Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
01 жовтня 2020 р. Справа№200/5663/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Аканова О.О., розглянувши за правилами загального позовного провадження в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України (місцезнаходження: 03057, м.Київ, вул.Антона Цедіка, 16, код ЄДРПОУ 37536031) до приватного виробничого підприємства «ГІРНИК-95» (місцезнаходження: 87502, Донецька область, м.Маріуполь, проспект 1 Травня, буд.62А код ЄДРПОУ 23608520) про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5204 від 27.10.2012 року,-
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з вищевказаним позовом.
Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначив, що з моменту отримання спеціального дозволу у відповідача, як у надрокористувача виникли права та обов`язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615. Позивач вказав, що однією з особливих умов спеціального дозволу на користування надрами є повна та своєчасна сплата обов`язкових платежів до Бюджету, проте за результатами проведення Державною фіскальною службою України аналізу повноти та своєчасності внесення відповідачем до бюджету плати за користування надрами виявлено заборгованість, наказом № 122 від 19.05.2015 року відповідачу було зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами та надано 30 календарних днів для усунення порушень законодавства, про що повідомлено надрокористувача шляхом подання оголошення до Урядового кур`єру №101 від 09 червня 2015 року, проте порушення не усунуті, що є підставою для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу користування надрами.
В установлений судом строк відповідачем відзиву на адміністративний позов позивача подано не було.
Згідно вимог частини п`ятої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України відзив подається в строк, встановлений судом, який не може бути меншим п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі. Станом на час розгляду справи, відповідачем відзиву на позовну заяву не надано, про причини неподання відзиву на позовну заяву відповідачем суду не повідомлено.
Положеннями частини четвертої статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.
Таким чином, суд розцінює неподання відповідачем - суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин як визнання даного позову.
Ухвалою суду від 19 червня 2020 року прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження в адміністративній справі; розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні без повідомлення сторін)..
Ухвалою суду від 16 липня 2019 року розгляд справи вирішено здійснювати в порядку загального позовного провадження; продовжено підготовче засідання на тридцять днів з ініціативи суду; призначено підготовче засідання на 08.09.2020 року о 12:45 год.
Ухвалою суду від 08 вересня 2020 року закрито підготовче провадження по адміністративній справі; призначено судовий розгляд по суті на 10:00 год. 01 жовтня 2020 року.
Суд, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив.
ПРИВАТНЕ ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО "ГІРНИК-95" (ПВП "ГІРНИК-95") код ЄДРПОУ 23608520 є юридичною особою, зареєстроване за адресою: Україна, 87502, Донецька обл., місто Маріуполь, ПРОСПЕКТ 1 ТРАВНЯ, будинок 62 А.
Державна служба геології та надр України (далі - Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1174 (далі - Положення).
Відповідно до пункту 4 зазначеного Положення Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема:
- видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами);
- зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
27 жовтня 2010 року, на підставі Наказу Держгеонадр від 20 квітня 2012 №156, видано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5204 з метою видобування продовження видобування вугілля кам`яного та супутних корисних копалин.
Невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування ділянкою надр (надалі - Угода) від 26 червня 2012 року №5204, укладена між Державною службою геології та надр України та приватним виробничим підприємством ГІРНИК-95 (далі - Надрокористувач).
Відповідно до п.п.1.1. вказаної Угоди, Надрокористувач зобов`язаний виконувати та дотримуватись умов користування ділянкою надр, передбачених Дозволом, цією Угодою та нормами чинного законодавства.
При цьому п.5.3 розділу 5 Угоди №5788, Надрокористувача, зокрема зобов`язано: дотримуватись вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних із користуванням надрами; використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; дотримуватись вимог, передбачених Дозволом та цією Угодою; надавати в установленому порядку Держгеонадра інформацію щодо користування надрами, тощо.
Таким чином, дотримання вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт є обов`язковою умовою спеціального користування надрами, яка прямо визначена дозволом.
15.07.2016 року від Державної фіскальної служби України листом № 12166/5/99-99-12-03-04-16 до Держгеонадр надано перелік суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин та не подають податкової звітності, до якого належить відповідач.
Наказом державної служби геології та надр України №122 від 19.05.2015 відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, у зв`язку з невиконанням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами, а саме щорічного звітування перед ДНВП Геоінформ України щодо руху запасів за формами №№ 5-гр, 6-гр, 7-гр, за 2014 рік та враховуючи пропозиції Робочої групи Державної служби геології та надр України для попереднього розгляду питань продовження строку дії, переоформлення, внесення змін до спеціального дозволу на користування надрами, внесення змін до Угоди про умови користування надрами, зупинення, поновлення дії, анулювання спеціального дозволу на користування надрами (протокол від 14.05.2015 №6-15) зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами.
Наказом державної служби геології на надр України № 378 від 25.10.2016 внесено зміни до п.18 додатка до наказу Держгеонадр від 19.05.2015 №122 та доповнено перелік порушень та підстав для зупинення дії дозволу та встановлено термін усунення порушень до 01.12.2016 року.
Наказом Держгеонадр України № 482 від 15 грудня 2016 року у зв`язку з надходженням листів Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 21.11.2016 №04/34-12134 Донецької обласної військової цивільної адміністрації від 15.11.2016 №1вх01-7829-08/02 у додатку до наказу Держгеонадр від 25.10.2016 № 378 Про внесення змін до наказу Держгеонадр від 19.05.2015 №122 в графі 10 слова встновити термін усунення порушень до 01.12.2016 замінити словами встановити термін усунення порушень до 01.05.2017 .
Як свідчить витяг з Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дія яких зупинена (додаток до наказу від 19.05.2015 року № 122), Держгеонадра України, на підставі підпункту 1 пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, зупинили дію дозволу, виданого Відповідачу, у зв`язку з порушенням надрокористувачем п.3 статті 53 Кодексу України про надра. Надрокористувачу надано 30 календарних днів для усунення порушень.
На виконання ухвали суду Головним управлінням ДПС в Донецькій області надано інформацію про те, що за даними ІТС "Податковий блок" станом на 17.09.2020 ПВП "Гірник-95" має податкову заборгованість за кодом платежу 13030100 "Рентна плата за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення" у сумі 120728,67грн., яка виникла за період з 20.05.2014 по 29.05.2019 та обліковується у ГУ ДПС (Гірницький район м.Макіївки).
Оскільки інформації про усунення порушень чи згоди на припинення права користування не отримана, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.
Регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян належить до завдань Кодексу України про надра.
Положеннями статті 13 цього Кодексу встановлено, що , користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Відповідно до статті 16 Кодексу України про надра, спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року за № 1174.
Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Положеннями статті 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов`язані виконувати вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.
Пунктом 5 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра передбачено, що право користування надрами припиняється у разі використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.
Отже, порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними.
Крім того, статтею 28 кодексу України про надра встановлено, що користування надрами є платним, крім випадків, передбачених статтею 29 цього Кодексу. Плата справляється за користування надрами в межах території України, її континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони. Плата за користування надрами справляється у вигляді: 1. рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин; 2.рентної плати за користування надрами в цілях, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин.
Рентна плата за користування надрами для видобування корисних копалин та рентна плата за користування надрами в цілях, не пов`язаних з видобуванням корисних копалин, встановлюються Податковим кодексом України.
Судом встановлено, що ДФС України надано до Державної служби геології та надр перелік суб`єктів господарювання, що не вносили, не своєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин, до якого належить і приватне виробниче підприємство «ГІРНИК-95» .
Тобто, відповідач порушив вимоги чинного законодавства, що передбачають обов`язок платника податків своєчасно перераховувати до бюджету рентну плату.
Оскільки відповідач не надав згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права у судовому порядку.
Суд зазначає, що Державною службою геології та надр України вжито необхідні заходи щодо встановлення достатніх строків для усунення відповідачем порушень вимог користування надрами. Позивачем неодноразово надіслано на адресу відповідача листи із вимогою усунути порушення законодавства, які отримані відповідачем, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Згідно з частиною 1 статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Суд вважає, що позивачем надані належні докази порушення відповідачем норм чинного законодавства в сфері надрокористування. Оскільки у відповідача існує податковий борг зі сплати рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин, що є порушенням вимог, передбачених чинним законодавством та спеціальним дозволом, а вжиті позивачем заходи щодо усунення порушень норм чинного законодавства до такого усунення не призвели, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Отже, у даній справі судовий збір, сплачений позивачем, з відповідача не стягується.
Керуючись ст.ст. 2, 242, 243, 244, 245, 246, 293, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Державної служби геології та надр України (місцезнаходження: 03057, м.Київ, вул.Антона Цедіка, 16, код ЄДРПОУ 37536031) до приватного виробничого підприємства «ГІРНИК-95» (місцезнаходження: 87502, Донецька область, м.Маріуполь, проспект 1 Травня, буд.62А код ЄДРПОУ 23608520) про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5204 від 27.10.2012 року - задовольнити.
Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5204 від 27 жовтня 2012 року, наданого приватному виробничому підприємству «ГІРНИК-95» (місцезнаходження: 87502, Донецька область, м.Маріуполь, проспект 1 Травня, буд.62А код ЄДРПОУ 23608520).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.О. Аканов
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2020 |
Оприлюднено | 02.10.2020 |
Номер документу | 91907856 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Аканов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні