Справа № 420/9762/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 жовтня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Вовченко О.А.,
секретар судового засідання Іщенко С.О.,
за участю сторін:
представника позивача - Хоменко Я.І. (згідно ордеру),
представника відповідача - Онищук Г.А. (згідно ордеру),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду з урахуванням особливостей встановлених ст.ст. 268-273 КАС України справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Одеська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність , про визнання протиправними дії Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області щодо реєстрації кандидатів у депутати Фонтанської сільської ради у єдиному виборчому окрузі та у кожному територіальному виборчому окрузі від Одеської обласної організації політичної партії Європейська солідарність та визнання протиправною та скасування постанови Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №38 від 26 вересня 2020 року про реєстрацію кандидатів у депутати Фонтанської сільської ради у єдиному виборчому окрузі та у кожному територіальному виборчому окрузі від Одеської обласної організації політичної партії Європейська Солідарність , -
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду 29 вересня 2020 року о 18:37:14 год. надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, в якому позивач просить суд:
1. Визнати протиправними дії Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області щодо реєстрації кандидатів у депутати Фонтанської сільської ради у єдиному виборчому окрузі та у кожному територіальному виборчому окрузі від Одеської обласної організації політичної партії Європейська солідарність ;
2. Визнати протиправною та скасувати постанову Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №38 від 26 вересня 2020 року про реєстрацію кандидатів у депутати Фонтанської сільської ради у єдиному виборчому окрузі та у кожному територіальному виборчому окрузі від Одеської обласної організації політичної партії Європейська солідарність .
Ухвалою від 30.09.2020 року прийнято до розгляду позовну заяву ОСОБА_1 та відкрито провадження по справі. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Одеську територіальну організацію політичної партії Європейська солідарність . Визначено справу розглядати з урахуванням вимог ст.273 КАС України.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що 26 вересня 2020 року відповідачем всупереч вимог Виборчого кодексу України було прийнято постанову №38 про реєстрацію кандидатів у депутати Фонтанської сільської ради у єдиному виборчому окрузі та у кожному територіальному виборчому окрузі від Одеської обласної організації політичної партії Європейська солідарність . Зазначає, що 24.09.2020 року уповноважена особа політичної партії Європейська солідарність звернулась до відповідача та подала документи, що необхідні для реєстрації 21 кандидата у депутати Фонтанської сільської ради у єдиному виборчому окрузі. 24.09.2020 року кандидат від вказаної партії ОСОБА_2 подав заяву про реєстрацію кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області шляхом самовисування та необхідні документи. Вказане підтверджується постановою №48 від 26.09.2020 року, якою зафіксована відмова у реєстрації кандидата у депутати Фонтанської сільської ради від Одеської територіальної організації Політичної партії Європейська солідарність . Таким чином, кількість кандидатів у депутати Фонтанської сільської ради у єдиному виборчому окрузі та у кожному територіальному виборчому окрузі від Одеської обласної організації політичної партії Європейська солідарність склала 20 кандидатів, що на момент прийняття оскаржуваного рішення №38 суперечило вимогам ч.5, статті 219 ВКУ. У територіальному виборчому окрузі №3 від Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність відсутній кандидат під №2. Список кандидатів під час прийняття оскаржуваного рішення не відповідає вимогам ч.5 ст.219 ВКУ, що в свою чергу є підставою для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати, про що вказано у п.2 ч.1 ст.230 ВКУ. Оскаржуване рішення по справі порушує права позивача, що встановлені ст.12 ВКУ щодо рівного виборчого права - порушуючи вищенаведені норми чинного законодавства, відповідач надав привілеї партії Європейська Солідарність зареєструвавши меншу кількість кандидатів у депутати.
30 вересня 2020 року до суду від третьої особи за вх. №ЕП/15814/20 та вх. №40165/20 надійшли пояснення, в яких зазначено, що твердження позивача є помилковими, а комісія діяла у відповідності до ст. 19 Конституції України - в межах повноважень та у спосіб передбачений законом. Рішенням конференції Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність від 21 вересня 2020 року №33 було затверджено єдиний виборчий список кандидатів у депутати Фонтанської сільської ради Одеського району Одеської області та територіальні виборчі списки, зокрема й територіальний виборчий список кандидатів у депутати Фонтанської сільської ради Одеського району Одеської області, висунутих Одеською територіальною організацією політичної партії Європейська солідарність у територіальному виборчому окрузі №3. ОСОБА_2 висувався у єдиному виборчому списку за порядковим номером 7, в територіальному виборчому списку по територіальному виборчому окрузі №3 за номером 2. Після конференції 31 вересня 2020 року ОСОБА_2 власноручно підписав заяву, якою надав згоду балотуватися кандидатом у депутати в єдиному багатомандатному виборчому окрузі і бути кандидатом у депутати в територіальному виборчому окрузі № 3 з виборів депутатів Фонтанської сільської ради Одеського району Одеської області від Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність , крім того, надав інші документи, необхідні для реєстрації його кандидатом; копію паспорту громадянина України, автобіографію та заяву, що підтверджує відсутність у нього заборгованості зі сплати аліментів. Одеська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність висунула кандидатів у депутати до Фонтанської сільської ради Одеського району Одеської облаві з чітким виконанням передбаченого ст.219 ВК України порядку. Зазначає, що висунутий організацією партії кандидат у депутати ОСОБА_2 24 вересня 2020 року шляхом самовисування подав до Фонтанської сільської територіальної комісії Одеського району Одеської області заяву про реєстрацію його кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області. Фонтанська сільська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області не мала жодних правових підстав для відмови у реєстрації всіх кандидатів у депутати Фонтанської сільської ради Одеського району Одеської області, висунутих Одеською територіального організацією політичної партії Європейська солідарність .
30 вересня 2020 року на офіційну адресу електронної пошти судді Вовченко О.А. (вх.ЕП/15827/20 від 01.10.2020 року) від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву разом із додатками, в якому відповідач зазначає, що Фонтанська сільська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області позовні вимоги не визнає. Зазначає, що доводи позовної заяви не ґрунтуються на вимогах Конституції та Виборчого кодексу України. Ухваливши постанову № 38 від 26.09.2020 року про реєстрацію кандидатів у депутати Фонтанської сільської ради у єдиному виборчому окрузі та у кожному територіальному виборчому окрузі від Одеської територіальної організації політичної партії Солідарність Фонтанська сільська територіальна виборча комісія забезпечувала умови для реалізації виборчих прав громадян та діяла виключно в межах Закону. 24 вересня 2020 року Фонтанська сільська територіальна виборча комісія отримала від представника Одеської територіальної організації політичної партії Солідарність , діючого на підставі належно посвідченої довіреності від 16.09.2020 р., заяву та весь наведений в ст.222 ВКУ перелік документів для реєстрації кандидатів у депутати (всього кандидатів - 21 особа). У тому числі серед отриманих документів була заява кандидата у депутати ОСОБА_2 від 17 вересня 2020 року про згоду балотуватися кандидатом в депутати. Фонтанська сільська територіальна виборча комісія, отримавши від Одеської територіальної організації політичної партії Солідарність усі передбачені Законом документи стосовно кандидатів у депутати, у тому числі кандидата у депутати ОСОБА_2 , не мала правових підстав для відмови їй в реєстрації усіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків організації політичної партії. Після проведення конференції партійної організації та надходження до виборчої комісії від представника Одеської територіальної організації політичної партії Солідарність вищенаведеного переліку документів для реєстрації кандидатів у депутати, 24 вересня 2020 р. від ОСОБА_2 надійшла заява про реєстрацію кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області висунутого шляхом самовисування. ОСОБА_2 виявив бажання балотуватися на посаду Фонтанського сільського голови шляхом самовисування 24.09.2020 р., очевидно не погодивши свої дії з організацією партії. Постановою № 48 від 26 вересня 2020 року ОСОБА_2 відмовлено в реєстрації кандидатом у депутати Фонтанської сільської ради від Одеської територіальної організації політичної партії Солідарність . Однак така неузгоджена з партійною організацією поведінка окремого чи окремих кандидатів в депутати не впливає на право решти кандидатів від організації партії Солідарність балотуватися кандидатами у депутати та не може бути підставою для позбавлення пасивного виборчого права і відмови в їх реєстрації. Зазначає, що є неспроможним ствердження позивача в позовній заяві про те, що начебто через відмову ОСОБА_2 в реєстрації кандидатом, список кандидатів у депутати складає менше законодавчо встановленої 21 особи, а тому виявились порушеними вимоги п.2,ч.1, ст.230 ВКУ через невідповідність документів вимогам цього Кодексу, у зв`язку зі зменшенням кількості кандидатів у депутати до 20 осіб і наявності в одному із територіальних округів лише 4 кандидатів замість необхідних 5. Реалізація окремими кандидатами у депутати своїх прав на самовисування у кандидати на посаду Фонтанського сільського голови не можуть бути перешкодою для реалізації виборчих прав інших кандидатів від політичної сили.
Враховуючи викладене, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог.
У судовому засіданні представник позивача підтримала позовні вимоги та просила суд їх задовольнити. Також представник позивача у судовому засіданні підтвердила, що статус позивача у виборчому процесі - виборець.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечувала щодо задоволення позовних вимог.
Третя особа у судове засідання не прибула, про дату, час та місце проведення судового засідання була повідомлена належним чином та завчасно шляхом розміщення оголошення на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет.
Вивчивши матеріали справи, ознайомившись з позовною заявою та доданими до неї доказами, ознайомившись з відзивом відповідача на адміністративний позов, поясненнями третьої особи, дослідивши обставини, якими обґрунтовуються вимоги та відзив, та перевіривши їх наданими з боку учасників справи доказами, судом встановлено наступне.
24 жовтня 2020 року представником Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність подано до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Фонтанської сільської ради Одеського району Одеської області на перших виборах депутатів Фонтанської сільської ради Одеського району Одеської області 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність , сформованих та затверджених на конференції Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність , що відбулась 21.09.2020 року.
До вказаної заяви було додано:
1. Рішення конференції Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність про висування кандидатів у депутати;
2. Єдиний виборчий список кандидатів у депутати від Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність ;
3. Територіальні виборчі списки кандидатів у депутати від Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність ;
4. Заяви осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність про згоду балотуватися кандидатами в депутати від цієї організації політичної партії Автобіографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність ;
5. Заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини кожного кандидата в депутати;
6. Документ про внесення грошової застави;
7. Фотографії осіб, включених до виборчих списків кандидатів у депутати від Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність розміром 4 х 6 см (по 1 фотографії кожного з кандидатів);
8. Копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати;
9. Передвиборна програма Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність ;
10. Копія рішення конференції Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність про затвердження кандидатури представника місцевої організації політичної партії у Одеській обласній територіальній виборчій комісії з правом дорадчого голосу.
Так, як вбачається зі списків кандидатів у депутати, Одеською територіальною організацією політичної партії Європейська солідарність було висунуто 21 кандидат згідно єдиного виборчого списку з ОСОБА_4 як першим кандидатом та по п`ять кандидатів згідно територіальних виборчих списків по кожному з чотирьох виборчих округів:
1) Територіальний виборчий округ №1 - ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 та ОСОБА_9 ;
2) Територіальний виборчий округ №2 - ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 та ОСОБА_14 ;
3) Територіальний виборчий округ №3 - ОСОБА_15 , ОСОБА_2 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 та ОСОБА_18 ;
4) Територіальний виборчий округ №4 - ОСОБА_19 , ОСОБА_20 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 та ОСОБА_23 .
При цьому, згідно заяви ОСОБА_2 від 21.09.2020 року, він дав свою згоду балотуватися кандидатом у депутати в Єдиному багатомандатному виборчому окрузі і бути кандидатом у депутати в територіальному виборчому окрузі №3 з вборів депутатів Фонтанської сільської ради Одеського району Одеської області від Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність на перших виборах депутатів сільських, селищних, міських рад територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 25 жовтня 2020 року.
Згідно витягу з протоколу засідання Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №7 від 26.09.2020 року, головою комісії ОСОБА_24 під час засідання комісії, яке відбувалось 26.09.2020 року о 12:10 год. повідомлено членів комісії про надходження вказаних документів Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність .
Згідно протоколу, члени комісії у кількості 17 осіб відповідно до ч. 6 ст. 227 Виборчого кодексу України одноголосно вирішили зареєструвати вищезазначених кандидатів (крім ОСОБА_2 ) у депутати Фонтанської сільської ради в єдиному виборчому окрузі та у територіальних виборчих округах висунутих Одеською територіальною організацією політичної партії Європейська солідарність та видати представнику місцевої організації партії, від якої висунуто кандидатів посвідчення кандидатів в депутати за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.
26.09.2020 року Фонтанською сільською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області прийнято постанову №38, якою відповідно до ч.6 ст.227 Виборчого кодексу України постановлено зареєструвати вищевказаних кандидатів у депутати Фонтанської сільської ради в єдиному виборчому окрузі та у територіальних виборчих округах висунутих Одеською територіальною організацією політичної партії Європейська Солідарність (крім ОСОБА_2 ).
Судом також встановлено, що Фонтанською сільською територіальною виборчою комісією Одеського району Одеської області 26.09.2020 року о 18.31 год. прийнято постанову №48 Про відмову у реєстрації кандидата у депутати Фонтанської сільської ради від Одеської територіальної організації політичної партії Європейська Солідарність , згідно якої встановлено, що 24 вересня 2020 року ОСОБА_2 , включений Одеською територіальною організацією політичної партії Європейська Солідарність до єдиного та територіального виборчого списку, подав до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області заяву про реєстрацію кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області висунутого шляхом самовисування та необхідні документи згідно вимог ч. 2 ст. 224 Виборчого кодексу України.
Вказаною постановою №48 від 26.09.2020 року постановлено відмовити ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , у реєстрації кандидатом у депутати Фонтанської сільської ради від Одеської територіальної організації політичної партії Європейська Солідарність .
Вважаючи постанову Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №38 від 26.09.2020 року про реєстрацію кандидатів у депутати Фонтанської сільської ради у єдиному виборчому окрузі та у кожному територіальному виборчому окрузі від Одеської територіальної організації політичної партії Європейська Солідарність прийнятою з порушенням статей 219 та 230 Виборчого кодексу України та такою, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з даною позовною заявою.
З досліджених доказів судом встановлено, що зазначаючи у позовних вимогах назву Одеська обласна організація політичної партії Європейська солідарність позивач мав на увазі Одеська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність .
Спірні правовідносини, що виникли між сторонами врегульовані, зокрема, Виборчим кодексом України.
Відповідно до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ст.38 Конституції України громадяни мають право брати участь в управлінні державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах, вільно обирати і бути обраними до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, визначає Виборчий кодекс України.
Відповідно до частин 1 ст.63 Виборчого кодексу України, рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії.
Згідно з ч.2 ст.63 Виборчого кодексу України оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.
Частиною 1 статті 64 Виборчого кодексу України визначено, що суб`єкт виборчого процесу може оскаржити рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, до суду в порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
Відповідно до п. 1-1 ч.2 ст.64 Виборчого кодексу України, виключно до суду шляхом подання позовної заяви оскаржуються: рішення чи дії окружної виборчої комісії, рішення чи дії територіальної виборчої комісії, крім встановлених цим Кодексом випадків.
Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) визначений ст.ст.218, 219 Виборчого кодексу України.
Відповідно до ч.ч.1, 2, 3, 5, 6, 7, 9 ст.219 Виборчого кодексу України, висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом. Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом. Організація партії висуває кандидатів з числа осіб, зазначених у частині другій цієї статті, у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії. У єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків. Особа має право надати згоду балотуватися та бути включеною до єдиного та територіального виборчих списків лише однієї організації партії від організації однієї партії. Під час формування єдиного та територіальних виборчих списків організація партії повинна забезпечити присутність у кожній п`ятірці (місцях з першого по п`яте, з шостого по десяте і так далі) кожного виборчого списку чоловіків і жінок (не менше двох кандидатів кожної статі).
Відповідно до ч.7 ст.221 Виборчого кодексу України, особа може бути висунута кандидатом на посаду лише одного сільського, селищного, міського голови від організації партії або в порядку самовисування.
Статтею 222 Виборчого кодексу України визначено умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч).
Згідно ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Суд зазначає, що представником Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області було подано 24.09.2020 року о 09.30 год. всі документи, передбачені ч.1 ст.222 Виборчого кодексу України, які оформлені належним чином, що підтверджується довідкою про прийняття документів.
При цьому позивачем доказів того, що Одеській територіальній організації політичної партії Європейська солідарність станом на момент подання таких документів було відомо про намір ОСОБА_2 реєструватись в якості кандидата на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області, висунутого шляхом само висування, до суду не надано.
Крім того, під час розгляду справи представником відповідача зазначено, що ОСОБА_2 подав заяву до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області про реєстрацію його кандидатом на посаду Фонтанського сільського голови Одеського району Одеської області та необхідні документи 24.09.2020 року о 10.46 год. (тобто після подачі вищезазначених документів представником Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність ).
Тобто, територіальною організацією політичної партії Європейська солідарність дотримано порядок висування та відповідачем виконано умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше).
Статтею 227 Виборчого кодексу України передбачено, що кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу (ч.1).
Особа, включена організацією партії до єдиного та/або до єдиного та відповідного територіального виборчих списків, яка на день подання заяви організацією партії про реєстрацію кандидатів у депутати до територіальної виборчої комісії не подала заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від цієї організації партії, вважається виключеною з виборчого списку (виборчих списків) організації партії з дня подання заяви організацією партії. Заява такої особи про згоду балотуватися, подана після подання організацією партії заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, не приймається (ч.3 ст.227 Виборчого кодексу України).
З досліджених судом доказів вбачається, що ОСОБА_2 21 вересня 2020 року надав згоду балотуватися кандидатом у депутати в територіальному виборчому окрузі №3 з виборів депутатів Фонтанскої сільської ради Одеського району Одеської області від Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність , що підтверджується його заявою.
Згідно з ч.4 ст.227 Виборчого кодексу України, особа, включена організацією партії до єдиного та/або єдиного та відповідного територіального виборчих списків, має право до дня реєстрації її кандидатом відкликати свою заяву про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії. Заява про відкликання заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати від організації партії може бути засвідчена в порядку, встановленому Законом України "Про нотаріат", або особисто подана відповідною особою до територіальної виборчої комісії.
Однак доказів відкликання ОСОБА_2 своєї заяви про згоду балотуватися кандидатом у депутати в територіальному виборчому окрузі №3 з виборів депутатів Фонтанської сільської ради Одеського району Одеської області від Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність до суду не надано.
Відповідно до ч.6 ст.227 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія не пізніш як на п`ятий день з дня прийняття заяви організації партії про реєстрацію кандидатів у депутати та доданих до неї необхідних документів приймає рішення про реєстрацію кандидатів у депутати або про відмову в їх реєстрації.
Згідно з ч.1 ст.230 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:
1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;
2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);
3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;
4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України "Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки".
Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд доходить висновку, що відповідачем правомірно прийнято постанову від 26.09.2020 року №38, оскільки Одеською територіальною організацією політичної партії Європейська солідарність дотримано порядок висування кандидатів у депутати.
При цьому суд зазначає, що положення Виборчого кодексу України в частині вимог щодо мінімальної кількості висунутих організацією партії кандидатів у депутати є обов`язковими на етапі висування кандидатів, та не можуть бути підставою для відмови у реєстрації усіх висуванців такої організації партії при подальшій зміні кількості її кандидатів поза встановленими ст.219 Виборчого кодексу України нормами (у сторону зменшення), оскільки такі норми можуть бути порушені внаслідок відмов кандидатів від балотування, смерті кандидата чи інших обставин.
Також суд вважає за доцільне зазначити наступне.
Відповідно до ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду, а також суб`єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подано позов до адміністративного суду (п.8 ч.1 ст.4 КАС України).
Згідно з ч.1 ст.5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.
Таким чином, з вищенаведених норм вбачається, що у судовому порядку підлягають захисту порушені права, свободи або законні інтереси особи, яка звертається до суду.
Аналогічна позиція викладена і в постановах Верховного Суду, зокрема, від 19 квітня 2018 року у справі №800/442/17, від 31 травня 2018 року у справі №587/300/16-а, від 10 грудня 2019 року у справі №9901/393/19
Під час розгляду кожної справи суд повинен встановити, чи має місце порушення прав та інтересів позивача, адже без цього неможливо виконати завдання адміністративного судочинства.
Порушення має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав чи інтересів позивача.
Звернення до суду є способом захисту порушених суб`єктивних прав, а не способом відновлення законності та правопорядку в публічних правовідносинах.
Вказана позиція узгоджується з позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 30 червня 2020 року у справі №826/13187/17.
Рішенням від 01.12.2004 № 18-рп/2004 Конституційний суд України розтлумачив, що поняття охоронюваний законом інтерес треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загально правовим засадам.
При цьому особа на власний розсуд визначає чи порушені її права, свободи чи інтереси рішеннями, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень. Водночас, задоволення відповідних вимог особи можливе лише в разі об`єктивної наявності порушення, тобто встановлення, що рішення, дія або бездіяльність протиправно породжують, змінюють або припиняють права та обов`язки саме цієї особи у сфері публічно-правових відносин.
З цього слідує, що під час розгляду кожної справи суд повинен встановити чи має місце порушення прав та інтересів особи. Якщо особа не довела факту порушення особисто своїх прав чи інтересів, то навіть у разі, якщо дії суб`єкта владних повноважень є протиправними, підстав для задоволення позову немає.
Саме по собі звернення до адміністративного суду ще не означає, що суд зобов`язаний надати такий захист. Для того щоб було надано судовий захист, суд повинен встановити, що особа дійсно має право, свободу чи інтерес, про захист яких вона просить, і це право, свобода чи інтерес порушені відповідачем у публічно-правових відносинах.
Представником позивача у судовому засіданні зазначено, що права ОСОБА_1 були порушені відповідачем, оскільки ОСОБА_1 , враховуючи меншу ніж встановлено законом кількість кандидатів у депутати від Одеської територіальної організації політичної партії Європейська солідарність буде позбавлений права вибору за кого голосувати на виборах, які відбудуться 25.10.2020 року.
При цьому судом встановлено, що постановою Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №11 від 06.09.2020 року було утворено територіальні виборчі округи з виборів голови Фонтанської сільської територіальної громади Одеського району Одеської області та депутатів Фонтанської сільської територіальної громади Одеського району Одеської області на перших та чергових місцевих виборах 25 жовтня 2020 року та встановлено їх межі та нумерації.
Так, даною постановою утворено чотири виборчі округи, та, зокрема, в межах виборчого округу №2 утворено дільницю №510513, межі якої включають також АДРЕСА_1 .
При цьому судом встановлено, що ОСОБА_1 зареєстрований та проживає за адресою: АДРЕСА_2 (а.с.8-9).
Відповідно до ч.1 ст.29 Виборчого кодексу України, звичайна виборча дільниця призначена для організації та проведення голосування виборців за місцем їх проживання.
Згідно до ч.ч.1 та 2 ст.39 Виборчого кодексу України, для підготовки та проведення голосування на виборах орган ведення Державного реєстру виборців для кожної звичайної виборчої дільниці, утвореної на території, на яку поширюються його повноваження, складає на основі відомостей Державного реєстру виборців попередні списки виборців. До попереднього списку виборців на виборчій дільниці включаються громадяни України, яким виповнилося або на день голосування на виборах виповниться 18 років і які мають право голосу на відповідних виборах та відносяться до цієї виборчої дільниці згідно з відомостями Державного реєстру виборців. Виборець може бути включений до списку виборців тільки на одній виборчій дільниці.
Таким чином, враховуючи те, що позивач зареєстрований за адресою, що відноситься до меж виборчої дільниці №510513 у виборчому окрузі №2, доказів наявності права голосувати у виборчій дільниці виборчого округу №3, де у списках кандидатів від Одеської територіальної організації політичної партії Європейська Солідарність відсутній один кандидат позивачем не надано, відтак суд доходить висновку, що виборчі права ОСОБА_1 жодним чином не порушені.
Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог ОСОБА_1 та про відсутність підстав для задоволення його позову.
Згідно ч.3 ст.161 КАС України до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
Частиною 2 статті 132 КАС України визначено, що розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Правові засади справляння судового збору, платників, об`єкти та розміри ставок судового збору, порядок сплати, звільнення від сплати та повернення судового збору визначаються Законом України Про судовий збір .
У відповідності до п.1 ч.3 ст.4 Закону України Про судовий збір за подання до адміністративного суду позову немайнового характеру фізичною особою сплачується судовий збір за ставкою 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Статтею 7 Закону України Про Державний бюджет на 2020 рік з 1 січня 2020 року установлено прожитковий мінімум для працездатних осіб 2102 гривні.
Відповідно до ч.3 ст.6 Закону України Про судовий збір у разі коли в позовній заяві об`єднано дві і більше вимог немайнового характеру, судовий збір сплачується за кожну вимогу немайнового характеру.
Суд зазначає, що позивачем у позовній заяві заявлено дві вимоги немайнового характеру: визнання протиправними дії та визнання протиправною та скасування постанови.
Таким чином, позивач за подання до суду даного позову повинен був надати докази сплати 1681,60 грн.
При цьому позивачем до суду надано докази сплати судового у розмірі 840,80 грн. (а.с.5).
Таким чином, враховуючи сплату позивачем судового збору не у повному обсязі, відмову у задоволенні позовних вимог позивача, суд вважає за доцільне стягнути з ОСОБА_1 на рахунок Одеського окружного адміністративного суду, призначений для сплати судового збору (отримувач коштів - УК у м.Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету 22030101; призначення платежу *;101;(реєстраційний номер облікової картки платника податків - фізичної особи); судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд) 840,80 грн. судового збору.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 5-6, 9, 72, 73, 77, 90, 139, 241-246, 268-273, 278, п.15.5 ч.1 розділу VII КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області, про визнання протиправними дії Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області щодо реєстрації кандидатів у депутати Фонтанської сільської ради у єдиному виборчому окрузі та у кожному територіальному виборчому окрузі від Одеської обласної організації політичної партії Європейська Солідарність та визнання протиправною та скасування постанови Фонтанської сільської територіальної виборчої комісії Одеського району Одеської області №38 від 26 вересня 2020 року про реєстрацію кандидатів у депутати Фонтанської сільської ради у єдиному виборчому окрузі та у кожному територіальному виборчому окрузі від Одеської обласної організації політичної партії Європейська Солідарність - відмовити.
Стягнути з ОСОБА_1 на рахунок Одеського окружного адміністративного суду, призначений для сплати судового збору (отримувач коштів - УК у м.Одесі/Київський р-н/22030101; код отримувача (код за ЄДРПОУ) 38016923; банк отримувача - Казначейство України (ЕАП); код банку отримувача (МФО) - 899998; рахунок отримувача - UA338999980313181206084015005; код класифікації доходів бюджету 22030101; призначення платежу *;101;(реєстраційний номер облікової картки платника податків - фізичної особи); судовий збір, за позовом (ПІБ чи назва установи, організації позивача), Одеський окружний адміністративний суд), 840,80 грн. судового збору.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд апеляційної скарги протягом двох днів з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , р.н.о.к.п.п. НОМЕР_1 ).
Відповідач - Фонтанська сільська територіальна виборча комісія Одеського району Одеської області (вул.Центральна, 46, с.Фонтанка, Одеський район, Одеська обл., 67571, код ЄДРПОУ 43774555).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Одеська територіальна організація політичної партії Європейська солідарність (вул.Канатна, буд.10, м.Одеса, 65014, код ЄДРПОУ 39607381).
Суддя Вовченко О.А.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2020 |
Оприлюднено | 01.10.2020 |
Номер документу | 91909242 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Вовченко О.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні