РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
01 жовтня 2020 року м. Рівне №460/7175/20
Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді О.М. Дудар, за участю секретаря судового засідання А.М. Юрчук, сторін та інших осіб, які беруть участь у справі
позивача: представники Хмарина О.Р., Деркач Т.А.,
відповідача: представник Курилас В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" доРівненської обласної територіальної виборчої комісії про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Рівненська обласна організація політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" (далі - позивач) звернулася з позовом до Рівненської обласної територіальної виборчої комісії (далі - відповідач) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії.
Позивач просить суд:
- визнати протиправною бездіяльність Рівненської обласної територіальної виборчої комісії, яка полягає у невідображенні в постанові Рівненської обласної територіальної виборчої комісії від 23.09.2020 №15 єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рівненської обласної ради від Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року документам, поданим на паперових носіях, які надавалися на розгляд Рівненської обласної територіальної виборчої комісії Рівненською обласною організацією політичної партії "СЛУГА НАРОДУ";
- зобов`язати Рівненську обласну територіальну виборчу комісію внести зміни до додатків постанови Рівненської обласної територіальної виборчої комісії від 23.09.2020 №15 про реєстрацію кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненською обласною організацією політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, шляхом відображення єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рівненської обласної ради від Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року у відповідності до документів, поданих на паперових носіях, які надавалися на розгляд Рівненської обласної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати Рівненської обласної ради від Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ".
Ухвалою суду від 29.09.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, вирішено провести розгляд справи за правилами статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України, встановлено відповідачу строк для подання відзиву на позовну заяву, призначено судове засідання на 10.00год. 30 вересня 2020 року.
Відповідачем відзиву на позовну заяву не подано, а тому, враховуючи положення ч.6 ст.162 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглянув справу за наявними матеріалами.
Ухвалою суду від 30.09.2020 відмовлено у задоволенні заяв Рівненської територіальної організації політичної партії "ЄВРОПЕЙСЬКА СОЛІДАРНІСТЬ", Рівненської територіальної організації політичної партії "ЗА МАЙБУТНЄ" та Рівненської регіональної організації політичної партії "ОПОЗИЦІЙНА ПЛАТФОРМА - ЗА ЖИТТЯ" про залучення до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.
У судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали повністю. Суду пояснили, що 23 вересня 2020 року Рівненською обласною організацією політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" було подано до Рівненської обласної територіальної виборчої комісії заяву про реєстрацію кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, сформованих та затверджених на конференції, що відбулася 19 вересня 2020 року.
До зазначеної заяви було долучено інші документи, передбачені ст.222 Виборчого кодексу України.
23 вересня 2020 року Рівненською обласною територіальною виборчою комісією прийнято постанову №15, якою постановлено зареєструвати кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року згідно з додатком.
Вивчивши детально зазначену постанову з додатками, яка була розміщена на офіційних веб-ресурсах, позивач виявив невідповідність єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати документам, поданим до комісії на паперових носіях, тобто тим спискам, що були затверджені на конференції.
Зокрема, було виявлено невідповідності у єдиному виборчому списку, а також у списках по територіальних виборчих округах №2, №3, №7 та №8 кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, висунутих Рівненською обласною організацією політичної партії "СЛУГА НАРОДУ".
У зв`язку з цим, враховуючи ймовірність випадкового завантаження інформації з USB-накопичувача в результаті технічної помилки, яка не є ідентичною паперовим носіям, рішенням конференції та виборчим спискам, наданим на розгляд Рівненській обласній територіальній виборчій комісії, позивач звернувся до відповідача із заявою від 28.09.2020 №13-ОСН щодо прийняття до уваги єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, наданих на паперових носіях.
Листом від 28.09.2020 Рівненська обласна територіальна виборча комісія повідомила позивача, що за результатами розгляду заяви від 28.09.2020 рішення не прийнято.
Враховуючи вимоги п.1 ст.222 Виборчого кодексу України, бездіяльність виборчої комісії є протиправною.
Просили позовні вимоги задовольнити повністю.
Представник відповідача у судовому засіданні позовні вимоги визнав та суду пояснив, що дійсно в силу великого навантаження на членів комісії та необхідністю зареєструвати у короткі терміни значну кількість заяв обласних організацій політичних партій про реєстрацію кандидатів у депутати Рівненської обласної ради була допущена технічна помилка, яка може бути усунута рішенням Рівненської обласної територіальної виборчої комісії.
Проте, таке рішення комісія не прийняла, а він, як голова, не має права впливати на інших членів комісії, щоб спонукати їх дотримуватися вимог закону.
Зазначив, що такі ж технічні помилки було виявлено у документах, поданих на реєстрацію обласними організаціями партій "Наш край", "Батьківщина", "Європейська солідарність", "Свобода".
Зауважив, що помилки у списках кандидатів стосуються як розташування граф, так і змістовного наповнення. При цьому, помилки в розташуванні граф технічно перешкоджають виконати вимоги нормативних актів щодо надіслання таких списків до Центральної виборчої комісії тощо.
Звернув увагу суду на свою неупередженість як голови Рівненської обласної територіальної виборчої комісії. Вказав, що пріоритетом у своїй діяльності визначає відповідність усіх дій та рішень комісії вимогам чинного законодавства.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши у судовому засіданні долучені до матеріалів справи письмові докази, суд встановив наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.
Постановою Верховної Ради України "Про призначення чергових місцевих виборів у 2020 році" від 15.07.2020 №795-IX призначено чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю, 25 жовтня 2020 року.
За даними офіційного сайту Центральної виборчої комісії політична партія "СЛУГА НАРОДУ" включена до Переліку політичних партій, якими прийнято рішення про участь їх місцевих організацій у місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (https://www.cvk. gov.ua/vibory_category/mistsevi-vibori/vibori-deputativ-verhovnoi-radi-avtonomnoi-respubliki-krim-oblasnih-rayonnih-miskih-rayonnih-silskih-selishhnih-rad-25-10-2020.html).
Рівненська обласна організація політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" включена до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 10.06.2020 (а.а.с.62-64).
Постановою Центральної виборчої комісії №172 від 10.08.2020 утворено та сформовано склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (крім міст в Автономній Республіці Крим), районних у місті Києві територіальних виборчих комісій.
Додаток 348 до цієї Постанови містить інформацію про склад Рівненської обласної територіальної виборчої комісії. Головою комісії є ОСОБА_1 (а.а.с.148-149).
19 вересня 2020 року було проведено конференцію Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ", скликану на підставі рішення Вищої ради партії від 09.09.2020. Проведення конференції підтверджується відповідним протоколом від 19.09.2020 №4 (а.а.с.15-20).
На конференції Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" було прийнято рішення про затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків у територіальних виборчих округах №1, №2, №3, №4, №5, №6, №7 та №8 кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, висунутих Рівненською обласною організацією політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року (а.а.с.33-57).
23 вересня 2020 року Рівненська обласна організація політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" звернулася до Рівненської обласної територіальної виборчої комісії із заявою про реєстрацію кандидатів у депутати до Рівненської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рівненської обласної ради.
До заяви було додано:
- рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидатів у депутати (на 1 аркуші);
- єдиний виборчий список кандидатів у депутати (на 7 аркушах та електронному носії);
- територіальні виборчі списки кандидатів у депутати (на 17 аркушах та електронному носії),
- передвиборна програма (на 1 аркуші та електронному носії);
- документ про внесення грошової застави (на 1 аркуші);
- заяви осіб, включених до виборчих списків організації партії про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії (на 50 аркушах);
- автобіографії осіб, включених до переліку кандидатів у депутати (на 50 аркушах та електронному носії);
- заяви про відсутність заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини (на 50 аркушах);
- фото осіб, включених до переліку кандидатів у депутати, розміром 4х6см (на 50 аркушах та електронному носії);
- копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата в депутати (на 100 аркушах).
Подані Рівненською обласною організацією політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" заява про реєстрацію кандидатів у депутати до Рівненської обласної обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, та додані документи були прийняті Рівненською обласною територіальною виборчою комісією, що підтверджується довідкою від 23.09.2020 №4 про прийняття територіальною комісією документів (а.а.с.24-25).
Зазначена довідка складена членом комісії ОСОБА_2 , уповноваженою постановою Рівненської обласної територіальної виборчої комісії від 17.08.2020 №4 на вчинення дій з прийняття та реєстрації вхідних та вихідних документів під час виборчого процесу з організації підготовки та проведення чергових виборів депутатів Рівненської обласної ради 25 жовтня 2020 року (а.с.169).
23 вересня 2020 року Рівненською обласною територіальною виборчою комісією прийнято постанову №15 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненською обласною організацією політичної партії "СЛУГА НАРОДУ", на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року", якою постановлено зареєструвати кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненською обласною організацією політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року згідно з додатком (а.а.с.98-123).
У зв`язку з виявленням невідповідностей між списками кандидатів у депутати, що затверджені постановою комісії від 23.09.2020 №15, та списками кандидатів у депутати, що затверджені конференцією, 28 вересня 2020 року Рівненська обласна організація політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" звернулася до Рівненської обласної територіальної виборчої комісії із заявою №13-ОСН щодо прийняття до уваги єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, наданих на паперових носіях (а.а.с.28-30).
На засіданні Рівненської обласної територіальної виборчої комісії, що відбулося 28 вересня 2020 року розглядалося питання про внесення змін до постанови від 23.09.2020 №15 за наслідками заяви Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" від 28.09.2020. Згідно з протоколом засідання комісії від 28.09.2020 №8, рішення прийнято не було (а.а.с.10-14).
Листом від 28.09.2020 №3 Рівненська обласна територіальна виборча комісія повідомила Рівненську обласну організацію політичної партії "СЛУГА НАРОДУ", що за результатами розгляду заяви від 28.09.2020 рішення не прийнято (а.с.61).
Вважаючи бездіяльність Рівненської обласної територіальної виборчої комісії протиправною, Рівненська обласна організація політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" звернулась з даним позовом до суду.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Гарантії права громадян на участь у виборах визначає Виборчий кодекс України, який також регулює підготовку та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів.
За приписами статті 6 Виборчого кодексу України, виборчі права громадян України - це гарантовані Конституцією України та цим Кодексом їхні права на участь у виборах, які проводяться в Україні. Основні виборчі права громадян України включають: 1) право вільно обирати (право голосу на виборах); 2) право бути обраним. Громадяни України мають також інші права на участь у виборчому процесі, пов`язані з їхніми основними виборчими правами. Виборчі права громадян України здійснюються в обсязі і порядку, передбачених виборчим законодавством.
За правилами статті 11 Виборчого кодексу України, громадяни України, які є виборцями, мають право висування кандидатів на виборах, яке реалізується ними через політичні партії та їхні місцеві організації або шляхом самовисування у порядку, встановленому цим Кодексом.
Пунктом 2 частини першої статті 12 Закону України "Про політичні партії в Україні" від 05.04.2001 №2365-III, передбачено, що політичні партії мають право, зокрема, брати участь у виборах до органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб у порядку, встановленому відповідними законами України.
Загальний порядок висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови встановлений положеннями статті 216 Виборчого кодексу України.
Згідно з частинами першою, другою цієї статті, висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за сорок днів до дня голосування і закінчується за тридцять днів до дня голосування. Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) реалізується виборцями через місцеві організації політичних партій у порядку, передбаченому цим Кодексом. Право висування кандидатів у депутати сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, визначеному цим Кодексом. Право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови реалізується виборцями через організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Кодексом.
За вимогами частини четвертої статті 217 Виборчого кодексу України, обласна організація партії може висунути єдиний обласний виборчий список кандидатів у депутати відповідної обласної ради. Обласна організація політичної партії згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм може також висунути: 1) кандидатів у депутати на виборах депутатів відповідних районних, міських, районних у місті, сільських, селищних рад (районів, міст, районів у містах, сіл, селищ, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм); 2) не більше ніж по одному кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови (сіл, селищ, міст, що входять до складу відповідної області, Автономної Республіки Крим згідно з адміністративно-територіальним устроєм).
Загальний порядок висування кандидатів організацією партії встановлений статтею 218 Виборчого кодексу України і передбачає, що висування кандидатів організацією партії проводиться на її зборах, конференції у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом.
Порядок висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також кандидатів у депутати міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 тисяч і більше) встановлений статтею 219 Виборчого кодексу України.
Згідно з частинами першою, третьою, четвертою цієї статті, висування кандидатів у депутати організацією партії, формування та затвердження єдиного та територіальних виборчих списків здійснюються на її зборах, конференції організації партії у порядку, встановленому статутом партії та цим Кодексом. Організація партії висуває кандидатів у вигляді єдиного виборчого списку, який формується та затверджується на зборах, конференції організації партії. Кількість кандидатів у депутати, які включаються до єдиного виборчого списку організації партії, не повинна перевищувати кількісний склад депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевої ради.
Відповідно до частин п`ятої, шостої цієї статті, у єдиному виборчому списку визначається перший кандидат. З числа інших кандидатів, включених до єдиного виборчого списку, організація партії на тих самих зборах, конференції формує і затверджує територіальні списки кандидатів у депутати у кожному територіальному виборчому окрузі. Територіальний виборчий список організації партії повинен включати не менше п`яти і не більше дванадцяти кандидатів у депутати. Кожен кандидат у депутати, включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата), також має бути включений до одного з територіальних виборчих списків. Кандидат не може бути включений до єдиного виборчого списку (крім першого кандидата) організації партії більше ніж один раз, а також до двох чи більше різних територіальних виборчих списків.
За правилами частини восьмої цієї статті, черговість (порядкові номери) кандидатів у єдиному виборчому списку та у територіальних виборчих списках визначається на зборах, конференції організації партії під час висування кандидатів у депутати та формування відповідних списків.
Наведена норма кореспондує з положеннями частини дванадцятої цієї ж статті, де визначено, що у єдиному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначається, зокрема, порядковий номер кандидата у єдиному виборчому списку, та положеннями частини тринадцятої цієї статті, де визначено, що у кожному територіальному виборчому списку стосовно кожного кандидата зазначається, зокрема, його порядковий номер у цьому списку.
Згідно із частиною десятою статті 219 Виборчого кодексу України, рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від партії приймається шляхом затвердження єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних територіальних виборчих округів, які додаються до такого рішення і є його невід`ємною частиною. Рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати підписується керівником організації партії і скріплюється печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою організації партії вищого рівня, а також погоджується центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою партії.
Умови реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, районних у місті рад, а також міських, сільських, селищних рад (територіальних громад з кількістю виборців 10 і більше тисяч) визначені ст.222 Виборчого кодексу України.
Відповідно до частини першої зазначеної статті, виборча комісія Автономної Республіки Крим, обласна, районна, міська, районна у місті, сільська, селищна виборча комісія реєструє кандидатів у депутати, включених до єдиного та територіальних виборчих списків організації партії, за умови отримання нею таких документів:
1) заяви про реєстрацію кандидатів у депутати, підписаної керівником організації партії та скріпленої печаткою відповідної організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії;
2) рішення зборів, конференції організації партії про висування кандидатів у депутати від організації партії, передбаченого частиною десятою статті 219 цього Кодексу, підписаного керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається);
3) єдиного виборчого списку та всіх територіальних виборчих списків кандидатів у депутати, віднесених організацією партії до відповідних багатомандатних виборчих округів, за формами, встановленими Центральною виборчою комісією, на паперових носіях, які обов`язково повинні містити відомості, передбачені частиною десятою статті 220 цього Кодексу, підписаних керівником організації партії і скріплених печаткою організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, та в електронному вигляді;
4) передвиборної програми організації партії, викладеної державною мовою, обсягом до 4000 друкованих знаків, затвердженої зборами, конференцією організації партії, на паперових носіях, засвідченої підписом керівника організації партії і скріпленої печаткою організації партії, організації партії вищого рівня або печаткою партії, та в електронному вигляді;
5) документа про внесення організацією партії грошової застави відповідно до статті 225 цього Кодексу;
6) заяв осіб, включених до виборчих списків організації партії, про згоду балотуватися кандидатами у депутати від цієї організації партії, які повинні також містити згоду на оприлюднення біографічних відомостей та обробку персональних даних, а також зобов`язання в разі обрання скласти інший представницький мандат (у разі відсутності такого мандата - зазначити про його відсутність);
7) заяви осіб, включених до виборчих списків республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії, повинні також містити зобов`язання в разі обрання припинити діяльність, несумісну з мандатом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим (у разі відсутності такої діяльності - зазначити про її відсутність), та зобов`язання в разі обрання протягом місяця після офіційного оприлюднення результатів виборів передати у порядку, встановленому законом, в управління іншій особі належні підприємства та корпоративні права (у разі відсутності таких підприємств чи корпоративних прав - зазначити про їх відсутність);
8) автобіографій кандидатів у депутати на паперовому носії та в електронному вигляді, що обов`язково повинні містити: прізвище, власне ім`я (всі власні імена) та по батькові (за наявності), всі попередні прізвища, власні імена, по батькові та дати їх зміни (якщо особа протягом останніх п`яти років до дня виборів змінювала прізвище та/або власне ім`я (одне з власних імен чи всі власні імена), та/або по батькові), число, місяць, рік і місце народження, громадянство, відомості про освіту, посаду (заняття), місце роботи, партійність, адресу місця проживання, наявність чи відсутність представницького мандата, контактний номер телефону, відомості про наявність чи відсутність судимості, дату складання автобіографії та підпис кандидата у депутати (складається у друкованому вигляді);
10) заяви про наявність (відсутність) заборгованості зі сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред`явлення виконавчого документа до примусового виконання, кожного кандидата у депутати;
11) по одній фотографії кандидата у депутати розміром 4 х 6 сантиметрів на паперових носіях та в електронному вигляді;
12) копії першої та другої сторінок паспорта громадянина України у вигляді паспортної книжечки або копії лицьового та зворотного боків паспорта громадянина України у вигляді картки кожного кандидата у депутати.
Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати здійснюється представником організації партії, уповноваженим на це довіреністю від організації партії.
У разі виявлення територіальною виборчою комісією розбіжностей між єдиним виборчим списком та територіальними виборчими списками організації партії, наданими на паперових носіях та в електронному вигляді, перевагу має документ на паперових носіях.
Згідно з частиною 2 статті 222 Виборчого кодексу України, територіальна виборча комісія видає особі, яка подала документи, зазначені у частині першій цієї статті, довідку про їх прийняття. Довідка має містити перелік прийнятих документів, число, місяць і рік, а також час їх прийняття, посаду і прізвище особи, яка прийняла документи.
За правилами частин першої, другої статті 227 Виборчого кодексу України кандидати у депутати, включені організацією партії до єдиного та територіальних виборчих списків, реєструються територіальною виборчою комісією Автономної Республіки Крим, відповідною територіальною обласною, районною, міською, районною у місті, сільською, селищною виборчою комісією за умови подання комісії документів, передбачених статтею 222 цього Кодексу. Подання документів до відповідної виборчої комісії для реєстрації кандидатів у депутати закінчується за тридцять днів до дня голосування.
Судом встановлено, що кандидати у депутати Рівненської обласної ради від Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" висунуті, а відповідні списки комісії подані, у спосіб та з дотриманням процедури, що встановлені вищенаведеними нормами.
Під час розгляду справи також встановлено, що має місце невідповідність між списками кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, що затверджені постановою комісії від 23.09.2020 №15 (а.а.с.100-123), та списками кандидатів у депутати, що затверджені конференцією (а.а.с.34-57) та поданими на реєстрацію до комісії (а.а.с.124-147).
Зокрема, розбіжності існують в єдиному виборчому списку та територіальних виборчих списках у територіальних виборчих округах №2, №3, №7 та №8 кандидатів у депутати. При цьому, такі розбіжності мають місце як у розташуванні граф, так і в змістовному наповненні списків кандидатів (зокрема, помилково зазначено номери виборчих округів, до яких віднесено окремих кандидатів).
Як пояснив представник відповідача, це пов`язано зі значним навантаженням на членів комісії та тим, що документи від обласних організацій партій фактично приймала одна особа, яка не мала можливості перевірити відповідність списків кандидатів у депутати, поданих на паперових носіях, спискам, поданим в електронному варіанті.
З витягу із журналу вхідної документації Рівненської обласної територіальної виборчої комісії вбачається, що у період з 23.09.2020 по 25.09.2020 (порядкові номери 31-47) до комісії для реєстрації надійшли списки кандидатів у депутати Рівненської обласної ради від дев`яти обласних організацій політичних партій (а.а.с.120-121).
З протоколу засідання Рівненської обласної територіальної виборчої комісії від 28.09.2020 №8 вбачається, що жоден із членів комісії не оглядав поданих політичними партіями документів (а.с.13).
Крім того, до третього пункту порядку денного засідання комісії, проведеного 28.09.2020, було включено питання щодо внесення змін до постанов Рівненської обласної територіальної виборчої комісії від 23.09.2020 та від 25.09.2020 (а.с.10), а це, згідно з виступом голови комісії, постанови від 23.09.2020 №11, №13, №15, №17, №19 та від 25.09.2020 №23, №24, №25, №26, №27, №29, №30, №31 (а.с.12).
Такі зміни пропонувалося внести за наслідком розгляду звернень Рівненської територіальної організації політичної партії "НАШ КРАЙ", Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ", Рівненської обласної організації Всеукраїнського об`єднання "Батьківщина" щодо помилок та неточностей в оприлюднених постановах Рівненської обласної територіальної виборчої комісії.
Тобто, помилки й неточності були допущені у постановах комісії не лише щодо списків кандидатів у депутати позивача, а й щодо списків інших організацій партій, що виключає будь-яку упередженість Рівненської обласної територіальної виборчої комісії.
Таким чином, в ході судового розгляду знайшли підтвердження обставини щодо невідповідності списків кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, що затверджені постановою Рівненської обласної територіальної виборчої комісії від 23.09.2020 №15 і списками кандидатів у депутати, що затверджені конференцією Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" і були подані позивачем на реєстрацію заявою від 23.09.2020 на паперових носіях.
Матеріалами справи підтверджено, що позивач вчинив усі необхідні та залежні від нього дії для того, щоб виправити допущені неточності та помилки.
Однак, Рівненською обласною територіальною виборчою комісією звернення позивача проігноровано, вимоги ст.222 Виборчого кодексу України щодо надання переваги документу на паперових носіях - не виконано.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що відповідач не вжив усіх залежних від нього заходів у процедурі реєстрації кандидатів у депутати Рівненської обласної ради від Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ", що передшкоджає реалізації гарантованого громадянам права бути обраними у встановлений законом спосіб.
Ухвалюючи рішення суд, відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" від 03.02.2006 N3477-IV застосовує висновки Європейського суду з прав людини, наведені у рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Жоффр де ля Прадель проти Франції" від 16 грудня 1992 року, де суд зауважив, що не повинно бути занадто формального ставлення до передбачених законом вимог, оскільки захист прав повинен бути не лише формальним, але й реальним. Також надмірні формальності не можуть покладатися в основу рішень адміністративного органу, якими б заперечувалася сутність змісту конституційно гарантованого права.
Що стосується позовних вимог про зобов`язання відповідача внести зміни до додатків постанови Рівненської обласної територіальної виборчої комісії від 23.09.2020 №15, суд зазначає таке.
Відповідно до ч.1 ст.278 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, установивши порушення законодавства про вибори чи референдум, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень відповідно до закону або приймає інше визначене законом рішення.
Суд зазначає, що виборчий процес є незворотнім і безперервним, усі виборчі процедури тісно взаємопов`язані та здійснюються в чіткій послідовності, а також регламентовані строками, які не підлягають поновленню.
Тобто, виборчому процесу притаманний темпоральний аспект, сутність якого полягає у тому, що цілеспрямована діяльність суб`єктів виборчого процесу неминуче розгортається у часі. Під час виборів часові параметри (строки) здійснення тих чи інших виборчих дій впливають на реалізацію виборчих прав та законних інтересів суб`єктів виборчого процесу.
Враховуючи наведене, суд вважає за необхідне для повного і належного захисту прав позивача зобов`язати відповідача внести зміни до додатків до постанови від 23.09.2020 №15.
Таким чином позовні вимоги підлягають до повного задоволення.
Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Частиною дев`ятою статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Судом встановлено, що за подання позовної заяви позивачем сплачено судовий збір у сумі 2102,00грн згідно з квитанцією від 29.09.2020 №134 (а.с.9). Сплачена сума підлягає стягненню на користь позивача.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позовні вимоги Рівненської обласної організації політичної Партії "СЛУГА НАРОДУ" (вул.16 Липня, буд.42, м.Рівне, 33028, код за ЄДРПОУ 43655001) до Рівненської обласної територіальної виборчої комісії (майдан Просвіти, буд.1, м.Рівне, 33028, код за ЄДРПОУ 43755142) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Рівненської обласної територіальної виборчої комісії, яка полягає у невідображені в постанові Рівненської обласної територіальної виборчої комісії від 23 вересня 2020 року №15 єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рівненської обласної ради від Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року, які відповідають документам, поданим 23 вересня 2020 року Рівненською обласною організацією політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" Рівненській обласній територіальній виборчій комісії на паперових носіях.
Зобов`язати Рівненську обласну територіальну виборчу комісію внести зміни до додатків постанови Рівненської обласної територіальної виборчої комісії від 23 вересня 2020 року №15 "Про реєстрацію кандидатів у депутати Рівненської обласної ради, включених до єдиного та територіальних виборчих списків Рівненською обласною організацією політичної паптії "СЛУГА НАРОДУ" на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року" шляхом відображення єдиного виборчого списку та територіальних виборчих списків кандидатів у депутати Рівненської обласної ради від Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" на місцевих виборах 25 жовтня 2020 року у відповідності до документів, поданих 23 вересня 2020 року Рівненською обласною організацією політичної партії "СЛУГА НАРОДУ" Рівненській обласній територіальній виборчій комісії на паперових носіях.
Стягнути з Рівненської обласної територіальної виборчої комісії на користь Рівненської обласної організації політичної партії "СЛУГА НАРОДУ", судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2102,00 (дві тисячі сто дві) гривні.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. Судове рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справи набирає законної сили з моменту проголошення і не може бути оскаржене.
Апеляційна скарга на рішення суду подається у дводенний строк з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Суддя О.М. Дудар
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2020 |
Оприлюднено | 02.10.2020 |
Номер документу | 91913123 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
О.М. Дудар
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні