Постанова
від 05.10.2020 по справі 300/2520/20
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 жовтня 2020 рокуЛьвівСправа № 300/2520/20 пров. № А/857/11740/20

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді - Іщук Л. П.,

суддів - Обрізка І. М., Онишкевича Т. В.,

за участю секретаря судового засідання - Цар М. М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року (ухвалене головуючим суддею Скільським І. І. о 18:00 год у м. Івано-Франківську) у справі за адміністративним позовом Івано-Франківської обласної організації Політичної партії Об`єднання Самопоміч до Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області про визнання протиправним та скасування рішення, оформленого протоколом, визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Івано-Франківська обласна організація Політичної партії Об`єднання Самопоміч звернулась в суд із адміністративним позовом до Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області (далі - Яремчанська ТВК), в якому просить:

визнати протиправним та скасувати протокол відповідача від 28.09.2020 № 5 в частині залишення без розгляду заяви Івано-Франківської обласної організації Політичної партії Об`єднання Самопоміч від 24.09.2020 про реєстрацію кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області;

визнати протиправною бездіяльність Яремчанської ТВК щодо нездійснення реєстрації документів, поданих представником Івано-Франківської обласної організації Політичної партії Об`єднання Самопоміч 24.09.2020 для реєстрації кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Івано-Франківської обласної організації Політичної партії Об`єднання Самопоміч ;

зобов`язати Яремчанську ТВК зареєструвати кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Івано-Франківської обласної організації Політичної партії Об`єднання Самопоміч за Єдиним виборчим списком від 24.09.2020.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01.10.2020 позов задоволено.

Не погодившись із зазначеним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій покликається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове - про відмову в задоволенні позову.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що судом першої інстанції не враховано, що 22.09.2020 позивачу було правомірно відмовлено в реєстрації кандидатів в депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області з огляду на розташування в останній п`ятірці єдиного списку під № 21 та № 22 кандидатів в депутати однієї статі, а Виборчим кодексом України не встановлено можливості множинного висунення виборчих списків кандидатів у депутати однієї ради та права ТВК розглядати два альтернативних списки кандидатів в депутати одного суб`єкта висунення і приймати рішення щодо кожного з них, а відтак, повторно подані документи були залишені без розгляду. Зазначає, що питання щодо реєстрації кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів, розглянуто на засіданні комісії голосуванням із занесенням до протоколу як питання поточної діяльності виборчої комісії, оскільки повторне прийняття рішення у формі постанови за результатами розгляду заяви позивача суперечило б принципу правової визначеності. Вказує, що вимога позивача про зобов`язання зареєструвати кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, задоволенню не підлягає у зв`язку з наявністю чинної постанови про відмову у реєстрації кандидатів у депутати, а при повторному зверненні позивачем подано аналогічний список з такими ж недоліками.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому її заперечує, покликається на законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції.

Під час апеляційного розгляду представники позивача заперечили апеляційну скаргу, просили відмовити в її задоволенні.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився. Відповідач був належним чином повідомлений про дату, час і місце апеляційного розгляду, а тому неприбуття його представника в судове засідання відповідно до частини другої статті 313 Кодексу адміністративного судочинства України не перешкоджає розгляду справи за його відсутності.

Заслухавши доповідь головуючого судді, пояснення представників позивача, обговоривши доводи апеляційної скарги, дослідивши письмові документи, суд вважає, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з таких підстав.

Судом першої інстанції встановлено з матеріалів справи, що 22.09.2020 Івано-Франківською обласною організацією Політичної партії Об`єднання Самопоміч подано до Яремчанської ТВК заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати.

Постановою Яремчанської ТВК від 22.09.2020 № 9 відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, висунутих Івано-Франківською обласною організацією Політичної партії Об`єднання Самопоміч , оскільки останні кандидати в єдиному виборчому списку за №№21, 22 є обидва жіночої статі та не були включені до списку почергово з врахуванням різної статі, а зазначені підряд.

24.09.2020 позивачем повторно подано до Яремчанської ТВК документи на реєстрацію кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, висунутих Івано-Франківською обласною організацією Політичної партії Об`єднання Самопоміч , які були прийняті відповідачем 24.09.2020 о 17:59 год.

Відповідно до витягу з протоколу засідання Яремчанської ТВК від 28.09.2020 № 5 такі документи залишені без розгляду з покликанням на те, що Виборчим кодексом не передбачено можливості повторного звернення партії із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати, щодо яких вже прийнято рішення про відмову у реєстрації, а територіальна виборча комісія законом не наділена повноваженнями повторно розглядати заяву про реєстрацію кандидатів у депутати (пункт 13).

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що протокольне рішення про залишення заяви позивача від 24.09.2020 про реєстрацію кандидатів у депутати не відповідає нормам Виборчого кодексу України та позбавляє права кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, висунутих Івано-Франківською обласною організацією Політичної партії Об`єднання Самопоміч , обиратися і бути обраними за відсутності для цього законних підстав.

Апеляційний суд, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального права в межах доводів та вимог апеляційної скарги відповідно частини першої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад встановлені статтею 222 Виборчого кодексу України (далі - ВК України), яка передбачає вичерпний перелік документів, за умови подання яких відповідна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії.

Територіальна виборча комісія не розглядає документи, зазначені у частині першій статті 222 ВК України, якщо вони подані з порушенням строків, передбачених частиною другою статті 227, про що повідомляється суб`єкта звернення листом за підписом голови комісії або за його дорученням - члена територіальної виборчої комісії (частина третя статті 222 ВК України).

Згідно з частинами першою, другою статті 227 ВК України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу.

Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Відповідно до частини шостої статті 227 ВК України територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Частиною першою статті 230 ВК України визначено вичерпний перелік підстав, за наявності яких територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах.

Згідно з частиною четвертою статті 230 ВК України рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови.

Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що за результатами розгляду документів організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати територіальна виборча комісія приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації. Умови, за яких орган відмовляє у наданні дозволу, визначені законом. Якщо такі умови відсутні, виборча комісія повинна зареєструвати кандидатів у депутати.

Також ВК України передбачено повноваження виборчої комісії для залишення без розгляду документів про реєстрацію кандидатів у депутати, а саме, у разі подання таких з порушенням встановленого ВК України строку.

Як встановлено з матеріалів справи, заяву та документи, визначені частиною першою статті 222 ВК України, для реєстрації кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, позивачем подано Яремчанській ТВК 24.09.2020, тобто за тридцять днів до дня голосування (25.10.2020), а отже, з дотриманням встановленого строку. Відтак, підстави для залишення без розгляду таких документів були відсутні.

Покликання скаржника на те, що ВК України не передбачено можливості повторного звернення партії із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати, щодо яких вже прийнято рішення про відмову у реєстрації, є безпідставними, оскільки, як правильно зазначив суд першої інстанції, обмежень щодо повторного подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати чинним законодавством не передбачено.

Крім цього, апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції про недотримання відповідачем форми рішення, прийнятого за результатами розгляду поданих Івано-Франківською обласною організацією Політичної партії Об`єднання Самопоміч документів для реєстрації кандидатів у депутати, оскільки відповідно до статті 37 ВК України рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови.

Натомість, приймання протокольних рішень, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом, є допустимим лише з питань поточної діяльності виборчої комісії (частина п`ята статті 37 ВК України), однак, подана позивачем заява про реєстрацію кандидатів у депутати жодним чином не стосувалась поточної діяльності виборчої комісії, а тому і не могла бути вирішена прийняттям протокольного рішення.

Що стосується доводів скаржника щодо неможливості повторного прийняття рішення у формі постанови за результатами розгляду заяви Івано-Франківської обласної організації Політичної партії Об`єднання Самопоміч , такі, на думку апеляційного суду, є безпідставними. Слід зазначити, що чинність постанови Яремчанської ТВК від 22.09.2020 № 9 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати, прийнятої за результатами поданих позивачем документів 22.09.2020, жодним чином не впливає на розгляд повторного звернення із заявою та відповідними документами про реєстрацію кандидатів у депутати 24.09.2020.

Більше того, принцип правової визначеності, на дотриманні якого наголошує скаржник, передбачає, зокрема, виняткове законодавче закріплення меж повноважень суб`єкта владних повноважень, чого відповідачем у спірних правовідносинах дотримано не було.

З огляду на викладене, апеляційний суд вважає обґрунтованим висновок суду першої інстанції, що протокольне рішення про залишення заяви Івано-Франківської обласної організації Політичної партії Об`єднання Самопоміч від 24.09.2020 року про реєстрацію кандидатів у депутати не відповідає вимогам виборчого законодавства та позбавляє права кандидатів у депутати Яремчанської міської ради Надвірнянського району Івано-Франківської області обиратися та бути обраними.

Також не заслуговують на увагу доводи скаржника про безпідставність позовної вимоги про зобов`язання зареєструвати кандидатів у депутати з покликанням на те, що при повторному зверненні позивачем подано аналогічний список кандидатів, в реєстрації якого було відмовлено, без усунення недоліків. Суд апеляційної інстанції зазначає, що вказані обставини суперечать встановленим судом першої інстанції обставинам та не підтверджені жодними доказами, а відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За наведених обставин, апеляційний суд вважає, що доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права, що відповідно до статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду - без змін.

З огляду на результат апеляційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді апеляційної інстанції, відповідно до частини шостої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України розподіл судових витрат судом не змінюється.

Керуючись статтями 272, 278, 310, 315, 316, 321, 322, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Яремчанської міської територіальної виборчої комісії Надвірнянського району Івано-Франківської області залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01 жовтня 2020 року у справі № 300/2520/20 - без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту проголошення та не може бути оскаржена.

Головуючий суддя Л. П. Іщук судді І. М. Обрізко Т. В. Онишкевич

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.10.2020
Оприлюднено08.10.2020
Номер документу92020298
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —300/2520/20

Постанова від 05.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Рішення від 01.10.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Скільський І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні