Рішення
від 30.09.2020 по справі 420/9679/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/9679/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 вересня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Свиди Л.І.

розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовною заявою до Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 25 вересня 2020 року про відмову ОСОБА_1 у реєстрації кандидатом у депутати Тузлівської сільської ради по багатомандатному виборчому округу №2, поданого шляхом самовисування, зобов`язання відповідача зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом у депутати Тузлівської сільської ради по багатомандатному виборчому округу №2 за поданою заявою від 24 вересня 2020 року шляхом самовисування.

Представник позивача в судове засідання не з`явився, надіслав заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження. Позов обґрунтований позивачем тим, що 23 вересня 2020 року ОСОБА_1 подано заяву до Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області про реєстрацію кандидатом у депутати Тузлівської сільської ради в багатомандатному виборчому округу №2 шляхом самовисування. Постановою Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 23 вересня 2020 року позивачу відмовлено в реєстрації кандидатом в депутати шляхом самовисування в багатомандатному виборчому округу №2 Тузлівської сільської ради з підстав - автобіографія не віддрукована та фотографія подана не встановленого розміру. Позивач зазначає, що з мотивами, викладеними у постанові від 23 вересня 2020 року він погодився та усунувши недоліки заяви від 23 вересня 2020 року надав до Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області фотокартку встановленого розміру та віддруковану автобіографію у відповідності до п. 5 ч. 1 ст. 224 Виборчого кодексу України. При цьому, постановою Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 25 вересня 2020 року позивачу відмовлено в реєстрації кандидата у депутати Тузлівської сільської ради в багатомандатному виборчому округу №2, у зв`язку із недоліками в поданих документах, а саме: відсутність копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України, документу про внесення грошової застави. При цьому, позивач зазначає, що вказані документи надавалися ним до виборчої комісії добою раніше, 23 вересня 2020 року та які є в наявності у позивача, що і стало підставою для звернення позивача до суду з цим позовом.

Представник відповідача в судове засідання не з`явився, надіслав заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження. З відзиву на позовну заяву вбачається, що відповідач позов не визнає, оскільки позивачем 24 вересня 2020 року до Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області на реєстрацію кандидата у депутати в багатомандатному окрузі №2 подані наступні документи: заява про самовисування на реєстрацію кандидатом в депутати в багатомандатному виборчому окрузі №2, автобіографія, одна фотографія кандидата 4х6. Після розгляду виборчою комісією документів, 25 вересня 2020 року територіальною виборчою комісією встановлено відсутність у поданих документах копії паспорту громадянина України та документу, що засвідчує сплату грошової застави, що є порушенням п. 4, п. 7 ч. 1 ст. 223 Виборчого кодексу України та підставою для відмови в реєстрації кандидата.

За цією позовною заявою відкрито провадження за окремою категорією термінових справ з урахуванням вимог ст.273 КАС України та наданий відповідачу строк для подання до суду відзиву.

Згідно з ч. 9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи вищевикладені приписи КАС України, суд прийшов до висновку про можливість продовження розгляду справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що позов не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Постановою Верховної Ради України від 15 липня 2020 року №795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році на неділю - 25 жовтня 2020 року, призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

23 вересня 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області із заявою про самовисування та реєстрацію кандидатом в депутати в багатомандатному виборчому округу №2 Тузлівської сільської ради на перших та чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (аркуш справи 8).

До заяви позивач додав автобіографію кандидата на електронному носії, документ про внесення грошової застави, одну фотографію кандидата розміром 4х6 на електронному носії, копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки.

Постановою Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 23 вересня 2020 року Про відмову в реєстрації кандидатом в депутати Тузлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 позивачу відмовлено в реєстрації кандидатом в депутати Тузлівської сільської ради по багатомандатному виборчому округу №2, поданого шляхом самовисування, у зв`язку із тим, що комісією виявлено недоліки в поданих документах, а саме: відсутність автобіографії, що відповідала вимогам п. 5 та 6 ч. 1 ст. 223 Виборчого кодексу України (автобіографія не складена у друкованому вигляді, фотографія не відповідає встановленому розміру) (аркуш справи 7).

ОСОБА_1 24 вересня 2020 року повторно звернувся до Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області із заявою про самовисування та реєстрацію кандидатом в депутати в багатомандатному виборчому округу №2 Тузлівської сільської ради на перших та чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (аркуш справи 14).

Згідно довідки Тузлівської територіальної виборчої комісії про отримання документів від 24.09.2020 року для реєстрації кандидатом в депутати ОСОБА_1 подані наступні документи: заява про самовисування у депутати; автобіографія, одна фотографія розміром 4-6 см (аркуш справи 16).

Однак постановою Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 25 вересня 2020 року Про відмову в реєстрації кандидатом в депутати Тузлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 позивачу відмовлено в реєстрації кандидатом в депутати Тузлівської сільської ради по багатомандатному виборчому округу №2, поданого шляхом самовисування, у зв`язку із тим, що комісією виявлено недоліки в поданих документах, а саме: відсутність копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата, документу про внесення грошової застави (аркуш справи 6).

Позивач не погодився з правомірністю постанови Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 25 вересня 2020 року Про відмову в реєстрації кандидатом в депутати Тузлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 та звернувся до суду з цим позовом.

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, відповідно до Конституції України регулює Виборчий кодекс України.

Згідно зі ст. 1 Виборчого кодексу України, вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Відповідно до ст. 11 Виборчого кодексу України, громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно ст. 32 Виборчого кодексу України, в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів. До виборчих комісій належать, зокрема, територіальні виборчі комісії. Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Відповідно до ч. 1, 4 ст. 33 Виборчого кодексу України виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. Територіальні виборчі комісії в межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Згідно ч. 12, 14, 15 ст. 36 Виборчого кодексу України рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття.

Рішення виборчої комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання.

Рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 63 Виборчого кодексу України, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.

Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Відповідно до ч. 1 ст. 192, ч. 1, 2 ст. 193 Виборчого кодексу України, вибори депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в багатомандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідної територіальної громади. У кожному такому окрузі може бути обрано не менше двох і не більше чотирьох депутатів.

Депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України.

Депутатом, сільським, селищним, міським головою не може бути обраний громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 196 Виборчого кодексу України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи, зокрема, висування та реєстрація кандидатів.

Згідно ч. 1, п. 4 ч. 2 ст. 206 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія на період здійснення своїх повноважень забезпечує організацію і проведення місцевих виборів у межах повноважень та в порядку, передбачених цим Кодексом та законами України.

Відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови, зокрема, реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу та видає їм посвідчення.

Згідно із ч. 1, 2, 4 ст. 216 Виборчого кодексу України, висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 223 Виборчого кодексу України, відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії у багатомандатних виборчих округах, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення конференції, зборів організації партії, зазначеного у частині восьмій статті 220 цього Кодексу, про висування кандидатів у депутати від організації партії та затвердженого переліку кандидатів у депутати відповідної ради, який додається до такого рішення і є його невід`ємною частиною, за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, який обов`язково повинен містити відомості, зазначені у частині десятій статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

3) заяв осіб, включених до переліку кандидатів у депутати відповідної ради від організації партії про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії (в тому числі у відповідному багатомандатному виборчому окрузі), які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата у депутати, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності мандата - зазначити про його відсутність);

4) документ про внесення організацією партії або кандидатом грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

5) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом у депутати змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

6) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між переліком кандидатів до відповідної ради від організації партії, наданим на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.

Подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, висунутих організацією партії в багатомандатних округах, здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

Представнику організації партії, уповноваженому на підставі довіреності від організації партії, який подав передбачені цією частиною документи, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів.

Відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування, за умови особистого пред`явлення ним документа, передбаченого частиною першою статті 8 цього Кодексу, та подання ним документів, передбачених пунктами 4-7 частини першої цієї статті, а також особисто підписаної ним заяви про самовисування кандидатом у депутати із згодою на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних у зв`язку з участю у виборах до сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч).

Кандидату у депутати, який подав документи про самовисування, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів.

Відповідальність за достовірність та точність відомостей у документах, зазначених у пункті 5 частини першої цієї статті, поданих до територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, несуть особи, висунуті кандидатами у депутати.

Відповідно до ч. 1, 6 ст. 228 Виборчого кодексу України, сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії в багатомандатному виборчому окрузі, або кандидата в депутати, висунутого шляхом самовисування, за умови подання до відповідної комісії документів, передбачених статтею 223 цього Кодексу.

Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.

Згідно із п. 1 ч. 2 ст. 230 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації окремого кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови у разі, зокрема, відсутності хоча б одного з документів стосовно кандидата у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, зазначених у пунктах 5-12 частини першої статті 222, пунктах 3-7 частини першої статті 223, частині першій статті 224 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави кандидата на посаду міського голови).

Згідно із ч. 4 ст. 230 Виборчого кодексу України, рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Так, з матеріалів справи вбачається, що разом із заявою від 24 вересня 2020 року ОСОБА_1 подано заяву про самовисування у депутати, автобіографію та фотографію розміром 4х6 см, що підтверджуються довідкою про отримання документів Тузлівської територіальної виборчої комісії від 24.09.2020 року.

Однак, в порушення умов реєстрації кандидатів в депутати, передбачених ст. 223 Виборчого кодексу України позивачем не додано до заяви про реєстрацію кандидатом в депутати Тузлівської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_1 шляхом самовисування документу про внесення організацією партії або кандидатом грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу та копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати, що є підставою для відмови в реєстрації кандидата в депутати відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 230 Виборчого кодексу України.

Позивач зазначає про протиправність оскаржуваної постанови та стверджує, що при зверненні із заявою про реєстрацію кандидатом в депутати від 23.09.2020 року ним подавалися документи про внесення грошової застави та копії двох сторінок паспорту громадянина України і зазначені документи є в наявності у відповідача.

Однак, суд звертає увагу, що по документам, поданим позивачем 23.09.2020 року Тузлівською сільською територіальною виборчою комісією Білгород-Дністровського району Одеської області прийнята постанова про відмову в реєстрації позивача кандидатом в депутати, ця постанова не оскаржена позивачем, він з нею погодився та, в даному випадку, правовідносини, пов`язані з розглядом заяви з поданими документами є завершеними.

В подальшому позивач подав нову заяву, яка мала відповідати вимогам Виборчого кодексу України та до неї мали бути додані всі документи, передбачені ст. 223 Виборчого кодексу України, однак нова заява позивача від 24.09.2020 року вимогам законодавства не відповідала в частині не надання копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кандидата, документу про внесення грошової застави, а тому відповідачем правомірно винесена оскаржувана постанова від 25 вересня 2020 року про відмову ОСОБА_1 у реєстрації кандидатом у депутати Тузлівської сільської ради по багатомандатному виборчому округу №2, поданого шляхом самовисування.

Таким чином, при прийнятті оскаржуваної постанови Тузлівська сільська територіальна виборча комісія Білгород-Дністровського району Одеської області діяла у відповідності до вимог законодавства, а постанова Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 25 вересня 2020 року про відмову ОСОБА_1 у реєстрації кандидатом у депутати Тузлівської сільської ради по багатомандатному виборчому округу №2, поданого шляхом самовисування є правомірною та не підлягає скасуванню.

З огляду на правомірність оскаржуваної постанови у суду також відсутні підстави для задоволення позову в частині зобов`язання відповідача вчинити певні дії, тобто, зареєструвати позивача кандидатом у депутати Тузлівської сільської ради по багатомандатному виборчому округу №2 за поданою заявою від 24 вересня 2020 року шляхом самовисування.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідно до ч.1, 3 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає позовні вимоги ОСОБА_1 необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.

Керуючись ст. 6, 14, 90, 255, 273 КАС України, суд -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області (вул. Завгороднього, 29, с. Тузли, Татарбунарський район, Одеська область, 68160, код ЄДРПОУ 43782943) про визнання протиправною та скасування постанови Тузлівської сільської територіальної виборчої комісії Білгород-Дністровського району Одеської області від 25 вересня 2020 року про відмову ОСОБА_1 у реєстрації кандидатом у депутати Тузлівської сільської ради по багатомандатному виборчому округу №2, поданого шляхом самовисування, зобов`язання відповідача зареєструвати ОСОБА_1 кандидатом у депутати Тузлівської сільської ради по багатомандатному виборчому округу №2 за поданою заявою від 24 вересня 2020 року шляхом самовисування - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та в строки, встановлені ст. 255 КАС України.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та в строки, встановлені ст. 278 КАС України.

Суддя Л. І. Свида

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.09.2020
Оприлюднено01.10.2020
Номер документу91909126
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/9679/20

Рішення від 30.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні