ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"01" жовтня 2020 р. справа №300/2520/20
18 год. 00 хв.
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі:
судді Скільського І.І.,
за участю секретаря судового засідання Гевак Л.І.,
представників позивача - Шкромиди В.М.,Біланюка Р.В.
представників відповідача - Полатайко І.О., Білецької Г.Р., Бирко І.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Івано-Франківської обласної організації Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч" до Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування в частині протоколу від 28.09.2020 року №5, визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
29.09.2020 року о 19 год. 42 хв., адвокат Шкромида Володимир Михайлович в інтересах Івано-Франківської обласної організації Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч" звернувся до суду з адміністративним позовом до Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування протоколу від 28.09.2020 року №5 в частині залишення без розгляду заяви Івано-Франківської обласної організації Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч" від 24.09.2020 року про реєстрацію кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області;
визнання протиправною бездіяльність Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області щодо нездійснення реєстрації документів, поданих представником Івано-Франківської обласної організації Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч" 24.09.2020 року для реєстрації кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Івано-Франківської обласної організації Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч";
зобов`язання Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області зареєструвати кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Івано-Франківської обласної організації Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч" за Єдиним виборчим списком від 24.09.2020 року.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 30.09.2020 року о 11:30 год., відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами загального позовного провадження та призначено розгляд даної справи на 10:00 год. 01.10.2020 року.
Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали повністю, з підстав викладених у позовній заяві. Пояснили суду, що 22.09.2020 року Яремчанською міською територіальною виборчою комісією Надвірнянського району Івано-Франківської області прийнято постанову №9, якою відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати висунутих Івано-Франківською обласною організацією Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч". 24.09.2020 року представником позивача Біланюком Р.В. повторно подано відповідачу заяву про реєстрацію кандидатів у депутати та документи визначені частиною 1 статті 222 ВК України, які були прийняті Яремчанською міською ТВК. Проте на засіданні Яремчанської міської ТВК 28.09.2020 року, яке оформлено протоколом №5, прийнято рішення про залишення без розгляду заяви від 24.09.2020 року, оскільки Виборчим кодексом України не передбачено можливості повторного звернення партій із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати, по яких вже прийнято рішення про відмову у реєстрації, та відсутністю повноважень повторно розглядати заяву про реєстрацію кандидатів у депутати. Вважають рішення оформлене протоколом №5 від 28.09.2020 року в частині залишення без розгляду заяви Івано-Франківської обласної організації Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч" від 24.09.2020 року про реєстрацію кандидатів у депутати протиправним та незаконним, так як згідно норм виборчого законодавства територіальна виборча комісія не розглядає документи, виключно якщо вони подані з порушенням строків. Окрім цього зазначили, що територіальна виборча комісія після прийняття документів про реєстрацію кандидатів у депутати, вийшла за межі своїх повноважень та всупереч діючим нормам виборчого законодавства протокольною формою залишила заяву позивача без розгляду, а не прийняла рішення про реєстрацію чи відмову у реєстрації. Просили позов задовольнити повністю.
Представники відповідача в судовому засіданні проти позову заперечили, згідно поданого відзиву на позовну заяву. Зазначили, що Яремчанською міською територіальною виборчою комісією Надвірнянського району Івано-Франківської області правомірно залишено без розгляду повторну заяву Івано-Франківської обласної організації Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч" від 24.09.2020 року про реєстрацію кандидатів у депутати Яремчанської міської ради. Наголосили, що постановою комісії від 22.09.2020 року вже відмовлено позивачу у реєстрації кандидатів у депутати, а у відповідності до норм виборчого законодавства не передбачено можливості повторного звернення партій із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати. Окрім цього зазначили, що рішення відповідача, яке оформлено протоколом №5 від 28.09.2020 року, прийнято у відповідності до вимог чинного законодавства та діючої постанови ЦВК від 01.08.2020 року №173 і не суперечить жодному законодавчому положенню. Також повідомили, що за наявності правової норми, яка б дозволяла суб`єкту виборчого права повторно звертатися до виборчої комісії про реєстрації кандидатів у депутати, остання зареєструвала б кандидатів у депутати від Івано-Франківської обласної організації Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч", оскільки подані 24.09.2020 року документи відповідали всім вимогам виборчого законодавства. Просили у задоволенні позову відмовити.
Розглянувши матеріали адміністративної справи за правилами загального позовного провадження, з урахуванням положень статей 268 - 273 Кодексу адміністративного судочинства України, заслухавши думку представників сторін, дослідивши і оцінивши докази, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що 22.09.2020 року о 12 год. 35 хв., уповноваженим представником позивача подано до Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати висунутих Івано-Франківською обласною організацією Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч", що підтверджується довідкою територіальної виборчої комісії №6 від 22.09.2020 року.
22.09.2020 року о 17 год.10 хв., Яремчанською міською територіальною виборчою комісією Надвірнянського району Івано-Франківської області прийнято постанову №9, якою відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати висунутих Івано-Франківською обласною організацією Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч", згідно поданої заяви від 22.09.2020 року, оскільки останні кандидати в єдиному виборчому списку під №21 та №22 не були включені до списку почергово, з врахування різної статі, а зазначені підряд.
24.09.2020 року уповноваженим представником позивача Біланюком Р.В., повторно подано до Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати висунутих Івано-Франківською обласною організацією Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч".
Вказана заява та документи були прийняті відповідачем о 17 год. 59 хв., 24.09.2020 року, що підтверджується виданою довідкою територіальної виборчої комісії №24 від 24.09.2020 року.
Проте 28.09.2020 року о 15 год. 20 хв. на засіданні Яремчанської міської ТВК прийнято рішення, яке оформлено протоколом №5, про залишення без розгляду заяви позивача від 24.09.2020 року про реєстрацію кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, у зв`язку з тим, що Виборчим кодексом України не передбачено можливості повторного звернення партій із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати, по яких вже прийнято рішення про відмову у реєстрації, а також оскільки територіальна виборча комісія законом не наділена повноваженнями повторно розглядати заяву про реєстрацію кандидатів у депутати.
Витяг з протоколу Яремчанської міської ТВК №5 отримано позивачем 28.09.2020 року.
Не погоджуючись з вказаним рішенням позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склались між сторонами, суд зазначає наступне.
Постановою Верховної Ради України від 15.07.2020 р. №795-ІХ Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських селищних та міських голів (крім визначених у п.2 та 3 цієї постанови) на неділю 25 жовтня 2020 р.
Постановою Центральної виборчої комісії Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року від 30 серпня 2020 року №208 оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.
Виборчий кодекс України (надалі - ВК України) відповідно до Конституції України визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
Відповідно до частини першої статті 193 ВК України депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.
Згідно з частиною другою статті 193 ВК України депутатом, сільським, селищним, міським головою не може бути обраний громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.
За приписами частини першої статті 216 ВК України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Згідно частини другої статті 216 ВК України право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій (далі - організація партії) у порядку, передбаченому цим Кодексом.
Відповідно до положень частини першої статті 219 ВК України висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
За правилами частини першої статті 222 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії; 2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається); 3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді; 4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді; 5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу; 6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність); 7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність); 8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді); 10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати; 11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді; 12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Частиною другою та третьою вказаної статті встановлено, що територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.
Територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені у частині першій цієї статті, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227 цього Кодексу, про що повідомляється суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії.
Відповідно до частини першої та другої статті 227 ВК України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
При цьому, відповідно до частини шостої вказаної статті територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Частина перша статті 230 ВК України встановлює підстави за яких територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.
Так, підставами для відмови є: порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій; відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави); встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення; висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Згідно положень частин третьої - четвертої статті 230 ВК України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.
Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.
Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.
Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).
Аналіз наведених норм у їх сукупності дає підстави для висновку про те, що територіальна виборча комісія після прийняття документів від, зокрема, кандидатів у депутати приймає рішення про реєстрацію таких кандидатів або про відмову у їх реєстрації.
З матеріалів справи слідує, що 22.09.2020 року представником позивача подано відповідачу заяву та документи визначені частиною 1 статті 222 ВК України для реєстрації кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, однак того ж дня Яремчанською міською ТВК прийнято постанову №9, якою відмовлено у реєстрації вказаних кандидатів у депутати, оскільки кандидати в єдиному виборчому списку під №21 та №22 не були включені до списку почергово, з врахування різної статі, а зазначені підряд.
24 вересня 2020 року уповноваженим представником Івано-Франківської обласної організації Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч" Біланюком Р.В. повторно подано до Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області заяву та документи визначені частиною 1 статті 222 ВК України для реєстрації кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати висунутих Івано-Франківською обласною організацією Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч", яка була прийнята відповідачем о 17 год. 59 хв., згідно довідки №24 від 24.09.2020 року. Проте, 28.09.2020 року Яремчанською міською ТВК прийнято рішення, яке оформлено протоколом №5, про залишення без розгляду заяви позивача від 24.09.2020 року, у зв`язку з тим, що Виборчим кодексом України не передбачено можливості повторного звернення партій із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати, по яких вже прийнято рішення про відмову у реєстрації.
Суд не погоджується з такими мотивами прийняття вказаного рішення з огляду на наступне.
Так відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Разом з цим, суд звертає увагу на те, що положеннями Виборчого кодексу України не встановлено обмежень щодо повторного подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати.
В судовому засіданні представники відповідача також не навели правову норму, яка б встановлювала такі обмеження.
При цьому, повторне подання документів не є підставою для відмови у реєстрації кандидатів у депутати відповідно до приписів статті 230 ВК України.
Також представниками відповідача в судовому засіданні зазначено про можливість реєстрації кандидатів у депутати при повторному поданні заяви, виключно у випадку наявності відповідної норм у виборчому законодавстві, однак в силу відсутності такої норми реєстрацію кандидатів у депутати проведено не було.
Так, відповідно до частини тринадцятої статті 36 ВК України заяви, скарги та інші документи, що надійшли до виборчої комісії, мають право приймати члени відповідної виборчої комісії, уповноважені на це її рішенням. Усі заяви, скарги та інші документи приймаються та реєструються у виборчій комісії у порядку, встановленому Центральною виборчою комісією. Заява, подана до виборчої комісії, розглядається протягом п`яти днів з дня її надходження, якщо інше не передбачено цим Кодексом.
Окрім того, Постановою ЦВК від 10.08.2020 № 173 затверджено Порядок організації роботи та ведення діловодства виборчих комісій з виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів (далі - Порядок № 173).
Відповідно до пункту 13.1 статті 13 Порядку № 173 під час реєстрації та розгляду документів і звернень, що надходять до виборчої комісії, комісія керується Кодексом, іншими актами законодавства України, постановами Центральної виборчої комісії та цим Порядком.
Водночас, пунктом 13.10 розділу 13 Порядку № 173 зазначено, що у разі повторного надходження документа, звернення після присвоєння чергового реєстраційного номера у правій верхній частині їх першого аркуша робиться напис "повторно".
Також суд звертає увагу на те, що відповідно до абзацу 3 частини першої статті 36 ВК України, основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії.
Відповідно до частини другої статті 37 ВК України, рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: найменування комісії; найменування постанови; дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; резолютивну частину. Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).
Згідно з частиною дванадцятою статті 36 ВК України, рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
Протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом, приймаються комісією з питань поточної діяльності (частина п`ята статті 37 ВК України).
В контексті наведеного з урахуванням встановлених в судовому засіданні обставин та наявних матеріалів справи слід зазначити, що рішення виборчої комісії стосовно реєстрації кандидатів у депутати не приймається та документи не розглядаються лише у випадку подачі останніх з порушенням строку, встановленого частиною другою статті 227 Виборчого кодексу України, про що повідомляється суб`єкту звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії (частина третя статті 222 ВК України).
Відтак, протокольне рішення про залишення заяви Івано-Франківської обласної організації Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч" від 24.09.2020 року про реєстрацію кандидатів у депутати, позбавляє права кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області висунутих Івано-Франківською обласною організацією Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч" обиратися та бути обраними.
Більше того судом встановлено, що норми, яка б вказувала на можливість залишення заяви про реєстрацію кандидатів у депутати без розгляду у виборчому законодавстві немає, про що не заперечувалося представниками відповідача.
Враховуючи наведене, бездіяльність відповідача щодо нездійснення реєстрації кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків висунутих Івано-Франківською обласною організацією Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч" є протиправною.
Таким чином, на переконання суду, Яремчанською міською територіальною виборчою комісією Надвірнянського району Івано-Франківської області безпідставно прийнято рішення від 28.09.2020 року, яке оформлено протоколом №5, про залишення без розгляду заяви позивача від 24.09.2020 року.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати висунутих Івано-Франківською обласною організацією Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч", суд зазначає наступне.
За приписами частини шостої статті 227 ВК України до повноважень територіальної виборчої комісії після прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів належить прийняти рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Судом встановлено, що уповноваженим представником Івано-Франківської обласної організації Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч" Біланюком Р.В. 28.09.2020 року подано до територіальної виборчої комісії всі документи передбачені статтею 222 Виборчого кодексу України.
Вказане підтверджується наявними в матеріалах даної адміністративної справи документами.
Представниками відповідача в судовому засіданні також підтверджено факт подання необхідних документів, та зазначено, що будь-яких порушень не виявлено, а підстави, згідно яких відповідачем було відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати 22.09.2020 року, позивачем усунуто.
Разом з цим представниками відповідача зазначено, що у випадку наявності норми, яка б передбачала можливість повторного звернення суб`єкта виборчого права із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати, Яремчанською міською ТВК було б проведено реєстрацію кандидатів у депутати висунутих Івано-Франківською обласною організацією Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч", оскільки будь-яких порушень при поданні чи у поданих документах членами виборчої комісії встановлено не було.
Суд зазначає, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Поняття дискреційних повноважень наведене, зокрема, у Рекомендаціях Комітету Міністрів Ради Європи № R (80)2, яка прийнята Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, відповідно до яких під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Тобто, дискреційними є право суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом такого права є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова "може".
Так, Верховний Суд у постанові від 24.12.2019 у справі № 823/59/17 зробив правовий висновок, згідно якого повноваження державних органів не є дискреційними, коли є лише один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень. Тобто, у разі настання визначених законодавством умов відповідач зобов`язаний вчинити конкретні дії і, якщо він їх не вчиняє, його можна зобов`язати до цього в судовому порядку.
Тобто, дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи не діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі. Важливою ознакою такого вибору є те, що він здійснюється без необхідності узгодження варіанту вибору будь-ким.
Таким чином, відповідно до норм Виборчого кодексу України існують два законних способи поведінки суб`єкта владних повноважень -прийняття рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або відмову у їх реєстрації, за наявності визначених законом підстав.
Натомість, відповідач не наділений повноваженнями за конкретних фактичних обставин діяти не за законом, а на власний розсуд, тобто відсутній вибір між декількома можливими правомірними рішеннями. Тому зазначені повноваження не є дискреційними.
Враховуючи викладене, з метою ефективного захисту порушеного права та оскільки реєстрація кандидатів у депутати сільських, селищних, міських рад закінчилася, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання відповідача зареєструвати кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати висунутих Івано-Франківською обласною організацією Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч" за Єдиним виборчим списком від 24.09.2020 року.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до частини 9 статті 273 КАС України у разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до Закону України "Про судовий збір" за подання до адміністративного суду юридичною особою адміністративного позову немайнового характеру ставка судового збору становить 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду.
Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", який вступив в дію з 01.01.2020 року, встановлено, що прожитковий мінімум для працездатних осіб в розрахунку на місяць з 1 січня 2020 року складає 2 102 грн.
Відтак, розмір судового збору за подання до адміністративного суду позову із заявленими вимогами немайнового характеру складає 2 102 грн.
Враховуючи, що при поданні адміністративного позову судовий збір позивачем не сплачено, а адміністративний позов підлягає задоволено повністю, суд дійшов висновку про необхідність стягнення за рахунок бюджетних асигнувань відповідача до Державного бюджету України судового збору за подання позовної заяви в розмірі 2 102 грн.
З огляду на викладене суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими, а тому адміністративний позов слід задовольнити повністю.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250, 268 - 273, 278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області щодо нездійснення реєстрації документів, поданих представником Івано-Франківської обласної організації Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч" від 24.09.2020 року для реєстрації кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати висунутих Івано-Франківською обласною організацією Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч".
Визнати протиправним та скасувати протокол засідання Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області від 28.09.2020 року №5 в частині залишення без розгляду заяви Івано-Франківської обласної організації Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч" від 24.09.2020 року про реєстрацію кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області.
Зобов`язати Яремчанську міську територіальну виборчу комісію Надвірнянського району Івано-Франківської області зареєструвати кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати висунутих Івано-Франківською обласною організацією Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч" за Єдиним виборчим списком від 24.09.2020 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області судовий збір в розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. на рахунок УК у м.Ів.-Фр./ОТГ м.Ів.-Фр./ 22030101 , код отримувача (код за ЄДРПОУ) 37952250, банк отримувача Казначейство України (ЕАП), код банка отримувача (МФО) 899998, рахунок отримувача UA698999980313111206084009612, код класифікації доходів бюджету 22030101.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двох днів, з дня його проголошення.
Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Івано-Франківський окружний адміністративний суд.
Строк на апеляційне оскарження, відповідно до частини 5 статті 270 КАС України, не може бути поновлено.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили з моменту проголошення судового рішення судом апеляційної інстанції.
Учасники справи:
позивач: Івано-Франківська обласна організація Політичної партії "Об`єднання "Самопоміч", код ЄДРПОУ 39927768, вул. Грушевського, 22а, м. Івано-Франківськ, 76018);
відповідач: Яремчанська міська територіальна виборча комісія Надвірнянського району Івано-Франківської області, код ЄДРПОУ 43798211, вул. Свободи, 266, м. Яремче, Надвірнянський район, Івано-Франківська область, 78500.
Суддя /підпис/ Скільський І.І.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2020 |
Оприлюднено | 02.10.2020 |
Номер документу | 91908381 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Скільський І.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні