П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 жовтня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/9664/20 Головуючий в 1 інстанції: Юхтенко Л.Р.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Джабурія О.В.
суддів - Ступакової І.Г.
- Шеметенко Л.П.
при секретарі - Філімович І.М.
за участю представника апелянта - адвоката Афтеній А.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання незаконною та скасування постанови № 31 від 24.09.2020 року, зобов`язання вчинити певні дії, -
ПОЗОВНІ ВИМОГИ ТА
НАСЛІДКИ ВИРІШЕННЯ ПОЗОВУ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ
28 вересня 2020 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, в якому просив суд:
- визнати незаконною та скасувати постанову № 31 від 24.09.2020 року "Про відмову в реєстрації кандидата на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області",
- зобов`язати зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області.
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, позивач зазначав, що оскаржувана постанова № 31 від 24.09.2020 року, якою позивачу відмовлено в реєстрації кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області з підстав того, що до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області не в повному обсязі подані документи, що передбачені п.5 ч.1 ст.224 Виборчого кодексу України, а саме в оскаржуваній постанові зазначено, що ОСОБА_1 начебто не було додано автобіографію кандидата на посаду в електронному вигляді, є незаконною та підлягає скасуванню.
Так, позивач зазначив, що у довідці про прийняття документів, що була 24 вересня 2020 року видана ОСОБА_1 Фонтанською сільською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області, інформація про подані документи не відповідає дійсності.
Позивач зазначив, що на електронному носії були розміщені фото та заява про самовисування ОСОБА_1 та реєстрацію кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року з усіма додатками, доданими до неї, а саме - з автобіографією, документом про внесення грошової застави, фотографією та першою й другою сторінками паспортної книжечки ОСОБА_1 , однак при прийомі документів та складанні зазначеної довідки було допущено помилку в назві документа, що розміщений на електронному носієві - а саме вказано, що замість заяви про самовисування та реєстрацію кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області було начебто додано заяву про згоду балотуватися. Позивач стверджує, що про подачу автобіографії кандидата на посаду голови в двох варіантах - а саме в паперовому вигляді та на електронному носії - зазначено й у самій заяві про самовисування та реєстрацію кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови, що подавалася ОСОБА_1 до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області.
Також, позивач зазначив, що, якби, ОСОБА_1 справді не було подано автобіографію в електронному вигляді, це усе одно не могло би стати підставою для відмови в реєстрації кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області, оскільки електронний вигляд автобіографії не є документом у розумінні чинного законодавства, а є лише інформацією про фізичну особу, оскільки ані Виборчим кодексом України, ані будь-яким іншим законодавчим актом не визначено, що кандидатом на посаду сільського голови повинні подаватися електронні документи саме з накладанням електронного цифрового підпису для реєстрації такої особи кандидатом на посаду сільського голови.
Таким чином, позивач вважає, що із системного аналізу норм права слід зробити висновок, що документом "автобіографія кандидата на посаду Фонтанського сільського голови" може вважатися тільки паперовий документ, який подавався ОСОБА_1 до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, що й не заперечується відповідачем.
Також позивач зазначив, що Виборчим кодексом України передбачено можливість прийняття комісією рішення про відмову в реєстрації кандидатом на посаду сільського голови тільки в разі неподання ним якогось із зазначеного у п. 1-5 частини першої ст.222, п. 1,2,4 ч. 1 ст.223 Виборчого кодексу України саме документів, а не інформації.
Крім того, позивач звернув увагу, що у разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог Виборчого кодексу України, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів. Утім, позивачу жодного повідомлення про неточність у поданих документах не надано, а отже, позивач вважає, що слід зробити висновок про передчасність прийняття відповідачем оскаржуваного рішення.
Представник відповідача заперечував проти позовних вимог та просив відмовити у задоволені позову з підстав того, що позивачем не було надано автобіографію в електронному вигляді, з урахуванням цього комісією було прийнято постанову № 31, якою на підставі наведених норм закону, відмовлено в реєстрації кандидатом на посаду сільського голови.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року у задоволенні ОСОБА_1 до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання незаконною та скасування постанови № 31 від 24.09.2020 року, зобов`язання вчинити певні дії, - відмовлено повністю.
Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій ставиться питання про скасування судового рішення та ухвалення нового рішення про задоволення позовних вимог.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню частково з наступних підстав.
КОЛЕГІЯ СУДДІВ ВСТАНОВИЛА
24 вересня 2020 року позивач звернувся до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області із заявою про самовисування та реєстрацію кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та надав згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних.
У заяві зазначено, що до заяви додано: автобіографія на посаду голови на 1 арк. та електронному носії; документ про внесення грошової застави на 1 арк.; фотографія кандидата на посаду голови на 1 арк. та електронному носії; копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки кандидата на посаду голови на 1 арк. (а.с.15).
Відповідно до довідки про прийняття документів, 24 вересня 2020 року у 15 годин 31 хвилин ОСОБА_1 подано до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області комісії наступні документи: електронний носій (заява і фото); фото- 1 шт., та електронний вид; квитанція - 1шт.; ксерокопіяпаспорта - 1 арк. (паперова); заява про згоду балотуватися (бумажний та паперовий); автобіографія - 1арк. (паперова); заява про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати округу №4 від Одеської обласної організації ПП "За майбутнє" - 1 арк. (паперова), всього 4 аркушів (чотири аркуша) (а.с. 18).
Судом першої інстанції також встановлено та підтверджено позивачем, що зазначена довідка підписана ОСОБА_1 та складалась за його присутністю.
Проте, на судовому засіданні в суді першої інстанції позивач пояснив, що на момент підписання довідки та її отримання, зміст цієї довідки він не читав, з її змістом ознайомився лише на наступний день, коли отримав оскаржувану постанову.
Також вказана довідка підписана Головою комісії Денісенко О.А., який своїм підписом засвідчив прийняття документів.
За наслідками розгляду заяви, Фонтанською сільською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області прийнято постанову № 31 від 24 вересня 2020 року Про відмову у реєстрації кандидата на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області , відповідно до якої відмовлено у реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області висунутого шляхом самовисування, 23 листопада 1962 року народження громадянина України, освіта вища, безпартійний, заступник сільського голови з питань діяльності виконавчих органів влади Олександрійської сільської ради Лиманського району Одеської області, з підстав подання не в повному обсязі документів, які згідно вимог п. 5 ч. 1 ст. 224 Виборчого кодексу України потрібні для реєстрації кандидата на посаду Фонтанського сільського голови, а саме: відсутня автобіографія кандидата на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області в електронному вигляді.
Прийняте рішення зафіксоване витягом із протоколу № 6 засідання Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області від 24 вересня 2020 року о 18 години 40 хвилин.
Вирішуючи дану справу в апеляційному провадженні, колегія суддів приходить до наступних висновків.
ЗАСТОСУВАННЯ НОРМ ПРАВА
Вимогами ч.1 ст.2 КАС України передбачено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до вимог ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційна, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Керуючись положеннями вищевказаних законів, Кодексом та контекстом Конституції України можна зробити висновок, що однією з найважливіших тенденцій розвитку сучасного законодавства України є розширення сфери судового захисту, в тому числі судового контролю за правомірністю і обґрунтованістю рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст.38 Конституції України встановлено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Відповідно до ч.3 ст.77 Конституції України порядок проведення виборів народних депутатів України встановлюється законом.
Пунктом 20 ч.1 ст.92 Конституції України передбачено, що виключно законами України визначаються організація і порядок проведення виборів і референдумів.
Згідно з ч.2 ст.76 Конституції України народним депутатом України може бути обрано громадянина України, який на день виборів досяг двадцяти одного року, має право голосу і проживає в Україні протягом останніх п`яти років.
01 січня 2020 року набрав чинності Виборчий кодекс України, який відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Так, відповідно до частини 1 статті 10 Виборчого кодексу України вимоги до кандидатів встановлюються Конституцією України та цим Кодексом.
Згідно частин 1, 2 статті 193 Виборчого кодексу України депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.
Депутатом, сільським, селищним, міським головою не може бути обраний громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.
Відповідно до вимог ч.1 ст.224 Виборчого кодексу України відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого організацією партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, підписаної керівником організації партії та засвідченої печаткою організації партії або організації відповідної партії вищого рівня, або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яке має бути підписане керівником організації партії та засвідчене печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня, а у разі висування місцевою організацією партії кандидата на посаду міського голови - також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) заяви особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови від цієї організації партії, яка повинна також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні йому підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність), а також зобов`язання в разі обрання припинити діяльність чи скласти представницький мандат, які відповідно до Конституції та законів України несумісні з посадою сільського, селищного, міського голови (у разі відсутності такої діяльності чи такого мандата - зазначити про їх відсутність);
4) документа про внесення грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
5) автобіографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинна містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови (складається у друкованому вигляді);
6) однієї фотографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови.
Відповідно до частини 4 ст.224 Виборчого кодексу України, відповідальність за достовірність та точність відомостей у документах, зазначених у пункті 5 частини першої цієї статті (для осіб, висунутих шляхом самовисування - передбачених частиною другою цієї статті), поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, несуть особи, висунуті кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови.
Підстави відмови в реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови унормовані статтею 230 Виборчого кодексу України.
Так, Територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі: відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
Згідно до вимог ч.5 ст.230 Виборчого кодексу України визначено, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів. Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Проте, як вбачається з матеріалів справи, в порушення вищезазначеної норми, Фонтанською сільською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області, позивачеві не було направлено повідомлення про усунення виявлених недоліків в поданих документах.
Колегія суддів вважає, що відповідачем передчасно прийнято рішення про відмову в реєстрації ОСОБА_1 кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області.
Стосовно позовних вимог про зобов`язання Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до вимог статті 206 Виборчого кодексу України вбачається, що саме відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови - реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.
Згідно до вимог ч.4 ст.245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Тобто, зі змісту вказаних правових норм вбачається, що саме відповідач, наділений дискреційними повноваженнями, тобто повноваженнями з певним ступенем свободи органу при прийнятті рішення, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибрати один з кількох варіантів рішення. А суди не мають право втручатися в дискреційні функції органів владних повноважень.
Суд може прийняти рішення про зобов`язання органу владних повноважень прийняти певне рішення, в разі, якщо можливість прийняття єдиного альтернативного рішення виключена судом.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові від 18 червня 2019 року по справі № 855/150/19 (№ А/9901/112/19).
З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню шляхом зобов`язання Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про реєстрацію кандидата на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області, подану 24 вересня 2020 року, та прийняти рішення відповідно до вимог Виборчого кодексу України з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Відповідно до пункту другого частини першої статті 315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
За змістом частини першої статті 317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Керуючись ст.ст. 308; 310 ; 315; 317; 321; 322; 325 КАС України, суд апеляційної інстанції, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.
Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 30 вересня 2020 року - скасувати, ухвалити по справі № 420/9664/20 нову постанову, якою адміністративний позов ОСОБА_1 до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про визнання незаконною та скасування постанови № 31 від 24.09.2020 року, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №31 від 24 вересня 2020 року "Про відмову у реєстрації кандидата на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області.
Зобов`язати Фонтанську сільську територіальну виборчу комісію Одеського району Одеської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про реєстрацію кандидата на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області, подану 24 вересня 2020 року, та прийняти рішення відповідно до вимог Виборчого кодексу України з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту її проголошення та оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя Джабурія О.В. Судді Ступакова І.Г. Шеметенко Л.П.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2020 |
Оприлюднено | 05.10.2020 |
Номер документу | 91957061 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Джабурія О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні