанови Верховної Ради 15 липня 2020 року № 795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році , призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.
Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 196 ВК України, одним із етапів виборчого процесу місцевих виборів є висування та реєстрація кандидатів.
Частинами 6- 7 ст. 221 ВК України встановлено, що громадянин України, який відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути кандидатом на місцевих виборах, може самовисунутися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови шляхом подачі заяви про самовисування до відповідної територіальної виборчої комісії.
До заяви про самовисування додаються документи, передбачені частиною другою статті 224 цього Кодексу.
Особа може бути висунута кандидатом на посаду лише одного сільського, селищного, міського голови від організації партії або в порядку самовисування.
Відповідно до ч. 2 ст. 224 ВК України, відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого шляхом самовисування, за умови особистого пред`явлення ним документа, передбаченого частиною першою статті 8 цього Кодексу, та подання ним документів, передбачених пунктами 4-7 частини першої цієї статті, а також подання особисто підписаної ним заяви про самовисування кандидатом на посаду відповідно сільського, селищного, міського голови із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних у зв`язку з участю у місцевих виборах.
Пунктами 4-7 частини 1 цієї статті кодексу встановлено, що відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, за умови отримання нею таких документів: документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу; автобіографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити інформацію, наведену у п. 5 ч. 1 ст. 224 ВК України; однієї фотографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді; копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.
Так, суд встановив, що ОСОБА_1 подав до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області заяву про самовисування та просив його зареєструвати кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області, датовану 24 вересня 2020 року (а.с. 15).
У заяві зазначено, що до заяви додано: автобіографія на посаду голови на 1 арк. та електронному носії; документ про внесення грошової застави на 1 арк.; фотографія кандидата на посаду голови на 1 арк. та електронному носії; копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки кандидата на посаду голови на 1 арк. (а.с.15).
Матеріалами справи підтверджено та не заперечується сторонами, що 24 вересня 2020 року ОСОБА_1 прибув до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області та разом із заявою про самовисування надав відповідний пакет документів.
Суд встановив, що відповідно до довідки про прийняття документів, 24 вересня 2020 року у 15 годин 31 хвилин ОСОБА_1 подано до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської областінаступні документи: електронний носій (заява і фото); фото- 1 шт., та електронний вид; квитанція - 1шт.; ксерокопія паспорта - 1 арк. (паперова); заява про згоду балотуватися (бумажний та паперовий); автобіографія - 1арк. (паперова); заява про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати округу №4 від Одеської обласної організації ПП За майбутнє - 1 арк. (паперова), всього 4 аркушів (чотири аркуша) (а.с. 18).
Як вбачається з наведеної довідки, відповідачем не було прийнято від позивача автобіографію в електронному вигляді, а лише автобіографія - 1арк. (паперова).
Суд встановив, що зазначена довідка підписана ОСОБА_1 без зауважень.
Посилання позивача на те, що автобіографія в електронному вигляді була подана до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, що зазначено й у самій заяві про самовисування та реєстрацію кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови, що подавалася ОСОБА_1 до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, не є достатнім доказом, на підтвердження даних обставин, оскільки саме з метою підтвердження отримання документів від висуванців, відповідною комісією складається довідка про прийняття документів, яка підписується й особою, яка подає документи.
Але, як вже суд зазначив, судом встановлено, що вказана довідка про прийняття документів підписана позивачем без жодних зауважень. Тому, такі доводи позивача відхиляються судом.
Посилання позивача на те, що на момент підписання довідки та її отримання, зміст цієї довідки він не читав, з її змістом ознайомився лише на наступний день, коли отримав оскаржувану постанову, є хибними, оскільки позивач має бути обізнаним та відповідальним у вчиненні відповідних дій.
Також відхиляються судом доводи позивача, що не подача автобіографії в електронному вигляді, не може бути підставою для відмови в реєстрації кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області, оскільки електронний вигляд автобіографії не є документом у розумінні чинного законодавства, а є лише інформацією про фізичну особу, оскільки ані Виборчим кодексом України, ані будь-яким іншим законодавчим актом не визначено, що кандидатом на посаду сільського голови повинні подаватися електронні документи саме з накладанням електронного цифрового підпису для реєстрації такої особи кандидатом на посаду сільського голови, з таких підстав.
Так, за ст. 224 ВК України, відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, за умови отримання вичерпаного переліку документів перелічених у пп. 4-7 ч. 1 ст. 224 ВК України.
Пунктом 5 ч. 1 ст. 224 ВК України передбачено, що кандидат має подати автобіографію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови на паперовому носії та в електронному вигляді.
Тобто нормами вказаної статті кодексу чітко передбачено, що має бути подана автобіографія у двох варіантах: на паперовому носії та в електронному вигляді, без посилань на вимогу її підпису цифровим електронним підписом.
Розширене тлумачення позивачем вказаної норми кодексу є безпідставним, оскільки стаття 224 ВК України є чіткою та не містить двозначного визначення.
Також з тих самих підстав відхиляються посилання позивача на визначення слова документу , оскільки у статті кодексу чітко визначено перелік документів та їх вигляд.
Згідно з п. 1 ч. 2 ст. 230 ВК України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі: 1) відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови)".
Як видно, приписами статті 230 ВК України передбачено повноваження комісії щодо відмови у реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі відсутності хоча б одного документа, та невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу.
Також судом відхиляються доводи позивача, що у разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог Виборчого кодексу України, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів, але позивачу не було надано таке повідомлення, з таких підстав.
Так, відповідно до ч. 3 ст. 230 ВК України, помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Втім суд зазначає, що позивачем не була допущена відсутність інформації у поданих документах, а були відсутні документи у вигляді, які вимагаються приписами кодексу: автобіографія на паперовому носії та в електронному вигляді.
З огляду на те, що матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 не довів, що він надав до комісії автобіографію в електронному вигляді, в той же час, як відповідач довів не надання позивачем такого документу, суд доходить висновку, що відповідачем правомірно прийнято постанову № 31 від 24.09.2020 року.
Тому, суд доходить висновку, що позовні вимоги про визнання незаконною та скасування постанови № 31 від 24.09.2020 року Про відмову в реєстрації кандидата на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області є необґрунтованими та не підтвердженими належними та допустимими доказами, а тому у задоволенні цих позовних вимог слід відмовити.
У зв`язку з тим, що суд дійшов висновку про правомірність прийнятого відповідачем рішення, суд доходить висновку, що решт позовних вимог про зобов`язання зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області також є безпідставними та не належать задоволенню.
Відповідно до ч.ч. 1,2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Оцінюючи наведені докази, суд доходить висновку, що відповідач довів правомірнсть свого рішення та дій, а тому позовні вимоги не належать задоволенню повністю.
У зв`язку з тим, що позивачу відмовлено у задоволенні позову, керуючись приписами ст. ст. 134, 139 КАС України, судові витрати на надання правової допомоги не належать розподілу та стягненню. А також з огляду на відсутність судових витрат суб`єкта владних повноважень пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, жодні судові витрати не належать компенсації за рахунок коштів державного бюджету.
Керуючись ст.ст. 6, 12, 72, 77,90, 139, 246, 255,273, 278 КАС України, суд -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 ) до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області (код ЄДРПОУ 43774555, місцезнаходження: вул. Центральна, 46, с. Фонтанка, Лиманський район, Одеська область, 57571) про визнання незаконною та скасування постанови № 31 від 24.09.2020 року, зобов`язання вчинити певні дії, - відмовити повністю.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст. 278 КАС України.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.
Суддя Л.Р. Юхтенко
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2020 |
Оприлюднено | 30.09.2020 |
Номер документу | 91876254 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Юхтенко Л.Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні