Рішення
від 30.09.2020 по справі 400/4182/20
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Миколаїв.

30 вересня 2020 р. справа № 400/4182/20 Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Мороза А.О., за участю секретаря судового засідання Кафанової Г.Г.,

позивача: ОСОБА_1 ,

представника позивача: Климович А.В.,

представника відповідача: не прибув,

представника третьої особи: Глушаниці А.Л.,

у відкритому судовому засіданні розглянув адміністративну справу

за позовомОСОБА_1 , АДРЕСА_1

до відповідачаСнігурівської міської територіальної виборчої комісії Баштанського району Миколаївської області, вул. Центральна, 87, м. Снігурівка, Снігурівський район, Миколаївська область, 57300

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачаМиколаївська регіональна організація політичної партії "Опозиційна Платформа - За Життя", пр-т Центральний, 67, офіс 424, м. Миколаїв, 54017

провизнання протиправним та скасування п. 1 пп. 1.8. постанови № 11 від 24.09.20 р.; визнання протиправною та скасування постанови № 13 від 25.09.20 р.

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 , який є кандидатом у депутати до Снігурівської міської ради Баштанского району Миколаївської області (надалі - позивач або ОСОБА_1 ), звернувся з позовом до Снігурівської міської територіальної виборчої комісії Баштанского району Миколаївської області (надалі - відповідач або Виборча комісія), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Миколаївська регіональна організація політичної партії "Опозиційна платформа - За життя" (надалі - третя особа або "ОПЗЖ", в якому просить суд:

1) визнати протиправним та скасувати п. 1 пп. 1.8. постанови Виборчої комісії № 11 від 24 вересня 2020 р. щодо реєстрації кандидатами в депутати Снігурівської міської ради Баштанского району Миколаївської області в багатомандатному виборчому окрузі включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати списку кандидатів "ОПЗЖ";

2) визнати протиправним та скасувати постанову Виборчої комісії № 13 від 25 вересня 2020 р.

На обґрунтування своїх вимог, позивач навів такі доводи. 24 вересня 2020 р. відповідач прийняв спірну постанову № 11, якою кандидатами в депутати Снігурівської міської ради Баштанського району Миколаївської області, зареєстровані кандидати за списком, поданим "ОПЗЖ". Як стверджує позивач, Виборча комісія здійснила таку реєстрацію всупереч вимогам ст. 219 ч. 9 Виборчого кодексу України (надалі - ВК України) в частині наявності в кожній п`ятірці кожного виборчого списку "ОПЗЖ" чоловіків та жінок, в кількості не менше двох кандидатів кожної статі в кожній п`ятірці. Крім того, у поданих третьою особою списках значиться ОСОБА_2 , яка є членом політичної партії "Віче", що суперечить приписам ст. 219 ч. 2 ВК України, згідно якої кандидатом в депутати від певної партії може бути лише член цієї партії або безпартійна особа. 25 вересня 2020 р. третя особа подала до Виборчої комісії нові виборчі списки, в яких виправила допущене нею порушення ст. 219 ч. 9 ВК України. Такі виправлені виборчі списки зареєстровані постановою відповідача № 13 від 25 вересня 2020 р. Подання третьою особою виправлених списків кандидатів у депутати, в якому приписи ст. 219 ч. 9 ВК України третьою особою дотримані, відбулось поза межами строку передбаченого ст. 227 ч. 2 ВК України та без додержання вимог ст. 222 ВК України щодо подання певного переліку документів при реєстрації кандидатів. Так як третя особа порушила процедуру порядку висування кандидатів у депутати, відповідач, на підставі ст. 230 ч. 1 п. 1 ВК України, мав відмовити в їх реєстрації.

Відповідач подав відзив, в якому просив відмовити в задоволенні позовних вимог. Відзив по суті є цитуванням норм ст. 230 ВК України, яка містить положення про те, що помилки і неточності в документах, можуть бути виправлені шляхом подання уточнених документів. Відповідач вважає, що третя особа скористалась цим правом та самостійно виправила помилки в поданих виборчих списках, привівши їх у відповідність до ст. 219 ч. 9 ВК України (а. с. 73-76).

Третя особа письмових пояснень суду не подала.

Під час відкриття провадження у справі, судом вирішено клопотання позивача про виклик свідків та витребування доказів (а. с. 57-61).

В судовому засіданні представник позивача доповнив доводи позовної заяви та пояснив суду, що після ознайомлення з відзивом відповідача і додатками до нього, він встановив, що подані третьою особою до відповідача повідомлення щодо висування кандидатів, не відповідають вимогам ВК України.

Відповідач свого представника в судове засідання не направив, відзив містить клопотання про розгляд справи за його відсутності (а. с. 76).

Представник третьої особи в судовому засіданні надав наступні пояснення. На його переконання, спірні постанови Виборчої комісії не порушують прав ОСОБА_1 , так як він не є членом "ОПЗЖ", а тому зміна порядку кандидатів в депутати у виборчих списках "ОПЗЖ" може зачіпати права виключно членів цієї партії. Також представник переконаний, що позов має штучний характер, цілю якого є унеможливлення "ОПЗЖ" взяти участь в місцевих виборах. По суті позовних вимог, представник третьої особи пояснив, що спірні постанови відповідача суду слід оцінювати з точки зору легітимної мети, яка в даному випадку полягає в тому, що Виборча комісія повинна створити умови для вільного волевиявлення виборців та можливості "ОПЗЖ" бути представленою на виборах та пропорційності, так як усунення "ОПЗЖ" від виборів створює для неї виключні негативні наслідки, неспівмірні із допущеним порушенням.

Заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши подані ними докази, суд встановив такі обставини, яким він надає наступну правову оцінку.

Відповідно до п. 1 постанови Верховної Ради України від 15 липня 2020 р. № 795-IX, на неділю 25 жовтня 2020 р. призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

Стаття 2 ВК України передбачає, що підготовка та проведення виборів регулюються Конституцією України, цим Кодексом, законами України "Про Центральну виборчу комісію", "Про Державний реєстр виборців", іншими законами України, а також прийнятими відповідно до них іншими актами законодавства та актами Центральної виборчої комісії.

В Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів. Виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства (ст. 32 ч. 1, ст. 33 ч. 1 ВК України).

Стаття 219 ч. 1, 3 ВК України, яка регулює порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) встановлює, що висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом. Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

Як слідує з матеріалів справи, 20 вересня 2020 р. "ОПЗЖ" провела II Конференцію, на якій були висунуті кандидати у депутати, в тому числі до Снігурівської міської ради Баштанского району Миколаївської області, та складені єдиний й територіальні виборчі списки, які 24 вересня 2020 р. подані до Виборчої комісії.

Стаття 219 ч. 9 ВК України передбачає, що під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі). У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

Отже, у кожній п`ятірці будь-якого виборчого списку "ОПЗЖ" повинно бути або три чоловіка і дві жінки, або навпаки, а у випадку, якщо кількість кандидатів у депутати не ділиться на п`ять, до останніх чотирьох кандидатів у списку застосовується почергове включення чоловік-жінка.

Як слідує з матеріалів справи і не заперечується учасниками справи, третя особа подала до відповідача єдиний виборчий список кандидатів у депутати Снігурівської міської ради Баштанского району Миколаївської області, в якому у другій п`ятірці (місця з другого по шосте) кандидатами в депутати висунуто п`ять осіб чоловічої статі ( ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 ) (а. с. 79).

У територіальному виборчому списку у першій п`ятірці висунуто чотирьох осіб чоловічої статі ( ОСОБА_8 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 ) і одна особа жіночої статі ( ОСОБА_9 ). В останній частині цього виборчого списку, яка не кратна п`яти (всього висунуто сім кандидатів), вказано двох осіб жіночої статі ( ОСОБА_10 , ОСОБА_11 ) (а. с. 45-46).

Обидва ці списки затверджені на ІІ Конференції "ОПЗЖ" від 20 вересня 2020 р., про що стоїть відмітка на виборчих списках.

24 вересня 2020 р. Виборча комісія прийняла постанову № 11 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Снігурівської міської ради Баштанского району Миколаївської області" (надалі - Постанова № 11), якою зареєстровано кандидатами в депутати названої ради в багатомандатному виборчому окрузі кандидатів від "ОПЗЖ" за вищенаведеними виборчими списками (а. с. 19).

25 вересня 2020 р. третя особа подала до відповідача нові (виправлені) виборчі списки, які сформовані з дотриманням вимог ст. 219 ч. 9 ВК України (а. с. 21-32). В той же день, відповідач постановою № 13 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Снігурівської міської ради Баштанського району Миколаївської області" (надалі - Постанова № 13) зареєстрував кандидатів в депутати від "ОПЗЖ" за цими списками (а. с. 51).

Сам факт подання третьою особою 25 вересня 2020 р. виправлених виборчих списків, в яких він усунув недоліки цих списків, обумовлені ігноруванням ним вимог ст. 219 ч. 9 ВК України, свідчить про те, що третя особа погодилась із наявністю таких недоліків в поданих нею до Виборчої комісії виборчих списках та намагалась усунути дані недоліки.

В судовому засіданні представник третьої особи на неодноразові запитання суду також підтвердив, що 24 вересня 2020 р. до Виборчої комісії "ОПЗЖ" подала виборчі списки, в яких вимоги ст. 219 ч. 9 ВК України нею не були враховані, але подання 25 вересня 2020 р. нових виборчих списків, усунуло такий недолік.

Відповідно до ст. 206 ч. 2 п. 4 ВК України, відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.

Стаття 218 ВК України закріплює процедуру висування кандидатів організацією партії, яка передбачає, що висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом. Про дату, час і місце проведення зборів, конференції з метою висування кандидатів організація партії повідомляє у письмовій формі відповідну територіальну виборчу комісію не пізніш як за день до дня проведення зборів, конференції. Аналогічні по суті норми містить ст. 219 ч. 1 ВК України.

Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків (ст. 219 ч. 8 ВК України).

Таким чином, ВК України чітко і безальтернативно передбачено, що саме до виключної компетенції зборів (конференції) організації політичної партії відноситься складання виборчих списків (єдиного та територіальних), а також визначення порядку кандидатів у депутати в цих списках.

В даній справі має місце ситуація, коли третя особа подала до Виборчої комісії спочатку виборчі списки, в яких вимоги ст. 219 ч. 9 ВК України нею не додержані, а в наступному, в ці списки внесла виправлення. При цьому на всіх списках стоїть відмітка, що вони прийняті на ІІ Конференції "ОПЗЖ", хоча, фактично, на ній були прийняті лише ті виборчі списки, які первинно подавались до відповідача. Виправлені виборчі списки, які були подані до відповідача 25 вересня 2020 р. і зареєстровані постановою № 13, на ІІ Конференції "ОПЗЖ" не приймались, в наступному іншої конференції для складання виправлених виборчих списків третя особа також не проводила.

Внесення змін до виборчих списків не суперечить правовому регулюванню цих правовідносин ВК України, але такі зміни повинні відбуватись за процедурою, встановленою ВК України і компетентним органом, тобто для того щоб внести зміни до первинно поданих виборчих списків, третя особа повинна була скликати нову конференцію, з дотриманням процедур, визначених ст. 218 ВК України.

Відповідно до ст. 222 ВК України, для реєстрації кандидатів у депутати, необхідно надати перелічені в цій статті документи, тоді як третя особа подала тільки оновлені виборчі списки.

Крім того, третя особа не врахувала, що за приписами ст. 227 ч. 7 ВК України, список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу.

Усунення третьою особою гендерних недоліків власних виборчих списків, потягло за собою й зміну черговості в них кандидатів у депутати, що, відповідно до наведеної норми, можливо тільки до подання виборчих списків до Виборчої комісії, тоді як на момент подання "ОПЗЖ" виправлених виборчих списків, вже малась Постанова № 11, про затвердження попередньо поданих 24 вересня 2020 р. виборчих списків.

Приймаючи Постанову № 13, відповідач не врахував положення ст. 227 ч. 2 ВК України, згідно з якою подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Стаття 4 ч. 1, 3, 4 ВК України визначає, що строки, визначені у цьому Кодексі, обчислюються в календарних днях. Першим днем обчисленого у днях строку, який відповідно до цього Кодексу має початися у зв`язку з настанням певної події, є день, наступний після дня настання вказаної події. Останнім днем обчисленого у днях строку, який відповідно до цього Кодексу має закінчитися у зв`язку з настанням певної події, є день, що передує дню вказаної події.

Так як постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 р. № 795-IX, днем голосування визначено 25 жовтня 2020 р., відповідно, 30 день до дня голосування припадає на 24 вересня 2020 р.

Зазначена дата (24 вересня 2020 р.) внесена до Календарного плану основних організаційних заходів з підготовки та проведення місцевих виборів 25 жовтня 2020 р., який є додатком до постанови Центральної виборчої комісії (надалі - ЦВК) від 30 серпня 2020 р. № 212, як останній день висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Третя особа подала виправлені виборчі списки із своїми кандидатами 25 вересня 2020 р. поза межами 30-денного строку, визначеного ст. 227 ч. 2 ВК України.

Виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів (ст. 20 ч. 1 ВК України).

Отже, виборний процес характеризується строковістю, тобто реалізація прав суб`єктів виборчого процесу має відбуватись у визначені ВК України строки. При цьому, ВК України не містить норм про можливість поновлення та/або продовження строків встановлених цим кодексом, з чого слід зробити висновок про те, що такі строки є пресічними і вчинення дій за межами таких строків не створює правових наслідків.

Згідно з ст. 22 ч. 3 ВК України, територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені у частині першій цієї статті, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 цього Кодексу, про що повідомляється суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії.

Таким чином, навіть за умови дотримання третьою особою процедури внесення змін до виборчих списків, шляхом проведення конференції та дотримання строку, передбаченого ст. 227 ч. 7 ВК України, подання ним таких списків до відповідача відбулось поза межами 30-денного терміну, встановленого для висування кандидатів, що унеможливлює їх розгляд відповідачем.

Твердження відповідача та третьої особи про те, що виключний перелік підстав для відмови у реєстрації кандидатів у депутати наведений в ст. 230 ВК України і ця стаття не передбачає можливості відмови в реєстрації у разі порушення вимог ст. 219 ч. 9 ВК України, помилкові.

Відповідно до ст. 230 ч. 1 п. 1 ВК України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій.

Наведена норма пов`язує обов`язок територіальної виборчої комісії відмовити в реєстрації всіх кандидатів у депутати, в разі порушення процедури висування кандидатів.

З наведеного у ВК України визначення терміну "виборчий процес" слідує, що він складається з послідовних, взаємопов`язаних етапів, кожен з яких триває в чітко окреслених часових межах. Одним з таких етапів є висування кандидатів, процедура якого врегульована низкою статей ВК України, зокрема ст. ст. 216-221. Так як вимоги щодо гендерних пропорцій передачені в ст. 219, яка, в свою чергу, міститься в розділі XXXVII ВК України "Висування та реєстрація кандидатів на місцевих виборах", слід визнати, що її порушення, є порушенням процесу висування кандидатів, що в свою чергу, є підставою для відмови в реєстрації всіх кандидатів.

З приводу зауважень представника третьої особи про те, що в даному спорі права позивача не порушені, слід зазначити таке.

ОСОБА_1 є зареєстрованим у встановленому порядку кандидатом в депутати Снігурівської міської ради Баштанского району Миколаївської області від Миколаївської обласної організації політичної партії "Слуга народу", що підтверджується посвідченням НОМЕР_2 від 24 вересня 2020 р. (а. с. 16).

Стаття 22 ч. 1 п. 4 ВК України передбачає, що суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом.

Відповідно до ст. 64 ч. 1 ВК України, суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Таким чином, ОСОБА_1 є суб`єктом виборчого процесу і в силу закону наділений правом на оскарження до суду постанов Виборчої комісії, а визначення обґрунтованість його вимог, є компетенцією суду.

Доводи відповідача про те, що до спірних правовідносин слід застосувати положення ст. 230 ч. 3 ВК України, суд відхиляє з таких мотивів.

Вказана відповідачем норма передбачає, що помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів. Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

На переконання суду, дана норма регулює можливість виправлення тільки дрібних недоліків і неточностей, технічних помилок, наприклад у прізвищах кандидатів, їх біографічних даних, тощо. Застосування цієї норми відповідачем до процедури подання нових виборчих списків, помилкове, так як суперечить вищепроаналізованим судом нормам.

Пояснення представника третьої особи про те, що спірні Постанови № № 11, 13, враховують принцип пропорційності, так як буде непропорційно тяжким наслідком відмова в реєстрації всіх кандидатів від "ОПЗЖ", не можуть бути взяті судом до уваги, так як ВК України висуває рівні й однакові умови для реєстрації кандидатів в депутати, для всіх суб`єктів виборчого процесу. Реалізації статутної мети "ОПЗЖ" як політичної партії брати участь у виборах, висувати своїх кандидатів, не може відбуватись з порушенням вимог ВК України, а тому принцип пропорційності до спірних правовідносин не може бути застосовано.

Відповідно до ст. 24 Конституції України, громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками. Рівність прав жінки і чоловіка забезпечується: наданням жінкам рівних з чоловіками можливостей у громадсько-політичній і культурній діяльності, у здобутті освіти і професійній підготовці, у праці та винагороді за неї; спеціальними заходами щодо охорони праці і здоров`я жінок, встановленням пенсійних пільг; створенням умов, які дають жінкам можливість поєднувати працю з материнством; правовим захистом, матеріальною і моральною підтримкою материнства і дитинства, включаючи надання оплачуваних відпусток та інших пільг вагітним жінкам і матерям.

Громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування (ст. 38 ч. 1 Конституції України).

Згідно преамбули ВК України, цей Кодекс відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.

Таким чином, Конституція України гарантує кожній особі, в незалежності від статі, рівні права, в тому числі право обирати та бути обраним до органів влади. Наявність в ВК України положення про необхідність забезпечення гендерної рівності у виборчих списках, є розвитком цих конституційних положень.

Конвенція Організації Об`єднаних Націй про ліквідацію всіх форм дискримінації щодо жінок, яка ратифікована Президією Верховної Ради СРСР 19 грудня 1980 р. і відповідно до положень Закону України "Про міжнародні договори України", є чинною для України, передбачає, що держави-сторони засуджують дискримінацію щодо жінок в усіх їх формах, погоджуються негайно всіма відповідними заходами здійснювати політику ліквідації дискримінації щодо жінок і з цією метою зобов`язуються включити принцип рівноправності чоловіків і жінок у свої національні конституції або інше відповідне законодавство, якщо цього ще не було зроблено, та забезпечити за допомогою закону й інших відповідних заходів практичне здійснення цього принципу. Держави-сторони вживають усіх відповідних заходів для ліквідації дискримінації щодо жінок у політичному та суспільному житті країни і, зокрема, забезпечують жінкам на рівних умовах з чоловіками право голосувати на всіх виборах і публічних референдумах та бути обраними до всіх публічно виборних органів (ст. 2, 7 Конвенції).

Стаття 16 ч. 2 п. 1 Закону України "Про Центральну виборчу комісію" наділяє її правом надавати роз`яснення і рекомендації щодо застосування законодавства України про вибори та референдуми.

Постановою ЦВК від 11 вересня 2020 р. № 249 затверджені Роз`яснення щодо застосування окремих положень Виборчого кодексу України стосовно висування кандидатів на місцевих виборах, в яких зазначено наступне: "Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі); у разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку (частина дев`ята статті 219 Кодексу).

Наведена норма Кодексу обумовлює необхідність забезпечення присутності визначеної кількості осіб різної статі як у єдиному, так і в територіальних виборчих списках…

Також необхідно дотримуватися положень частини сьомої статті 220 Кодексу, за якими під час формування переліку кандидатів до відповідної ради місцева організація партії повинна забезпечити представництво не менше 30 відсотків осіб однієї статі у загальній кількості кандидатів до відповідної ради…

Територіальні виборчі комісії під час прийняття рішень щодо реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови повинні неухильно дотримуватись вимог Кодексу з урахуванням цього Роз`яснення." .

З наведеного слідує, що ЦВК розглядає порушення гендерної рівності у виборчих списках, як суттєве порушення вимог ВК України та підставу для відмови в реєстрації кандидатів у депутати.

Враховуючи викладене, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню в повному обсязі.

За приписами ст. 139 ч. 1 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивач сплатив судовий збір в розмірі 1 681,60 грн., що підтверджуєтеся касовим чеком від 29 вересня 2020 р. (а. с. 112). Доказів понесення інших судових витрат учасники справи суду не подавали.

Керуючись ст. ст. 2, 19, 139, 241-246, 268-273, 278-279 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

1. Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Снігурівської міської територіальної виборчої комісії Баштанського району Миколаївської області (вул. Центральна, 87, м. Снігурівка, Снігурівський район, Миколаївська область, 57300, ЄДРПОУ 43776924) третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Миколаївська регіональна організація політичної партії "Опозиційна Платформа - За Життя" (пр-т Центральний, 67, офіс 424, м. Миколаїв, 54017, ЄДРПОУ 36579383), задовольнити.

2. Постанову № 11 Снігурівської міської територіальної виборчої комісії Баштанского району Миколаївської області (вул. Центральна, 87, м. Снігурівка, Снігурівський район, Миколаївська область, 57300, ЄДРПОУ 43776924) від 24 вересня 2020 р. "Про реєстрацію кандидатів у депутати Снігурівської міської ради Баштанського району Миколаївської області" в частині п. 1 пп. 1.8. визнати протиправною та скасувати.

3. Постанову № 13 Снігурівської міської територіальної виборчої комісії Баштанского району Миколаївської області (вул. Центральна, 87, м. Снігурівка, Снігурівський район, Миколаївська область, 57300, ЄДРПОУ 43776924) від 25 вересня 2020 р. "Про реєстрацію кандидатів у депутати Снігурівської міської ради Баштанського району Миколаївської області", визнати протиправною та скасувати.

4. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Снігурівської міської територіальної виборчої комісії Баштанського району Миколавської області (вул. Центральна, 87, м. Снігурівка, Снігурівський район, Миколаївська область, 57300, ЄДРПОУ 43776924) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) судові витрати у виді судового збору в розмірі 1 681,60 грн. (одна тисяча шістсот вісімдесят одна гривня шістдесят копійок).

5. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Апеляційні скарги на судові рішення за наслідками розгляду справ, визначених статтями 273-277 КАС України, можуть бути подані у дводенний строк з дня їх проголошення, а на судові рішення, ухвалені до дня голосування, - не пізніш як за чотири години до початку голосування.

Суддя А. О. Мороз

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.09.2020
Оприлюднено01.10.2020
Номер документу91884350
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/4182/20

Постанова від 03.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Постанова від 03.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 02.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Рішення від 30.09.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мороз А. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні