ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 вересня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/5469/20
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Сич С.С.,
за участю:
секретаря судового засідання - Гринько М.О.,
представників позивача - Каплін В.О., Плеханова І.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Полтавської обласної партійної організації Політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА" до Градизької селищної територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області про визнання протиправною та скасування постанови, -
В С Т А Н О В И В:
29 вересня 2020 року Полтавська обласна партійна організація Політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА" (надалі - позивач) звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Градизької селищної територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області (надалі - відповідач) про визнання протиправною та скасування постанови Градизької селищної територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області №26 від 27 вересня 2020 року "Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до переліку кандидатів у депутати від Полтавської обласної партійної організації політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА".
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, оскаржувана постанова Градизької селищної територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області №26 від 27 вересня 2020 року прийнята з порушенням вимог ст. 230 Виборчого кодексу України, оскільки порушення ч. 2 ст. 218 Виборчого кодексу України стосовно повідомлення організацією партії у письмовій формі відповідної територіальної виборчої комісії про дату, час і місце проведення зборів з метою висування кандидатів не є порушенням встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, а тому не може бути підставою у відмові реєстрації кандидатів у депутати, включених до виборчого списку місцевої організації політичної партії. Вказує, що статтею 222 Виборчого кодексу України визначено вичерпний перелік документів, за умови отримання яких відповідна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, серед яких відсутнє повідомлення організацією партії у письмовій формі відповідної територіальної виборчої комісії про дату, час і місце проведення зборів з метою висування кандидатів. Вважає, що здійснивши перевірку територіальною виборчою комісією порядку висування кандидатів поза межами переліку документів, передбачених ст. 222 Виборчого кодексу України, відповідач вийшов за межі своїх повноважень. Зазначає, що оскаржуване рішення є формальним, не передбаченим законом та призводить до порушення права обирати, закріпленого у ст. 38 Конституції України та міжнародному законодавстві більш як 14000 виборців смт. Градизьк, а також до порушення права бути обраними для 16 громадян України.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/5469/20, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи, призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 11:40 30 вересня 2020 року, витребувано докази від сторін.
30 вересня 2020 року до суду надійшов відзив на позовну заяву, у якому представник відповідача просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, посилаючись на те, що позивачем у порушення вимог ч. 2 статті 218 Виборчого кодексу України не повідомлено Градизьку селищну територіальну виборчу комісію Кременчуцького району Полтавської області про дату, час і місце проведення зборів у письмовій формі до дня проведення зборів, що стало підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області згідно п. 1 ч. 1 ст. 230 Виборчого кодексу України.
Відзив на позовну заяву, який надійшов до суду не підписано представником відповідача.
Представники позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали та просили позов задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача у судове засідання не з`явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Частиною 3 статті 268 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що неприбуття у судове засідання учасника справи, повідомленого відповідно до положень цієї статті, не перешкоджає розгляду справи у судах першої та апеляційної інстанцій.
Зважаючи на вищевикладене, суд вирішив розглядати справу за відсутності представника відповідача.
Суд, заслухавши пояснення представників позивача, дослідивши письмові докази, встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-ІХ від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25.10.2020.
Постановою Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25.10.2020" №160 від 08.08.2020 призначено на неділю, 25.10.2020, перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів.
20.09.2020 відбулися збори Полтавської обласної партійної організації Політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА", на яких було прийнято рішення про затвердження єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області /а.с. 49-59/.
Про дату, час і місце проведення зборів Полтавської обласної партійної організації Політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА" з метою висування кандидатів у депутати на місцевих виборах 25.10.2020 Полтавська обласна партійна організація Політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА" повідомила у письмовій формі Полтавську обласну територіальну виборчу комісію 17.09.2020, що підтверджується відповідною відміткою про отримання на примірнику повідомлення, копія якого міститься у матеріалах справи /а.с. 13/.
Про дату, час і місце проведення зборів Полтавської обласної партійної організації Політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА" з метою висування кандидатів у депутати на місцевих виборах 25.10.2020 організація партії повідомила також засоби масової інформації, зокрема, ТОВ Інформаційне агентство Новий день 14.09.2020, що підтверджено листом ТОВ Інформаційне агентство Новий день /а.с. 12/.
Повідомлення про дату, час і місце проведення зборів Полтавської обласної партійної організації Політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА" з метою висування кандидатів у депутати міських, районних і селищних рад та кандидатів на посаду міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року розміщено на офіційному веб-сайті організації партії (https://p.pl.ua/).
24.09.2020 до Градизької селищної територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області представники Полтавської обласної партійної організації Політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА" ОСОБА_1 та ОСОБА_2 , уповноважені на підставі рішення зборів цієї організації партії про затвердження уповноваженої особи, подали заяву та інші документи для реєстрації кандидатів у депутати Градизької селищної ради на перших місцевих виборах 25.10.2020, а також повідомлення про проведення зборів з метою висування кандидатів у депутати на 20.09.2020 /а.с. 62-65, 35-36, 38-41, 44/.
Про прийняття територіальною виборчою комісією документів, поданих на реєстрацію кандидатів у депутати на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року Градизькою селищною територіальною виборчою комісією Кременчуцького району Полтавської області складено довідку №39 від 24.09.2020 /а.с. 46/.
27.09.2020 Градизькою селищною територіальною виборчою комісією Кременчуцького району Полтавської області прийнято постанову №26 "Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до переліку кандидатів у депутати від Полтавської обласної партійної організації політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА", якою відмовлено в реєстрації всіх кандидатів у депутати Градизької селищної ради на перших місцевих виборах 25.10.2020, включених до переліку кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі від Полтавської обласної партійної організації політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА" у зв`язку з порушенням порядку висування кандидатів, встановленого ст. 216-220 Виборчого кодексу України (пункт 1 постанови).
Статтею 38 Конституції України визначено, що громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Виборчий кодекс України визначає відповідно до Конституції України гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Згідно з частинами 1, 2 статті 63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
Частиною 1 статті 64 Виборчого кодексу України встановлено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Відповідно до частини 1 статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму.
Таким чином, правом щодо оскарження рішення, дії чи бездіяльності виборчих комісій наділені суб`єкти виборчого процесу, якими відповідно до статті 22 Виборчого кодексу України є: виборець, який має право голосу на відповідних виборах; виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах ; кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом. При цьому таке право на оскарження стосується рішення, дії чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу.
Враховуючи вищевикладене, Полтавська обласна партійна організація політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА", як суб`єкт виборчого процесу, через уповноваженого представника звернулась до суду щодо оскарження постанови Градизької селищної територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області №26 від 27 вересня 2020 року "Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до переліку кандидатів у депутати від Полтавської обласної партійної організації політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА", вважаючи вказане рішення протиправним.
Надаючи оцінку оскаржуваній постанові, суд дійшов наступних висновків.
За визначенням статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.
Відповідно до частини 1 статті 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.
Громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом (стаття 11 Виборчого кодексу України).
Частинами 1, 2 статті 216 Виборчого кодексу України передбачено, що висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.
Відповідно до приписів частини 4 статті 216 Виборчого кодексу України особа може бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі не більше ніж у два рівні місцевих рад.
Згідно зі статтею 222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.
Згідно з частиною 2 статті 227 Виборчого кодексу України подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Частиною 6 статті 227 Виборчого кодексу України передбачено, що територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Як встановлено судом, за результатами розгляду поданих 24.09.2020 до Градизької селищної територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області представниками Полтавської обласної партійної організації Політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА" ОСОБА_1 та ОСОБА_2., уповноваженими на підставі рішення зборів цієї організації партії про затвердження уповноваженої особи, заяви та інших документів для реєстрації кандидатів у депутати Градизької селищної ради на перших місцевих виборах 25.10.2020, а також повідомлення про проведення зборів з метою висування кандидатів у депутати на 20.09.2020, Градизькою селищною територіальною виборчою комісією Кременчуцького району Полтавської області прийнято постанову №26 від 27 вересня 2020 року "Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до переліку кандидатів у депутати від Полтавської обласної партійної організації політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА", якою відмовлено в реєстрації всіх кандидатів у депутати Градизької селищної ради на перших місцевих виборах 25.10.2020, включених до переліку кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі від Полтавської обласної партійної організації політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА" з мотивів порушення порядку висування кандидатів, встановленого ст.ст. 216-220 Виборчого кодексу України.
В оскаржуваній постанові не зафіксовані будь-які зауваження щодо оформлення документів та повноти поданих документів, відповідачем також не встановлено невідповідності поданих документів вимогам Виборчого кодексу України.
Натомість, єдиною підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати Градизької селищної ради на перших місцевих виборах 25.10.2020, включених до переліку кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі від Полтавської обласної партійної організації політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА", визначено порушення строків подачі повідомлення про проведення зборів з метою висування кандидатів у депутати до відповідної територіальної комісії згідно частини 2 статті 218 Виборчого кодексу України. Інших порушень відповідачем не встановлено.
Позивачем не надано до суду доказів повідомлення Градизької селищної територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області про дату, час і місце проведення зборів з метою висування кандидатів організація партії у письмовій формі не пізніш як за день до дня проведення зборів.
Згідно з частинами 1, 2, 3, 4 статті 218 Виборчого кодексу України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.
Повідомлення про час і місце проведення зборів, конференції організації партії з метою висування кандидатів у депутати, порядок акредитації на таких зборах, конференції представників засобів масової інформації, визначений його організаторами, не пізніш як за п`ять днів до дня проведення зборів, конференції розміщується на офіційному веб-сайті організації партії, а у разі його відсутності - на офіційному веб-сайті партії.
Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє також засоби масової інформації. Порядок акредитації представників засобів масової інформації на таких зборах, конференції визначає організатор заходу.
Повноваження територіальних виборчих комісій щодо організації підготовки і проведення місцевих виборів визначені статтею 206 Виборчого кодексу України, частиною 1 якої передбачено, що територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.
Відповідно до пункту 4 частини 2 статті 206 Виборчого кодексу України відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.
Підстави для відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, встановлені статтею 230 Виборчого кодексу України, згідно з частиною 1 якої територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Вказаний перелік підстав є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.
При цьому, статтею 230 Виборчого кодексу України не конкретизовано перелік порушень порядку висування кандидатів, які можуть бути підставою для відмови в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати.
Відповідачем не виявлено перевищення встановленої Виборчим кодексом України кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.
Оскаржувана у даній справі постанова вмотивована виключно порушенням позивачем встановленого Виборчим кодексом України порядку висування кандидатів, яке відповідач пов`язує з порушення строків подачі повідомлення про проведення зборів з метою висування кандидатів у депутати до відповідної територіальної комісії згідно частини 2 статті 218 Виборчого кодексу України.
Суд зазначає, що спеціальною нормою, яка визначає порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) є стаття 219 Виборчого кодексу України, відповідно до частин 1-3 якої висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом. Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом. Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.
Натомість, стаття 218 Виборчого кодексу України визначає загальний порядок висування кандидатів організацією партії, а частини 2, 3, 4 цієї статті стосуються саме інформаційного забезпечення виборчого процесу місцевих виборів.
У Роз`ясненнях щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах, які є додатком до постанови Центральної виборчої комісії від 11.09.2020 №249, роз`яснено, що вимоги частин 3 та 4 статті 218 Виборчого кодексу України, що передбачають порядок акредитації засобів масової інформації та їх повідомлення місцевими організаціями партій про проведення зборів, конференцій організацій партій з метою висування кандидатів, стосуються інформаційного забезпечення виборчого процесу місцевих виборів, а не безпосередньо висування кандидатів на місцевих виборах. Тому недотримання цих вимог не може слугувати підставою для відмови в реєстрації кандидатів через порушення встановленого Кодексом порядку висування кандидатів.
При здійсненні судочинства суди застосовують Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини як джерело права (стаття 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини").
У відповідності до приписів статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру.
Віднедавна Європейський суд почав аналізувати обмеження виборчих прав відповідно до притаманного Конвенції критерію законності. Згідно з цим критерієм закон, який встановлює обмеження виборчого права, повинен відповідати мінімальним стандартам якості, таким як ясність, точність і передбачуваність. У практиці Суду закріплено принцип, за яким норма вважається передбачуваною, якщо її сформульовано з достатньою точністю, яка дає можливість особі регулювати свою поведінку, за потреби, після відповідної консультації (справа "Сеїдзаде проти Азербайджану", рішення від 3 грудня 2009 року).
У справі "Новік проти України" (18 грудня 2008 року) Суд зробив висновок, що "надзвичайно важливою умовою є забезпечення загального принципу юридичної визначеності. Вимога "якості закону" у розумінні пункту 1 статті 5 Конвенції означає, що закон має бути достатньо доступним, чітко сформульованим і передбачуваним у своєму застосуванні для того, щоб виключити будь-який ризик свавілля".
Проте, пункт 1 частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України, визначаючи в якості підстави для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, не конкретизує таких порушень, які можуть носити як суттєвий характер, так і стосуватися інформаційного забезпечення виборчого процесу місцевих виборів, а не безпосередньо висування кандидатів на місцевих виборах (частини 2, 3, 4 статті 218 Виборчого кодексу України), а тому пункт 1 частини 1 статті 230 Виборчого кодексу України сформульований з недостатньою точністю, яка б давала можливість особі регулювати свою поведінку, за потреби, після відповідної консультації.
Як встановлено судом, про дату, час і місце проведення зборів Полтавської обласної партійної організації Політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА" з метою висування кандидатів у депутати на місцевих виборах 25.10.2020 Полтавська обласна партійна організація Політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА" повідомила у письмовій формі Полтавську обласну територіальну виборчу комісію 17.09.2020, що підтверджується відповідною відміткою про отримання на примірнику повідомлення, копія якого міститься у матеріалах справи /а.с. 13/.
Про дату, час і місце проведення зборів Полтавської обласної партійної організації Політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА" з метою висування кандидатів у депутати на місцевих виборах 25.10.2020 організація партії повідомила також засоби масової інформації, зокрема, ТОВ Інформаційне агентство Новий день 14.09.2020, що підтверджено листом ТОВ Інформаційне агентство Новий день /а.с. 12/.
Повідомлення про дату, час і місце проведення зборів Полтавської обласної партійної організації Політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА" з метою висування кандидатів у депутати міських, районних і селищних рад та кандидатів на посаду міського голови на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року розміщено на офіційному веб-сайті організації партії (https://p.pl.ua/).
Таким чином, позивачем вчинено необхідні заходи, передбачені Виборчим кодексом України, з метою інформаційного забезпечення виборчого процесу місцевих виборів.
Несвоєчасне письмове повідомлення організації партії Градизької селищної територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області про дату, час і місце проведення зборів з метою висування кандидатів згідно частини 2 статті 218 Виборчого кодексу України не може призводити до такого обмежувального заходу з боку виборчої комісії як відмова у реєстрації кандидатів у депутати Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до переліку кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі від Полтавської обласної партійної організації Політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА", оскільки є довільним та непропорційним.
Метою виборчої комісії з місцевих виборів є організація підготовки та проведення відповідних місцевих виборів, а також забезпечення додержання та однакового застосування законодавства України про місцеві вибори. Тобто безпосередньою та кінцевою метою комісії є забезпечення вільного, на основі гарантованого Конституцією України загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.
В аспекті спірних правовідносин, суд вважає, що комісія могла б краще оцінити загрози для встановлення й охорони демократичного правопорядку, з огляду на підстави для прийняття спірного рішення, які зводяться до порушення строків подачі повідомлення про проведення зборів з метою висування кандидатів у депутати до відповідної територіальної комісії, проте, позивачем вчинено інші необхідні заходи, передбачені Виборчим кодексом України з метою інформаційного забезпечення виборчого процесу місцевих виборів.
Виборчий кодекс України у редакції, чинній на час прийняття оскаржуваної постанови, не містить права членів відповідної територіальної виборчої комісії брати участь чи бути присутніми на таких зборах, конференції організації партії, яке би кореспондувало обов`язку організації партії повідомляти у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції.
Так, друге речення частини другої статті 218 Виборчого кодексу України, яким встановлювалося право членів відповідної територіальної виборчої комісії бути присутніми на таких зборах, конференції виключено Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення виборчого законодавства від 16 липня 2020 року №805-IX.
Суд також враховує встановлений статтею 3 Конституції України, статтею 7 Кодексу адміністративного судочинства України принцип верховенства права, який в адміністративному судочинстві зобов`язує суд надавати законам та іншим нормативно-правовим актам тлумачення у спосіб, який забезпечує пріоритет прав людини при вирішенні справи. Тлумачення законів та нормативно-правових актів не може спричиняти несправедливих обмежень прав людини, у томі числі й пасивне виборче право.
За встановлених судом обставин та наведених норм права, суд дійшов висновку, що постанова Градизької селищної територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області №26 від 27 вересня 2020 року "Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до переліку кандидатів у депутати від Полтавської обласної партійної організації політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА" не відповідає критеріям, визначеним частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому є протиправною та підлягає скасуванню.
Як встановлено частиною 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно зі статтею 13 Конвенції, кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому, Європейський суд з прав людини у рішенні від 29 червня 2006 року у справі "Пантелеєнко проти України" зазначив, що засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом.
У рішенні від 31 липня 2003 року у справі "Дорани проти Ірландії" Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття "ефективний засіб" передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.
Частиною 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Враховуючи вищевикладене, обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне відповідно до частини 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України з метою ефективного захисту прав позивача вийти за межі позовних вимог, визнати протиправною та скасувати постанову Градизької селищної територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області №26 від 27 вересня 2020 року "Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до переліку кандидатів у депутати від Полтавської обласної партійної організації політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА" та зобов`язати Градизьку селищну територіальну виборчу комісію Кременчуцького району Полтавської області повторно розглянути документи, подані 24 вересня 2020 року Полтавською обласною партійною організацією політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА" про реєстрацію кандидатів у депутати на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Полтавської обласної партійної організації політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА", сформованих та затверджених на зборах Полтавської обласної партійної організації політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА", що відбулися 20 вересня 2020 року, та прийняти рішення з урахуванням висновків суду.
Таким чином, позовні вимоги Полтавської обласної партійної організації політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА" є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Частиною 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір" передбачено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Відповідно до приписів пункту 3 частини 2 статті 4 Закону України "Про судовий збір" за подання суб`єктом владних повноважень, юридичною особою або фізичною особою-підприємцем до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, встановлюється ставка судового збору в розмірі 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Статтею 7 Закону України від 14 листопада 2019 року №294-ІХ "Про Державний бюджет України на 2020 рік" установлено у 2020 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць для основних соціальних і демографічних груп населення, зокрема, працездатних осіб: з 1 січня 2020 року - 2102 гривня.
З огляду на вищевикладене, позивач повинен сплатити за подання позовної заяви немайнового характеру судовий збір у розмірі 2102 грн.
При зверненні до суду з даним позовом позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2197 грн., що підтверджується квитанцією №ПН8291 від 29.09.2020 / а.с. 14/.
Зважаючи на вищевикладене, при задоволенні позову Полтавської обласної партійної організації політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА" суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Градизької селищної територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області на користь Полтавської обласної партійної організації політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА" витрати зі сплати судового збору в розмірі 2102 грн.
На підставі викладеного, керуючись статтями 3, 6-10, 132, 241-245, 262, 272, 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Полтавської обласної партійної організації Політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА" (ідентифікаційний код 43683238, вул. Сінна, 50/22, кв. 51, м. Полтава, 36039) до Градизької селищної територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області (ідентифікаційний код 43796605, вул. Київська, 51, смт. Градизьк, Глобинський район, Полтавська область, 39071) про визнання протиправною та скасування постанови задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Градизької селищної територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області №26 від 27 вересня 2020 року "Про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Градизької селищної ради Кременчуцького району Полтавської області, включених до переліку кандидатів у депутати від Полтавської обласної партійної організації політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА".
Зобов`язати Градизьку селищну територіальну виборчу комісію Кременчуцького району Полтавської області повторно розглянути документи, подані 24 вересня 2020 року Полтавською обласною партійною організацією політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА" про реєстрацію кандидатів у депутати на перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від Полтавської обласної партійної організації політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА", сформованих та затверджених на зборах Полтавської обласної партійної організації політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА", що відбулися 20 вересня 2020 року, та прийняти рішення з урахуванням висновків суду.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Градизької селищної територіальної виборчої комісії Кременчуцького району Полтавської області на користь Полтавської обласної партійної організації політичної партії "ПАРТІЯ ПРОСТИХ ЛЮДЕЙ СЕРГІЯ КАПЛІНА" витрати зі сплати судового збору в розмірі 2102 грн. (дві тисячі сто дві гривні).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення шляхом подання апеляційної скарги відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України № 2147-VIII від 03.10.2017.
Суддя С.С. Сич
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2020 |
Оприлюднено | 30.09.2020 |
Номер документу | 91876388 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Сич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні