Рішення
від 30.09.2020 по справі 460/7137/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

30 вересня 2020 року м. Рівне №460/7137/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Нор У.М. за участю секретаря судового засідання І.М. Демчук та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: ОСОБА_1,

відповідача: представник Кухарук І.М., Сорока Г.В.,

третьої особи відповідача: представник Бузинарський М.Ю.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 - кандидата в депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області доКорецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Рівненська регіональна організація політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" про визнання протиправною та скасування постанови, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 - кандидат в депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області (далі - відповідач), в якому просить:

визнати протиправною та скасувати постанову Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області №29 від 24.09.2020 про реєстрацію кандидатів у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих РІВНЕНСЬКОЮ РЕГІОНАЛЬНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" та скасувати реєстрацію всіх кандидатів у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих РІВНЕНСЬКОЮ РЕГІОНАЛЬНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що 24.09.2020 відбулося засідання Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області на якому було зареєстровано кандидатів у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя". Підставою для реєстрації була заява Рівненської регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" разом з іншими документами щодо реєстрації кандидатів у депутати Корецької міської ради висунутих на Конференції організації політичної партії та включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Корецької міської ради від Рівненської регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя". За результатами розгляду поданих документів відповідачем прийнято оскаржувану постанову та зареєстровано єдиний та територіальний виборчий списки кандидатів у депутати Корецької міської ради. Вказує про те, що висунення та відповідно реєстрація зазначених кандидатів в депутати здійснено з порушенням встановленого Виборчим кодексом України порядку висування кандидатів в депутати, - як в цілому п.1 ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України, так і щодо кожного з окремих кандидатів п.1-1 ч.2 ст.230 Виборчого кодексу України та без подання всіх передбачених документів необхідних для реєстрації. Враховуючи викладене та відсутність необхідних для реєстрації документів (а саме оригіналів, а не копій) є суттєвим порушенням порядку висування кандидатів та є підставою для прийняття рішення виборчою комісією про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Корецької міської ради. У сукупності викладених обставин просить суд позовні вимоги задовольнити повністю.

Ухвалою суду від 29.09.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Рівненську регіональну організацію політичної партії "Опозиційна платформа - за життя". Розгляд справи по суті призначено на 29.09.2020 на 16:00 год.

У судовому засіданні, призначеному на 29.09.2020, позивач позовні вимоги підтримав з підстав викладених у позовній заяві. Додатково пояснив суду, що Рівненською регіональною організацію політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" під час формування єдиного та територіальних виборчих списків порушено п.9 ст.219 Виборчого кодексу України. Крім того, зазначає, що третьою особою відповідача не надано єдиного виборчого списку кандидатів у депутати, що є порушенням ст.222 Виборчого кодексу України. Водночас, вказує про те, що в територіальних виборчих списках порушено нумерацію кандидатів. Просить суд позовні вимоги задовольнити.

У судовому засіданні, призначеному на 29.09.2020, представник відповідача проти позовних вимог заперечує та в обґрунтування своїх заперечень зазначає, що 14.09.2020 було змінено секретаря виборчої комісії, яка неналежно виконувала свої функціональні обов`язки, що в свою чергу свідчить про допущення технічних помилок під час оформлення територіальною виборчою комісією документів поданих третьою особою відповідача. Крім того, зазначає, що на останньому засіданні комісії було вибраного нового секретаря виборчої комісії, який підписав протокол та оскаржувану постанову.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Рівненської регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" (далі - третя особа відповідача) у судовому засіданні 29.09.2020 проти позовних вимог заперечує та зазначає, що третьою особою відповідача подано всі необхідні документи передбачені Виборчим кодексом України. Водночас, зазначає, що виборчою комісією жодних застережень до поданих документів не було.

У судовому засіданні, призначеному на 29.09.2020, оголошено перерву до 30.09.2020 до 14:00год.

30.09.2020 відповідачем подано додаткові пояснення та долучено протокол обрання секретаря засідання.

Заслухавши пояснення позивача, представника відповідача, представника третьої особи відповідача, повно та всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими доказами, судом встановлено наступне.

Відповідно до Постанови Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" №795-IX від 15.07.2020 призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25.10.2020.

За даними офіційного сайту Центральної виборчої комісії Рівненська регіональна організація політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" включена до Переліку політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 25.10.2020.

Рівненська регіональна організація політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" 01.12.2017 включена до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.36).

24.09.2020 Рівненська регіональна організація політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" звернулася до Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області з заявою про реєстрацію кандидатів у депутати до Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області (а.с.41).

Заява про реєстрацію кандидатів у депутати, підписана головою Рівненської регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" та скріплена печаткою.

До заяви додано:

рішення ІІ Загальних зборів (Конференції) Рівненської регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" про висування кандидатів у депутати на 1 арк.;

єдиний виборчий список кандидатів у депутати від Рівненської регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" на 3 арк. та електронному носії;

територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Рівненської регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" на 5 арк. та електронному носії;

заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя", про згоду балотуватися кандидатом у депутати на 17 арк.;

автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" на 17 арк. та електронному носії;

заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата на 17 арк.;

документ про внесення грошової застави на 1 арк.;

фотографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Рівненської регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" на 17 арк. та електронному носії;

копія першої та другої сторінок паспорта громадянина України на 17 арк.;

передвиборна програма Рівненської регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" на 2 арк. та електронному носії.

До Єдиного виборчого списку кандидатів у депутати, висунутих Рівненською регіональною організацією політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на Конференції даної організації політичної партії, що відбулася 15.09.2020, включено 17 кандидатів у такому порядку:

1. ОСОБА_2 ;

2. ОСОБА_3 ;

3. ОСОБА_4 ;

4. ОСОБА_5 ;

5. ОСОБА_6 ;

6. ОСОБА_7 ;

7. ОСОБА_8 ;

8. ОСОБА_9 ;

9. ОСОБА_10 ;

10. ОСОБА_11 ;

11. ОСОБА_12 ;

12. ОСОБА_13 ;

13. ОСОБА_14 ;

14. ОСОБА_15 ;

15. ОСОБА_16 ;

16. ОСОБА_17 ;

17. ОСОБА_18 (а.с.8-10; 45-47; 67-69).

Судом також встановлено, що 24.09.2020 відбулося засідання Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області, на якому було зареєстровано кандидатів у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя". Підставою для реєстрації була заява Рівненської регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" разом з іншими документами щодо реєстрації кандидатів у депутати Корецької міської ради висунутих на Конференції організації політичної партії та включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Корецької міської ради від Рівненської регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя".

За результатами розгляду поданих документів відповідачем встановлено їх відповідність вимогам Виборчого кодексу України та прийнято постанову №29 від 24.09.2020 "Про реєстрацію кандидатів у депутати до Корецької міської ради включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Корецької міської ради від Рівненської обласної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя". Зі змісту вказаної постанови також вбачається, що зареєстровано кандидатів в депутати включених, до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області від Рівненської обласної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" (а.с.6-7; 65-66).

Вважаючи прийняту Корецькою міською територіальною виборчою комісією Рівненського району Рівненської області постанову "Про реєстрацію кандидатів у депутати до Корецької міської ради включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Корецької міської ради від Рівненської обласної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" №29 від 24.09.2020 протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Виборчий кодекс України від 19.12.2019 № 396-IX (далі - ВК України) відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Відповідно до ст.20 ВК України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно з ч.1 ст.22 ВК України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Частиною 1 статті 196 ВК України визначено, що виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Виборчий процес завершується через 15 днів після офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів у порядку, передбаченому цим Кодексом (ч.3 ст.196 ВК України).

Відповідно до ч.1 ст.216 ВК України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Частиною 2 статті 216 ВК України передбачено, що право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Кодексом (абз.3 ч.2 ст.216 ВК України).

Згідно ч.3 ст. 216 ВК України організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку.

Частиною 2 ст.217 ВК України передбачено, що організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.

Відповідно до ч.4 ст.217 ВК України обласна організація політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм може також висунути:

1) кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм);

2) не більше ніж по одному кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (сіл, селищ, міст, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм).

У відповідності до ст. 218 ВК України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) передбачений ст.219 ВК України.

Відповідно до ч.9 ст.219 ВК України під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Між тим, згідно з п. 1 ч. 1 ст.230 ВК України територіальна виборча комісія відмовляє у реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій на місцевих виборах, у разі: порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Тобто, законодавець передбачив санкцію за порушення вимог виборчого законодавства щодо забезпечення у списках партій гендерної квоти, а саме: відмову в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.

При цьому, суд зазначає, що порушення вимоги щодо гендерної квоти не може вважатися помилкою чи неточністю, наявність якої не є підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів у депутати.

Згідно з ч.1 ст.222 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Відповідно до ч.2 ст.222 ВК України подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначено ст. 227 ВК України.

Відповідно до ч.1, 2 ст.227 ВК України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Частиною 1 статті 230 ВК України передбачено, що територіальна виборча комісія відмовляє у реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій на місцевих виборах, зокрема, у разі: порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

З аналізу наведених норм, судом також встановлено, що висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на конференції організації партії. Рішення конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Статтею 222 ВК України встановлено перелік документів необхідних для реєстрації кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії. В силу вимог ч.9 ст.219 ВК України під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці кожного виборчого списку чоловіків і жінок.

Як було встановлено судом, Рівненською регіональною організацією політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" подано до Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області всі необхідні документи передбачені ст. 222 ВК України (а.с.41-57).

Судом не беруться до уваги твердження позивача, що третьою особою відповідача не подано до Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області єдиний виборчий список, оскільки вказані обставини спростовані відповідачем та долученими до справи доказами.

У ході розгляду справи, судом також встановлено, що Корецькою міською територіальною виборчою комісією Рівненського району Рівненської області допущено технічну помилку в назві оскаржуваної постанови, а саме замість "Рівненської регіональної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" зазначено: "Рівненської обласної організації політичної партії "Опозиційна платформа - за життя". Крім того, відповідачем також допущено помилку під час формування територіальних виборчих списків, а саме в порядкових номерах кандидатів в територіальних виборчих списках.

Проте, суд зазначає, що Рівненською регіональною організацією політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" подано до відповідача вірні документи з правильно зазначеною назвою політичної партії та вірними порядковими номерами кандидатів в територіальних виборчих списках (а.с.41,48-52).

Таким чином, зазначені відповідачем помилки не є підставою для скасування оскаржуваної постанови.

Водночас, щодо порушення Рівненською регіональною організацією політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" ч.9 ст.219 ВК України, суд зазначає наступне.

По єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області висунутих Рівненською регіональною організацією політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" в єдиному багатомандатному виборчому окрузі на Загальних зборах (Конференції) цієї організації політичної партії, що відбулися 15.09.2020 місця з першого по п`яте займають: ОСОБА_2 (номер територіального виборчого округу, до якого віднесено кандидата (далі - номер) - перший кандидат); ОСОБА_3 (номер - 2); ОСОБА_4 (номер - 2); ОСОБА_5 (номер - 2); ОСОБА_6 (номер - 3), з шостого по десяте: ОСОБА_7 (номер - 3); ОСОБА_8 (номер - 1); ОСОБА_9 (номер - 1); ОСОБА_10 (номер - 1); ОСОБА_11 (номер - 1), з одинадцятого по п`ятнадцяте: ОСОБА_12 (номер - 1); ОСОБА_13 (номер - 3); ОСОБА_14 (номер - 3); ОСОБА_15 (номер - 3); ОСОБА_16 (номер - 1), номер шістнадцять ОСОБА_17 та номер сімнадцять ОСОБА_18 (а.с.45-47).

Таким чином судом встановлено, що у другій п`ятірці (з 6 по 10 включно) та у третій п`ятірці (11 по 15 включно) єдиного виборчого списку кандидатів у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області висунутих Рівненською регіональною організацією політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" допущено порушення ч.9 ст.219 ВК України щодо не забезпечення гендерної квоти.

Крім того, судом встановлено, що Рівненською регіональною організацією політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" допущено порушення формування єдиного виборчого списку з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, а саме до яких застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку. Так, судом встановлено, що під номером шістнадцять ( ОСОБА_17 ) та сімнадцять ( ОСОБА_18 ) вказано кандидатів однієї статі.

У сукупності викладених обставин, суд дійшов висновку, що Рівненською регіональною організацією політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" порушено порядок висування кандидатів у депутати, а саме: п.1 ч.1 ст.230 ВК України, що є прямим порушенням виборчого законодавства, в частині недотримання позивачем гендерної квоти у єдиному виборчому списку кандидатів у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області та почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Відповідно до ч.1, 2 ст.6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Як зазначив Європейський суд з прав людини у справі "Zevnik та інші проти Словенії" (заява № 54893/18) просування гендерної рівності є головною метою серед держав Ради Європи, Суд також постановив, що втручання, про яке йде мова, переслідувало законну мету зміцнення демократичної легітимності шляхом забезпечення кращого балансу жінок та чоловіків в процесі прийняття політичних рішень.

Наприкінці Суд розглянув питання, чи відхилення списків було пропорційним переслідуваній законній меті. Керівництво можливо знайти в документах Ради Європи, які не лише дозволяли, але й заохочували до прийняття гендерних квот у виборчих системах з суворими покараннями за їх недотримання. Суд також надав значення думці Конституційного Суду стосовно того, що політичні партії мали сильний стимул в дотриманні правил гендерного представництва, якщо їм заздалегідь було відомо, що вони можуть бути не допущені до виборів за їх недотримання.

Національні суди також врахували причини недотримання з наслідком встановлення балансу між правом виставляти свою кандидатуру на виборах і необхідністю забезпечення дотримання правил гендерної квоти залежно від того, чи список був складений ретельно, а також від того, чи організація, яка його склала, свідомо порушила гендерне правило.

У справі заявників суди встановили, що коаліція не діяла з належною ретельністю та лише вона була винною в недотриманні правил.

Відтак, враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що приймаючи оскаржувану постанову №29 від 24.09.2020 про реєстрацію кандидатів у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих РІВНЕНСЬКОЮ РЕГІОНАЛЬНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" Корецька міська територіальна виборча комісія Рівненського району Рівненської області діяла протиправно.

Крім того, у ході розгляду справи судом встановлено, що оскаржувана постанова №29 від 24.09.2020 підписана секретарем Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району М.Кирильчук, проте, лише 25.09.2020 Кирильчук М.А. була призначена секретарем для ведення засідання 25.09.2020. Вказані обставини підтверджуються протоколом засідання Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району №8 від 25.09.2020.

Таким чином, постанова Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області №29 від 24.09.2020 підписана не уповноваженою на те особою, а саме: секретарем Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району М.Кирильчук.

Водночас, суд критично ставиться до тверджень третьої особи відповідача що ОСОБА_1 - кандидат в депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області не є належним позивачем у справі, з огляду на наступне.

Відповідно до посвідчення №1 від 25.09.2020 ОСОБА_1 є кандидатом в депутати до Корецької міської ради від партії "Наш край" (а.с.14).

Отже, позивач в силу вимог ст. 22 ВК України є суб`єктом виборчого процесу.

Згідно з ч.1 ст.64 ВК України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Таким чином, враховуючи вимоги ВК України ОСОБА_1 - кандидат в депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області може оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу.

Відповідно до ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Також, ухвалюючи дане судове рішення суд враховує ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, практику Європейського суду з прав людини (рішення "Серявін та інші проти України") та Висновок №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень.

Згідно рішення Європейського суду з прав людини по справі "Серявін та інші проти України" суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішенні судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

Пунктом 41 Висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів визначено, що обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

У сукупності викладених обставин та враховуючи, що у ході розгляду справи судом встановлено протиправність дій відповідача при винесені оскаржуваної постанови, суд вважає, що постанова Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області №29 від 24.09.2020 про реєстрацію кандидатів у депутати Корецької міської ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих РІВНЕНСЬКОЮ РЕГІОНАЛЬНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" підлягає до скасування.

Оскільки, судом скасовано постанову №29 від 24.09.2020 про реєстрацію кандидатів у депутати, то позовна вимога про скасування реєстрації всіх кандидатів у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих РІВНЕНСЬКОЮ РЕГІОНАЛЬНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" підлягає до задоволення, оскільки є похідною вимогою.

Також суд наголошує, що ст.2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач, не обґрунтував обставини, на яких ґрунтуються його заперечення, а позивач довів ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги.

Частиною 1 статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

З огляду на зазначене та виходячи з системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ч.2 ст.132 КАС України розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

Так, позивачем при зверненні з даним позовом до Рівненського окружного адміністративного суду не подано документ про сплату судового збору у встановленому Законом України "Про судовий збір" розмірі.

Таким чином, суд дійшов висновку про необхідність стягнення з відповідача на користь Державного бюджету України судового збору у розмірі 840,80грн.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовну заяву ОСОБА_1 - кандидата в депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області ( вул.Б.Хмельницького, 15А, м.Корець, Рівненська область, 34700, РНОКПП НОМЕР_1 ) до Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області ( пл.Київська, 5, м.Корець, Рівненська область, 34700, ЄДРПОУ 43758444 ), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Рівненська регіональна організація політичної партії "Опозиційна платформа - за життя" (вул. Чорновола, 91Е, кв.56, м.Рівне, 33000, ЄДРПОУ 41772891) про визнання протиправною та скасування постанови , - задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області №29 від 24.09.2020 про реєстрацію кандидатів у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих РІВНЕНСЬКОЮ РЕГІОНАЛЬНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".

Скасувати реєстрацію всіх кандидатів у депутати Корецької міської ради Рівненського району Рівненської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків, висунутих РІВНЕНСЬКОЮ РЕГІОНАЛЬНОЮ ОРГАНІЗАЦІЄЮ ПОЛІТИЧНОЇ ПАРТІЇ "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ".

Стягнути з Корецької міської територіальної виборчої комісії Рівненського району Рівненської області судовий збір у розмірі 840, 80грн. на користь Державного бюджету України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складений 30 вересня 2020 року о 17:00год.

Суддя У.М. Нор

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.09.2020
Оприлюднено30.09.2020
Номер документу91876465
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/7137/20

Постанова від 04.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 03.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 03.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Рішення від 30.09.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

У.М. Нор

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

У.М. Нор

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні