Рішення
від 01.10.2020 по справі 420/9761/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/9761/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 жовтня 2020 року м. Одеса

У залі судових засідань №33 о 16 годині 23 хвилини

Одеський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Балан Я.В.,

при секретарі судового засідання - Галат В.І.,

за участю сторін:

представника позивача - Портний М.І.,

представника відповідача - не з`явився,

розглянувши у відкритому судовому засіданні, з урахуванням особливостей встановлених статтями 268-273 КАС України розгляду окремих категорій термінових адміністративних справ, адміністративну справу за позовною заявою Одеської обласної організації Українська морська партія Сергія Ківалова до Подільської районної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови, -

В С Т А Н О В И В:

До Одеського окружного адміністративного суду, 29 вересня 2020 року о 18 годині 08 хвилин, з позовною заявою звернулась Одеська обласна організація Українська морська партія Сергія Ківалова до Подільської районної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області про:

визнання протиправною та скасування постанови Подільської районної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області №35 від 28 вересня 2020 року про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Подільської районної ради Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, висунутих Одеською обласною організацією Українська морська партія Сергія Ківалова ;

зобов`язання Подільської районної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області зареєструвати кандидатів у депутати Подільської районної ради Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, висунутих Одеською обласною організацією Українська морська партія Сергія Ківалова .

Адміністративний позов мотивовано наступним.

Одеська обласна організація Українська морська партія Сергія Ківалова зазначила, що уповноважений представник партії, у заздалегідь погоджений із членом виборчої комісії час, на виконання зауважень комісії (повідомлення), спробував подати уточнені та інші документи для реєстрації кандидатів у депутати Подільської районної ради.

Однак, зі слів Одеської обласної організації Українська морська партія Сергія Ківалова , у визначений час Подільська районна виборча комісія була зачинена. Позивач вказував, що представник Подільської районної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області у телефонній розмові повідомив, що виборча комісія зачинена у зв`язку з відключенням електроенергії та повідомив, що документи будуть прийняті на наступний день.

Одеська обласна організація Українська морська партія Сергія Ківалова наголошує, що 26 вересня 2020 року, представником партії було виконано необхідні умови для реєстрації кандидатів у депутати та подано усі необхідні документи, які були прийняті членами виборчої комісії без зауважень. А не подання необхідних документів 25 вересня 2020 року, сталося з причин, які не залежали від позивача.

Тобто, на думку позивача, постанова №35 від 28 вересня 2020 року про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Подільської районної ради Одеської області є протиправною, оскільки винесена з порушенням норм матеріального права, без належних доказів, не обґрунтовано та вчиняє перешкоди у можливості реалізації основних конституційних прав.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 29 вересня 2020 року, прийнято до розгляду позовну заяву Одеської обласної організації Українська морська партія Сергія Ківалова до Подільської районної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області про визнання протиправною та скасування постанови - відкрито провадження за окремою категорією термінових справ.

Сторони про відкриття провадження у справі були повідомлені судом належним чином, що підтверджується наявними у матеріалах справи доказами.

У встановлений судом термін (до 14 години 30 хвилин 30 вересня 2020 року) від Подільської районної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області відзиву на позовну заяву не надійшло.

У відповідності до частини 4 статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України, подання заяв по суті справи є правом учасників справи. Проте, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин, може бути кваліфіковано судом, як визнання позову.

Відповідно до ч. 6 ст. 162 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

У запереченнях (вх.№40072/20 від 30.09.2020р., 15 година 22 хвилини) Подільська районна територіальна виборча комісія Подільського району Одеської області зазначила, що 25 вересня 2020 року територіальна комісія працювала згідно з графіком роботи, затвердженим постановою комісії №5 від 14 серпня 2020 року Про режим роботи та додаткової адреси Подільської районної територіальної виборчої комісії - з 09.00 до 18.00 години. Протягом робочого дня, представник Одеської обласної організації Українська морська партія Сергія Ківалова не з`явився щоб виправити помилки і неточності та надати відсутні документи.

Подільська районна територіальна виборча комісія Одеської області наголошувала, що сприяла налагодженню роботи та правильному оформленню документів Одеської обласної організації Українська морська партія Сергія Ківалова та навіть надала зразки документів, що повинна надати організація партії до комісії.

Відповідачем зазначалося, що за оскаржуване рішення проголосували 11 членів Подільської районної територіальної виборчої комісії Одеської області, утримався - 1 член, тому рішення про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Подільської районної ради Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, висунутих Одеською обласною організацією Українська морська партія Сергія Ківалова , було прийнято правомірно (т.І, а.с.106-108).

ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Відповідно до довідки №33 від 24 вересня 2020 року, о 21 годині 55 хвилин, представником Одеської обласної організації Українська морська партія Сергія Ківалова Мокряком Василем Всеволодовичем, уповноваженим на підставі довіреності від організації партії, подано заступнику голови територіальної виборчої комісії відповідний пакет документів визначений ч.1 статті 222 Виборчого кодексу України, для реєстрації кандидатів у депутати Подільської районної ради на місцевих виборах, що відбудуться 25 жовтня 2020 року, включених до єдиного виборчого списку кандидатів у депутати, висунутих Одеською обласною організацією Українська морська партія Сергія Ківалова (т.І, а.с.8-9, 12-34, 110-247, т. ІІ, а.с.1-96).

Подільська районна територіальна виборча комісія Одеської області встановила, що у поданих Одеською обласною організацією Українська морська партія Сергія Ківалова документах: відсутня заява Одеської обласної організації Українська морська партія Сергія Ківалова про реєстрацію кандидатів у депутати Подільської районної ради, підписана керівником організації партії та скріплена печаткою відповідної організації партії, організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії (п.1 ч.1 статті 222 Виборчого кодексу України); відсутні всі територіальні виборчі списки кандидатів у депутати Подільської районної ради, віднесені організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною 10 статті 220 Виборчого кодексу України, підписані керівником організації партії і скріплені печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді (п.3 ч.1 статті 222 Виборчого кодексу України).

У зв`язку з виявленими помилками та неточностями у поданих на реєстрацію документах, Подільська районна територіальна виборча комісія Подільського району Одеської області невідкладно повідомила представника Одеської обласної організації Українська морська партія Сергія Ківалова Мокряка Василя Всеволодовича про необхідність усунути виявлені недоліки шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати.

25 вересня 2020 року, уточнені та інші документи від Одеської обласної організації Українська морська партія Сергія Ківалова не надійшли до Подільської районної територіальної виборчої комісії Одеської області, а тому, відповідні документи вважалися відсутніми згідно абзацу 4 частини 3 статті 230 Виборчого кодексу України.

28 вересня 2020 року, о 16 годині 00 хвилин, Подільською районною територіальною виборчою комісією Подільського району Одеської області прийнято постанову №35 про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Подільської районної ради Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, висунутих Одеською обласною організацією Українська морська партія Сергія Ківалова (т.І, а.с.10-11).

Вважаючи постанову про відмову у реєстрації кандидатів у депутати протиправною, Одеська обласна організація Українська морська партія Сергія Ківалова звернулась до суду з даною позовною заявою.

РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ

Гарантії права громадян на участь у виборах, підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів, відповідно до Конституції України регулює Виборчий кодекс України.

Згідно ст. 1 Виборчого кодексу України, вибори в Україні є основною формою народного волевиявлення, способом безпосереднього здійснення влади Українським народом. Вибори є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування.

Відповідно до ст.11 Виборчого кодексу України, громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії (далі - партії) та їх місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно ст.32 Виборчого кодексу України, в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії, як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів. До виборчих комісій належать, зокрема, територіальні виборчі комісії. Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.

Відповідно до ч.1,4 ст.33 Виборчого кодексу України, виборчі комісії є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства. Територіальні виборчі комісії у межах повноважень, визначених цим Кодексом, забезпечують організацію підготовки та проведення місцевих виборів. Територіальні виборчі комісії є комісіями вищого рівня щодо всіх дільничних виборчих комісій з відповідних місцевих виборів.

Приписами частини 1 статті 192 Виборчого кодексу України визначено, що вибори депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в багатомандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідної територіальної громади. У кожному такому окрузі може бути обрано не менше двох і не більше чотирьох депутатів.

Порядок висування і реєстрації кандидатів на місцевих виборах врегульовано розділом XXXVII Кодексу та відбувається з урахуванням типів та видів місцевих виборів, а також особливостей виборчих систем, які застосовуються на місцевих виборах.

Висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування (у даному випадку з 15 вересня 2020 року) і закінчується за тридцять днів до дня голосування (у даному випадку до 24 вересня 2020 року, включно).

Згідно ч. 1, 2 ст. 192 Виборчого кодексу України депутатом, сільським, селищним, міським головою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України. Депутатом, сільським, селищним, міським головою не може бути обраний громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, кримінального правопорушення проти виборчих прав громадян чи корупційного кримінального правопорушення, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.

Відповідно до п.4 ч.1 ст.196 Виборчого кодексу України, виборчий процес місцевих виборів включає такі етапи, зокрема, висування та реєстрація кандидатів.

Відповідно до ч. 1, 4 ст. 217 Виборчого кодексу України висування кандидатів у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови місцевою організацією партії відбувається на підставі цього Кодексу, статуту політичної партії за рішенням вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних чергових, позачергових, перших, повторних, проміжних виборах, прийнятого після прийняття рішення про призначення відповідних виборів.

У разі прийняття політичною партією рішення про участь її місцевих організацій у виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у містах рад, а також депутатів міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч та більше), виборах міських голів у такому рішенні також зазначаються найменування центрального керівного органу партії, який погоджуватиме рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії, а також прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) керівників партії, уповноважених посвідчувати своїм підписом копії рішень зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати, кандидата на посаду міського голови від місцевої організації партії.

Копія рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних виборах, засвідчена підписом керівника та печаткою партії, не пізніш як за 48 днів до дня голосування подається до Центральної виборчої комісії.

Центральна виборча комісія не пізніш як за 45 днів до дня голосування оприлюднює перелік політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, на своєму офіційному веб-сайті.

Організація партії може висунути особу, яка є членом цієї політичної партії, або безпартійного громадянина.

Обласна організація партії може висунути єдиний обласний виборчий список кандидатів у депутати відповідної обласної ради.

Обласна чи республіканська в Автономній Республіці Крим організація політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм може також висунути:

1) кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм);

2) не більше ніж по одному кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (сіл, селищ, міст, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм).

Згідно ч. 1, 3, 4, 7 ст. 220 Виборчого кодексу України право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом. Висування кандидатів у депутати організацією партії у кожному багатомандатному виборчому окрузі відбувається на її конференції, зборах у порядку, встановленому статутом партії та цією статтею. Організація партії може висунути кандидатом у депутати особу, яка є членом цієї партії, або безпартійну особу, яка відповідно до статті 193 цього Кодексу має право бути обраною депутатом. Організація партії висуває кандидатів із числа осіб, зазначених у частині третій цієї статті, у вигляді переліку кандидатів до відповідної ради (із зазначенням номера багатомандатного виборчого округу, в якому висувається кожен кандидат у депутати), який формується та затверджується на конференції, зборах організації партії. Під час формування переліку кандидатів до відповідної ради організація партії повинна забезпечити представництво не менше 30 відсотків осіб однієї статі у загальній кількості кандидатів до відповідної ради.

Відповідно до статті 223 Виборчого кодексу України, Відповідна сільська, селищна, міська виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, висунутих організацією партії у багатомандатних виборчих округах, за умови отримання нею таких документів:

1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії;

2) рішення конференції, зборів організації партії, зазначеного у частині восьмій статті 220 цього Кодексу, про висування кандидатів у депутати від організації партії та затвердженого переліку кандидатів у депутати відповідної ради, який додається до такого рішення і є його невід`ємною частиною, за формою, встановленою Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, який обов`язково повинен містити відомості, зазначені у частині десятій статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії, а в разі її відсутності - печаткою організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;

3) заяв осіб, включених до переліку кандидатів у депутати відповідної ради від організації партії про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії (в тому числі у відповідному багатомандатному виборчому окрузі), які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та на обробку персональних даних кандидата у депутати, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності мандата - зазначити про його відсутність);

4) документ про внесення організацією партії або кандидатом грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;

5) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня висування кандидатом у депутати змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);

6) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;

7) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.

У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між переліком кандидатів до відповідної ради від організації партії, наданим на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.

Подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати, висунутих організацією партії в багатомандатних округах, здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.

Представнику організації партії, уповноваженому на підставі довіреності від організації партії, який подав передбачені цією частиною документи, територіальна виборча комісія видає довідку із зазначенням дати і часу прийняття документів, переліку прийнятих документів.

Відповідно до ч.1 статті 230 Територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації всіх кандидатів у депутати, включених до виборчих списків місцевих організацій політичних партій або до переліку кандидатів у депутати в багатомандатних виборчих округах на відповідних місцевих виборах, у разі:

1) порушення встановленого цим Кодексом порядку висування кандидатів, у тому числі перевищення встановленої цим Кодексом кількості кандидатів у депутати у єдиному виборчому списку та територіальному виборчому списку організації партії на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, районної у місті, а також міської, сільської, селищної ради (територіальної громади з кількістю виборців 10 тисяч і більше), кандидатів у депутати в кожному багатомандатному окрузі на виборах депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), які можуть бути висунуті організаціями партій;

2) відсутності хоча б одного з документів, зазначених у пунктах 1-5 частини першої статті 222, пунктах 1, 2, 4 частини першої статті 223 цього Кодексу, невідповідності таких документів вимогам цього Кодексу (в тому числі щодо розміру грошової застави);

3) встановлення нею наявності у передвиборній програмі організації партії положень, спрямованих на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення;

4) висування кандидатів у депутати від організації партії, яка здійснює пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, їхньої символіки та щодо якої в установленому Кабінетом Міністрів України порядку прийнято рішення про невідповідність її діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки .

Помилки і неточності, виявлені в поданих на реєстрацію документах, якщо їх наявність не є перешкодою для розуміння змісту викладених відомостей, не є підставою для відмови в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

У разі відсутності в поданих на реєстрацію документах інформації, яка обов`язково повинна бути зазначена відповідно до вимог цього Кодексу, про це невідкладно повідомляється відповідний суб`єкт подання документів.

Відповідно до абз.3 ч. 3 статті 230 Виборчого кодексу України, виявлені недоліки у поданих документах можуть бути усунуті шляхом подання не пізніше наступного дня після отримання зазначеного повідомлення уточнених або інших документів для реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови.

Якщо уточнені або інші документи не надійшли у цей строк, відповідні документи вважаються відсутніми.

Рішення про відмову у реєстрації кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови повинно містити вичерпні підстави відмови. Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття видається (направляється) представнику організації партії (у разі висування такої особи організацією партії) та кандидату в депутати, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (у разі самовисування).

Згідно ч. 12, 14, 15 ст.36 Виборчого кодексу України, рішення виборчої комісії після його розгляду та обговорення на засіданні виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Рішення комісії набирає чинності з моменту його прийняття. Рішення виборчої комісії, прийняте у межах її повноважень, є обов`язковим для виконання. Рішення виборчої комісії, що суперечить законодавству України або прийнято з перевищенням її повноважень, може бути скасовано виборчою комісією вищого рівня або судом.

Відповідно до ч. 1, 2 ст.63 Виборчого кодексу України рішення, дії чи бездіяльність, що стосуються виборчого процесу, можуть бути оскаржені до суду або до виборчої комісії. Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборчого процесу, до суду, а також розгляд та вирішення справ судом здійснюються у порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, Постановою Подільської районної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області №35 від 28 вересня 2020 року, відмовлено у реєстрації кандидатів у депутати висунутих Одеською обласною організацією Українська морська партія Сергія Ківалова , саме з підстав не отримання 25 вересня 2020 року уточнених та інших документів від Одеської обласної організації Українська морська партія Сергія Ківалова , а тому, відповідні документи вважалися відсутніми згідно абзацу 4 частини 3 статті 230 Виборчого кодексу України (т.І, а.с.10-11).

В обґрунтування протиправності винесеної постанови позивачем наголошувалося, що представник партії намагався 25 вересня 2020 року, у заздалегідь погоджений із членом виборчої комісії час, на виконання зауважень комісії (повідомлення) подати уточнені та інші документи, однак, Подільська районна територіальна виборча комісія Подільського району Одеської області була зачинена.

Під час судового розгляду справи, представником відповідача не заперечувалося, що дійсно, з п`ятнадцятої до шістнадцятої години 25 вересня 2020 року, електроенергія у приміщенні виборчої комісії була відсутня.

Крім того, як вбачається з письмових пояснень наданих Подільською районною територіальною виборчою комісією Подільського району Одеської області, представник Одеської обласної організації Українська морська партія Сергія Ківалова попередив, що уточнені документи та інші документи для реєстрації кандидатів у депутати, надійдуть 25 вересня 2020 року о 22 годині 00 хвилин (т.І, а.с.107).

Однак, на думку Подільської районної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області, термін встановлений для позивача абз.3 ч. 3 статті 230 Виборчого кодексу України закінчився 25 вересня 2020 року о 18 годині 00 хвилин - разом з закінченням робочого дня виборчої комісії.

Судом встановлено, що Постановою №5 Подільської районної територіальної виборчої комісії Одеської області від 14 серпня 2020 року, затверджено режим роботи та додаткова адреса Подільської районної територіальної комісії з 09:00 до 18:00 (т.І, а.с.71).

Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що виборчий процес є незворотнім і безперервним, усі виборчі процедури тісно взаємопов`язані та здійснюються у чіткій послідовності, а також у регламентовані строки, які не підлягають поновленню.

Тобто, виборчому процесу притаманний темпоральний аспект, сутність якого полягає у тому, що цілеспрямована діяльність суб`єктів виборчого процесу неминуче розгортається у часі. Під час виборів часові параметри (строки) здійснення тих чи інших виборчих дій впливають на реалізацію виборчих прав та законних інтересів суб`єктів виборчого процесу.

Темпоральний вимір виборчого процесу порівняно з іншими юридичними процесами особливо важливий у зв`язку з винятковою роллю виборів, як форми здійснення волевиявлення народу, адже проміжок часу, у межах якого відбувається виборчий процес, характеризується специфічним станом суспільства і держави у цілому.

Частиною 1 статті 4 Виборчого кодексу України встановлено що строки, визначені у Кодексі, обчислюються у календарних днях.

Суд зазначає, що календарний день (доба) налічує 24 години, тобто день триває з 00 годин 00 хвилин до 24 годин 00 хвилин. Поняття календарного дня є ширшим, ніж поняття робочий день.

Робочий день - це певна кількість часу у межах доби, встановлена для роботи на підприємстві, установі , тощо.

Як висновок, суд зазначає, що поняття календарний день та робочий день не є тотожними.

Оскільки, абз.3 ч. 3 статті 230 Виборчого кодексу України встановлено, що виявлені недоліки можуть бути усунуті не пізніше наступного дня після отримання повідомлення, а строки у вказаному кодексі обчислюються у календарних днях, суд дійшов висновку, що термін для усунення недоліків встановлений законодавством для Одеської обласної організації Українська морська партія Сергія Ківалова закінчувався о 24 годині 00 хвилин 25 вересня 2020 року.

Однак, Подільська районна територіальна виборча комісія Одеської області керувалась Постановою №5 від 14 серпня 2020 року, якою було затверджено графік роботи з 9:00 до 18:00.

Суд зазначає, що вищевказана постанова являється локальним актом організації та має пристосовувати конкретні умови праці до норм законодавства.

Локальні нормативні акти - це вид нормативно-правових актів, які ухвалюються роботодавцем, як правило, в узгоджувально-договірному порядку з колективом працівників (професійною спілкою) з метою правового регулювання відносин з питань праці відповідно та у межах актів трудового законодавства.

У свою чергу, Виборчий кодекс України - кодифікований нормативно правовий акт, який забезпечує детальне правове регулювання певної сфери суспільних відносин та, відповідно, має вищу юридичну силу. Тобто, у даних правовідносинах необхідно застосовувати положення встановлені ч.1 статті 4, абз. 4 ч. 3 статті 230 Виборчого кодексу України.

Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що невірне трактування Подільською районною територіальною виборчою комісією Подільського району Одеської області норм Виборчого кодексу України та ототожнення понять день , календарний день та робочий день , призвело до не прийняття по причинам, що не залежали від позивача, уточнених документів та інших документів для реєстрації кандидатів у депутати Одеської обласної організації Українська морська партія Сергія Ківалова - 25 вересня 2020 року.

Суд не приймає посилання відповідача на встановлений графік роботи виборчої комісії, оскільки відповідно до статті 33 Виборчого кодексу України, саме виборчі комісії уповноважені організовувати підготовку та проведення виборів і забезпечувати реалізацію виборчих прав громадян України, додержання та однакове застосування виборчого законодавства.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що несвоєчасне (26 вересня 2020 року) подання уточнених документів та інших документів для реєстрації кандидатів у депутати Одеської обласної організації Українська морська партія Сергія Ківалова сталося з не залежних від позивача причин, що у свою чергу, не може призводити до порушення прав позивача та спричинення негативних наслідків у вигляді відмови у реєстрації кандидатів у депутати.

Суд зазначає, що право бути висунутим кандидатом на виборах, гарантоване статтею 3 Протоколу №1 до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, і яке є невід`ємною частиною концепції дійсно демократичного режиму, було б всього лише ілюзорним, якби в будь-який момент можна було довільно позбавити людину цього права. Отже, хоча держава безсумнівно володіє значною свободою розсуду, коли воно абстрактно визначає умови для реалізації цього права, принцип, згідно з яким права повинні бути дієвими, вимагає, щоб висновок про те, що той чи інший кандидат не відповідає цим умовам, задовольняв ряду критеріїв, що мають на меті запобігання прийняття довільних рішень. Зокрема, такий висновок повинен робити орган, який може надати якийсь мінімум гарантій своєї неупередженості. Аналогічним чином, право розсуду, яка є в відповідного органу, не повинно бути надмірно широким; внутрішнє законодавство повинно досить точно позначати його межі. Нарешті, процедура прийняття рішення про відмову в праві бути висунутим кандидатом повинна гарантувати справедливість і об`єктивність рішення і запобігати будь-яке зловживання владою з боку відповідних органів.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що не прийняття документів по причинам не залежним від позивача, є свавільним втручанням у його пасивне виборче право та не відповідає легітимній меті.

Тобто, є обґрунтованою та підлягає задоволенню позовна вимога Одеської обласної організації Українська морська партія Сергія Ківалова про визнання протиправною та скасування постанови Подільської районної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області №35 від 28 вересня 2020 року про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Подільської районної ради Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, висунутих Одеською обласною організацією Українська морська партія Сергія Ківалова .

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Подільської районної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області зареєструвати кандидатів у депутати Подільської районної ради Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, висунутих Одеською обласною організацією Українська морська партія Сергія Ківалова , суд зазначає наступне.

Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.

Відповідно до ч. 1 ст. 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.

Згідно ч. 4 ст. 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини 2 цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.

Зі змісту вказаних правових норм вбачається, що відповідач, наділений дискреційними повноваженнями, тобто повноваженнями з певним ступенем свободи органу при прийнятті рішення, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибрати один з кількох варіантів рішення. А суди не мають право втручатися в дискреційні функції органів владних повноважень.

Суд може прийняти рішення про зобов`язання органу владних повноважень прийняти певне рішення, у разі, якщо можливість прийняття єдиного альтернативного рішення виключена судом.

Верховним Судом у постанові від 18 червня 2019 року по справі № 855/150/19 (№ А/9901/112/19) зазначено, що дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчинити конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними); відповідно до завдань адміністративного судочинства, визначених статтею 2 КАС України, адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд (дискрецію) суб`єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями визначеними статтею; завдання правосуддя полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог права, інакше порушується принцип розподілу влади; принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно - дискреційних повноважень - єдиним критерієм здійснення правосуддя є право, тому завданням адміністративного судочинства завжди є контроль легальності; перевірка доцільності переступає компетенцію адміністративного суду і виходить за межі адміністративного судочинства; адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесенні до компетенції цього органу.

У той же час, з приписів статті 206 Виборчого кодексу України вбачається, що саме відповідна територіальна виборча комісія, яка встановлює результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, районної у місті, сільської, селищної ради, результати виборів сільського, селищного, міського голови - реєструє кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, їх довірених осіб, представників, уповноважених осіб організацій партій - суб`єктів відповідного виборчого процесу.

Крім того, суд звертає увагу, що документи подані 24 вересня 2020 року Одеською обласною організацією Українська морська партія Сергія Ківалова мали певні недоліки та з оскаржуваної постанови №35 від 28 вересня 2020 року не вбачається можливим встановити чи досліджувалися Подільською районною територіальною виборчою комісією Подільського району Одеської області подані позивачем 26 вересня 2020 року уточнені документи.

За таких підстав, оскільки розгляд доданих Одеською обласною організацією Українська морська партія Сергія Ківалова до заяви про реєстрацію кандидатів у депутати документів передбачає з`ясування обставин чи виконано позивачем усі визначені законом умови, необхідні для реєстрації кандидатів, суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесенні до компетенції Подільської районної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області.

Отже, для належного та ефективного захисту порушених права позивача, суд дійшов висновку про наявність підстав для зобов`язання Подільської районної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області повторно розглянути заяву Одеської обласної організації Українська морська партія Сергія Ківалова про реєстрацію кандидатів у депутати включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, подану 24 вересня 2020 року та з урахуванням поданих 26 вересня 2020 року уточнень та інших документів, з прийняттям відповідного рішення згідно вимог Виборчого кодексу України.

Таким чином, на підставі ст. 8 КАС України, згідно якої усі учасники адміністративного процесу є рівними та ст. 9 КАС України, згідно якої розгляд і вирішення справ у адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, з`ясувавши обставини у справі, перевіривши всі доводи і заперечення сторін та надавши правову оцінку наданим доказам, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Одеської обласної організації Українська морська партія Сергія Ківалова підлягають задоволенню частково.

Розподіл судових витрат.

Відповідно до ч. 1 ст. 143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Відповідно ч. 9 ст. 273 КАС України суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Судом встановлено, що 30 вересня 2020 року, через канцелярію Одеського окружного адміністративного суду, від Одеської обласної організації Українська морська партія Сергія Ківалова надійшла квитанція №60 від 30.09.2020 року про сплату судового збору у розмірі 2102,00 гривень, який підлягає відшкодуванню.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 241-246, 250, 268-273 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Позовні вимоги Одеської обласної організації Українська морська партія Сергія Ківалова (65009, м. Одеса, вул. Фонтанська дорога 33, код ЄДРПОУ 25997431) до Подільської районної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області (66300, м. Подільськ, вул. Соборна, буд. 105, код ЄДРПОУ 43756557) про визнання протиправною та скасування постанови Подільської районної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області №35 від 28 вересня 2020 року про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Подільської районної ради Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, висунутих Одеською обласною організацією Українська морська партія Сергія Ківалова ; зобов`язання Подільської районної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області зареєструвати кандидатів у депутати Подільської районної ради Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, висунутих Одеською обласною організацією Українська морська партія Сергія Ківалова - задовольнити частково.

Постанову Подільської районної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області №35 від 28 вересня 2020 року про відмову у реєстрації кандидатів у депутати Подільської районної ради Одеської області, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, висунутих Одеською обласною організацією Українська морська партія Сергія Ківалова - визнати протиправною та скасувати.

Зобов`язати Подільську районну територіальну виборчу комісію Подільського району Одеської області (код ЄДРПОУ 43756557) повторно розглянути заяву Одеської обласної організації Українська морська партія Сергія Ківалова (код ЄДРПОУ 25997431) про реєстрацію кандидатів у депутати включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, подану 24 вересня 2020 року та з урахуванням поданих 26 вересня 2020 року уточнень та інших документів, з прийняттям відповідного рішення згідно вимог Виборчого кодексу України.

У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Подільської районної територіальної виборчої комісії Подільського району Одеської області (код ЄДРПОУ 43756557) на користь Одеської обласної організації Українська морська партія Сергія Ківалова (код ЄДРПОУ 25997431) понесені судові витрати у розмірі 2102,00 (дві тисячі сто два) гривень.

Копію судового рішення невідкладно видати учасникам справи або надіслати, якщо вони не були присутні під час його проголошення.

Згідно статті 272 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Судове рішення суду апеляційної інстанції, за наслідками апеляційного перегляду справи, набирає законної сили з моменту проголошення і не може бути оскаржене.

Суддя Балан. Я.В.

.

Дата ухвалення рішення01.10.2020
Оприлюднено02.10.2020
Номер документу91909248
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправною та скасування постанови

Судовий реєстр по справі —420/9761/20

Рішення від 01.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я.В.

Ухвала від 29.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Балан Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні