Рішення
від 30.09.2020 по справі 420/9701/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/9701/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 вересня 2020 року 17 год. 35 хв. м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді: Білостоцького О.В.

При секретарі: Збарацької А.І.

За участю сторін:

Представника позивача: Перепелиці А.А., Богатової М.А., Савенко Л.А.,

Представника відповідача: Добрянської О.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь до Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду 29.09.2020 року в 12 годин 16 хвилин надійшов адміністративний позов Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь до Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області, в якому позивач просить суд:

- визнати незаконною та скасувати постанову Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області №11 від 25 вересня 2020 року;

- зобов`язати Подільську міську територіальну виборчу комісію Подільського району Одеської області надати Подільській місцевій організації політичної партії Сила і честь повідомлення з перелікам виявлених недоліків для їх усунення протягом одного дня;

- зобов`язати Подільську міську територіальну виборчу комісію Подільського району Одеської області повторно розглянути питання про реєстрацію кандидатів у депутати Подільської міської ради Подільського району Одеської області на Перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь .

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що постановою Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області №11 від 25.09.2020 року йому було відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати Подільської міської ради Подільського району Одеської області, висунутих Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь в єдиному багатомандатному окрузі через порушення позивачем п.9 статті 219 ВК України, зокрема, гендерних квот в Єдиному списку та в Територіальних списках по округах №3 та №4.

Разом з тим, позивач у адміністративному позові не погоджується із спірною постановою та вважає її протиправною, оскільки відповідачем її було винесено із порушенням закону та порядку її прийняття. Так, відповідно до Протоколу №8 від 25 вересня 2020 року, на засіданні Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області були присутніми 14 членів комісії. Останнім питанням засідання Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області розглядалась реєстрація кандидатів у депутати міської ради, висунутих Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь .

При цьому ЗА - проголосувало 6 членів комісії, ПРОТИ - 14 членів комісії, УТРИМАЛОСЬ - 0 членів комісії. За таких умов вбачається, що на засіданні Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області були присутні 20 членів (14+6), що не відповідає дійсності, оскільки існує всього 18 членів комісії, а 25 вересня 2020 року на засіданні були присутніми лише 14.

Також позивач зазначає, що відповідно до частини 12 статті 36 Виборчого Кодексу України, рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом.

Подільська міська територіальна виборча комісія Подільського району Одеської області складається з 18 осіб. Більшість від складу комісії становить - 9 осіб, тобто рішення вважається прийнятим, якщо за нього проголосувало більше ніж 9 членів комісії.

Оскільки на засіданні Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області 25.09.2020 року було присутні 14 членів, а з них ЗА реєстрацію кандидатів у депутати проголосувало 6 членів комісії, то рішення про відмову в реєстрації кандидатів у депутати висунутих Подільською міською організацією політичної партії Сила і Честь не могло бути прийнятим, так як проти могло проголосувати лише 8 членів комісії, що не становить більшості від її складу.

Щодо порушення гендерних квот, Подільська місцева організація політичної партії Сила і Честь зазначила у позові, що зі змісту Протоколу Конференції Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь № 02/2020 від 17.09.2020 року вбачається, що позивачем не було порушено порядку висування кандидатів у депутати Подільської міської ради Одеської області, передбаченого ст.ст. 218-219 Виборчого Кодексу України, в тому числі не було порушено гендерної квоти.

Водночас під час заповнення та роздрукування встановлених Центральною виборчою комісією форм Єдиного виборчого списку та Територіальних виборчих списків по округам №3 та №4 було допущено механічні помилки, внаслідок яких порушилась черговість кандидатів у списках, хоча в Протоколі Конференції №02/2020 від 17 вересня 2020 року черговість не порушена.

Разом з тим, відповідно до абзацу 3 частини 3 статті 230 Виборчого Кодексу України, виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом, подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Однак Подільська міська територіальна виборча комісія Подільського району Одеської області позбавила Подільську місцеву організацію політичної партії Сила і Честь права виправити вищезазначені недоліки та винесла Постанову №11 від 25 вересня 2020 року про відмову в реєстрації кандидатів у депутати Подільської міської ради Подільського району Одеської області, висунутих Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь .

Ухвалою суду від 29.09.2020 року адміністративний позов Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь до Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області було прийнято судом до розгляду о 14 годині 50 хвилин, у справі було відкрито загальне позовне провадження та призначено судове засідання для розгляду справи по суті на 30.09.2020 року на 10 годин 30 хвилин.

У судовому засіданні 30.09.2020 року представники Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь позовні вимоги підтримали у повному обсязі та просили їх задовольнити. Водночас в обґрунтування адміністративного позову зазначили інші обставини подання позовної заяви. Так, позивачами було зазначено, що механічні помилки було допущенні не в черговості кандидатів у списках, як то було зазначено в адміністративному позові, а саме в анкетних даних деяких кандидатів, висунутих від Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь . З огляду на зазначене, на думку позивача, Подільська міська територіальна виборча комісія Подільського району Одеської області повинна була винести повідомлення з переліком виявлених недоліків для їх усунення та надати час Подільській місцевій організації політичної партії Сила і Честь для їх виправити.

Відповідачем у справі відзиву на адміністративний позов надано не було, при цьому головою Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області Добрянською О.М. у судовому засіданні було подано заяву про визнання адміністративного позову.

Відповідно до частин 1, 2, та 6 статті 189 КАС України відповідач може визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.

До ухвалення судового рішення у зв`язку з відмовою позивача від позову або визнанням позову відповідачем суд роз`яснює сторонам наслідки відповідних процесуальних дій, перевіряє, чи не обмежений представник відповідної сторони у повноваженнях на їх вчинення.

У разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.

Суд не приймає відмову позивача від позову, визнання позову відповідачем у справі, в якій особу представляє її законний представник, якщо його дії суперечать інтересам особи, яку він представляє.

Разом з тим в адміністративному судочинстві діє принцип офіційності, який полягає в активній позиції суду щодо з`ясування всіх обставин у справі.

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

За таких умов суд поважав за необхідне провести офіційне з`ясування обставин у справі та дослідження наданих до суду доказів, за наслідками чого судом у справі встановлено наступне.

15 липня 2020 року Верховною Радою України прийнято постанову №795-IX Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році , якою призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів (крім визначених пунктами 2 і 3 цієї Постанови) на неділю 25 жовтня 2020 року.

30 серпня 2020 року Центральною виборчою комісією винесено постанову №208 Про початок виборчого процесу місцевих виборів 25 жовтня 2020 року , якою оголошено з 5 вересня 2020 року початок виборчого процесу місцевих виборів, призначених на 25 жовтня 2020 року.

17.09.2020 року Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь з метою участі у виборчому процесі було проведено конференцію, на якій сформовані та затверджені Єдиний та територіальні виборчі списки, що підтверджується протоколом Конференції від 17.09.2020 року №02/2020.

24.09.2020 року головою Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь Перепелицею Аллою Анатоліївною було подано до Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області заяви про реєстрацію кандидатів у депутати на 34 аркушах.

До вищевказаних заяв було додано:

- Рішення зборів, конференції місцевої організації політичної партії про висування кандидатів у депутати від Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь на 1 аркуші;

- Єдиний виборчий список кандидатів у депутати від Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь на 7-х аркушах та електронному носії;

- Територіальній виборчі списки кандидатів у депутати від Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь на 11-ти аркушах та електронному носії;

- Заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації політичної партії на 34 аркушах;

- Автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь на 34 аркушах та електронному носії;

- Заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати на 34 аркушах;

- Документ про внесення грошової застави на 1 аркуші;

- Фотографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь розміром 4 х 6 см (по 1 фотографії кожного із кандидатів) на 34 аркушах та електронному носії;

- Копії першої та другої сторінки паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копія лицьової та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати на 34 аркушах;

- Передвиборна програма Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь на 1 аркушах та електронному носії;

- Заява про реєстрацію представника місцевої організації у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу з копією паспорта громадянина України запропонованої особи на 1 аркуші;

- Копія рішення керівного органу місцевої організації про затвердження кандидатури представника місцевої організації політичної партії у територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу на 1 аркуші.

25.09.2020 року Подільською міською територіальною виборчою комісією Подільського району Одеської області було проведено засідання, що підтверджується протоколом №8 від 25.09.2020 року (а.с. 27-35).

Відповідно до змісту зазначеного протоколу, Подільською міською територіальною виборчою комісією Подільського району Одеської області у порядку денному, серед іншого, розглядалось питання щодо реєстрації кандидатів у депутати міської ради висунутих від Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь .

При цьому ЗА - проголосувало 6 членів комісії, ПРОТИ - 14 членів комісії, УТРИМАЛОСЬ - 0 членів комісії.

За результатами розгляду поданих позивачем документів та результатами голосування, 25.09.2020 року о 17 год. 00 хв. Подільська міська територіальна виборча комісія Подільського району Одеської області, керуючись п.1 ст.230, п.9 ст.219 та п.7 ст.277 Виборчого Кодексу України (далі - ВК України) прийняла постанову №11 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Подільської міської ради Подільського району Одеської області, висунутих Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь в єдиному багатомандатному окрузі.

Із змісту вказаної постанови вбачається, що підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати були виявлені в процесі перевірки порушення гендерних квот в Єдиному списку та в Територіальних списках №3 та №4, а саме:

- в єдиному списку кандидатів порушення п.9 абз.2 статті 219 ВК України;

- територіальних списках №3 та №4 порушення п.9 абз.1 статті 219 ВК України.

Не погоджуючись із зазначеною поставною та вважаючи її протиправною, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Дослідивши письмові докази у справі, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному і об`єктивному дослідженні, проаналізувавши положення чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд приходить до висновку, що позов підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України.

Згідно ст. 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Статтею 38 Конституції України закріплено право громадян брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

При цьому, статтею 69 Конституції України передбачено, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії.

Вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування. Виборцям гарантується вільне волевиявлення (стаття 71 Конституції України).

Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, комісій з референдуму, членів цих комісій мають суб`єкти відповідного виборчого процесу (крім виборчої комісії), а також ініціативна група референдуму, інші суб`єкти ініціювання референдуму (частина 1 ст. 273 КАС України).

Спеціальним нормативно-правовим актом, який визначає гарантії права громадян на участь у виборах, регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів є Виборчий кодекс України від 19.12.2019 №396-IX (далі - ВК України).

Відповідно до статті 20 Виборчого кодексу України виборчий процес - це здійснення протягом встановленого цим Кодексом періоду часу суб`єктами, визначеними статтею 22 цього Кодексу, виборчих процедур, пов`язаних із підготовкою і проведенням відповідних виборів, встановленням та офіційним оголошенням (офіційним оприлюдненням) їх результатів.

Згідно статті 21 ВК України виборчий процес кожних виборів, передбачених цим Кодексом, здійснюється на засадах: 1) гарантії реалізації виборчих прав громадян, визначених Конституцією України та цим Кодексом; 2) дотримання основних принципів виборчого права, визначених Конституцією України та цим Кодексом; 3) законності та заборони протиправного втручання будь-кого у виборчий процес; 4) політичного плюралізму та багатопартійності; 5) публічності і відкритості виборчого процесу, усіх його процедур з урахуванням обмежень, встановлених законом, належного інформування виборців та інших суб`єктів виборчого процесу; 6) свободи передвиборної агітації, рівного доступу всіх кандидатів і суб`єктів їх висування на відповідних виборах до засобів масової інформації незалежно від їх форми власності, крім засобів масової інформації, засновниками яких є партії (організації партій); 7) неупередженості органів виконавчої влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, закладів, установ і організацій, їх керівників, інших посадових і службових осіб до кандидатів, партій.

Статтею 11 ВК України передбачено, що громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з частиною 1 статті 22 Виборчого кодексу України суб`єктом виборчого процесу відповідних виборів є: 1) виборець, який має право голосу на відповідних виборах; 2) виборча комісія, уповноважена здійснювати підготовку і проведення відповідних виборів; 3) партія (організація партії), яка висунула кандидатів на відповідних виборах; 4) кандидат, зареєстрований для участі у відповідних виборах у порядку, встановленому цим Кодексом; 5) офіційний спостерігач від кандидата чи партії (організації партії) - суб`єкта відповідного виборчого процесу або від громадської організації, зареєстрований у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно з частиною 1 статті 64 Виборчого кодексу України суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.

Згідно з частиною 1 статті 196 Виборчого кодексу України виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи: 1) утворення виборчих округів; 2) утворення дільничних виборчих комісій; 3) складання списків виборців, їх перевірка та уточнення; 4) висування та реєстрація кандидатів; 5) проведення передвиборної агітації; 6) голосування у день виборів; 7) підрахунок голосів виборців, установлення підсумків голосування і результатів місцевих виборів.

Відповідно до частини 2 статі 32 ВК України систему виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення виборів депутатів, становлять: 1) Центральна виборча комісія; 2) окружні виборчі комісії; 3) територіальні виборчі комісії; 4) дільничні виборчі комісії.

Виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Статтею 35 ВК України передбачено, що набуття та припинення окружною (територіальною) виборчою комісією статусу юридичної особи здійснюється у порядку, визначеному Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань".

Окружна (територіальна) виборча комісія набуває статусу юридичної особи з дня державної реєстрації юридичної особи.

Відповідно до абзацу 2 частини 1 статті 36 ВК України основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги.

Засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу (частина 4 статті 36 ВК України).

Рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття (частина 12 статті 36 ВК України).

Статтею 37 ВК України визначено, що документування діяльності виборчих комісій здійснюється у порядку, встановленому цим Кодексом та порядком ведення діловодства виборчих комісій, що затверджується Центральною виборчою комісією.

На засіданні виборчої комісії протокол засідання веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи у разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов`язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання). Протокол засідання комісії надається для ознайомлення членам комісії на їхню вимогу не пізніше наступного засідання комісії, при цьому член комісії має право його підписати. Протокол засідання комісії може бути наданий для ознайомлення суб`єкту виборчого процесу на його вимогу не пізніше наступного засідання комісії.

Рішення виборчої комісії з розглянутого питання письмово оформляється у формі постанови, яка повинна містити: 1) найменування комісії; 2) найменування постанови; 3) дату, час та місце її прийняття і порядковий номер; 4) мотивувальну частину з посиланням на обставини, що зумовили розгляд питання на засіданні комісії; 5) посилання на конкретні положення нормативно-правових актів або постанову виборчої комісії вищого рівня чи судові рішення, якими керувалася комісія при прийнятті постанови; 6) резолютивну частину.

Постанова підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (секретарем засідання).

Копія постанови, прийнятої виборчою комісією, засвідчена головою виборчої комісії чи його заступником і секретарем виборчої комісії та скріплена печаткою виборчої комісії, видається суб`єкту виборчого процесу, якого вона стосується, на його вимогу не пізніше ніж через чотири години після її прийняття, а копія постанови, прийнятої напередодні дня голосування та в день голосування, - невідкладно.

Відповідно до ч.1 ст.216 ВК України висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування.

Частиною 2 ст. 216 ВК України передбачено, що право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом.

Згідно ч.3 ст.216 ВК України організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна організація партії зареєстрована в установленому законом порядку.

У відповідності до ст.218 ВК України висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

Згідно ч.1 ст. 222 ВК України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);

3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;

4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);

7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);

8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;

11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

Статтею 219 ВК України передбачений порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше), зокрема:

1. Висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.

2. Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом.

3. Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії.

4. Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.

5. У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати.

6. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.

7. Особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії.

8. Черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.

9. Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку.

10. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.

11. Форми єдиного та територіального виборчих списків кандидатів у депутати від організації партії затверджуються Центральною виборчою комісією і не можуть бути змінені під час виборчого процесу.

Отже, відповідно до положень ч.9 ст.219 ВК України, місця у списку з 1-го по 5-те, з 6-го по 10-те, з 11-го по 15-те, з 16-го по 20-те, з 21-го по 25-те, з 26-го по 30-те, з 31-го по 35-те, повинні бути розподілені у співвідношенні як 2/3 між кандидатами чоловічої та жіночої статі.

У разі формування організацією партії єдиного та територіальних виборчих списків з кількістю кандидатів у депутати, яка не є кратною п`яти, до останніх у списку кандидатів (від 1 до 4) застосовується вимога щодо почергового включення кандидатів різної статі до списку, так наприклад у разі кількості кандидатів - 9 чоловік, з 6-го по 9-е місяця повинні бути розподілені наступним чином: чоловік, жінка, чоловік, жінка, тобто у співвідношенні 1/1.

Порядок реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) передбачений у ст. 227 ВК України, який серед іншого, передбачає, що :

Кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу (ч. 1 статті 227 ВК України).

Територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації (ч. 6 статті 227 ВК України).

Список та черговість кандидатів у депутати в єдиному виборчому списку, а також список та черговість кандидатів у кожному територіальному виборчому списку, визначені організацією партії, не можуть бути змінені після подання документів для їх реєстрації територіальною виборчою комісією. Черговість кандидатів у депутати у територіальному виборчому списку може бути змінена лише за підсумками голосування виборців за умови та у порядку, встановлених частинами першою і другою статті 259 цього Кодексу (ч.7 статті 227 ВК України).

Частиною 1 ст. 230 ВК України передбачено, що територіальна виборча комісія відмовляє у реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій на місцевих виборах у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);

3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".

За змістом частини третьої статті 230 Виборчого кодексу України помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Рішення про відмову в реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування) (частина четверта статті 230 Виборчого кодексу України).

Відповідно до ч.1 ст.72 та ч.1 ст.73 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Належними є докази, які містять інформацію щодо предмету доказування.

Згідно ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. У разі якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів (частина 5 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).

Дослідивши в судовому засіданні оскаржувану постанову, суд зазначає, що підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати від Подільської місцевої організації політичної партії Сила та Честь визначено ту обставину, що всупереч положенням ч.9 ст.219 Виборчого кодексу України позивачем, при формуванні Єдиного списку та Територіальних виборчих списків по виборчим округам №3 та №4, не дотримано вимог гендерного представництва.

Судом під час розгляду справи було досліджено наданий позивачем до суду Єдиний виборчий список, та встановлено що він відповідає вимогам гендерного представництва, зокрема місця у списку з 1-го по 5-те, з 6-го по 10-те, з 11-го по 15-те, з 16-го по 20-те, з 21-го по 25-те, з 26-го по 30-те, розподілені у співвідношенні як 2/3 між кандидатами чоловічої та жіночої статі, а місця з 31-го по 34-е розподілені шляхом почергового включення кандидатів різної статі до списку, а саме наступним чином: чоловік, жінка, чоловік, жінка, тобто у співвідношенні 1/1 (а.с. 37-43).

Також судом було досліджено Територіальні виборчі списки в єдиних багатомандатних виборчих округах №3 та №4, які також були надані до суду позивачем, відповідно до яких також не вбачається порушення вимог гендерного представництва (а.с. 49-50, 51-52).

Представник відповідача у судовому засіданні проти встановлених судом обставин не заперечувала, будь-яких інших виборчих списків, з яких би вбачалось порушення Подільською місцевою організацією політичної партії Сила та Честь гендерних квот Подільською міською територіальною виборчою комісією Подільського району Одеської області до суду надано не було.

Крім того суд зазначає, що ані в протоколі засідання Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області №8 від 25.09.2020 року, ані в оскаржуваній постанові №11 від 25 вересня 2020 року Комісією не було конкретизовано визначене позивачу порушення положень ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України, та не зазначено під якими саме номерами та за якими прізвищами кандидатів у Єдиному та Територіальних виборчих списках по виборчим округах №3 та №4 відбулось порушення гендерних квот при висуванні позивачем кандидатів у депутати.

Крім того суд зазначає, що частиною 1 статті 230 ВК України визначені виключні підстави для відмови в реєстрації кандидата в депутати, а тому суд зазначає, що відмова в реєстрації кандидатів в депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів обласних рад з підстав порушення ч. 9 ст. 219 ВК України не допускається.

Так, згідно частини 2 статті 16 Закону України Про Центральну виборчу комісію визначено, що комісія в разі необхідності може за власною ініціативою прийняти у встановленому законом порядку рішення щодо надання виборчим комісіям роз`яснень і рекомендацій щодо застосування законодавства України про вибори та референдуми.

Згідно частини 1 статті 13 Закону України Про Центральну виборчу комісію рішення комісії є обов`язковими для виконання всіма суб`єктами відповідного виборчого процесу, в тому числі виборчими комісіями.

Суд враховує що, станом на момент прийняття оскаржуваної постанови відповідачем, були чинними роз`яснення Центральної виборчої комісії, затверджені постановою №362 від 23.09.2015 року (з подальшими змінами), якими Центральною виборчою комісією роз`яснено, що відмова в реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад з підстав недотримання положення Закону щодо представництва осіб однієї статі у виборчих списках кандидатів у депутати місцевих рад у багатомандатних виборчих округах на підставі пункту 1 частини першої статті 46 Закону не допускається. Відповідність вимогам закону вказаних роз`яснень Центральної виборчої комісії в подальшому встановлена ухвалою Вищого адміністративного суду України від 02.10.2015 року в справі №875/37/15.

Також суд при прийнятті рішення враховує посилання голови Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області в судовому засіданні на те, що протокол засідання Комісії №8 від 25.09.2020 року був складений із значними помилками та неточностями.

Так у вступній частині протоколу зазначено про присутність на засіданні 11 чоловік від складу Комісії, однак фактично були присутніми 14 чоловік, що вбачається зі списку прізвищ членів Комісії.

Крім того, за результатами питання, щодо реєстрації кандидатів у депутати міської ради висунутих від Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь ЗА - проголосувало 6 членів комісії, ПРОТИ - 0 членів комісії, УТРИМАЛОСЬ - 0 членів комісії. Водночас в протоколі було зазначено, що Проти проголосувало 14 чоловік, що не відповідає фактичним обставинам. Також голова Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області зазначила, що списки поіменного голосування зі спірного питання Комісією не складались.

З огляду на вищевикладене, враховуючи недоведеність відповідачем існування підстав для відмови в реєстрації кандидатів у депутати міської ради, висунутих від Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь , а також проведення голосування та оформлення його результатів із порушенням відповідної процедури, суд робить висновок про наявність підстав для визнання протиправною та скасування постанови Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області №11 від 25 вересня 2020 року.

Відповідно до статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Україною Законом №475/97-ВР від 17.07.1997 кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Відповідно до частини шостої статті 64 Виборчого кодексу України у разі скасування судом рішення виборчої комісії, у тому числі з питання визнання голосування на виборчій дільниці недійсним, встановлення підсумків голосування та результатів виборів, рішення з цього питання приймає виборча комісія, рішення якої було скасовано, або відповідна виборча комісія вищого рівня на підставі рішення суду. При цьому, якщо рішення не було скасовано з формальних підстав, виборча комісія не може прийняти рішення, яке по суті повторює скасоване рішення.

З урахуванням наведеного, суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача - Подільську міську територіальну виборчу комісію Подільського району Одеської області повторно розглянути питання про реєстрацію кандидатів у депутати Подільської міської ради Подільського району Одеської області, висунутих та включених до виборчих списків Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь .

При цьому в задоволенні позовної вимоги позивача щодо зобов`язання Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області надати Подільській місцевій організації політичної партії Сила і честь повідомлення з перелікам виявлених недоліків для їх усунення протягом одного дня слід відмовити, оскільки, як було зазначено позивачем у судовому засіданні, та встановлено судом у ході розгляду справи, Єдиний та Територіальний виборчі списки по виборчим округах №3 та №4 не містять порушень гендерних квот, передбачених ч. 9 ст. 219 Виборчого кодексу України. Наявність будь-яких інших недоліків при складанні зазначених Списків, не було підставою для винесення оскаржуваної постанови №11 від 25 вересня 2020 року, а тому не досліджувалось судом в межах розгляду адміністративної справи №420/9701/20.

Позивачем до позовної заяви було додано квитанцію про сплату судового збору від 29.09.2020 року про сплату судового збору за подання адміністративного позову немайнового характеру у загальній сумі 2102,00 грн.

На підставі вищезазначеного, враховуючи наявність підстав для задоволення позовної заяви Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь суд вважає необхідним стягнути на користь позивача суму сплаченого ним судового збору з Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області.

Керуючись вимогами ст.ст. 2, 6-11, 12, 72-77, 192-194, 241-246, 251, 255, 268-273, 277- 279, 293 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь (66302, Одеська область, Подільський район, м. Подільськ, вул. Армійська, 3) до Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області (66300, Одеська область, Подільський район, м. Подільськ, вул. Бочковича, 1) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні - задовольнити частково.

Визнати протиправною та скасувати постанову Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області №11 від 25 вересня 2020 року.

Зобов`язати Подільську міську територіальну виборчу комісію Подільського району Одеської області повторно розглянути питання про реєстрацію кандидатів у депутати Подільської міської ради Подільського району Одеської області на Перших місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, висунутих Подільською місцевою організацією політичної партії Сила і Честь .

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Стягнути з Подільської міської територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області (код ЄДРПОУ 43761840) за рахунок її бюджетних асигнувань на користь Подільської місцевої організації політичної партії Сила і Честь (код ЄДРПОУ 43816296) суму сплаченого позивачем судового збору за подання адміністративного позову у розмірі 2102,00 грн.

Рішення суду може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду в порядку та строки, встановлені ст. 278 та пп. 15.5 п. 15 ч.1 розділу VII Перехідні положення КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 272 КАС України.

Головуючий суддя Білостоцький О.В.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.09.2020
Оприлюднено01.10.2020
Номер документу91909129
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/9701/20

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 04.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 03.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Ухвала від 03.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Семенюк Г.В.

Рішення від 30.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Білостоцький О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні